Krisztus értetek
szegénnyé lett (2Kor 8,9) mottóval
a Szentatya ez év
nagyböjtjén is üzenettel fordul a katolikus
hívekhez, melyet az alábbiakban
adunk közre.
Kedves
Testvéreim!
1) A
húsvét felé
vezető út minden évben nagyszerű alkalmat ad, hogy
elmélyítsük keresztény
hitünk értelmét és
értékét. Arra ösztönöz minket, hogy
újra felfedezzük Isten
irgalmasságát, s ezáltal magunk is az
irgalmasság tetteivel forduljunk
testvéreink felé. Az Egyház feladata gondoskodni
arról, hogy olyan különleges
cselekedeteket ajánljon a hívők figyelmébe,
amelyek elősegítik belső
megújulásukat ebben az időszakban. Ezek közé
tartozik az ima, a böjt és a
jótékonyság. Ebben az évben
szokásos nagyböjti üzenetemben elidőzöm a
jótékonyság gyakorlatával kapcsolatos
gondolatkörnél, készülődve húsvét
ünnepére. Jótékonynak lenni annyit jelent,
hogy kézzel fogható módon sietünk
szükséget szenvedő embertársaink
segítségére. Ugyanakkor ez az aszkézis
gyakorlata is, amely abban segít, hogy függetlenné
váljunk a földi javak birtoklásának
vágyától. Jézus nyomatékosan
rámutat arra, hogy milyen erős a materiális javak
birtoklásának hatása, és
hangsúlyozza, hogy egyértelműen döntenünk kell,
máskülönben fennáll annak a veszélye,
hogy ezek bálványokká válnak. Ezért
így
szólt tanítványaihoz: „Nem szolgálhattok az
Istennek és a mammonnak” (Lk
16,13). A felebarátainknak nyújtott
segítség lehetővé teszi, hogy ellenálljunk
ennek az állandó kísértésnek, hiszen
arra nevel minket, hogy észrevegyük
szükségleteiket, és megosszuk
embertársainkkal mindazt, ami az isteni jóság
révén osztályrészünk lett. Ez a
szegények részére folytatott
adománygyűjtés
célja, amely a világ számos részén
gyakorlattá vált a nagyböjti időben. Ily
módon a belső megtisztulás összekapcsolódik
egy olyan gesztussal az egyházi
közösségben, amit már az ősegyház is
ismert. A jótékonyság művéről beszél
Szent
Pál apostol is a leveleiben, amikor a jeruzsálemi
hívek számára történt
gyűjtésről ír. (ld. 2Kor 8-9, Róm 15,25-27).
2)
Az evangélium ezt tanítja: nem birtokosai, hanem
gondnokai vagyunk a kapott
javaknak. Ne tekintsük gazdagságunkat sérthetetlen
tulajdonunknak, hanem
eszköznek, amelyen keresztül az Úr hív
mindannyiunkat, hogy gondoskodó
szeretetét közvetítsük embertársaink
felé. Amint a Katolikus Egyház
Katekizmusa hangsúlyozza, az anyagi javaknak – egyetemes
voltuk miatt –
társadalmi értékük van. Jézus
egyértelműen figyelmezteti azokat, akik a földi
javakat egyedül a maguk számára akarják
birtokolni és használni. Látva a
tömegeket, akik mindenben hiányt szenvednek, és az
éhezés kínjait kénytelenek
eltűrni, Szent János apostol első levelének szavai
keményen csengenek: „Hogyan
marad meg az Isten szeretete abban, aki – bár bőven van neki a
világ javaiból –
mégis, amikor látja, hogy testvére
szükséget szenved, elzárja előle a
szívét?”
(1Jn 3,17). Még világosabb a
felszólítás a keresztény országok
felé a javak
megosztására, hiszen felelősségük a
nyomorgók és elhagyottak sokaságával
szemben még súlyosabb. Segítségükre
sietni inkább az igazságosságból
fakadó
kötelezettség, mint karitatív cselekedet.
3)
Az evangélium leírja azt is, mi a
jótékonykodás lényegi jellemzője:
úgy kell
megcselekedni, hogy rejtve maradjon a világ szeme előtt.
Jézus azt kéri tőlünk:
„Te úgy adj alamizsnát, hogy ne tudja a bal kezed, mit
tesz a jobb. Így
alamizsnád titokban marad” (Mt 6,3-4). Röviddel előtte
pedig azt olvassuk: ne
dicsekedjen senki a saját jótetteivel, mert ezzel
kockára teheti égi jutalmát
(ld. Mt 6,1-2). A tanítványoknak kell arra gondot
viselni, hogy minden Isten
nagyobb dicsőségére történjen. Jézus
figyelmeztet: „A ti világosságotok is
világítson az embereknek, hogy jótetteiteket
látva dicsőítsék mennyei
Atyátokat” (Mt 5,16). Ezért mindennek Isten
dicsőségét kell szolgálnia, nem
pedig a miénket.
4)
A Szentírás arra ösztönöz minket, hogy
vegyük észre a jótékonyság
mélyebb
értelmét: a tisztán anyagi dimenzió
transzcendens értelmére világít rá;
azt
tanítja, hogy nagyobb öröm adni, mint kapni (ld.
ApCsel 20,35). Ha
cselekedeteinket a szeretet vezeti, akkor hitünk
igazságát juttatjuk kifejezésre.
Nem azért kaptuk Teremtőnktől életünket, hogy
önmagunknak éljünk, hanem
Istennek és embertársainknak (ld. 2Kor 5,15). Minden
alkalommal, amikor Isten
iránti szeretetből megosztjuk javainkat a szükséget
szenvedő embertársainkkal,
megtapasztaljuk, hogy az élet bősége a szeretetből fakad,
és minden visszatér
hozzánk, mint a béke, a belső
megelégedettség és öröm
áldása. Égi Atyánk saját
örömével jutalmazza meg
jótékonyságunkat. Sőt, még ennél is
többet kapunk.
Szent Péter a jótékonyság lelki
gyümölcsei között említi a bűnök
bocsánatát: „A
szeretet leplet borít rengeteg bűnre” (1Pt 4,8) írja
Péter. Amiként a nagyböjti
idő liturgiája gyakorta ismétli, Isten
felkínálja nekünk, bűnösöknek a
megbocsátás lehetőségét. Ennek
befogadásra készít fel minket, amikor megosztjuk
a szegényekkel azt, ami a miénk. Azokra is gondolok, akik
korábbi bűneik miatt
a gonosz terhét hordozzák, s ezért távol
érzik magukat Istentől. Megbénítja
őket a félelem, és megakadályozza, hogy Isten
felé forduljanak. A jótékony
cselekedet közelebb visz minket a felebaráthoz, így
Istenhez is közel visz,
ezáltal valóban eszköze lehet
megtérésünknek és
kiengesztelődésünknek Istennel
és testvéreinkkel.
5)
A jótékonyság szeretetteljes nagylelkűségre
nevel. Szent Giuseppe Benedetto
Cottolengo azt ajánlja: „Ne azokat a pénzdarabokat
számoljátok, amit kiadtok.
Hiszen ahogyan alamizsnát adva nem tudhatja a bal kezed, mit
tesz a jobb, úgy a
jobb kezed se tudja, mit tesz.” (Detti e pensieri, Edilibri, Nr.
201).
Ezzel összefüggésben kap nagy jelentőséget az
evangélium egyik jelenete, amikor
az özvegyasszony a templom áldozati perselyébe dobja
mindazt, ami csak
szegénységétől telt, „egész
megélhetését” (Mk 12,44). A jelentéktelen
értékű
fillér nagy kifejezőerejű szimbólummá
válik. Ez az asszony nem a fölöslegéből
ad és nem abból, amit birtokol, hanem azt adja, ami ő
maga. Egészen önmagát
adja.
Ez
a megindító elbeszélés abba az
eseménysorba illeszkedik, amely közvetlenül
megelőzi Jézus szenvedését és
halálát. Jézus szegénnyé lett, hogy
szegénysége
által gazdaggá tegyen minket. A népek apostola a
Korintusiakhoz írt második
levelében úgy beszél Jézusról
(vö. 2Kor 8,9), hogy ő egészen nekünk adta
önmagát. A nagyböjti idő arra ösztönöz
minket, hogy a jótékonyság cselekedetein
keresztül is kövessük példáját.
Jézus iskolájában megtanulhatjuk:
életünk
ajándékká válhat azáltal, hogy
Krisztus követésére törekszünk. Így
nemcsak
abból tudunk adni, amink van, hanem magunkat is készek
leszünk odaadni. Vajon
nem a szeretet egyetlen parancsa az, amely az evangélium
lényegét
összefoglalja? A jótékonyság a nagyböjti
időben annak eszköze lehet, hogy
keresztény küldetésünkben
előrelépjünk. Az a keresztény, aki odaadja
magát
anélkül, hogy számolná, mennyibe kerül
ez neki, tanúságot tesz arról, hogy nem
az anyagi gazdagság határozza meg a lét
törvényeit, hanem a szeretet. Ami a
jótékonykodás értékét megadja
– az egyén lehetőségeinek és
körülményeinek függvényében
– a szeretet, amely az odaadás különböző
formáit is inspirálja.
6)
Kedves Testvéreim! A húsvétra való
készülődés a jótékonyság
cselekedetein
keresztül a lelki növekedésre szólít,
hogy ezáltal többek legyünk a
szeretetben, és felismerjük magát Krisztust a
szegényekben. Az Apostolok
Cselekedetei számol be arról, hogy mit mond Péter
apostol a béna embernek, aki
a templom kapujában alamizsnáért
könyörög: „Aranyom, ezüstöm nincs, de amim
van, neked adom: a názáreti Jézus Krisztus
nevében járj!” (ApCsel 3) Az
alamizsna esetében valamely anyagi dolgot adunk, ez azonban
nagyobb ajándék
jele lehet. Az alamizsnában magáról
Krisztusról teszünk tanúságot, akinek
nevében benne foglaltatik az Élet. A nagyböjti
időszak tehát arra indít –
személy szerint, és közösségben is –,
hogy tegyünk erőfeszítéseket Krisztus
követésére, és tegyünk
tanúságot szeretetéről.
Mária,
az Úr édesanyja és hűséges
szolgálóleánya, segíts a híveknek a
nagyböjti idő
lelki küzdelmeiben, hogy megfelelően éljenek az ima, a
böjt és a jótékonyság
fegyverével.
Lélekben megújulva ünnepeljük a
húsvéti titkokat! E kívánságokkal
fogadja
minden hívő apostoli áldásomat!
XVI.
Benedek pápa
Ahogyan
az idő halad,még a legnagyobb emberek után is
csupán néhány kép és mondat
marad, mert bizony az utókor hálátlan és
feledékeny. Maga a „legnagyobb” jelző
is erősen vitatható, hiszen a nagy emberek sorában
találunk államférfiakat,
írókat, művészeket, feltalálókat,
híres hősöket és áldozatokat, szenteket
és
vértanúkat, de a nagyság és a
hírnév nem feltétel nélkül esik egybe.
Julius
Caesartól egyetlen mondás maradt fent: A kocka el van
vetve”, III. Richárdtól:
„országomat egy lóért”, de
idézhetnénk a közelmúlt magyar (el lehet
menni)
politikusaitól is, bár köztük nem a
híresség, hanem a hírhedtség
dominál.
Minden értelmes embert foglalkoztat és nyomaszt mi marad
utána, különösen a
lelkiismeretét ápoló keresztény embert,
már csak azért is, mert Isten mindenkit
aszerint ítél meg, hogyan gazdálkodott a
rábízott talentumokkal, anyagi,
erkölcsi, lelki, szellemi értelemben is.
Bizony
por és hamu vagyunk, porból lettünk és
porrá leszünk. A kalocsai
székesegyházban hamvazkodtunk, és Bábel
Balázs érsek úr rajzolta homlokunkra a
hamukeresztet, majd feleségemmel együtt megtekintettük
az érseki könyvtár
gyönyörű gyűjteményét. A sok-sok ezer
értékes kódex és könyv
láttán elfogott a
vágy, hogy életem maradék éveit e
könyvek között búvárkodva töltsem el,
ugyanakkor elfogott valami szomorúság is, hisz ez a
tengernyi betű már
élőhalott. Még olvasható, de már alig van,
aki érti a görög vagy latin nyelvet,
s a kézzel írt kódexek képeit.
Iniciáléit megcsodáljuk ugyan, de amit a
régi
másoló szerzetesek üzentek, azt már nem
értjük, talán nem is akarjuk érteni. Az
egykori kultúra, hit, tudomány még nem vált
porrá és hamuvá, de már érintetlen
múzeumi tárgy, különös
érdekesség és ritkaság. Ilyenekké
leszünk mi magunk is
írásainkkal, könyveinkkel, tárgyainkkal.
Az
imakönyvbe gyűjtött imádságok is ilyen
utolsó üzenetek, sok híres és nagy
emberből, gondolkodóból ennyit tart fent a gyarló
emlékezet.
Olvasgatom
XVI. Benedek pápa gondolatait (Meghívó egy
imára). Magam is fordítottam két
hasonló összeállítást II. János
Pál műveiből. Egy hatalmas életmű
mondattöredékei ezek, egy katedrális kövei,
mégis az egész gyönyörű
építményt
sugallják. Kiragadott, tömör gondolatok, mondatok, de
hát magának Jézus
Urunknak a gondolatai is csak néhány evangéliumi
példabeszédből ismertek. Jézus
nem írt vastag teológiai műveket, nem fűzött
lábjegyzeteket az Úr imájához,
csak megtanította arra a tanítványokat. XVI.
Benedek pápa gondolatai egyaránt
alkalmasak ésszerű megfontolásra és
kiindulópontként használhatók egy-egy
imádsághoz. Antropológia, Ateizmus,
Kereszténység, Jótékonyság,
Tízparancsolat,
Kultúra, Halál, Oltáriszentség, Hit,
Család, Szabadság, Isten, Kegyelem,
Emberiség, Jézus, József, Igazság, let,
Szeretet, Házasság, Mártíromság,
Szűz
Mária, Média, Béke, Imádság…nem
sorolom a címeket vagy inkább a címszavakat
ebből a „pápai értelmező szótárból”,
mindegyik a lényeget ragadja meg néhány
sorban, de mindegyik mögött könyvtárnyi
bölcsesség és élhető hit van.
Por
és hamu voltunk, és bizony, azzá is leszünk,
de a közbülső állomáson Isten
kegyelméből jó volt embernek lenni és
emberként élni.
(szszp-től)
A
napi híradásokban hónapok óta hallunk
arról, hogy a politikai pártok kemény
hangon vitatkoznak a készülő alaptörvényről, a
Magyar Köztársaság új
alkotmányáról, s ez még el is fog tartani
jó ideig. A hatalmat gyakorlók
határozottak abban, hogy a régi alkotmány helyett
újnak kell készülnie. Lehet,
hogy távol érezzük magunkat a politikai
szóváltástól, de biztos, hogy az új
alkotmány mindannyiunk életére hatással
lesz. Az alkotmányon kívül
Magyarországon is és a föld minden
államában természetesen sok más
törvény is
szabályozza a társadalom életét, az emberek
mindennapi együttélését, amelyek
mindenkire vonatkoznak. A törvények, szabályok
és rendeletek nélkül hamar káosz
alakulna ki. Ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy sokan
próbálnak nyíltan
lázadni a törvényekkel szemben, és azokat nem
tartják a maguk számára
kötelezőnek. Minél inkább próbálnak
egy törvényt felülről az emberekre
erőltetni, annál erősebb ellenállás alakulhat ki.
Mások pedig ügyeskednek, azaz
látszólag pontosan betartják a
törvényeket, magatartásuk azonban mégis a
jó
erkölcsbe ütközik. Elméletileg a
törvény előtt minden ember egyenlő, ezért nagy
felháborodást szokott kiváltani, ha egy
hírességet felmentenek olyan cselekmény
miatt, amiért másokat súlyosan megbüntetnek.
A legtöbb emberben mégis él
valamiféle törvénytisztelet, ha
másként nem, legalább a kilátásba
helyezett büntetés
miatt, és él bennünk az igazságosság
vágya is, azaz a bűnösök kapjanak törvény
szerinti büntetést, az ártatlanok pedig kapjanak
felmentést. Az evangéliumban (Mt.5
17-35) szintén törvényekről olvashatunk.
Jézus nem csak egyszerűen tanít, hanem
mintegy új törvényt ad az embereknek. De
Jézus törvényével kapcsolatban
óvatosan kell fogalmaznunk, hiszen ő maga is azt mondja, hogy
nem akarja
megszüntetni, nem kívánja eltörölni a
régi törvényt, hanem annak
beteljesítése
a szándéka. Jézus tehát nem
állítja azt, hogy az ószövetségi
törvény, amelyet a
Sínai-hegynél történt
szövetségkötéskor maga Isten a
Tízparancsolat formájában
adott, a továbbiakban nem érvényes. És azt
sem állítja, hogy a
Tízparancsolathoz kapcsolódó mózesi
törvények, amelyeket Mózes 5
törvénykönyve
foglal magába, értelmetlen volna, hiszen még az ő
korában is alapvetően ez határozta
meg a zsidó emberek életrendjét, vallási
kötelességeit és erkölcsi rendjét is.
Azt viszont határozottan állítja a mi Urunk, hogy
megújítja, beteljesíti,
magasabb szintre emeli a törvényt. Talán nem tűnik
mindez annyira elvontnak, ha
választ keresünk arra a kérdésre, hogy mi
tulajdonképpen a jézusi törvény
újdonsága? Két dolgot említsünk meg
ezzel kapcsolatban: a törvény tartalmát és
a törvény kapcsolatát az emberrel. A jézusi
törvény tartalma lényegében a szeretetben
foglalható össze. Aligha van a világon ennél
rövidebb és lényegre törőbb
törvény: Szeresd Uradat, Istenedet és szeresd
felebarátodat, azaz
embertársadat! Ez Jézus újszövetségi
törvényének lényege, s tulajdonképpen
az
ószövetségi törvény is erre vezethető
vissza. A másik újdonság pedig az, hogy
ez a törvény nem külső erőként és
kényszerként nehezedik az emberre, hanem a
szívünkbe van írva. Isten írta minden ember
szívébe a szeretet törvényét, amely
szerint a Krisztussal közösségben lévő ember
él. Vallásos életünk és minden
cselekedetünk
üres formasággá válik, ha nem a szeretet
törvénye irányít minket. A szeretet
nélkül ugyanis nem törekednénk Isten
megismerésére és a vele való kapcsolatra
és nem törekednénk embertársaink
segítésére sem. A szeretet indít
bennünk mind Isten,
mind a felebarát felé. De soha ne feledkezzünk el
arról, hogy a szeretetnek
ezen útja keresztutat jelent számunkra a földi
életben. Jézus keresztútja azt
tanítja nekünk, hogy nem kitalálnunk kell a
szeretetet, hanem rá kell találnunk
a szeretetre. Nem kitalálnunk kell azt, hogy miként
szeressünk, hanem azt kell
tennünk, amit Krisztus tett: szeretetből odaadta magát
Istennek az emberekért.
Erre semmilyen külső törvény nem
kényszeríthet bennünket. Erre egyedül a
szeretet szívünkbe írt törvénye
indít minket.
Horváth
István Sándor
Egyházunkban
a család éve ez az év. Szeretnénk
azt egyházközségünkben is
ünnepélyesebbé tenni. Már vannak
közösségek, ahol
egy- egy vasárnapi szentmise olvasmányait és a
könyörgést az olvasásra jelentkező
családok (szülők,
nagyszülő, gyerekek által alkotott csapat) olvassák
fel. Mi sem vagyunk
alávalóbb emberek. Vállalkozzunk e nemes feladatra! A jelentkezőket Gyurcsekné (Marika)
írja
össze március 25-ig. Kellő számú jelentkező
megléte szükséges ahhoz, hogy ne
váljék tiszavirág életűvé a
kezdeményezés.
Ugyanúgy
már előre jelezzük, hogy július 2-án
a családok éve keretében szentmisével
kezdődő ünnepséget szervezünk. Az
ünnepség keretében külön
áldásban részesülnek (ahogy annak
idején a családi
Bibliák is részesültek) azok a családok, akik
gyermekük, gyermekeik is jelen
vannak a szentmisén.
A
házasságok
több mint fele kudarccal végződik. Mit tehet egy
jegyespár azért, hogy
sikerüljön a házassága? Nagyon sokat!
Íme néhány ötlet:
Ne
siettessétek az esküvőt!
Mindennek
megvan a maga ideje, mondja az Írás, és ez
vonatkozik a jegyességre is.
Akárcsak az évszakok váltakozását, a
jegyesség idejét sem lehet és nem is szabad
siettetni. Együtt akarjátok nyakatokba venni a
világot, s ez nem megy egyik
napról a másikra – főleg ha közben lázasan
szervezitek életetek legnagyobb
társas eseményét. Úgy érdemes
tehát kitűzni az esküvő dátumát, hogy bőven
legyen időtök a kapcsolatotok ápolására.
Legyetek
türelemmel – és szabjatok megfelelő határokat!
A
szexuális kísértést mindenki
megtapasztalja, akár házasságban él,
akár egyedül.
Így próbálja a Sátán
tönkretenni Isten ajándékát – és
azután sem adja fel, hogy
az ember az oltárnál kimondta a boldogító
igent. Ha most nem állsz ellen,
lehet, hogy később sem fogsz! Akkor sem lesz könnyebb!
Amúgy pedig ami igazán
értékes, arra megéri várni.
Ismerjétek
meg egymás családját!
A
mai rohanó világban a legtöbben távol
élnek szeretteiktől. A házasság sikeréhez
viszont közösségre és családra van
szükség. Tehát: látogassátok őket!
Telefonáljatok! Küldjetek nekik ajándékot!
És bátran menjetek kerítést
javítani! Ma nagyobb szükség van a családra,
mint valaha.
Beszélgessetek
boldog házaspárokkal!
Keressetek
olyan házaspárokat, akiknek öt, tíz,
húsz éve volt az esküvőjük – és
figyeljetek, füleljetek, tanuljatok! Akinek sikerült
végigmennie ezen a rögös
úton, jól ismeri a problémákat, és
sok hasznos tanáccsal szolgálhat.
Keressetek
jó jegyes felkészítést!
A
felkészülés segít, hogy jobban
megértsétek a társas
viselkedésmintákat –
amelyeket általában a családból hozunk
magunkkal –, mégpedig jóval azelőtt,
hogy a kapcsolatotokban problémák jelentkeznének.
A jó felkészítés a lehetséges
konfliktusforrásokra is kitér és megoldási
javaslatokat is ad.
Imádkozzatok
közösen, és együtt járjatok templomba!
Ez
lesz házasságotok alapja. A közös ima
erősíti összetartozásotokat, és
lehetővé
teszi, hogy megnyissátok egymás előtt a
szíveteket. Úgyhogy máris elkezdhetitek!
Hosszú
távon gondolkodjatok!
Ami
az esküvői kiadásokat illeti,
csábítónak tűnhet az egyedi
készítésű
menyasszonyi ruha vagy egy drága gyűrű. Később azonban,
amikor autó- vagy
lakásvásárlásra kerül sor, mindez
komolytalannak tűnik. Az adósság is hatalmas
feszültséget tud okozni a házasságban.
Tehát: legyetek megfontoltak a
vásárlásban!
Forrás: Magyar
Kurír
Gondolatok
a család évében
Jézusom,
te a házasság szentsége által
egyedülálló méltóságra emelted
a családot.
Meghívtad az általad teremtett világ
jövőjének munkálására és
országod
építésére. A te rendelésedből
történik, hogy itt a földön a család a
továbbhordozója az életnek. A
házastársak ajándékozzák az
új életet, ők nevelik
föl a gyermekeket a maguk örömére és
boldogságára, népünk és
egyházunk javára.
Ők mutatják meg gyermekeiknek először a hozzád
vezető utat.
Bőségesen
elárasztottad kegyelmeddel, és megszentelted a
család intézményét akkor is,
amikor egyszülött Fiad, a mi Urunk, Jézus Krisztus is
családban született és
nevelkedett. Földi életének nagyobb
részét a Szent Családban töltötte.
A
házastársak kapcsolatát annak a szent kapcsolatnak
a példaképéül állítottad,
amely közted és egyházad között áll
fenn.
Kérlek
téged, add, hogy a családnak ezt a szent
hivatását és
méltóságát mindig szem
előtt tartsam! Óvj meg attól, hogy erőmet üres
és hamis ábrándozásokban
szétforgácsoljam. Készíts elő a nagy
feladatra, melyet számomra a családban
szántál
(Beszélgetés
a Mesterrel)
Ahol
megöljük az Istent, ott megszületnek a kis istenek. Ahol
meghal az
istenfélelem, ott megszületik a neurózis és a
pszichózis, előjönnek a
szorongások. Ha szeretve, tisztelve néznének az
égre, akkor megszűnne a
szorongás, mert egy pontra
irányulnak,
áramlanak a lelki energiák.
(Bandi
bácsi)
Egy
kislány
bement a szobájába és a szekrénykéje
mélyéről előhúzott egy lekváros
üveget.
Kiöntötte a padlóra az üvegben lévő
érméket, és gondosan számolni kezdte.
Háromszor is megszámolta, mert a végösszegnek
nagyon pontosnak kellett lennie.
Nem hibázhatott. Ezután óvatosan
visszatöltötte a pénzérméket az
üvegbe,
rázárta a tetejét, és kisurrant a
hátsó ajtón.
A
hat
háztömbnyire lévő patikába ment, amelynek
ajtaja fölött a nagy vörös Indián
Törzsfőnök képe volt látható.
Türelmesen várt a patikusra, hogy szentelne rá
egy kis figyelmet, de a patikus éppen nagyon el volt foglalva.
Tess
- így
hívták a kislányt - megcsoszogtatta a
lábát a padlón. Semmi.
Megköszörülte
a torkát úgy, hogy a legkellemetlenebb hangot adja, amit csak lehet. Ez sem volt sikeres.
Végül kivett egy érmét az
üvegből és megkocogtatta a pult üvegét. Ez
használt!
- És te mit
szeretnél? - kérdezte a
patikus érezhetően bosszús hangon
-
éppen a
chicagói testvéremmel beszélek, akit már
ezer éve nem láttam
-
tette hozzá
a patikus, mint aki választ sem vár a
kérdésére.
-
Én pedig az
én testvéremről szeretnék beszélni veled -
mondta Tess a patikuséhoz hasonlóan
bosszús hangon. Az öcsém nagyon beteg és egy
csodát szeretnék venni neki.
-
Tessék? -
fordult hozzá a patikus.
-
A neve
Andrew és valami csúnya dolog nő a fejében,
és az Apukám azt mondta, hogy csak
egy csoda mentheti meg őt. Hát, tessék mondani, mennyibe
kerül egy csoda?
-
Kislányom,
mi nem árulunk csodákat. Sajnos nem tudok neked
segíteni- felelte a patikus,
kissé megenyhült tónusban.
-
Figyelj,
nekem van pénzem, meg tudom fizetni. Ha nem lenne elég,
kipótolom. Csak mondd
meg mibe kerül!A patikus testvére, akivel eddig
beszélgetett, jólöltözött férfi
volt. Lehajolt a kislányhoz és megkérdezte
-
Mondd csak,
miféle csodára van az öcsikédnek
szüksége?
-
Azt nem
tudom - válaszolt Tess könnyes szemmel - csak azt
tudom,hogy nagyon beteg és
Anyu azt mondta, hogy valami operációra volna
szüksége. De Apu nem tudja
megfizetni, ezért szeretném odaadni az én
pénzemet.
-
Mennyi
pénzed van? - kérdezte a chicagói férfi.
-
Egy dollár
és tizenegy cent - felelte Tess alig hallhatóan. Ez az
összes ami van, de tudok
többet is szerezni, ha kell.
-
Nahát,
milyen csodálatos véletlen - mondta mosolyogva a
férfi -, egy dollár és
tizenegy cent éppen az a pontos összeg, ami egy
kisfiú
csodájának az ára. Egyik kezébe
tette a pénzt, a másikkal kézen fogta a
kislányt:¶- Vezess engem haza hozzátok,
szeretném látni az öcsédet és
találkozni a szüleiddel. Lássuk, hátha van
nálam egy olyan csoda, amit te szeretnél. A jólöltözött
férfi
Dr. Carlton Armstrong volt, sebészorvos, aki az idegsebészetre
specializálódott. Ingyen elvégezte az
operációt, és nem
telt bele sok idő, amire
Andrew ismét
otthon volt, épen, egészségesen. Anya és Apa
boldogan beszéltek arról az
esemény-láncolatról,
ami idáig vezetett.
-
Ez a műtét
egy igazi csoda volt - suttogta Anya -, vajon mennyibe
került volna? Tess
mosolygott. Ő
pontosan tudta, mennyibe került a csoda: egy dollárba
és tizenegy centbe, no
és egy gyermek töretlen
hitébe. Egy csoda nem a
természet törvényeitől
függ, hanem magasabb törvények működésétől.
Négyen
vannak: férj,
feleség
és két gyerek, a két kicsi.
Reggel
ötkor kész az
ebéd,
Az apa magával viszi.
Az asszony
hétre megy
(Közért-
alkalmazott, gyerekeit.
fölpakolja
– egy
bölcsödét
keres meg és egy napközit.
Kifárasztja
a villamos,
elég gond a család, gyerek.
Hányszor
késő éjszaka
mos,
Mégis megy – kell a kereset.
És
dolgoznak; jár a
fűrész,
a férj bútorasztalos,
ő
pénztáros; ragyog a
pénz
kezében, s összead, szoroz.
Olykor, ha
kevés a
vevő,
gondolatban szépet mível:
eljátszik
homokkeverő,
totyogó gyerekeivel.
Férje,
míg tűnődve
megáll
s elszív egy görbe kosutot,
egyszerre
észreveszi,
már
a városon végigfutott,
zöld-tetejű,
zord-homlokú
paloták, bankházak fölött.
S
így, amíg csahol a
gyalu,
kasszába
hulló pénz
csörög:
valahol –
vajh, ki
tudja , hol,
ki sejti,
meddig és
mitől? –
nagy
ívben,
láthatatlanul
húzódik a családi kör.
(Simon István)
Az
előző lapzárta óta kétszer ülésezett
az önkormányzat képviselő testülete.
Január 27-én elfogadta az első féléves
munkatervét és a Családsegítő
Szolgálat
alapszabály módosítását.
Döntés született a víz és
csatornadíj módosításáról,
ami
először életünkben
Február
15-én sor került az SZMSZ
módosítására, amit az előző
ülés személyi változása
tett szükségszerűvé. Előzetes és
éjszakai órákba nyúló viták
és többszöri átdolgozás
után elfogadtuk a 2011. év
költségvetését, amiről egyértelműen
megállapítható,
hogy szűkös és pengeélen táncoló.
Fokozott kontrol mellett is szükséges a
félévi átvizsgálás.
A
több egyebek közti téma közül a
betegeinknek, időseinknek fontos hír, hogy a
megszűnt katolikus rádió hangja a Kábeltévénken egész nap
hallható.
(1tt)
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2011.március 21.
hétfő 17-18 óra között
2011.02.13.
Kalász gyűlés, mely egyesületünk
himnuszának eléneklésével, valamint a
betegekért imával, a Lurdesi Szűzanyához
fohászkodó rózsafűzérrel, vette
kezdetét. Így emlékeztünk meg minden betegről
a február 11-i világnapjuk
alkalmából. Az imát Fágli Oszkár
atya az Öregekről - betegekről szóló
könyvrészlet kalászvezetői felolvasása
követte. De jó volna, ha ezek a sorok
sok ember szívéig eljutnának, hogy általa
türelmesebbé és jobbá váljunk.
A
gyűlés következő részében Teréz
anyára emlékeztünk, aki a XX.század szeretet
apostola. A törékeny asszony megmutatta, hogy a hit
és a szeretet erejével mire
képes az ember. Hallhattunk szép részletet a
Csodálatos történetek című
könyvéből is, melyből kitűnik az ő kivételes
képessége, kitartása, mellyel sok
embert nyert meg a jó ügyének.
A
lelki részek után beszámolót hallhattunk
2010 eseményeiről, és megbeszéltük
2011 programját. Július 2-én leszünk 10
évesek. Már most megkezdtük a
felkészülést, hogy széppé tegyük
e jubileumi napot. Egyébként március 18-án
Új
vezetőséget választó közgyűlésünk
is lesz Budapesten. Imádkozunk, hogy
képviselőink jövőépítő jó
döntést hozzanak.
A
gyűlés hátralévő részében
felköszöntöttük a névnaposainkat és
süteményeinkkel
végig kínálva egymást, kötetlen
beszélgetéssel folytattuk együttlétünket.
(egy
kalásztag)
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
katolikus Iskolák támogatására a
szokásos gyűjtés febr. 27-én lesz.
Március
6-a farsangvasárnap, azt követően 9-én
HAMVAZÓSZERDÁVAL KEZDŐDIK A
NAGYBÖJTI SZENT IDŐ. Hamvazószerda
szigorú böjti nap. Felnőtteknek nemcsak hústilalom,
de 3-szor étkezés, egyszeri
jóllakással. A szentmisében hamvazkodás. -
Akik hétköznap nem tudnak jelen
lenni, azok nagyb. 1. Vasárnapján részesülnek
ebben a bűnbánatra szólító
szentelményben.
Nagyböjti
péntekeken katolikus ember hústól
tartózkodik. (Kivétel
a betegek, és az idegen konyhán étkezők. Ők
másfajta lemondással,
önmegtagadással vállaljanak engesztelést
vétkeikért.)
Hamvazószerdán
du. 3-kor lesz az első KERESZTÚTI ÁJTATOSSÁG.
Terveink szerint –amennyiben az időjárás engedi –
nagyböjti vasárnapokon du.
3-kor majd a Kálváriánál, pénteken
pedig a templomban végezzük a keresztutat.
Jeles
napjaink:
Március
5-én emlékezünk meg Boldog Meszlényi
Zoltán püspök
vértanúról.
Márc.
15-én, nemzeti ünnepünkön r. 8 órakor
közös szentmisével
könyörgünk Magyar Hazánkért.
Március
19-2 Szent Józsefnek, Jézus nevelőatyjának
ünnepe.
Március
25-e, Urunk születésének
hírüladása, GYÜMÖLCSOLTÓ
BOLDOGASSZONY ÜNMNEPE. Szentmise r. 7 és este 6
órakor lesz.
Március
26-án az Érsekvadkerti Esperesi kerület tervez
Szentkúti
zarándoklatot. Közelebbit a hirdetésekben
közlünk.
Az
elsőáldozás várható napja: május 15.
Azoknak, akik arra hittanórákon kellő
tudással, és a vasárnapi szentmiséken
való részvétellel felkészültek.
Kellene
az 1%-os befizetett adóról buzdítani a
Rendelkezést.
(Aki
maga készíti a bevallást, (0753-D jelű
nyomtatványon, vagy elektronikus lapon a
technikai szám (0011) megjelölésével.
Akinek
munkáltatója számolja el adóját, az
zárt borítékban, a
borítékra írt Név, Lakcím,
adóazonosító felirattal, rendelkezhet az
Egyház javára
1%-ról, és valamely Alapítvány
javára a másik 1%-ról. (Pl. Érsekvadkerten:
Szent Kamill – az érsekvadkerti beteg gyermekekért
közhasznú alapítvány javára
(A kedvezményezett adószama: 18641107-1-12)
-
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
-
HALOTTAINK:
3./
Holman Mária (1948)
4.
Záhorszki István (1958)
5.
Gárspár Istvánné, Diósi
Erzsébet (1932)
6.
Kőműves Zoltánné, Gresina Melinda (1968)
7.
Csillag István (1921)
1. kedd
-
2. szerda
- Hálából
3. csütörtök -
4. péntek -
5. szombat
- Elhunyt János és élő
családjáért
-
Berta családért, vejük Percsina Pál,
szülei, élő és elhunyt hozzátartozók,
valamint a Babinszki család halottaiért
-
6. vasárnap -
7. hétfő -
8. kedd
- Záhorszki Gergely 2 felesége, Varga
Erzsébet és Csillag
Erzsébet, szüleik, apósuk, anyósuk
9. szerda
-
10. csütörtök -
11. péntek -
12. szombat
- Szabó István, felesége Bozsonyik
Borbála, menye, násza, szüleik,
testvéreik és élő családtagok
-
Bozsonyik János, szülei, testvére István,
élő és elhunyt családtagokért
-
Holes Antal, súlyos beteg feleségéért, a
család élő és elhunyt tagjaiért
13. vasárnap - Pistyúr Gábor, szülei,
testvére, élő és elhunyt
családtagokért
-
Vitéz István, felesége Kosztrihán
Mária, Ferencsik és Pinke család élő
és
elhunyt tagjaiért
-
Varga Gáborné Surányi Anna, szülei,
Surányi György és felesége
14. hétfő -
Híves István, felesége Molnár Emerencia,
lányuk Borbála és
szüleik
-
Paulicsek János, szülei, a család élő
és elhunyt tagjaiért
15. kedd
- Hazánkért
16. szerda
-
17. csütörtök - Kristók Sándor, szülei,
apósa, anyósa, hozzátartozók és
Halaj
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Czinege József, szülei, testvérei, sógorai
-
Vitéz Sándor, édesapja, nagyszülők,
élő és elhunyt családtagok
18. péntek - Szabó Ignác,
szülei, testvérei, Laczó János,
felesége, lányuk,
szüleik és élő családtagok
-
Fábián Ignácné szül. Halaj Anna,
szülei, apósa, anyósa
-
Nagy Ignác, szülei, apósa, anyósa és
nagyszülők
19. szombat
- Fábián Ignác, felesége, vejük
Dósa József, szülők és nagyszülők,
valamint a Boda és Trombitás család
halottaiért
-
Holman József, élő és elhunyt
családtagokért
-
Nagy József, veje, szülei és
hozzátartozók, Murányi Lajos, felesége
és
hozzátartozók
20. vasárnap - Híves András, szülei és
hozzátartozók
-
Boda Sándor, felesége, szüleik, testvéreik,
Holman György, felesége, a család
élő és elhunyt tagjaiért
21. hétfő -
22. kedd
-
23. szerda
-
24. csütörtök -
25. péntek - Szűzanya
tiszteletére
26. szombat
- Murányi István, felesége Komlós
Ilona 11. évforduló, szüleik és
hozzátartozók
-
Benyó Ferenc, Lázár József, felesége
Kucsera Anna
-
Konopás István, szülei, testvérei, valamint
apósa Nagy Lajos, felesége, a
család élő és elhunyt tagjaiért
27. vasárnap - Zöllei és Horváth család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Kalmár István, fia, élő és elhunyt
családtagok
-
Hoszpodár Józsefné, férje és
szülei
28. hétfő -
29. kedd
-
30. szerda
-
31. csütörtök -