Valamikor
régen karácsonyi
képeslapokat küldtünk és kaptunk. Abban a
lassúbb világban még leveleztünk is,
a leveleket mára már felváltotta az SMS és
az internet. Egyre rövidebben
„kommunikálunk”, mert így olcsóbb, és az
idő pénz, mindennek ára van. Olyan
dolgokért is fizetnünk kell, amilyenekről álmodni
sem tudtunk. Az egész világ
egyetlen nagy kirakat lett, bámuljuk az árukat és
az árakat, aztán
elsomfordálunk a kirakat elől. Más világ
köszöntött ránk: nincs hiánycikk, viszont
pénz sem nagyon akad. Nem állunk sorba semmiért,
mert minden van, csak meg kell
fizetni.
A
karácsonyi ünnep is
hatalmas üzletté vált, talán csak a
mohamedán országokban nem keresnek jól az
áruházak ilyen időben. Az iparággá lett
nyugati ajándékkultusz mindenkinek
komoly fejtörést okoz, mert lassan, fokozatosan
született egy új hagyomány a
fogyasztói társadalomban, aminek már alig van
köze Krisztus születéséhez.
Karácsony
családi ünnep, nem
is lehet másmilyen. Boldogok, akiknek van családjuk, mert
rideg és érzéketlen a
külvilág - az otthon melege pótolhatatlan. Mindig
csodálkoztam, hogy szép
számmal akadnak olyanok, akik ilyenkor elmenekülnek
otthonról, és bizony
sajnáltam őket. Nem lehet jó idegenekkel vagy alkalmi
ismerősökkel tölteni: a
karácsony bensőséges ünnep. Sokak
számára éppen ezért szomorú -
mindazok
számára, akiknek a boldog karácsony már a
múlté, a karácsonyfa alatt már csak
régi, kedves arcok emléke kísért. Az
öregek, betegek, magányos emberek
karácsonya szívszorító, és sajnos,
elszegényedő világunkban lassanként ők
lesznek többen. Ha van erős hitük, tudják, nincsenek
egyedül, de ha nincs,
nekik a születés ünnepe csak bosszúság,
hiszen még a boltok is zárva tartanak,
a tévécsatornák pedig ősrégi,
szentimentális amerikai filmeket adnak.
Európa
amerikanizálódott, a
plázákban amerikai karácsonyi slágereket
hallunk teljes hangerővel, az egész
világ olyan, mint Amerika, pontosabban szeretne olyan lenni, de
nem sikerül.
Reménytelen. Csak a „felekezeten kívüli”
mézesmázos hazugság marad, a
megvásárolható szeretet, amikor a szívtelen
bankár és üzletember is megmutatja
„valódi” arcát, és alamizsnát ad a
szegényeknek. Nem Jézus világa ez, hanem
Heródesé, csak az újszülötteket
már kifinomultabb eszközökkel iktatják ki -
legjobb ha meg sem születnek. De hát ne
zsörtölődjünk, a magyarság már meg-
és
túlélt sokkal nehezebb időket, ahogyan az
emberiség is. Annak van igaza, aki a
lehetőségekből ki tudja hozni a legszebbet és a
legjobbat, és képes örülni a
Megváltó születésének, mintha ma
történt volna. Hiszen szinte ma is történt -
az a valamivel több mint két évezred csak
számunkra tűnik soknak, az
örökkévalóságban csupán egy
villanás. De micsoda fénye van!
Joggal
érezzük úgy, hogy
hanyatló korban élünk, pontosabban szólva
civilizációnk és kultúránk mintha
elvesztette volna felhajtó erejét, benne a
tudomány és technika diadalával és a
különböző, népboldogító politikai
ideológiákkal. De a karácsonyi gyertyák
égnek, szebben és jobban, mint a távol-keleti,
olcsó és életveszélyes
fényfüzérek. Mert megszületet Jézus,
és fel is fog támadni Mi is megszülettünk,
mi is feltámadunk, szeretteink körében, Isten
jobbján Ebben hiszünk, hiszen
szeretjük egymást, és reménykedünk.
Boldog, kegyelemteljes karácsonyt! Odaát
mindennap karácsony van.
(szszp)
Szent
Máté apostol írja
evangéliuma első fejezetében Jézus
születéséről. „Anyja, Mária, József
jegyese,
még egybekelésük előtt méhében fogant
a Szentlélektől. Férje, József, igaz
ember volt, és mivel nem akarta rossz hírbe hozni, az
volt a szándéka, hogy
titokban bocsátja el.”
Ha
valaki kételkedik az
evangélium hitelében, az azért lehet, mert az
illető eltűrte, hogy
megkérgesedjék a szíve, és azóta
érzéktelenül hallja, olvassa a
Szentírást, ha
egyáltalán megtörténik ez vele. Kérges
szíve olyan, mint az „útfél”, ahonnan a
Magvető igéjét a madarak rendre fölcsipegetik.
Bizonyos értelemben védekezik,
mert látja azoknak a sorsát, akik bíztak a
szó és az írás hitelében, és
számtalanszor bedőltek ravaszdi hirdetéseknek, a
még agyafúrtabb politikai
cselfogásoknak. Azóta anyagi meg személyes csődben
siratják, hogy
nemzetmegmentőnek néztek libatolvajokat és csodadoktornak
kuruzslókat.
Milyen
szívszomorítóan mai
és személyes Szent József
tartózkodása! Hányan és hányan nem
akarják tulajdon
gyermeküket, noha atyaságukban, sőt anyaságukban
kétségük nem lehet, de mégis
elvetik a gyermekáldást. Az áldást
magát! Még ma is több tízezren odáig
mennek,
hogy orvosi segédlettel meggyilkoltatják tulajdon
magzatukat Még népesebb
azoknak a tábora, akik a kis Jézussal, vagyis a
Világ Világosságával, az Élő
Istennel teszik ugyanezt.
Megy
ez ölés nélkül is.
Hányan és hányszor nem akarjuk Isten
megszületését! Vagy ha igen, gyakran
nézzük holmi kijárónak, aki ennyi
Miatyánkért - Üdvözlégyért
elintézi makacs
köhögésünket, amannyiért
adósság-ügyünket. Hol vagyunk a magzat
Keresztelőtől,
akinek édesanyja, Erzsébet így köszönt
vissza az őt üdvözlő Máriának:
„fölujjongott méhemben a magzat!”
Felujjongunk-e,
ha
Megváltónkra gondolunk? Fölujjongtunk-e valaha,
amikor eszünkbe jutott?
Voltunk-e már boldogok Tőle? Csak úgy, egyszerűen, amikor
eszünkbe jutott a
neve? Nem fohászkodtunk, nem kértünk semmit, nem is
gondoltunk arra, hogy
bármire is szükségünk volna némi
leveszöldségen kívül, amiért
éppen a piacra
karikáztunk, és ahogy szoktunk barátainkra,
ismerőseinkre gondolni, Jézus is
felbukkant a tudatunkban. Ízlelgettük a Nevet, és ez
jó volt. Nagyon- nagyon,
elképesztően, tündöklően finom érzés.
Szóval le sem írható, mert a nyelv
mélyvilágán is túl történt, a
szavak nélküli gondolatok felhőjében.
Szent
Józsefnek álmában
megjelent az Úr angyala és így szólt:
„József, Dávid fia, ne félj attól, hogy
feleségül vedd Máriát, hiszen a
Szentlélektől van áldott állapotban. Fiút
fog
szülni, akit te Jézusnak nevezel, mert ő szabadítja
meg népét bűneitől.” Nem a
szegénységtől, a pénzváltók, a
bankok visszaéléseitől, a gazdagok és
rómaiak
elnyomásától, hanem bűneitől. „Bocsásd meg
a mi vétkeinket!” Nem kertelek,
hanem éppenséggel a lényeg
szíve közepéről beszélek. Ha bűnök
nélkül tudnánk élni, akkor
átbucskáznánk az
Igazság országába, és szabadok
lennénk! Többé nem találna rajtunk
fogást sem
idegen hatalom, sem a pénzvilág, sem a
szórakoztatóipar, szóval lepattanna
rólunk az Anti-Krisztus minden fegyvere. Az egykori és a
ma is köztünk élő
szentek életpéldája igazolja, hogy tényleg
így van.
„Mindez
pedig azért történt,
hogy beteljesedjék, amit az Úr a próféta
szavával mondott: Íme a szűz méhében
fogan, és fiút szül, és Emmanuelnek
fogják hívni. Ez azt jelenti: Velünk az
Isten. Bűneinktől meg tudunk szabadulni az Ő
segítségével, például egy őszinte
gyónással, de ismerjük magunkat, hogy rendre vissza
is esünk. Egyetlen
reményünk, hogy „velünk az Isten!”Éppen ez a
karácsony örök üzenete: velünk az
Isten!
József
fölébredt álmából, és
úgy cselekedett, amint megparancsolta az Úr angyala. Mi
is kövessük Józsefet és
fogadjuk el az újszülött Jézus pici
kezét az áldó-gyógyítót, az
Oltáriszentség-teremtőt, a szöggel átvertet,
a Genezáreti-tó partján az Ő
országának halát-kenyerét osztót, az
egyházalapítót. Ezekkel a gondolatokkal
kíván kegyelmekben gazdag Karácsonyt és
áldásos Új évet minden
olvasójának a
Vadkerti Harangok szerkesztősége.
(czakó)
Karácsonyeste.
Hangulatok szállnak…
Fehér
hópelyhek… fehér angyalszárnyak…
Szelíd
melegséggel van szívük tele.
Aztán- megyünk
tovább, sötét lesz
újra,
Csillag nem ég,
utunk hóval befújja
Bús
életünk dermesztő tele.
Karácsonyeste…
Ó, csak gyermekemlék!
Szívünk
kérdezve ver: Emlékszel még?
És éled,
újul sok csodás mese.
Aztán megyünk
tovább. Reánk tipornak
Szürkén a
gondok, hogy mit hoz a
holnap,
És nem
kísér már az emléke se.
Karácsonyeste.
Csoda! Vég és kezdet.
Világosság
és élet született meg,
Hol halál volt csak,
naptalan sötét.
Élet, aki az
életét letett,
S szent szeretettel fel
magára vette
A
megváltásnak ember köntösét.
Karácsonyeste!
Csoda! Új teremtés!
A kegyelem, az élet
megjelent és
Kincseivel, lelkem,
feléd siet.
Egyedül,
árván tovább miért haladnál?
Van Megtartód, akit
ha megragadtál,
Kegyelem, élet,
minden a tied.
„Zeng a harang, hívó szóval, e szép ünnep estelén.
Szent
András ünnepe van. Már
az esti szentmise kezdetére megtelt a templomunk a
búcsú alkalmával. Ünnep és
hálaadás ez a szent óra, hisz Stella Leontin atya,
balassagyarmati plébános ez
ünnep alkalmával áldotta meg a megújult
templomkülsőt és környezetét. Ám az
áldás részese volt minden jelenlévő is,
amit a szentelt vízzel történő
meghintés is jelképezett.
Páratlanul
szép ünnep tanúi
vagyunk most, kezdte prédikációját Leontin
atya. A jelenlévők nagy száma, a
szentmisében való aktív részvétel
mintegy tükrözi azt, hogy a kövek mellett itt
a lelkekből is templom épült. Ritkán adódik
meg egy ember életében ilyen jeles
nap, amikor a templombúcsú alkalmával kerül
megáldásra az eleink által épített,
most megújult templom. Örülnünk kell ennek a
pillanatnak, de nem szabad
megfeledkezni az idevezető út keresztjeiről sem.
Idejövet,
ha feltekintünk a
templom épületére, már messziről
kiviláglik annak tornyának keresztje. Amikor
beléptünk e szent hajlékba, ugye keresztet
rajzoltunk magunkra a szentelt vízbe
mártott kezünkkel. Ha szétnézünk a
templom belsejében, itt is több kereszttel
találkozhatunk, köztük Szent András
apostoléval - templomunk védő szentjét az
oltárkép ábrázolja. Láthatunk
még kereszteket az utak mentén,
hivalkodásból
vagy meggyőződésből nyakban hordva, s a temetőkben földi
véges voltunkat jelezve.
A
kereszt, az ókor
„szégyenfája” számunkra azonban az
üdvösség forrása. A kereszt a szenvedés
jele
is. Ám ha hittel tekintünk Jézus vagy Szent
András keresztjére, erőt kell hogy
nyerjünk saját keresztjeink méltó
viseléséhez. Ez abban lát napvilágot, hogy
Máriát idézve mi is ki tudjuk mondani azt, hogy
legyen meg a te akaratod.
Isten
letekintett a
keresztfáról az emberre. Látta akkor, és
látja ma is a szenvedéseinket, még
akkor is, ha szeretetlenségeink végett távol is
kerültünk tőle. Ugye hányszor
megtapasztalunk olyan eseteket, hogy embertársunk még
bírta erővel, segített,
ám ereje fogytán nem akadt senki, aki akár egy
pohár vízzel is enyhítse
szenvedését. Ez nemcsak az egyén
életében fordul elő. Kis hazánk sorsának
alakulásából is jól kitűnnek az ilyen
dolgok, amit történelmünk tanulmányozása
is jól mutat. Történelmünk és napjaink
egyaránt rávilágítanak arra, hogy
Magyarország senkinek sem kell. Támadnak és
támadtak bennünket Keletről és
Nyugatról egyaránt. Mint sok öreg, a több mint
ezer éves Magyarország sem kell
senkinek. Baj ez, de nagyobb baj az, ha föladva a
„szentistváni örökséget”, már
magunknak sem kellünk. Vissza kell hát térnünk
gyökereinkhez, hogy megmaradjunk
kereszténynek és magyarnak az eleink által
belakott földön (tájon), itt a
Kárpát-medencében.
A
keresztek láttán legyen
előttünk az a gondolat, hogy az Isten mindig jó. A
keresztek (szenvedések) sem
véletlen dolgok életünkben. A szenvedés
jobbá teszi azt, aki lázadás nélkül el
tudja azokat viselni. Tudatosodjék mindannyiunkban az is, hogy
senki sem kap
nagyobb keresztet annál, amit el tud viselni. Segít ebben
égi Édesanyánk is,
aki minden ellenhíresztelés hatására, ma
sem vette le kezét rólunk.
Nem
teljes az ünnep, ha
abban a köszönet szavai nem hangzanak el. Elsősorban
köszönetet mondunk
Istennek, aki a megújításhoz a gondolatot
és a lehetőséget adta. Köszönet jár
az érsekvadkerti híveknek, akik a vasárnapi
perselyadományok, az egyházi
hozzájárulás mellett még 340 esetben adtak
adományt, hogy megszépüljön
templomunk. Köszönet az Emberi Erőforrások
Minisztériuma által kiírt pályázaton
nyert 8 millió forintért, az Agroméra Zrt. 3
milliós és az Önkormányzat 1
milliós segítségéért. A
támogatásokból a szükséges összeg
1/3-a, míg a kiadások
2/3-a a vadkerti hívek nagylelkűségéből jött
össze. Köszönet a templomon
lelkiismeretesen dolgozóknak, a Zsiga Ács
munkásainak. Mindenkinek köszönet,
azoknak is, akik a pályázatok
megírásában, ajánlásában
közreműködtek. Amilyen
izgalommal és félve kezdtem e nagy munkához, olyan
nagy öröm volt látni a hívek
pozitív hozzáállását és most
együtt örülni a megszépült Isten
házának
gondolatsorral, természetesen Leontin atya ünnepi
szolgálatát is megköszönve -
zárta közös ünnepünket
plébánosunk, András atya.
Érsekvadkert,
2013. 11. 30. emjé
Pár
perc még, és tizenkettőt
üt az óra. Öregebbek leszünk. Fülünkbe
cseng még az angyali ének: „Örömet
mondunk, nagy örömet néktek, mert ma született a
ti Üdvösségtek! Mert ma
született a ti Üdvösségtek!”
Leszámítva
azt az asszonyt, aki
az egyik kereskedelmi rádióba betelefonálva
arról beszélt, hogy karácsonykor
nem fogja bekapcsolni a televíziót, a
rádiót, nem fog kimenni az utcára sem,
hogy ne halljon, és ne lásson karácsonyt.
Bizonyára nem volt olyan ember széles
e hazában, aki ne találkozott volna ilyen emberrel.
De
tényleg: meghallottuk az
Örömhírt? Úgy feleltünk-e rá, mint
a pásztorok: „Menjünk el, lássuk hát, amit
mond az angyal! Siessünk! Ne késsünk! Örvendező
arccal”? Megajándékoztuk-e a
karácsonyt gyermekded lelkülettel vagy felnőtt
komolysággal. „Nesze a furulyám,
tedd el, neked adom: ha másokon segítek, dal fakad
ajkamon?”Vagy: Köszönöm,
Istenem, hogy Jézusod küldted: Földi munkánk
után nyerjük meg az Eged”? Mert
hiszen munkatársainak méltóságára
hívott meg mindnyájunkat a Teremtő:
„Töltsétek be a földet, és hajtsátok
uralmatok alá”. Egy-két vendégségbe vagy
ebédre siető az utcán, hónuk alatt
ajándék, kezükben virág. Valaki ócska
bakancsában, ülepe-térde-lyukas göncében
töri a ház előtti járda jegét. Amikor
hó esett s jégpályává
taposták a járdát a járókelők, nem
ért rá havat söpörni,
lapátolni. Akkor dolgozott. Most meg mi a csudát tudna
tenni az ebédig? A
gyárak, üzemek állnak. Most azért, mert
ünnep van. Emberünk nem tud mit kezdeni
vele: „Feltöröm a járda jegét”. Legfeljebb:
„Kiálts ki, ha kész az ebéd”. Igen,
a munka is lehet kábítószer. Mert ahhoz a
munkához, amely a föld
„betöltéséről”, Uralom alá
hajtásáról” szól, semmi köze nincsen.
Mert aki
kihirdette a munkálkodás
kötelezettségét, engedte a felismerést is:
Boldog az a
nép (család, nemzet, közösség), amely
tud ünnepelni. Ünnepelni - nem csak
mulatni, inni és ricsajozni.
És
le tudjuk-e tenni
ajándékainkat úgy, mint az öreg
pásztor: „Jól tudom az élet, mint az
árnyék,
múlik bár ha jósoromban száz évre is
nyúlik. Add, hogy számadásom ne legyen
hiányos, családjaim miatt legyél te
méltányos. Tanítottam őket munkára,
imára,
életem gyümölcsét teszem a
pólyádra”. Ennél többet igazán nem
tehetett, hiszen
embert nevelt, Istentől álmodottat, akinek hivatása van a
földre és égre tekintve
is. Descartes-ot épp úgy kell szeretnünk, mint
Pascalt, az e világ mesterét
éppúgy, mint a másvilágét.
Pár
perc még, és tizenkettőt
üt az óra. Öregebbek leszünk! És
okosabbak? Ha nemcsak karácsonyeste lesz a
„szeretet ünnepe”. Ha nem csak az óév és
újév fordulóján, két
koccintás között
van az, hogy „szeressük egymást gyerekek!” Ha a ma adott
csokrok virágaiból
minden napra el tudunk tenni egy-egy virágszirmot mosolyban,
jó szóban,
türelemben, egymás nagyvonalú
elfogadásában, elviselésében: egymás
napi
megajándékozására.
(Tóth
Péter Domokos)
Erzsébet
ujjongva köszöntötte a Boldogságos Szüzet:
„Boldog vagy Mária, mert hittél…, de
hogyan lehet, hogy az én Uramnak anyja jön el
hozzám?” Erzsébet meglátta
Máriában Isten alázatos szolgáját,
és örvendezett.
Szegény,
behavazott szívünk, hogy hajszolja a karácsony
misztériumát. Szimbólumok és
dekorációk nélkül is megtalálhatjuk a
Betlehembe vezető ösvényt, ha magát az
Istent keressük.
Engedd
Uram, hogy ujjongva örüljek, ha bárkiben -
vallásos és nem vallásos emberben -
megcsillan a Te Lelked. Add, hogy felismerjem őket: akik nem
önmagukat imádják,
hanem hajlandók másokért, a jó
ügyért, a szebb világért áldozni
életüket.
A
mai ember itt a Földön akarja megtalálni a mennyet.
Karácsonykor, amikor az
Isten földre száll, Ő is mennyországot akar a
Földön. Ezen a ponton két vágy
találkozik. Karácsony ünnepe nekünk
arról beszél, hogy Isten is ezt mondja: nem
csupán odaát, hanem már itt akarom a
mennyországot.
Az
ember szerint a mennyország valami, Isten szerint Valaki.
Az
egyik szerint a boldogság nem más mint élvezet,
szórakozás gyönyör, míg a másik
esetben a boldogság maga az Isten. Az egyik csupán Isten
ajándékát akarja, míg
a másik magát az Istent. Ezt az Istent kell hát
meglátnunk embertársainkban,
hogy rátaláljunk az igazi boldogságra.
A
Szűzanya hitével és odaadó szeretetével
akarjuk befogadni Jézust, hogy
szeretetét sugározzuk a szolgáló
szeretetben. Szeretetszolgálatot hirdetünk,
hogy Krisztus-hordozók legyünk a Szűzanyával
együtt, hogy teljesítve akaratát,
a szeretet uralkodjék bennünk.
A
tudós Fraunhofer készüléket szerkesztett,
amellyel meg lehet állapítani a
csillagok távolságát és a csillagok
összetételét. Halála után a
sírkövére
írták, hogy közel hozta hozzánk a csillagokat.
Jézusnak
nincs sírköve, hisz köztünk van és
bennünk él, ám a betlehemi kisdedként, majd
életével szintúgy, közel hozta, elhozta
nekünk a mennyországot.
Ezt
jelenti számunkra a karácsony.
Hívom
a családokat,
házaspárokat, jegyeseket és szerelmeseket, a
családokat szerető szerzetes- és
paptestvéreket, és mindenkit, aki a család
és az élet mellett áll!
A
munka és az ünnep
életünk természetes része, de ahhoz, hogy
mind a munkában, mind az ünnepben
eredményesnek, sikeresnek érezzük magunkat,
szükségünk van kapcsolatokra. A
mindig csak a saját érdekét néző,
önmagáért élő ember nem tud olyan
hatékonyan
dolgozni, mint az, aki másokkal közösségben
tevékenykedik. Ezért hangsúlyozzák
a gazdasági életben a „csapat-munka”
jelentőségét, ezért támogatják a
családi
vállalkozásokat. Az ünnephez is legalább
két emberre van szükség, és az sem
közömbös, hogy a két ember között
milyen kapcsolat van.
A munkából fáradtan hazaérkező ember
leül a televízió elé, és miközben
elárasztják a hírek a világ minden
táján jelentkező bajokról,
katasztrófákról,
békétlenségekről, elgondolkodik. Milyen jó
lenne egy nyugodt, békés világban
élni csupa kedves, derűs emberrel körülvéve,
milyen öröm lehetne úgy dolgozni,
hogy az ember munkáját elismerik, rendesen megfizetik!
Aztán a televízióban
feltűnik egy kedves, derűs, mondhatni boldog háziasszony, aki
megmagyarázza
boldogsága okát: remek új edényei vannak,
megvette a csoda-tisztítószert, soha
nem volt levesporból főzi a vacsorát. Ezekkel a
tárgyakkal öröm dolgozni, velük
érdemes kapcsolatba kerülni. Milyen egyszerű, ha
kapcsolataim sem idehaza, sem
a munkahelyemen nem okoznak tartósan örömet, majd
boldogítanak a tárgyak!
Fogyasztói társadalmunk ezt sugallja: töltsd ki a
hiányzó kapcsolatok miatti
űrt áruval, vásárolj, ne késlekedj, az
életedet így teheted széppé. Ha pedig
úgy látod, ehhez nincs elég pénzed, rajta,
ott a szerencsejáték. A munka soha
nem hozhat annyit, mint egy főnyeremény! Nem ritka eset, hogy
azok, akiknél ez
a recept nem válik be, a szomorú
valóságból az alkoholhoz, a
kábítószerhez
menekülnek, ezzel tovább rombolják kapcsolataikat,
magányosak lesznek és
szegények maradnak.
A fogyasztói társadalom szemlélete az embert
is használati tárggyá
silányítja. Hogyan tudjátok mások
személyi méltóságát tiszteletben
tartva
alakítani kapcsolataitokat? Mi segít ebben
munkahelyeteken, a családban és a
közösségben?
A szegénység relatív fogalom, aki egy fejlett
európai országban szegény, az
Ázsia valamelyik fejlődő országából
nézve gazdagnak látszik. A szegénység a
társadalom betegsége, mert az ember képtelen a
társadalom életét úgy
megszervezni, hogy a javakból mindenki egyformán
részesedhessen. Erre utalt
Jézus is: „Szegények mindig lesznek veletek, és
amikor akartok, jót tehettek
velük” (Mk 14, 7). A birtoklást, gyarapodást
elsőrendű értéknek tekintő
társadalmunk el akarja kerülni a
szegénységet. Arra buzdítja az embereket, hogy
fogyasszanak minél többet, gazdagodjanak, igyekezzenek
olyan gazdagok lenni,
hogy a szegényekkel jót tehessenek. A
nincstelenség, a nélkülözés
testet-lelket
megnyomorító tragédia, a
mértékletesség áldás, a nem mindent
és azonnal
birtokolás nemes gondolkodást takar, a „most még
nem” erőt ad. A keresztény
társadalom feladata, hogy a családok nyomorát,
nélkülözését legyőzze, de nem
azért, hogy a fogyasztás
életstílusát választhassák.
Mennyire másképp látja az evangélium a
szegénység, a gazdagság és a
boldogság
összefüggését, amikor azt tanítja, hogy
a szegénység a boldogság és az emberi
virágzás útja is. (vö. Lk 6, 20). Az
evangéliumi értékeket követő család
önként
lemond az áruk és a pénz utáni
hajszáról és összhangba hozza
szükségleteit és
lehetőségeit. Szegénysége józan
mértéktartásban, a gyarapodásban
mások
megelőzéséről való lemondásban
nyilvánul meg. Így szolgálja a lelki javakat,
és
a családon belüli és kívüli
kapcsolatokat önként, szabadságban. Ha azok a
jómódú családban élő gyerekek,
akiknek mindenük azonnal megvan, nem
tapasztalják meg ezt a nemes szegénységet
és a vele járó szabadságot (és ha a
felnőttek nem gyakorolják újra és újra
mindennap), elveszítik a vágyat és
képességet arra, hogy egy ajándék
megkapásakor meglepődjenek és
rácsodálkozzanak. Így pedig elrabolják
tőlük a tiszta felhőtlen gyermeki örülni
tudást az által (és éppen az által),
hogy elárasztják őket árukkal és
fogyasztói javakkal.
Hogyan tudjátok gyermekeiteket a nemes
szegénység értékére
rávezetni?
Milyen érveket tudtok nekik felhozni, ha
osztálytársaik, barátaik azonnal teljesülő
kívánságaira hivatkoznak?
Egy váratlanul beköszöntő
munkanélküliség az egész család
számára súlyos
megpróbáltatás, szegénységet jelent;
egy árvíz, vagy jégverés is
szegénnyé
teheti a családot a közeli rokonsággal együtt.
A társdalom, a család és az egyén
élete során mindig bekövetkezhetnek váratlan
fordulatok, amelyek legyőzendő
nehézséget, megoldandó problémát
jelentenek. A szülők gyakran arra törekednek,
hogy gyermekeik minden veszéllyel szemben védett
körülmények között
nevelkedjenek, elkerüljék mind a testi, mind a lelki
sérüléseket. Pedig a
sebesülés veszélye az emberi élet
velejárója, aki erre nincs felkészülve, azt a
kapott sebek könnyen legyőzik. Az emberi lét elsődleges
feltétele, hogy
vállaljuk a küzdelmet a felmerülő
nehézségekkel szemben. Mindannyian kapunk és
adunk sebeket, mindannyiunknak vállalni kell a küzdelmet a
mások által, és az
általunk másoknak okozott sérülésekkel
szemben. Amikor valaki visszahúzódik a
család, vagy a közösség
védőbástyái mögé, hogy elkerülje
a nehézségeket és így
mentesüljön a harctól, amikor azt gondolja, hogy
jól lehet élni sebesülések
veszélye nélkül is, amikor abbahagyja mások,
közeliek és távoliak sérüléseinek
hordozását, amikor lemond a győzelem
akarásáról és annak
áldássá fordításáról,
abban a pillanatban feladja az életért vívott
küzdelmet.
A sebezhetőség dinamikája hasonló az
oltóanyagéhoz: aki mindennap beveszi a
sebzettség kis dózisát, erős lesz a nagyobb
sebzésekkel szemben is; aki viszont
nem veszi be a kis sebzettségeket, nagyon sebezhetővé
és gyengévé válik akkor,
amikor a nagy és pusztító sebesülések
megjelennek. Ilyenkor a sebesülés úgy
hat, mint az a vírus, amely nem találkozik antitesttel. A
család a
sebezhetőség, azaz a fenntarthatóság és a
termékenység nagy iskolája. Csak az
elkerülhetetlen sebezhetőséggel megbékélve
tudjuk átvészelni a kisebb és
nagyobb válságokat egyénenként és
közösségben.
Idézzetek
fel saját,
barátaitok, vagy szüleitek életéből olyan
sérüléseket, amelyek felett sikerrel
győzedelmeskedtetek! Milyen segítséget tud
nyújtani a közösség
megpróbáltatások
idején?
Az élethez szükség van ünnepre a
családban és a munkahelyen egyaránt, nagyon
jól tudta ezt a régi paraszti és ipari
kultúra. A család is tudja, hogy akkor
is – és talán éppen akkor leginkább –,
amikor a szegénység, a válság
pillanatait éli meg, nélkülözhetetlen az
ünnep, hogy újra megtalálja az
összetartó szellemi és erkölcsi erőt a
továbbéléshez, azaz a szándékot a
közös
életre, a növekedésre, hogy erősödjék a
közös sorshoz való tartozás
érzése. Ez
pedig nem csupán a családnak, hanem az egész
társadalomnak, sőt a nemzetnek is
elsődleges energiaforrása.
az MKPK családreferens püspöke
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
„Legyetek
tehát
éberek, mert nem tudjátok sem a napot, sem az
órát.” (Mt 25,13)
Egy
alkalommal, amikor Jézus kilépett a
templomból, a tanítványok büszkén
hívták fel figyelmét az impozáns,
szép
épületre. Jézus így válaszolt:
„Látjátok ezeket? Bizony mondom nektek, nem
marad itt kő kövön, amit ne rombolnának le.”
Aztán fölment az Olajfák hegyére,
leült, és Jeruzsálem látképét
nézve elkezdett beszélni a város
lerombolásáról
és a világ végéről.
Hogyan
és mikor fog bekövetkezni a világ
vége? – kérdezték tőle a
tanítványok. Olyan kérdés ez, melyet az ezt
követő
keresztény nemzedékek is föltettek maguknak; olyan
kérdés, amellyel minden
ember foglalkozik. A jövő ugyanis titokzatos, és gyakran
félelemmel tölt el. Ma
is vannak olyanok, akik horoszkópokat vagy jósokat
faggatnak azért, hogy
megtudják, mit hoz a jövő, mi fog történni…
Jézus
válasza világos: Az idők végezete
egybeesik az Ő eljövetelével. Ő, a történelem
Ura, visszatér majd. Őbenne
foglalható össze a jövőnk.
És
mikor fog bekövetkezni ez a találkozás?
Senki sem tudja, bármelyik pillanatban megtörténhet.
Életünk ugyanis az Ő
kezében van. Ő adta nekünk, bármikor visszaveheti –
akár váratlanul is –
anélkül, hogy előre értesítene
bennünket. Ezért figyelmeztet: megvan a
lehetőségetek arra, hogy készen álljatok majd
abban a pillanatban, ha
virrasztotok.
„Legyetek
tehát éberek, mert nem
tudjátok sem a napot, sem az órát.”
Ezekkel a
szavakkal Jézus mindenekelőtt arra
emlékeztet minket, hogy Ő el fog jönni. Véget
ér földi életünk, és elkezdődik
egy új élet, amelynek soha nem lesz vége. Ma senki
sem akar beszélni a
halálról… Néha mindent megteszünk
azért, hogy eltereljük róla a figyelmünket.
Olyannyira belemerülünk a hétköznapok
elfoglaltságaiba, hogy elfelejtjük Őt,
aki életet adott nekünk, Őt, aki vissza is fogja azt
kérni tőlünk, hogy
bevezessen minket az élet teljességébe, az
Atyával való közösségbe, a
Mennyországba.
Készek
leszünk majd arra, hogy találkozzunk
Vele? Égni fog majd a tűz lámpásunkban, mint az
okos szüzekében, akik várták a
vőlegényt? Más szóval: szeretetben leszünk
majd? Vagy ki fog aludni lámpásunk,
mert magával ragad minket a sok tennivaló, a
kérészéletű örömök vagy a
birtoklásvágy, és megfelejtkezünk az
egyetlenről, ami szükséges: arról, hogy
szeressünk?
„Legyetek
tehát éberek, mert nem
tudjátok sem a napot, sem az órát.”
De hogyan
virrasszunk? Tudjuk, hogy az
virraszt jól, aki szeret. Tudja ezt az a feleség, aki
várja férjét, hogy
hazatérjen a túlóra vagy a messzi út
után; tudja ezt az édesanya, aki reszket
gyermekéért, mert még mindig nem ért haza;
tudja az a szerelmes ifjú, aki alig
várja, hogy kedvesét újra láthassa… Aki
szeret, az tud várni akkor is, amikor a
másik késik.
Akkor
várjuk Jézust, ha szeretjük Őt, és
izzik bennünk a vágy, hogy találkozzunk Vele.
És
azzal várjuk, ha konkrétan szeretünk: ha
Őt szolgáljuk például azokban, akik közel
állnak hozzánk; vagy ha
elkötelezetten dolgozunk egy igazabb társadalom
építésén. Maga Jézus hív meg
minket arra, hogy így éljünk, amikor elmeséli
a hű szolgáról szóló
példabeszédet, aki a ház urának
visszatérésére várva törődik a
többi szolgával
és a ház ügyeivel; vagy amikor azokról a
szolgákról beszél, akik uruk
hazatértét
várva gondoskodnak a talentumok
kamatoztatásáról.
„Legyetek
tehát éberek, mert nem
tudjátok sem a napot, sem az órát.”
Pontosan azért, mert
nem tudjuk eljövetelének sem a
napját, sem az óráját, még
könnyebben tudunk összpontosítani a mai napra, amely
megadatott nekünk, a napi tennivalókra, arra a jelen
pillanatra, melyet a
Gondviselés jóvoltából
megélhetünk.
Évekkel
ezelőtt önkéntelenül az alábbi imával
fordultam Istenhez, amelyet most szeretnék
emlékezetünkbe idézni:
„Jézus,
add, hogy úgy szóljak mindig,
mintha ez lenne az utolsó szavam,
amelyet kimondok!
Add,
hogy mindig úgy cselekedjem,
mintha ez lenne az utolsó tettem,
amelyet végbeviszek!
Add,
hogy úgy tudjak szenvedni mindig,
mintha ez lenne az utolsó gyötrelmem,
amelyet felajánlhatok Neked!
Add,
hogy mindig úgy imádkozzam,
mintha ez lenne az utolsó
lehetőségem
itt a földön,
hogy beszélgessek Veled!”
(Chiara
Lubich)
„A célunk az kell legyen, hogy ezeket az
eszközöket szeretettel, bölcsességgel uraljuk,
és ne ők sodorjanak,
uralkodjanak felettünk, hanem általuk mi tegyük
szebbé a földet” – hangsúlyozza
Csaba testvér.
Úgy
érzem, hogy a
huszonegyedik század pislákoló
reményét ma leginkább Ferenc pápa
hordozza!!
Rengetegen figyelnek az ő szeretetteljes, egyszerű szavaira! A
közösségi
oldalakon keresztül közel 10 millió emberhez
szól nap mint nap, de a
megosztások által sokszor ez a szám eléri a
60 milliót... Milyen jó, még ha
tréfából is, de azt mondhatom, hogy ha
megcsörren a telefonod és 0039-06-tal
kezdődik a szám ne nyomd ki, mert lehet, hogy Ferenc pápa
hív téged!
Mit
jelent az internet,
az elektronikus média a mai világban?
Mint
mindennek, ennek is
két oldala van! Nem tudom, hogy mennyire ismerik a viccet, mikor
az egyszerű
legény lóra akar szállni. Sehogyan sem
sikerül neki, ezért a szentek
segítségét
kéri: „Szent Antal segíts!” Sajnos visszaesik! A
legény nem adja fel: „Szent
Antal, Szent Rita segítsetek!” Újból visszaesik!
Erre haragosan így imádkozik:
„Mindenszentek segítsetek!!” Nagyot nyekkenve a ló
túlsó oldalára esve újból
fohászkodik: „Ne olyan sokan, csak a fele segítsen
rajtam!!
Igen,
mindennek két
oldala van! Szerintem óriási ajándék az,
hogy Ferenc pápa akár mindennap több
millió emberhez szólhat egyszerűen, akár
néhány soros kis
„pásztorlevélkékben!”
Csodálatos, hogy minden szinte egyenes adásban ott van az
orrunk előtt,
bekapcsolódhatunk, részt vehetünk, ha kell
kérdéseket tehetünk fel, de akár
hozzá is szólhatunk a kibontakozásban lévő
dolgokhoz! Lassan nem kell az
örökkévalóságra várni, mert
lám - lám lehull mindenről minden fátyol,
és sok
mindent valós időben színről színre
láthatunk!
Ugyanakkor,
mivel az
emberek naivak, óriási veszélyét
látom a manipulálásnak! Egyik nap
fölröppent a
hír Bukarestben, hogy egy kisgyereket megöltek a
parkban a kóbor kutyák.
A média pillanatok alatt felfújta a hírt,
és elindult az egész országban a
hajtóvadászat a kóbor ebek ellen... Aztán
egy új hír jött, hogy valószínű nem
ott és nem is a kóbor kutyák ölték meg
a gyereket. Bocsánat! Baki volt, de ki
tudná összeszámolni azt a mérhetetlen kart,
ami a kutyák becsületében, sokaknak
életében okozott ez a felelőtlen kósza hír?
Én megdöbbentem, hogy egy ilyen
mediatizált, hisztériás roham milyen
elementáris erőket képes félrevezetni a
társadalomban.
Talán
még ennél is
veszélyesebb dolognak azt tartom, hogy a nagy
játékosok elől az emberek
félreállnak, lemennek a pályákról
és inkább a kispadról fogják
szemlélni a
játékot. Mire is gondolok? Régebb mindenki dalolt
és énekelt! Nemrég Moldvában
jártam, és ott az eldugott falvakban munka közben
nótáztak az emberek,
jókedvvel, hangosan, mindenki úgy ahogyan éppen
tudott. A kiugró tehetségek
mediatizálásával sokan félreállnak
és inkább csendesen hallgatják, nézik
mások
produkcióját. A magam gondolatai helyett egyszerűbb a
mások gondolatait
osztogatni a közösségi oldalakon. Sok ember rengeteg
mindent megoszt, de alig
van közte saját gondolata, alkotása. Olyasmi, amit ő
maga izzadt ki magából! Az
emberek hajlamosak a kispadon üldögélni és
kommentálni másokat, pedig igazából
az lenne jó, hogy mindenki kint a pályán legyen
és a benne lévő értékeket
szépen kibontakoztassa! Nem elég nézni, ahogyan
néhányan a porondon bontogatják
az élet nagy karácsonyfája alatt talált
csomagjaikat, nézni, hogy a másik mit
kapott ajándékba a jó Istentől, mindenki neki
kellene álljon kibontani,
kibontakoztatni a Teremtőjétől kapott
ajándékait!
Egy
dolog biztos, a
teremtés hajnalán, még a bűnbeesés előtt
Istenünk adott egy parancsot:
„Hajtsátok uralmatok alá a földet!” Örvendek
annak, hogy a kőbalta, a tűz, a
kerék és oly sok hasznos eszköz
feltalálása után, a föld
mélyéből kikotort
ásványi kincseket megzabolázva, gondolatainkat,
üzeneteinket pillanatok alatt
célba tudjuk juttatni! Igen, hiszem, hogy Teremtőnk akarata
szerinti az, hogy
az anyagvilágot, kis
számítógépeinket uralni tudjuk és
általa képet, filmet,
egész könyvtárnyi üzenetet megoszthatunk
pillanatok alatt testvéreinkkel! A
célunk az kell legyen, hogy ezeket az eszközöket
szeretettel, bölcsességgel
uraljuk, és ne ők sodorjanak, uralkodjanak felettünk, hanem
általuk mi tegyük
szebbé a földet!
Kisebb
testvéri
szeretettel, Csaba testvér
devaigyerekek.hu/Magyar
Kurír
Egy
keresztény ember soha
nem lehet életunt és szomorú! Aki szereti
Krisztust, az egy örömteli és örömet
sugárzó ember.
Krisztus
vezet bennünket,
hogy egyre inkább kilépjünk magunkból,
másoknak ajándékozzuk magunkat és
szolgáljuk őket.
Mérges
vagy valakire?
Imádkozz érte! Ez ugyanis a keresztény szeretet.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2014. január 20.
hétfő
Lapzártánk
idején
családjaink körében keresi
szállását a Szent Család. A kilencedikei
hajnali
misén megáldott szentcsalád szobrot
másnaptól napi váltásban, imaóra
keretében
kilenc család fogadja.
December
21-én, a Belvárosi
templomba (Osztie Zoltán a plébánosa)
érkezik meg a betlehemi láng. Mi is
elhozzuk azt Érsekvadkertre.
Felhívjuk
minden testvérünk
figyelmét, hogy rövid szentségimádás
keretében a templomban zárjuk az óévet
és
nyitjuk meg 2014-et. Templomnyitás: 23:45-kor.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
Évi
utolsó,
közmeghallgatással egybekötött
ülésére, lapzártánk idején,
2013. december 11-én
17 órától került sor. Napirendi pontok voltak
az Önkormányzat szociális
rendeletének módosítása, a 2014 évi
Belső ellenőrzési ütemterv, a BURSA
HUNGARICA, az Arany János Tehetséggondozó
pályázatra beérkezett igények
elbírálása, valamint egyéb aktuális
tájékoztatók.
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
2013.
december 4-én, 14
fővel, újjáalakult Érsekvadkerten a
Keresztény Demokrata Néppárt helyi
szervezete, amely keresztényi alapokon akar részt venni a
helyi politika, s a
helyi politikán keresztül az országos politika
irányának meghatározásában.
Tagként csatlakozhat az alapítókhoz minden tenni
vágyó, a megoldást nem mástól
váró, a keresztény értéket
megvalló polgártárs. Jelentkezési lap,
valamint
további információ kérhető dr.
Kovács János, Molnár János és Valent
József
vezetőségi tagoktól.
Emlékeztetőül:
Karácsony I. napján: éjfélkor,
fél 8 – fél 10 óra (Pusztaberkiben fél
12)
Karácsony
II. napján: fél 8 és
fél
10 óra a szentmisék időpontja (Pusztaberkiben fél
12)
Dec.22-én,
ádvent 4. vasárnapján, a fél 10-es
szent mise után rövid Betlehemes játékkal
kedveskednek a hittanosok, fogadjuk
őket szeretettel.
December
31-én,
kedden este 6
órakor Szilveszteri Hálaadó szentmise
Éjfélkor
rövid szentségimádás, az újév
kezdetén Isten áldását kérjük
családjainkra,
egyházközségünkre, és az egész
világra
Január
1. Újév napja,
parancsolt ünnep, az új esztendőt Isten nevében,
szentmisével kezdjük, ne
súlyos bűnnel, mise mulasztással. szentmisék:
fél 8 - fél 10 (Pusztaberkiben
fél 12)
Jan.
6-a, hétfő: Vízkereszt PARANCSOLT ÜNNEPE.
Szentmisék reggel 7 és este 6 órakor.
Szentmisék elején VÍZ megáldás,
szenteltvíz hintéssel
29,
Erdőssy Csaba József (Erdőssy Csaba – Csabák Enikő)
30.
Erdőssy Tibor, István (Erdőssy Csaba- Csabák Enikő)
HÁZASSÁGOT
KÖTÖTT:
-
HALOTTAINK:
44.
Molnár Lajosné, szül. Fodor Margit (1941)
45.
Győrfi Levente 7 hetes csecsemő (2013)
46.
Erdélyi Józsefné, szül. Halaj Mária
(1948)
47.
Szunyogh László (1953)
48.
Kovács Istvánné szül. Paulicsek Anna (1924)
49.
Tomis József (1925)
1. szerda
-
2. csütörtök - Boda János 10.
évforduló, felesége Kakas Margit, szüleik,
Kakas
család élő és elhunyt tagjaiért
3. péntek -
Kovácspál János, felesége Tomis
Erzsébet, fiuk, vejük, és a
család halottaiért
4. szombat
- Murányi István, felesége Komlós
Ilona, szüleik, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
-
Erdős János, felesége Kopisz Mária, fiuk,
vejük, szüleik
5. vasárnap -
6. hétfő -
10. péntek - Varga Szilárd,
felesége Erdős Margit, vejük Bakó
László élő és
elhunyt családtagok
-
Szabó Károly, felesége Híves Margit, 2
gyermekük, vejük és a család halottaiért
11. szombat
- Dr Boda János, testvérei és elhunyt
hozzátartozók
-
-
Mrekvicska János, szülei, apósa, anyósa
és hozzátartozók, valamint Fábián
Ignácné Halaj Anna és szülei
12. vasárnap - Vincze János, szülei és
hozzátartozók
-
13. hétfő -
14. kedd
- Pistyúr Ignác, felesége Szlúka
Erzsébet 20. évforduló,
gyermekeik és szüleik
15. szerda
-
16. csütörtök - Boda, Valkó és Beke család
élő és elhunyt tagjaiért
17. péntek -
18. szombat
- Paulicsek Ignác, fia és elhunyt
családtagok
-
Halaj Mihály, szülei, lánya, unokája,
testvérei és a család halottaiért
19. vasárnap - Kristók István, veje Kopcsák
-
Szakács János, felesége Kovács
Rozália, Halaj József, felesége Konopás
Mária,
szüleik és testvéreik
20. hétfő -
21. kedd
-
22. szerda
-
23. csütörtök -
24. péntek -
25. szombat
- Hornyák Kálmán, felesége Berze
Margit, szüleik és elhunyt
családtagok
26. vasárnap - Dósa János 10.
évforduló, élő és elhunyt családtagok
-
Molnár Lajos, felesége Kovács Borbála,
menyük Erzsébet, bátyjai János és
József, szüleik, nagyszüleik, élő és
elhunyt családtagok
27. hétfő -
Szabó János, szülei, testvére és Kaba
család elhunyt
tagjaiért (Alapítványi)
28. kedd
-
29. szerda
-
30. csütörtök -
31. péntek -