Olyanok ilyenkor
a
csillagok, mint az álmos gyerek szeme. Kicsit hunyorognak,
és még nem tudják:
sírásra vagy nevetésre nyíljanak-e, vagy
aludjanak tovább. Hát, csak pislognak.
Enyhe az idő, a szél csak a kerítések mellett
lézeng, ámbár elég hűvösen. Az
ablakok néhol nézik már a hajnalt, néhol
nem, és a csizmák nem kopognak a
gyalogjárón, inkább csak cuppognak.
Néhol egy halk szó, néhol az se. Néhol csak
árnyak járnak, néhol kis lámpások
imbolyognak, és mutatják, hova kell lépni,
ámbár hiszen sár van mindenütt.
Az ég még sötét, s a nappal
ágyát csak hinni lehet a keleti égen, s ez
elég.
Egyébként nem gondol rá senki, mert a
búzák kikeltek már, a krumpli a veremben,
s a jószág betelelt.
Ajtó nem csattanik, kiáltás nincs, a tegnap
gondja, mintha aludna, a mai még
nem ébredt fel, s a falu csak tiszta önmagát viszi
hajnali misére.
A külső mozgás befolyik a templomba, és megnyugszik.
Suttog még egy kicsit,
vár, s amikor már a gyertyák lángja is
megnyúlik a várakozástól, felkiált
az
időtlen vágy: „Harmatozzatok, égi Magasok...”
Mise végére egészen bemelegedett a templom;
majdnem otthonos lett, legalábbis
így érezte ezt Baka Máté az alszegből, de
így érezte Hosszú Illés is –
ugyanonnan –; bár, ha tudták volna, hogy most egy
véleményen vannak, hát inkább
nem érezték volna. Nagy harag volt ugyanis a két
öreg között, kitartó, régi
harag, aminek már formája sem volt, nem is
emlékeztek, hogy ló volt-e az oka
vagy asszony, mindenesetre ragaszkodtak hozzá, mint beteg szilva
a fához.
És most bóbiskolva várják, hogy
kiürüljön a templom. Az ajtóban még
mozgás van,
hát csak ülnek, sőt Illés a lábát is
kinyújtja, mert úgy kényelmesebb. Illés
nem szereti a tolongást, de amúgy is ráér.
Fél szemmel odasandít Mátéra, hogy
mozdul-e már, de Máté nem mozdul... Amilyen kutya
konok ember volt
világéletében – gondolja Illés –, azt
akarja, hogy én menjek előbb, de abból
nem eszel, pedig már a gyertyákat is eloltogatta a
dékány, azaz a harangozó,
szóval a sekrestyés.
Azután: csend.
Illés gondol erre, gondol arra, állát
belesüllyeszti a meleg nyakravalóba, és
szeme szép lassan lecsukódik.
– Nem! – ijedt meg. – Ezt igazán nem szabad – és
Mátéra néz, aki – úgy látszik
– elaludt.
– Ez hát el, a híres – mosolyodik el –, pedig
három hónappal fiatalabb. Nem
nagy idő, az igaz, de mégiscsak fiatalabb. Aztán milyen
sárga a füle... akár a
halotté...
– Jóságos Isten, csak nem lett vele valami?!...
Harag ide, harag oda – a rothadt szilva is lepottyanik egyszer a
fáról –
csendesen odamegy, és kicsit borzongva megérinti
Máté vállát:
– Hallod-e, Máté?
Máté felhorkan:
– No! – és néz Illésre, mint a csodára. –
Te vagy az, Illés?
– Én hát, mondom megnézlek, mert
olyanformán ültél...
És nézi egymást a két öreg.
A templomban meleg csend, a kőszentek mosolyognak.
– Kicsit megszédültem – hazudja Máté, de
áhítattal, mert tele van a szíve, és
szereti most Illést így közel látni –,
már elmúlott.
– Na, hál Istennek, hát akkor menjünk.
És egymás mellett kicsoszognak a templomból.
– Mi volt ez, Szentatyám? – néz fel az egyik kis
pufók angyal Szent Péterre,
amikor az ajtó becsukódott. – Olyan meleg lett a
szívem egyszerre.
– Két ember kibékült – mondja a főszent, és
melegen sóhajt.
– Csoda! – suttog a kis angyal.
– Hát bizony a mai világban...
– És most mit csinálnak?
– Nézz utánuk, fiam.
A két öreg már Illés háza elé
ért. Az utca üres, a kémények lágy
selymet
füstölnek a reggelnek, s a kertekben puhán
békét álmodnak a fák.
– Gyere be, Máté, régen voltál
nálunk – mondja Illés –, lángost sütött
a
lányom...
A kis angyal kérdőn néz a főszentre:
– Mi az a „lángos”, Szentatyám?
A toronyban ekkor ütött hetet az óra, s ettől a
földi hangtól megmerevedtek újra
a szobrok, de a mosolygás mintha ott maradt volna az arcukon.
(Fekete
István)
Jön a
Megváltó:
Meleggel, fénnyel,
Tölti be házunk.
Csak jól vigyázzunk,
Hogy észrevétlen
El ne haladjon,
S itt ne maradjunk
Mi a sötétben!
Szép
karácsonyfa
Nem elég nékem.
Nem elég semmi.
Jön a Megváltó:
Őt magát vágyom
Szívembe venni.
Olyan lesz akkor,
Mintha minden nap
Karácsony lenne!
Puha
jászolként
Vár a szívem rád:
Végy, Uram Jézus
Lakozást benne!
(T.E.)
Mária
adventjéről van egy mosolygós-kedves
mondat Szalézi Szent Ferenc levelezésében. Egyszer
egy előkelő lány fordult a
majdani szenthez. Kolostorba szeretne lépni, de még
túlságosan fiatal hozzá. Az
évekig tartó várakozás pedig
túlságosan is a terhére volna, mert ő annyira
vágyakozik a szerzetesi élet után. Ezért
kéri a püspököt, eszközöljön ki
számára korengedélyt, hogy azonnal
teljesíthesse elhatározását.
A szent
bizonyára tudta, hisz főrendi
családok lelki atyja és levelező társa is volt,
hogy ennek az előkelő
kislánynak talán soha életében nem kellett
várakoznia, minden kívánsága azonnal
teljesült. Úgy érzi, itt az ideje, hogy
türelmet tanuljon. Azt írja hát neki:
Leányom, gondolja meg, amikor a Boldogságos Szűz arra
készült, hogy megszülje
az Isten Fiát, mekkora várakozás élhetett
benne, s mégsem kért felmentést a
kilenc hónap alól, eszébe se jutott, hogy
próbáljon lealkudni valamit a
várakozás idejéből.
Nem,
Máriának ilyesmi nem jutott eszébe.
Ahogy később sem jutott eszébe semmi olyan
kérés, amivel bármiképp is kivételes
sorsot biztosított volna magának. Hogy lehetett volna
enélkül Jézus anyja? Nem
szülhette volna nekünk fiát, ha nem lett volna ő maga
egészen egy közülünk.
De
nyilván azért sem kért felmentést
Mária,
mert nem tétlen várakozásban töltötte a
kilenc hónapot, hanem tevékeny
készületben. Az alázatosság mellett ez a
másik „titka” türelmének.
(J.
István atyától)
7. A
Szentírás olvasása
Hetenként
jelöljünk ki
alkalmas időt a Szentírás olvasására,
- rövid
részletet olvassunk
az Evangéliumból,
-
igyekezzünk életté váltani
a hallottakat,
- adjunk
alkalmat azok
megbeszélésére, az életből
származó tapasztalatok megvitatására.
8.
Helyes viszony az anyagiakhoz
A
fogyasztói társadalom
kihívásaival szemben ajánljuk, hogy
- a
fényűző anyagiak
szerzése nem lehet életcélunk,
- ezek
megszerzéséért,
megtartásáért nem áldozhatjuk fel
egészségünket, sem családtagjaink
buzgó
ápolását, mert
- a telhetetlen
vágyak és
igények hajszája elidegeníti
egymástól a családtagokat és
keményszívű
érzéketlen önzésbe viszi őket.
- Ezek szerint
alakítsuk
gyermekeink értékítéletét is.
9.
Munkahelyen, iskolában
Tudjuk azt, hogy
nagy
boldogság a krisztusi emberszeretetben élni,
- ez
nyilvánuljon meg
szüntelenül munkahelyünkön, az iskolában, az
üzletben és az utcán is,
- az
előzékenység, a kedves
modor, megdicsőíti Jézust, és
megszépíti az emberek együttlétét,
- a
becsületesen végzett
munkánkkal Istennek tartozunk, de önmagunknak,
társainknak és hazánknak is,
-
tudatosítsuk családunkkal,
hogy egyéni életünkben, de főleg a
munkahelyünkön nem csupán az anyagi
szolgáltatás az egyetlen tényező.
10.
Részvétel az egyházközségi
életben.
A templomi
szolgálatokban is
vegyünk részt családunk tagjaival, ki- ki a
lehetőségeihez mérten. Az énnek kar,
a szent szövegek felolvasása, a ministrálás,
segítkezés a körmenetek
rendezésében, a templom környezetének rendbe
tartásában, az egyesületeink
életének pezsgőbbé tétele és sok
egyéb apró feladat lehetőséget ad erre.
Élni
kell vele, és nemcsak kritizálni!
(Befejező
rész következik)
(Amiről a médiák hallgattak)
A
CBN News arról számolt be, hogy a chilei
bányából kimentett bányászok
többsége
mély lelki életről és az Istenben való
töretlen hitről tettek bizonyságot. A
riport azt is megjegyzi, hogy mindannyian egyetértettek abban,
hogy a hitük
tartotta őket épségben és biztonságban
azalatt a 70 nap alatt, amíg a föld
mélyében voltak.
A
riport szerint minden egyes bányász egy olyan
pólót viselve jött ki a
mentőkapszulából, aminek az elején az állt,
hogy „Köszönöm Uram”. A póló
hátulján ezek a szavak álltak: „Neki legyen
dicsőség és tisztesség”, a 95.
zsoltár 4. sorát idézve, ami azt írja:
„Kezében vannak a föld mélységei, és
övéi a hegyek csúcsai”. A póló
ujján pedig „Jézus” neve szerepelt.
Mario
Sepúlveda, a második dolgozó, aki kilépett
a kapszulából, ezt mondta: „Isten és
az ördög harcolt felettem, és Isten győzött.
Mindvégig tudtam, hogy ki fognak
hozni. Mindvégig hittem az itteni chilei szakemberekben
és a Nagy Teremtőben.”
A
negyedik felszínre lépő bányász, Carlos
Mamani, azonnal letérdelt, ahogy kijött
a kapszulából, majd az égre mutatott,
hálát adva Istennek, és ugyanígy tett
Omar Reygadas, akinek egy Biblia is volt a kezében, a
sisakjára pedig ez volt
írva:
„Isten
él”.
Jézus
a világosság - felirat egy sisakon
Egy
másik riport megjegyzi, hogy a 19 éves Jimmy Sanches
még a bányában rekedve írt
egy levelet, amit felküldtek a felszínre, ezzel a
szöveggel: „Valójában 34-en
vagyunk, mert Isten soha nem hagyott el minket itt lent.”
A
chilei bányászok csodával határos
megmenekülésére is emlékezve,
idézzük azt a
zsoltárt, amely mindannyiuknak ennyi lelki erőt,
kitartást és reményt adott:
Gyertek,
zengjünk dalt az Úrnak, ujjongjatok üdvünk
sziklája előtt!
Dicsőítő
énekkel lépjetek színe elé,
magasztaljátok hangosan, zsoltárt énekelve!
Mert
nagy Isten az Úr, fölséges király minden
isten fölött.
Kezében
vannak a föld mélységei, és övéi
a hegyek csúcsai.
Övé
a tenger, ő alkotta, övé a föld, keze teremtette.
Gyertek,
boruljatok le és imádjátok, hajtsatok
térdet az Úr előtt, aki teremtett minket!
Mert
ő a mi Istenünk, mi pedig legelőjének népe, s
kezére bízott nyáj vagyunk.
Bárcsak
meghallanátok ma a szavát: „Ne
keményítsétek meg a szíveteket, mint egykor
Meribánál [zúgolódás], mint a
pusztában Massza [kísértés] napján!
Atyáitok
ott megkísértettek, bizonyítékot
követeltek, jóllehet látták tetteimet.
Negyven
évig viszolyogtam e nemzedéktől. Így
szóltam: Tévelygő szívű nép ez, nem ismeri
útjaimat.
Ezért
esküdtem meg haragomban: Nem mennek be nyugalmam
(országába)!”
-
XCV. zsoltár -
Gracias,
Señor! - felirat a nemzetiszín pólón,
chilei zászló a kézben; hálára
összekulcsolt kézzel a legidősebb kimentett
bányász.
Hálával
eltelt szívvel dicsérjük mi is az Urat
tetteiért és csodáiért, azért is,
amit a
chilei bányászokkal tett; dicsérjük és
dicsőítsük Őt, mert jó; hisz mi is a
mélységekből kiáltunk Hozzá, akár a
bányászok a messzi dél-amerikai országban!
A házasságra
készülő bányászok kedd este, egy olyan
mulatságon kérték
meg választottjaik kezét, amelyen kiszabadulásuk
óta először mutatkoztak együtt
nyilvánosan. Az összejövetelt a tengerparti Caldera
városban rendezték egy
átalakított vasúti állomáson.
"Tíz
együtt töltött év után végre itt az
ideje, hogy összeházasodjunk" - mondta
Claudio Yanez barátnőjének, Cristina Nuneznek.
Esteban Rojas még a föld alatti elzártságban
megígérte feleségének, hogy amint
kijut, 25 évi polgári házasság után
megtartják a templomi esküvőt is.
Ígéretét
levélben juttatta el a felszínre azon a csövön
át, amin a föld alatt rekedt
bányászok a külvilággal tartották a
kapcsolatot, amíg ki nem szabadították
őket.
"Igent mondtam.
Még mindig megvan a levél, hogy
meg ne gondold magad" - tréfálkozott a boldog
feleség, Jessica Yanez.
(CBN
nyomán Szent Korona Rádió)
Az
advent eljövetelt jelent. Az Egyház ebben a szent
időszakban reményt akar
lehelni a sötétségben botorkálók
lelkébe. Valaki eljövetelét ígéri, Aki
eljött
már, de még nincs itt. Hiszen minden új
nemzedék híjával van annak tudásnak,
amely reményteljes válasz a teljes létre,
megtanít jól értelmezni eseményeket,
és szól arról a történelmi
személyről, Akit kétezer éve nem sikerült
semmi
ellenerőnek lejáratnia Az adventi várakozás
talán soha nem volt annyira
időszerű, mint napjainkban. Az emberiséget avatatlan
prókátorok mindig nagyobb
reménytelenségbe taszítják. Hiszen amint
előző nagy pápánk, II. János Pál az
Egyház Európában című apostoli
buzdításában megállapítja, a
remény
elvesztésének oka az a gondolkozásmód,
amely úgy tekinti az embert, mint a
valóság abszolút középpontját,
aki elfelejti, hogy nem az ember alkotja Istent,
hanem Isten teremti az embert.
Ezért
tág tere nyílt a nihilizmusnak E szerint a jövő a
semmibe torkollik, ezért itt
és most kell habzsolni a kincset, a hírnevet és
minden gyönyört. A sír mindent
elnyel, nem kell számolni semmiféle felelősségre
vonással, számonkéréssel. Az
európai kultúra a csöndes aposztázia (igazi
értékektől való eltávolodás)
benyomását kelti, és az önelégült
ember úgy él, mintha Isten nem létezne. Ez
valójában - fejezi be a pápa - a halál
kultúrája.
Mindez
mélységesen megtévesztő, és képtelen
annak a boldogságvágynak
kielégítésére,
amit az emberi szív szüntelen érez. Remény
nélkül nem lehet normálisan élni!
Akik lezártak a természetfeletti felé, a csak
evilági keretek között tartott
reményt azonosítják például a
tudomány és a technika által ígért
paradicsommal,
a fogyasztással biztosított hedonista boldogsággal
meg az érzékiséggel. Ők
előbb-utóbb csalódnak, boldogtalanok lesznek,
pszichés zavarokkal küzdenek.
Létezik
hát igazi boldogságot jelentő személy vagy
léthelyzet vagy értékrend, akit vagy
amit bizton várhatunk? Vannak-e jelei a jogos reménynek?
Igen, de nem a
hitetlen, az istengyűlölő, a tisztátalan, a csaló, a
rabló vagy a gyilkos.
Igenis
vannak reménykeltő jelek! Elsősorban a keresztény hit
sok-sok tanúja. Ők fényt
jelentenek az Egyháznak, az emberiségnek, mert a
hitetlenség és erkölcstelenség
sötétjében felragyogtatják Krisztus
világosságát. Jel a szentek sokasága az
elmúlt évtizedekben. Előző pápánk több
mint nyolcszáz férfit és nőt avatott
boldoggá, szentté.
Áldott
advent, add vissza önbizalmunkat! Kezünkben egy nemzet sorsa.
Advent Jézusa!
Segíts jól választanunk!
Kerényi
Lajos: Mondom néktek.
”Csillagpuha éjben csupa
fény az ég,
Jászol bölcsőjében Isten földre lép.
Szűzi virág árasztja illatát,
Leborul a lélek, s tártmagasba lát.”
A
karácsonyi készület idejéhez, Adventhoz
érkeztünk. Hagyományainkhoz hűen az
öröm vasárnapján, december 12-én a
nagymise keretében a jubiláns házaspárok
adnak
hálát az együtt megélt 25, 50, 55 és
annál több év minden
öröméért és
bánatáért, míg délután
fél 5- től KARÁCSONYI HANGVERSENYT lesz, melyre
támogatókat, szolgálattevő szereplőket és a
zeneszerető hallgatóságot egyaránt
szeretettel hívunk és várunk. Az egy
órára tervezett, Istent dicsőítő
hangversenyen megszólaló dalokat most is Gyimesi
László tanár úr állítja
össze.
Egyeztetni vele személyesen, vagy a 06-35-340-162
telefonszámon lehet.
Tisztában
vagyunk azzal, hogy nem lettünk anyagiakban
gazdagabbak. Támogatókat is nehezebb szerezni.
Belépődíj most sem lesz, de a
rendezvény támogatására minden
adományt (sütemény, üdítő, pénz
és szervezésben
való segítés) az élni akarás
jeleként tekintünk
Felajánlásaikat
a hangverseny kezdetéig fogadja Beke László,
Fábián András és Molnár János.
Támogatói részvételre buzdítva az újabb adományozókat a beérkezések sorrendjében, az alábbiak szerint köszönjük és köszöntjük a 2009 évi anyagi adományozókat: Takarékszövetkezet, COOP ZRT, Egyházközség, Önkormányzat, Balla Mihály országgyűlési képviselő, Csabák Margit és András, Fater BT, Szamovil Kft, FIDESZ területi szervezete, Kristók József, Jamrik József, Kristók János, Mede Szerszámszaküzlet, Érsekvadkert Jövőjéért Alapítvány, Fábián István, Halaj TÜZÉP, Horváth Szikvíz, Záhorszki Ignác, Barák család, Kolping Család Egyesület, Major család, V. I.né és az anonimok.
(szervezők)
Húsz éves a
Magyar Kolping
Szövetség. Ebből az alkalomból utaztunk
Pécsre, Európa kulturális fővárosába
szeptember 24-én, Szent Gellért napján
Érsekvadkertről, hogy együtt ünnepeljünk
az ország többi Kolping Családjaival. A
szállásunk Harkányban volt, ahol még
minden sokkal zöldebb és melegebb volt, mint Vadkerten.
Feltűnt, hogy sok eladó
ház van, melyek gazdára várnak. A
délutánt a fürdőben töltöttük a
strand
részen. A gyerekeink el sem hitték, mikor
elmeséltük, hogy nem fáztunk
fürdőruhában. A kellemes fürdőzés után
Bólyba mentünk át. Útközben
megcsodáltuk
a Villány környéki szőlőültetvényeket.
Bólyban Kúcs Gyala és családjának
vendégszeretetét élvezhettük. A vacsora
mellé saját kiváló bólyi
fehér borokat
kóstolhattunk. És ha már Villányon
keresztül utaztunk, kíváncsiak voltunk,
hogyan is készülnek a híves villányi
vörösborok. Mindezt megláthattuk (és
kóstolhattuk) a Sauska borászatban, ahol 21.
századi technológiával készülnek a
jobbnál jobb cuvée vörösborok. Pécsre
szombaton reggel érkeztünk. A kicsi
boltban - ahová betértünk - kérdezték:
"Mi lesz itt, hogy ilyen sokan
jönnek?"- Húsz évvel ezelőtt egyes sorszám
alatt itt jegyezték be a helyi
Kolping Család Egyesületet civilszervezetként. Az
ünnepi szentmisét a pécsi
bazilikában Mayer Mihály püspök úr
celebrálta, ezt követte a megemlékezés, ahol
számot vetettek az eltelt húsz évről az
elnökök és a főprézes. A délutánt
a
kulturális évadra megszépült
belvárosban városnézéssel
töltöttük. Megnéztük a
világörökség részét képező
ókeresztény sírkamrákat, a
dzsámiból lett templomot,
a csodálatos Munkácsy trilógiáját,
és jutott idő egy pohár borra, illetve
süteményre a cukrászdában. Vasárnap
délelőtt az 1000 éves múltra visszatekintő
Mária kegyhelyen, Máriagyűdön vettünk
rész szentmisén. A kegytemplom
bejáratánál sorra futottunk össze az előző
napi Kolping ünnepségen résztvevő csoportokkal,
pedig össze sem beszéltünk. A kegyhelyről az
alábbi áldással indultunk útra
hazafelé, mely áldást kívánjuk
mindenkinek a hétköznapokra is:
„Áldja meg
világunkat a Gyűdi
Szüzanya, és adjon minden embernek benső
békét és megnyugvást!”
Bozsó
A
múlt hónapban tisztújító
közgyűlést tartott a Magyar Kolping Szövetség
Alsópáhokon.
Nagy
várakozás előzte meg az eseményt, mert az
utóbbi években sok dolog történt,
amik miatt sokan érezhették-érezhettük azt,
hogy a szövetség letért arról az
útról, amelyen a rendszerváltozás
utáni megalakulásakor elindult. Háttérbe
szorultak a megfogalmazott célok és érezhetően
felerősödött egy a kornak és a
külső elvárásoknak megfelelni akaró
nézet, ahol teret és szerepet kaptak az
ezeket a nézeteket az eredeti céloknál
fontosabbnak gondoló csoportok és
emberek!
A
teljesség igénye nélkül ismertetve,
arról volt szó, hogy a Kolping Szövetség
iskola és intézmény fenntartó címet
és jogot szerzett, ami természetszerűleg
azzal járt, hogy a fenntartáshoz szükséges
állami pénzek folytak a Kolping
Szövetség költségvetésébe,
amelyeket kezelni kellett. Ehhez a feladathoz apparátust
kellet létrehozni és működtetni.
Komoly
szakmai, gazdasági feladat ez, ami nem kis felelősséggel
is jár!
Kezdetben
nem okozott semmi gondot ez a dolog, de egy idő után kialakult
egy kettősség.
Jelesen
az, hogy sokan úgy érezték egyre inkább az
intézményfenntartói tevékenység
(iskolák, szociális intézmények
működtetése) kerül előtérbe és a Kolping
megítélése
is ezen keresztül történik, az eredeti célok
pedig háttérbe kerültek.
Ezek
a nézetek természetesen az embereket is sokszor
megosztották és ez sem a
mozgalom érdekeit szolgálta.
Ez
a közgyűlés ennek az áldatlan helyzetnek a
megszüntetését tűzte ki feladatául.
A
megváltoztatni kívánt helyzethez új
alapszabály, új vezetőség és szerkezeti
átalakulás vált szükségessé!
Az
esemény őszinte, feltáró és valóban
demokratikus volt. Nem kerülte a
problémákat és őszintén feltárta
azokat úgy, hogy sikerült személyeskedésektől
mentesen beszélni egymással és megoldást
találni a jövőt illetően.
Azt
gondolom szombat délután a résztvevők úgy
érezhették, hogy sikerült a nyomasztó
kérdéseket lezárnunk és Isten
segítségével megadnunk a választ a
címben feltett
kérdésre!
Sági
Péter
Tegnap
este 7 óra után indultam haza. Devecsert elhagyva alig
tettem meg néhány
kilométert, amikor belegondolva, hogy nekem van, hová
hazamennem, de akik itt
maradnak, azoknak nincs, kijöttek a könnyeim. Ebben persze
benne volt az egész
nap felgyülemlett feszültség is. A ti
imatámogatásotoknak tulajdonítom, hogy
napközben sikerült erősnek maradnom.
Hárman
is voltunk papok, akik segítőkkel végigjártuk az
utcákat Devecserben. Erre a
terepmunkára jellemző, hogy volt civil segítő, aki a
délelőtti forduló után
délutánra inkább csak lapátolást
vállalt, mert akkor csak néhány
négyzetmétert
lát és nem többet. Úton hazafelé arcok
villantak be. Sanyi bácsié, aki 70
évesen is takarít. Tibi bácsié, akinek a
háza már egészen tiszta volt egy heti
munka után. Egy fiatalemberé, aki a
kerítésnek támaszkodva tétlenül
szemlélte,
hogyan dolgozik 10 katona a házának udvarán. (Ugye
nálunk is vannak hasonló
szituációk. Nem tesznek, csak vesznek és
követelnek!) Egy asszony arca is
bevillan tudatomban, akinek testvére Kolontáron meghalt a
katasztrófában. Laci
arca is előttem van, aki szülei házát
takarította munkatársaival, barátaival.
Egy bokáig iszapban álló asszonyé, aki a
kérdésre, hogy mire van most a
legnagyobb szüksége, azt válaszolta, hogy
gyónásra. Gumicsizmában a mocsokban
álltunk mindketten, így tisztult meg a lelke. Más
emberek arcából az elszántság
tükröződött, hogy nem hagyják el házukat.
Megtört, elkeseredett emberi arcok és
tettre kész arcok. Őszinte emberi tekintetek. A
többség elhagyta a házát, de
aki otthon van, reménykedik. Egyetlen jó szóra
megnyílnak, s már mondják is
élettörténetük évtizedeit, amit
néhány óra alatt tönkretett az áradat.
Most
új élet kezdődik számukra, ha segítünk
nekik új életet kezdeni. A remény ugyan
nem sugárzik belőlük, csupán pislog, de ez
elég. Érdekes és a magyarokra
jellemző is talán, hogy az anyagot senki nem nevezte
vörösiszapnak. Amíg a
tározóban van az anyag, addig így
hívják, de amikor elönti valakinek a
házát
akkor egészen új nevet kap, s nevetve mondják a
furcsábbnál furcsább, általam
sosem hallott gúnyneveket. Humorral akarják kifejezni,
hogy fölébe kerekednek
az anyagnak. Leírhatatlan pusztítást okoz az
anyag, de az ember, az élet, az
élni akarás erősebb.
Az
anyagi segítésen túl imádkozzunk
értük, hogy éljen bennük a remény!
István
atya
Az
október 14-i alakuló ülést újabb
két testületi ülés követte.
Október
26-án kerültek megválasztásra a testület
munkáját segítő bizottságok, s
tették
le esküjüket annak nem képviselő tagjai.
Kristók József, Szabó János
(kisáruház) és Zsiga László a
Gazdasági, Lukácsné Gidrányi katalin,
Ruzsin
Lászlóné, és Virág Rudolf az
Egészségügyi és Szociális, míg
Dósa Márton,
Hustyava Lászlóné, dr Mácsík
Lászlóné a Kulturális és Sport
bizottság munkáját
segíti.
Állásfoglalás
született a GAMESZ átszervezését
érintő munkálatokról, valamint a Kisebbségi
Önkormányzat „fakitermelői”
beadványáról is.
A
november 8.-i testületi ülésen az
aláírás érdekében
megerősítésre került az
előző testület által előkészített
Hulladékgyűjtési Közszolgálati
szerződés,
mely a hulladékgazdálkodást, valamint a
környezetvédelmet hivatott magasabb
szinten szolgálni, betartásával megadva
unokáinknak is az élhető környezet
lehetőségét. Előzetesben még annyit erről, hogy
Pest és Nógrád megye 106
településének hulladék
kezelését, benne a szelektív
hulladékgyűjtést is a Zöld
Híd Régió Kft végzi 2011. január
elsejétől.
Ezen
az ülésen került elfogadásra az
önkormányzati tevékenységek 2011-15
közötti
belső ellenőrzési ütemterve is. Egyebek között
szerepeltek még az utak, járdák,
GAMESZ, Bursa ösztöndíjak anyagi háttere,
és egyéb folyamatban lévő ügyek.
Döntés született az újabb ülés
időpontjáról, ami a lapzártánk
idején, november
22-én lesz.
emjé
2011.
január elsején megnyitja kapuit a környék
első családi napközije Érsekvadkerten.
Szolgáltatásaink: bölcsődés és
óvodás korosztály számára
egész napos ellátás,
fejlesztés, szakember által
összeállított menü, napi négyszeri
étkezés, igény
szerint angol nyelv, népi játékok,
hitoktatás, alkalmi gyermekfelügyelet.
Iskolás korosztály számára pedagógus
irányításával házi feladat
elkészítése,
gyermekfelügyelet. Külön szolgáltatásaink
pszichológiai, logopédiai ellátás,
tanulás-és
viselkedészavarok felmérése,
javítása, konduktor
irányításával gyógytorna,
mozgásfejlesztés és javítás.
Érdeklődni lehet: dr. Szrenkáné Nagy
Erzsébet-
nél, a 06/20 4955-049 telefonszámon
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2010.december
20. hétfő 17-18 óra között
1909. - A
nagybecskereki gimnázium értesítője
részletesen ismerteti Bi-Pi Scouting for
Boys című könyvét
- első
terjesztők. Szilassy Aladár, Megyercsi Béla, Sík
Sándor
1910. -
megalakulnak az első cserkészcsapatok:
1. sz. BKlE
(Keresztény lfjúsági Egyesület)
2. sz. BKG
(budapesti piaristák)
3. sz. Regnum
Marianum
1912. december
28.- a Magyar Cserkészszövetség megalakulása
1913. - Vági
tutajút Kralovántól Komáromig, amelyen 105
cserkész vesz részt
- a Magyar Őrszem
Szövetség megalakulása, a két
szövetség egyesül Cserkész-Őrszem
Szövetség
néven,
később azonban az őrszem szó kikopik a névből
és a köztudatból
1914 - 1918 - az
l. Világháború alatt sok vezetőt elvisznek
katonának
1919. -
újjáalakul a Magyar Cserkészszövetség,
megkezdődik a nagyarányú csapatszervezés
1920. - megindul
a Magyar Cserkész és a Vezetők Lapja
1922. - Gróf
Teleki Pál az első magyar főcserkész
- cserkészeink az
elzártságot megtörve külföldre is
látogatnak
1924. _ ll.
Világjamboreen, Koppenhágában a nemzetek
versenyében a magyar cserkészek Anglia
és Amerika után a harmadik helyet szerzik meg
- a Magyar
Leánycserkész Szövetség megalakulása
1926. - Megyeri
Nemzeti Nagytábor 7500 cserkész
részvételével 8 országból
1927. _ megnyílik
a Hárshegyi Cserkészpark, az Újpesti Központi
Vízitelep, a Cserkészbolt
Szövetkezet
1928. - a
Leánycserkész Világszövetség
megalakulása Parádon
1933. - lV.
Világjamboree Gödöllőn, amelyen összesen 30 000
cserkész vesz részt, ebből
15000 külföldi 54 nemzetből, a tábor jelképe a
Csodaszarvas, hatalmas szerezői
és erkölcsi siker a magyar cserkészet
számára
1939. - l.
Leánycserkész Világjamboree Gödöllőn
(Pax Ting - béketalálkozó)
1940. - új,
népi
hagyományokra épülő próbarendszer
kidolgozása a „Teleki-hagyaték” alapján
1941. - Bi-Pi és
Gr. Teleki Pál halála
1946. - a Magyar
Cserkészszövetség feloszlatása, a Magyar
Cserkészfiúk Szövetsége megalakulása
1947. – Vl.
Világjamboree Franciaországban, utolsó alkalommal
vesznek részt magyar
cserkészek
1948. - a Magyar
Cserkészfiúk Szövetségét erőszakkal
beolvasztják a Magyar Úttörok
Szövetségébe,
a cserkészmunkát végleg betiltják
- a Külföldi
Magyar Cserkészszövetség megalakulása,
hazánkban illegálisan folyik a
cserkészet
1956. - rövid
időre újraéled a cserkészet
1963. - Sík
Sándor halála
1988. - a Magyar
Cserkészszövetség újraalakul a 40 éwel
ezelőtti hagyományok alapján
1990. - szerte az
országban újjáalakulnak a cserkészcsapatok
1991. -
Világjamboree Dél-Koreában, Magyarországot
újra képviselik cserkészek
1993. -
Gödöllői
Emléktábor a Gödöllői Világjamboree 60
éves évfordulójára 1500 résztvevővel
1996. -
Kárpát-medencei Cserkésztestvériség
Nagytábor Ópusztaszeren
A honfoglalás 1100
éves évfordulójára 1100 itthoni és
külföldi magyar cserkésszel
1998. -
Hadijáték
Pákozdon a pákozdi csata 150 éves
évfordulójára
2000. -
Millenniumi Emléktábor Esztergomban 1700 cserkész
részvételével
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
1. A
karácsonyi
előkészület, ádvent
1 vasárnapjával kezdődik November 28-án.
2. Nov. 28-án, de. FÉL
11.-kor Dr. Udvardy György ezüstmisés püspök
atya tartja búcsúi szentmisénket.
November 30-án,
kedden Szent András apostolnak, templomunk
védőszentjének napján, az esti
szentmisén 6 órakor Lukács József, Kartali
plébános atyával ünnepeljük.
3. Az első hajnali
szentmise nov. 29-én, Hétfőn
reggel 6 órakor lesz.
A
hajnali szentmisék
rendje: Hétfőn-kedden-szerdán
(kivéve: nov. 30) reggel 6
órakor, a többi
napokon este 6-kor lesznek adventi szentmiséink. Minden
szentmise előtt fél
órával gyóntatás. (Használják
ki az időt, mert nem biztos, hogy
lelkigyakorlatunkkor lesz több gyóntatónk.)
4. Az
elsőpéntekesek
karácsony előtti gyóntatása,
áldoztatása dec. 4,
5-én; a külön, csak erre az
alkalomra bejelentetteké dec 8-án. (Kérjük a
sekrestyében felíratni őket)
5. December 8-a, szerda:
Szűz Mária Szeplőtelen Fogantatásának ünnepe,
szentmise: reggel 6 és este 6
óra.
6. Ádventi lelkigyakorlatos
készületünk dec.
16-17-18-án este 6-kor
7. Ádvent 3. vasárnapján
(dec.12-én) de. fél 10-kor JUBILÁNS HÁZASOKAT
VÁRJUK KÖZÖS HÁLAADÓ SZENTMISÉRE
(25, 50, 55, 60 évesek és az azon túliak
bármely évfordulót ünnepelnek.)
8. Dec. 12-re tervezzük a
szokásos karácsony
előtti koncertet.
9. KARÁCSONYI MISERENDÜNK:
dec. 25 éjféli szentmise 0 óra
dec.
25-én r. fél 8 - de. fél 10
(Pusztaberkiben fél 12)
Dec.26-án r. fél 8 de.
fél 10 (Pusztaberkiben fél 12)
10. Dec. 31-én,
Szilveszter napján, Hálaadás
szentmisével este 6
órakor.
31.
Kovács Péter, Bence
(Kovács Péter-Lendvai Mónika)
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
11.
Tokodi László – Balogh
Magdolna
HALOTTIANK:
50. Zöllei István (1943)
51. Bozsonyik János (1921)
52. Pásztor Istvánné,
Vincze Mária (1923)
53. Percsina Pálné,
Csernák Margit (1925)
54. Molnár Jánosné,
Valacsik Borbála (1919)
55. Erdős Erzsébet (1940)
1. szerda
-
2. csütörtök
-
Varga Jánosné született Pálinkás
Julianna, szülei, testvérei, élő és elhunyt
családtagokért
3. péntek
-
Pistyúr János, felesége Erdős Margit,
szüleik, hozzátartozók
-
Híves Mihályné született Mrekvicska Julianna
születésének 100. évfordulója,
férje, élő és elhunyt családtagok
-
Boda Sándorné született Nagy Mária,
édesanyja és nagyszülei
4. szombat
-
Márton Sándor, szülei, élő és elhunyt
családtagok
-
Mrekvicska Ignác (10. évforduló) szülei,
Szabó Vince, felesége Kormosói Ilona
és szülei, Csillag Gyula és szülei
-
Vitéz János (17. évforduló)
édesanyja, öccse József, anyósa Szarvas
Józsefné
Kovács Margit és hozzátartozók
5. vasárnap
-
Hegyi János 2. évforduló és elhunyt
családtagokért
-
Pálinkás István 1. évforduló
és elhunyt hozzátartozók
-
Klinger József, szülei, apósa, anyósa,
hozzátartozók, Kakas Mihályné
született
Hustyava Mária és hozzátartozók
6. hétfő
-
Urbán és Gresina család élő és
elhunyt hozzátartozóiért
-
Kristók István 10. évforduló,
felesége Dósa Erzsébet, sógora, a
Gréczi és Valkó
család halottaiért
7. kedd
-
8. szerda
-
Vitéz János, öccse József, édesanyjuk,
valamint Kristók János és a család
elhunyt tagjaiért
-
Vodnák Imre 11. évforduló, felesége Szűcs
Mária, Mák Ferenc, felesége Kovács
Anna, Szalai Erzsébet és Juhász János
-
Erdős István, felesége, lánya, veje, Percsina
Pálné, férje és fia
9. csütörtök
-
Szabó Ignác, felesége Bozsonyík Ilona,
nászuk Szlúka János és felesége
Dósa
Anna és szüleik
10. péntek
-
Erdős István, felesége Boda Erzsébet, veje,
unokája és hozzátartozók
-
Pincze András, felesége Nagy Anna, szüleik, fiuk
Ferenc, Busai Kázmér és szülei
-
Laczó János, felesége, Szabó Ignác,
felesége, szülők, nagyszülők, testvérek
és
élő családtagok
11. szombat -
Szabó
Gergely, élő és elhunyt
hozzátartozóiért (Alapítványi)
-
Boda János 2. évforduló, és szülei
-
Pálinkás József, felesége Mrekvicska
Margit, szüleik és hozzátartozók
12. vasárnap -
Antall
József miniszterelnökért (Alapítványi)
-
Pistyúr Gábor hősihalott, felesége, 2 fia
János és Gábor, hozzátartozók,
Jakubecz János, felesége és szüleik
-
Paulicsek József 25. évforduló, szülei,
hozzátartozók, és a Szabó család
halottaiért
13. hétfő
-
14. kedd
-
15. szerda
-
16. csütörtök
-
Szrenka József, felesége Laczó Margit, fiuk,
szüleik, Laczó Mihály és
hozzátartozók
17. péntek
-
Kristók János, felesége Híves Katalin,
szüleik és vejük
-
Nagy János, 2 felesége, hozzátartozók,
Vitéz István, felesége és
hozzátartozók
-
Nagy Ignác, Csernák István és
hozzátartozók, Káposzta József és
hozzátartozók
18. szombat -
Kordics
károly, felesége Kristók Erzsébet, Kordics
és Kristók család halottaiért
-
Viktor Istvánné, férje, násza
Szakács József, felesége, 2 fia, lánya,
menye és
hozzátartozók
-
Vitéz Sándor, fia Sándor és a család
halottaiért
19. vasárnap -
Rith
Veronika, szülei, Rith és Sztrecskó család
elhunyt tagjai
-
Pstyúr János (1941), Súth, Varga és
Pistyúr család elhunyt tagjaiért
-
Vitéz Ferenc, szülei, dr. Borsa Mihály, szülei,
testvérei, nagyszülők és élő
családtagok
20. hétfő
-
21. kedd
-
22. szerda
-
Molnár és Murányi család halottaiért
-
Bada István, felesége Molnár Margit, szüleik,
gyermekeik, vejeik és a Záhorszki
család halottaiért
23. csütörtök
-
24. péntek
-
25. szombat -
26. vasárnap -
Kosztrihán
István, édesapja József és elhunyt
családtagok
-
Molnár Lajosné, bátyja, apósa, a
család élő és elhunyt tagjaiért
-
Szabó Péter Pál 6. évforduló,
Erdélyi Béla, felesége, gyermekeik és
nagyszülők
27. hétfő
-
Molnár János és hozzátartozók,
Pásztor Ignác, dr. Mészáros Ede,
felesége Margit
(Alapítványi)
28. kedd
-
Boda Gyula, szülei és nagyszülők
29. szerda
-
Csillag János hősi halott, felesége, szüleik
és leányuk Erzsébet
30. csütörtök
-
31. péntek
-