A
legnagyobb jótétemény, amit Isten embernek a
földön adhat, kétségkívül az igaz
keresztény édesanya. Amint a világ
szellemétől telített anya lelki pusztulás, a
keresztény édesanya az összes adományok
közt a legnagyobb. Ajak nem tudja szóba
önteni mélységes értelmét, de
hallatára megdobban a szív, és az érző,
dobbanó
szív eléggé beszédes. Nagy szó,
áldott név, amely ott van a szívben már
akkor
is, amikor még gagyogni sem tudunk. Ott van és ott is
marad, amíg csak tart a
szív élete. Áldott és kedves ez a
név síron innen és túl, mert hirdetője,
gyöngyfoglalata a leggyengédebb, legtisztább
szeretetnek.
Csodás
hivatás: részesedés Isten hatalmában akkor,
amidőn a Teremtő társa lehet.
Anyaság annyi, mint a gyermeket Isten kezéből
átvenni. Anyának lenni azt is
jelenti, vigasztaló és segítő lenni. Ők
enyhítik és segítenek elviselni
szenvedéseinket.
Vannak
áldozatok, amelyeket csak az anya hozhat meg. A remények
egész boldogságát, az
aggodalmak minden kínjait Eötvös szerint csak az anyai
szív ismeri egészen. Ez
a szó csodás kitartást, megbocsátó
jóságot, mélységes boldogságot,
sok-sok
keserűséget, kimondhatatlan szeretetet és nagy
áldozatot jelent.
Az
anyaságot még megközelítőleg sem tudta
szavakba foglalni senki. Pillanatokra
átvillanhat egy-egy motívum, és az
érzéseit kifejezni akaró anyai szív
elragadtatásában sejtethet valamit a
misztériumból, de lényegében talán
örök
titok marad. Mágikus erő, amely mérhetetlen
szenvedéseken keresztül is hív és
vonz, hogy alanyait olyan különös lelki
készségekkel jutalmazza, amely még az
érző-értelmi világban is csak a nő
kizárólagos jutalma lehet.
Az
anyai szeretetnek nincs földi határa, le tud
önzetlenül mondani, mosolyogva
szenvedni azért, akit szeret. Mily nehéz nekünk a
lemondás magas célokért,
Istenért is! Ő mosolyogva mond le érettünk, ha kell,
akár egész földi
boldogságáról. A gyermek a második, de a
szemében értékesebb énjévé
válik. A
gyermekéért önző, magának önzetlen.
Az
édesanya hivatása gondos, kitartó, a legnagyobb
áldozatokra éjjel-nappal kész
szeretetet kíván. Ez a szeretet mindig jelen van az anyai
szívben, mely élénk
képzelő tehetségben, a közelfekvő vagy
konkrét iránti érzékben, a kedély
bensőségében, gyengédségben, a
gyermekkorhoz igazodóan ölt testet. Jelen van az
anyai szeretet a gyermek számos mindennapi
szükségletében, a z érzéseinek
gondolkodásának körében, örömeiben
a szenvedéseiben, a legcsekélyebb a gyermek
kis világa körül forgó kicsinységekben.
Istentől
indult el az anyai méltóság. Isten szeme,
törvénye őrködik felette a világ
kezdetétől az idők befejezéséig. És
azóta a titokzatos kerék végzi örök
forgását a világ végezetéig a
Teremtő kezében. A láncszemek, az anyák pedig
követik egymást e végeláthatatlan,
megújuló nemzedékek sorában
(Mindszenti
József: Az édesanya c könyve alapján)
Csendes alkonyat volt,
Ahogy hazaértem,
Ave Máriára
Harangoztak éppen.
Ültél a ház előtt
A régi kispadon,
Könnyekkel szemedben,
Sóhajjal ajkadon.
Letérdeltem eléd,
Közelről néztelek,
Úgy eltévedt rajtam
Jóságos két szemed.
Kerested a régi
Derült vonásokat,
Ragyogó szemeim,
Nevető arcomat.
Az arcom oly törött,
A szemem sem ragyog,
Miről is tudtad meg,
Hogy a fiad vagyok?
Hazajöttem, anyám,
Beteg vagyok, lelkem,
Anyai szerelmed
Gyógyítson meg engem.
Taníts meg engemet
Még egyszer nevetni,
Taníts meg remélni,
Taníts meg szeretni.
Vígy el, ahogy régen
Az első misére-,
Mutasd meg még egyszer
Az utat az égre.
Ugye megvannak még
A glóriás szentek,
Akik énnálam is
Még többet szenvedtek?
Mutasd meg őrizőm
Az Isten Bárányát,
Mondd, hogy csókoljam meg
A feszület lábát.
A nagy kereszt alatt
Térdeljünk le ketten,
S mondjuk el, mint régen:
Hiszek egy Istenben…
(Móra István)
A
munka szent dolog, bibliai idézetek sokaságával
lehetne igazolni, de épeszű
ember alig akad, aki a munkátlanságot
dicsérné, A bűnös lustaság, a
henyélés
minden nép közmondásaiban elítélendő,
minden népmesében fellelhető a naphosszat
tétlenkedő, csodaváró figura, aki várja a
sült galambot vagy a jó szerencsét. A
nem távoli politikai múlt követeléseinek
egyik legfőbbike a „munkát, kenyeret”
volt, és az Egyház is számtalanszor hitet tett a
munka fontossága és
megbecsülése mellett, az evangélium
tanításának szellemében. A marxista
antropológia szerint a munka emelte ki az embert az
állatvilágból, a jelképes
bibliai teremtéstörténet szerint azonban a munka az
eredeti bűn következménye,
hiszen a paradicsomi boldogságból kiszakadt embernek
verejtékes munkával kellet
keresnie kenyerét. Állítólag a magyar munka
szó szláv eredetű és szenvedést
jelentett és jelent ma is. Az értelmetlen,
alávetett, rosszul fizetett munka
tényleg ilyen. Magam is sokszor kínlódtam olyan
munkakörökben és munkákkal,
amelynek nem láttam célját, és ma is
kellemetlen emlékekkel birkózom, ha azokra
az elvesztegetett időszakokra gondolok, amikor nem a hasznos
munkáért, hanem a
puszta jelenlétért kaptam némi bért a
szocializmus korában, vagyis a gyáron
belüli munkanélküliség időszakában.
Akkor minden felnőtt ember „dolgozó”volt.
Még pártjuk is volt, az MDP, és akinek nem volt
munkahelye, azt elvitte a
rendőrség munkakerülésért. Ma
Magyarországon hivatalosan 10 százalék
körül van
a munkanélküliek aránya, am ha a
különböző segélyezési formákat is
idesorolnánk, a 20% -ot is meghaladná a ténylegese
munkanélküliek aránya.
Annak
idején igencsak ódzkodtam attól, hogy
nyugdíjba vonuljak, hiszen Magyarországon
a nyugdíjas lét lenézett és
kiszolgáltatott állapot. Az időskornak nem sok
tisztelet jár, az aktív korúak
többsége eltartott rétegnek érzi a
nyugdíjast,
aki már munkaképtelen,, vagyis nem hasznos tagja a
társadalomnak, nem fizet
adót, sőt 65 év felett még ingyen is utazhat az
ország területén. De nemcsak országosan,
de a környezetemben is tapasztalom azt, hogy ma fiatalnak
és középkorúnak sem
jó lenni. Alig ismerek valakit, akinek stabil munkája,
állása, biztos jövedelme
lenne, és ez sajnos teljesen független a
képzettségtől és a szorgalomtól. Ez az
országos bizonytalanság nemcsak a munka
becsületét vette el, hanem a munka
örömét is, mert a piaci folyamatoknak és a
munkaadók szeszélyének kitett
munkavállaló úgy érzi, vele kegyet
gyakorolnak, ha alkalmazzák, függetlenül
attól, hogy munkája mennyi hasznot hajt. Tehát aki
dolgozik, az többnyire
joggal feltételezi, őt kizsákmányolják,
miközben a munkanélküliek attól
szenvednek, hogy feleslegesek a társadalom számára.
A
nagy országrombolás évtizedei után
talán ez lesz az új, nemzeti kormány
legnagyobb feladata: Visszaadni az értelmes munka
örömét, a közjóért tenni
akarók megbecsülését. Talán még
Szent Benedek rendjének jelmondata is újra
érvényes lesz hazánkban, miszerint
„imádkozzál és dolgozzál”! Hiszen minden
munka Istennek tetsző, amit embertársainkért, a
közjóért végzünk. Reménykedünk
abban is, hogy a tanult
embernek, a műveltségnek is újra becsülete lesz, ha
visszakapjuk a munka
örömét,
szszp
Egykori
hittanos tanítványom, akit szokásunknak
megfelelően és igazi nevének
elhallgatása miatt nevezzünk most is Eszternek,
hívott fel telefonon a
napokban, hogy elmondja: megszületett második gyermeke. A
nagyobbik gyermek másfél
év körüli, s most alig négy hete született
a kisebb. Minden családban nagy öröm
egy újszülött érkezése, és a
kismamák mindig sugárzó arccal osztják meg
ezt az
örömhírt másokkal. De ahogyan Eszter elmondta a
jó hírt, valahogy éreztem a hangján,
hogy nem igazán felhőtlen a boldogsága, valami nincs
rendjén. Mindjárt meg is kérdeztem,
hogy ugye egészséges a kisbaba, s örültem,
amikor azt válaszolta, hogy hála
Istennek minden rendben van, mindketten egészségesek.
Hirtelen
elhallgatott, majd egy kis csend után elárulta, hogy
más a baj. Sírástól
elcsukló hangon mondta, hogy a férje nem sokkal a
szülés előtt elköltözött
otthonról, elhagyta a családot.
Újszülött gyermekét meg sem nézte, s
hiába
próbálják kérni, hogy jöjjön
haza, ő hallani sem akar erről. A fiatal anyuka
kétségbeesetten sírt a telefonban, mert
kilátástalannak látja jövőjüket. Ki fog
gondoskodni a családról? Ki vesz majd ruhákat a
picinek? Bevallom,
elérzékenyülve hallgattam szavait, és azzal
próbáltam bátorítani, hogy az ég
madarait tápláló Isten majd az ő számukra
is gondoskodik táplálékról és a mező
liliomait csodálatosan öltöztető Isten a kicsi
gyermekek számára is gondoskodik
ruhákról.
A
gondoskodó Istenről, az isteni gondviselésről hallottunk
a mai evangéliumban.
Jézus a természetet hozza fel példaként: az
ég madarait és a mezők virágait.
Távol áll tőlük az emberre jellemző
aggodalmaskodás, mégis szabadon szállhatnak
az égben, virágozhatnak a mezőn. Mi, emberek pedig
szüntelenül aggódunk a holnap,
a holnapután és a jövő miatt. Az emberek egy
része próbálja magát bebiztosítani
a jövőre, mert attól fél, hogy a később
szerényebbek lesznek a lehetőségei.
Érthető az ő gondolkodásuk, ők előregondoskodnak
magukról, mert úgy érzik, hogy
senki másra nem számíthatnak. Emellett sokan a
véletlenben, a sorsban hisznek,
s úgy vélik, hogy teljesen felesleges mindenféle
előrelátó takarékoskodás, mert
egyáltalán nem rajtunk múlik, hogy miként
és meddig élünk. Ők nem bíznak sem
magukban, sem Istenben, hanem rábízzák magukat a
vak véletlenre. Ezen
nézetekkel szemben a keresztény ember Isten
jóságára és szeretetére bízza
önmagát, hisz abban, hogy Isten megad számára
mindent, ami a földi élete során
szükséges,
de legfőképpen megadja számára mindazt a kegyelmi
segítséget, ami az örök
üdvösséghez szükséges. Ezt nevezzük
isteni gondviselésnek, illetve a
gondviselésben való hitnek. Talán sokan azt
gondolják, hogy az isteni
gondviselés egy szent szöveg az egyház és a
papok részéről, vagy úgy vélik,
hogy mindez egy megfoghatatlan vigasztalás az olyan emberek
számára, akik nehézhelyzetbe
kerültek. Én azonban úgy érzem, hogy ez
egyáltalán nem igaz. Az isteni gondviselés,
az Isten gondoskodó szeretete igenis megtapasztalható
számunkra. Hiszek abban,
hogy bármelyikünk észreveheti saját
életében.
Visszatérve
a fiatal édesanya szomorú
példájához, én hiszek abban, hogy a
jó Isten meg
fogja őket segíteni. Mert ha Jézus szavai szerint a
mennyei Atyának gondja van
az ég madaraira és a rétek virágaira, akkor
biztosan nem feledkezik meg
egyetlen bajba került emberről sem, köztük Eszterről meg
két kicsiny
gyermekéről sem. Nem tudom, hogy milyen módon, milyen
formában, mikor fog nekik
segíteni a jó Isten, mert az én emberi gondolataim
bizony nagyon kevesek az Ő nagyszerű
terveihez és cselekedeteihez képest, de szilárdan
hiszem, hogy meg fogják tapasztalni
Isten jóságát. És hiszek abban is, hogy
Isten sokszor éppen minket, embereket
használ fel ahhoz, hogy a bajba jutottak megkapják a
kellő segítséget, és
érezzék, hogy nincsenek magukra hagyatva. Igen, hiszek
abban, hogy mindannyian
az isteni gondviselés eszközei vagyunk!
©
Horváth István Sándor
Szíved alatt
szépen kérlek,
Édesanyám, ne öljél meg!
Az öledben fészket leltem, Isten adta hozzá lelkem.
Nagy a világ, majd elférek, ne pusztuljak, mint a
féreg!
Szíved alatt
szépen kérlek,
Édesanyám, ne öljél meg!
Értem egyszer esküt mondtál, feljegyezték a
mennyben már.
Ha esküdhöz hűtlen lennél, szomorkodom az
Istennél!
Szíved alatt
szépen kérlek,
Édesanyám, ne öljél meg!
Én is keresztvízre vágyom. Ne vedd el a
mennyországom!
Ha irgalmas lennél hozzá, imáidat
imádkoznám!
Szíved alatt
szépen kérlek,
Édesanyám, ne öljél meg!
Édesanyád is várt Téged, ringatott,
ölelt, védett.
Tőled én is ezt esengem, szeress engem, szülj meg engem!
Szíved alatt
szépen kérlek,
Édesanyám, ne öljél meg!
Tarts meg örökké magadnál, ha szíved
alá elfogadtál!
Érzem, mint dobog felettem, aminek a foglya lettem!
Szíved alatt
szépen kérlek,
Édesanyám, ne öljél meg!
Ne szálljon, mint örök átok, foganásom
perce rátok.
Érzem, én már élek benned, tedd meg,
anyámmá kell lenned!
Szíved alatt
szépen kérlek,
Édesanyám, ne öljél meg!
Ha eldobnál, ki szeretne, ki borulna a szívedre?
Napot, órát nem számolva, betegségben ki
ápolna?
Szíved alatt
szépen kérlek,
Édesanyám, ne öljél meg!
Várja jötted az őrangyal, Isten küldte szent
paranccsal!
Kiterjesztve védőszárnya, jaj, ha rám,
hiába várna!
Hívtál -
jöttem, vártál - lettem, legyünk most
már egyek ketten
Istennek már
megköszöntem, hogy itt vagyok az öledben!
Szíved minden dobbanása közelebb hoz a
világra!
Ajkadról vett imádságom, életemért
szíved áldom.
Drága léted hadd kísérjen itt a
földön, fent az égben!
Azt
hiszem, a tanítványok szíve megdobbant, amikor
ennyire határozott, bátorító
szavakat hallottak Jézustól. Milyen csodálatos
lenne, ha Jézus hozzánk is
szólhatna így! Hogy valamennyire méltóak
lehessünk rá, próbáljuk megérteni,
hogy mit jelent.
Jézus éppen elmondta ismert hasonlatát a
szőlőtőről és a szőlővesszőkről. Ő az
igazi szőlőtő, az Atya a szőlőműves: a terméketlen
szőlővesszőket levágja,
mindazokat pedig, amelyek gyümölcsöt hoznak, megmetszi,
hogy még többet
teremjenek.
Miután ezt elmagyarázta, kijelentette:
„Ti
már tiszták vagytok a tanítás által,
amelyet hirdettem nektek.”
„Már
tiszták vagytok…” Miféle tisztaságról van
itt szó?
Arról az állapotról, amely a lélek
számára nélkülözhetetlen, hogy Isten
elé
álljon; az olyan akadályok (mint például a
bűn) hiányáról, amelyek meggátolják,
hogy kapcsolatba lépjünk a „szenttel”, hogy
találkozzunk az istenivel.
Ahhoz, hogy meglegyen bennünk ez a tisztaság, mennyei
segítségre van
szükségünk. Az ember már az
Ószövetségben is tudatában volt annak, hogy
csupán
saját erejéből képtelen Istenhez közeledni.
Arra volt szüksége, hogy Isten
megtisztítsa a szívét, hogy új
szívet adjon neki. Egy gyönyörű zsoltárban
olvashatjuk: „… tiszta szívet teremts bennem, Istenem” .
„Ti
már tiszták vagytok a tanítás által,
amelyet hirdettem nektek.”
Jézus
szerint van egy eszköz, hogy tiszták legyünk,
és ez az Ő tanítása. A
tanítványokat a tanítás tisztította
meg, hallgatták, és csatlakoztak hozzá.
Hiszen Jézus szava nem olyan, mint az emberi szó. Benne
Krisztus van jelen,
ahogy – ha más módon is – jelen van az
Eucharisztiában. Általa Krisztus hatol
belénk. Ha befogadjuk és valóra váltjuk
szavait, Krisztus születik meg és
növekszik a szívünkben.
Erről beszél VI. Pál: „Hogyan válik
jelenvalóvá Jézus a lelkekben? Az ige
hirdetése által, amely az isteni gondolatot, magát
az Igét, Isten emberré lett
Fiát közvetíti számunkra. Azt
mondhatnánk, hogy az Úr testesül meg bennünk,
amikor elfogadjuk, hogy a tanítás a szívünkbe
jöjjön és ott éljen.”
„Ti
már tiszták vagytok a tanítás által,
amelyet hirdettem nektek.”
Jézus
igéjét a hívő szívébe vetett maghoz
is hasonlítják. Ha befogadjuk, belénk
hatol, és magként fejlődik, növekszik,
termést hoz és „átkrisztusít”, azaz
hasonlóvá tesz Krisztushoz. Ha az ige a Lélek
által ennyire átalakítja a
keresztény embert, akkor valóban rendelkezik azzal a
képességgel és erővel,
hogy távol tartsa a rossztól: amíg hagyja, hogy az
ige működjék benne, addig
szabad a bűntől, tehát tiszta. Bűnt csak akkor fog
elkövetni, ha megszűnik
engedelmeskedni az igazságnak.
„Ti
már tiszták vagytok a tanítás által,
amelyet hirdettem nektek.”
Hogyan
éljünk, hogy mi is kiérdemeljük Jézus
dicséretét?
Úgy, hogy váltsuk életre Isten minden
szavát, hogy táplálkozzunk belőle
pillanatról pillanatra, állandóan
újraevangelizálva egész létünket! S
mindezt
azért, hogy ilyen módon ugyanazok a gondolataink
és érzéseink legyenek, mint
Jézusnak. Ő élhessen általunk a világban,
hogy így a társadalomnak, amely
gyakran beleragad a rosszba és a bűnbe, megmutassuk azt az
isteni tisztaságot
és átlátszóságot, amelyet az
evangélium felkínál.
Ezen
felül a hónap során, ha csak lehet (ha mások
is osztoznak szándékunkban),
igyekezzünk különösképp azt az igét
megvalósítani, amely a kölcsönös szeretet
parancsáról szól! János evangélista,
aki Jézus most kiválasztott mondatát idézi,
csakugyan összefüggést lát Krisztus
igéje és az új parancs között. Szerinte
csak a kölcsönös szeretetben élhetjük
úgy az igét, hogy megnyilvánuljanak
hatásai: a megtisztulás, a megszentelődés, a
bűntelenség, a bő termés, a
közellét Istenhez. Az elszigetelt egyén
képtelen sokáig ellenállni a világ
csábításainak, a kölcsönös
szeretetben azonban megtalálja azt az egészséges
környezetet, amely képes megvédeni hiteles
keresztény életét.
Chiara
Lubich
Kolostorában
egy reggel így fordult szerzeteseihez Lin-csi apát.
Hívek! Ma elmesélem nektek,
mit mondott régi mesterünknek a bölcs paraszt. Amikor
a mester még
vándorfilozófusként, lent járt
délen, találkozott egy parasztemberrel, aki
kutat ásott a földje végére. Ennek a
kútnak a vizével öntözte
rizsföldjét.
Egyszerű csöbörben kézzel húzta fel a vizet a
mélyből. Amikor a mester odaért
és meglátta mit csinál, elámult, majd
megkérdeztem tőle.
Te
paraszt! Miért nem használsz gémet? Sok felesleges
munkát takarítaná meg azzal
és háromszor akkora területet is meg tudnál
locsolni az eszköz segítségével. A
paraszt sem késlekedett a válasszal. Tudom, hogy a
gémmel munkát takarítanék
meg. De hát éppen ezért nem használom! Mert
mit kezdenék a megtakarított
munkával, Újabb földdarabot művelnék meg,
ahol ujabb kutat ásnék, s ha oda is
gémet tennék, azzal megint munkát
spórolnék. Azzal a munkával megint újabb
földet művelnék, s a sok megművelt földön annyi
rizst termelnék, amennyit már
eladni sem tudnék. Akkor több bivalyt és kocsit
vennék, s messzi városokba
járnék velük piacra. A piacokon hosszú
napokat töltenék rizsemmel, alkudnék,
veszekednék, de aztán megint csak egy kicsikét
gyarapodnék. Akkor megint újabb
földet vennék, megművelném, kutat
ásnék, gémet állítanék, , s
végül a gémnek
köszönhetően még többet dolgoznék, mint
valaha.. A megtakarított munka csak is
munkát termelne nekem, s egyre keservesebb lenne életem.
Ezt tenné velem a gém.
Ezért nem állítok a kutamhoz gémet, mondta
régi mesterünknek a paraszt, ő pedig
lejegyezte szavait, s az írás a mai napig fennmaradt.
Hívek!
Bár kolostorunkban elvetjük az írott
hagyományt, ezt a tanítást azonban
jegyezzétek fel, s idézzétek, ahol csak lehet.
Nehogy egyszer a földet ellepjék
azok az otromba fullánkos gémek, mondta egykor Lin-csi
apát, kolostorában, a
Huo-to folyó partján.
Gondoljuk
át e rövid történetet. Vajon mi hol tartunk a
gémek állításában? Tudunk-e
megállni, csendben lenni vagy csak a gémek
sokaságának mókuskerekében
érezzük
jól magunkat?
December
28-án, szerdán délelőtt XVI. Benedek pápa a
vatikáni VI. Pál teremben tartotta
meg a szokásos általános kihallgatást,
amely a 45. és egyben az utolsó volt
ebben az évben. A Szentatya katekézisét a
názáreti Szent Családról tartotta.
„A
családegyház legyen az ima első iskolája. A
családban a gyermekek már a
legkisebb kortól kezdve érzékelhetik Istent a
szülők tanításának és
példaadásának köszönhetően.”
Az
igazi keresztény nevelésből nem maradhat ki az
imádság. Ha a gyermekek nem
tanulnak meg a családban imádkozni, később
nehéz lesz betölteni ezt az űrt –
mondta a pápa. Arra buzdította a családokat, hogy
fedezzék fel ismét a közös
ima szépségét, kövessék a
názáreti Szent Család
példáját. Így egy szívvé
és egy
lélekké, valódi családdá
válnak.
Éppen
az ima révén válunk képessé arra,
hogy mély kapcsolatba lépjünk Istennel. A
názáreti Szent Család az ima iskolája, ahol
megtanuljuk, hogy meghallgassunk
másokat, elmélkedjünk, behatoljunk Isten Fia
megnyilvánulása legmélyebb
értelmébe, példát veszünk
Máriáról, Józsefről és
Jézusról.
Emlékezetes
marad Isten szolgája, VI. Pál pápa
názáreti beszéde, amelyben kifejtette: a
Szent Család iskolájában mindenekelőtt megtanuljuk
a csöndet – idézte elődjét
XVI. Benedek. VI. Pál pápa 1964. január
5-én mondott názáreti beszédében
többek
között így fohászkodott: „Óh,
Názáret csöndje, taníts meg bennünket,
hogy
szilárdak maradjunk jó elhatározásainkban,
készen álljunk arra, hogy meghalljuk
Isten titokzatos sugallatait és az igazi mesterek
buzdításait”.
Mária
felülmúlhatatlan példaképe annak, hogyan
szemléljük Krisztust. A Fiú arca az ő
méhében formálódott, emberi vonásait
tőle kapta. Mária szívének tekintete már
az angyali üdvözlet pillanatában Jézusra
összpontosul. A következő hónapokban
egyre jobban érzi Jézus jelenlétét
egészen a születés napjáig, amikor anyai
gyöngédséggel szegezheti tekintetét
Fiára. Mária egész létét
meghatározzák a
Jézushoz fűződő emlékek. „Mária pedig
szívébe véste szavaikat és
el-elgondolkodott rajtuk” (Lk 2,29) – olvassuk Lukács
evangéliumában arról,
hogyan fogadta Mária a megtestesülés
misztériumát. Ez a magatartása
végigkíséri
egész életén át. Lukács
evangélista megismerteti velünk Mária hitét,
reményét
és engedelmességét, imaéletét,
Krisztushoz való szabad csatlakozását. Mindez a
Szentlélek ajándéka, aki leszáll rá,
mint ahogy leszáll majd az apostolokra
Jézus ígéretének megfelelően.
Az
a kép, amelyet Szent Lukács rajzol
Máriáról, példa minden hívő
számára, aki
megőrzi szívében Jézus szavait,
összehasonlítja tetteivel és előrehalad Jézus
megismerésében. Boldog II. János Pál
nyomán mondhatjuk, hogy a rózsafüzér
imában Mária a példakép: Krisztus
misztériumait szemléli, spirituális
egységben
az Úr anyjával.
Az
evangélium, mint tudjuk, nem őrizte meg Szent József
egyetlen szavát sem:
jelenléte csöndes, de hűséges, állandó
és tevékeny. Tökéletesen eleget tett
atyai szerepének minden szempontból. Jézust
Máriával együtt az imára nevelte.
Elvitte magával a zsinagógába, a szombati
szertartásokra, Jeruzsálembe, az
izraeli nép nagy ünnepeire. A zsidó
hagyománynak megfelelően József vezette az
otthoni imákat reggel és este, valamint az
étkezések alkalmával. Így Jézus
megtanulta az egyszerű názáreti házban az ima
és a munka váltakozását, és hogy
Istennek ajánlja fel fáradozását, amivel
megszerzi a családnak a mindennapi
kenyeret.
A
názáreti Szent Család az egyház első
példaképe: Jézus jelenlétének
és közvetítő
szerepének köszönhetően mindnyájan gyermeki
kapcsolatban élnek Istennel, aki
átalakítja az emberek közötti kapcsolatokat is
– fejtette ki az év utolsó
általános kihallgatásán tartott
katekézisében XVI. Benedek pápa.
Felnőttesdit
játszó kamaszok könnyeinket nyeldesve vonultunk ki
az addig börtöncellának
tekintett osztályteremből. „ A mi időnk lejárt.” Minden
május elhozza a maga
elérzékenyülését, a maga titkolt
könnyeit.
Május.
Virágoktól habos fák, újzöld fű,
lombok dús kontya, aranymíves
köszörűjeként
felzúgó darazsak, legyek. Orgona- és
gyöngyvirágillat. Emlékeket ébreszt.
Gyerekkoromban kiszaladtam az erdőbe, gyöngyvirágot szedni
édesanyámnak anyák
napjára. A gyöngyvirágot messziről elárulja
átható illata, ezért könnyű
rátalálni, hiába rejtőzködik el dús
levelei alá. Most orgonát vittem
édesanyámnak anyák napjára. A
lányomék kertjében szedtem, de már sajnos a
temetőbe vittem. Ő már nem érezheti illatát, a
virág most már csak nekem
fontos, nekem számít. Tavaszi napfényben
szikrázik a sírkő, a közeli fán
feketerigó fújja önfeledten dallamát.
Közhely: minden tél után tavasz jön.
Szívszakadva várjuk mindig. Nézem, sőt
megsimogatom a sírkövön a feliratot, s
arra gondolok, a két kopár évszám
közé szorult élet nem volt hiábavaló,
s
édesanyám talán nem méltatlankodott,amikor
magához szólította a Teremtő. „Most
búcsúzunk és elmegyünk, a mi időnk
lejárt…”
(F
Csaba)
Ami hiányzik
még belőlem.
Taníts igédhez igazodni,
Bölcsességedben bizakodni.
Nehéz utam néhol egyengesd,
Kenyeret adj- kicsit, de rendest!
Szemem, szájam óvjad a szennytől
S szívemet védd meg az eszemtől.
Ne sújts szörnyű rettenetekkel,
Korbácsodat későbbre tedd el,
Ha majd szárnyaim kinőttek
És nem reszketek már előtted.
Költőd most még kicsi! Csak ember…
Tele ezer ijedelemmel.
Ne légy bírája!...légy csak apja,
Ki rossz fiát is simogatja.
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A
boldoggá- és szentté avatottak hosszú
sorában a világiak csak szerény számban
szerepelnek. Ezért volt nagy jelentőségű, hogy II.
János Pál pápa egyszerre három
korunkbeli, világit avatott boldoggá. olyanokat, akik
elkötelezett, mély
hitükért Európában szenvedtek
vértanúságot.
Ki volt Boldog Callo
Marcell?
1921.
december 6-án - Szent Miklós ünnepén
született a kilenc gyermekes breton Callo
munkáscsalád
fiaként. Bátyja – aki pap lett - jelen volt öccse
boldoggá avatásán.
Marcell
felnövekedve, szülővárosában 1934-től kezdve
megtanulta a betűszedő nyomdász mesterséget.
Munkája során minden helyzetben tanúságot
tett élő hitéről. Imádságos, mélyen
hívő magatartása édesanyja példája
nyomán alakult ki benne, akit életrajzi
írásában Bosco Szent János anyjával
hasonlított össze.
Papnak
készülő bátyja hazulról történt
korai eltávozása miatt szülei mellett Marcellra
is már egész fiatalon hárult a nagycsalád
számos gondja és felelőssége.
Kitűnt
élénk, .jó felfogású
szellemiségével, ám kezdetben a következetes
szorgalom nem
volt erőssége. 1933-ban .jelentkezett a Francia Katolikus
Cserkész Szövetségbe
(Les Scouts de France. SdF). Nagy nap volt számára 1934.
június 18-a, amikor a rennesi
5. sz. csapatban letette a cserkészfogadalmát. Vezetői
eredményesen fejlesztették
képességeit, és a csapatban való
alkalmazkodó magatartását.
Rövid
időn belül érvényesíthette vezetői
képességét.
Felnövekedve
- jó munkája és elkötelezett lelkisége
miatt cserkészvezetői a Keresztény
Ifjúmunkás
Mozgalomba (JOC) ajánlották. Marcell,
cserkészfogadalmának beteljesülését
látta
ebben, és tudatosan vállalta a munkája mellett
kapott új evangelizációs feladatot.
Callo
Marcell mint tanuló, testben és lélekben
cserkész volt. Ezért - cserkészélete
eredményeként - szívvel-lélekkel
belevetette magát az ifjúmunkások
keresztény közösségéért
dolgozó apostoli mozgalomba. Küldetésnek tartotta
új megbízatását, amelyet,
mint,,militáns''
(,,élő harcos'') akart teljesíteni a fiatal
munkások érdekében. Közöttük a
,,katolikus" Marcell hamarosan közismertté vált.
Becsülték benne, hogy jellemes
élete, szolidaritása,
segítőkészsége, a másokért
való felelősségvállalása nem
üres szavak. Mindezt alátámasztotta szorgalmas
és kitűnő szakmai munkájával.
Mindig józanul és reálisan tekintett a többi
fiatal munkatársára, de még a
munkanélküliek
hétköznapi életére is. Szabadidejében
törekedett behozni őket az utcáról,
színházat
játszott velük és sportrendezvényeket
szervezett számukra. Cserkésztapasztalatai
és az ott elsajátított ismeretei alapján
sokukat beszervezte a JOC
csoportjaiba. Ezen új körülmények
között mély lelkiségét és
gyakorlati
készségét jól fel tudta használni.
Callo Marcell gyakran emlékezett a JOC
alapítójára, a francia Joseph Cardijn
bíborosra, aki szintén cserkészvezetőként
nőtt fel, majd - bizonyos polgári elemeket elhagyva a
cserkésznevelés
alapismeretére és módszerére
támaszkodva hívta életre 1925. április
18-án a Keresztény
Ifjúmunkás Mozgalmat. Marcell az említett
képességein túl figyelemre méltó
gyújtó
humorral is rendelkezett, és ezzel sok ifjúmunkás
szimpátiáját elnyerte.
folyt.köv.
Mint
már hallottátok, 2012. junius 2-án szombaton
ünnepli Egyesületünk a 20.
születésnapját
A
program 10 órakor kezdődik ünnepi szentmisével,
melyet Püspök atyánk mutat be a
z életünkhöz kapcsolódó papjainkkal
közösségben. A mise énekeit Sillye Jenő
és
barátai (régi barátaink) kísérik
hangszereikkel. A hivatalos ünnepséget
követően kulturális programokat szervezünk, melyen a
helyi fellépőkön túl a
Kaposvári rézfúvósok (Ők is jártak
már templomunkban), a Pázmány
táncegyüttes
is fellép. A helybelieken és a társ kolping
családok képviselőin túl
Németországból, Felvidékről,
Erdélyből lesznek vendégek, hogy a program
határokon átnyúlóan is hirdesse
Jenőék egyik énekének
mondanivalóját, miszerint
a világnak Krisztus kell.
Itt
ragadnám meg a felhívást, hogy az ünnep
méltósága megköveteli a helyszín
rendezettségét. Ezért már e héttől
kezdődően délutánonként elkezdjük a
környezet csinosítását, melyhez
dolgos
kezek közreműködését várjuk. Az
időpontok a vasárnapi nagymisék után kerülnek
rögzítésre. Ott és hétközben Beke
Lacinál lehet jelentkezni erre a feladatra
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
Két
rendkívüli ülést tartott képviselő
testületünk az elmúlt időszakban. Ezek
megtartását a megjelent pályázatokon
történő részvételünk tette
szükségessé.
Így foglalkoztunk a katolikus iskola
óvodává alakításának
lehetőségével, amit a
pályázatban kiírt újabb 3 csoport
indítási feltétele tett lehetetlenné. Ugye
látható a Harangokból is, ha nem keresztelnek,
akkor óvodás sem lesz.. Döntés
született a térfigyelő kamerák, az iskolánk
tornatermi felújításának
pályázati
részvételében is. Ehhez módosítottuk
a közbeszerzési tervünket is Határozatot
hoztunk a gazdálkodásunkat kontroláló
könyvvizsgálói tevékenység
lefolytatásáról (egyébként ez
évenként eddig is megtörtént) és
aktualizáltuk a Hulladékgazdálkodási
társulási megállapodásunkat
1./ Április 29-én Dr. Beer
Miklós püspök atya részesíti a
bérmálás szentségében az arra 2
éve készülő fiataljainkat. (fél 12-kor)
2./ Május 1-től
a szerda kivételével mindennap este 7 –
kor lesz a szentmise, utána Májusi
ájtatosság a BARLANGNÁL. – Szerdán a
szentmise reggel, a májusi ájtatosság este 7-kor a
Kálváriánál.
3./
Május 13-án lesz a fél 10-es szentmisén az
elsőáldozás. Előtte szombaton du. 5
órától lesz gyóntatás nekik,
szüleiknek, hozzátartozóknak.
4./ Május 27-én
Pünkösd vasárnapja, a Szentlélek
eljövetelének ünnepe. 2 napos ünnep,
Pünkösdhétfőn reggel 7-kor és este 7
órakor lesz szentmise.
4. Lukács
Lejla (Lukács Attila- Sallai Krisztina)
5./ Lukács
Levente (Lukács Attila- Sallai Krisztina)
6./ Szabó
Ádám (Szabó László Levente-
Bernhardt Zsanett)
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
HALOTTAINK:
1. kedd
-
2. szerda
- Zsiros Lajos, felesége Zsiros Erzsébet,
szüleik és elhunyt
hozzátartozók
-
Fábián Jánosné Dósa Erzsébet
és elhunyt hozzátartozók
3. csütörtök - Papi hivatásokért
és
4. péntek -
Hálából élő családért
5. szombat
- Holes Antal, felesége Kónya Erzsébet 1.
évforduló és
szüleikért
6. vasárnap - Urbán Ignác,
Urbán és Kaba család elhunyt tagjaiért
-
Bulejka Pál, édesapja, apósa, anyósa
és sógorai
-
Erdős János, felesége Halaj Mária 1.
évforduló, szüleik, testvéreik, valamint
Kristók és Horváth nagyszülőkért
7. hétfő -
8. kedd
-
9. szerda
-
10. csütörtök - Papi hivatásokért
11. péntek - Jakubecz Mihály,
felesége Mrekvicska Mária, gyermekeik, Németh
és Varga család élő és elhunyt
tagjaiért
12. szombat
- Halaj Sándor, Boda Valkó és Bujnyik
család halottaiért
13. vasárnap - Pénzes Ilona 5. évforduló,
nagyszülei és hozzátartozók
-
Vitéz Ferenc, szülei, nagyszülők, dr. Borsa
Mihály atya, szülei, testvérei és
nagyszülők
14. hétfő -
15. kedd
-
16. szerda
-
17. csütörtök -
18. péntek -
19. szombat
- Szabóné Erdős Ilona, szülei és
nagyszülei
-
Boda Sándorné Nagy Mária, édesanyja
és nagyszülei
20. vasárnap -
21. hétfő -
22. kedd
-
23. szerda
-
24. csütörtök - Jakubecz János, veje Kalmár
József és a Zöllei család halottaiért
-
Szabó Ferencné Czinege Piroska 15.
évforduló, férje, szüleik, testvéreik
és
vejeik
25. péntek - Verebes és
Szabóki család élő és elhunyt
tagjaiért
26. szombat
- Jakubecz János, veje Viczián József
-
Valkó Vince, felesége Halaj Erzsébet,
szüleik, gyermekeik és unokájuk János
-
Záhorszki Erzsébet 2. évforduló, veje, a
család élő és elhunyt tagjaiért
27. vasárnap - Szabó Ignác, felesége
Vitéz Mária 11. évforduló, szüleik,
nászuk
Vitéz Sándor és Záhorszki
Jánosné
28. hétfő -
Hálából 50. házassági
évfordulón
29. kedd
-
30. szerda
-
31. csütörtök -