Egyházunk
ezen a napon
gyertyát szentel, amit keresztelésünktől
halálunkig többször is a kezünkbe ad.
Imádkozzunk hát azért a kegyelemért, hogy
halálunk pillanatában épp oly tiszta
legyen a lelkünk, mint volt az keresztelésünk
pillanatában. Az égő gyertya a
lelki életet, a megszentelő kegyelmet jelképezi
bennünk. A gyertya világít,
ahogyan világítanak jócselekedeteink is. A gyertya
melegít is. Ez az önzetlen
szeretet jelképe, melyre oly éhes mai világunk. A
gyertya lángja felfelé tör.
Emlékeztessen ez bennünket arra, hogy az
életünk irányát is igazítsuk a gyertya
lángjáéhoz azzal, hogy életünkben
mindenben Isten dicsőségét tartsuk szem
előtt.
A
görög liturgia ezt az
ünnepet a találkozás ünnepének nevezi.
Mária és József találkozik az öreg
Simeonnal és Anna prófétaasszonnyal. E két
öreg pedig találkozik hosszú életük
csendes reményével, az emberré lett
megváltó Istennel. Itt találkozik az
Ószövetség az Újszövetséggel, a
várakozó vágy a boldog beteljesedéssel. De
ekkor találkozik Mária az anyai hivatás
örömével és fájdalmával is, mely
Simeon
szavaiból árad felé.
Micsoda
öröm Máriának
hallani azt, hogy gyermekük sokak javára,
üdvösségére válik. A fény, ami
ebből
a gyermekből árad, minden népet, minden
éjszakát átvilágít. Olyan napot hoz,
amelyre nem jön éjszaka.
E
találkozás a fájdalommal
való találkozás pillanata is a
Szűzanya
életében. Simeon szavaiból kicseng és
világossá válik a fiatal édesanya előtt,
hogy gyermekét nem tarthatja meg. El kell engednie az
ellenség közé. A Kálvária
hegyére! Megérti, vagy inkább megérzi, hogy
sokan megkeményedett szívvel
visszautasítják kegyelmeit. Tanítása
süket fülekre talál. Sokak részére
hiábavaló minden szenvedése. Fájdalom
mindez az anya számára! Tőr döfi át
szívét és szenved Fiának sorsa miatt.
És mi, érzünk-e fájdalmat az Isten
Fiának
szenvedése miatt? Mi érezzük-e a fájdalmat a
bűn miatt?
A
mi életünk is kettős
vágányon halad, mint Máriáé. Az
öröm és fájdalom útján.
Mindenkinek kijut
mindkettőből. Az egyikből több, a másikból kevesebb.
Fogjuk meg hát égi
édesanyánk kezét, s engedjük, hogy kivezessen
bennünket a sötétségből, a Fia
által felkínált üdvösség
fényére!
(béjé
írása alapján)
Idők
Ura, Istene, előtted letérdelünk. Midőn estéje lenn
ez évnek, mi dicsérünk.
Legyen áldott szent neved, hogy ezen lefolyt évet, itt
könyörgő népednek (több,
mint 300 áldozó volt jelen), megérni Te engedted.
Ma
is letelt életünk egy része,
Tudatosította bennünk András atya, az este 6-kor
kezdődött hálaadó szentmise
prédikációjának bevezető
gondolatával. Hogy a folytatás milyen lesz, az az
Isten kezében lévő dolog. Ezért kell
megállni és számadást
készíteni így az év
végén, hogy a jövőben lehetőleg mindig kész
számadás birtokosai legyünk. Ezen
az estén először azt kell megköszönnünk,
hogy életben vagyunk, amit már nem
mondhat el magáról a már eltemetett 49 és
halva fekvő két testvérünk.
Gondok
(keresztek) mindig
vannak életünkben. ám ezektől sem szabad
pesszimistává lennünk. A félig üres
pohár, az mindig félig teli is van.
Köszönjük hát meg most a Jóistennek, hogy
látunk, azt hogy járni tudunk, van lakásunk,
családunk és munkahelyünk,
egészségesek vagyunk, vagy épp a betegség
keresztje alatt görnyedünk. Ezek mind
az Istentől származó dolgok, és aki hisz, annak
minden a javára válik.
Ebben
az év utolsó órájában
gondoljunk arra is, hogy megadtunk-e mindent a
környezetünkben élőknek! Nem
vádol-e bennünket a mulasztások sorozata? Vajon
hányszor tértünk el az örök
élethez vezető úttól, mert a világi dolgok
beelőzték bennünk az Istent, így
válva magunk és mások adósává?
Most
néhány adat a mögöttünk
hagyott évről. 30 kisgyermek lett megkeresztelve templomunkban,
és 26-an voltak
elsőáldozók. 271 fiatalunk jár rendszeresen
hittanra és 9 esküvő volt a
mögöttünk hagyott évben. Több mint 40000
áldozás, 588 betegellátás, valamint
182 személy betegek kenetében
részesülése jelzi azt, hogy nem csak kőből, de
lelkekből is épül, szépül templomunk.
Mint
azt már a
templombúcsúkor is hallhattuk, 36 millió
forintból megújult templomunk külseje
és annak környezete. Ebből az összegből 24
milliót a hívek adtak össze
lehetőségük vagy lelki késztetésük
által. Minden számlánk ki van fizetve úgy,
hogy mások segítéséről sem
feledkeztünk meg. 2,3 millió forint került
továbbadásra a meghirdetett gyűjtések
eredményeként.
Köszönet
jár minden anyagi
támogatásért, köztük a befizetett
egyházi hozzájárulásokért, ami
keresőnként az
éves kereset 1%-a, de legalább 6000Ft/év/kereső.
Köszönet minden kétkezi munkáért, ami a
templom iránti igényesség jele. Legyen
ennek folytatása új szívekkel az új
esztendőben, melyben segítsen a Te Deum és
a himnuszok szívből jövő közös
éneklése is.
Nem
maradt sokáig zárva
templomunk az év utolsó óráiban. Már
½ 12-től több helyszínről érkeztek
fiatalok és idősek, hogy rövid
szentségimádás keretében
köszönjék meg Istennek
a letűnt év minden ajándékát és
hívják Őt útitársnak a most kezdődő
évhez is.
Csend,
gitáros ének, a
trombita hangjával kísért Himnusz
éneklése, és rövid imák,
elmélkedések
követték egymást, melyből az egyiket
zárszóként megosztok veled, kedves
újságolvasó testvérem:
Az
év utolsó napján a
hálaadás és köszönet fogalmazódik
meg szívünkben Isten iránt, amit a bűneink
miatti bocsánat kérés követ. Tőle kaptuk az
elmúlt esztendőt, s az Ő színe
előtt áll most minden tettünk és
mulasztásunk. Felelősek vagyunk önmagukért,
másokért, a Tőled kapott időért. Mire
használtuk fel hát e mögöttünk hagyott
évet? Közeledtünk-e Isten felé?
Növekedtünk-e lélekben? Segítettük-e
embertársainkat? Ismét elmúlt 365 nap. Benne
volt-e mindennapomban az Isten?
Vele éltem-e, vagy oly sokszor nélküle? Merem-e
hozzákötni az életemet?
Mennyire jártam az Ő útján?
Az
esztendő vége a földi
élet végességére figyelmeztet
bennünket. Új évet lehet kezdeni! Lehet új
elhatározásokat is tenni, hisz új
lehetőséget kaptunk Istentől, mellyel élni
kell, hisz senki számára sem lesz még egy
földi élet. Csak örök élet, melyhez
az utat Jézus már 2000 éve megmutatta az őt
követni vágyóknak. Ámen
emjé
A
pénzimádatból olyan rossz
dolgok születnek, mint a hiúság és
büszkeség, amelyek e hiábavaló
kérdések
mániákusaivá tesznek bennünket. Nem lehet
Istent és a pénzt is szolgálni! Van
ugyanis valami a pénz iránti szeretetben, ami
eltávolít Istentől. Létezik sok
betegség, bűn, de Jézus kiemeli az első timóteusi
levélben, hogy minden bajnak
a gyökere a kapzsiság. Ebből a káros
kívánságból kiindulva sokan
eltávolodnak a
hittől, és sok gyötrelmet szereznek maguknak.
A
pénz a gondolkodást is beteggé
teszi, ahogyan a hitet is más útra tereli. Ebből
születik az irigység (másnak
mennyi mindene van), a veszekedés, a rosszindulatú
pletykálkodás, a gonosz
gyanakvás, az emberek konfliktusai, akik
korrumpálódtak gondolataikban, és az
igazság nélkül élnek, akik a vallást
pénzszerzési forrásnak tekintik. Vannak,
akik így gondolkodnak: „Katolikus vagyok, elmegyek
misére, mert egyfajta
státuszt nyújt nekem. Jó szemmel néznek
rám. Azután meg azt csinálok, amit akarok.
Pénzimádó vagyok.” - így vannak a
„gondolataikban korrumpálódott” emberek. Mert
bizony a pénz korrupttá tesz. Nincs menekvés. Ha
pénz útját választod, a végén
korrupttá válsz. A pénz elcsábít,
és lassanként a vesztedbe sodor.
Ezért
olyan erősek Jézus szavai
ezzel a témával kapcsolatban. Nem szolgálhatjuk az
Istent és a pénzt is. Vagy
az egyik, vagy a másik szolgálható egy időben.
Ezek Jézus szavai.
Nézzük,
mi történik a pénz
szolgálata esetén? A pénz bizonyos
jólétet biztosít az elején. Ez rendben van.
Később aztán elkezded magad egy kicsit fontosnak
érezni, és megjelenik a
hiúság, amire nincs szükség. A
hiúságtól eljutunk a kevélységhez, a
gőghöz.
Máris látszik a folyamat három lépcsőfoka:
gazdagság, hiúság, gőg. Megjegyezni
kívánom, hogy a pénz által senki sem
üdvözülhet. Az ördög a
kísértésnek mindig
ezt az útját választja: Gazdagságot, hogy
önelégültnek érezzük magunkat, a
hiúságot, hogy fontosnak érezzük magunkat?
És végül a gőg, és kevélység
teszi
fel az í-re a koronát.
Bárki
mondhatja azonban: olvasom
a tízparancsolatot, és a pénzről egyik sem
ír. Melyik parancsolat ellen
vétkezem hát, amikor a valamit a pénzért
teszek meg? Az első ellen! A
bálványimádás bűnébe esel, mert a
pénz bálvánnyá válik, és
imádni kezded. Ezért
mondja Jézus: nem szolgálhatsz a pénz
bálványának és az élő Istennek, csak
az
egyiknek.
Szent
Pál arra kér: „az
igazságra, vallásosságra, hitre, szeretetre,
béketűrésre, szelídségre
törekedj”. Béketűrésre és
szelídségre a hiúság és gőg ellen.
Ez Isten útja, nem
a bálványimádó hatalomé, amely
pénzhez juttat. Az alázat Isten
szolgálatának
útja. Segítsen mindannyiunkat az Úr, hogy ne
essünk bele a pénz
bálványimádásának
kelepcéjébe.
(K:É:2013.09.27.)
Ferenc
pápánk üzenetének
utolsó soraiban Szent Pál kérését
tolmácsolja nekünk, mely az igazságra való
törekvésre szólít fel bennünket. Mi is
az igazság? Adja meg erre a
választ az
Igazak bölcsessége című könyvben
olvasható neves emberek véleménye.
Minden
igazság három
fokozaton megy keresztül. Először kicsúfolják.
Másodszor haragosan ellenzik.
Harmadszorra magától értetődőként
elfogadják Arthur Schopenhauer tapasztalata
szerint.
Én
azt tartom, aki megmondja
az igazat, akár jó, akár rossz, akár
csúnya, az nyugodtan alhat, és én aludni
szeretek éccaka. A többi a Jóisten dolga,
írta annak idején Móricz Zsigmond.
Egy
hazugság már félig
körbejárta a világot, miközben az
igazság még csak a cipőjét húzza, jegyzi
meg
a hírek terjedéséről Mark Twain.
Az
emberek különbözőek, de
az igazság egy. És mindazok, akik bármely
területen utána kutatnak, segítik
egymást, jegyzi föl az igazságról G.W.Leibniz.
A
rossz szándékkal mondott
igazság, többet árt, mint bármely
hazugság, mondja egy kínai közmondás.
Ahol
a politika kezdődik, az
igazság végződik, jelzi Tomasi de Lampedusa
Ha
Istenből kivonjuk a
titkot, marad egy óriási adathalmaz, amely
csábítóan birtokolható. Ilyenformán
mindenből lehet isten, amiből kellően sok van a világban, vagy
amiből az ember
kellően sokat és kellően nagyot tud készíteni.
Titok
nélküli világot
akarunk. Könnyen vizsgálható, és könnyen
adható-vehető világot. Ebből lesz a
zsákmányolt jövő, amely szükségszerűen
szét fog esni Isten előtt. Ezért nem
nyugszik meg a zsákmányoló ember. Éppen az
hiányzik, ami terhes volt: a titok.
Ha Istenből kivonjuk a titkot, minden élőlény
sérül, élükön az emberrel. S ha
ráébredünk, hogy ennek a hihetetlen kincsnek, melyet
világnak nevezünk, nincs
Istene, marakodva rávetjük magunkat. Ám ha
Jézus szemével nézzük a dolgokat,
nem fogjuk birtokolni őket, hanem magasabb formában hagyjuk őket
létezni.
A
birtoklás halott
kapcsolat, a létezés pedig élő kapcsolat. Ez az,
amivel egységessé nyugtatható
ez a világ!
(esjé
cikke alapján)
Hívom
a családokat, házaspárokat,
jegyeseket és szerelmeseket, a családokat szerető
szerzetes- és paptestvéreket,
és mindenkit, aki a család és az élet
mellett áll!
Egy fiatal
emberpár kopogtatott be a
plébániára. Szeretnénk
összeházasodni, mondják. Nagyszerű –
válaszolja a
plébános –, de mondjátok, hogyan jutottatok erre
az elhatározásra? Miért éppen
most, és miért éppen itt, a mi templomunkban
akartok esküdni? A beszélgetés
során lassan kiderült, hogy a fiatalok számba
vették a sok lehetőséget – az
élettársi kapcsolatot, a csak polgári
házasságkötést, meg azt is, hogy
egyszerűen csak összeköltöznek –, és oda
jutottak, hogy a legszebb mégiscsak az
orgonazúgásos templomi esküvő. A részletekről
nem tudnak túl sokat, nem tudják,
hogy milyen feltételeket kell teljesíteniük, sem
azt, hogy milyen
kötelezettségeket kell vállalniuk.
Döntöttek valami mellett, mert azt külső
szemlélőként vonzónak találták, a
belső tartalommal nem is foglalkoztak. Ha meg
is voltak keresztelve, ha jártak is valaha hittanra,
valójában nem éltek
keresztényként. „A keresztény lét
kezdetén nem egy etikai döntés vagy egy nagy
eszme áll, hanem a találkozás egy
eseménnyel, egy személlyel, aki életünknek
új
horizontot s ezáltal meghatározott irányt ad.”
(Deus Caritas est 1)
Idézzétek
fel saját életetekből azt a
jelenetet, ahogy ti jelentkeztetek házasság
kötésetekre! Miért választottátok
azt az időt és helyet? Milyen fogadtatásban
részesültetek?
Régebben
a világ egyszerűbb volt. A
társadalmi normák többnyire összhangban voltak
minden társadalmi csoport,
vallási közösség saját normáival,
az embereknek nem kellett naponta
mérlegelniük, hogy milyen utat válasszanak. Nem
lehetett például többféle
együttélési forma közül választani,
akik együtt akartak élni, meg kellett
házasodniuk, különben „törvénytelen”
helyzetbe kerültek. A legtöbb esetben, aki
a jó és a rossz közül a rosszat
választotta, tudhatta, hogy előbb-utóbb utoléri
a büntetés. Ma sokkal összetettebb a helyzet,
plurális társadalomban élünk, és
többféle norma és értékrend
között kell eligazodnunk. A szekuláris
társadalom
nem tartja magára nézve kötelezőnek a
keresztény normákat, jó, ha nem büntet
azért, mert valaki mégis ezekhez ragaszkodik. A gyors
változások következtében
nem egyértelműen követhető a szülők, nagyszülők
példája sem, hiszen ami 30-40
évvel ezelőtt bevált megoldás volt, az ma
már nem biztos, hogy sikerre vezet,
ha egyáltalán követhető. Az embernek pedig
döntenie kell a jó és a rossz, az igaz
és a hamis, a nemes és az alávaló
között.
Mondjatok
példákat olyan, a társadalom
által elfogadott normákra, amelyek számunkra,
hívő katolikusok számára
elfogadhatatlanok! Hogyan fogadtathatja el egy
közösség a saját normáit a
szélesebb társadalommal?
De sokszor
döntünk rosszul! Döntésünket
befolyásolja a mai világ sokszínű és
hatásos vásári kínálata, amely
felületes,
könnyen megszerezhető örömöket, szépen
felcicomázott, olcsó, értéktelen
holmikat kínál. Szerezd meg gyorsan, élvezd
és dobd el! Arról nem beszélünk,
hogy milyen üresség marad bennünk, ha elszáll a
mámor. Amíg csak saját érdekeinket
hajszoljuk, nem marad időnk és erőnk, hogy kapcsolatba
lépjünk másokkal, nem
vesszük észre, hogy körülöttünk
mennyien vágynak egy jó szóra vagy szerető
gesztusra, megértésre, odafigyelésre. Vegyük
észre, hogy amíg mi a világ
útvesztőiben bolyongunk, keressük utunkat, Jézus
vár minket. „Ő nemcsak szeret
minket, hanem magához is akar vonzani és olyan
mélyen átformálni, … hogy
hasonlóvá váljunk hozzá, részesei
legyünk szeretetének” (XVI. Benedek pápa
2013. évi nagyböjti üzenete, 2). A fogyasztói
világ örömeinél sokkal nagyobb
öröm találkozni Vele, meglátni azt az új
horizontot, azt a meghatározott
irányt, amit csak Ő adhat életünknek. Ismerjük
be tévedéseinket, kérjük
bocsánatát, amiért elkalandoztunk, hiszen tudjuk,
Isten sohasem fárad bele,
hogy megbocsásson (vö. Mt 18,22). Mint eltévedt
bárányát a vállára vesz minket
és hazavisz. Akárhogy tévelyegtünk,
akármennyire letértünk a Hozzá vezető
útról, Ő irgalmas és rendíthetetlen
szeretetével visszafogad, visszaadja
életörömünket, és átformál,
hogy valóban hasonlók legyünk Hozzá. Emberi
méltóságunk záloga ez a
hasonlóság. Csak az ember kapta ajándékba
ezt a
méltóságot, és ezzel együtt a
kiváltságot: a Jézussal való
találkozás örömét. Egyedül
ettől a találkozástól – vagy újra
rátalálástól – várható, hogy
Isten szeretete
és boldogító barátsága által
megszabaduljunk magunkba zárkózottságunktól
és
önteltségünktől, és emberségünk
kiteljesedjen. Hagyjuk, hogy Isten kivezessen
eddigi önmagunkból, és találjunk magunkra!
Így jutunk el az evangelizáció
forrásához. Aki ugyanis az életének
értelmet adó szeretetet befogadta, többé
nem tudja azt a vágyát elfojtani, hogy ezt az
örömet másokkal megossza. (vö.
Evangelii Gaudium 8.) „Örüljünk annak, hogy e feladatra
elkötelezhetjük
magunkat! Ismerje meg a világ – ez a félelmektől
gyötört, de reménykedő világ
–, mit is jelent az evangélium Jó Híre. De ezt a
Hírt nem adhatják tovább
szomorú és letört emberek, sem türelmetlen vagy
aggódó emberek. Nem adhatja
tovább más, csak akinek élete a Krisztusban
gyökerező örömöt sugározza, és aki
kész föltenni életét, hogy eljöjjön
Országa, és az Egyház gyökeret eresszen a
világ szívébe.” (Evangelii nuntiandi 80)
Hogyan
tudjátok gyerekeiteknek az Istennel
való találkozás örömét
megmutatni? Milyen szerepet játszik ebben a
(plébániai,
családi, iskolai) közösség?
Mit is
ajánljunk a plébániára bekopogtató
és házasságra készülő fiataloknak? Az
orgonazúgásos ceremónia mögött
tárt
karokkal ott várja őket a Szeretet. Jöjjenek,
találkozzanak vele, ismerjék meg
Őt, és azt az örömöt, amit csak Ő adhat.
És ha majd szívükben túl fog csordulni
az öröm, ne tétovázzanak, hirdessék
fennhangon a Jó Hírt: Isten minden embert
végtelenül és rendíthetetlenül szeret!
Bíró
László
az MKPK családreferens püspöke
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
©
Híreink „Magyar Kurír”
forrásmegjelöléssel szabadon
felhasználhatók.
Uram,
eljöveteled ne érjen
meglepetésként gondolattal kezdte trídiumát
december 12-én este Péntek Zsolt
atya. Mi mindannyian tudjuk, hogy el fog jönni. Ez a tudat
életünk reménye is
egyben. Itt a lehetőség hát, hogy szíveinket
ünneplőbe öltöztessük az őszinte
gyónások által. Jézus, emberi testet
magára öltve, 2000 éve eljött
közénk. Van
hát bennünk közös, hisz mi is „istenarcok”
hordozói vagyunk emberi létünk
folyamán. Jézus magára véve az emberi
testet, életével megmutatta számunkra
azt, hogy milyen emberként kell élnünk. Az
eljövetelével egyébként
beteljesítette az Ószövetségben róla
szóló dolgokat is, mely olyan ugrást
jelentett történelmünkben, mint amit a
gyertyafényt váltó elektromos
világítás
is jelentett. Advent van. Advent az újrakezdés
reményét is hozza magával a
karácsonyban, ha odafigyelve, változni akarással
várakozunk. Mindenki
megtalálja ehhez a rá legjobban igazodó
formát, ha nyitott szívvel halad földi
zarándokútján. Az út mellett nagyon fontos
a cél is, amely a lelki növekedésben
kicsúcsosodva segít túllépni a
világon az Isten felé. Ébernek is kell lenni az
úton, hisz hamis álom az, hogy utunk során nem
lesz osztályrészünk a sokarcú
kísértések hada. A csend szárnyán,
Istenre figyelés mellett tudunk a helyes
úton haladni, még akkor is, ha az keresztekkel tűzdelve
torkollik a végső és el
nem múló örömbe.
Jézus
csak oda jön el, ahol
várják! Ő sosem tolakodik. Vajon én várom-e
Jézust? S ha várom, akkor hol
várom? Csak a templomban? Netán a templom mellett a
családomban is? Esetleg az
egész életem Jézus várásának
része? Egyébként Jézus odáig
jön el szíveinkbe,
ameddig beengedjük őt, hisz mint már említettem, ő
sohasem tolakvó. Merjük hát
sarkig kitárni szíveink kapuját, s letenni
kezébe életünket, hogy be tudja
tölteni földi vándorutunk minden napjait. Ez a
kísértésektől, küzdelmektől sem
mentes út az, ami elvezet bennünket az igazi
élethez, a mennyei lakomához, ami
fölötte ál és túlmutat minden
apró és csalóka örömön.
Nem
kis nehézségek árán
újságunk is sikerrel zárta a 2013. évet,
mellyel immáron a XXII. évfolyamát is
maga mögött tudhatja. A növekvő költségek
és az enyhén csökkenő források, hogy
ne kelljen „árat emelni”, februártól 50
példánnyal kevesebbé tette a havonta
megjelenő újságunk darabszámát. Sokszor
nehéz volt megtölteni a nyolc lapot,
ami tovább fokozódott az év végétől,
hisz a cserkész oldalunk is szünetelni
fog. Ezért még fontosabb, hogy a működő
közösségek havonta adjanak életjelet
magukról újságunkban, bátorítva
általa a bizonytalanok közösséghez
csatlakozását is.
Évvége
van. Számvetésként
nem mehetünk el a
köszönetnyilvánítás mellett sem.
Köszönöm minden
munkatársamnak az egész évi
közreműködést, ami legalább egy cikk vagy
fotó
másokkal történő megosztásában
öltött testet. Köszönöm András
atyának és a
Pálinkás családnak a tartalmi és formai
kontrollt, Kuris Rolandnak a 10
cserkészoldalt, a kántor úrnak a havi
egyházközségi rovat
előkészítését, Fábián
Istvánnak a teljes körű nyomdai
előkészítést, Horváth Zoltán
nyomdásznak a
lehetetlen időpontokban is rendelkezésre állt
gépeivel, a Barák családnak pedig
az interneten történő megjelenést.
Köszönöm
minden olvasónak a
becsületkasszába dobott adományát, ami azt is
jelzi, hogy életben akarják
tartani a történelemben is nyomot hagyó Vadkerti
Harangokat. Külön köszönöm
azoknak a névtelen adományozóknak a
támogatását, akik a VII. és IX.
hónapban
összesen 11000 forinttal járultak hozzá
megjelenésünkhöz. A tavalyi évben ezzel
az összeggel növekedett a 22 év alatt
képződött tartalékalapunk, ami a számok
nyelvére lefordítva ezt mutatja: 2012. december
30-án
emjé
A féltízes szentmise
bevezető éneke is örvendezésre
szólított
fel bennünket. Zengett is a templom a
glóriától. Itt is ajándékot kaptunk,
követendő példát azzal, hogy a jubiláns
házaspárjaink, a templomban is
közösséget alkotva bevontak bennünket
házasságkötésük 25, 50, 55, 60, 64
éves
megünneplésébe. Bertus Lajos - Farkas
Györgyi, Keresztes László - Molnár
Márta, Őszi István - Kaba Lívia, Pál Tibor
-
Vitéz Ágnes, Valent József - Kovács
Márta, Csontos István - Verebes Ilona,
Czinege István - Pistyúr Mária, Kordics
József - Halaj Ilona, Szabó István -
Hrapan Margit, Boda István - Csillag Anna, Híves
Mihály - Pistyúr Erzsébet,
Fábián Ignác - Szabó Ilona személyesen, a hála
szavával köszönte meg
Istennek, amit áldott keze művelt velük az oly sok
év alatt. Lélekben velük
ünnepelt még Balga
János - Stvorecz Éva,
Dombai Sándor - Molnár Erzsébet, Csillag Ferenc -
Molnár Mária, Csáki Mihály -
Gyurkovics Mária, Laczkó István - Nagy Margit,
Csillag János - Dombai Borbála,
Pálinkás István - Dósa Erzsébet is, hisz egyikük-másikuk
távolléte rajtuk
kívül álló okok miatt állt elő.
Istent dicsőítve, a
pici gyermek várását felidézve, ½
5-től,
közel két órán keresztül a
Karácsonyi Hangverseny keretében zenétől zengett
az
ismét megtelt templomunk. Kincset kaptunk itt és most
mindannyian. Kincset,
igaz gyöngyszemeket, ami a kagylóban kifejlődő
igazgyöngyök mintájára, a
szórólapokon is követhető és előadott
művekben öltött testet.
Ez a kincs csodára
képes! Meg tudja nyitni az emberi szíveket
ki-ki közreműködése által, hogy az
másokat, s köztük a nem tolakodó betlehemi
kisdedet is befogadja. E befogadás pedig nem más, mint
egy új világ és szebb
(emberarcúbb) jövő kezdete. Ajándékot
kaptunk, amit illik is megköszönni.
Köszönjük hát a szereplőknek,
élükön Gyimesi tanár úrral, a
szereplőkben és
hallgatókban egyaránt mély nyomokat hagyó,
nívós zenei programot. Köszönjük a
támogatóknak is: az
Egyházközségnek, az
Önkormányzatnak, az Érsekvadkert
Jövőjéért Alapítványnak, a
Nyugat-Nógrád COOP
Zrt.-nek, a Halaj TÜZÉPnek, a Horváth
Szikvíznek, a Mede Szerszámszaküzletnek,
a Szamovill KFT.-nek, a Kolping Család-nak, a Vadkerti
Harangoknak, Boda
Istvánnak, Dósa Józsefnénak, Kristók
Jánosnak, Major Ferencnének, hogy
segítettek a 2013. évi hangversenyünk valóra
válásában. Végül, de nem utolsó
sorban köszönjük a rendezvényt
előkészítő és lezáró kétkezi
munkát, a sok
süteményt, ami mintegy jelzi a való világ
felé azt, hogy közösségben lenni jó!
Érsekvadkert, 2013. december 17. -
emjé
Ki
is volt ő, tevődik fel
sokunkban a kérdés a történelem ilyen
távlatából? Ha elolvassuk a 150 éve
született Gárdonyi Géza Isten rabjai című
könyvét, abból is sok mindenre fény
derül. Királylány volt. Majdnem
istállóban született, mint Jézus. Szülei
a
tatárok elől menekültek. Fogadalmat tettek, ha
megmenekülnek, gyermeküket
Istennek szentelik. E menekülés közben született
meg a kis Margit.
Pár
éves volt, amikor már a
veszprémi kolostorban nevelkedett. Apja, a róla
elnevezett Margit-szigeten szép
kolostort építtetett, hogy lánya ott éljen
majd. A regényből úgy tűnik először,
hogy szülei kényszeréből, sajnálni
való áldozatként halad a szerzetesi élet
felé. Ám ez egyáltalán nem volt így,
hiszen ő már korán megszerette a
szerzetesi életet és magát az Úr
Jézust. Boldog volt, hogy egy fedél alatt
lakhat vele. Éjjel gyakran beosont a kápolnába, de
szobájában (cellájában) is
sokszor imádkozott, még éjszaka is. Betegeket
ápolt. A legpiszkosabb munkát is
elvállalta. A vele együtt nevelkedett
úrilányok haragudtak is rá ezért.
Szégyellték, hogy Margit sokkal buzgóbb
náluk. Annyira szerette Jézust, és
embertársait, hogy eszébe sem jutott, hogy otthagyja a
zárdát vagy hogy férjhez
menjen. Szülei sem akarták, hogy ennyire vallásos
legyen a lányuk. Csak a neveltetés
zárdai voltában gondolkodtak. Földi
királylány és nem kolostori mosogató sorsot
szántak neki. Ezért három kérőt is vittek
hozzá, de Margit mind kikosarazta
azzal, hogy neki van sokkal szebb vőlegénye, mint ezek, az
Úr Jézus!
Margit
tehát önként vállalta
a szerzetesi életet. Engesztelt. Önként
vállalta a szenvedést, mint Jézus, hogy
Istennek kedveskedjen. Kész volt mindenre, csak adjon
békességet hazájának és
kibékítse édesapját a harcban
álló fiával, az ő édes
testvérével. És Isten
meghallgatta könyörgését, elfogadta ennek a
fiatal szentnek áldozatát! Megadta
a békességet a magyar népnek. Megélte,
és milyen boldog volt, amikor édesapja
és az ő testvére egymást megölelve,
kibékültek egymással.
Nem
hiába imádkozott! Nem
vezekelt hiába! Megérte ez Margitnak s megérte a
hazának. Ma sincs ez másként,
ezért van nagyon nagy szükség Szent Margit-lelkű
fiatalokra, akik merik
vállalni korunkban Jézusért, az örök
boldogságért történő tevékeny
életet.
(Isten
házában könyv
alapján)
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2014. február 17.
hétfő
Lapzártánk
idején, január 25-én
szombaton 10 órától kerül sor a Zoltai zenei
napokra, a csepeli Kolping házban.
Szeretettel várják a szereplőket és a
közönséget!
Február
15–16-án Esztergomban, a
Szent Adalbert Központban kommunikációs
továbbképzést tart a Magyar Kolping
Szövetség. Érsekvadkertet két személy
képviselheti. Éljünk vele, s február 1-ig
nevezzük meg képviselőinket!
A
tervezhetőség miatt már most
jelezzük, hogy március 8-án, az erdei
háznál lesz (helyszín az időjárás
függvényében változhat) körzeti
lelkigyakorlatunk, melyet a pécsi egyházmegyés
Petkó Tamás dunaföldvári
plébános atya vezet. Bővebb infó a következő
számban
és kör e-mailben lesz olvasható.
Ugyancsak márciusban, 14-én
pénteken az esti szentmisével kezdődően tervezzük
éves közgyűlésünket. Itt
lehet megrendelni,
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
-
HÁZASSÁGOT
KÖTÖTT:
-
HALOTTAINK:
1. szombat
- Halaj Ferenc, testvérei, szüleik, apósa,
anyósa
-
Hustyava, Urbán és Jakubecz család
halottaiért
2. vasárnap - Záhorszki József 14.
évforduló, Záhorszki, Boda és
Szuhánszki
család halottaiért
-
Fábián János, felesége Jakubecz
Mária, szüleik és testvéreik
-
Balogh János, felesége Pistyúr Emerencia, Tokodi
László, élő és elhunyt
hozzátartozókért
3. hétfő -
4. kedd
-
5. szerda
-
6. csütörtök -
7. péntek -
Záhorszki István, felesége Holman Ilona,
élő és elhunyt
hozzátartozókért
8. szombat
- Szabó János, felesége Boda Ilona,
Vitéz János, felesége Kopisz
Rozália és elhunyt hozzátartozók
-
Valko Mihály, a család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Hrapan Pál, szülei, a család élő és
elhunyt tagjai, Kovács János, felesége
Halaj Mária és hozzátartozók
9. vasárnap - Kiss András, élő
és elhunyt hozzátartozók
(Alapítványi)
-
Szabó Ignác 13. évforduló, felesége
Vitéz Mária, szüleik, nagyszüleik, valamint
a család élő és elhunyt tagjaiért
-
Buzás Ildikó és nagyszülei
10. hétfő -
11. kedd
-
12. szerda
-
13. csütörtök - Csernák Katalin 1. évforduló
és édesapja
-
Csillag István, szülei és nagyszülei
14. péntek - Verebes József,
szülei és nagyszülők
15. szombat
- Kristóf Sándor, szülei, Murányi
István, felesége, fiuk, menyük
és hozzátartozók
-
Sipos Ferenc, Sipos és Pataki család halottaiért
16. vasárnap - Czinege Károly, felesége Halaj
Julianna és hozzátartozókért
17. hétfő - Farkas
Istvánné Horváth Ágnes Gizella
18. kedd
- Urbán Ignác, beteg felesége, Urbán
és Kaba család elhunyt
tagjaiért (Alapítványi)
19. szerda
-
20. csütörtök - Pásztor István, felesége
Pálinkás Mária és szüleik
21. péntek - Urbán és
Molnár család élő és elhunyt
tagjaiért és ifj. Valkó
Jánosért és Fábián
Ferencnéért
-
Farkas család élő és elhunyt tagjaiért
-
Záhorszki Ignác, felesége Nagy Erzsébet,
szüleik és testvéreik
22. szombat
- Záhorszki János és édesapja
-
Boda István, felesége Pistyúr Mária,
szüleik, gyermekeik és hozzátartozók
-
Boda István, Kovács, Boda és a Dósa
család halottaiért
23. vasárnap - Jakubecz János, felesége
Szabó Ilona, Szabó János 20.
évforduló,
élő és elhunyt hozzátartozók
-
Konopás István, felesége Nagy Ilona, szüleik
és testvéreik
24. hétfő -
25. kedd
-
26. szerda
-
27. csütörtök -
28. péntek - Őszi István 5.
évforduló, élő és elhunyt
hozzátartozókért
-
Molnár István, felesége Laczó
Erzsébet, István fiuk, szüleik, testvéreik