A
böjt keresztény értelemben nem pusztán az
ételtől, italtól való
megtartóztatást
jelenti. Azt is jelenti, hogy fegyelmezetten élünk,
és sok kicsinek látszó
dologban nem a könnyebbet választjuk, bár jobban
esne, hanem a helyesebbet.
Például nem késünk el,
megbízhatóak vagyunk, s megtartjuk szavunkat. De
klasszikus értelemben a böjt az ételről,
italról való lemondás.
A
Biblia szerint Krisztus 40 napig böjtölt a pusztában:
ezzel példát mutatott
nekünk, hogy le lehet mondani olyan dolgokról is, amelyek
szükségesek, és
amelyek egyébként helyesek és jók, egy
magasabb cél érdekében. Hozzá kell
szoknunk, hogy mindig a jót válasszuk, még ha azt
nehezebb is megtennünk. Ha
időnként a megengedettről nem mondunk le kisebb- nagyobb
mértékben, nem lesz
erőnk ahhoz, hogy parancsolni tudjunk magunknak, még ha
ésszel fel is fogjuk,
hogy ezt kívánná az igazi emberi magatartás.
A
böjt olyan, mint amikor szabályozzák a
folyót, gátakat építve annak mindkét
partja mentén. Minden emberi cselekvésben fontos a helyes
mérték megtalálása.
Egyik irányban sem szabad túlzásba esni. Ha valaki
soha sem enne, éhen halna.
Ám ha valaki túl sokat eszik, a másik
végletbe esve árt az egészségének. A
böjtnek az az egyik rendeltetése, hogy szabályozza
az embernek ezt az igényét,
ami nagyon indokolt, hogy egészségesen tudjon
táplálkozni.
Lehet
szavakban is böjtölni. Ekkor az ember begyakorolja azt,
kevesebbet se mondjon
annál, ami az adott helyzetben szükséges, de
többet sem beszéljen, mint ami
helyes. Tágabb értelemben a böjt annyit jelent, hogy
minden emberi
megnyilatkozásunkban megkeressük a bölcs
mértéket, s remélhetőleg meg is
találjuk azt. Azért, hogy ne ártsunk
például senkinek sem az össze- vissza
beszédünkkel, hogy ne hibázzunk az
időbeosztásunk terén, hogy mindig akkor
tegyük a dolgunkat, amikor azt tennünk kell.
Krisztus
40 napig böjtölt, s ezzel példát adott
nekünk az önfegyelemre. Önfegyelem – az
étel, az ital, a szó, a nézés, a
hírek meghallgatása- minden olyan emberi
magatartás területén szükségen, amely az
életünket kíséri. Egy szobrász
úgy tud
remekművet alkotni, ha kellő kitartással vési,
kalapálja az előtte álló
ormótlan márványtömböt. Önfegyelem
útján mi is sokat alakíthatunk magunkon,
kimunkálva általa egy sikeres életet, mint
élő remekművet. Siker alatt most nem
a földi karriert értjük, hanem az
üdvösség útján való töretlen
haladást. Az az
ember a legsikeresebb, aki nagyon helyesen tud élni. Ehhez
bizony sokat kell
magunkon faragni, mert természetes módon,
ösztönösen nem mindig találjuk el a
helyes mértéket, hanem sokszor esünk helyette a
túlzások rabságába.
A
böjt nem sportverseny. Nem célja az, hogy az ember
minél többet teljesítsen.
Igazi cél, hogy mindenki testre szabottan megtalálja a
saját helyzetének
legmegfelelőbb magatartás formáját. Ennek
megtalálásában nem hagyhat figyelmen
kívül sem az életkor és élethelyzet,
sem az egészségi állapot, sem pedig az,
hogy mire vagyunk képesek.
A
böjt fő célja nem az egészség
megőrzése, megóvása, az csak annak
velejárója
annak, aki helyesen teszi, hanem az önfegyelemnek, az
önuralomnak a
kialakítása. Egyházunk ebben is igen bölcsen
úgy irányítja az embereket, hogy
vannak kicsit szigorúbb időszakok, mint például a
nagyböjt, és az évközi
önként, a jó
kieszközléséért vállalt böjti
napok, ahol szintén szerepet kap az
imádság, a szükséges dolgok
megismerése, megvalósítása mellett a
valamiről való
lemondás gyakorlása is.
A
böjt tehát tágabb értelemben nem más,
mint az uralkodás önmagunkon, eszköz
kezünkben az Istenhez való közeledésre. A
jó példát erre Jézus megadta
számunkra. Szívesen viseljük hát azt a
keveset, amit Anyaszentegyházunk kíván
tőlünk a nagyböjt idején.
(Károly
atya nyomán)
Krisztus
mondta: ha gyűlöl majd benneteket a
világ, gondoljatok arra, hogy engem előbb gyűlölt
nálatok (Jn 15,18).
Különleges aktualitást kapnak ezek a szavak ma, amikor
sokan szerte a világban
össztűz alá vették hazánkat – fogalmaz
írásában Székely János
esztergom–budapesti segédpüspök.
Mi
ennek a gyűlöletnek az oka? A valódi ok az, hogy
hazánk olyan alapvető emberi
értékek mellé állt oda, melyeket ma sokan
lerombolni szeretnének. A magyar
parlament olyan alkotmányt adott az országnak, amely
Isten nevével kezdődik
(Preambulum), amely azt állítja, hogy a magzat
életét védelem illeti meg a
fogantatástól kezdve (Szabadság és
felelősség II), hogy Magyarország védi a
házasság intézményét mint
férfi és nő között létrejött
életszövetséget
(Alapvetés L). Az alkotmány azt is kijelenti, hogy a
család a nemzet
fennmaradásának alapja, és hogy az adó
mértékét a gyermeknevelés
kiadásainak
figyelembevételével kell megállapítani
(Szabadság és felelősség XXX). Nyilván
sokan vannak a világon, akiknek nem tetszik ezeknek az emberi
alapértékeknek ez
a határozott megfogalmazása.
Mi
több, a magyar kormány átmeneti külön
adót vetett ki a bankokra. Ez pedig
természetesen aggodalommal tölti el a
pénzvilág urait, nehogy a példa ragadós
legyen.
A
hazánkat érő támadások oka alapvetően ez.
Természetesen ezeket az okokat nem
nevezik néven, helyette más, kisebb jelentőségű
vádpontokat említenek. Az egyik
ilyen vádpont az egyházakról szóló
törvény. Ennek a törvénynek az a célja,
hogy
az úgynevezett business egyházaktól megvonja az
egyházi státuszt.
Magyarországon ugyanis, szemben nagyon sok európai
állammal, az egyházi
oktatási, egészségügyi és
szociális intézmények azonos állami
finanszírozásban
részesülnek, mint a hasonló állami
intézmények, hiszen ugyanolyan adófizető
polgárok számára nyújtják a
nevelés, vagy a gyógyítás
szolgálatát. Hazánkban
ezért számos olyan ál-egyház jött
létre, amelyeknek a legfőbb célja az állami
támogatás megszerzése volt. Az új
egyházi törvény ezen a helyzeten változtat.
Pontosabban körülírja a feltételeket, amelyek
alapján egy közösség elnyerheti
az egyházi státuszt (legalább ezer tag;
legalább 20 éves jelenlét az országban
stb.). Azok a közösségek, amelyek nem kapják
meg az egyházi státuszt, nyugodtan
folytathatják a működésüket, csak az
intézményeik állami
finanszírozását nem
fogják megkapni.
Természetesen
a magyar parlament és a kormány követett el
hibákat is a munkája során. Ilyenek
voltak a médiatörvény egyes – később meg is
változtatott – pontjai, vagy a
jegybanktörvény esetében néhány,
talán szükségtelen módosítás,
amely
támadásokra adott alkalmat. Ugyanígy helyesebb
lett volna a bankokkal való
megállapodást a végtörlesztés
rendelkezéseinek kibocsátása előtt megkötni.
A
hazánkat érő támadás oka azonban nem ez,
hanem azok az alapértékek, amelyeket
Magyarország jelenleg képvisel. A jelen parlamentnek
felelősen élnie kellett
azzal a kétharmados többséggel, amellyel a
választók a cselekvésre
felhatalmazták. Ezt a nagy felelősséget és
lehetőséget alázattal,
körültekintéssel kell hordoznia, tettekre
váltania. A külső támadásokat pedig
higgadtan, adott esetben kellő ügyességgel kell
megpróbálnia kivédeni. Hazánk
jegybankjának valuta tartaléka a jelen
államadósságunk csaknem felét teszi ki,
amelyet szükség esetén a jegybank fel is fog
használni az adósságszolgálat
finanszírozására. Ez azt is jelenti, hogy az
ország valamennyi ideig ki tud
tartani ebben az erős ellenszélben is.
Gyakran
megtörténik a történelemben, hogy ha feltűnik a
világosság, akkor megjelenik
vele szemben a sötétség hatalma is.
Kívánom mindannyiunknak, hogy legyünk a
Világosság fiai, egy igazabb, emberibb világ
építői.
Székely
János esztergom–budapesti segédpüspök
Magyar
Kurír
„Tartsatok
bűnbánatot,
és higgyetek az evangéliumban.”
(Mk 1,15)Márk
evangéliumában Jézus ezekkel a
szavakkal kezdi hírül adni a világnak
megváltó üzenetét: „Beteljesedett az idő,
és már közel van Isten országa. Tartsatok
bűnbánatot, és higgyetek az
evangéliumban.”
Jézus eljövetelével egy új korszak veszi
kezdetét: a kegyelem és az üdvösség
korszaka. Legelső szavai arra hívnak, hogy befogadjuk a nagy
újdonságot: az
Isten országát, és elérhetővé teszi
ezt mindenki számára, közel hozza minden
emberhez.
S rögtön megmutatja az utat is: térjünk meg,
és higgyünk az evangéliumban, azaz
gyökeresen változtassuk meg az életünket,
és fogadjuk be Jézusban azt az igét,
amelyet Isten általa mond ki minden kor minden emberének.
Ez a két dolog összetartozik: a megtérés
és a hit. Nem létezhetnek egymás
nélkül: mindkettő az élő igével való
kapcsolatból fakad, vagyis Jézus
jelenlétéből, aki ma is ezt ismétli a
tömegeknek:
„Tartsatok
bűnbánatot,
és higgyetek az evangéliumban.”
Ha befogadjuk
és éljük Isten
igéjét, az teljes
szemléletváltáshoz, megtéréshez
vezet. Az ige Krisztus
érzésvilágát ülteti át a
szívbe, így európaiak, ázsiaiak,
ausztráliaiak,
amerikaiak, afrikaiak, mindenki az Ő érzéseivel tud
szembenézni a
körülményekkel magánéletében
és a környezetében is.
De mi az oka annak, hogy az evangélium csodát tesz,
mély megtérést eredményez
és új, ragyogó hitet ajándékoz? A
titok abban a misztériumban rejlik, melyet
Jézus szavai hordoznak. Mert nem egyszerű
buzdítások, javaslatok, útmutatások,
irányelvek, rendeletek vagy parancsok ezek. Jézus
saját maga van jelen az
igéjében, beszél, szól hozzánk.
Szavai Ő maga, Jézus maga.
Igéjében tehát vele találkozunk. Ha
szívünkbe fogadjuk szavát úgy, ahogy akarja
(vagyis készek vagyunk életre is váltani), akkor
egy vagyunk vele, megszületik
vagy növekszik bennünk. Ezért mindnyájan tudunk
válaszolni, sőt mindnyájunknak
válaszolnia is kell Jézus sürgető és sokat
követelő meghívására.
„Tartsatok
bűnbánatot,
és higgyetek az evangéliumban.”
Előfordulhat, hogy
valaki túl
magasztosnak és nehéznek tartja az evangélium
igéit, és úgy véli, hogy azok
túlságosan távol állnak az emberek
életmódjától és a
közfelfogástól, ezért az a
kísértése támad, hogy szívét
bezárja előttük és elbátortalanodjék.
De ez csak
akkor történik meg, ha azt gondolja, hogy egyedül kell
elmozdítania
hitetlensége hegyét. Ehelyett elég lenne azon
fáradoznia, hogy az evangéliumnak
legalább egy igéjét életre váltsa,
hogy váratlan segítséget,
egyedülálló erőt
találjon, amely lámpás lesz lépései
előtt (vö. Zsolt 119,105). Az ige ugyanis,
mivel Isten egyik jelenléte, szabaddá tesz,
megtisztít, megtérít, vigaszt és
örömöt nyújt, bölcsességet
ajándékoz, ha belőle merítünk.
„Tartsatok
bűnbánatot, és higgyetek az evangéliumban.”
Hányszor
lehet
fény számunkra ez az ige egy nap folyamán! Amikor
beleütközünk saját
gyengeségeinkbe vagy a másokéba; amikor úgy
tűnik, hogy lehetetlenség, sőt
képtelenség Jézust követni; amikor a
nehézségek azt sugallnák, hogy adjuk fel,
ettől az igétől úgy érezzük, mintha
szárnyakat kapnánk, mintha friss levegőhöz
jutnánk, és erőteljes ösztönzést
érzünk az újrakezdésre.
Elég egy kicsiny, gyors fordulat, hogy kilépve
énünk zárt világából
kinyíljunk
Isten felé, és megtapasztaljunk egy másik
életet: az igazit.
Ha aztán meg tudjuk osztani ezt a tapasztalatunkat egy
barátunkkal, aki szintén
az evangéliumot tette élete
alaptörvényévé, akkor látni fogjuk,
hogy
körülöttünk megszületik vagy kivirágzik
a keresztény közösség.
Mert Isten megélt és tovább adott igéje
erre a csodára is képes: látható
közösséget hív életre, amely
Krisztusról tanúskodva a társadalom kovásza
és
sója lesz a föld minden pontján.
Chiara Lubich
A
Nemzetközi Kolping Szövetség által meghirdetett
zarándoklat mottója volt: hogy
a keresztények számára az egész
világon ismertté váljon Adolf Kolping
szentté
avatásának óhaja, és hogy ezért
imádkozzunk, ugyanakkor magunk is Isten
parancsai szerint éljük.
Pénteken
szentmisével kezdtük a napunkat és indultunk a San
Pietro in Vincoli, vagyis
Bilincses Szent Péter templomához.
A
legenda szerint Eudoxia, III. Valentinus császár
felesége, egy jeruzsálemi
zarándoklata során, rálel a Péter apostol
megkötözésére használt láncokra.
A
láncok egy része Konstantinápolyba marad, de
néhány szemet elküldenek
Eudoxiának Rómába, ő pedig a pápának
ajándékozza azokat.
Rómában
azután bekövetkezik a csoda Nagy Leó pápa
kezében és szeme láttára a
láncszemek
összeforrnak a Rómában őrzött és nagy
tisztelettel övezett többi darabbal.
A
templomot annak a római törvényszéki
épületnek a helyére építették,
amelyben
Szent Pétert a bíróság elé
állították és
elítélték. Szent Péter
szenvedésének szimbólumát
a főoltár alatt őrzik, bronz ereklyetartóban.
A
legkiemelkedőbb művészeti alkotás e templomban Gyula
pápa síremléke,
Michelangelo remekműve. A síremlék közepén
helyezkedik el a trónon ülő Mózes
csodálatos szobra, mely oly tökéletes, megmozdul
és szól hozzánk. Imáink
elmondása után tovább indultunk.
Szent
Kozma és Damján templomához mentünk, melyet
Félix pápa építtetett a
vértanúk
tiszteletére 530- ban. Ikertestvérek voltak,
Arábiában születtek és Szíriába
mentek tanulni. Nagy érdeklődés élt bennük a
tudomány, különösen az orvos
tudomány iránt. Mikor elvégezték
tanulmányaikat Kilikiában, Egé
városában
telepedtek le. Mivel azonban keresztények is voltak, nem csak
orvosai, de
apostolai is lettek a városnak. Az emberek szeretetét
azzal nyerték meg, hogy
sem az orvoslásért, sem a gyógyszerekért
nem fogadtak el pénzt. Nagyon sokan
tértek meg jóságuk és
prédikálásuk hatására. Diocletianus-
féle üldözés elérte
őket és mivel hitük megtagadására nem
tudták őket rávenni, különféle
módon
próbálták őket megölni, de csoda
folytán mindig megmenekültek, végül karddal
oltották ki életüket.
Nagy
Szent Gergely pápa idejárt imádkozni és
827-ben itt volt a pápaválasztás
helyszíne.
Colosseum
az ókori Róma hatalmas Amfiteátruma
Minden
év nagypéntekén a Pápa itt végzi a
keresztutat.
Pénteki
közös programunkat a Santa Maria degli Angeli („az
angyalokról elnevezett
Mária”) bazilikában folytattuk, ahol a nemzetközi
zarándoklaton részt vevőkkel közösen
imádkoztunk Adolf Kolping szentté
avatásáért, a nemzetközi és a nemzeti
szövetségeink megújulásáért.
Szombathoz
érkeztünk, Kolping programzáró napja. Sajnos,
a tervezett nagy zászlós
felvonulást a Jeruzsálemi Szent Kereszt
bazilikától a Lateráni bazilikáig, a
római rendőrség, biztonsági okok miatt nem
engedélyezte (pontosabban
visszavonta az eredetileg kiadott engedélyt, hivatkozva az
október közepén
lezajlott utcai tüntetések és atrocitások
miatt). Pedig csodálatos lett volna a
hétezer zarándok mintegy 350 Kolping
zászlóval történő imádságos
körmenete a
Lateráni bazilikáig a záró
szentmisére. A felvonulás helyett csoportunkkal
elmentünk a Szent Lépcsőhöz.
Scala
Santa –Szent Lépcső- Constatinus anyja, Heléna
császárnő hozatta Rómába a
hagyomány szerint azt a márvány lépcsőt,
melyen Jézust Pilátus elé vezették.
845-ben
állították csak a mai helyére. A
lépcső 28 fokát faburkolat borítja, amelyen
csak térdelve haladnak felfelé az emberek. Sokunk
számára volt ez igazán,
mélyen átérzett pillanat. Lélekben
és néha testben is vittük fölfelé
fájdalmunkat, könyörgéseinket,
hálánkat, imáinkat mondva Jézus Krisztus
elé.
Nem lehet leírni azokat a szívszorító
érzéseket, ami áthatotta szíveinket, de
éreztük, hogy a lépcsőkön felérve
szerető „kéz” ölel át.
Lateráni
Keresztelő Szent János Bazilika, a legrégebbi
római katedrális, Róma püspökének
temploma, a pápai trón székhelye. A legmagasabb
rangú Római négy pápai Bazilika
közt, beleértve a jóval ismertebb Szent Péter
Bazilikát is. Minden templom
anyja és feje. Ebben a székesegyházban
található a Magyar vonatkozású,
második
pilléren II. Szilveszter pápa sírja felett a szent
korona küldéséről, 1909-ben
készült dombormű (Dankó József műve.)
Hatalmas,
öt hajós ókeresztény bazilika, 16
méterszéles és
Ebben
a gyönyörű bazilikában fejeződött be
záró szentmisével Adolf Kolpingra való
megemlékezés. A szentmisét Schönborn
bíboros úr (Bécs) mutatta be a prézes
atyákkal együtt. Ezen a szentmisén
köszönthettük Ottmar Dillenburg atyát, akit
a Nemzetközi Kolping Szövetség vezetősége a
római zarándoklat alkalmával
tartott ülésén generálprézesnek, Adolf
Kolping kilencedik utódjának választott
meg.
A
szentmisét követően búcsúztunk a sok ismerős
zarándok testvérünktől és
Rómától
az örök várostól, ahová
szeretnénk még újra visszatérni.
Szeretném
megköszönni ezt a szép utat elsősorban Faternak,
Szabó Jánosnak, aki számunkra
megszervezte és azoknak is, akik neki ebben
segítségére voltak, és minden
utastársamnak az itthoni és a római
Atyáknak.
Hornyák Endréné Érsekvadkert
Hideg
van. Csupán a naptárból lehet igazán tudni,
hogy közeledik a tavasz. Bár a
naptár azt jól mutatja, milyen hónapban és
évszakban vagyunk. Igaz ez az
időjárásból nem mindig tudható, hisz
nyáron sokszor didergünk, télen pedig
olykor- olykor tavaszt érzünk. A nagyravágyó
és telhetetlen ember beavatkozott
a természetbe, amit ha nem is vesz tudomásul,
büntetlenül nem tehet meg. Mire e
sorok olvashatók lesznek a Harangokban, már kézzel
fogható közelségben van a
tavasz első napja. Hosszú volt ez a tél, hóval,
fogcsikorgató hideggel,
politikai csatározásokkal fűszerezve. De hát
melyik tél nem hosszú? Hallhattuk
a hírekben, hogy az első gólya már meg is
érkezett a Mecsekbe. Talán Kele
valamelyik kései utóda hozta már most Fekete
István „odaáti” üzenetét, hogy
vége télnek, ne féljetek, tavasz jön. Ezt
üzenik a déli országrészben
előbújó
hóvirágok, a Polgármesteri hivatal
előkertjében fehérben ránk mosolygó
barkaágak is. A kertekben megjelent vakondtúrások
szintén a közelgő tavaszt
jelzik, noha ezek a föld alatt lakó élőlények
nem nagyon élvezik a kikelet
áldásait. Egy régi kis történet jut
róluk eszembe. A kis vakond megkérdezi a
mamájától: „Mama, hallom, odafönn süt a
nap, meleg van és illatoznak a most
nyíló virágok, mindenki jókedvű, hát
akkor mi miért élünk itt, ahol állandó
sötétség és hideg van? Azért kisfiam,
mondja a mama, mert nekünk ez a hazánk.”
Nekünk
pedig ez a hazánk, ahol kelepel a gólya, nyílik a
hóvirág, pompázik a nyíló
barkaág, talán még a vakondtúrás is
nekünk púposodik. Újra kizöldül a fű,
rügyek pattannak,, a hóvirágot az ibolya a
gyöngyvirág és az aranyeső követi.
Visszatérnek a vándormadaraink, az itt telelők pedig
újult erővel vidáman
zendítenek rég nem hallott dalaikra. Remélhetőleg
a feketerigónk is, itt a
kertvégében. A tél ugyan szedi áldozatait.
A rigó is halandó, de a rigófütty
örök. Az élet is, még akkor is, ha
számtalan akadályt gördítünk is
elébe.
Középkorú férfi, őszülő halánték, állandó diakónus, idegen vezető, borász. A cselekvő hit által vezérelve hitoktat, felolvas, áldoztat. Beszél a hitéről, családjáról, gyerekkoráról, szülei, nagyszülei példájáról. Na meg persze magáról. Kedves költőjéről (Ady), történetbe illő vers részlet óriási találat. Történetei hitelesek. Szerény, udvarias, kedves ember. Ő egy hiteles tanúság tevő, ő tényleg létével evangelizál.
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
Február
18-án tartottuk meg idei cserkészfarsangunkat. Minden
őrs közösen készült a jelmezes
felvonulásra, a maskarákon túl még
rövid színi
előadásokat is láthattunk.
Felsorolás
jelleggel, amit láthattunk:
állatkerti
állatok, pantomim,Hófehérke és a
törpék,
hupikék törpikék, matrózok és egy
sellő, tini nindzsa harci teknőcök.
A
jelmezes felvonulás után tréfás
vetélkedő következett
madártoll távolba dobással, szájban
vízhordással, lufi borotválással,
egymást
etettük bekötött szemmel.
A
báli menü zsíros kenyér volt
hagymával, desszertként
fánk és sütemények.
Úgy
gondolom mindenki jól érezte magát, jó volt
látni
mindannyiunk közös örömét. A napot este
közös imával zártuk.
(részlet)
Kifarag
valaha bennünket egészre,
ha nincs
kemény vésőnk, hogy magunkat vésne,
ha nincs
kalapácsunk, szüntelenül dúló,
legfájóbb
mélyünkbe belefúró fúró?
Szenvedésre
lettünk mi.
Szenvedni
annyi, mint diadalt aratni:
oh
hány éles vasnak kell rajtunk faragni,
míg
méltók nem leszünk, hogy az Ég királya
beállítson
majdan szobros csarnokába.
Krisztus
urunk, segíts meg!
Továbbra
is folytatjuk az első pénteki szentmisék után
beszélgetős imaóráinkat. Most,
február 3-án, az imák és énekek
között, a további érdeklődés
felkeltése
érdekében megosztjuk olvasóinkkal az
átvitatott témát. Megjegyezni
kívánom,
hogy nyitva áll az ajtónk mindenki számára.
A következő alkalom 2012. 03.02-én,
egy héttel a kolping lelkigyakorlat előtt lesz.
Könnyű
neked, mert te hiszel az isteni Gondviselésben, tudsz
reménykedve és bizalommal
Istenhez segítségért fordulni, még ebben a
mostani kilátástalan helyzetünkben
is – mondta egy elkeseredett férj feleségének,
amikor fel kellett számolniuk
lakásukat, és egy kisebbe, egyszerűbbe
költözniük. A feleség gyerekkora óta
hívő, vallását gyakorló volt, a férj
ugyan meg volt keresztelve, de sem hitoktatásban,
sem vallásos nevelésben nem részesült,
vallási kérdésekben közömbös volt,
humanistának tartotta magát. Nyugdíjba
kerültek, gyerekeik már kirepültek a
szülői házból, a nagy és drágán
fenntartható lakást szerényebbre, olcsóbb
helyen lévőre kellett cserélniük. De míg a
feleség mindezt derűvel, a jövőbe
vetett bizalommal fogadta, a férj csak panaszosan sorolta
veszteségeit,
kesergett reménytelen helyzetük miatt, hogy megindultak egy
lejtőn lefelé, és
senkitől-semmitől nem várhatják, hogy
lecsúszásukat megállítsák.A
férj mindig
büszke volt arra, hogy mindent megold a maga erejéből.
Bátran épített az emberi
tudás, a fejlett tudomány és technika
vívmányaira és a saját erejére,
döntéseinek megalapozottságára.
Felesége természetesnek találta, hogy minden
ügyében Istenhez forduljon. Az események és a
dolgok, az élet minden kicsi és
nagy mozzanata mögött felfedezte a Mindenhatót, aki
minden embert szeretetből
és szeretetre teremt és elhalmoz
ajándékaival. Életünk Isten
ajándéka, ajándék
házastársunk is, ajándékok gyerekeink;
ajándékba kapjuk képességeinket,
tehetségünket, amelyek nélkül nem
tudnánk megteremteni életünk feltételeit.
Még
a megpróbáltatásokat is ajándékba
kapjuk, de elegendő erőt, ügyességet és időt
kapunk ahhoz is, hogy úrrá legyünk rajtuk. „Azokat,
akik hisznek, ezek a jelek fogják kísérni: a
nevemben ördögöket űznek ki, új
nyelveken szólnak, kígyókat vesznek fel, és
ha valami halálosat isznak, nem árt
nekik; a betegekre teszik kezüket, és azok
meggyógyulnak.” (Mk 20, 17–18)Házasságuk
évei alatt a férj sokszor megcsodálta
felesége
szilárd bizalmát Istenben. Csodálta, de nem
értette, főképpen pedig nem
osztotta. Azt mondogatta, hogy „te nyugodtan bízhatsz Istenben,
mert itt vagyok
neked én, aki meg tudja oldani a problémákat, aki
melletted áll minden
bajodban-gondodban, örömödben-bánatodban.”
Megmosolyogta felesége válaszát:
„Azt is Istennek köszönöm, hogy te vagy és ilyen
vagy, hogy te az enyém vagy és
én a tied lehetek. Nagyszerű dolog, hogy mi ketten
egymásra mindig, minden
helyzetben számíthatunk!”
Idézzetek
fel olyan házasságokat, amelyekben a házas felek
világnézeti különbözősége
ellenére kialakult egységük!
Most
azonban új helyzet állt elő: a férj nem tudott
olyan megoldást találni, ami
kedvére való lett volna. Világos volt, hogy eddigi
életmódjukon változtatniuk
kell. Azt a lakást, amit – a férj szerint a saját
erejükből – hosszú éveken át
széppé, kényelmessé alakítottak,
ahonnan mindent – munkát és szórakozást –
könnyen elértek, ahol jól érezték
magukat, fel kellett számolniuk. Az évek
során felhalmozott sok holmit ki kellett selejtezni, kedves
és értékes bútoraik
egy részéről le kellett mondaniuk, mert az új
lakásban nem fért volna el
minden. Elhagyva a megszokott környéket messzebbre
kerültek a megszokott
szolgáltatók is, a zöldséges, a
ruhatisztító, a vendéglők és a
virágüzlet –
mind eltávolodtak tőlük, bizony lehet, hogy
gyengébbekre, olcsóbbakra kell
átállniuk. Ez volt az a „lejtő”, amelyen a férj a
megállás lehetőségét sem
látta, nemhogy a visszakapaszkodásra gondolhatott volna.
Soroljatok
fel olyan eseteket saját életetekből, szüleitek,
rokonaitok, barátaitok
életéből, amikor megtapasztalható volt a
Gondviselés! Hogyan sodródik
krízishelyzetbe a kishitű?
Amíg
a férj kedvetlenül és szomorúan
intézte a szükséges hivatalos ügyeket,
készülődött a lakás
kiürítésére, felesége igyekezett a
kissé zavarossá vált
lakásban is otthont teremteni, férje
számára derűs, nyugodt estéket
biztosítani, kedvére való ebédeket főzni.
Éreztette, hogy számára a
legfontosabb a férje, hogy nincsenek saját szempontjai,
csak kettejük közös
életére gondol. Derűs és bizakodó volt,
bízott abban, hogy ez a változás
kedvező eredménnyel fog járni. „Tudjuk,
hogy az Istent szeretőknek minden javukra válik, azoknak, akik
az ő végzése
értelmében meghívást kaptak, hogy szentek
legyenek.” (Róm 8,28)
Könnyű
neked..., mondogatta a férj, aztán, miután
már átköltöztek új lakásukba, egy
vasárnapi ebéd után hozzátette: „Mondd, nem
tudnád nekem elárulni ennek a
könnyedségnek a titkát?” Felesége
felnevetett: „Hiszen tudod te jól, rám is
szoktad olvasni, hogy hiszek a Gondviselésben, tudom, hogy Isten
szeret, sőt
azt is tudom, hogy téged is szeret! Türelmesen
várja, hogy megköszönd Neki
mindazt, amit nekünk ajándékozott,
például ezt a lakást; hogy együtt mondjuk:
Legyen meg a Te akaratod.”
Hogyan
segíthetik egymást a házasok Isten
jelenlétének felfedezésében? Mi
segít
elfogadni azt, ami nem egészen a mi akaratunk szerint
történt?
Kedves
családok, házaspárok, jegyesek és
szerelmesek! A házasság szentségében
hárman
kötnek szövetséget, Isten is kimondja IGEN-jét
a házasulandókra, mintegy
„garantálja” jelenlétét a
házasságban. A házaspár biztosan
számíthat Istenre.
Az egymásra kimondott IGEN pedig „garantálja”, hogy a
házasok mindig és minden
körülmények között
számíthatnak egymásra, hogy jelen vannak
egymás számára
örömben, bánatban, munkában és
ünnepi alkalmakkor. „Nem vagy enyém, ... Míg
magadra gondolni mersz, / Míg sajnálod az életed”,
írja Szabó Lőrinc Semmiért
egészen című versében. Ma, amikor minden az
egyéni érdekérvényesítést
dicsőíti,
amikor fogyasztói társadalmunk a „használd
és dobd el” szemléletet hirdeti,
fontos, hogy tudatosítsuk: a teljes, kölcsönös
és végleges önátadás tesz minket
házasságunkban jelen lévővé. Vegyük
észre, hogy házastársunk számunkra jelen
van éjjel és nappal, hétköznap és
ünnepnapokon, hogy egymásnak ajándékoztuk
magunkat.
Sokszor
egészen kicsi jel utal csak Isten jelenlétére.
Alakítsuk ki magunkban azt a
látásmódot, amely segít felfedezni Istent a
legjelentéktelenebbnek látszó
mozzanatoktól a hatalmas történésekig
mindenben! Bízzunk Benne, mert szeretete
kikezdhetetlen!
Bíró
László a MKPK családreferens püspöke a
Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
január 30-án megtartott ülésén
képviselőtestületünk elfogadta az első
félévi
munkatervét. A szervezeti átalakítás,
melynek eredményeként egy pénzügyi
csoportban fut össze a teljes működés anyagi vonzata,
az intézményeinkkel
együttműködési megállapításokban
került rögzítésre.
Állásfoglalás született a
pályázatíró cég
kiválasztásában és az
önkormányzatnak címzett lakossági
bejelentésben.
Lapzártánk
idején február 14-én és 23-án, vagy
az azt követő napokban, a 2012 évi, nem
kevés fejtörést okozó,
költségvetési rendelet megalkotása áll
munkánk
középpontjában, melynek részét
képezi a február 20-i falugyűlés is.
A
katolikus Iskolák támogatására a
szokásos gyűjtés febr. 26-án lesz.
Február
22-én HAMVAZÓSZERDÁVAL KEZDŐDIK A
NAGYBÖJTI SZENT IDŐ. Hamvazószerda szigorú
böjti nap. Felnőtteknek nemcsak
hústilalom, de 3-szor étkezés, egyszeri
jóllakással. A szentmisében
hamvazkodás. - Akik hétköznap nem tudnak jelen
lenni, azok nagyb. 1.
Vasárnapján részesülnek ebben a
bűnbánatra szólító
szentelményében.
Nagyböjti
péntekeken katolikus ember hústól
tartózkodik. (Kivétel a betegek, és az idegen
konyhán étkezők. Ők másfajta
lemondással, önmegtagadással vállaljanak
engesztelést vétkeikért.)
Hamvazószerdán
du. 3-kor lesz az első
KERESZTÚTI ÁJTATOSSÁG. Terveink szerint
–amennyiben az időjárás engedi –
nagyböjti vasárnapokon du. 3-kor majd a
Kálváriánál, pénteken pedig a
templomban végezzük a keresztutat.
Márc.
15-én, csütörtökön, nemzeti
ünnepünkön r. 8 órakor közös
szentmisével
könyörgünk Magyar Hazánkért.
NAGYBÖJTI
LELKIGYAKORLATUNK március
22-23-24-én lesz. Felkérésre Dr. Kocsis Imre,
teol. tanár, a Székegyház
Nagyprépostja vállalta. Örülünk neki,
hiszen a Biblia kiváló ismerője, több
Szentírással kapcsolatos komoly könyv
írója.
Befejezésként
szombaton este, és másnap
vasárnap a fél 10-es szentmisén
részesítjük a BETEGEK SZENTSÉGÉBEN
idős,
betegeskedő testvéreinket. Természetesen
szentgyónással készüljenek e szentség
felvételére. A lelkigyakorlatos esték erre
kiváló alkalmak
Március
26-án emlékezünk meg, Urunk
születésének
hírüladásáról,
GYÜMÖLCSOLTÓ BOLDOGASSZONY ÜNNEPÉRŐL.
Szentmise r.
7 és este 6 órakor lesz.
Rendelkező nyilatkozat a
befizetett adó
1%-ról!
Aki
maga készíti a bevallást, 1153 jelű
nyomtatványon, vagy elektronikus lapon a
technikai szám (0011) megjelölésével.
Akinek
munkáltatója számolja el adóját, az
zárt borítékban, a borítékra
írt Név, lakcím,
adóazonosító felirattal, rendelkezhet az
Egyház javára 1%-ról, és valamely
Alapítvány javára a másik 1%-ról.
(Pl. Érsekvadkerten: Szent Kamill – az
érsekvadkerti beteg gyermekekért közhasznú
alapítvány javára (A kedvezményezett
adószáma: 18641107-1-12)
2. Bagi András ( Bagi András – Tóth Anikó)
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
HALOTTAINK:
1. csütörtök -
2. péntek - Boda
István, Kovács, Boda és Dósa család
halottaiért
-
3. szombat
- Barák Imre és családja
-
Szabó István 1. évforduló, szülei
és nagyszülei
-
4. vasárnap - Percsina Pál (25.
évforduló) szülei, nagyszülei, Berta és
Babinszki
család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
5. hétfő -
6. kedd
-
7. szerda
- Záhorszki Gergely 2 felesége Varga
Erzsébet és Csillag
Erzsébet, szülők, apósuk, anyósuk
8. csütörtök -
9. péntek -
10. szombat
- Percsina Pál, felesége Csernák Margit,
szüleik, fiuk Pál,
valamint az erdős család halottaiért
-
Híves Mihály, felesége Mrekvicska Julianna, fiai
István 2. évforduló és József,
a család élő és elhunyt tagjaiért
-
Fábián Józse, felesége, szüleik
és Nagy Ignác
11. vasárnap - Kovács Lajos, felesége Bugyi
Mária, vejeik és Gyurkovics Sándor
-
Szabó Gyula, felesége Czinege Mária,
szülőkért, lánya, veje, testvérekért
és
hozzátartozókért
12. hétfő -
Záhorszki Gábor, felesége Kaba Mária,
szüleik, gyermekeik,
Jakubecz Lajos, felesége, szülei
13. kedd
-
14. szerda
-
15. csütörtök -
16. péntek - Híves
István, felesége Molnár Emerencia, lányuk
Borbála és
szüleik (alapítványi)
-
Holman István 1. évforduló, a család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Szabó Ignác, szülei, testvérei, a
Laczó család élő és elhunyt tagjaiért
17. szombat
- Holman József, élő és elhunyt
családtagokért
-
Szabó István, felesége Bozsonyik Borbála,
menye, násza, szüleik, testvéreik és
hozzátartozók
-
Boda, Holman és a Deszpót család tagjaiért
18. vasárnap - Urbán Sándor és szülők,
Bozsonyik István (12. évforduló) édesapja,
testvére, nagyszülők, Szabó Andrásné
és két férje és szülők
-
Fábián Ignácné Halaj Anna, szülei,
apósa, anyósa és hozzátartozók
19. hétfő -
20. kedd
-
21. szerda
-
22. csütörtök - Molnár Sándor, felesége
Kordics Margit, fiuk, lányuk, vejük
Kristók Sándor, szülők és
hozzátartozók
-
Halaj Ignác, felesége Kosztrihán Mária,
fiuk, vejük, élő és elhunyt családtagok
23. péntek -
-
Nagy István, felesége Kristók Emerencia, fiuk
Ignác, szülők és nagyszülők
24. szombat
- Murányi István, felesége Komlós
Ilona, szülők és hozzátartozók
-
Fábián Ignác, felesége, vejük
Dósa József, szülők és nagyszülők, Boda
és
Trombitás család elhunyt tagjaiért
-
25. vasárnap - Pinke Istvánné Kovács Anna,
nővére, sógornője, sógorai, Kovács
és
Pinke család halottai
-
Pistyur Gábor, szülei, testvére János,
élő és elhunyt családtagok
26. hétfő -
27. kedd
-
28. szerda
-
29. csütörtök -
30. péntek - Zöllei és
Horváth család élő és elhunyt
hozzátartozóiért
-
Kalmár István, felesége és fia, a
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Hoszpodár Józsefné Szabó Julianna és
szülei
31. szombat
- Kordics János 10. évforduló,
felesége Pálinkás Anna, a család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Benyó Ferenc, Lázár József, felesége
Kucsera Anna