A
virrasztás szép magyar szó, a virradatból
származik. A virrasztás tehát a
virradatra való várakozás, a
sötétségben a világosság
reménye. Adventi időszakban
egyre rövidebbek a nappalok, a Világosság Fiai egyre
szomjasabbak a fényre. Az
egyházi év kezdetén és a naptári
év végén vegyes érzelmek kavarognak
bennünk, a
születés előtt vagyunk megint, ugyanakkor me3gint egy
éves számadással
tartozunk önmagunknak, családunknak, nemzetünknek.
Ezért keseredés ez az
időszak legtöbbünk számára: mit kezdtünk a
ránk bízott talentumokkal, jó munkát
végeztünk-e az Úr szőlőjében.
A
bibliából tudjuk, hogy boldog, aki virraszt, hogy
türelmet tanúsítunk, amikor
virrasztunk, és ha tudnánk, mikor jön a
világvége, bizonyára virrasztanánk.
erre is emlékszünk, hogy Jézus hiába
kérte tanítványait, maradjanak ott és
virrasszanak. ők bizony mind elaludtak. Korholta is őket a Mester:
„Még egy
órát sem tudtok virrasztani”.
Az
ébren töltött éjszakák közül
talán a legszomorúbb a halott melletti virrasztás,
bár már az a szép népszokás egyre
ritkább, hisz ma legtöbb ember kórházban hal
meg, ismeretlen emberek között, magányosan. Az
önkéntes ébrenlét, az álmosság
leküzdése nagy akaraterőt igényel, ám az is
igaz, hogy egyre több ember küzd
krónikus álmatlansággal, a
különböző gyógyszerek közül
talán az altató a
legelterjedtebb. Ideges, zaklatott, állandóan
változó világunkban az élet is
elrohan mellettünk, miközben mi is rohanunk mindennapi
gondjaink megoldása vagy
enyhése céljából.
Ugyanilyen
szép szó a latin vigília is, emlékeket
ébreszt és az éberség
biztonságát
sugározza: nem törhetnek ránk álmunkban a
Sötétség Fiai. A keresztény
közösségek még ragaszkodnak a
hagyományokhoz, a hajnali misék, a roráték
megint
egyre több embert vonzanak bensőséges hangulatukkal
és a korai kelés önkéntes
áldozatával. Prohászka Ottokár adventi
elmélkedésében sejtelmes időnek nevezi
ezt a várakozást: „várakozunk,
reménykedünk, szemünk az örök
világosság kapuján függ… Jöjj el,
Úr Jézus”. A
rorátét régen aranyos vagy angyali misének
is nevezték, és érdekes módon csak
az egykori Osztrák- Magyar Monarchia országaiban
honosodott meg ez a szép
szokás. Bűnbánatra és lelki
összeszedettségre alkalmas ez a nagy
készülődés:
„harmatozzatok égi magasok”!
A
Mikulásból hiába próbáltak
Télapót faragni, a karácsonyból pedig
fenyőünnepet:
a karácsonyi áhítatot sem sikerült
megtörni a plázák reklámjaival és
üzleti
fogásaival. Az emberiség sok görbe utat
bejárt, sok zsákutcába tévedt, de a
karácsony szent ünnepéről nem tudott és nem
is akart megfeledkezni, sőt még a
nem keresztény vallásúak vagy az ateisták
is többnyire megtartják ezt az
ünnepet, mert nélküle nemcsak ők, hanem gyermekeik is
szegényebbek lennének.
Hazánk,
Európa és egész civilizációnk
és kultúránk mély válságba
jutott, nemcsak
anyagi, pénzügyi, gazdasági válságba,
hanem lelkibe, szellemibe és erkölcsibe.
Nem tudunk virrasztani, nem tudunk éberen várakozni,
elaltatott bennünket az anyagi
jólét vagy annak vágya,
kísértése. Csak az a nemzet tud majd talpra
állni,
amelyben erős a hit, a remény, az egymás iránti
felelősség és szeretet. És
akkor harmatoznak majd az egek az emberek szívében,
megújult templomunk
vonzáskörzetében, egyházunkban és
hazánkban.
(szszp
cikke alapján)
A
címként szereplő gondolat jegyében, október
26.-án 10 órakor a belvárosi
plébániatemplomban kezdődő szentmisével vette
kezdetét a boldog Kolping Adolf
200. születésnapjára emlékező
ünnepség. Hogy a távollévők se maradjanak ki
az
eseményen hallottakból, röviden összefoglalom a
nap eseményeit.
A
romhányiakkal közös csapatunk már negyed 10-re
a helyszínre érkezett. Már
messziről hallottuk az Érsekvadkerten is fellépett
kaposvári diákok rézfúvós
együttesének térzenéjét. A
súlyos hangszerekből áradó lágy dallamok
mindannyiunkat ráhangoltak e jubileum méltó
megünneplésére. Alig fél óra alatt
megtelt a templom előtti tér ünneplő emberekkel, a
felsorakozott 35 zászló
pedig jelezte a világ felé hovatartozásunkat.
A
szentmise elején, amit Alberto Bottari de Castello nuncius
úr celebrált több
püspök és prézes atya
közreműködésével, Kövesi Ferenc atya,
országos prézesünk
szólt az ünneplőkhöz. Szavaiból kicsengett II.
János Pál pápa 1991 X.27.-i
Kolping atyánk boldoggá avatási beszéde,
miszerint a bicentenáriumát ünneplő
Kolping atya az égből tájékozódott,
miközben mindkét lábbal a földön
állt. A
világban volt ugyan, de nem a világból való
volt, aki imádkozva dolgozott és
dolgozva imádkozott. A tettek misztikusa lett, ezért
emelte őt egyházunk az
oltár tiszteletére. Nehéz időben
közösségeket alkotott, melynek alapjai ma is
aktuálisak. Ezt a közösséget nekünk is
ápolni és felelősséggel vállalni kell ma
is, hisz a mások szolgálatát, a
szolidaritást, a mindenben jobbá válást
tűzte
zászlajára, ami ma is felemelkedésünk
záloga.
A
boldogok és a szentek viszonyítási pontok
életünkben, mondta a nuncius úr
szentbeszédének bevezető mondataként. Ilyen a
napokban Budapesten boldoggá
avatott Sándor István, de ilyen a 200 éve
született Kolping atya is. Más
korban, ám mindketten az ifjúságnak
szentelték életüket. Kolping atya csak 52
évet élt, ám a másfél
évszázada történt magvetése
sikerült, hisz szinte a világ
minden táján családegyesületként
működnek közösségei, melyre nagy
szüksége van
világunknak.
A
szentmise végén a papság koszorút helyezett
el a templom belső falán található
emléktáblán, amely Kolping atya 1856.
.májusi itt jártáról és az első
magyarországi legényegylet
megalakulásáról tanúskodik. Míg a
koszorú a helyére
került, zengett a templom a Boldogasszony anyánk
énektől.
A
szentmisét követően a zászlók sorfala
között a fúvósok zenéje mellet, a
délutáni programok színhelyére, a
szomszédos Piarista központba mentünk, ahol
elsőként Lachegyi László elnökúr
köszöntötte az ünneplőket,
fölelevenítve az
utolsó 20 év főbb eseményeit.
Másodikként
dr Bánhidi Vajk, aki Kolping Adolf életét kutatja
munkássága kapcsán, rövid
előadásában kiemelte azt, hogy ez a mozgalom az ipari
forradalom idején indult.
Ugyanazon a májusi napon indult el, mint a marxi szocializmus.
Hogy melyik lett
életképesebb, döntse el mindenki a tények
alapján. Kolping vallotta, hogy az
elkötelezett keresztények, akik szolidárisan
érzékenyek és nem mentesek a
modern polgári gondolkodástól és
vallásosságukat a gyakorlati életben élik
meg,
a valódi jólét letéteményesei. A
valódi jólét pedig csak az igazságra
épülhet,
ahol az etika és jog ikertestvér!
Seregély
érsek űr következett a felszólalók
sorában. Így, koránál fogva már
hazafelé
tartva, bátran jelezte azt, hogy ő sosem volt a mozgalom tagja,
de a most
ünnepelt paptestvérünk szellemisége nagyon
megérintette őt. „Isten áldja a
tisztes ipart!” Sokat mond ez a mondat számára, s kell,
hogy mondjon számunkra
is annak tisztes „keresztényi” volta végett. Hiszen
láthatjuk hogyan tették
tönkre a magyar munka becsületét a
látszateredmények követelésével,
elismerésével. Ne csodálkozzunk hát, hogy
ide süllyedtünk! Vissza kell hát
térni gyökereinkhez, a hithez, a hittel végzett
építő tevékenységhez, ha jövőt
akarunk. Munka – család- közélet Isten
nélkül nem létezik. Itt az idő a cselekvésre!
Az
érsek atyát Hölvényi György
államtitkár úr követte a
szólásra emelkedők között.
Mondandójában kiemelte azt, hogy a hitből
táplálkozó közösségeknek-
bár azok
hagyományainak ívét a letűnt korok
megtörték- nagy feladata van a társadalom
megújításában. Kolping
szellemiségéből a hitelesség sugárzik, ahol
a család a
legfontosabb egység. A családból
építkezik Egyház és társadalom. Ha a
családok
nem működnek jól, nem lesz előre lépés sem
itthon, sem a nagyvilágban. Ezt
ismerték fel egyre többen a közéletben, ennek
szellemében próbálnak politikai
döntéseket hozni, átlépve holmi
szobordöntögetők pótcselekvései felett.
Az
emlékülés záró szavait a
nemzetközi Kolping Szövetség és az Augsburgi
Egyházmegye képviselőitől hallhattuk. Igaz
barátokká lettünk mi németek és
magyarok Jóban, rosszban egymás mellett kitartunk, amit
jól tükröz a MKSZ és az
Augsburgi Egyházmegye több mint 20 éves kapcsolata
is. Az idők jelei mindig
megmutatták azt, hogy mit kell tennünk. Ma azt
mutatják, hogy evangéliumi
alapú, szociálisan érzékenyebb
társadalmat kell építenünk úgy, hogy
ne hagyjuk
elfoglalni magunkat az EU által, megmaradva továbbra is
büszke magyarnak.
A
kulturális programot a szekszárdi Katolikus Kolping
Szakiskola diákjainak az
ünnepelt életét bemutató elődadása
nyitotta meg, míg zárszóként Sillye Jenő
és
barátaival közösen énekeltünk,
búcsúztunk, eljöttünk azzal a
szándékkal, hogy
egy új világot, szebb jövőt
építünk azzal, hogy Kolping művén dolgozunk
és
összetartozunk.
Bp-Évad,
2013.10.26. emjé-kájé
Az
egyházi év utolsó vasárnapján
Krisztust, a mindenség királyát ünnepli
Egyházunk. Annak érdekében, hogy helyesen
értelmezzük Krisztus királyságát
és
uralmát, idézzünk fel néhány jelenetet
az ő életéből! Nyilvános
működését megelőzően pusztai
tartózkodása
idején a sátán három alkalommal is
megkísértette Jézust, s ezek közül az
egyik
arra irányult, hogy fogadja el az általa
felkínált hatalmat. Jézus egyértelműen
elutasítja ezt, hiszen ő magától a mennyei
Atyától kapja hatalmát. A csodálatos
kenyérszaporítás után az emberek erőszakkal
királlyá akarják Jézust tenni, de ő
nem engedi ezt. A nép szándéka mögött az
állt, hogy a messiás-királyt vélték
felfedezni
személyében, aki a Mózes idejében, a
pusztai vándorlás korában történt
manna-csodát megismételve kenyeret adott az embereknek. Jézus viszont nem akar ilyen
király lenni,
messiási uralkodása is egészen más
természetű, ezért inkább „visszavonult a
hegyre, egészen egyedül” (Jn6,15). A jeruzsálemi
bevonuláskor már nem
utasítja vissza azt, hogy a nép királyként
tiszteli, és Pilátustól is
elfogadja, hogy királynak nevezi, miként ezt a mai
evangéliumban olvassuk,
ugyanakkor jelzi, hogy uralma, királysága egészen
más, mint amire a római
helytartó gondol.
Ha
Jézus nem fogadja el a kísértő által
felkínált uralmat, és ha ő nem olyan
király, mint amilyet a nép szeretne, vagy amit
Pilátus gondol, akkor milyen királyság az
övé? Így szoktuk mondani: Jézus Isten
országának királya, a szívünk
királya, életünk királya. Ha
megnézzük, hogy mi a közös pont ezekben a
kifejezésekben, akkor odaérünk a Golgotához,
a kereszthez és megértjük, hogy
Jézus a kereszt királya, királyi hatalmának
teljessége és uralmának mibenléte a
kereszten mutatkozik meg. Pilátus később ezt
íratja a keresztre: A názáreti
Jézus, a zsidók királya. Mi tudjuk, hogy
többről van itt szó, minden ember
királya áldozta fel életét a kereszten. A
kereszten is és a feltámadásban is
halhatatlan királyként mutatkozik meg Jézus, aki
képes minden embernek örök
életet adni. Ez nem csupán ígéret az ő
részéről, hanem valóban ő az örök
élet
ajándékozója, az üdvözítő Isten.
Nem uralkodni akar rajtunk, hanem az
üdvösségre szeretne elvezetni minden embert.
Keresztútja királyi út, a
megdicsőüléshez és földi
küldetésének beteljesedéséhez vezető
út. Ha hiszünk
benne és parancsai szerint élünk,
életünk keresztútja, kereszthordozása a
végső
megdicsőülésre vezet.
A
Pilátus ítélőszéke előtt álló
Krisztus eszünkbe juttatja, hogy ő lesz az utolsó
ítélet királya. Egyszer majd mindannyiunknak
elé kell állnunk, hogy számot
adjunk életünk napjairól, tetteiről.
Az
Úr könyörtelen ítéletet kapott az
emberektől, Pilátus az emberi kényszer
hatására kimondta a halálos ítéletet. Mire
számíthat az utolsó
ítéleten az Isten Fiát elítélő
ember?
Igazságosságra és irgalomra. Emberileg
talán összeegyeztethetetlennek tartjuk e
tulajdonságokat, de Isten tud egyszerre igazságos
és irgalmas lenni. Csupán
könyörületére
számítva ne
legyünk könnyelműek! Csak az igazságra
számítva pedig ne essünk kétségbe
bűneink miatt, hiszen Isten megbocsátó!
©
Horváth István Sándor
Nagyon
nagy bajok vannak nemcsak hazánkban, de a világon is igen
sok helyen. Én kis
szentjánosbogárként hivatásomnak
érzem, hogy azon fórumokon, ahová az Úr
állított, isteni fényeket gyújtsak.
Nem
szabad, hogy elvesszenek legjobbjaink e gyilkos harc alatt! Egy titkos
hangot
idézek a romhalmazzá lett fiataloknak, egyéneknek,
az öngyilkos jelölteknek: Te
szegény áldozat! Kaptál
képességeket. Dolgozhattál volna,
tanulhattál volna,
jót, szépet beszélhettél volna,
írhattál volna. Lehettél volna pap,
kedvesnővér, szentségi házasságban
é1ő sok drága gyermekkel - és te utcalány,
utcafiú, drogos, csavargó lettél.
Nem
adták meg neked az istenismeretet, az erkölcs
KRESZ-szabályait, a Tízparancsot,
sőt gúny tárgyává tették és
teszik előtted. Aztán életunt, depressziós
lettél
és leszel.
Sajnos
ez az irány hazánkban is. Hetente látom,
találkozom az áldozatokkal.
Mit
tegyünk?
Válasszunk
jól és jókat!
Nem
lehet egyetlen szempont, hogy hány kilométer utat
épít valaki: hetet vagy
négyszázhetet, ha közben összedönti a
Messiás házát! A belső értékrendet
is
kell figyelni!
Egy
ember mindig úgy vett könyveket, hogy lemérte a polc
magasságát, külön figyelte
a borító színeit. A belső tartalom szinte nem is
érdekelte.
Ébredj
végre, magyar!
Azt
számolgatod, hogy ki ad több pénzt? Az is
szükséges. De nem veszed észre, hogy
egyre inkább kiölődik magyarságod és
kereszténységed önazonossága?
Már
nem igényeled Jézust, Aki a lelkiismereti
szabadság egyetlen biztosítéka?
Neked
elég az olyan személy és vezetőség, amely
felcseréli a magyarságot a
kozmopolitizmussal? Szállj síkra, hogy az
erkölcsök ne zülljenek, ne zuhanjanak
a szabadelvűségbe!
Eszmélj
már fel, te szegény magyar! Igényeld, hogy hiteles
ember legyen férjed,
feleséged! Igényeld, hogy erkölcsi és
világnézeti példakép legyen, aki majd
irányít! Nem pedig házasságot nem
kötő, összevissza szédelgő, gyermekeket
felelőtlenül nemző vagy foganó némber.
Magyar
testvérem! Ó mondd, te kit választanál?
Kerényi Lajos:
Mondom néktek... III.
2013.november
14.-én újabb témakört tárgyalt az
esperesi kerületünk az egyházmegyei zsinat
keretében. Most a házasság, család
témakörre került megvitatásra Nagyorosziban.
A Szentlélek segítségül
hívását követően a témakör
rövid felvezetésére került
sor, majd 8 csoport megalakítása következett, akik
az alábbi témakörökben
fejtették ki véleményüket.
Egyébként a téma fontosságát az is
jelzi, hogy jövő
tavasszal a Ferenc pápánk által
összehívott szinódus is ezt tárgyalja
Rómában.
Témakörök címszavakban:
1.
Az élet védelme a fogantatástól a
halálig, érintve benne a gyermekvállalást
és
az eutanáziát is.
2.
Családi életre nevelés a szülők, a
családi közösségek, az iskola és a
plébánia
szemszögéből.
3.
Felkészítés a szentségi
házasságra a jegyes oktatástól a már
együtt élők
házasság rendezéséig.
4.
Házasság ápolás, a
házaspárokkal történő foglalkozás,
különösen a krízis
helyzetbe jutottakkal.
5.
Érték áramlása a generációk
között a családban és a
közösségekben.
6.
Család és Egyház, családos
közösségek, belefoglalva a rászoruló
nehézségekkel
küszködő családok segítését is.
7.
Különleges élet állapotban lévők,
özvegyek, elváltak, együtt élők, csonka
családok közösségben otthonra
találásának elősegítése.
8.
Család, nemzet, társadalom, benne a családok mai
általános helyzete,
közgondolkodás a családról, lakáshoz
való jog, a médiák befolyásoló
szerepe és
a más népcsoportokhoz tartozó viszonyunk.
A
csoportok alkalmi vezetők koordinálásával
több mint egy órát beszélgettek,
vitatkoztak saját csoportjuk
témájáról, amiről a csoport vezető
jegyzetet
készített. A kiscsoportos foglalkozás után
ismét a nagyterem lett a zsinatunk
színhelye, ahol minden csoportvezető elmondta a náluk
elhangzott véleményeket,
megfogalmazott gondolatokat. Ezek közül
közölnék most néhányat, felhívva
a
figyelmet arra, hogy az elhangzottak teljes terjedelemben
olvashatók lesznek a
zsinat után megjelenő dokumentumban.
Ha
„betegek” a társadalmat építő családok,
beteggé lesz maga a társadalom is.
Ezért nem mondhatunk le a családok
neveléséről,amit nem másoktól kell
várni,
hanem első sorban nekünk kell ebben lépni. Sosem az
én, hanem a TE boldogsága a
fontos. Ez csak a Jézus által mutatott önzetlen
szeretet megélésével tud valóvá
válni..
A
gyermekek nevelését már a
fogantatástól kezdve végeznünk kell egy
életen át. Ez
szülői feladat. Csak is erre tud építeni iskola
és Egyház. Nagyon fontos a
szülői életpélda. Nem elküldöm a gyermeket
templomba vagy rokonlátogatásra,
hanem együtt megyünk el oda.
Sok
házasság meg sem köttetik, csak úgy
összebútoroznak. Minek a papír, mondják
egyre többen és egyre hangosabban. Ők a „kútba
ugrók csapata”,akik szírén
hangon kiabálják azt, hogy milyen jó a kúti
állapot. Maradjunk inkább a
felszínen, ahol változik az időjárás. Van
hideg és meleg, vihar és napsütés,
melyben erőforrás a tanúk előtt kimondott holtomiglan-
holtáiglan.
Kevés
a gyermek. Fogy nemzetünk és fogy egyházunk A meg
nem született gyermekekből
nem lesz orvos, ápoló, munkás és pap sem. A
gyermek vállalása keresztényi
kötelesség. Az elfogadod- e a gyermekeket, amivel Isten
megajándékozza
házasságotokat, minden házasságra
lépő igennel felet. Ám az életben szerepcsere
történik. A családokon belüli kevés
gyerek, mintha azt mutatná, hogy örüljön az
Isten, hogy egy gyerekkel is megajándékoztuk őt. Mi
szülők, nagy szülők,
nézzünk magunkba, a sok miből tartod el őket, hol fogtok
laknival, nem
vagyunk-e okai ennek a trendnek? S ha a gyerek ezt megérzi a
családban, tovább
is viszi, hiszen amit éveken át megtapasztalnak
gyermekeink, azt tovább viszik
felnőtté válásuk során is.
A
család egy kis sziget az élet tengerén, melyet
könnyen elsodorhat a rázúduló
vihar. Közösséget alkotva (Házas
hétvége, Kolping, Schönstadt, stb) ezek a
szigetek összekapcsolódnak és nagyobb erőt
képviselnek az egoista törekvések
legyőzésében. Kell hogy legyen egy olyan hely
életünkben, ahol őszinték
lehetünk. Ez a hely mindig legyen összhangban a
plébániát vezető személlyel,
aki mindig sít tekintetünket a valami helyett a Valaki
(Isten) felé fordítani.
A
gyermekekre mindig kell időt szakítanunk. Nem árt meg
nekik, olykor – olykor
elvisszük őket közösségeinkbe, hogy
megérezzék az együtt lenni jó
ízét És az
sem árt meg, minden híresztelés ellenére
riadalmat sem okoz kis lelkeikben, ha
a nagymama halálos ágyánál imádkozva
együtt vagyunk, hisz jóval nagyobb az
esélyünk nekünk is arra, hogy nem a legnagyobb
magányban léjük át a másik
világ
kapuját.
Nem
mehetünk el szó nélkül a különleges
élethelyzetek mellet sem. Így elő kell
mozdítani a csak úgy együtt élők
házasságra lépését
(házasság rendezés) is főként
ha az egyházilag rendezhető. Nem kell megijedni attól
sem, ha gyermekét férj
nélkül világra hozó anyuka keresi a
keresztelés által a helyét egyházunkban.
Ezen a területen a világiak közreműködése
mellett nagy szerep jut a plébános
atyáknak.
Nagyoroszi-
Érsekvadkert, 2013.november 15. emjé
Barátaim!
Kaló Imre
Szomolyán, egy kis felújított parasztházban
lakik, és ott van picéje is. A
pincébe beérve egy kőből faragott angyal
köszönti a látogatókat. Úgy néz
ki a
pince előcsarnoka, mintha egy kápolna lenne. A pince
belsejébe haladva,
labirintusszerű útvonalon, további faragott szobrokkal
találkozhatnak a
látogatók, melyek mind a házigazda
magyarságtudatáról tanúskodnak. Nagy
Magyarország, Turul madár és más
érdekességek.
A
parasztház falán egy
táblára lettem figyelmes, melyen a következő felirat
állt:
„Mert
Isten az ember örömére
teremtette a bort a világ kezdetétől.
Tudod
barátom Kaló Imre igaz
ember vagy és magyar.
Isten
áldja meg a határt,
ahol Te termelsz, Szomolyát!
Pincédben
forrjon a bor,
mint az igaz magyar vér!
Mert
a Te borod olyan, mint
az élet vize annak, aki igaz és magyar.
Mindezért
személyed kísérje
egészség, házadba mindig térjen be az
áldás, és a békesség,
Jó
szívedet járja át a
szeretet és a boldogság!
Tedd
hát, amit neked rendelt
az ég, hogy ezt az áldott nedűt még sokáig
élvezhessük!”
Ezeket
a sorokat egy barátja
írta Kaló Imréről, akinek borát most
kóstoljuk. És nyugodt szívvel mondhatom,
hogy valóban nagyon becsületes, és igaz ember Imre,
igazi magyar. Amikor
Szomolya környékén jártok, nagy szeretettel,
meleg szívvel vár benneteket
házába, pincéjébe, hogy a többi
borát is megízleljétek. Természetesen, ha
elégedettek vagytok a borok minőségével. Nagyon
örült, amikor elmondtam, hogy
vannak olyan emberek, akik baráti körben
népszerűsítik a borivás hagyományát,
a
borkóstolást.
Minden
jót kívánok nektek!
Üdvözlettel!
A
közösség teremtés jegyében
ebben az évben is lesz karácsonyi hangverseny
templomunkban 2013.XII.15.-ém, az
öröm vasárnapján. A délután
fél 5-kor kezdődő zenés áhítat
programját Gyimesi
tanár úr állítja össze, ami
plakátokon és a hirdetőtáblákon is
olvasható lesz
az egyeztetést követően.
Még
most is érezzük a válság
hatásait, támogatókat az ügy mellé
állítani sem egyszerű feladat. Belépő díj
ennek ellenére, mint eddig, most sem lesz, de adományokat
(sütemény, üdítő,
pénz, stb) örömmel fogadunk, melyek a
rendezvény kezdetőig adhatók át Beke
Lászlónak, Fábián Andrásnak vagy
Molnár Jánosnak.
Itt
és most kedvet csinálva
a támogatóvá váláshoz,
megköszönjük a tavalyi hangversenyünk
támogatóinak
önzetlen segítségét és mindannyiukat
várjuk a zenei programra, valamint az azt
követő kolping házi kötetlen
beszélgetésre.
2012
évi támogatóink névsora
így fest: Egyházközség, Érsekvadkert
Jövőjéért Alapítvány, Halaj
Tüzép, Horváth
Szikvíz, Kolping Család, Kolping Üdülési
Alapítvány, Kristók János, Kristók
József, Major Ferencné, Mede Szerszámszaküzlet,
Önkormányzat, Nyugat
Nógrád COOP Zrt, Romhányi Pékség,
Takarékszövetkezet, Szamovill Kft, Vadkert Harangok,
ZI.
Sokszor
tudjuk, hogy mit
kellene tennünk, de nincs hozzá bátorságunk.
Tanuljuk meg Máriától a döntési
képességet Istenre bízva magunkat.
A
szeretet, a türelem és a
gyengédség gyönyörű kincsek. Amikor
birtokában vagy, szeretnéd megosztani azt
másokkal.
Az
egész üdvtörténet Isten
története, aki keresi az embert: felkínálja
neki szeretetét és gyöngéden
befogadja.
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2014. január 20.
hétfő
Jónak
lenni jó-elnevezéssel
szervezett adománygyűjtő akciót 2012 adventjén, a
Dévai Szt.Ferenc Alapítvány javára
a Médiaszolgáltatás-támogató
és Vagyonkezelő Alap. Az advent első vasárnapján
induló
akció során minden várakozást
felülmúlt a beérkezett felajánlások
mennyisége. Végeredményben
több mint 92 millió forint gyűlt össze a
felajánlásokból. A Dévai Szt. Ferenc
Alapítvány
életre hívójával, Böjte
Csabával beszélgettünk.
- Számított-e arra, hogy a
felhívásra ilyen mértékben
megmozdul az ország?
- Sokszor,
sok formában
szembesültem már azzal,hogy az emberekben végtelen
jóság, segítőkészség lakozik.
Ám ennek ellenére is azt kell mondanom, hogy a
legmerészebb álmainkat is felülmúlta
az a segítségözön, amely ezt a
jótékonysági akciót övezte. Úgy
gondolom, nemcsak
én. de maguk a szervezők is meglepődtek, milyen sokan
jelezték, hogy velünk
vannak, és segíteni akarnak. Szeretném is
megragadni az alkalmat, hogy kifejezzem
hálámat és köszönetemet, ezért a
rengeteg segítségért,
felajánlásért, és az ennek
eredményeként befolyt hatalmas összegért.
- Amikor a
televízió adásában
közölték önnel a befolyt összeg
mértékét, első reakciója azonnal egy
felajánlás
volt, amelyben 10-10 millió forintot adományozott a
délvidéki és a kárpátaljai ferences
misszió számára.
Mért
érezte fontosnak,
hogy a Dévai Szt. Ferenc Alapítványnak
felajánlott pénzösszegből ön is
jótékonykodjon?
-
Legfőképpen talán
azért, mert magam is nap, mint nap látom, tapasztalom,
hogy a segítség mindenütt
jól jön. Sok-sok éve már annak, hogy
közvetlen, személyes kapcsolatba kerültem a
délvidéki ferences testvérekkel.
Többször élvezhettem vendégszeretetüket,
meghívtak missziós előadásokra is. Nem a mostani
az első alkalom, hogy segítjük
egymást, és biztos, hogy a jövőben is
számíthatunk egymásra.
Egy
előadásomon mondtam
egyszer félig viccesen, hogy milyen nagyszerű volna, ha az
anyaországot körbeérné
a gyermekek szeretetből fakadó jókedve, mosolya. Ha ennek
létrejöttéért tudunk tenni
azzal, hogy segítjük akár a délvidéki,
akár a kárpátaljai rászoruló
gyerkőcöket!
Ez volt a
felajánlásom
mozgatója. - A gyermekek érdekében
eltöltött, húszévnyi missziós
tevékenysége tapasztalatai
alapján hogyan látja: mire van a leginkább
szüksége a mai gyerkőcöknek?
-
Figyelemre, törődésre,
szeretetre van szükségük. Nem az anyagiak
tudják igazán boldoggá tenni a gyermekeket.
Akkor lesznek egészséges lelkületűek, helyes
értékendűek és akkor lesz kellő önbizalmuk
az élethez, ha feltétlen szeretetet, szívből
jövő odafigyelést és őszinte
érdeklődést,
törődést kapnak. Ez egy olyan dolog
egyébként, amelyben semmi változás nem ment
végbe a húsz év alatt, legfeljebb csak annyi, hogy
ebben a felgyorsult, és sok tekintetben
elszemélytelenedő világban talán a
korábbiaknál is nagyobb figyelemigénye van a
mai gyermekeknek.
- Egy
személyes
kérdést engedjen meg: akár a tv-ben látjuk
nyilatkozni, akár személyesen írt üzeneteit,
leveleit olvassuk, mindig derű és optimizmus árad
önből, holott szolgálata során
nyilván szörnyű sorsokkal is szembesülnie kell. Honnan
merít erőt a hétköznapok
kemény munkájához?
-
Elsősorban természetesen
az Istenbe vetett hitemből, de abból is, hogy rengeteg az
öröm a világban. Az a
tapasztalatom, hogy ha az ember pozitívan viszonyul az
embertársához, akkor szinte
minden esetben ugyanezt kapja vissza maga is.
Ne a
rosszkedvet, ne a
félelmeket közvetítsük a világba, hanem
az örömhírt, a jót. Jézus soha nem
pánikol,
hanem világosan fogalmaz, és azt mondja: Bízzatok,
ne
féljetek!
Ez legyen az
iránytűnk.
Nagyon
fontos a szemlélet,
nagyon sokat számit, hogy nyitott szemmel járjunk
és képesek legyünk észrevenni
a legapróbb örömet is. Ha ez működik, akkor
csodaszép kalanddá válik az egész
élet.
Hadd meséljek el egy konkrét példát,
amelyet az egyik paptestvérem mesélt Karácsony
után. Az ünnepi szentmisét követően
észrevette, hogy hiányzik kis Jézus a betlehemi
jászolból.
Már
átfutott a gondolataiban,
hogy valaki talán ellophatta a Jézus-szobrocskát.
Még fel sem ocsúdott a helyzetből,
amikor látta, hogy az egyik gyerkőc biciklizik a templom
felé, és ott van nála
a Jézus szobor, éppen hozza vissza. A gyermek
kérdés nélkül is megmagyarázta
tettét:
annyira vágytam egy biciklire, hogy megfogadtam, ha megkapom
Karácsonyra, elsőként
a kis Jézuskát viszem el egy körre.
Ilyenek a
gyermekek, ilyen
csodálatos lények. S miután én
közöttük élek, nem is lehetek másmilyen,
csak derűs
és optimista.
Az
ősz folyamán a foci vette
át a hangot egyesületünkben. Fiataljaink szeptember
végén megnyerték a falunapi
Gönc kupát és az október közepén
zárult falubajnokságot. Lapzárta
időpontjában
csehországi tornán vettek részt a fiatalok, ahol
csoportjuk győzteseként a
torna 6. helyével öregbítették
Érsekvadkert hírnevét.
Már
most felhívjuk a
figyelmet arra, hogy ebben az évben is a
családoknál Szálást fog keresni a
Szent Család. az imalánc tervek szerint a hajnali
misén történő részvétellel
kezdődne. Részleteket és a beosztásokat
vasárnaponként, nagymise után, a
kolping házban lehet megismerni. Előzetes jelentkezés
Szabó Jánosnál (Fater)
lehetséges
Tervezzük
a betlehemi láng
elhozását is templomunkba. Erről is a vasárnapi
összejöveteleken szerezhetünk
bővebb információt.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
November
13-án tartotta
soron következő ülését
községünk képviselőtestülete. A
testületi ülés az alábbi
témakörökben foglalt állást, ami
részleteiben állampolgári jogon megismerhető a
hivatalban.
Költségvetési
koncepció
2014. évre. Tájékoztató az első ¾
év gazdálkodásáról.
Rendeletalkotás az Áht-n
kívüli pénzeszközök
átadásáról,
átvételéről. A közterület
használati díjjal
kapcsolatos rendeletünk formai módosítása. A
talajterhelési díjról szóló
rendeletünk
módosítása. Vízi közművagyon
felértékelés kérdésköre. A
Derék-pataki víztározó
út helyzete. Sportpálya melletti telkek
értékesítése. Óvodai
pályázat
előkészítése. Egyebek között
értékelésre került a rendőrség
munkája, előtérbe
helyezve a mielőbbi rendőrőrs kialakítását.
Ugyanitt jegyzőkönyvben is
rögzítésre került a Hunyadi úti
pályázat jelenlegi állása. Megjegyezni
kívánom,
hogy minden fajta rémhír ellenére nem a
pályázat pontszáma, hanem a forrás
hiánya tette tartaléksorba azt. Egyebekben foglalkoztunk
a szórakozó helyek
nyitvatartási időre vonatkozó kérelemmel is, ahol
nemleges döntés született a
zárási idő későbbre tételében.
Lapzárta
utáni rendkívüli
testületi ülés témája Önó
járműpályázaton történő indulás
volt.
A
Petőfi Sándor Általános Iskola
területén lévő műfüves sportpálya az
iskolai
sportfoglalkozásokat követően, minden nap 22
óráig a sportolni vágyó fiatalok
és felnőttek számára bérleti díj
ellenében igénybe vehető.
Tornák
esetén öltözőt biztosítunk! Esti
pályavilágítás van!
Bérleti díj:
Alkalomszerű
használat esetén:
4500
Ft/ óra
Rendszeres
(legalább 10 alkalom) használatnál:
3500
Ft/ óra
Focitornák
esetén a rendszeres használat díját kell
fizetni!
A
bérlési időszakra vonatkozó
térítési díj munkaidőben a
Polgármesteri Hivatal
pénzügyi irodájában fizethető be. A
befizetést igazoló bizonylatot a pálya
használata előtt a gondnoknak be kell mutatni.
Pénztári időn túli használat
díja a helyszínen, a használat előtt is fizethető.
További
információt és időpont egyeztetést
kérni - hétvégi használat esetén is
- Molnár
Jánosnál (Érsekvadkert Rákóczi u
137.) személyesen vagy a 06-30-494-5143
telefonszámon lehet.
3. Az első hajnali
szentmise december 2-án, Hétfőn reggel 6 órakor
lesz.
A hajnali szentmisék rendje:
Hétfőn-kedden-szerdán reggel 6 órakor, a
többi napokon este 6-kor lesznek adventi szentmiséink.
Minden szentmise előtt
fél órával gyóntatás.
(Használják ki az időt, mert nem biztos, hogy
lelkigyakorlatunkkor lesz több gyóntatónk.)
Kérjük a sekrestyében
felíratni azokat, akik
nem rendszeres elsőpéntekesek, és szeretnének
szentgyónással, szentáldozással
készülni a nagy ünnepre. Őket dec. 9-10-én
keresem föl.
6. Ádventi lelkigyakorlatos
készületünk dec.12-13-14-én
este 6-kor
7. Ádvent 3. vasárnapján
(dec.15-én) de. fél 10-kor JUBILÁNS
HÁZASOKAT
VÁRJUK KÖZÖS HÁLAADÓ SZENTMISÉRE
(25, 50, 55, 60 évesek és az azon túliak
bármely évfordulót ünnepelnek.)
8. KARÁCSONYI MISERENDÜNK: dec.
25 éjféli szentmise 0 óra
dec. 25-én
r. fél 8 - de. fél 10 (Pusztaberkiben
fél 12)
Dec.26-án
r. fél 8 de. fél 10
(Pusztaberkiben fél 12)
9. Dec. 31-én, Szilveszter
napján, Hálaadás szentmisével este 6
órakor.
27.
Győrfi
Kristóf (Győri Mihály - Virág Tímea)
28.
Győrfi
Levente (Győrfi Mihály - Virág Tímea)
HÁZASSÁGOT
KÖTÖTT:
-
HALOTTAINK:
41. Lada Géza (1964)
42. Bozsonyik János (1941)
43. Zöllei József (1956)
44. Molnár Lajosné, szül. Fodor
Margit (1941)
1. vasárnap - Nagy Károly, felesége
Vidó Mária és lányuk, Boda
Sándorné
-
Szabó, Czinege, Paulicsek, Csűri család élő
és elhunyt tagjaiért
-
Markó Lajos, fia Lajos, szülei, testvére, veje Kis
István
2. hétfő -
Záhorszki András, felesége Kopisz Margit, 2 fiuk
és
lányuk és hozzátartozók
3. kedd
-
4. szerda
-
5. csütörtök -
6. péntek -
Pistyúr János, felesége Erdős Margit,
szüleik, gyermekeik
és hozzátartozók
-
Erdős István, felesége Erdős Margit, szüleik,
lányuk, vejük
-
Pincze András, felesége Nagy Anna, szüleik, fiuk
Ferenc, Busai Kázmér és szülei
7. szombat
- Márton Sándor, szülei, élő és
elhunyt családtagok
-
Mrekvicska Ignác, szülei, Csillag Gyula, szülei,
Szabó Vince, felesége és
szüleik
-
Vitéz János, testvére József,
édesanyjuk és Szarvas Józaefné
8. vasárnap - Antall József volt
miniszterelnökért (Alapítványi)
-
Hegyi János és a család élő és
elhunyt tagjaiért
-
Vitéz Ferenc, felesége Nagy Erzsébet, szülők,
nagyszülők, dr. Borsa Mihály
atya, szülei, nagyszülei és élő
hozzátartozók
9. hétfő -
Szabó Gergely, élő és elhunyt
hozzátartozók
(Alapítványi)
-
Gréczi, Valkó és Kristók család
halottaiért
10. kedd
-
11. szerda
-
12. csütörtök - Homuth Mihály, felesége Kiss Anna
és hozzátartozók
13. péntek - Szlúka
András, felesége Szabó Margit, szüleik,
vejük és a
család élő tagjaiért
-
Zöllei József, édesapja, a család élő
és elhunyt tagjaiért
-
14. szombat
- Boda János 5. évforduló, szülei,
veje és a Csordás család
halottaiért
-
Klinger József, szülei, apósa, anyósa
és hozzátartozók, valamint Kakas
Mihályné
Hustyava Mária és hozzátartozók
-
Pálinkás József, felesége Mrekvicska
Margit, gyermekeik, vejeik és
hozzátartozók
15. vasárnap - Pistyúr Gábor hősi halott,
felesége Boda Mária, két fiuk János
és
Gábor, hozzátartozók, Jakubecz János,
felesége Szabó Erzsébet, szüleik,
lányuk
Margit és férje Péter
-
Rith Veronika, szülei és Szeitlében Lajosné
-
16. hétfő -
17. kedd
-
18. szerda
-
19. csütörtök - Kristók János, neje Híves
Katalin és hozzátartozók
20. péntek - Pistyúr
József, szülei, nagyszülei, testvérei,
apósa, anyósa
és hozzátartozók
-
ifj. Nagy József, szülei, veje Murányi Lajos,
felesége és hozzátartozók
-
Szabó
21. szombat
- Boda János 1. évforduló
-
Bozsonyik János 3. évforduló, szülei,
élő és elhunyt hozzátartozók
-
Vitéz Sándor, fia Sándor és a család
halottaiért
22. vasárnap - Krizsan Istvánné Szabó
Emerencia, férje, szülők és
hozzátartozók
-
Molnár Lajosné Pistyúr Erzsébet,
apósa, anyósa, szülei, bátyjai János
és József
és hozzátartozók
-
Csabák István és szülei 15.
évforduló és hozzátartozók
23. hétfő -
24. kedd
-
25. szerda
-
26. csütörtök - Kosztrihán István, édesapja
József, a Kosztrihán és Erdős család
élő és elhunyt hozzátartozóiért
-
Záhorszki József, édesapja, élő és
elhunyt hozzátartozók
-
Neisz József, felesége Csabák Ilona, gyermekeik
József és Mária és elhunyt
hozzátartozók
27. péntek -
-
Boda Csillag és Mrekvicska család halottaiért
-
Molnár, Szabó és Németh család
élő és elhunyt tagjaiért
28. szombat
- Híves Mihály, felesége Mrekvicska
Julianna, a Híves és a
Mrekvicska család halottaiért
-
Dombai Gábor 1. évforduló, szülei,
apósa, anyósa és hozzátartozók
-
29. vasárnap - Berta Józsefné Boda Erzsébet
és a család élő és elhunyt tagjaiért
-
Urbán és Gresina család élő és
elhunyt tagjaiért
-
Laczó András, felesége Szabó
Rozália, szüleik, testvéreik, nászaik
és
hozzátartozók
30. hétfő -
31. kedd
-