Nagyboldogasszony
napján ünnepeljük azt a tényt, hogy a Szent
Szűz teste, amely az Üdvözítőt a
világnak adta, visszatért Istenhez a mennybe. Szűz
Mária elszenderülése után a
szent hagyomány szerint lelke rövid ideig tartó
elválás után ismét egyesült
testével. A temetése után harmadnapra Isten
csodás intézkedése folytán lelke
ismét egyesült testével, és
dicsőségesen felvétetett a mennybe. Ezt a tényt,
mint katolikus hitigazságot (dogmát) XII. Piusz
pápa ünnepélyesen
kinyilvánította 1950-ben. A vatikáni múzeum
gyönyörű képei között is
kiemelkedik Raffaello csodás alkotása: Mária
mennybemenetele. Szinte látja az
ember, hogy a Szűzanya virágokkal telihintett
sírjából kiszáll, és repül az
ég
felé. Az apostolok sóvárogva tekintenek
utána. Boldog nap: az Édesanya szent
Fiával találkozik. Örökre!
Elválaszthatatlanul.
Mire
tanít minket Nagyboldogasszony napja?
1.
Egyházszeretetre.
Ezen
a napon nagyon sokan keresik fel a Mária-kegyhelyeket, és
szinte érezni az erőt,
ami a templomokból árad: Az erősek még erősebbek
lesznek. A lanyhák, az alvók
felébrednek. A Mária-tiszteletnek, a buzgó
templomlátogatásnak, a
búcsújárásnak
eredménye, hogy forróbban ragaszkodunk Szent
Fiához, és Fia tovább élő
Misztikus Testéhez, az Anyaszentegyházhoz, amely
elkísér a bölcsőtől a sírig,
és minden nehezebb életszakaszban és minden
nehéz órában ott van mellettünk
szentségeivel ( keresztség,
bérmálás, házasság, szent kenet,
szentgyónás,
Oltáriszentség).
Igaz,
az Egyháznak, mint hajdan Krisztusnak, sok ellensége van.
Igaz,
hogy az Anyaszentegyház 2000 éves, de sziklán
áll! Dogmatikai elvei nem
változnak az emberek ízlése,
kívánsága szerint. Ezért
örökké fiatal! Nem
öregedik el a hanyatló eszmékkel! Nem
hányódik az áramlatokkal. Mégis rugalmas,
mert minden kornak megvan a maga mondanivalója. A
történelem viharai sokszor
porral és vérrel lepték be. Nem egyszer
földi, emberi külső vonásai
megváltoztak. Lényege azonban változatlan, mert az
isteni igazságok
letéteményese.
2.
Nagyboldogasszony napjának tanítása növeli
hazaszeretetünket.
Két
tökéletes társaság van a földön. Az
egyik Jézus Krisztustól alapított
Szentegyház. A másik is Istentől van a földi,
szociális gondjaink megoldására?
Az állam, a haza. A két társaság
egymás mellett halad, hogy közösen
segítsék az
embereket céljuk elérésében. Ki-ki a maga
területén! Az állam jogi struktúra. A
haza ellenben erkölcsi fogalom: a család
kibontakozása. A haza az a hely, ahol
születtünk, ahol imádkozni tanultunk, ahol őseink
porladnak és porladunk majd
mi is. Haza csak egy van! Lehet tucat számra ruhánk,
cipőnk, könyvünk! Lehet,
hogy külföldön több pénzt, vagyont vagy
állást szereznénk; hazánk azonban csak
egy van! Nem vallhatjuk be a latin mondást: „Ubi bene, ibi
patria.” Mi a
halhatatlan katolikus költővel mondjuk: „Áldjon, vagy
verjen sors keze, itt
élned s halnod kell!” (Vörösmarty)
3.
Nem kell félnünk attól, hogy aki katolikus,
hátat fordít hazájának.
Mi
a hazaszeretetet magától Krisztustól tanultuk! Az
Írás tanúsága szerint
Krisztus kétszer is sírt hazája pusztulása
miatt. Tanította: „Adjátok meg a
császárnak, ami a császáré.” (Mt
22,21). És: „Nincs hatalom, csak Istentől!”
(Róm 13,1).
Azt
sem vetheti senki jogosan szemünkre, hogy a katolikusok idegen
hatalomtól,
Rómától függnek. A pápa nem
imperátor, nem akarja a népeket leigázni! Minden
népnek egyaránt a hit és erkölcs
örök értékeit közvetíti.
A
pápa,
Szentatyánk, Krisztus földi helytartója!
O’Connel
testamentuma lebegjen szemünk előtt: Lelkemet hagyom Istennek,
Szívemet
Rómának, Testemet hazámnak. A mai ünnep
Mária égbe való felvételének
ünnepe.
Örülj,
vigadj, tisztaságban
Kivirágzott
anyaság,
Kit körülvesz
mennyországban
Az angyali
sokaság.
Mária, mi
Anyánk,
Mennyei
pátrónánk,
Bűnösökre
nézz le ránk!
Örvendezzél,
Isten anyja,
boldogságos
Asszonyság,
Mert tégedet
megkoronáz
A teljes
Szentháromság.
Atyaisten
koszorúzza
Leányának
szent fejét,
Fiúisten
édesanyját,
a Szentlélek
jegyesét;
Mária, mi
anyánk,
Mennyei
pátrónánk
Bűnösökre
nézz le ránk.
Amen.
(Bánk József
nyomán)
„Boldog, aki hitt annak
beteljesedésében, amit az Úr mondott neki.” (Lk
1,45)
Ez
az ige egy nagyon egyszerű, ugyanakkor fennkölt eseményhez
kapcsolódik:
két
áldott állapotban levő asszony
találkozásakor hangzik el, miközben anya és
magzata
között a legszorosabb lelki és fizikai kapcsolat
valósul meg. A gyermek
gondolatait, érzéseit az anya mondja ki. Amikor
Mária beszél, Erzsébet méhében
örömében megmozdul a gyermek, Erzsébetnek pedig
mintha az Előhírnök adná ajkára
a szavakat. A Máriát dicsérő ének első
része személyesen az Úr édesanyjához
szól, utolsó mondata azonban harmadik személyű:
,,Boldog, aki hitt.''
,,Megállapítása
ezzel egyetemes érvényű igazsággá lesz:
boldognak nevez minden hívőt;
mindazokat, akik befogadják és életre
váltják Isten igéjét, s
Máriát tekintik
legfőbb példaképüknek?"
,,Boldog,
aki hitt annak
beteljesedésében, amit az Úr mondott neki.''
Ez
az első boldogság, amelyet az evangélium említ.
Máriára vonatkozik, de mindazokra
is, akik követni és utánozni akarják őt.
Máriában az Ige befogadásának
gyümölcseként
szoros egységet alkot a hit és az anyaság. De
Lukács itt megsejtet valami olyat
is, ami ránk vonatkozik. Evangéliumának egy
későbbi szakaszában Jézus ezt
mondja: ,,Azok az anyám és a rokonaim, akik
hallgatják, és tetté is váltják az
Isten szavát.''
Erzsébet
a Szentlélek indíttatására szinte ugyanezt
adja hírül: minden tanítvány az Úr
édesanyjává'
válhat, feltéve, ha hisz Isten Igéjében,
és életre is váltja.
,,Boldog, aki hitt annak
beteljesedésében, amit az Úr mondott neki.''
Jézus
után Mária mondta ki a legtökéletesebb
igent Istennek. Mindenekelőtt ebben áll
életszentsége és nagysága. Jézus az
Ige, a megtestesült lge, Máriáról pedig
elmondhatjuk, hogy az Igébe vetett hite
által ő a megélt Ige, de teremtmény, mint mi,
ugyanolyan, mint mi.
Mária
istenanyasága hatalmas, egyedülálló
kiváltság. Isten mégsem csak a Szüzet
hívja
arra, hogy Krisztust magába fogadja. Ha más módon
is, de Krisztusnak minden
keresztényben meg kell testesülnie, hogy Pállal
együtt ismételhesse:
„Étet,
de már nem én élek, hanem Krisztus él
énbennem.''
Hogyan
valósítsuk ezt meg?
Máriához
hasonlóan legyünk készségesek, és
fogadjuk be teljességgel Isten igéjét!
Higgyük vele együtt, hogy Jézus minden
ígérete be fog teljesedni! S ha egy-egy
ige képtelenséget kívánna, ha kell,
vállaljuk a kockázatát, mint Mária!
Azzal,
aki hisz az igében, mindig rend kívüli dolgok
történnek. Könyveket lehetne írni
a kisebb-nagyobb csodákról, amelyek mind ezt
tanúsítják.
Ki
tudná elfelejteni, amikor a háború alatt
hittünk Jézus e szavaiban: ,,Kérjetek
és kaptok!''
Kértük
tehát mindazt, amire a város szegényeinek
szükségük volt, és láttuk, hogy
zsákszámra érkezik a liszt, ládákban
a tejkonzerv és a lekvár, a tüzifa és
mindenféle
ruhanemű.
Ma
is ugyanez történik. „Adjatok és adnak majd nektek
is": a ,,szeretet-butikok''
mindig újra megtelnek, mivel rendszeresen kiürülnek.
Ám
leginkább az döbbenti meg az embert, hogy Jézus
szavai mindig és mindenhol
igazak. Isten segítsége mindig pontosan érkezik a
lehetetlennél lehetetlenebb
helyzetekben, a világ legelszigeteltebb zugába is.
Nemrégiben ez történt egy
édesanyával, aki hihetetlenül szegény volt.
Egyik nap úgy érezte, az utolsó
fillérét is oda kell adnia egy nála
szegényebbnek. Hitt az evangélium
ígéretében
- ,,adjatok és adnak majd nektek is'' -, és nagy
béke töltötte be a lelkét.
Kicsit később megérkezett legkisebb lánya.
Már mutatta is az ajándékot, amit
egyik idős rokonuktól kapott, aki véletlenül arra
járt: kis kezében ott volt a
megígért százszoros. Az ehhez hasonló
,,kicsiny'' tapasztalatok arra
bátorítanak, hogy higgyünk az evangéliumban.
Bármelyikünk átélheti azt az
örömöt, azt a boldogságot, amely abból
fakad, hogy beteljesülnek Jézus
ígéretei.
Amikor
a hétköznapok folyamán a Szentírást
olvasva találkozunk Isten igéjével, nyissuk
ki a szívünket és fogadjuk be! Higgyük, hogy
amit Jézus kér vagy ígér, az
megvalósul! Hamarosan felfedezzük majd, mint Mária,
vagy mint az említett
édesanya, hogy ő megtartja ígéreteit.
Chiara
Lubich
Államalapító
szent királyunk idejében kissé más
kritériumai voltak az európaiságnak, mint
ma. A legelső és legalapvetőbb szempont a
kereszténység vállalása volt.
Napjaink Európája ugyanakkor még az
alkotmányába sem enged semminemű utalást a
keresztény gyökerekre. (Nálunk is rengeteg
támadás éri az alapokmányba
bejegyezni merészelőket!) Erkölcsileg, gazdaságilag
és önértékelésében
ritkán
süllyedt ilyen mélyre nemzetünk, mint korunkban. Ideje
lenne végre
visszanyúlnunk gyökereinkhez, emlékezve nagy
királyunkra, aki egész életét a
kereszténység
megszilárdítására fordította, s ez
által Magyarországot Európa
jelentős nemzetévé tette.
Szent
István királyt diplomáciai és politikai
érzéke, de mindenekelőtt hite és
jelleme kora, sőt mondhatni, az egész magyar
történelem legnagyobb
államférfijává avatta. Uralkodása
alatt illeszkedett be Magyarország Európába,
s lépett a feudális fejlődés útjára.
Politikai, vallási és társadalmi
szempontból tulajdonképpen ő teremtette meg
Magyarországot, jelölte ki és
biztosította népének a biztos jövőbe vezető
utat. A változást, amit István
király hozott, jól megvilágítja egy
világpolitikai jelentőségű tény: míg
trónra
lépése előtt nem egészen fél
évszázaddal a magyar lovascsapatok még
halálosan
fenyegették Nyugatot és a kereszténységet,
addig az alkotmányában,
kiterjedésében, kultúrájában
és történelemformáló erejében
általa újjá
alakított Magyarország a keresztény Nyugat
előretolt bástyája és védőfala lett
az ázsiai hódítók
barbárságával szemben.
Az
állami törvényhozásban,
kormányzásban és gazdasági vonalon is
sikerült szerencsésen
összeolvasztania a nyugati elemeket a hazaiakkal. Legfontosabb
szempontként
hathatósan képviselte népe
sajátosságait és érdekeit. Hazánkat
bekapcsolta a
keresztény világ vérkeringésébe:
Jeruzsálemben bencés kolostort, Rómában
zarándokházat, Konstantinápolyban díszes
templomot építtetett. Mint uralkodó,
tudatában volt Isten előtti felelősségének.
Ragyogó példája volt ennek, hogy a
templomban hivatalát évente letette, annak
jeléül, hogy csak kölcsön kapta
Istentől, és annak bizonyságára, hogy
hatalmát Istennek áldozza.
Lelkisége
fiához, Imre herceghez írt intelmeiben nyilvánul
meg legnemesebben: „Uralkodjál
szelíden, alázattal, békésen, harag
és gyűlölködés nélkül! A
király koronájának
legszebb ékszerei a jótettek? Azért illő, hogy a
király igazságossággal és
irgalmassággal, valamint a többi keresztény
erénnyel ékeskedjék. Minden nép a
saját törvényei szerint él, add meg az
országnak a szabadságot, hogy aszerint
éljen!”
Első
királyunkról, akit korának egyik legnagyobb
történelmi személyiségeként,
valamint az Árpád-ház első szentjeként tart
számon a történelem, a legnagyobb
elismeréssel szóltak és szólnak ma is.
Élete dicső példa minden idők magyarja
számára. Ne feledjük soha, hogy szent
királyunk élete utolsó perceiben is
országa sorsáért aggódott, annak
jövője lebegett a szeme előtt, amikor a Szűz
Mária oltalmába ajánlotta életművét
és nemzetét. Tartozunk emlékének azzal,
hogy minden erőnkkel igyekszünk megtartani keresztény
hitünket, egyedülálló,
csodálatos anyanyelvünket, s büszkén
vállalva magyarságunkat merjünk újra
nagyok lenni, akik voltunk ezerszáz éven át,
minden megpróbáltatás,
üldöztetés,
elnyomás ellenére, és akik vagyunk ma is: egy
különleges, sokoldalú képességgel
és ragyogó tehetséggel megáldott,
büszke nemzet.
Lévay Mária
Új
magyar zarándokhely keletkezett a semmiből ingyen,
önként, szórakoztatóipar
nélkül. Arra született, hogy összefogja,
elmélyítse, jó irányban tartsa a magyar
Egyház valamennyi irányzatát - írja
Balás Béla kaposvári püspök, egykori
nagymarosi káplán a negyven éves jubileumát
ünneplő nagymarosi találkozó
egyháztörténeti
jelentőségéről.
A
hetvenes évek végén kegyelmi tavasz
érintette hazánkat. Akkor szabadult számos
bebörtönzött pap. Áldozatuk nyomán
felszökött a papi hivatások száma, az
újonnan szenteltek többsége összetartott
és folytatta az addig tiltott ifjúsági
munkát. A II. Vatikáni Zsinat után új
lelkiségi mozgalmak alakultak, megindult
a világiak teológiai képzése,
megismerkedtünk a taizéi imamódokkal,
megszülettek
az ifjúság saját dalai. Ezeknek zömét
képzett zenészekkel ellenőriztettük, a
kottákat másoltuk. Ki-ki saját neveltjeit
többnapos lelkigyakorlatra vitte. Mivel
a spirituális ébredés, a világegyház
hírei, a megújuló teológia, liturgia, a
kisközösségek
problémái számunkra szokatlanok voltak,
tanácsot pedig a hagyományos vezetőktől
nem mertünk kérni, tucatnyi,,házi'' zsinatot
tartottunk, összerakva, megbírálva
saját tudományunkat.
Bíztunk
az Egyház hitérzékében és az ima
erejében. A titkos országos zsinatok fedőneve
,,Borókás'' volt. Így nevezték azt a
Salgótarján környéki tanyát, ahol az
első összejövetelt
tartottuk. A szakadatlan megfigyelések, zaklatások miatt
ezekkel állandóan máshová
költözködtünk, kicsinyke falvakba, félreeső
plébániákra.
Köztünk
voltak Bíró László püspök,
Blanckenstein Miklós rektor, Gesztesy András
plébános, Várszegi Asztrik főapát,
Kállay Emil piarista, Tomka Ferenc és
Kemenes Gábor atyák és még sokan
mások. Közben Rómában II. János
Pál meghirdette
az új evangelizációt. Megjelent a
hitoktatás támogatására a Chatechézi
Tradendae. Elkezdődtek a pápa által támogatott
ifjúsági találkozók, itthon pedig
puhult a diktatúra.
Ebben
az összefüggésben lavinaszerűen mozdultak meg a
fiatalok. Szinte egyidőben a
Duna-kanyarban Kismaroson, aztán Nagymaroson, a budapesti
templomokban, a
rejtőzködő kisközösségekben igen sok
érdeklődő jelent meg. Nagymaroson 1966-ban
kezdődtek a legelső ifjúsági foglalkozások. Ezek
körülbelül húsz résztvevővel
indultak, majd néhány év alatt a Duna bal
partjáról, majd a jobb partról is
áradni kezdtek. Tíz év múlva a legnagyobb
fővárosi templomokban a heti összejövetel
estéin az átlaglétszám 120 volt, öt
évvel később az egésznapos
találkozókon
tavasszal és ősszel már ezrek érkeztek.
Párhuzamosan elkezdődtek a máriagyűdi,
hajósi, egerszalóki találkozók is.
A
hatalom már csak lélektani fegyverekkel
próbálta lassítani ezt a folyamatot. Lékai
bíboros úr, miután meggyőződött a
találkozó katolikus-jellegéről, sajátos
humorával
támogatta ezt. Amikor még kezdetleges volt a
telefonálás technikája, a helyi
postára hívatta a plébánost, akit az alig
hangszigetelt nyilvános telefonon figyelmeztetett:
,,a Pest Megyei Rendőrkapitányságnak kifogása van
az engedély nélküli hangerősítés
miatt. Kérem, a hangfalak ne látszódjanak, de a
hang hallatszódjék!'' Értettük,
megoldottuk. Az önkéntes műszakiak a templomtoronyba
tették a hangszórókat. A
visegrádi vár is beleremegett!
A
nyolcvanas évektől már minden irányból,
Soprontól Miskolcig jöttek külön
buszokkal, zsúfolt vonatokon. A templomban, a kertben
állandóan gyóntak, az
előadásokat magnóra vették, de a nap
végére elkészültek a helyi felvételek
is,
amelyeket szakadatlan másoltak a távol maradtak
számára.
Az
ország valamennyi püspöke vállalta valamelyik
közös szentmise celebrálást. Igyekeztünk
az ország legjobb előadóit meghívni. A
gyülekezés, a napirend és a befejezés
legapróbb részleteit is sokszorosan
megbeszéltük, azután kiértékeltük.
Érkeztek
messziről is megfigyelők. A holland
újságíró döbbenten figyelt, egy
amerikai
pap végigsírta. A tömegben felbukkant nem egy
közismert arc. Tolcsvay Laci
összepréselődve rosszul lett, Szörényi Levente
élvezte a prédikációt. Aztán amint
múltak az évek bővült minden: lett Diákmaros,
Gyerekmaros, Babamaros...
Új
magyar zarándokhely keletkezett a semmiből ingyen,
önként, szórakoztatóipar
nélkül. Arra született, hogy összefogja,
elmélyítse, jó irányba tartsa a magyar
Egyház valamennyi irányzatát, azokat is, akiknek
nem jutott pap, vagy akik még ,,keresők''.
Remélem a találkozók ezután is egyre jobban
közelítik e célt.
(BaIás
Béla kaposvári püspök,
egykori
nagymarosi Káplán.
Forrás:
Magyar Kurir)
Az
egyik legnehezebb krisztusi szabály a testvéri
figyelmeztetés, legalább olyan
nehéz, mint az ellenségszeretet. Szokták mondani,
hogy egy gyermek még
alakítható, de a felnőttet már nem lehet
megváltoztatni.
Ezzel
szemben Jézus azt mondja, hogy bizonyos helyzetekben igenis
szólnunk kell
embertársainknak, hogy magatartásán
változtasson. Természetesen nem lehet
ajtóstul törnünk a másik ember
lelkivilágába. Mindannyian érzékenyek
vagyunk, s
ezért is tisztelni kell a másik lelkének
mélységét. Kialakulhatnak azonban
olyan szokásaink, amelyek károsak, s magunktól nem
vesszük észre.
Jól
jön ilyenkor, ha valaki őszintén mer szólni. Ha
abból indulunk ki, hogy egy
gyermek még alakítható, akkor még Krisztus
tanítása logikus is, hiszen Isten
gyermekei vagyunk, még felnőtt korban is, tehát
alakíthatóak is vagyunk. Az az
ember válik öreggé, aki már nem tud és
nem is akar változni. És ez nem is
annyira életkor függvénye.
A
fiatalok között is vannak öregek, de az idősek
között is vannak igen fiatalos
lelkületűek. A lényeg, hogy sohase adjuk fel a
változás reményét, se magunkban,
se másokban. Akit figyelmeztetnek, ott még van
esélye a változásnak, akit pedig
nem érdemes figyelmeztetni sem, az nagyon veszélyes
helyzetbe kerül. Éljünk
úgy, hogy merjenek figyelmeztetni bennünket
gyengeségeinkre, és mi is merjünk
másokat figyelmeztetni
Sánta János
Az
élet köznapi dolgaiban viszonylag könnyen tudunk
különbséget tenni igazság és
hazugság között, bár még ilyen egyszerű
helyzetekben is könnyen becsaphatnak
minket. Minél több ismeret szükséges azonban
egy helyes döntéshez, annál nagyobb
a valószínűsége, hogy szakemberhez,
szakértőhöz fordulunk tanácsért. Ilyenkor
létfontosságú a bizalom, vagyis el kell
hinnünk, hogy a szakember valóban érti
a dolgát, és hasznos tanácsot,
segítséget fog nekünk nyújtani, legyen
bár pap,
orvos, ügyvéd vagy autószerelő. Világunk
annyira bonyolulttá vált, hogy egyre
kevesebb a sok mindenhez értő ezermester, gépeink
többségét már nem tudjuk
házilag javítani, sőt, gyakran olcsóbb az
egészet kidobni, mint megvenni a
drága pótalkatrészeket. Az interneten
keresztül olyan hír- és
véleményáradat
zúdul ránk, hogy már–már
lehetetlenné teszi a tájékozódást:
az igazság és
hazugság mesteri vegyületei jelennek meg a
médiában, akár a politikáról, a
művészetről, a tudományról van szó.
Szándékosan
használtam a „vegyület” szót, s nem a
„keveréket”, mert a keveréket viszonylak
könnyű felismerni és szétválasztani.
Vallási kérdésekben is hasonló a helyzet,
a nyíltan hazug, keresztényellenes
írásokat, gondolatokat évszázadok
óta
ismerjük, más azonban a helyzet a finom
manipulációval, például azzal, ahogyan
látszólag a kereszténység
védelmében, érdekében jelentkeznek magukat
kereszténynek valló emberek Ugyanez a probléma
akkor, ha valaki bevallja, hogy
ő nem keresztény, de kérdőre von bennünket,
miért nem viselkedünk (szerinte) keresztény
módjára.
A
valódi és a hamis megkülönböztetése
sokszor fizikai értelemben is
létfontosságú, elég, ha a hamisított
ételekre vagy gyógyszerekre utalok. Az
emberi munkamegosztás azonban annyira bonyolulttá
vált, hogy képtelenek vagyunk
ellenőrizni egy-egy étel származását, vagy
egy új gyógyszer összetételét.
Közvetlen tudásunk saját világunkról
egyre töredékesebb, egymásra utaltságunk
egyre nagyobb. Egyszerre vagyunk hiszékenyek és
gyanakvók, bízók és
bizalmatlanok. Mindezt gyermekeink, unokáink
gondolkodásában is
tapasztalhatjuk: az amerikaiak által divatba hozott
őslények körében sokkal
járatosabbak, mint a körülöttük lévő
növények, állatok világában, és
a Harry
Potter–könyvek és –filmek mágiája jobban
érdekli őket, mint a vallási tanítás
igazsága.
Ebben
a szellemi környezetben különösen nehéz a
felelős szülök, tanítók és
tanárok
dolga: vajon miként vezessék rá a gyermekeket, a
diákokat az igazságra, a
valóban fontos, hasznos, megbízható ismeretekre,
amikor a szórakoztató– és
hazugságipar minden elképzelhető módon
hiszékeny, engedelmes fogyasztót akar nevelni
belőlük?
Szentmihályi
Szabó Péter
A
közelmúltban kettőt temetett egy róm. kat. pap, aki
Budapesttől kb. ötven
kilométerre nyugatra négy falu plébánosa.
Kedden
egy 73 éves cigányasszonyt. A ravatalnál megjelent
a férje (kerekesszékben,
beteg aggastyán), továbbá négy fia,
három leánya, 23 unokája és 19
dédunokája.
Szépen elbúcsúztak a halottól, aztán
figyelmüket az élőkre fordították.
Szóba
került, mikor érkeznek a következő babák,
akiket sajnos már nem ismerhet meg a
dédi.
Szerdán
is volt temetés. Egy 85 éves magyar asszonyt
kísért utolsó útjára a leánya
(a
férj mellé, aki évtizedek óta halott). A
leány is özvegy már vagy öt éve.
Velük
volt még a leány leánya, ő „az” unoka. Harmincon
túl van, párja, gyermeke
nincsen. Ő élt az utolsó években a nagyival.
Tessék
szíves lenni megmondani, mit kell ezen számolni? Hogy a
leány meg az unoka még
meddig él? Hát nem mindegy? És ha az
unokának összejön még egy gyerek (vagy
csodára kettő), akkor mi van? De nem jön össze, modern
nő ő, felszabadult, az
élete zsákutca.
Mint
ahogy zsákutcában van az egész magyarság
is. Mostanában hüledezünk, hogy
mekkora népességfogyás volt az utolsó
évtizedben Kolozsvárt, meg Szlovákiában,
meg a nyugati emigrációban, meg mittudoménhol.
Tessék
végre szembenézni a rideg valósággal: nem
az a baj, hogy kevesebben lettünk,
hanem az, hogy nem születnek gyermekeink. Teljesen mindegy, hogy
ötvenezer
magyar él Kolozsváron vagy hatvanezer – az a fontos, hogy
hány évesek. Ha mind
öregek, akkor édes mindegy, hogy a következő
tíz-húsz évben milyen ütemben és
„darabszámban” halnak ki.
Tessék
végre egyszer autóba ülni és nekiindulni
Magyarországnak. És meg tetszik látni:
a maradék hazában sokkal rosszabb a helyzet, mint az
elcsatolt országrészekben.
A szerbek, a szlovákok, a románok, köszönik,
megvannak. Van bajuk nekik is
elég, de legalább nem örvendeznek azon, hogy
fogyatkoznak. Ráadásul
nagyságrenddel jobb mentális állapotban vannak,
2004. december 5-e óta
(köszönhetően Gyurcsány Ferencnek, az MSZP-nek
és a balliberális médiának)
rohamosan asszimilálják a magyar fiatalokat és
középkorúakat is (persze mi
erről is hallgatunk, éljen a strucc!).
Idehaza
16. századi pusztásodás zajlik.
Elnéptelenedik a falu, bezár az iskola, elment
az orvos, pap rég nincs, a templom omladozik, az utcákat
nem tartják karban,
mind több ház üres, az udvarokat fölveri a gaz.
Élet legföljebb a cigánysoron,
és ott vannak gyermekek is.
Megszámláltattunk,
és könnyűnek találtattunk. Lehet ragozni, lehet
cifrázni, lehet magyarázni.
Lehet követelni, hogy két férfi is
házasodhasson össze. Lehet verni a palávert
a női karrierlehetőségekért.
De
megszámláltatunk. És kevésnek
találtatunk. És az utolsó felvonás
szélvész
gyorsan fog lezajlani. Akik most kardoskodnak az abortuszért, az
ingyenes
fogamzásgátlásért, a
„családtervezés” jogáért, a
hálószoba
sérthetetlenségéért,
nos, ők készüljenek: a történelem be fogja
nyújtani a számlát. És ugyanazzal a
mozdulattal be is fogja hajtani az Élettel szemben felhalmozott
adósságot.
Weiss A. Manfréd
Ági
néni idén is megszervezte a hittanos tábort,
melynek Leányfalu adott helyet
immár második alkalommal. Kicsik és nagyok
egyaránt jöttek, hogy
kikapcsolódjanak egy kicsit a hosszú iskolai időszak
után. A létszámunk így 37
fő lett.
28-án
reggel 8 órakor volt az indulás. Az idő elég
borús volt, mikor megérkeztünk
sajnos el is eredt az eső. De aztán kisütött a nap,
így vígan csobbanhattunk a
hűs habokba. Délután, mikor visszaérkeztünk a
szállásra, csapatokba oszlottunk
és kezdetét vette a vetélkedő. A csapatoknak nem
kellett néven gondolkodni,
mert színek szerint volt a csoportba bontás
(sárga, zöld, bőrszín, rózsaszín
stb.). Mindenféle feladattal volt dolgunk: bibliai
személyeket kellett
felismernünk egyetlen szó alapján, Jézus
életének események raktuk sorba, és
végül, de nem utolsó sorban a Jézus
által meggyógyított betegek neveit is
megkereshettük. A legtréfásabb feladat egy
gondolkodtató (logikai) feladatsor
volt, amit Nelli állított össze a csapatoknak.
Mindenki törte a fejét, hogy
vajon mi lehet a megoldás, próbált
kérdezni, lesni a másikról több-kevesebb
sikerrel. E nagy megpróbáltatások után
asztalhoz ültünk vacsorázni, ami pörkölt
és tészta volt. Előtte még
felköszöntöttünk egy névnapos és egy
szülinapos
táborozót is. Vacsora után imádkoztunk
és nyugovóra tértünk.
Másnap
reggel ébredés után reggeliztünk,
felköszöntöttünk ismét egy szülinapost
és két
névnapost, majd egyből célba vettük a strandot.
Busszal mentünk, mert a fáradt
lábaink felmondták a szolgálatot. De a
felüdülést nyújtó víz
láttán új erőre
kaptunk, és csak úgy szaladtunk a medencékhez.
Sokat úsztunk, nevettünk és
játszottunk. Ez kora estig tartott, utána hazaindultunk.
„Otthon” kihirdették a
vetélkedő végeredményét és minden
táborozó kapott egy kis meglepetés csomagot.
Csoportképet csináltunk, majd játszottunk nagyon
vicces játékokat, amiket
Holman Eszti vezényelt. A vacsora paprikás krumpli volt
csemege uborkával,
amiből mindenki jót falatozott. Gyorsan eltettük magunkat
holnapra, hiszen
mindenki tudta, hogy fárasztó bobozásnak
nézünk elébe.
Az
utolsó napon a visegrádi bob pálya várt
ránk. Ági néni mindenkinek egységesen
fizetett két kört (de lett ebből 4 is). Beszálltunk
a bobok valamelyikébe, és
csak úgy száguldottunk lefelé! Voltak nagyon
vicces pillanatok, nagy nevetések,
bolondozások. Ebédre volt minden, mi szem-szájnak
ingere: pizza, hamburger és
hot dog. Bekebeleztük és indultunk újra bobozni.
Nagyon meleg volt, így
korábban indultunk haza Visegrádról. Vácon
még megálltunk egy fagyira, aztán
Vadkert felé vettük az irányt.
Ismét
nagyon jó három napban volt részünk.
Köszönjük Ági néninek a tábort
és Kristóf
Magdi néninek a finom étkeket, remélve, hogy
jövőre is lesz hittantábor!
Kovács Nikolett
Lin-csi
mielőtt válaszolt volna, elgondolkozott. Vajon mit
állít erről a Tanítás? Nem
emlékezett rá. Ahol viszont nincs
kinyilvánított útmutatás, ott szabad a
vásár.
Hívek!
Kezdte ezután mondandóját Lin-csi apát.
Én az igazságról általában azt
gondolom, hogy nem létezik. De ez nem is olyan nagy kár,
mint sokan gondolják.
A
szerzetesek zúgolódtak, de az apát tovább
folytatta mondandóját. Nincs igazság
a jelenségek világában. Egyedül a
törvény adhat eligazítást, de a
törvény nem
tudhatja, mi az igazság. Az igazságra lehetetlen
rálelni, s úgy szavakba
foglalni, hogy törvény nélkül is védeni
tudja magát. Ahányszor próbálod,
annyiféle lesz az igazság. A törvény
bár otromba, durva, egyértelmű és
örökkévaló. Az igazság
tünékeny, változó. Elröppen, mint egy
szépséges madár.
Nincs sehol lakása.
Elröppen,
mint egy szépséges madár? És hová
repül? Kérdezte ámulva az egyik szerzetes.
Ez
a madár a mesékben lelhető fel odaát. De ne
csalogassátok, a jelenségek
világában, ideát, úgysem
használható semmire az igazság. Mert
tudjátok meg, híveim,
nem az igazság határozza meg a jelenségek
viszonyát, fejezte be mondandóját az
apát, és megindult a terem kijárata felé.
Már majdnem az ajtónál járt, amikor
az alábbi kérdést intézte felé az
egyik tanítványa.
Mester!
Mit tehetünk a jelenségek világában
igazság híján?
Tartózkodjatok
az ítéletektől, de mindenekelőtt kerüljétek a
viszályt, vágta rá kurtán,
csaknem dühösen az apát. De
próbálkozzatok más megoldással is! Mert nem
biztos,
hogy ez a követendő tanács. Ennél egy kicsit
bonyolultabb a világ, szólt végül
az apát, kolostorában, a Huo-to folyó
partján.
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
Magyarország,
a Kárpát-medence és a diaszpóra
magyarságának összefogásában és
a nemzettudat
erősítésében mindig nagyon fontos szerepet
játszottak a magyar cserkészek.
Ezért tartotta kötelességének a magyar
kormány munkájuk támogatását
szögezte le
Semjén Zsolt a Magyar Cserkészszövetséggel
való együttműködési megállapodás
aláírásakor.
A
cserkészmozgalom hazánkban még 1912-ben jelent
meg, s működése folyamán végig
fontos szerepet töltött be a fiatalok
nevelésében és a magyarságtudat
erősítésében emlékeztetett a
miniszterelnök-helyettes. 1948 után azonban a
kommunista diktatúra elvette a szövetség
vagyontárgyait, ingatlanjait, s folyamatosan
üldözte vezetőit - tette hozzá Semjén Zsolt.
A
politikus arról is tájékoztatott, hogy a Magyar
Cserkészszövetségnek komoly
vagyona volt, melyet azonban a rendszerváltás után
sem kapott vissza. A cserkészet
azonban nagyon fontos szerepet játszik a fiatalok
nevelésében, a nyugati
emigránsok magyarságtudatának
megtartásában, valamint a határon túli
magyarok
identitásának erősítésében sorolta a
Magyar Cserkészszövetség által végzett
fontos feladatokat a miniszterelnök-helyettes.
Mindezek
miatt a kormány úgy érezte, hogy
kötelessége támogatni a munkájukat,
ezért született
meg az együttműködési megállapodás
mondta Semjén Zsolt.
Az
együttműködés értelmében a
kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy a
Magyar Cserkészszövetség nevét,
logóit, illetve szimbólumait levédesse, hogy
azzal senki se tudjon visszaélni - szögezte le a
miniszterelnök-helyettes, hozzáfűzve:
a megállapodás azt is biztosítja a
Cserkészszövetségnek, hogy ha állami
feladatot vállalnak át, akkor azonos
költségvetési támogatást kapnak, mint
a hasonló
feladatokat ellátó állami és
önkormányzati szervek.
A
Magyar Cserkészszövetség egy olyan
önkéntes szervezet, ahol a vezetők
elszántságból, és az ifjúság
iránti elkötelezettségből ingyen végzik
feladataikat
fogalmazott Buday Barnabás, a Magyar
Cserkészszövetség országos elnöke. A
cserkészet politikamentes, de nagyon örülnek annak,
hogy a kormány felfedezte
erőfeszítéseiket, s ezzel a megállapodással
segíti munkájukat - jegyezte meg az
elnök.
Sánta
János
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
Az
előző
lapzártánk után megtartott
önkormányzati képviselő testületi
ülések az alábbi
témakörökben döntöttek:
-
2012. II.
félév ülésterve
- GAMESZ és az
Öregotthon bevételeinek
átcsoportosítása
- Felhalmozási
hitelünk visszafizetési határidejének
módosítása
- A megyei I-be
feljutott labdarúgó szakosztály
támogatási módja
-
HÁZASSÁGOT
KÖTÖTT:
HALOTTAINK:
28.
Molnár
Ignácné, szül. Kozák Margit (1925)
29. Varga
Ignác (1949)
30. Konopás
Istvánné, szül. Nagy Ilona (1929)
1. szerda
-
2. csütörtök - Papi hivatásokért
3. péntek - Pinke
Kálmán, felesége, szüleik, testvéreik,
Szabóki és
Urbán család élő és elhunyt tagjaiért
4. szombat
- Boros Ernőné Zsilkó Erzsébetért
-
-
Deszpót Mihály, szülei, apósa, anyósa,
testvére, sógorai, a Jakubecz és Raduly
család élő és elhunyt tagjaiért
5. vasárnap - Kristók János 4.
évforduló, veje, szülei, apósa Mrekvicska
József,
felesége Csillag Mária, a család élő
és elhunyt tagjaiért
-
Pálinkás István 3. évforduló,
élő beteg felesége Csillag Erzsébet, szüleik
és
hozzátartozók
-
Tomis Józsefné 4. évforduló, veje Holman
István, a család élő és elhunyt
hozzátartozókért
6. hétfő -
7. kedd
-
8. szerda
-
9. csütörtök -
10. péntek -
Hálából édesanyáért
-
Szabó Károly, felesége Híves Margit, 2
gyermekük, vejük és a család élő
és
elhunyt tagjaiért
-
Kristók Sándor 3. évforduló, élő
és elhunyt családtagok, Halaj család elhunyt
tagjaiért
11. szombat
- Paulicsek János, szülei, a család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Hálából élő családért
-
Szabó János, felesége Boda Ilona és
családtagok
12. vasárnap -
13. hétfő -
14. kedd
-
15. szerda
- Szakács János, felesége Kovács
Rozália, Halaj József,
felesége Konopás Mária, a család élő
és elhunyt tagjaiért
-
-
Vitéz Istvánné Csillag Mária, 2 fia, veje,
valamint Mrekvicska József és
hozzátartozók
16. csütörtök -
17. péntek -
18. szombat
- Szabó János, szülei, Kaba család
elhunyt tagjaiért (Alapítványi)
-
Hálából élő családért
-
Raffai János, anyósa, apósa és szülei
19. vasárnap - Kaba András, felesége Kovács
Ilona,
-
Jakubecz János, felesége Szabó Ilona,
szüleik, testvéreik, élő és elhunyt
hozzátartozókért
-
Szabó Vince, felesége Kormosói Ilona és
szüleik, ifj. Csillag Gyula és szülei,
Mrekvicska Ignác és szülei
20. hétfő - Magyar
Hazánkért
21. kedd
-
22. szerda
-
23. csütörtök - Csabák János, szülei,
apósa, anyósa, sógorai és a családok
elhunyt
tagjaiért
24. péntek - Virág Emil
25. szombat
- Tomis János, felesége Pistyúr Margit 1.
évforduló és szüleik
-
Kordics János, felesége Pálinkás Anna
és a család halottaiért
-
+ János testvérünkért és élő
családjáért
26. vasárnap -
27. hétfő -
28. kedd
-
29. szerda
-
30. csütörtök - Verebes József, felesége
Kosztrihán Erzsébet és szüleikért
31. péntek - Molnár és
Urbán család halottaiért
-
Záhorszki Ignác, felesége Nagy Erzsébet