Nemcsak
a három szentté avatás miatt hívtalak
össze benneteket erre a konzisztóriumra,
hanem azért is, hogy közöljem veletek
döntésemet, amely nagy jelentőségű az
Egyház élete számára. Miután
ismételten megvizsgáltam lelkiismeretemet Isten
előtt, eljutottam arra a bizonyosságra, hogy erőnlétem
előrehaladott korom
miatt már nem alkalmas arra, hogy megfelelő módon
gyakoroljam a péteri
szolgálatot.
Nagyon
jól tudom, hogy ezt a feladatot, spirituális
lényege miatt, nem pusztán
tettekkel és szavakkal, hanem szenvedéssel és
imával is teljesíteni kell.
Azonban a mai világban, amely gyors változásoknak
van kitéve, és a hitélet
szempontjából nagy jelentőségű
kérdések rázzák meg, Szent Péter
hajójának
kormányzásához és az evangélium
hirdetéséhez szükség van mind a test, mind a
lélek erejére. Ez az erő az utóbbi
hónapokban olyan mértékben csökkent bennem,
hogy el kell ismernem: képtelen vagyok jól megfelelni a
rám bízott
szolgálatnak.
Ezért,
tudatában e tett súlyosságának, teljes
szabadsággal kinyilatkoztatom, hogy
lemondok szolgálatomról, mint Róma
Püspöke, mint Szent Péter utóda, amelyre
2005. április 19-én a bíborosok
révén kaptam megbízatást. 2013.
február 28-án
este 8 órától a római szék, Szent
Péter széke üresnek
nyilvánítandó. Az
illetékeseknek konklávét kell
összehívniuk az új pápa
megválasztására.
Kedves
Testvérek! Teljes szívemből köszönetet mondok
nektek azért a szeretetért és
munkáért, amellyel velem együtt hordoztátok
szolgálatom súlyát, és bocsánatot
kérek minden hibámért. Most ajánljuk az
Anyaszentegyházat Legfőbb Pásztora, a
mi Urunk, Jézus Krisztus gondjaiba. Fohászkodjunk Szent
Anyjához, Máriához,
hogy anyai jóságával segítse a
bíboros atyákat az új pápa
megválasztásában. Ami
engem illet, a jövőben is teljes szívvel
kívánom szolgálni Isten Szent
Egyházát
imának szentelt életemmel.
( XVI.
Benedek pápa, Magyar Kurír)
Nagyböjt
kezdetén vagyunk, oda kell térdelnünk az
oltár elé, hogy idén is ismétlődjön
meg a nagycsütörtöki csoda és mindaz, ami
utána következett. Jézus
kivégzését
nem akarjuk, sosem a kivégzést ünnepelte az
Egyház, hanem a megváltásban
kinyilvánuló isteni szeretetet, amelyre nem
szolgálunk rá.
Egy
kicsit fáj a térdelés, de próbáljuk
ki. Régen azt mondták, hogy amikor a
papnövendékek a fürdőbe mentek, persze
ellenőrzött körülmények között,
látszott
a térdükön, hogy sokat térdelnek. Amikor a
templomba belépve letérdelünk,
kifejezzük, hogy kisebbek vagyunk, mint Isten. Ma sokan, akik
úgymond a maguk
módján vallásosak, nem értékelik
ezeket a testtartáshoz kötődő
kifejezésmódokat. Csak az eszünk az emberi
természetünk része, a térdünk nem?
Az
Isten és embertárs kedvéért hajlott ember
erkölcsileg magasabb, mint az Istent
és embertársat partnerként kezelő vagy lekezelő
ember.
(Sánta
János)
„Elérkezett
az idő!" – mondja Jézus Krisztus – Döntened kell!
Szembenézni a gondokkal,
kihívásokkal, a szükséges, célravezető
lépéseket körvonalazni, majd bölcs
alázattal közülük a legjobbat kiválasztani
és határozott kitartással azt bátran
elérni, kemény munkával álmodat
valóra váltani, Isten gyermekéhez – az emberhez
– egyedüli méltó dolog!
Döntened
kell, döntések előtt állsz, újból
és újból el kell engedned a biztos trapézt,
melyen mostanig jól elvoltál, és bátran
bele kell vessed magad az ismeretlen új
világba, halálugrások sora vár reád.
Ég és föld között suhansz, forogsz a
semmiben, csak azért, hogy újból elkapj egy
felkínálkozó fogást, mely tovább
lendít, de melyről tudnod kell, hogy csak egy
lendületvevésig a tied, mert ezen
a földön nincs megállás.
A mozgás, a
kibontakozás, a töretlen szárnyú
repülés a tiéd, hisz arra születtél,
hogy úton
legyél a semmiből a végtelen felé. Isten
szeretete, bölcsessége végtelen, te
vándora vagy a mindenségnek, célod bebarangolni,
megismerni és megszeretni ezt
a határtalan jóságot, szelíd világot
formáló végtelen erőt. Arra születtél,
hogy társa légy Teremtődnek, beléd álmodott
álmát tovább álmodd, és
életet adj
aranyos gyermekeidnek, hegyeket mozgató, erős motoroknak,
bölcsességed
megsokszorozó csodálatos
számítógépeknek vagy szép
világod csodáit hirdető
művészi alkotásoknak.
Ne állj meg!
A lustaság, a kishitű zárkózottság vagy a
sértődött duzzogás zsákutca. Céltalan
sodródásod vagy csökönyös, merev
konokságod a mindent tagadó ősellenségnek a
diadalmaskodása! A sátán a kezdetektől fogva
ugyanazt mondja: nem érdemes, nem
lehet, te képtelen vagy rá, és amúgy is ez
a világ semmit sem ér! Ő a helyben
topogás, a megfeneklett semmittevés hírnöke!
Ne állj meg!
Van út a semmiből a végtelen felé! Képes az
ember felnőni oda, hogy Istennel
egy asztalhoz üljön, társa legyen a vele mindent
megosztani akaró Teremtőjének!
„Azt akarom, hogy az én örömöm a ti
örömötök legyen” – mondja az Úr! Igen,
Isten meg akarja osztani velünk a világ
továbbteremtésének az örömét. Azt
akarja, hogy az éhezőknek mi adjunk enni, bölcsen
megalkotott eszközeinkkel,
mezőgazdasági tudásunkkal szaporítsuk meg a
búzaszemet, hogy kenyér jusson
mindannyiunk asztalára. Ő küld ma is, hogy vigasztaljuk a
szomorúakat, hogy
gyógyítsuk kórházainkban a betegeket, hogy
bölcs iskolákban, egyetemeken
tanítsuk a tudatlanokat... Sikereinkből fakadó
örömeink láttán ma is felujjong
Jézus, áldja az Atyát, aki megosztotta szeretettel
velünk a jóságból, az
irgalomból, a bölcsességből fakadó tiszta
isteni örömöt. Jó úton járunk, ne
add
fel testvér az álmodat!
A nagyböjti
csendes szent idő a kiérlelt döntések időszaka! A
kudarcainkból felállva,
félelmeinken átlépve, tiszta
vágyainktól vezetve merjük megfogni az Istenünk
által bizalommal felkínált trapézt.
Bátran lendüljünk tovább, töretlen
szárnyú
repülésünkkel, kibontakozó
alkotásainkkal dicsérjük az élet Urát.
Merjük
meghozni döntéseinket, melyek az úton tovább
visznek, melyek kitárnak olyan
ajtókat, ablakokat, melyek csodás távlatokat
nyitnak nemcsak előtted, hanem
mindannyiunk előtt. Nagyböjt van, tudatos
előrelépésed legyen az igazi
bűnbánatod!
Hozd meg a
döntéseidet, mert
elérkezett az idő!
Szeretettel, Csaba
testvér.
Magyar
Kurír
Amikor
keresztet vetünk, kezünkkel először fejünket
érintjük: ez azt jelenti, hogy
Isten a mi Atyánk, aki senkitől sem származik.
Azután ujjainkkal a testünket
érintjük: ez jelenti a Fiút, a mi Urunkat, aki az
Atyától született és
alászállt a Szent Szűzanya méhébe.
Azután tenyerünket az egyik, majd a másik
vállunkra tesszük: ez jelenti a Szentlelket, aki az
Atyától és a Fiútól
származik. És ha a kezünket ismét
összetesszük, ez azt jelképezi, hogy a három
személy egylényegű. És végül, ha
szánkkal a feszületet megcsókoljuk, ezzel azt
mondjuk: Jézusban, a mi Üdvözítőnkben és
Megváltónkban lakik az Atya, a Fiú és
a Szentlélek, az Egy Isten, a mi Teremtőnk és Urunk.
Ha sok
cseresznyepaprikát madzagra fűzünk, akkor lesz abból
paprika fűzér. Ha viszont
nem fűzzük fel őket, nem lesz belőlük koszorú. Pedig a
paprika ugyanannyi,
éppoly piros, éppoly erős. De mégsem
koszorú.
Csak a madzag tenné?
Nem
a madzag teszi. Az a madzag, mint tudjuk, mellékes,
harmadrangú valami.
Hát akkor mi? Aki
ezen
elgondolkodik, s ügyel rá, hogy gondolatai ne kalandozzanak
össze- vissza,
nagyigazságoknak jöhet a nyomára.
Ezeket
a gondolatokat a Kolping középkorosztály
által szervezett boresten hallottam.
Közel negyvenen jöttünk össze a rendezvényen
fiatal édesapák és édesanyák,
nagyszülők és házasság előtt
álló fiatalok. Máris megfogalmazódott
bennem a
gondolat. Hát nem az együttlét itt a madzag, ami
közösséget kovácsol a sok
egyénből. A négy óra alatt elfogyasztott
Két
nappal e borkóstoló előtt Patakon jártam
többedmagammal. Itt volt egyházmegyei
zsinatunk második ülése. Témája a
liturgiáikat járta körül, legtöbbet időzve
a
szentmisénél. A teljesség igénye
nélkül néhány gondolat, ami mindannyiunk
által
folytatható és megvalósítható. Vajon
él-e bennünk „a paprika fűzér madzagja”.
Örömmel veszünk-e részt a
különböző liturgikus eseményeken?
Megérezzük-e azt,
hogy a maga módján vallásos és
közösséget kerülő felebarátunk csak
magányos
paprika? Örömmel megyek-e a közösségbe, vagy
csak a papír kereszténység
kényszere hajt? Változásra várva, vajon
én mit teszek (felolvasok, ministrálok,
énekkarban szerepelek, templomot és
környezetét szépítek, rendezvényt
és
körmeneteket szervezek, másokat is hívok a
közösségbe stb.) azért, hogy
vonzóbbá legyen egyházunk, vagy csak
fogyasztó akarok lenni?
Nemcsak
hazánkban, hanem az egész világon igen
kevés a sorsával elégedett ember. Nem is
csoda, hiszen a reneszánsz korszak óta egyebet sem
hallanak ifjak és vének,
hogy fejlődni, változni, versenyezni, gyarapodni kell, új
dolgokat feltalálni,
kipróbálni, megízlelni és megtanulni. A
modern, kapitalista civilizáció lényege
az állandómozgás, a hely- és szerepcsere
akár háborúk révén, akár
gazdasági
vetélkedésben a piacon. Állítólag ez
a haladás motorja, ez teremt egyre jobb,
szabadabb és tartalmasabb életet, pezsgőbb és
sokszínűbb kultúrát. Vagyis
mindenki ereje és tehetsége által
„megvalósíthatja” önmagát a bölcsőtől a
sírig
tartó versenyben. A szegényebb ázsiai és
afrikai országokban lassúbb, megfontoltabb
még az élet, de a „feltörekvő” államok
megkísérlik behozni a lemaradást,
felhőkarcolókat emelnek, és milliónyi új
autó tanúskodik arról évről évre,
hogy
a civilizáció számára nem léteznek
határok. A globalizáció
népvándorlása
megszokott jelenséggé válik: ahol nagyobb a
haszon, ott az ideiglenes vagy a
végleges haza. Vagyis szemünk láttára megy
végbe az emberiség egységesülése, de
nem pontosan úgy, ahogyan az utópista
álmodozók megjósolták: nem az egyre
tökéletesebb
és nemesebb nemzedékek kényszerítik ki a
Világállamot, hanem az emberi értékekre
és viszonylatokra vak és süket technikai,
pénzügyi, üzleti logika. Ma már
ugyanazon árukat hirdetik a világ minden
táján, ugyanazon sorozatok mennek a
helyi televíziós csatornákon, és csak
ugrásnyira vagyunk attól, hogy egy
végtelenségig lecsupaszított angol nyelv
váljék a közös nyelvvé. Mindez
talán
nem is lenne baj, sőt lehetséges, hogy elkerülhetetlen,
csak egy nagy baj van:
az emberek mindettől nem lettek boldogabbak, sőt az
elégedetlenség átjárja és
beteggé tesz a nemzeteket, családokat, s végső
soron az egyént is.
Ez
a fentebb vázolt egységesülési folyamat az
Anyag, a materializmus és az egyre
nagyobb fogyasztás célkitűzéseinek megfelelően
ment végbe néhány száz év alatt,
egyre gyorsabb ütemben, ahogyan a közlekedés, a
kereskedelem és a kommunikáció
lehetőségei fejlődtek. Nem kétséges, jobb egy
óra alatt eljutni valahová, mint
több nap alatt, és jobb az internetes
levélküldés, mint a lovas posta. Azt azonban
nem lehet elvárni, hogy a bankok
könyörületesebbek lesznek, mint elődeik, az
uzsorások és adószedők, és abban is
felesleges reménykedni, hogy senki sem lop
a közösből, ha nagyobb büntetés
nélkül módja van rá. Vagyis az emberi
természet
nem változott: mindenki feljebb akar jutni a
ranglétrán és le akarja győzni a
többieket. Meglehet, tényleg ez az emberi faj
végzetes hajtóereje, a
Madách-féle „küzdelem maga”, csak időközben az
emberiség jelentős részétől
ellopták a vallást, a hitet, a reményt, s
leginkább a szeretetet. Ebben az
egyre rémültebb és falanszterszerűbb világban
a civilizáció legyőzte a
kultúrát, a tömegek forradalma legyőzte az
egyént, aztán magukat a tömegeket
is. A „mindenki egyért, egy mindenkiért” romantikus
vágyát felváltotta a „mindenki
értem, én senkiért” nihilizmusa. Sokan a jelek
alapján a közelgő apokalipszist
jósolják. Magam részéről inkább azt
javaslom, a hit évében és március 15.
közelében,próbáljuk átgondolni
újra, mit ér az ember, ha ember, ha keresztény
és magyar, mielőtt beszippant minket az ördögi fekete
lyuk, ahonnan Shakespeare
szerint „még nem tért vissza utazó”. Vagyis
egyvalaki igen: JÉZUS.
(Szszp
nyomán)
Ha
csurig berendezem a babaszobát bababútorral, nyolc
nyelven beszélő babakocsit
vásárolok és márkás rugikat,
szeretet pedig nincsen bennem, csak árubeszerző
vagyok. Ha minden reggel a biopiacról hozom a
zöldségeket és a tejboltból a
friss tejet, ha magam sütöm neki a kenyeret, de soha nincs
időm beszélgetni a
gyermekemmel, mert a konyhában áldozom fel magam
érte, de nincs bennem
szeretet, nem vagyok egyéb, mint szakácsnő. Ha a
szülői munkaközösség tagja
vagyok, és képviselem a gyerekem érdekeit minden
játszótéri vitában, de nem
mutatom meg neki, hogyan viselkedjen társaságban, csak PR
menedzser vagyok. Ha
megveszek mindenféle fejlesztőnek hívott
játékot és műanyag kütyüt, befizetem a
drága táborokat és szakköröket, de nem
szakítok esténként fél órát a
közös
játékra, hétvégenként egy-két
órát sétára, kirándulásra,
közös olvasásra,
rajzolásra, csak bankár vagyok.
A
szeretet a baba igényeire figyel és nem arra,
mások szerint mit kellene
csinálni. A szeretet nem aggódik azon, hogy a gyereke nem
Adidasban kúszik a
többiekkel, mert tudja, hogy a boldog gyerekkorhoz sok
ölelésre, mesére és
beszélgetésre van szükség, csupa olyasmire,
amit ingyen adnak. A szeretet nem
idegeskedik rajta, hogy évekig játékhegyek
állnak a nappali közepén, hanem beül
oda a gyerekekkel és együtt alkotnak. A szeretet elfogadja,
hogy ha gyermek van
egy családban, akkor minden dupla annyi ideig tart, és
nem lehet csak úgy
elrohanni otthonról - és nem is kell. A szeretet nem
örül a rosszalkodásnak, de
együtt örül a sikerekkel. A szeretet
példát mutat, mielőtt fenyítene és sarokba
állítana. A szeretet mindent elvisel, mindent hisz,
mindent remél, mindent
eltűr, a szeretet soha el nem múlik.
Az
átalvatlan hónapok gyorsan elmúlnak, a dackorszak
hamar véget ér, a hajnalban
odabújó gyerek, a bepisilés, a cumizás
és a többi apró-cseprő probléma hamar
elillan, de az egymásba vetett bizalom és a szeretet
megmarad!
(Netről)
„Kezünk
kitárjuk feléd ó Urunk.
Álld meg ezt a
földet!
Kezünk kitárjuk
feléd, ó Urunk,
Szívünk ujjong
előtted!”
Amikor
Jézus a jerikói vaknak visszaadja
látását, ezekkel a szavakkal bocsátja el:
„Hited meggyógyított téged”. Van-e a hitnek
gyógyító ereje? Hát nem Jézus az,
aki visszaadja a vak látását? Igen, de a
jerikói vak annyira hitt benne, hogy
ez is kellett a gyógyuláshoz. Még a tabletta is
hatásosabb, ha hiszünk gyógyító
hatásában. Az esemény
valóságának pecsétje, hogy a jerikói
vaknak még a nevét
is tudhatjuk: Bartimeusz.
Gyógyító
hit? Van valami egészen elemi az emberben, ami megelőzi a
kinyilatkoztatás
hitét. A hit alapvető létbizalom. Amikor Szent
Ágoston azt mondja a Mindenható
felé fordulva: „Magadnak teremtettél”, mintha azt
mondaná, hogy Isten
napraforgói vagyunk. A hit annyira hozzátartozik emberi
természetünkhöz,
mármint a létbizalom is, hogy az egészen
megdöbbentő. Ritka és különleges
klinikai eset, hogy valaki, miközben testi mivoltában
minden szerve és tagja
ép, nem tud felkelni az ágyból. Az
orvos-pszichiáter azt a magyarázatot adja
nekünk, hogy a páciens lelki beteg. Tudat alatt, a lelke
mélyén nem hisz abban,
hogy ha fölkel, van értelme annak, amit csinál.
Csodatételre volna szükség:
„Kelj föl és járj”, „Kelj föl, fűzd be a
cipődet, reggelizz meg, és láss a napi
munkádhoz!” Mert ehhez is hit kell. Már úgy
könyvelném el, hogy ez valami
egészen kivételes eset. Aztán elér a
megvilágosodás. Hiszen nap mint nap ott
van előttem egy ötven körüli férfi,
hajléktalan, aki egy bolt oldalánál ül
egész nap, csak akkor kel föl, amikor enni, inni megy be,
majd megint visszaül,
hátát a bolt falának támasztva, reggeltől
estig. Megrendítő. Hiszen valami
olyan ez is, sajátos változatban, mint az előbbi. Vannak
emberek, akik csak
tengődnek. Semmihez sincs kedvük. Nincs bennük kellő hit a
cselekvéshez. Pedig
hit nélkül jó „művet” alkotni nem lehet, legyen az
épület, regény vagy élet.
Hittel viszont képes az ember hegyeket áthelyezni, mondja
Jézus.
Megcsodálhatjuk azt a technikát, amely
révén épületeket, templomokat helyeznek
át az eredetitől távolabbi helyre. A „tenni” alapja a
„hinni”.
És
hit nélkül nem lehet élni, betegségből
meggyógyulni. Nem lehet gyermekeknek
életet adni sem. Nem lehet egy jobb
Magyarországért küzdeni. Az embernek nagy
árat kell fizetnie a hitetlenségéért,
már ebben az értelemben is.
A
betegség a hit próbatétele. Egyeseket
közelebb visz Istenhez, másokat eltávolít
tőle. A hit nem azt jelenti, hogy választ kapunk a
betegség és szenvedés okára.
Ez talán mindig Isten titka marad. A hit azt jelenti, hogy a
betegséget és a
szenvedést is elfogadjuk Istentől abban a hitben, hogy minden
betegben a
szenvedő Krisztus él.
Van
azonban hit, amely a kinyilatkoztatás
sugárkörébe tartozik. Ilyen a már
említett jerikói vaké, aki valójában
a teljes valójában a gyógyító
Jézus felé
fordul. Szemeivel nem láthatja emberi alakját, ahogy mi
kései utódok sem
látjuk. Ezért kinyújtja felé két
kezét. Mert a vak az, aki az ujjaival lát, még
akkor is, ha levegőbe tapint. Ez is utalás arra mindannyiunk
számára, hogy mit
jelent a természetes létbizalom, és mit jelent a
természetfölötti hit, amely
eloszlatja a kételyekben jelentkező homályt, hogy
meglássuk Őt, aki felé eddig
talán csak tapogatóztunk.
Versrészlettel
kezdődött e rövid írás. Egy Szentmihályi
Szabó Péter verssel is fejezem be,
amely bízom benne segítségünkre lesz az
írás tartalmának
megvalósításában.
„Én döntöm
el, mi lesz jó neked,
Bár eljut
hozzám minden imád,
Hidd el, előre megmondhatom,
Mi lesz hasznos, és
mi csak dőre vágy.
Sokszor
csalódtál, mint oly sokan,
Legtöbben pénzt
kérnek, vagy hírnevet,
És
gyógyulásért ostromol naponta
Minden
hozzátartozó s beteg.
Csak képzeld el, mi
történne akkor,
Ha
teljesítenék minden hő imát-
Nem lenne többé
változás,
Rögtön megmeredne
a világ,
Az idő megállna, a
tér ponttá
szűkülne,
S minden a semmibe
hullnék örökre.”
(Bélel
cikke
alapján emjé)
„Menjetek,
és tanuljátok meg, mit jelent: Irgalmasságot
akarok, nem áldozatot.” (Mt 9,13)
„… Irgalmasságot akarok, nem áldozatot.”
Emlékszel, mikor mondta Jézus ezeket a szavakat? Egyszer,
amikor asztalhoz ült,
és néhány vámos és bűnös is
mellé telepedett. Észrevették ezt a farizeusok,
és
így szóltak a tanítványokhoz: „Miért
eszik együtt a Mesteretek a vámosokkal és
a bűnösökkel?” Jézus meghallotta ezt, és
így felelt:
„Menjetek,
és tanuljátok
meg, mit jelent: Irgalmasságot akarok, nem áldozatot.”
Jézus itt Ozeás prófétától
idéz egy mondatot, ami azt mutatja, hogy tetszik
neki a benne foglalt gondolat: ez ugyanis az a norma, amelyhez Ő is
tartja
magát. A szeretet elsőbbségét fejezi ki minden
más parancsolathoz, minden más törvényhez
és szabályhoz képest.
Ez a kereszténység. Jézus azért jött,
hogy elmondja: Isten mindenekelőtt a
szeretetet várja tőled minden ember iránt, és hogy
Istennek ezt az akaratát
hírül adták már az Írások,
ahogy ezt Ozeás próféta szavai is
tanúsítják. A
szeretet minden keresztény életprogramja,
cselekvésének alaptörvénye,
viselkedésének megkülönböztető jegye.
A szeretetet mindig előbbre való a többi
törvénynél. Sőt, a keresztény
számára
a többiek iránti szeretetnek olyan szilárd alapnak
kell lennie, amelyre
építhet, hogy az összes többi normát
hitelesen megélje.
„…
Irgalmasságot akarok,
nem áldozatot.”
Jézus szeretetet akar, és az irgalmasság ennek
egyik kifejeződése. Azt akarja,
hogy a keresztény mindenekelőtt azért éljen
így, mert Isten ilyen.
Jézus számára Isten mindenekfölött
Irgalom, Atya, aki mindenkit szeret, aki
fölkelti napját jókra és gonoszokra, esőt ad
igazaknak és bűnösöknek.
Jézus, mivel mindenkit szeret, nem fél attól, hogy
bűnösökkel legyen együtt, és
így felfedi, hogy kicsoda Isten.
Ha tehát Isten ilyen, ha Jézus ilyen, akkor te is
táplálj hasonló érzéseket
magadban!
„…
Irgalmasságot akarok,
nem áldozatot.”
„… nem áldozatot.”
Ha nincs benned szeretet a felebarátod iránt, akkor
vallásosságod nem tetszik
Jézusnak. Nem kedves előtte imádságod,
részvételed a szentmisén, esetleges
adományaid, ha mindez nem szívedből fakad, amely
békében él mindenkivel, nagy
szeretettel irántuk.
Emlékszel a hegyi beszéd szavaira? „Ha tehát
áldozatodat az oltárhoz viszed, és
ott eszedbe jut, hogy felebarátodnak valami panasza van ellened,
hagyd
ajándékodat az oltár előtt, és menj,
békülj ki előbb felebarátoddal, aztán
térj
vissza és ajánld föl ajándékodat.” (Mt
5,23-24)
Ez azt fejezi ki, hogy az Istennek leginkább tetsző
vallásos cselekedet a
felebaráti szeretet, és ez az alapja az Istennek
járó tiszteletadásnak is.
Ha
szeretnéd
édesapádat megajándékozni és
közben haragban vagy a testvéreddel (vagy éppen a
testvéred haragszik rád), édesapád vajon
mit szólna? „Előbb béküljetek ki,
aztán hozd ide az ajándékodat!”
De még többről van szó. A szeretet nem csupán
a keresztény élet alapja, hanem a
legközvetlenebb út ahhoz, hogy közösségre
lépjünk Istennel. Ezt mondják a
szentek, akik előttünk járva tettek tanúságot
az evangéliumról, ezt
tapasztalják a hitük szerint élő
keresztények: amikor segítenek testvéreiken,
különösen
a szűkölködőkön, növekszik Isten iránti
szeretetük és vele való egységük;
észreveszik, hogy kapcsolat van köztük és az
Úr között. Ez egyre nagyobb
örömmel tölti el életüket.
„…
Irgalmasságot akarok,
nem áldozatot.”
Hogyan élheted ezt az új igét?
Ne osztályozd azokat, akikkel kapcsolatban vagy, ne
közösíts ki senkit,
mindenkinek nyújtsd azt, amire képes vagy, ebben is
utánozd az Atyaistent.
Simítsd el a kisebb-nagyobb viszályokat, amelyek nem
kedvesek a mennyben és a
te életedet is megkeserítik. Ne nyugodjék le a nap
haragod fölött – bárkiről
legyen is szó – ahogy az Írás mondja (vö. Ef
4,26). Ha így teszel, minden cselekedeted
kedves lesz Isten előtt, és
megmarad az örökkévalóságra. Akár
dolgozol, akár pihensz, akár játszol, akár
tanulsz, akár a gyerekeiddel vagy együtt, akár a
feleségeddel vagy a férjeddel
sétálsz, akár imádkozol, akár
odaszenteled magad, vagy más vallásos
cselekedetet végzel, ami együtt jár
keresztény hivatásoddal – ez mind-mind
nyersanyag a Mennyek Országának
építéséhez.
A mennyország olyan ház, amelyet idelent
építünk föl, és majd odaát lakunk
benne. De fölépíteni csak szeretettel lehet.
Chiara Lubich
A
képújságunk mellett ezúton is
tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy havonta
egy alkalommal, délután öt
órától ingyenes jogi tanácsadás van
a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő
ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a
06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2013. március 18.
hétfő
Nagy
ünnepeink előtt az
Egyház mindig hosszabb felkészülési időt ad,
hogy az Ünnephez testben és
lélekben megújulva érkezzünk el és
annak igazi tartalmát, titkát valóságosan
átéljük. Ilyen időszak a Nagyböjt is, ami
Krisztus kereszthalálának és
feltámadásának
misztériumába vezet be minket, hogy mi is
részesülhessünk megváltásában
és Vele
új életre támadjunk. Készületünk
alapvető része a bűnbánattartás, azaz a
szentgyónás, ami sokaknak csupán valami
sötétlila hangulatú kötelezettség, amin
át kell esni, túl kell lenni. Ezt erősíti a
személytelen „rácsos szekrény”,
ahonnét - tartva attól, hogy kinn is hallanak mindent -
elhadarva bűneinket,
igyekszünk mihamarabb menekülni. A szentgyónás
így legkevésbé sem megújulás,
nem örömteli és nem a megtérés alkalma,
és így nem hoz számunkra igazi
újjászületést.
A
Jubileumi év jó alkalom
arra, hogy átgondoljuk gyónásainkat,
átértékeljük esetleg megszokott
gyónási
gyakorlatunkat és rátaláljunk benne a
személyesen szerető Atyára.
Már
az Ószövetség embere is
tudta, hogy „a mi Istenünk irgalmas és
könyörülő Isten” (Kiv 34,6), és egyedül
ő tudja megbocsátani a bűnöket. „Vétkeink
ránk nehezedtek, de te megbocsátod
őket” (Zsolt 64,4).
A
megbocsátás motívuma nem
az ember érdeme, hanem Isten felemelő és irgalmas
szeretete.
Az
Újszövetségben Jézus
Isten bűnbocsátó erejével lép fel: „Fiam,
bocsánatot nyertek bűneid!” (Mk 2,5),
hisz ő az, „aki elveszi a világ bűneit” (Jn 1,29). Jézus
kereszthalálával és
feltámadásával megváltotta a világot
és megszerezte az Istennel való kiengesztelődést
- ezt ünnepeljük a Húsvétban és minden
szentmisében, ez a keresztény élet
középpontja.
Ezt
a hatalmat adja át Jézus
az apostoloknak és az Egyháznak: „nevében
megtérést és bűnbocsánatot kell
hirdetni minden népnek” (Lk 24,47). A Szentlélekben
küldetést ad nekik: „akinek
megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyert” (Jn
20,22).
Az
Egyház tehát Jézus
gyógyító és üdvözítő
küldetésének folytatója a
Szentlélekben, amikor a
bűnbocsánat szentségét ajánlja fel minden
embernek. Már kezdetektől fogva
megtapasztalta az Egyház, hogy a Szentlélekben Isten
„új szívet és új lelket”
ad, Isten fiaivá és barátaivá, a
mennyország örökösévé teszi. Ezt a
kincset
azonban „törékeny cserépedényben őrzik” (2Kor
4,7), vagyis vétkezve elveszítjük
a kegyelmet. Krisztus azonban mindig újra keresi az elveszett
bárányt (Lk
15,3-10). A kiengesztelődés, a bűnbocsánat nem
csupán amnesztia, hanem
újjáteremtés – Isten úgy alakít
át, hogy kedvét találja bennem. Az új
élet
bennem az Isten életében való
részesedés, a megigazulás. Mindezt az Isten
műveli bennünk, de kell az ember szabad
állásfoglalása, döntése is. A
szívbéli
megtérés tehát még nem a
megigazulás, nem is annak oka, hanem az ember
szeretetválasza Isten újjáteremtő
szeretetére.
Krisztus
követői azonban
sosem csak párhuzamos utakon járó magányos
turisták, hanem közösen zarándokló
nép. Minden bűnnek közösségi kihatása
van, de minden megújulásnak,
újjászületésnek is. Aki bűnbe esik, az
nemcsak Krisztustól, hanem az Ő „titokzatos
testétől”, az Egyháztól is eltávolodik. A
megtérőt pedig az egész keresztény
közösség fogadja vissza.
Január
25-én a Fábián család képviselte
közösségünket a csepeli zenei napokon, melyről
tudósítás az egyesület
újságjában lesz olvasható.
Február
8-án szentmise keretében búcsút
vettünk Lang Gyuri bácsitól, aki
örökös
elnökként Kolping családunkat immár
odafentről segíti törekvéseiben.
A
következő (húsvéti) szám lapzárta
időpontja: 2013. 03. 17. (vasárnap).
Éves
közgyűlésünk tervezett időpontja 2013. április
5., péntek. Este 6-kor, első
péntek lévén, találkozunk a
szentmisén, majd a Kolping házban
kiértékeljük a
mögöttünk hagyott évet, és
egyeztetjük az ez évi programokat.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
Az
előző szám megjelenése óta két
ülést tartott önkormányzatunk képviselő
testülete.
Február 4-én a Napelemes rendszer
telepítése az Érsekvadkert
Önkormányzata
fenntartásában működő épületekre
pályázat közbeszerzési
eljárásáról született
döntés.
Február
12-én a 2013. évi költségvetés
tárgyalása volt a napirend, immár az új
(járási
hivatalos) felállásban.
Február
19-én, kedden 18 órától falugyűlés,
majd következő héten a költségvetés
tárgyalásának második fordulója
következett az események sorában.
Hamvazószerdával (febr.13) megkezdődött a nagyböjt, Nagyböjti péntekeken katolikus ember hústól tartózkodik. (Kivétel a betegek, és az idegen konyhán étkezők. Ők másfajta lemondással, önmegtagadással vállaljanak engesztelést vétkeikért.)
-
HÁZASSÁGOT
KÖTÖTT:
HALOTTAINK:
2./ Péter Jánosné, sz. Káposzta
Erzsébet
(1939)
3./ Farkas István (1947)
4./ Paulicsek Ignác (1938)
5./ Chikán Józsefné, sz. Erdélyi
Margit (1921)
6./
Makó László (1951)
1. péntek -
Híves Mihály, 2 felesége, fiaik István
és József, szüleik,
élő és elhunyt családtagok
-
-
Barák Imre és szülei
2. szombat
- szi István, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Pinke Kálmán, felesége Szabóki
Rozália, élő és elhunyt családtagok
-
Boda István, Kovács, Boda és Dósa
család halottaiért
3. vasárnap -
-
4. hétfő -
5. kedd
-
6. szerda
-
7. csütörtök -
8. péntek - Boda
Sándor, felesége, szüleik, testvéreik, Holman
György,
a család élő és elhunyt hozzátartozói
-
Zsiga Gyula 10. évforduló, felesége Szabó
Mária, lányuk Mária, vejük, élő
és
elhunyt családtagok
9. szombat
- Zöllei és Horváth család élő
és elhunyt tagjaiért
-
Kalmár István, felesége, fia és a
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Hoszpodár Józsefné Szabó Julianna és
szülei
10. vasárnap - Kovács Lajos, felesége Bugyi
Mária és vejeik, Gyurkovics Sándor és
szülei
-
Gálik János 1. évforduló és
hozzátartozók
-
Boda Gergely 1. évforduló, élő és elhunyt
családtagok
11. hétfő -
12. kedd
-
13. szerda
-
14. csütörtök - Szabó István, felesége
Bozsonyík Borbála, menyük ,nászuk,
szüleik,
testvéreik és élő hozzátartozók
-
Holman István 2. évforduló
-
Kristók Sándor, felesége Molnár Ilona, a
család élő és elhunyt tagjai, valamint
Halaj Ignác, felesége és a család
halottaiért
15. péntek - Magyar
Hazánkért
este
-
Holman József, élő és elhunyt
családtagokért
16. szombat
- Híves István, felesége Molnár
Emerencia, lányuk Borbála és
szüleik (Alapítványi)
-
Szabó Ignác, szülei, testvérei,
nagyszülei és a Laczó család
halottaiért,
valamint elhunyt Józsefért és szüleiért
17. vasárnap - Vitéz Sándor, édesapja,
apósa, anyósa, Czinege József, szülei,
testvérei, sógorai
-
Vitéz István, felesége Kosztrihán
Mária, szülei, Ferencsik és Pinke család
élő
és elhunyt tagjaiért
-
Konopás Jánosné Csillag Margit, szülei,
testvére és családtagokért
18. hétfő -
19. kedd
-
20. szerda
-
21. csütörtök -
22. péntek - Kristóf Ferenc,
felesége Pálinkás Julianna, a család
élő és
elhunyt tagjaiért
-
Kukkel József, felesége Kristóf Erzsébet,
élő és elhunyt családtagok
23. szombat
- Híves Mihály, 2 felesége, gyermekeik
és szüleik
-
Murányi István, felesége Komlós Ilona,
szüleik és hozzátartozók
-
Kordics János, felesége Pálinkás Anna,
vejük és hozzátartozók
24. vasárnap - Pistyúr Gábor, szülei,
testvére János, élő és elhunyt
családtagokért
25. hétfő - Kaba
Antal, 2 felesége, gyermekeik és szüleik,
Záhorszki és
Jakubecz család halottaiért
26. kedd
-
27. szerda
-
28. csütörtök -
39. péntek -
30. szombat
-
31. vasárnap -