Körvonalazódik
egy
őszinte igény, egy tiszta éhség, mely magasabb
rendű vágyainknak nyit utat.
Hiszem, hogy mindannyian egy új korszak, egy nagy erkölcsi,
lelki forradalom
előtt állunk! Szeretettel bátorítalak, ne
féljetek a holnaptól, az új tanévtől,
ne hagyjátok, hogy a mindent beszennyezni akaró gonosz
Isten legszebb
ajándékát, a holnapba vetett hitünket is
elorozza tőlünk!
A
Kárpát- medencében, Kelet-Európában
a nyolcvanas évek végére a kommunista
ideológiától visszafogott, elzárt
emberekben hatalmas éhség uralkodott el.
Természetes, hogy nemcsak szellemi, lelki nyitottság,
őszinteség, szabadság
iránti éhség volt az emberekben, hanem fizikai,
anyagi dolgok iránti vágyódás
is. Vágyódtak arra, hogy megismerhessék,
használhassák az emberiség kutató,
kísérletező
munkája által megszületett gépeket,
eszközöket, utazási lehetőségeket. Mind
többen és erősebben vágytak arra, hogy az ember
szellem hihetetlen távlatokat
nyitó lehetőségeit korlátok nélkül
bebarangolják. Ezen igényeknek sokféle
módon
nyitott utat az 1989-ben beállt változás.
Hiszem,
hogy minden egyes, bennünket mozgató éhséget,
szomjúságot a végtelen Isten olt
a szívünkbe. Isten vágyaink által vezet,
irányít mindannyiunkat. Egy fiatal a
szíve vágyódása, szerelme által
vezérelve találhatja meg élete
társát, jelét
adva annak, hogy a kimondott igen holtomiglan- holtáig
szól.
Hiszem
azt is, hogy Isten akarta és most is akarja, hogy szép,
kényelmes lakásokban
lakjanak gyermekei, és finom, tápláló
ételekkel oltsák éhségünket. Hiszem,
hogy
az emberiséget a kutató, felfedező
munkájában, a teremtés hajnalán, még
a
bűnbeesés előtti isteni parancsok vezérlik:
„Szaporodjatok, sokasodjatok, és
hajtsátok uralmatok alá a Földet!” Hiszem, hogy a
jóságos mennyei Atyánk
rejtette el a világunkban rejlő lehetőségeket, titkokat
oly szinten, hogy a
gyermeke, az ember úgy, ahogy növekszik,
lépésről lépésre felfedezhesse és
megismerhesse, saját kényelmére,
örömére felhasználhassa. Csodálatos,
ahogyan
vezet bennünket őszinte kíváncsiságunk,
éhségünk által a jó Isten. Bennem
nincs
félelem, szorongás, mikor látom, hogy az
emberiség mint nagyra nőtt gyermek,
kíváncsian bontogatja a mennyei Atyánk
által hatalmas karácsonyfánk alá rakott
ajándékokat. Csodálatos dolgok rejtőzködne e
díszes csomagokban, melynek
kibontásához, megismeréséhez folyamatosan
nő fel az emberiség. Természetes az
is, hogy a kibontott és megismert értékeket az
emberiség örömmel ki is próbálja
a maga javára. Hiszem, hogy nem bűn kinyitni a gyermeknek egy
könyvet, melyet a
szerető, gondos szülő helyezett el fia kis
könyvtárában. Nem bűn kibontani
egy-egy csomagot, melyet a szülő ajándékozó
szeretettel átad nekünk. Egyébként,
ha Isten azt akarta volna, hogy gyermekei ne ismerhessék
titkait, akkor azokat
számunkra elérhetetlen polcokra helyezte volna.
Örömmel
látok körvonalazódni egy újabb
éhséghullámot a szívünkben!
Vágyódunk egy
meghittebb, békés világ után.
Vágyódunk arra, hogy szorosabban megfogjuk egymás
kezét, de arra is, hogy a lelkünk ajtaján
kopogtató Istent beengedjük az életünkbe.
Vágyódást érzek az emberek
szívében egy sokkal mélyebb, nyitottabb, emberhez
méltó kapcsolatrendszer után.
Vágyódunk arra, hogy megmutathassuk magunkat,
hogy megismerjük egymást, és hogy a teremtő
Istenünkkel egy asztalhoz ülve
elbeszélgessünk, utat nyitva ezáltal magasabb rendű
vágyainknak. Hiszem, hogy
mindannyian egy új korszak, egy nagy erkölcsi, lelki
forradalom előtt állunk! Nem
tagadom meg a múltat, az utolsó húsz évet a
maga anyagi javak iránti
megkülönböztetett vágyakozásával,
egyszerűen úgy érzem, hogy tápláló
Istenünk
az emberiség asztalára egy újabb, lelkibb,
spirituálisabb fogást akar
felszolgálni mindannyiunk örömére. Bennem
hihetetlen kíváncsiság, remény és
bizalom van ezen újabb „fogás” iránt. Hiszem, hogy
nem valaminek a végén, a
szárnyalásainkat lezáró plafonnál,
korlátoknál topogunk, hanem a végtelenre
nyíló, kitárt ajtó előtti
beáramló fényben, bátortalanul,
kábán állunk.
Szeretettel
bátorítalak, ne féljetek a holnaptól, az
új tanévtől, ne hagyjátok, hogy a
mindent beszennyezni akaró gonosz elvegye tőlünk a
jövőbe vetett hitünket, mint
Isten legszebb ajándékát. Higgyünk a
holnapban, higgyünk abban, hogy az
emberiség nagy tornájában a mi
generációnk által vívott meccset igenis
megnyertjük. Igen, a magunk kis lépéseivel
vihetjük előbbre társadalmunkat egy
tisztább, nyugodtabb, verejtékes munkákkal,
tanulásunk által pedig szépülő
világot hagyunk örökségül a gyermekeink
számára. Olyan jó volna, ha a múltban
való nosztalgikus elmerülés helyett bátran
előre néznénk, a holnapban keresve
válaszát a bennünk lappangó
éhségre. Az idők Ura szelíden vezet. Nem a
múltban,
hanem a jövőben vár ránk a nekünk szánt
csodás ajándékaival. Én nyugodt vagyok,
és bátorítalak, hogy szívetek
vágyára hallgatva elinduljatok, mert tudom, hogy
az évmilliárdok óta tartó
feltartóztathatatlan utazásunk a végtelenül
szerető
Szentháromságos egy Istenünk karjaiba vezet.
-bécsé
írása alapján-
„Férjem
is, én is katolikus nevelést kaptunk. A
párválasztásnál mindkettőnknek fontos
volt a világnézeti azonosság.
Házasságkötésünk előtt
eldöntöttük, hogy öt
gyermekünk lesz, és eszünkbe sem jutott azon
gondolkodni, miből fogunk megélni.
A házasságunk első öt évében nem volt
saját lakásunk, ez alatt az idő alatt
három gyermekünk született. Isten abban
segített minket, hogy a lényegest
nézzük, és ne a lényegtelent” – kezdte a
családja történetét Mihályi Krisztina.
A hétgyermekes édesanya a későbbiekben
arról is beszélt, hogy a családjában
jelentkező betegség és annak következményei
hatására hogyan változott meg a
gondolkodása önmagáról, az életről
és Istenről. Megrendítő vallomásából
idézünk
a következőkben.
Nagyon
boldogok voltunk, amikor megszületett az első gyermekünk. Azt
gondoltuk, a
házasságunk majd működik a saját erőnkből.
Okossággal, közös erővel minden
nehézségen felülkerekedünk, sőt a
házasságunkban nem is lesznek problémák.
Lettek. Jött az első döbbenet: a második
gyermekünk súlyos szívbetegséggel
született. Az embernek ilyenkor az az első reakciója, hogy
vele ez nem
történhet meg. Megtörtént. Akkor azt gondoltam:
mindegy hogyan, csak éljen!
S
ennek érdekében mindent képes voltam megtenni a
gyermekemért. Maga az élet volt
számomra fontos, és nem mérlegeltem azt, hogy
milyen lesz egy beteg gyermekkel
együtt élni. Ágoston azután nyolc
hónaposan meghalt… A kezeim között. Egyedül
voltam vele otthon. Tudtam, hogy meghalt, mégis rohantam vele a
kórházba, mert
nem voltam képes elfogadni a tényt mindaddig, amíg
az orvos azt nem mondta: itt
minden hiába. Egy életre szól az, amit akkor Isten
megmutatott számomra. Ott, a
gyermekemmel a kezemben megéltem azt, hogy ki az Isten,
és milyen hatalmas, és
azt is, hogy ki vagyok én: hogy mennyire nem tudok mit tenni.
Meghal a gyerek a
kezemben, és tehetetlen vagyok. Valahogy így mondja
Jób a bibliai történet
végén: eddig csak hírből ismertelek, de most
találkoztam Veled…
Azután
sorban születtek a gyermekeink. A nagyszülők távol
voltak, megtapasztaltuk, mit
jelent nehézségek között élni, több
gyerekkel. Csak olyan munkakört tudtam
vállalni, amelyben szó sem lehetett
túlóráról, hiszen ha beteg lett valamelyik
gyermek, otthon kellett maradnom. A férjem fiatal
mérnökként szintén keveset
keresett.
De
ekkor is csak a magunk szempontjából néztük
az életünket. Amolyan vasárnapi
keresztények voltunk, elmentünk
vasárnaponként a templomba, megtartottuk a
törvényt. Elhittük magunkról, hogy
tökéletesek és jók vagyunk: „a
háromgyermekes család” – még vállon is
veregettük magunkat ezért. De a vasárnap
mindig alkalmat adott arra is, hogy szembesüljünk
önmagunkkal; fogadkoztunk,
hogy megváltozunk, majd a következő héten… De az
életünkben nem változott
semmi.
A
nehéz körülmények közepette arra
jutottunk, hogy elmegyünk az országból.
Eladtuk az értékeinket (egy
villanyvarrógépet meg a könyveinket),
felépítettük
a légvárainkat és becsomagoltunk a
bőröndökbe. Az indulás előtt két nappal
azonban történt valami, amiből arra
következtettünk, hogy Istennek más a terve
velünk, nem az, amit mi akarunk.
A
szomszéd néninek nem volt senkije, mi
segítettünk neki. Combnyaktörést
szenvedett, kórházba került. Tudtuk, ha mi
elmegyünk, ő teljesen egyedül marad.
Bejártam hozzá a kórházba. Az egyik
vasárnapi látogatás alkalmával úgy
esett,
hogy már nem tudtam hova elmenni szentmisére. A
néni ágyán ülve arra gondoltam:
Istenem, az a fontos, hogy teljesítsem a törvényt,
vagy az, hogy meghallgassam
a néni panaszait? Arra jutottam, hogy fontosabb ott maradni
mellette, Isten majd
ad lehetőséget, hogy eljussak szentmisére.
Látogatás után kijöttem a
kórházból,
s a Kis Szent Teréz-templomba – ahol azelőtt soha nem
jártam – még éppen el
tudtam menni. Ott meghívás kaptam egy
közösségbe, éppen másnap volt az első
katekézis. A negyedik alkalomra már a férjemet is
meghívtam.
Akkor
láttam először, hogy Isten benne van az életemben,
és neki más az akarata, mint
az enyém. A férjem is egyetértett velem, s ennek
nagyon örültem. Itthon
maradtunk.
Már
negyedik éve jártunk a közösségbe,
amikor elkezdtünk gondolkodni arról, hogy
mire is való a mi házasságunk, ha bezárjuk
az élet továbbadásának a
lehetőségét. A legkisebb gyermekünk akkor már
tizenkét éves volt. Döntöttünk és
kockáztattunk: ha Isten még szeretne gyermeket adni
nekünk, akkor nem állunk
ellen. Még három gyermekünk született.
Az
ötödik születése előtt már harmincnyolc
éves voltam, és az orvos el akart
küldeni genetikai vizsgálatra. Persze nem mentem. Az orvos
nem értette ezt az
egészet, agresszíven kezdett velem beszélni,
mondván: örülhetnék neki, hogy ezt
a vizsgálatot ingyen kapnám, míg mások
súlyos összeget fizetnek érte. Látta,
hogy ez nem hat meg engem. Azt válaszoltam: akármilyen
baja van a gyereknek,
meg fogom szülni. Erre másképpen
próbálkozott: amíg a szülők élnek –
mondta –, addig
valahogy elvan a beteg gyerek, de ha meghalnak, akkor mi lesz? Azt
válaszoltam:
ez nem a mi dolgunk. Az életben azt tapasztaltam, hogy
még a következő napomat
sem tudom bebiztosítani, nemhogy a távoli jövőt.
Ekkor meg azzal jött, hogy
gondoljam meg, mibe kerül a társadalomnak egy beteg gyermek
felnevelése!
Hála
Istenek megszületett az ötödik gyermekünk,
azután a hatodik majd a hetedik –
akkor még azt gondoltuk, hogy egészségesen. A
hetedik gyermekünkről nyolc éves
korában derült ki, hogy nagyon súlyos
betegsége van. Egy kötőszöveti betegség,
amely elsősorban a csontjait érinti. Ez eleinte nem
látszott, most, tizennégy
éves korában már egyre inkább. De
érintheti a szemet, a veséket, a szívet is –
nem tudjuk, mi jöhet még, és sajnos az orvosok sem,
ugyanis nagyon ritka
betegségről van szó.
Ha
elmegyek a genetikai vizsgálatra, és elsorolják a
rengeteg súlyos problémát,
amivel a gyermek születik, ha nem így gondolkodom az
életről, akkor Matyi nem
születik meg, mert ez a mai szemlélet: dehogy kell nekem
egy ilyen beteg
gyerek. Most azonban azt kérdezem: azok közül, akik
ismerik, ki merné azt
mondani, hogy Matyinak nem kellett volna megszületnie?! Ő a
legmozgékonyabb
gyermekem. Már reggel a lába alatt van a focilabda,
kedves, helyes gyerek,
melegszívű fiú. Valóban találó a
neve: Isten ajándéka. Azt gondolom, Isten
általa is megmutatja nekünk: az élet sokkal
több, mint az egészség.
Persze
nem könnyű ezzel a betegséggel együtt élni. Az
orvosok is tanácstalanok,
rengeteg összefüggésre magunknak kellett
rájönnünk. Sokszor csak állok
tehetetlenül: most mit tegyek, kihez forduljak, hogyan
segítsek? Elég
reménytelen a helyzet…
Bennem
van az aggodalom, de talán Isten azért adja ezt a
helyzetet, hogy lássam a
gyengeségemet. Idősek vagyunk már. Felvetődik bennem a
kérdés: mi lesz vele, ha
mi nem leszünk már… Azután arra gondolok: Isten
biztosan elrendezi majd.
Fél
évvel ezelőtt kiderült, hogy öröklött
betegségről van szó, ami a családban
eddig nem jött ki, ugyanakkor minden gyermekünket
érinti valamilyen szinten.
Reméljük, persze, hogy nem lesz gond. De néha
jön a kísértés: mi lesz, ha
mégis… Talán bíztató, hogy vannak
családtagok – most már tudjuk –, akik
normális életet élnek ezzel a betegséggel.
Nem
merném mondani, hogy nagy hitem lenne, de tapasztalom, hogy
Isten kegyelme
velem van a nehéz helyzetekben. Talán egy nagyon pici
hitem mégis van. Ha nem
lenne, akkor a kisfiunk halálába belebolondultam volna.
Sokszor feltettem
magamban a kérdést: hogyan tudják elviselni az
ilyen vagy hasonló helyzeteket
azok az emberek, akik nem hisznek Istenben?
Az
életünk során sok nehézséggel kellett
szembenéznünk, és azt látom, hogy emberi
erővel tényleg semmit nem tudunk tenni. Mindig elbukom, de
tudom, hogy Krisztus
azt mondja: van újrakezdés, megint fel kell állni!
Valaha
azt képzeltem magamról, hogy erős vagyok, jó
vagyok. Azóta egy lefelé haladó
úton megyek, de a történtek által
látom, hogy valójában ki is vagyok én
és ki
az Isten. Hálás vagyok azért, hogy Ő ezt engedi
látnom.
(EMKÁ)
Jó Atyám,
fogadd el áldozatokat,
hogy levezekeljem
bűnös voltomat.
A magyar
bűnökért mindezt felajánlom,
a papok
vétkeiért áldozatul dzánom.
Migebből sarjadjon kegyelmi
vetés,
katolikus magyar
ujjászületés.
Mindent erre szánok,
s ezért a
munkáért,
amit egykor
végezhetk Isteért,
hazáért.
De Jézussal
kérem, hogy ez a pohár,
ha csak lehetséges,
múljék tőlem már.
Mégis
kérésemmel nem kötöm meg karod:
Úgy
történjék velem minden, ahogy Te
akarod.
Istenem, Istenem,
miért hagytál el?
Imám meghallgatlan
még meddig szál
fel?
Mégis Szent Fiaddal
kezedbe ajánlom
lelkem, sorsom és
jövőm, bárhogyan is
álljon.
Jézus
keresztjénél Te hű maradtál,
Szűzanyám, Te senkit
el sose hagytál.
Ha mindenki elhagy,
Szíved el ne
hagyjon,
a Golgota
keresztútján mellettem
maradjon.
(J. Imre atya -1919-2011-)
Egyre
önzőbb és öregebb európai világunkban
szomorú dolgok történnek, lassan már
semmin sem csodálkozunk. Az emberek annyira „meg akarják
valósítani” önmagukat,
hogy a másság tisztelete felülírja az
azonosságét, a jogok védelme pedig
megfeledkezik a kötelességekről. Jó negyed
százada, amikor családommal lakást
szerettünk volna bérelni, lépten-nyomon olyan
hirdetésekre bukkantunk,
amelyekben ott állt a kikötés, hogy csak gyermek
és háziállat nélkül kiadó a
hirdetett bérlemény. Most olvasom a hírt, hogy egy
skóciai falu, Firhall lakói
úgy döntöttek, településük
gyermekmentes falu lesz, az itt lakó személyek
háztartásában nem élhet gyermek, s az ott
élés, illetve letelepedés feltétele a
betöltött 45. életév. Az idős lakók
nyugalomra vágynak, utálják a
gyermekzsivajt, bár a gyermekek, unokák rövid
látogatását azért engedélyezik. A
„szinglik” és a büszke melegek világában
nincs ebben semmi abszurd, nyilván
tényleg halálos csönd van abban a faluban, ahol
én nem szeretnék élni. A keresztény
ember számára felfoghatatlan önzés
„természetesen” jogszerű, csak éppen
természetellenes, ember- és istenellenes, és
persze jövőellenes. Csak sajnálni
tudom ezeket az embereket, hiszen szemem előtt cseperednek fel
unokáim, és
minden gond ellenére csodálatos,
megfiatalító érzés már puszta
látványuk is,
nem szólva a közös játékról,
meséről, és a többi nagyszülői
örömről. Ezek a
skótok valóban „szegény gazdagok”, akik mellesleg
a nyugati kultúra és
civilizáció összeomlásának
előhírnökei. A gyermektelen falu lakosai „szakítani
akarnak az öregedéssel kapcsolatos
előítéletekkel”. Nos, valóban sokat
változott az élet az elmúlt
évszázadban, jelentősen nőtt az átlagos
életkor és
– főleg Amerikában- akár hetvenévesen is
bátran nekivágnak a negyedik (persze
gyermektelen) házasságnak. Mindenki látott
már csiricsáré ruhában díszelgő
amerikai aggastyánokat, mint jómódú
turistákat, akiket leszármazottai évente
egyszer, karácsonykor felhívnak telefonon, élnek-e
még. Nálunk, Magyarországon
is egyre több a gyermekmentes falu, ahonnan nem az öregek
utálják ki őket,
hanem a fiatalok menekülnek el a kilátástalan
szegénységből, illetve nem mernek
gyermeket vállalni biztos megélhetés
nélkül. A probléma nem egyszerű.
Mondhatunk szép szavakat a családról, ha maga az
egész „euroatlanti”
civilizáció felesleges teherként kezeli a
gyermekeket és az öregeket. Számára
csak a 20-40 év közötti korosztály
„versenyképes”, azt alkalmazza és megfizeti,
de ha nincs elég jelentkező, áttelepíti
iparát oda, ahol olcsóbb a munkaerő és
biztosított az utánpótlás, a
gyermekáldás.
Vagyis
ez nem egyszerűen demográfiai gond. Ez magának a nyugati
civilizációnak és
kultúrának az elhallgatott és félrekezelt
betegsége, egyszerre istentelen és
embertelen. Nincsen igazi család gyermekek nélkül,
és nincs nagyobb fájdalom,
mint utódok nélkül hagyni itt ezt a világot.
Ez vonatkozik a népekre,
nemzetekre is: amelyik nép nem képes önmaga
pótlására, az súlyosan beteg, abban
a népben valami megtört, az a nép már
elfogadta saját pusztulását. Ezért fontos,
hogy támogassunk minden olyan törekvést, mely
gyógyítani akarja e nagy bajt.
Ebben bizonyosan nem lehet példaképünk az önző,
önmagában gyönyörködő nyugati
civilizáció. Jókai gyönyörű két
regényét idézve:inkább legyünk gazdag
szegények, mint szegény gazdagok.
(szszp)
Jól megjelölte
ezt az ezredévet:
kereszttel írta
rá kemény nevét,
mint hallhatatlan győzelmi
ék.
Alapkő lett, de
kőnél súlyosabban
vetette el az
épülő falakban
toronyszökkentő,
férfias hitét.
Amint
alázatát mindegyre inkább
úrrá emeli
roppant erején,
a bércre hág,
s egy országot tekint
át,
hol hajnalpírban
reszket még a fény.
Komor felhőkből bomlik ki a
kék ég
s virrasztva várja
népe ébredését
a századok
szélfútta reggelén.
Nem tétován,
de biztos mozdulattal
lendül előre tervező
keze
míg port kavar,
és szilaj kedvvel
nyargal
a forró
puszták zendülő szele.
Bölcs szemmel
néz a fényes távlatokba,
s
pillantásával féltőn átkarolja
a frissen szántott
szűzi földeket.
Kegyes jobbjával
törvényt ír,
keményet,
hogy megkösse a
rónák vad porát,
szőlő teremjen és
kenyér, fehérebb,
s hogy mindenki meglelje
otthonát.
Áldott szigor,
rendet hozó szelídség!
aranyszív, mely
eltékozolja kincsét,
hogy új
szívekben ragyogjon tovább!
Hát róla
zengjen most a lelkes ének!
Uram, téged
dicsérünk általa,
mert ő volt a te
választott edényed,
apostolod; híved s a
föld sava.
És ő volt ama
bibliai sáfár;
kire be jó, hogy
éppen rátaláltál,
midőn megvirradt napunk
hajnala!
Már
a közgyűlésen elhatároztuk, hogy a fiatalok
Bogácson, míg mi az alapítók
csapata Párkányt tesszük családi
üdülésünk központjának a
családok évében. Az
időpont augusztus 6 és 14 közé esett, így
most is elmondhattuk azt „együtt két
helyen”.
Most
röviden összefoglalom a párkányi hetünket,
hogy megosszam az ott szerzett
élményeket. Szombaton indult útjára az
idősek csapata, hogy elfoglalja helyét a
Vadas termálfürdő területén álló
apartman házakban. A szombati nap a terület
megismerésével és medence próbákkal
telt el, míg vasárnap átsétálva a
vén Duna
felett Esztergomban szentmisével kezdtük a
püspöki palota melletti templomban,
ahol annak idején volt plébánosunk Kiss
István kanonok úr is szolgált.
Visszatérve
bázisunkra a nap hátra lévő részét,
akár csak a többi napok esetében is vízben
és víz közelben töltöttük. Ám
nem maradt el a kisváros és környezetének
megismerése sem. Többször is kisétáltunk
a sétáló utcává alakított
óváros
részbe. Gyönyörködtünk a
megújított 1896-ban épült (honfoglalás
1000. éve)
házakban. Sokunk szemében lepergett az utóbbi 100
év története a vasfüggönytől
a szabad átjárásig. Szép házak,
élettel teli utcák, de a híd felé haladva
az a
benyomásom alakult ki, hogy Párkány fő
nevezetessége mégis a Duna másik oldalán
van, a várhegyen álló, felénk
mosolygó, magához vonzó Isten
házában, az
esztergomi Bazilikában ölt testet. Egyházunk
központja nem hiába csalogatott bennünket.
Így szerda reggel ismét gyalogszerrel a II.
világháború végén felrobbantott, de
tíz éve felújított hídon
átkelve, Esztergom elfoglalására tettünk
kísérletet. A
Püspöki Palota szebbnél szebb szobái,
köztük az is, ahol első magyarországi
látogatásakor megszállt boldog II. János
Pál pápa, majd a Keresztény Múzeum
szárnyas oltárai festményei, szőttesei a
hozzáfűzött idegenvezetői mondatokkal
rengeteg értékes ismerettel bővítette
tudásunkat, lesöpörve a port a sokszor ez
alatt szunnyadó múltismeretünkről.
Ezután
a vár bevétele következett. A
tanítóképző felőli meredek oldalon jutottuk be a
várba, ahol az ásatások különböző
mélységeiben, a letűnt és egymásból
táplálkozó korok üzenetét
érzékelhettük a feltárás során
előkerült tárgyakon,
fal- és freskómaradványokon keresztül.
Áthaladva a várkápolnán, sok lépcső
leküzdése után a várfokán
találtuk magunkat. Megérte a fáradságot,
hisz onnan
körültekintve már egész Esztergom,
Párkány, a Dunakanyar a Garam torkolati
részével együtt a lábunk alatt hevert.
A
várból kijövet a Bazilikába vitt utunk, hogy
hálát adjunk Istennek e sikeres
hadműveletért és imádkozzunk az ötvenes
évek elején mártírhalált halt boldog
Meszlényi Zoltán ereklyéje által
ékesített, égő gyertyákkal és
imádkozó emberekkel
körülvett oltára előtt.
Esztergomi
utunk végállomása a vadkerti kezek által, a
Confector Kft. szervezésével
megújult, sokáig a szovjet hadsereg zöldséges
pincéjévé züllesztett, Prímás
Pince megtekintésével zárult.
35
percnyi erőltetett menet után ismét a vadasparki
bázisunkra értünk, hogy ki-ki
a maga módján felkészüljön az
újabb ismeretszerzésre. Késő délután
még Muzslára
vitt az utunk, ahol a
Visszatekintve
a közösen eltöltött időszakra, ismét
megérezhettük a közösség megtartó
erejét. 12
családból állt össze e „honfoglaló
csapat”, aki a harcok hevében is tudott
ünnepelni, köszöntve a születésnapjaikat,
20. házassági évfordulójukat e
hadművelet alatt ünneplő harcos társaikat. Az ünnepek
az idő múlására is
emlékeztetik az embert és erősítik azt az
érzést, hogy a jót nem tegnap, nem
majd holnap, hanem ma és szüntelenül kell tenni, hogy
kijuthassunk abból a
kátyúból, ahová az önző korszellem
taszított bennünket.
(Párkány-
Érsekvadkert, 2011. augusztus 14. emjé)
Szavaink
és tetteink között gyakori a szakadék. Van,
amikor sikerül ezt áthidalni, de
gyakran nem. Könnyen kimondjuk például az
ígéreteket, olykor a komolyakat is, és
fájó, hogy annyiszor megfeledkezünk
teljesítésükről. Különösen
nyomasztó, hogy
a kulturált keresztények is mennyire feledékenyek
tudnak lenni ebben a
tekintetben. Mintha futóhomokra írnánk az
ígéreteinket.
A
Hegyi beszéd befejezése különösen
emlékezetes, amikor Jézus határozottan
kijelenti: „Nem mindenki, aki mondja nekem: Uram, jut be a mennynek
országába,
hanem az, aki teljesíti Atyám akaratát”,
olvashatók e figyelem felkeltő sorok
Mt,7,21 alatt. A végítélet dramatizált
képe külön is kiemeli a szó és a tett
szembesítését. Mert sokan hivatkoznak Jézus
nevére, akiket nem ment föl az ítélet.
Tehetnek megcsodálható dolgokat, felemás
karizmatikus adományok birtokában,
anélkül, hogy ez szerves része lenne a megszentelt
életnek. Jézusra nem elég
hivatkozni. Őt követni kell. Nem elég csodát tenni.
A boldoggá- vagy a szentté
avatás bizonyságául az Egyház csak akkor
fogadja el a csodákat, ha azokat
megszentelt élet is hitelesíti.
Van
aztán egy hasonló, térben és időben nagyon
tágas emberi tapasztalat is: az
Isten akaratára való gyakori és olykor
könnyelmű, sőt vétkes hivatkozás. Ekkor
Isten akaratába bújtatjuk saját akaratunkat. Ez
komoly teológiai problémává
nőtte ki magát. Ebben az esetben nem Jézus
nevével, hanem Isten nevével élnek
vissza emberek, akik könnyelműen hivatkoznak a Mindenható
akaratára. Persze
van, amikor a naiv jó szándék, máskor
viszont a vétkesen elfogult nézet a
vezető motívum. Pál apostol üldözői is
„szolgálatot véltek tenni Istennek”,
vagyis az a meggyőződés vezette őket, hogy Isten akaratát
teljesítik
tetteikkel. Még az Ószövetség
választott népe sem volt mentes ettől a nagyon is
emberi szemléletmódtól, amikor Isten
akaratának vélték a „szent háborút”.
Még
többször leleplezték azt a jellemzően emberi
törekvést, amikor a háborúban
mindkét fél saját oldalára
kívánta állítani az Istent. Ez a
kívánság azonban teológiailag
nem igazolható. Akik jó ügyért harcolnak,
hittel vallhatják, hogy „Velünk az Isten”.
Ez lelki erőt ad nekik, csak nem éppen úgy, ahogyan
általában gondoljuk. Istent
nem lehet kötelezni arra, hogy mitológiai
felfogásban győzelemre segítse akár
az egyik, akár a másik sereget. Nincs szükség
viszont a cinikus mondásra sem:„Isten
mindig a győzteseket segíti”. Egy hívő sakkozó
imáját érdemes most felidézni:
„Add, Uram, hogy ne csak a győzelem, a vereség is a javamra
váljék”. Mert ugye
emlékszünk arra a Szentírási részre,
mely felhívja figyelmünket arra, hogy az
Isten szeretőknek minden a javukra válik.
Mi
az, ami teológiailag igazolható? Az
Ószövetségben visszatérő
felhívás
mindenképpen Isten akarata, hogy „szentek legyetek”. Az
Újszövetségben pedig a
hittétel jelenti a hívő bizonyosságot, mint
például Isten egyetemes üdvözítő
akaratának dogmája. Ez azt jelenti, hogy Isten minden
ember üdvösségét akarja,
ha az ember maga is akarja.
Van
egy csodálatos mondat, amely győzelmet eredményezett egy
itáliai
Dante-versenyen. A tét: az lesz a nyertes, aki megtalálja
az Isteni színjáték legsúlyosabb
mondatát. A bírálókat is dicséri,
hogy annak a pályázónak adták a
fődíjat,
akinek választása erre a mondatra esett: „A te akaratod a
mi üdvösségünk”.
béel
Július
26-án a nyári ülésszünet ellenére
rendkívüli ülést tartottunk, ahol a
meghibásodott fogorvosi szék javítási
lehetőségével, a gép
lecserélésének
lehetőségeivel foglalkoztunk. A többmilliós nem
tervezett kiadás
legköltséghatékonyabb, de
szolgáltatási színvonalában azonos
értékű
megoldásáról augusztus végén
születik döntés. Addig osztott költség
melletti
bérléssel működünk tovább.
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
Vége
a nyaralásoknak. A gyerekeknek is megkezdődik az
iskolaév, és sűrűsödnek az
ünnepségek is. Felhívjuk a Kolping testvérek
figyelmét, hogy a vasárnapi
szentmisék hirdetésében hallható
ünnepeken (Hősök napi szentmise, majd
koszorúzás, Jubileumi búcsú a váci
Hétkápolnánál, Kálvária
búcsúnk körmenettel)
minél többen, a világ felé jelet adva
hovatartozásunknak, vegyenek részt.
Ebbe
az ünnepsorba beilleszthető a szeptember 17-i csepeli
meghívás, ahol az EMESE
park ad otthont egy országos Kolping rendezvénynek.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
Pusztaberkiben
a szentmise: szombaton du. 5-kor lesz.
SZEPTEMBER 4-ÉN HŐSÖK ÜNNEPE, a fél 10-es szentmisét
követően emlékezés a Hősök
emlékművénél.
Szeptember
8-án, csütörtökön Kisboldogasszony
ünnepe, Mária születésének napja.
Reggel 7-kor, és este 7 órakor lesznek a
szentmisék.
A Váci Hétkápolnai
búcsú szeptember 11-én lesz. Különös
ünnepélyességgel,
hiszen a Kegykápolna 300. évfordulóját
ünnepeljük. Az ünnep programja a
Hirdetőtáblán megtekinthető. A Búcsúi
főmisére a Székesegyháztól körmenet
indul
9-kor, és a kápolnánál 10 órakor
lesz a szentmise.
A KÁLVÁRIA BÚCSÚ: SZEPTEMBER 18-ÁN LESZ. Előtte
szombaton fél 6-kor keresztúti
ájtatosság, majd szentmise a
Kálváriánál.
18-án,
vasárnap a templomból fél 10-kor indul a
körmenet a Kálváriához, majd ott
szentmise, és körmenetileg jövünk vissza.
A szentmisét, szentbeszédet a
Székesfehérváron pappá szentelt
Szilágyi
Szabolcs újmisés végzi.
Pusztaberki
szentmise du. 5 órakor
Szeptember
utolsó vasárnapja SZENTÍRÁS
VASÁRNAP. - Ugye nemcsak a
Biblia évében,
most is kézbe vesszük és olvassuk Isten
Igéjét?
13. Virág
Zsanett, Zsaklin (2008 Virág
Attila-
Kartnyák Zsanett
14. Virág
Amanda (2009 Virág Attila, Kartnyák Zsanett)
15. Virág
Virginia (2011, Virág Attila, Kartyán Zsanett)
16. Kis
Dániel (Kis Zoltán – Gálik Szabina)
17. Barák
Mátyás (Barák Barna Imre – Blaskó
Magdaléna)
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
2.
HALOTTAINK:
1. csütörtök -
2. péntek -
Laczó János, felesége Erdős Rozália,
lányuk és vejük
-
Sípos Ferenc, Sípos és Pataki család
élő és elhunyt tagjaiért
3. szombat
- Súth Antal, felesége Bicskei Anna, fiuk,
szüleik, unokavejük
-
-
Kiss és Kukkel család élő és elhunyt
tagjaiért
4. vasárnap - Szakács János,
felesége Kovács Rozália, Halaj József,
felesége
Konopás Mária, a család élő és
elhunyt tagjaiért
-
Kordics János, felesége Pálinkás Anna, a
család élő és elhunyt
tagjaiért
5. hétfő -
6. kedd
-
7. szerda
-
8. csütörtök -
9. péntek -
Urbán Ignác, Urbán és Kaba család
elhunyt tagjaiért
(alapítványi)
-
Boda János, 2 felesége, szüleik, testvéreik,
sógoraik és sógornőik
10. szombat
- Jakubecz János, felesége Szabó
Erzsébet (4. évforduló), szülők,
hozzátartozók
-
-
11. vasárnap - Holes Antal, felesége, a család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Vitéz Istvánné szül. Csillag Mária, 2
fia, veje, valamint Mrekvicska József és
szüleik
-
Kristók Jánosné szül. Halaj Margit,
lánya, a család élő és elhunyt
tagjaiért,
Balázs Sándor és felesége
12. hétfő -
13. kedd
-
14. szerda
-
15. csütörtök - Laczó András 1.
évforduló, szülei, testvérei és
hozzátartozók
-
Szabó Ignác, felesége Záhorszki Margit,
gyermekeik, szüleik, testvéreik,
elhunyt családtagok
16. péntek -
17. szombat
- Záhorszki Gergelyné szül. Csillag
Erzsébet 1. évforduló
-
Valkó János, nagyszülők, élő
hozzátartozók
-
Néder Géza apát úrért és
elhunyt papokért
18. vasárnap - dr. Mácsik Ferenc, szülei és
testvére
19. hétfő -
20. kedd
-
21. szerda
-
22. csütörtök -
23. péntek -
24. szombat
- Paulicsek János, szülei, a család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Gálik István 1. évforduló, szülei,
anyósa, apósa, testvérei, a család
élő és
elhunyt tagjaiért
-
Berta és Boda család halottaiért
25. vasárnap - Jakubecz Mihály, felesége Mrekvicska
Mária, szüleik és testvéreik
-
-
Konopás István, szülei, testvérei,
apósa Nagy Lajos, felesége Molnár Ilona, a
család élő és elhunyt tagjaiért
26. hétfő -
27. kedd
-
28. szerda
-
29. csütörtök - Híves Mihály, 2 felesége,
szüleik, gyermekeik, a család élő és
elhunyt tagjaiért
30. péntek - prof. Dr. Molnár
Sándor, szülei, nővére Margit és
férje,
sógorai, Kristók Sándor és nagyszülei
-
Halaj Ignác, felesége Kosztrihán Mária,
fiuk, vejük és szüleik
-
Szabó jános, szülei, apósa, anyósa
és Czinege Ferenc