Bár álmatlan
éjszakáimon most is
vetésektől zöldellő, burgonyavirágtól
fehérlő, bíborlóherétől pirosló,
máktábláktól tarka mezőkre járok
gondolataimban álmot hozó álomporért, nem
felejtem el a mezők gyötrelmét sem, amelyben nekem is volt
részem, ha kevéske
is, már gyermekkoromban is.
De emlékem
annál több azokról, akik
tavaszi és őszi hideg szelektől, a nyári
kánikulától kicserzett arccal,
holtfáradtan tértek haza az egész napi
szántóföldön való
görnyedéstől, gyenge
tehenekkel száraz tarlók feltörésében
való bajlódástól, a kaszálás
és aratás
miden erőt kiszárító
próbatételétől, a soha véget nem
érő, pihenést nem engedő
teendők monoton láncolatától. Azokról, akik
aggódva kémlelték esténként a
nyugati égboltot, jön-e végre az áldott eső,
vagy a setét felhőket, nem
okoznak-e valami veszedelmet? S akiknek egy aggodalom volt szinte
egész életük:
meglesz-e a sok küzdelemért mindennapi kenyerük?
Egy napon, Szent
Márk napján, búzaszentelés
ünnepén Istennek ez a sok próbát
kiállt dolgos népe nem szokásos dologtevő
ruhájában, hanem ünneplőben, kereszt
mögött, processzióban vonult ki mindennapi
küzdelmeinek helyére, a mezőre, hogy papja
vezetésével teendőire, magára,
hívőtársaira
Isten áldását kérje.
Mily meggyőződéssel
énekelték a
dűlőutakon bandukolva a legrégibb mélységet
hordozó Mindenszentek litániájában,
hogy Isten mentse meg őket minden rájuk leselkedő
rossztól, a döghaláltól,
éhségtől
és a hadak pusztításaitól, s adja meg nekik
azt, amitől életük függ: a föld
termékeinek
baj nélküli beérését. S a
kijelölt földekre érve megint
imádkozták, hogy Isten a
sarjadó vetéseket áldásának
árjával öntözze és
érettségre vezesse, hogy a föld
termékenységében munkájuk
eredményeként bőségesen
kielégülhessenek. Nemcsak ők,
minden éhező a világ minden részén,
amiért a pap a világ mind a négy tája
felé
fordult imádságával.
Mára már a
szertartás is, némiképp
módosult, a mezei világ és a rajta élők
sorsa pedig erőteljesen megváltozott.
Ma sovány tehenek és abraktalan lovak helyett erős
gépek szántanak, s okos
gépek végzik azt a sok már, testet-lelket ölő
munkát. S ez az erő, összefogás
nemcsak arra elég, hogy munkájuk
eredményeképp bőségesebben
teríthessék meg
asztalainkat, de arra is, hogy emberibbé tegye egész
életüket.
A mai könyörgő
nap természetesen
sokkal közelebb áll, a vidék, a falvak
népeihez, akik látják az ígérkező
bőséget is, de az árvizek és egyéb
természeti csapások nyomán a
szűkösséget is.
Mi tudjuk, hogy a kenyér nem az üzletek polcain terem,
és a tej nem dobozokban
keletkezik. De akik messze élnek, állnak a földtől,
ne felejtsék el, hogy a
kenyér és a bor – mint a szentmisében
imádkozza a pap: „A föld terméseként
és
az emberi munka gyümölcseként” kerül asztalunkra.
Eggyel több ok arra,
hogy Istennek mindennap;
különösen ezen a földet művelő embertársaink
ünnepnapján hálát adjunk. S mivel pedig
csak a munka az emberé, az áldást pedig az Isten
adja, elődeink buzgóságával
kérjük, hogy áldás kísérje
mindennapi munkájukat. Hogy adjon egészséget
mindannak
megtételére, amit meg kell tenniük. Adja meg azt a
lelkületet, hogy
megelégedjenek azzal, amit munkával szolgálnak
meg: azt az igazságérzést, hogy
ne akarjanak mások kárára hasznot húzni;
azt a szeretetet, amelynek erejével
tudnak másokért is áldozatot vállalni.
(Pénzes
Balduin, 1970, Új Ember cikke
nyomán)
Abban
az időben tanítványaival Jézus Jerikóba
érkezett. Amikor tanítványainak és nagy
tömegnek a kíséretében elhagyta
Jerikót, egy vak koldus, Timeus fia, Bartimeus
ott ült az útszélen. Hallva, hogy a
názáreti Jézus közeledik, elkezdett
kiáltozni: „Jézus, Dávid fia,
könyörülj rajtam!” Többen szóltak neki, hogy
hallgasson, de ő annál hangosabban kiáltotta:
„Dávid fia, könyörülj
rajtam!” Jézus megállt,
és így szólt:
„Hívjátok ide! Odaszóltak
a vaknak:
„Bátorság! Gyere, téged hív!” Az eldobta
köntösét, felugrott, és odament
Jézushoz. Jézus megkérdezte: „Mit akarsz, mit
tegyek veled?” A vak ezt felelte:
„Mester, hogy lássak.” Jézus erre így szólt
hozzá: „Menj, a hited megmentett
téged.” Az pedig nyomba visszanyerte
látását, és követte őt az úton.
(Mk
10,46-52)
Szomorúan
olvastam a híreket az elmúlt napokban, hogy a
világ egyik leghíresebb
Mária-kegyhelyét, a franciaországi Lourdes-ot
elöntötte az árvíz, mert a
kegyhely közvetlen közelében
húzódó kis folyó a hatalma esőzések
miatt megáradt.
Elszorult szívvel néztem a képet, hogy a
jelenések helyszíne, a massabielle-i
barlang, ahol Bernadette Soubirousnak 1858-ban megjelent a Szűzanya,
több mint
egy méteres vízben állt. Az elmúlt napokban
a sártengertől megtisztították a
kegyhelyet, amely most már újra fogadja a
zarándokokat. Nem a hírről szerettem
volna beszámolni jelen elmélkedés
keretében, hanem arról, ami ennek kapcsán
eszembe jutott és a mai vasárnap
evangéliumához, a vak
meggyógyításához
kapcsolódik. Évekkel ezelőtt jártam Lourdes-ban.
Abban az időben a világosság
rózsafüzérének titkaihoz szabadtéri
állomásokat állítottak fel. Az
utolsó
tizedet egy nagy sátorban az Oltáriszentség előtt
lehetett imádkozni. Méltó
hely volt ez ahhoz, hogy a zarándokok imádkozzanak
Jézushoz, „aki az Eucharisztiában
nekünk adta önmagát”. Miközben az
imádságot végeztem, egy kisebb csoport
érkezett, 10-12 vak embert vezettek segítőik a
sátorba. Mielőtt nekiálltak
volna az imádkozásnak, egy vak embert segítettek a
felolvasó állványhoz, aki
Braille-írásos kis könyvéből, a betűket
ujjaival kitapintva német nyelven
felolvasta társainak az Oltáriszentség
alapításának eseményét, az
utolsó vacsorán
történteket. A felolvasó egy negyven év
körüli vak pap volt. Annyira megható
volt a felolvasása, hogy a magam imáját
félbehagyva szájtátva hallgattam őt.
Amikor másnap miséztem magyar
zarándoktársaimnak, az
átváltoztatáskor, amikor a
kenyér és bor átváltozik Krisztus
testévé és vérévé, eszembe
jutott vak
paptársam, aki minden nap elmondja a szentmisében
ugyanezeket a szavakat.
Szemével nem láthatja a világot és nem
lát semmit a titokból, miként szememmel
én sem láthatom a titkot, bár én
láthatom a világot. Mindketten hiszünk a
titokban, hiszünk a csodában, hiszünk Krisztus
jelenlétében. Amikor a mai
evangéliumban szereplő vak koldus „Dávid fiának”
szólítja Jézust, ezzel
kifejezi, hogy hisz abban, hogy ő a Messiás, hiszen abban a
korban azt vélték,
hogy az eljövendő messiás Dávid király
leszármazottja lesz. Amikor Bartimeus
Jézustól segítséget kér, ezzel
kifejezi, hogy hisz abban, hogy Jézus tud rajta
segíteni isteni erejével. A
gyógyítással, a csodával Jézus az ő
hitét
jutalmazza meg. Amikor visszaadja a vak szeme világát,
ezért mondja az Úr:
„Menj, a hited megmentett téged.” Idén, a Hit
évében érdemes figyelnünk arra,
hogy a vak szemeinek megnyitása a nem hívők hitre
jutását jelképezi. A
hitetlenség, a kételkedés
sötétségét egyedül Isten képes
eloszlatni, ő adja a hit
világosságát, a hit
ajándékát. Jézus a nagy zaj közepette
is meghallotta
Bartimeus kiáltását. Isten napjainkban is meghalja
mindazok kérését, akik a hit
ajándékáért fordulnak hozzá. A hit
az Isten-látás csodálatos
élményét adja az
embernek, segítségével megláthatunk
valakit, akit testi szemünkkel nem
láthatunk. Dobjuk el lelki vakságunk
köntösét, a hitetlenség hitvány
ruháját és
siessünk Jézushoz, aki a hit új
ruhájába öltöztet minket!
Befejezésül
térjünk még vissza egy gondolat erejéig
Lourdes-hoz! Milyen érdekes, hogy éppen
a Hit évének elején egy természeti
csapásról szóló negatív hír
kapcsán még a
nem hívők is odafigyelnek e kegyhelyre. Talán ezt
mondják most magukban: „Valami
történt ott. Árvíz volt.” Az
árvíz hordalékát, a szemetet és a
sarat néhány nap
alatt eltakarítják. Utána pedig ezt
gondolják: „Valami történt ott. Egy csodás
jelenés, amely hitre ébresztett sokakat.” Talán
éppen egy ilyen pusztító árvíz
miatt figyel fel valaki e Mária-kegyhelyre,
utánanéz az egykori eseményeknek,
az azóta történt csodáknak, és ennek
köszönhetően elindul a hit útján. A bölcs
embereket minden Isten felé vezeti.
© Horváth
István Sándor
Ím a gyönge kis
búzaszár
Virul kinn a zöld
mezőn,
A víg búbos
pacsirta már
Ott lépeget a dűlőn.
Az út mentén
a bokorban
Lenge szellők
játszanak,
Az árnyékos
csalitokban
Csergedezik a patak.
Bontsátok ki a
zászlókat,
Menjünk ki a
rétre hát,
Áldjuk meg a
kaszálókat
És a zsenge
gabonát,
Kérjük Istent
térden állván
Odakünt a zöld
gyepen,
Őrködjék e
föld határán
Aratásig kegyesen.
Áldja meg a
nép munkáját,
Reményeit
váltsa be,
Töltse majd meg kis
kamráját
A hideg tél
jöttire.
S hol csak tűzhely
lángja lobban
Az egyszerű
hajlékokban
Boldog arcok, hű
szívek -
Jó emberek legyenek!
Érints meg - erre
kérlek -, ha
kisbabád vagyok!
Ölelj gyakran
magadhoz, nélküled
„megfagyok”!
Ne csak pelenkázz,
mosdass, ha éhezem,
etess!
Puszild meg arcom
százszor, mert így
természetes!
Ringass el két
karoddal, nyugtasd meg
lelkemet,
Öledbe bújva
érzem, hogy jó szülőm
szeret!
Érintésed, ha
érzem, az biztonságot
ad,
Érints meg, ez az
érzés, mindig velem
marad!
Érints meg - erre
kérlek -, ha
gyermeked vagyok,
S nem értem a
világot, s félelmeim
nagyok.
Ne tarts magadtól
távol, ha veled
dacolok,
Helyemet nem
találom, sok még az új
dolog!
Keresd az utat
hozzám, próbálj
megérteni!
Könnyű álmokat
hozz rám, s akarj
érinteni!
Jó éj puszid
oly édes, olyan
megnyugtató,
Mesélő
érintésed álomba ringató!
Kamasz fiaddá
váltam? Érints meg akkor
is!
Lelkem nem
érzéketlen, csak más
világba visz!
Ne hidd, hogy azért
bántalak, mert
most komisz vagyok.
Ezer tüském is
vágyja az ölelő karod!
Magam felnőttnek
érzem, s hangodra
szomjazom,
Az élet
viharához így alkalmazkodom.
Kettészakadt
világban, még helyem nem
lelem,
Viselj el, hogyha
bántalak, s maradj
mindig velem!
Érints meg - erre
kérlek -, ha barátod
vagyok!
Megnyugtat
ölelésed, ha más
felzaklatott!
Biztató szép
szavakkal lelket is önts
belém.
Értelmet adj a
létnek, és tarts tükröt
elém.
Kétségeimet
vesd el, tudasd: fontos
vagyok!
Lehet, hogy
érintésed, minden, amit
kapok.
Ha szomorú a lelkem,
vidámíts végre
fel,
Legyél velem, ha baj
van, s nem
hagylak én sem el!
Kedvesem, éltem
párja, most hozzád
fordulok,
Érintésed,
szerelmed a legszentebb
dolog.
Ám
tévedés azt hinned, a szenvedély
elég.
Ezer félelmem kerget
a karjaidba még.
Megnyugtat
ölelésed, vigaszt nyújtasz
nekem,
Lágyan
szoríts magadhoz és szebbítsd
életem!
Ilyenkor végre
érzem, szemünk együtt
ragyog.
Olyannak szeretsz engem,
amilyen ÉN
vagyok.
Felnőtt gyereked lettem,
most már csak
az leszek,
S van már
saját családom, kiket
ölelhetek
Anyám, s apám
karjára mégis
számíthatok.
Érints meg most is,
kérlek, mikor
gyenge vagyok.
Szülői
ölelésed, ma is sokat jelent,
Így segíts
értékelni, múltat jövőt,
jelent.
Már én is
másképp látlak, jobban
becsüllek már.
Ami fájt elfelejtem,
az élet jó tanár.
Érints meg
még - ezt kérem -, idős
szülőd vagyok.
Erős karodra vágyom,
mielőtt meghalok!
Érints meg, ahogy
egykor érintettelek,
Amikor apró
voltál, kis, védtelen
gyerek.
Ülj le a
közelembe, fogd kezem, adj
erőt,
Simíts az öreg
arcon, sok ráncot, vad
redőt!
Melegítsd át
a szívem, megfáradt
tagjai,
Te rólad
szólt az élet, a legszebb
álmaim.
Május
11-én van Boldog Salkaházi Sára
vértanú, szociális testvér ünnepe, aki
1944
karácsonyán halt vértanúhalált
és 2006-ban a boldogok sorába emelte Egyházunk.
Sára túllátott korának veszedelmein (mi
észleljük-e a ma veszedelmeit?), amit a
nyilas uralom félelemkeltése mért a korra.
Az
ember elcsodálkozik, mi ad erőt egy embernek, hogy
látszólag elveszve értelmét
lássa életének. Ő sem és számtalan
vértanú társa sem mazochista
öntetszelgésből
dobta oda életét a gyilkosainak. Ha így lenne, nem
is avatta volna őt boldoggá
Egyházunk. A vértanúk az igazi távlat
emberei, akik teljesen Istenre bízzák,
hogy mikor és hogyan válik életük
mások javára. Ez azért figyelmeztetés, mert
az úgynevezett átlagkeresztények sokszor
panaszkodnak, hogy nincs eredménye
fáradságuknak.
Az
a baj, hogy nem merünk eléggé Istenben bízni,
hanem hitünk eredményességét
mértékegységekkel akarjuk mérni.
Például úgy, hogy 20 év keresztény
példaadás
eredményére két gyermeknek és négy
unokának vallásossá kell válnia fogalmaink
szerint. S ha nem így történik, akkor
kétségbe esünk vagy elfásulunk.
Tépelődünk azon, hogy mit is rontottunk el.
Valójában
semmit, csak elfelejtettük, hogy az igazi krisztushit nem emberi
produkció
eredménye, hanem fentről jövő ajándék. De
emellett mégis számít, hogy mit
teszünk a fiataljainkért. Isten nem az
eredményességet kéri számon, hanem a
szándékunkat.
Evilági
síkon a vértanúk a világ
legeredménytelenebb emberei, ám Isten kegyelmi
mozgásterében ők a legeredményesebbek.
(Sánta János
cikke alapján)
Köszönöm,
ó Uram, hogy oly jó volt az étel.
Hogy finom
volt a földimogyoró leves.
Hogy
ízletes volt a bivalyhús,
Hogy erős
volt a bors és felséges a jamgyökér.
Uram, tele
a gyomrunk.
Naponta
megújuló csoda ez!
Köszönetet
mondunk ezért Tenéked
S az
ételek jó ízéért is,
Mit
még nyelvünkön érzünk.
És
mily üdítő volt a víz!
Vele adod
meg a napra szükséges erőt.
Add Lelked
is, hogy helyesen használjuk. -
A testi
étek mellé,
Add meg az
égi eledelt is, amíg csak élünk.
Irgalmas
Istenünk, légy áldott. Ámen.
Ó,
Uram, előttünk gőzöl az étel
És
olyan jó illata van,
Mellé
itt a tiszta, hideg víz,
Boldogok
vagyunk és elégedettek.
Jusson
eszünkbe mégis
Szerte a
nagyvilágban élő
Valamennyi
bátyánk és nővérünk,
Akiknek
nincs mit enniük,
És
az innivalójuk is kevés.
Add meg
mindenkinek hát
Ételed
és italod. Ez a legfontosabb.
De add meg
nekünk azt is,
Ami napi
szükségünk.
Hogy
átjuthassunk az időn.
Amint
népednek, Izraelnek
Ételt
és italt adtál a pusztában,
Kérünk,
akként adj szomjazó,
És
éhező testvéreinknek
Most is
mindenkor. Ámen.
(Bittei
Lajos fordítása)
Minden bajra
két orvosság van.
Az idő és a
csend.
Ezért csak
akkor szólalj meg,
Ha szebbet tudsz
mondani, mint a csönd!
Levél a
családokhoz, a házaspárokhoz,
a jegyesekhez és a szerelmesekhez, a családokat szerető
szerzetesekhez és
paptestvérekhez és mindenkihez, aki a családi
élet mellett áll.
Akár az
írott történelmet nézzük, akár a
régészeti kutatásokra támaszkodunk, azt
látjuk, hogy az emberek kisebb-nagyobb csoportokba rendeződve
igyekeztek
életüket jobbá, szebbé, mai
kifejezéssel élve élhetőbbé tenni. Ezek a
csoportok
a föld minden részén, minden korban családok
összefogásából alakultak. Az ember
adottságai ugyanis nem teszik lehetővé, hogy
tartósan magányosan éljen. Sem a
férfi, sem a nő nem képes egyedül,
önmagában boldogulni, boldoggá válni. Ezt az
antropológiai igazságot fogalmazza meg a Biblia: „Nem
jó, hogy az ember egyedül
van: alkossunk hozzá illő segítőt is!” (Ter 2, 18) Az is
antropológiai igazság,
hogy a férfi és a nő egymást
kiegészítve tudják a legjobban egymást
segíteni. A
kettejük együttműködésére
épült család a legkisebb emberi
közösség, ez az a
közösség, amely megfelel az emberi
természetnek. A nagyobb emberi közösség, a
társadalom csak akkor tud az emberi természetnek
megfelelni, ha családokból
épül fel.
Meg merem
kockáztatni, hogy ha a magyar társadalom csupa
ideális, boldog családból állna,
akkor az ország maga lenne a boldogság szigete
Európában, nálunk egyedülállóan
magas lenne az életminőség. Kétségtelen,
hogy a családok, és ezzel együtt az
egész társadalom életének anyagi
körülményei jelentősen befolyásolják
életminőségét, de látjuk, hogy a
jólét megteremtését célul kitűző
fogyasztói
társadalmak a személyiséget veszélyeztető
nagyvárosokkal, a családok és bennük
az emberi kapcsolatok elsorvadásával, az emberi
környezet riasztó méretű
pusztulásával milyen kevéssé
járultak hozzá az élet minőségének
javulásához.
Lehet az embernek tengernyi pénze, fényes karriert
ígérő diplomája, ha
személyes kapcsolatai rendezetlenek, életét
értelmetlennek fogja érezni és
boldogtalan lesz. (vö. Lk 12, 16-21) A teljes ember (a
test-lélek-szellem
alkotta egység) élete akkor teljesedhet ki, ha testi,
lelki és szellemi igényei
is kielégítést nyernek, ehhez pedig az kell, hogy
eleven kötelék fűzze
Istenhez, a többi emberhez, és a teremtett világhoz.
Idézzetek
fel olyan szerény, egyszerű körülmények
között élő családokat, ahol boldogan,
derűsen nevelték gyerekeiket és kiváló
embereket adtak az országnak!
Az emberi kapcsolatok
iskolája a
család: a családban kerül a gyermek először
másokkal kapcsolatba, itt ismeri
meg a társas létet, a
kapcsolatépítés és -ápolás
módjait. Ha két ember között a
kapcsolat csupán annyit jelent, hogy tudomásul veszik
egymás létét, csak
köszönnek egymásnak, de nem beszélgetnek, akkor
kapcsolatuk nem eleven, nem
szolgálja egyikük életét sem. A másik
hogyléte felőli formális érdeklődés,
sokszor a választ meg sem várva, arról
árulkodik, hogy nem is érdekli a másik
személye, nem is akar vele igazán kapcsolatban lenni. A
másikat használni és
kihasználni akaró kapcsolat egyik félnek sem
válik javára. A család
életminőségét döntően befolyásolja a
házaspár közötti kapcsolat. Egymásnak
ajándékozva magukat, és ezt az
ajándékot kölcsönösen elfogadva
belépnek egymás
életébe, Szabó Lőrinc szavaival egymás
„sorsának alkatrészévé” válnak.
A családon
belüli kapcsolat alapja a
kölcsönösség és a szeretet. Akik szeretik
egymást, azoknak a kapcsolatát a jóakarat
motiválja, kölcsönösen egymás javát
akarják: a szülők a gyerekekét, a gyerekek a
szülőkét, a nagyszülők az egész
családét. A kapcsolat minőségét a szeretet
határozza meg, erről szól Jézus
útmutatása: „Az az én parancsom, hogy
szeressétek egymást, ahogy én szerettelek
titeket. Nagyobb szeretete senkinek sincs annál, mint ha valaki
életét adja
barátaiért.” (Ján 15, 12-13) Aki tehát
önmagát, azaz teljes életét odaadja
fenntartás nélkül a másiknak, az úgy
szeret, ahogy Jézus szeret. Így jelenítik
meg a házastársak családjukban Isten
szeretetét, így tapasztalják meg a
gyerekek Isten szeretetének boldogító
melegét.
Hogyan
tudjátok következetesen a rendre, fegyelmezettségre,
szorgalomra nevelni
gyermekeiteket úgy, hogy közben a szeretet is
növekedjék? Milyen jelekből
látjátok, hogy gyerekeitek megtapasztalták Isten
szeretetét?
Kapcsolataink
alakításához családon belüli és
kívül példaképünk a
Názáreti Szent Család. Mai
fogalmaink szerint Mária és József azzal
alapította meg a családot, hogy igent
mondott Jézusra. Befogadta és életét
kiteljesítette. Jézus ebben a családban
tanult meg az emberekkel kommunikálni, sajátította
el az emberi szavak
jelentését, ismerte meg a családi kapcsolatok, a
barátság erejét, a
konfliktushelyzetek, az egészség és a
betegség okozta nehézségeket, az öröm
és
a fájdalom kifejezni tudását. A
názáreti harminc év gazdag tapasztalatai
jelennek meg példabeszédeiben, elbeszélő
készségében, az élet apró
jelenségei
mögé néző meglátásaiban.
Hogyan
tudjátok családotokban a Szent Család
tiszteletét ápolni anélkül, hogy
édeskés
mesealakokká váljanak?
Keveset
tudunk József munkás, dolgos mindennapjairól. A
régészeti és történelmi adatok
szerint abban az időben sokan építkeztek
Galileában, az ácsnak valószínűleg
volt munkája bőven. Mégsem gazdagodott meg, és
Fiát, aki minden bizonnyal vele
dolgozott, nem arra tanította, hogy hogyan lehet minél
nagyobb haszonra szert
tenni. Jézusnak nem volt vagyona, nyilvános
működése idején tanítványainál,
barátainál lakott (l. Jn 1, 38-39, Mt 8, 20),
nyilvános helyeken, vagy mások
házában tanított és
gyógyított. A munkáról mindig úgy
beszélt, mint
szolgálatról, mint egy eredményért
való fáradozásról.
Jézus
„szülei pedig minden évben elmentek Jeruzsálembe a
Húsvét ünnepére. Mikor
azután tizenkét esztendős lett, fölmentek
mindnyájan az ünnepi szokás szerint.”
(Lk 2, 41-42) Ebből azt látjuk, hogy fontos volt számukra
az ünnep, és amint
lehetett, Jézussal együtt ünnepeltek. Az
ünnepért vállalták a
fáradságot, és
hálásak voltak gyümölcseiért.
A Szent
Családban az ajándékozás és a teljes
önátadás lelkülete uralkodott. Mária
és
József tudta, hogy ajándékok egymásnak,
és ajándékba kapták Jézust. A
munkát a
ház körül és az ácsműhelyben
ajándékozó lelkülettel végezték
egymást és
embertársaikat szolgálva. Annak tudatában, hogy
Isten ajándéka a hetedik nap, a
szombatot és az ünnepeket megtartották, megszentelve
így a hétköznapokat és
munkát. Magukat teljesen elajándékozták,
tiszta szívvel, őszintén és
önzetlenül. Az ilyen lelkülethez tiszta szív
kell. Mária pedig „kegyelemmel
teljes”, József „igaz ember” volt.
A bűn
ugyanis lecseréli a szeretet, az
ajándékozás és az
önátadás logikáját a
hatalom, a pénz, az élvezethajszolás és az
egoisztikus érvényesülés
logikájára.
Mi
segít abban, hogy gyerekeitekben kialakítsátok az
ajándékozás és önátadás
lelkületét? Hogyan tudjátok őket a
házimunkába úgy bevonni, hogy
megérezzék a
mások szolgálata feletti örömet, hogy
őszintén „beleadják” magukat a munkába?
„Az ember -
aki az egyetlen teremtmény a földön, akit Isten
önmagáért (az emberért) akart -
teljesen csak akkor találhat önmagára, ha
őszintén elajándékozza magát.” (GS
24) Isten minden ember szívébe beoltotta a vágyat
a szeretet és a boldogság
iránt, és ezt a vágyat még a bűn sem tudja
kioltani. A magukat tiszta szívvel,
őszintén és önzetlenül
elajándékozó emberek, az ilyen emberekből
álló családok
képesek a társadalmat a Teremtő terve szerint
alakítani, egy szebb, boldogabb
világot felépíteni.
2013.január
Bíró László püspök
Aki
büszke, felcsapja a fejét és
kiveti a mellét: „Nem olyan vagyok, mint te!” Aki azonban
érzi, hogy nagyobb úr
áll előtte, meghajtja a fejét. Minél nagyobb
úr, annál mélyebbre. És ha
Istennel állunk szemben? Akkor térdet is hajtunk. El fog
bennünket a kicsinység
tudata és meg akarunk alázkodni, tehát
letérdelünk. Van-e szebb látvány, mint
az Isten előtt térdelő és tiszta szívű ember?
Mintha jelezné a térdelésünk,
hogy Uram, te fölséges, hatalmas vagy, én pedig a te
kicsinyke, de tisztaszívű
teremtményed vagyok! Engedd meg, hogy mindig megmaradjak
olyannak, mert akkor
nem fogok elveszni.
Nem
hajtunk térdet senkinek, csak
Istennek. De neki térdet hajtunk, nem csak biccentünk, vagy
egyéb mutatványokat
csinálunk. A térdhajtást nem szabad elsietni,
elnagyolni. Lelket kell abba
önteni!
Ha templomból jövök, vagy
oda
megyek, az Oltáriszentség felé fordulva lassan,
tisztelettel hajtok térdet,
egészen le a földig úgy, hogy a gerincem egyenes, a
térdem pedig a sarkam
közelébe érinti a földet. Ez a mozdulatsor az
éltető és igazi térdhajtás,
mintegy kimondva általa, hogy én hatalmas Istenem!
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2013. május 27.
hétfő
Ősrégi
csomó, amelynek az ókori Kínában
mágikus erőt tulajdonítottak. Számos viking
legenda
is fűződik hozzá. Kötéskor hurkot alakítunk
ki, amelyen úgy fűzzük át a másik
kötelet,
hogy átellenes hurkot képezzen, miközben a
csomó egyes fonatai keresztezik egymást.
Bányákban, kutakban a tartókötelek
összekötésére, hajók
vontatásához használják,
mindenütt ott, ahol a kötél váltakozó
erejű húzásnak, feszítésnek, vagy hirtelen
rántásnak van kitéve.
Két
rúd összekötésére használjuk'
Szorítónyolcassal kezdjük el a
kötözést, (a
szorító nyolcast a kötél közepén
csináljuk) majd mind-két rudat mindkét
kötéllel szorosan többször
körbetekerjük úgy, hogy közben a hurkok az egyik
oldalon keresztezzék egymást a másikon
egymás mellett haladnak (lásd a képen).
A kötést egyszerű kettőssel fejezzük be, és egy
ékkel merevítjük.
Személyszállításra
- illetve mentésre használjuk nehezen
megközelíthető terepen. Egy kézzel
kötjük. Lábunkkal a kötél mindkét
végét a földhöz szorítjuk. És a
fejünk fölött
jobb kézzel tartjuk a hurok végét. A lábunk
és a kezünk között húzódó
kötélszakasz közepén. A lábunk és
a jobb kezünk közt húzódó
kötélszakasz közepén
bal kézzel megfogjuk mind a két kötelet. A
csuklónkon átvetett hurkot ráfűzzük
mindkét kötélre, és kialakítjuk a
csatot (l. Csomó). A csat alatt átbújtatjuk a
jobb kézben tartott hurkot,majd mindkét kézzel
kihúzzuk a két új hurkot.
Akkor
használjuk, ha a sátron rövid (el van szakadva) vagy
hiányzik a feszítő kötél.
A kötelet vagy zsineget hozzákötjük a
feszítőkötél végéhez, illetve
rákötjük a
sátorrúd végére.
Április
5.-én, első pénteken az esti szentmise után
került sor egyesületünk éves
közgyűlésére. A jelenlévő testvérek
áttekintették a mögöttünk hagyott
év
megvalósult programjait és gazdálkodásunk
számait, majd a 2013 évi program
tervek kerültek megtárgyalásra. A tavalyi dolgok
többségéről olvashattunk a
Vadkerti Harangokban, éppúgy olvashatók lesznek
híreinkben az előttünk álló
események is. Néhány fontosabb
közgyűlésen hozott döntést azonban, azok
fontossága végett, mégis
megemlítenék. Módosításra
került az alapszabály, mely
igazodik ezzel az érvényben lévő civil
egyesületekkel foglalkozó törvényhez,
aktualizálva abban a közgyűlés
megtarthatóságának szabályait, a
képviseleti
jogosultságokat. Módosultak a tagdíjak is.
Így felnőtt keresők esetében évi
Az
idén programtorlódás miatt nem tervezünk
juniálist. A harmincas éveikben járók
csapata Családi napot szervez május 11.-én (boldog
Salkaházi Sára ünnepén) benti
kolping házi helyszínnel, ahová szeretettel
várnak sok kisgyereket, szüleiket
és nagyszüleiket.
A
gyerekprogramok 10 órakor kezdődnek. Lesz itt zenés
játszóház, arcfestés,
kézműves foglalkozás, ugráló vár,
nyitott tűzoltó autó és az önkéntes
tűzoltóink rövid bemutatója.
Az
iskolások részére ½ 2-től Tóth
András ftzls vetítéssel egybekötött
közlekedésbiztonsági
előadása kezdődik, amit dr. Kovács János
egészségvédelmi előadása követ. Lesz
még rögtönzött vetélkedő is, Vadkerti
Várnapok címszóval
A
szülők, nagyszülők bármelyik programba
bekapcsolódhatnak gyermekeikkel,
onokáikkal. Délután folyamán
kezdetét veszi a vacsora főzés is (bográcsban),
ami egy újabb játékos vetélkedő ideje is.
A
közös vacsorára 18 óra után kerül
sor, amit tábortűz és közös
éneklés követ a
Kolping Üdülési Alapítvány által
támogatott, ingyenes rendezvényünkön.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
Március
20-i testületi ülésünk az alábbi
témakörökkel foglalkozott. Megszűnt az orvosi
ügyelet kórházi kötődése.
Tudomásul vettük Balassagyarmat döntését
a térségi
társulás megszüntetéséről. Nem
maradtunk azonban ügyeleti ellátás
nélkül, amit
egy új megbízási szerződés
megkötése tett folyamatossá. Ehhez igazodóan
módosításra került a háziorvosok
szerződése is.
Ezen
az ülésen született határozat az új
hulladékgazdálkodási rendelet
módosításáról
is, melyben már az állami
ármeghatározás került
rögzítésre.
1./ Május
1-jén
este 7-kor szentmise és utána az első májusi
ájtatosság. Májusban a szerda
kivételével mindennap este 7-kor lesz a szentmise,
utána Májusi ájtatosság
2./ A
BARLANGNÁL. – Szerdán a szentmise reggel, a májusi
ájtatosság este 7-kor a
Kálváriánál.
3./
Május 12-én lesz a fél 10-es szentmisén az
elsőáldozás. Előtte szombaton du. 5
órától lesz gyóntatás nekik,
szüleiknek, hozzátartozóknak.
4./
Május 19-én Pünkösd vasárnapja, a
Szentlélek eljövetelének ünnepe. 2 napos
ünnep, Pünkösdhétfőn reggel 7-kor és este
7 órakor lesz szentmise.
5./ Kramlik Kornél (Kramlik Kornél -
Gere Petra)
6./ Zakar Boldizsár (Zakar Gergely-
Pinke Mónika)
7./ Horváth Flóra, Anna (Horváth
Mihály – Dejtári Anett)
HÁZASSÁGOT
KÖTÖTT:
HALOTTAINK:
14./ Virág Lászlóné, szül. Orsós Erzsébet (1933)
1. szerda
-
2. csütörtök - Fábián
Jánosné Dósa Erzsébet és elhunyt
hozzátartozók
3. péntek - Halaj
Sándor, Boda és Valkó család
halottaiért
4. szombat
- Pistyúr, Varga és Erdős család
halottaiért
-
Bacsa Ferenc, felesége Sisa Margit, násza Antal
István, felesége Szabó
Emerencia, élő és elhunyt családtagokért
-
Koza Kálmán, élő és elhunyt
hozzátartozókért, Szúnyog Gusztáv,
felesége Tóth
Erzsébet, élő és elhunyt
hozzátartozókért
5. vasárnap - Erdős János, felesége
Halaj Mária 2. évforduló, szüleik,
testvéreik, valamint a Kristók és Horváth
család halottaiért
-
Bulejka Pál, édesapja, apósa, anyósa
és sógorai
-
6. hétfő -
Urbán Ignác, Urbán és Kaba család
halottaiért
(Alapítványi)
7. kedd
-
8. szerda
-
9. csütörtök -
10. péntek - Jakubecz Mihály,
felesége Mrekvicska Mária, gyermekeik, Németh
és Varga család élő és elhunyt
tagjaiért
11. szombat
- Hálából élő
családért, valamint elhunyt szülőkért
-
Holes Antal, felesége Kónya Erzsébet, szülők
és hozzátartozók
-
Szabóné Erdős Ilona, szülei és nagyszülei
12. vasárnap - Rózsafüzér társulat
élő és elhunyt tagjaiért
-
Vitéz Ferenc, szülei, nagyszülei, dr. Borsa
Mihály atya, szülei, testvérei és
nagyszülők és élő hozzátartozók
13. hétfő -
14. kedd
-
15. szerda
-
16. csütörtök -
17. péntek -
18. szombat
- Jakubecz János, veje
-
Koza család halottaiért és Czinege
Andrásért
19. vasárnap - Pálinkás János, fia
Zoltán, nagyszülők, Pribel jános, Glózik
család halottaiért
20. hétfő -
21. kedd
-
22. szerda
-
23. csütörtök -
24. péntek - Jakubecz János 5.
évforduló, veje Kalmár József és
élő
hozzátartozók
25. szombat
- Záhorszki Erzsébet, veje, szülők és
hozzátartozók
-
Valkó Vince, felesége Halaj Erzsébet, gyermekeik,
szüleik, unokájuk János, Dósa
Sándor, felesége Balga Anna
-
Nagy Károly, felesége Vidó Mária,
nagyszüleik és lányuk Mária
26. vasárnap - Szabó Ignác, felesége
Vitéz Mária 12. évforduló, szüleik,
nászuk
Vitéz Sándor és Záhorszki
Jánosné
27. hétfő -
28. kedd
-
29. szerda
-
30. csütörtök -
31. péntek -