Óh
Nagyasszony, nemzetünk reménye,
Rád szegezzük könnyel telt szemeink.
Veszni indult István öröksége,
Szép kertedben őserényeink.
Szállj közénk és sírj te is
velünk,
Vigasztald és mentsd meg nemzetünk!
Isten
kezdettől vigyázott a mi népünkre. Megőrizte majdnem
tökéletesen az
egyistenhitet, mégpedig az ég Istenébe vetett
hitet. Nem imádott a magyarság
bálványt, mint Róma tette. Talán az
ősevangélium hatása az ősi Nagyasszony-hit.
Isten így ígérte: „elküldöm a
Megváltót, aki asszonytól születik.” Nem
világos,
hogy őseink hogyan gondolták, hogy a Nagyasszony Istentől
született. Anyai
gondoskodással vezette és védte az ősmagyarokat,
melyre rengeteg
kereszténységünk előtti gyökér mai is
jól mutat be a megőrzött népszokásokban.
Isten ide, a
Kárpát medencébe vezette
őseinket. Hazát adott és új küldetést
adott akkor és ad ma is: végleg felvenni
a keresztséget, és azt meg is védeni.
955.
Ausburg. A Lech – mezei csata után már nem
bízhattak a régi győztes
harcmodorban. Szomszédaink is
fenyegettek. Be kell illeszkedni Európába és
egységes néppé kell válni. Géza
fejedelem félti művét, mivel egy ideig nem született
fia. Álmában Szűz Mária
keresi fel, fiút ígér neki, aki meg is
születik.
Vajk nem
feledte el apja álmát. Igyekezett
Jézust nagyon szeretni és szolgálni.
Édesanyját pedig Úrnőjének vallotta.
Éltében is sokat imádkozott hozz7á, nemcsak
a halála előtt. A Szűzanyának sok
szép címe van. István és népe
egyértelműen a mennybe vitt és a világ
Királynőjévé koronázott
Máriát szerette és tisztelte. Az ország
koronáján is az
Ő képe volt a fő helyen 200 évvel ezelőttig, amikor a
hittől távol állók
csapata eltávolította onnan.
A
magyar nép nagyon gyorsan elfogadta Nagyasszonyának
Jézus égben élő Édesanyját.
Ennek egyik oka lehetett, hogy az Egyház megmagyarázta
nekik: Istennek nincs
teste, lánya sem születhetett, de Fiának van
Édesanyja a megtestesülés óta. Ő
az igazi Nagyasszony.
Tiszteletére
Székesfehérváron
lélegzetelállítóan gyönyörű
templomot épített, és országos
búcsúra odahívta
népét. Az egész ország ott ünnepelt.
1015- ben ott volt friss vendégként
Gellért. Csodálkozott, hogy ennyi buzgó
búcsús van ott, és nem hallja Mária
nevét.. Kísérője megmagyarázta: Őt mi
Nagyasszonyunknak hívjuk.
István
királyunk még életében
régiónként
építetett templomokat a Nagyasszony tiszteletére.
Így lett Győrnek, Vácnak és
Csanádnak a Szűz Anyára emlékeztető temploma. Ez a
folyamat nem szakadt meg a
századok során sem.
István
harcaiban előbb a férfi szenteket
kérte segítőül. A nyugati inváziót
várva már az égi Királynőtől várt
oltalmat.
A harc el is maradt.
Imre
halála után nem volt örökös. Két
személy
is készen állt a trónfoglalásra, de az
egyik nem volt igazi magyar (Péter), a
másik pedig nem volt igazi keresztény (Aba
Sámuel). István tudta, hogy a haza
veszélybe kerül az ő halála után.
Ezért egy nappal előbb teljes joggal a
Mennybevitt birtokába adta egész országát.
Főurakat, főpapokat, a harcosokat és
az egész népet. A végrendelet a halál
beálltával érvényes lett, és az most
is.
Több
nyugati Mária kegyhelyet kerestünk fel
pár éve. Szokásomhoz híven sokat
beszéltem arról, hogy nekünk Mária a
Királynőnk, mi pedig az öröksége vagyunk.
Figyelmeztettek: Ezért megneheztelnek
a házigazdák! De – válaszoltam – melyik nép
lett végrendeletileg Mária saját
népe? Egyik sem. Tiszteljék Őt!
Fizetőeszközeink
a Nagyboldogasszony- képes
pénzek voltak, még a protestáns Bethlen
Gáboré is. 1849- ben tiltotta be ezt a
kamarilla. Félelmetes segítség az égi
királynő (az orosz hazament, a cár
meghalt, Mária él!).
Tanúink
e tisztelet mellett: templomok,
kolostorok, szobrok, képek, imák (az
Üdvözlégyben is csak mi mondjuk ilyen
szépen: Asszonyunk=Királynőnk Szűz Mária)
és énekek, köztük eredeti himnuszunk
a Boldogasszony Anyánk.
Sok magyar
mindezt nem tudja. Elfeledte,
elfeledtették vele. Két évszázada kapkodunk
idegen segítségért. Az eredmény:
Tianon és az újabb veszélyek. A hitünket
és országunkat majdnem
kiárusították.
Isten nem segít kétféleképpen. A legnagyobb
mellé nem ad jelentéktelen
segítséget. Itt az ideje, hogy felsorakozzunk a
Nagyasszonyunk mellé, mert Ő
soha el nem hagyott bennünket. Kezét sem vette le
rólunk, mint azt Flecótól
hallhattuk. Mi utasítottuk vissza a segítő jobbot,
melynek gyakorlatával a jobb
jövőnk érdekében szakítanunk kell már
mától!
(K
Bánk testvér cikke alapján)
Az
elmúlt évtizedek erkölcsi rombolása hatalmas
károkat okozott a családok és
annak következtében a nemzet életében.
Példákat felesleges felhozni, hisz
környezetében bőven láthat elszomorító
és tragikus sorsokat. S ha még nem
látott, polgárőrként töltsön el egy
szombat éjszakát a községünk
utcáit járva,
és igazolni látja a bevezető sorokat.. S amilyen egy
ország családjainak
lelkülete, olyan a társadalom állapota is. Ennek
erkölcsi szintjét pedig
mindnyájan saját bőrünkön tapasztalhatjuk a
feltört boltok és lakások, a
szétvert telefonfülkék és
buszmegállók, kiszedett és szétszórt
virágok
látványában. Megújulásra van
tehát szükség ahhoz, hogy az erkölcsi
süllyedés
megálljon településünkön és kis
hazánkban egyaránt. A megújulás első
lépése az
én, az én családom
megújulásával kezdődik. (Nem másokat
megújítni a feladat)
Ebben a megújulási folyamatban, a hitéletben
és közéletben, a keresztény
családoknak élen kell járniuk. Az ő szép
példájukat követve joggal bízhatunk
abban, hogy a többi magyar család is felbuzdul, s
általa hazánk sorsa is jobbá
alakul. Ehhez akar támpontokat adni a Vadkerti Harangok, most az
önkormányzati
választások időpontjában induló sorozattal:
Mindazoknak,
akik komoly szándékkal törekszenek
környezetükben megújulni, elsőként a
közös
ima gyakorlását valósítsák meg.
- a néhány perces hangos imát a családfő
vezesse,
- a lelki emelkedettséget befolyásolja, ha ez idő
alatt az asztalon égő gyertya áll,
- erre a legalkalmasabb időpont a vacsora utáni idő,
melyet a családban megszentelt idővé lehet avatni.
A
világ rád bízott szépségét
műveld és őrizd – mondotta az Úr az első embernek.
Ez az üzenet arra indít minket, hogy
-
szeretjük, óvjuk és ápoljuk a
növényeket, fákat, a fákat és
virágokat, nem
kínozzuk az állatokat,
-
takarékosan használjuk a vizet, nem pazaroljuk az
áramot,
-
a mosogató és mosószerek túlzó
használatával se szennyezzük
környezetünket,
-
lakásunk, házunk környékén rendet
és tisztaságot tartunk,
-
mindenki tartsa rendbe holmiját, szekrényét
asztalát, játékait.
A
család érzelmi életének
érdekében ajánljuk, hogy minden helyzetben, a
családban
és azon kívül is
-
kerüljük a durva, sértő hangnemet,
-
tartózkodjunk a gyűlölködő és lebecsülő
megjegyzésektől,
-
éljünk a megbocsátás szellemében.
(folytatás
a következő számokban)
- Igen?
- Ne szakíts félbe, Uram,
imádkozom!
- De te
megszólítottál.
- Én, Téged? Oh, nem,
tulajdonképpen… mi ezt így imádkozzuk:
Miatyánk, aki a mennyekben vagy….
- Igen? Már megint
megszólítottál, hogy beszélgess velem?
Tehát miről van szó?
- Szenteltessék meg a Te neved…
- Komolyan gondolod?
- Mit kell komolyan
gondolnom?
- Hogy valóban meg
akarod-e
szentelni a nevemet. Mit jelent ez?
- Azt jelenti… azt jelenti…
hát Istenem, nem tudom, mit jelent! Honnan kéne tudnom?
- Azt jelenti, hogy te
engem tisztelni akarsz, hogy egyedülállóan fontos
vagyok neked, hogy számodra
értékes a nevem.
- Aha. Hm. Igen, így van.
Értem. … Jöjjön el a Te országod, legyen meg a
Te akaratod, amint a Mennyben,
úgy a Földön is…
- Teszel ezért valamit?
- Hogy legyen meg a Te
akaratod? Természetesen! Rendszeresen eljárok a
szentmisére, fizetem az egyházi
adót és adományt adok a missziók
javára.
- Többet akarok: hogy az
életed rendbe jöjjön, hogy a rossz szokásaid,
amikkel mások idegeire mész, eltűnjenek;
hogy megtanulj másokra figyelni, és
másokért gondolkozni; hogy mindenki
segítségére legyél…
- Miért pont nekem mondod
ezt? Mit gondolsz, hány álszent ül a templomban?
Nézd meg azokat!
- Bocsáss meg, azt
gondoltam, azért imádkozol, hogy jöjjön el az
én országom, és legyen meg az én
akaratom. Csak ha Te is azt akarod, amit én, akkor lehetsz a
követem.
- Ez már világos.
Imádkozhatok tovább? Mindennapi kenyerünket add meg
nekünk ma…
- Túlsúlyos vagy, ember! A
kérésed kötelezettséget takar, tenni valamit
azért, ahogy a világon éhező
milliók megkapják a mindennapi kenyerüket.
- És bocsásd meg a mi
bűneinket, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk
vétkezőknek.
- És János?
- Ne gyere már te is vele!
Tudod, hogy nyilvánosan lejárat, hogy minden alkalommal
olyan arrogánsan
viselkedik, hogy már dühös leszek, mielőtt egy
leereszkedő megjegyzést tesz. És
ezt tudja is! Nem vesz komolyan, az idegeimen táncol ez az alak…
- Tudom, tudom. És az
imád?
- Nem úgy gondoltam.
- Legalább őszinte vagy.
Jó
neked ilyen sok keserűséggel és
elutasítással élni?
- Beteggé tesz.
- Én meg akarlak
gyógyítani. Bocsáss meg Jánosnak, és
én megbocsátok neked. Akkor az arrogancia
és gyűlölet János bűne és nem a tiéd.
Talán vesztesz némi pénz; biztosan
vesztesz egy darabot az image-edből is, de ez békét hoz a
szívedbe.
- Hm. Nem tudom, hogy le
tudom-e győzni magam…
- Segítek neked.
- És ne vígy minket a
kísértésbe…
- Semmit nem teszek
szívesebben, mint ezt. Kerüld azokat az embereket és
szituációkat, amiktől
kísértésbe esel!
- Hogy gondolod?
- Ismered a gyenge
pontjaidat: barátságtalanság, anyagiasság,
szexualitás, agresszió, neveltetés.
Ne adj a kísértőnek lehetőséget!
- Azt hiszem, ez volt a
legnehezebb Miatyánk, amit valaha imádkoztam. De most
először volt valami köze
az életemhez.
- Szép, haladunk előre.
Imádkozd nyugodtan végig!
- Mert Tiéd az ország, a
hatalom és a dicsőség mindörökké.
- Tudod mi az, amit
nagyszerűnek találok? Ha az emberek, mint te, elkezdenek engem
komolyan venni,
valóban imádni, engem követni, azért, hogy az
én akaratomat tegyék. Ha
észreveszik, hogy az én országom
eljöveteléért végzett
munkálkodásuk végül is
boldoggá teszi őket.
- Amen.
A
kegyhely eredete visszanyúlik Szent László
király uralkodásáig. A történelem
tanúsága szerint ugyanis Szent László
többször is megfordult ezen a vidéken,
sőt súlyos harcokat vívott a moldvai kunokkal. A
hagyomány szerint ekkor fakadt
a Szent László ugratása elnevezésű
forrás is a sziklákon, lova patájának
nyomában.
A
Szűzanya első szentkúti megjelenése és a
Szentkút-völgyben lévő forrásnak vize
által történt első csodás
gyógyulás ideje ma már pontosan nem
állapítható meg.
Az 1714-ben lejegyzett írás szerint egy
mátraverebélyi pásztor néma
gyermekével
a völgyben őrizte az állatokat. A néma fiú
megszomjazott és vizet keresett.
Egyszer csak megjelent neki a Boldogságos Szűzanya a fák
lombjai között és egy
mélyedésben felcsillanó forrásvízre
mutatott. A fiú lehajolt, ivott a vízből és
nyomban ezután édesapja után kiáltott. Az
apa meglepődött néma gyermeke
kiáltásán, eléje szaladt és
álmélkodva érdeklődött, hogy mi
történt itt. A
gyermek örömtől sugárzó arccal jelezte a
látomást, és mutatta apjának a
forrást. Az édesapa mélyíteni kezdte a
gödröcskét, és így jött
létre a bővizű
szent kút. Az időpont hozzávetőleges becslés
szerint 1100 körül volt.
1210-ben
a zarándokok sokasága miatt templomot
építettek Mátraverebély faluban, ahonnan
körmenetben vonultak a Szentkút völgyben lévő
forráshoz. 1258-ban ennek a
templomnak már búcsú kiváltsága
volt. A
szent kút neve okmányban 1290-ben szerepel először:
ad fontem Vereb, vagyis
verebi forrás néven. Ekkoriban még csak
Mátraverebély templomában volt
szentmise, gyóntatás, áldoztatás és
prédikáció. A Szentszék tehát oda
engedélyezte a búcsúkat.
A
zarándokhely az 1400-as évektől a legnagyobb
búcsújáróhelyeknek adott
búcsúkiváltságokkal rendelkezett. Ebben az
időben Vereb Péter erdélyi alvajda
rendeztette a szent kút környékét.
1540-ben,
a hatvani vár bevétele után Pásztó,
Verebély és Szentkút is a törökök
kezére
került. A verebélyi pompás, remekmívű templom
és kolostor siralmas romhalmazzá
vált. A török uralom éveiben nehéz idők
jártak a hívekre és a papokra egyaránt.
Amikor a megszállók igája kissé
enyhült, elszórtan kezdtek idemerészkedni a
szent kúthoz a hívek. Ebben az időben
történt, hogy Koós Pál gyöngyösi
polgár
három izomsorvadásban szenvedő gyermeke
meggyógyult. Egész családjával
elzarándokolt Szentkútra. Feleségével
együtt a szent forrás vizével mosogatták
a gyermekeket. Közben könyörögve, sírva
kérték az Irgalom Anyját, hogy segítsen
rajtuk. A többször megismételt mosás és
bizalommal teljes esdeklés elnyerte
jutalmát. Az izmok visszanyerték rugalmas erejüket.
A
törökök kiűzése után a
zarándoklatok újból megindulhattak, ámde
fűvel,
bokrokkal benőtt romokat találtak Verebélyen is, meg a
szent kútnál is.
1700-ban
XI. Kelemen pápa kivizsgáltatott néhány
Szentkúton történt csodás
gyógyulást és
azok valódiságát elfogadta.
1705-ben
épült fel Szentkúton az első kőkápolna,
Almásy János Szentkúton nyert
rendkívüli gyógyulásáért
hálából. Ebből a kápolnából
való a kegyhely drága
ereklyéje, a fájdalmas kápolna szoborcsoportozata,
és a mostani kegyszobor,
amely a Szűzanyát ábrázolja karján a kis
Jézussal, bal kezében pedig királyi
jogarral.
Almásy
János Bellágh Ádám Antal szentkúti
remete pap segítségével, 1758-tól 1763-ig
felépítette a mai kegytemplomot és mellé
egy kolostort, melybe ferences atyák
költöztek.
1865-ben
Almásy Edmund megépítette a
gyónóudvar penitencia kápolnáját
és az Almásy
család elhunytjai számára a kriptát.
1932-ben készült a méreteiben és
kivitelezésében is nagyszerű lourdes-i barlang a
hívek adományaiból. 1933-ban a
nagy útvonalon készült keresztúti
stációk záró
állomásaként Kálvária-kápolna
épült.
A
Szentkúti barlangokban, a mai kegytemplom fölötti
hegyoldalon a XIII. századtól
éltek remeték. Az utolsó szentkúti remete
1767-ben halt meg. Sírja a bazilikában
van. A kegyhelyet hosszú időn át ciszterci szerzetesek
látták el, a török idők
óta azonban a ferencesek is részt vettek a
búcsúscsoportok vezetésében,
lelkipásztori szolgálatukban. 1772-től már ők a
szentkúti kolostor lakói,
végleges letelepedésükre azonban csak a 19.
században került sor.
A
kegyhely a jozefinizmus hatása miatt csak az 1920-as
években virágzott fel
újra, a fejlődést azonban a kommunizmus
megakadályozta.
1950-ben
a diktatúra elűzte a ferenceseket, államosította,
és szociális otthonná
alakította a kolostort, Szentkút
önálló lelkészség rangjára
emelkedett az
esztergomi érsekség irányítása alatt.
1970-ben
VI. Pál pápa a kegytemplomot „basilica minor”
címmel tüntette ki és
megerősítette a XI. Pius pápa által
adományozott teljes búcsú
kiváltságokat az
év minden napjára.
A
Kisebb Testvérek 1989-ben tértek vissza a
zarándokhelyre. Akkor újult meg a
templom külső, és vásárolták vissza
egykori földjeiket, hogy a későbbi
fejlesztések alapját megteremtsék. A ’90-es
évek elejétől fogva fokozatosan
megerősödött a gyalogos zarándoklatok
hagyománya.
2006-ban,
a Nagyboldogasszony búcsún Erdő Péter
bíboros, prímás
Mátraverebély-Szentkútat,
mint Magyarország legjelentősebb
búcsújáróhelyét Nemzeti
Kegyhellyé
nyilvánította.
A
kegytemplom főbúcsúi pünkösdkor,
Nagyboldogasszonykor és Kisboldogasszonykor
vannak.
(Forrás:
http://www.bucsujaras.hu
http://www.szentkut.hu
Ipolyvölgyi
Németh
József P. Krizosztom - Móczár Béla:
Mária kegyhelyek Mária országában)
2010-ben
az Érsekvadkerti Kolping Család Egyesület
Erdélybe szervezte családi
nyaralását. Aki egy sablonos
élménybeszámolót vár, annak
remélem csalódást
okozok. Akinek meg nincs kedve, vagy ideje végigolvasni az
írást, az csak fussa
át szemével a kiemelt szavakat, abból megtudja,
hogy merre jártunk. A többi
csak néhány gondolat…
Az ivói
Kolping tábor egyszerű faházaiban megszállva jártuk be 1 hét alatt
Székelyföldet és tágabb
környékét.
Nem
először jártam ezen a vidéken. Voltam már
„turistaként”, szakmai terepgyakorlat
résztvevőjeként, és többször a
csíksomlyói búcsúban, nem egyszer gyalogos
zarándokként. Minden alkalommal kettős
érzés tölt el, ahogy átlépjük a
határt.
Kavarog bennem a büszkeség és a keserűség.
Magyarként ez nem is csoda. Más
nemzetbeliek ezt nem is érthetik meg, talán csak a
szászok, de belőlük hírmondó
is alig maradt. Azt tudjuk, hogy mi (együtt az odaszakadt magyar
nemzettársainkkal) mit gondolunk. De mit gondolhatnak azok, akik
a történelem
folyamán többségbe kerültek – a románok?
Furcsának
tűnhet, hogy egy nyaralás, könnyed
kikapcsolódás, lazítás során
ilyenekkel foglakozik az ember, de ott járva
ezeket nem lehet kikerülni, lépten-nyomon belebotlunk.
Próbáltam hát az út
során saját magamból kiindulva az ő fejükkel
is gondolkodni… Mit is
gondolhatnak? Mi juthat az eszükbe egy-egy épület,
szobor vagy emléktábla,
felirat kapcsán?
Az
odaút fárasztó buszozását
követően a vasárnap a zetelaki templomban
szentmisével kezdődött, majd a helybéli kolpingos
barátainknál folytatódott. Erre
a napra nem szerveztünk külön programot,
tényleg pihentünk. Másnap aztán nyakunkba
vettük a vidéket.
Brassóval kezdtünk. Gyönyörű
fekvésű város a Déli-Kárpátok
lábainál. Mire gondolhat egy ebben a városban
élő honpolgár?
Valamikor
még Szent István királyunk a város
fölé magasodó 955m magas Cenk-hegyre várat
építetett. Dúlta tatár, pusztította
török, a lerombolt vár köveiből aztán - a
megfogyatkozó magyarok mellé német
földről betelepített - szászok
építettek új városfalakat. Megjelentek a
románok
is. Hívták is őket dolgozni, szolgálni a magyar
urak földjeikre, meg jöttek is
maguktól a jobb élet
reményében.…Hozták , jöttek, de nem
szerették őket
(vajon miért?). Járva a
hangulatos, de
kissé elhanyagolt óvárost,
még ma is
megalázó lehet nekik arra gondolni, hogy itt bizony
rendeletet hoztak arra,
hogy csak bizonyos napokon léphetnek be a városba, de még aznap az esti harangszóig el
kell hagyniuk azt! Helybéli
kolpingos idegenvezetőnk szerint ezt a rendeletet ma is
alkalmazhatnák. Milyen érzés
lehet végigmenni a jelenlegi Románia 5. legnagyobb a
városának a központján
úgy, hogy nem találunk benne a jelenlegi
többség által emelt építményt?
Talán
csak egy kis ortodox templomot sikerült betuszkolni, beerőltetni a
Főtér két sokszázéves
épülete közé. Nem
tudom 100 éve milyen szász polgárház
állhatott a helyén. De itt van Románia
legnagyobb temploma is, csak hát az evangélikus,
és az Istennek ez a háza – a
híres Fekete templom – egyben az
európai gótika legkeletebbre fekvő jelentős
alkotása. Ha kissé megfáradva
felvonóval felmegyünk a már említett Cenk-hegyre,
megláthatjuk azt, amit román
építészet a városnak adott:
lakótelepeket. Itt a
hegy tetején a millenium idején, 1896-ban egy szobrot
állítottak a honfoglalás
tiszteletére. Azonban az Árpád
vezér
egyik harcosát ábrázoló szobrot
hiába keressük, a románok két hazafia
1913-ban még
a „magyar időben” felrobbantotta. Dinamittal. Igaz, csak később
dőlt össze, de
aztán végleg
eltüntették. Ma egy
hatalmas román zászló jelzi azt
büszkén lobogva a szélben, hogy ki az úr
és ki
lett itt a szolga.
Mit
gondolhat egy román nemzetiségű, ha felmegy a
„Székelyek Szent Hegyére” a Madarasi-Hargitára?
Semmit. Egyrészt
mert fel sem megy. Másrészt meg minek is menne? Hogy
keresztek és kopjafák
erdejét lássa fohászokkal, fogadalmakkal, magyar
zászlókkal? Inkább csak
dühítené: „Mit keres itt a 2000 éves
román földön a sok magyar zászló? Mit
keres
ebben az országban a sok magyar?” Bizony 2000 év. Ők ezt
tanulják. Nagy idő!
Hol van ehhez a mi 1100 évünk?
Hol van
az igazság?
Embert
próbáló az 1800 méter magas csúcsra
felgyalogolni Ivóból. Mégis sokan
megtettük. Olyan 50 év felettiek is, akikről nem is
gondoltam volna. De jöttek
a gyerekeink is, kisebbek nagyobbak – igaz sokan traktorral (mindent a
túrázók
kényelméért!), ami a
körülményekhez képest szintén nagy
élmény volt.
„Szállj
dalom szállj, gyönge kis madár, Határokon
túl a Hargitáig szállj!” De másként
szól itt a hegytetőn ez az ének.
Hogy
teljes legyen az igazság és bátorítson
minden csüggedőt ez a dal, akkor nem
csak a Hargitáig hanem tovább, még majd 100 km-t
kell szállnia, elrepülve a csíksomlyói templom felett, be a
Keleti-Kárpátok rengetegeibe, fel
a hágókon, le a völgyeken a Gyimesekbe,
az ezeréves határig, hogy a Rákóczi
vár romjai alatt a szépen felújított
vasúti őrháznál megálljon és azt
mondja: végállomás. Nem megy tovább, pedig
még mehetne, túl a Kárpátokon, hogy
megkeresse azokat, akiket vigasztalni kell.
Az
őrháznál önkéntelenül is a messzi
távolba futó síneket nézem, majd
visszafordulva nyugat felé eszembe jut: Hegyeshalom innen 930
km-re van…
A
táj szépségeivel nem lehet betelni. A hatalmas
hegyeket ölelő fenyvesek,
meredek hegyoldalakon felfutó szépen karban tartott
kaszálók meseszerű
nyugalmat árasztanak. A Békás-szorost
övező sziklatornyok alatt állva, vagy lenn a parajdi
sóbánya mélyén az ember akaratlanul is
szembesül kicsiségével.
Akár magyar, akár román vagy
más, egyformán.
Sok
történelmi fájdalmat, bánatot lehetne
még felsorolni, ahogy sétálunk akár Gyergyószentmiklóson vagy Székelyudvarhelyen,
de lehetne
ugyanannyi örömöt és dicsőséget is.
Előbb-utóbb csak belefáradnánk a sok
keserűségbe, vagy ami még rosszabb,
közönyössé válnánk, lehajtott
fejjel
szomorkodva pedig nem lehet megújulni.
Adjunk
inkább hálát a Jóistennek, hogy bár
porlik az a szikla, de erre még mindig
lehet építeni és akkor nyugodtan jöhet az
ár, süvíthet a szél…
Egy
közösség ereje az együtt töltött
időkből
táplálkozik Így van ez a haza alapsejtjét
képező családoknál, az egyesületeknél
a településeken egyaránt. Ahol mernek együtt
ünnepelni, ott épülés látható,
ahol nem ott a magányos farkasok élik
életüket. Hogy is van ez Érsekvadkereten?
Elég bepillantást tenni a mögöttünk
hagyott egy hónap rendezvényeinek.
Rögtön
itt van augusztus 20. Államiságunk,
kereszténységünk európai voltunk
közös ünnepe. A nap szentmisével kezdődött.
Öröm töltött el, mert sokan voltunk. A
megemlékezés a Hősök téren
folytatódott.
S nem lettünk többen. Hol vannak embertársaink? Hol
van az ifjúság és az őket
nevelők csapata? Hol van a kisebbség? Ők máshol
ünnepelnek? Talán ott, ahol a
cirkusz és kenyeret a jelszó?
Augusztus 29.
Hálaadás a terményekért.
Ez
teljesen egyházközségi szervezésben
megült ünnep. Mert van miért hálát adni.
Bár kevesebb a gyümölcs, rosszabb minőségű a
termés. De ezért is köszönet jár
az Istennek, hisz nem tizedelte nálunk ezt a keveset
árvíz, tornádó, földrengés
vagy vihar. Hálát adni a legnagyszerűbb cselekedetek
egyike. E hálaadásnak
emeli értékét az, hogy most is itt voltak a
boldogiak, az ország hajóban utazó
Nagyasszonyunkkal, a nagykátaiak a
virágból
készült Nagymagyaroszág térképpel
és a szentistváni jelképekkel. Az ünnep
üde színfoltja volt, hogy virágokból nemzeti
színekbe öltözött templomban, a körmenet
alatt egyaránt énekek kíséretként
megszólaló kátai tangóharmonikás
csapatot köszönthettük köreinkben.
Szeptember 5.
Vasárnap
Immár
20. éve emlékezünk a
világháborúkban elesett katonákra,
civilekre, elhurcolt és
mély lelki sebeket kapott testvéreinkre, a hősökre.
Áldozatuk nem volt
hiábavaló, mert kellő odafigyeléssel éltető
erő, globalizálódó világunkban. Az
ünnep most is szentmisével kezdődött. Ismét
sokan vagyunk a templomban. Sajnos
a Hősök téri folytatásban sem lettünk sokkal
többen. Ismét feltehetők az
elsőként leírt ünnep kérdései. Most
már lejárt a tömeges szabadságolási
időszak
és vége a nyári szünetnek. Vajon most milyen
kifogásokat hoz fel a suttogó
propaganda és a kifogás „menedzsment”? A
változást várjuk. Változni nem
akarunk, pedig az első lépés minden
változásnál az, hogy én megváltozom.
Erre
az újabb lehetőségek adva vannak a falunapi program, az
október 23- i
megemlékezés, a karácsonyi hangverseny és a
többi , netán alulról
kezdeményezett és szerveződő rendezvényen
történő részvétellel.
(2010.09.14.
NN)
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2010.október
18. hétfő 17-18 óra között
Az
érsekvadkerti cserkészcsapatból öten
megpróbálkoztunk az őrsvezetőképzővel, de
végül csak négyen folytattuk.
Februártól
májusig több képzési
hétvégén
is részt vettünk, majd júliusban egy tíz
napos táborban tettük próbára
magunkat, és tettek próbára minket a
kiképzőink.
Ezúton is meg
szeretnénk köszönni Lukács
András apát úrnak az anyagi
támogatást, amellyel segített minket.
A tábor mind a
négyünkben különböző
élményt hagyott. De azt elmondhatjuk mindannyian, hogy
lelkileg, és fizikailag
is helyt kellett állnunk. A táborhelyünk
Erdőkertestől nem messze volt. Július
21-én nagy táskákkal, nekivágtunk
az útnak. A
több mint száz jelöltet három
nagy csoportba osztották, sajnos egyikünk külön
is került. A táborokon belül
még kisebb csoportokra (kb. 5-6 fő) választottak minket.
Az első napokban a
táborépítés vett el sok energiát,
hiszen mindent magunknak, illetve a csapatunknak
kellett megépíteni. Minden napnak megvolt a maga
programja, egy percig sem
unatkoztunk. Délelőtt és délután is
részt vettünk képzéseken, ahol szorgosan
jegyzetelhettünk. Emellett rengeteg beadandó feladatot
kaptunk, amelyet idő hiányában,
leginkább éjszaka sikerült
elkészíteni. Egy napot a portyának
szenteltünk,
amikor elmentünk a tábortól nem messze, a
kiképzők nélkül, a magunk urai
lehettünk. Ekkor némileg kipihenhettük a
fáradalmakat, és újult erővel fogtunk
neki a végső hajrának.
Az estéket a
tábortűzzel zártuk, ami egy
kis kikapcsolódást jelentett a nap végén. A
legutolsó tábortűzön több
vendégcserkész is részt vett.
Mindent
összevetve rengeteg élményben gazdagodtunk,
és sok tapasztalatot szereztünk, illetve szoros
barátságokra tettünk szert.
Azonban még
októberben részt kell vennünk
egy záró próbán, sőt több
beadandó feladatot is kapunk. Reméljük, sikeresen
teljesítünk majd, és felkészültek
leszünk az eddigi őrsünk, vagy egy új őrs
vezetésére.
Izgalommal,
várakozással telve
Balla Fanni,
Barák Zsófia, Kakas
Réka, Surman Cecília
Jó
lenne így...
Bárkába
szállni, nagyba, feketébe,
úgy
evezni ki a messzeségbe.
Soha nem látott
part felé sietve
kikötni
egy végtelen szigetre
Lenni
megbékélt önmagunknak árva,
nevétől
fosztott Nemo-kapitánya
Hullám
felett, sziklába vájni házat,
gyökereket
enni és csigákat.
Életet
élni, egymást nézve,
megcsöndesülve,
megigézve.
Hegyre
futni, ha jönnek mások:
babonás
régi látomások.
Keresztet
építeni, szörnyű-szépet,
homokba
írni végtelen meséket.
Ha
messziről jött honvágyak gyötörnek:
múlását
lesni csöndnek és időnek.
S amikor
halkan közelít az óra,
befeküdni
egy ringó koporsóba,
zöld
vizeken sötétkék égre nézve:
úgy
suhanni ki a semmiségbe.
Wass Albert
-
Újságunk megjelenésével egy időben az
egyesületünket és Érsekvadkertet 41-en
képviselik a KOLPING Szövetség 20 éves
születésnapján Pécsett rendezett
jubileumi programokon. Rövid beszámoló a
következő számban olvasható lesz.
-
Október 10. Vasárnap. Magyarok Nagyasszonya
búcsú Szentkúton. Két buszt előre
lefoglaltunk,
melyre jelentkezőket várjuk. Jelentkezőket rögzíti
Beke Lászlóné, Gyurcsek
Gyuláné és Molnár Jánosné
október 4-ig. Várható
útiköltség 1500 Ft/személy.
Tervezett
indulás 8 órakor a Takarékszövetkezet elől. A
szentkúti megérkezést követően a
nagyparkolóban körmenetbe szerveződünk és
kereszttel az élen, lobogóinkkal,
zászlóinkkal imádkozva énekelve
megyünk a kegytemplomba. Kérjük az autóval
érkezőket is, hogy a körmenethez csatlakozzanak.
Hazaindulás a litániát
követően
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
Az esti szentmisék
szept.16-tól 6 órakor kezdődnek.
Az első rózsafüzér
ájtatosság okt.
1-én, pénteken este fél 6-kor lesz
A
rózsafüzér:
Hétfő-kedd-szerda a
Kálvária kápolnánál,
csütörtök-péntek-szombat este az esti
szentmise előtt fél 6-kor a templomban.
Okt. 24-én, Missziós
vasárnapon a szentmiséken a missziók
javára gyűjtünk.
Okt.23-án, NEMZETI ÜNNEP:
ESTI SZENTOLVASÓT ÉS SZENTMISÉT MAGYAR
HAZÁNKÉRT AJÁNLJUK FEL.
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
8. Aug. 21: Lajos László -
Hugyecz Veronika
9. Szept.4: Gulyás Árpád –
Zsiga Eszter
HALOTTIANK:
38. Virág Emil (1979)
39. Erdős Józsefné,
Farkas Piroska (1926)
40. Laczó András (1935)
1. péntek
-
Kristók, Gréczi és Valkó család
halottaiért
2. szombat
-
Koza István 6. évforduló, szülők és
hozzátartozókért
-
Halaj Ignác, felesége Kosztrihán Mária,
fiuk, vejük, szüleik
-
Kristók Sándor, szülei, apósa, anyósa,
sógora, valamint Prof. Dr. Molnár Sándor
3. vasárnap
-
Kristók János 2. évforduló, veje,
szülei, apósa Mrekvicska József, felesége
Csillag Mária, gyermekeik és hozzátartozók
-
Szabó János, szülei, apósa, anyósa
és Czinege Ferenc
-
Fábián János, 2 felesége, gyermekeik
és nagyszülők, Vincze János, szülei és
hozzátartozók
4. hétfő
-
5. kedd
-
6. szerda
-
7. csütörtök
-
Fábián Ferenc, szülei, testvérei,
apósa, anyósa
8. péntek
-
Szabó János, szülei, testvére és a
Kaba család halottaiért (Alapítványi)
-
Nagy István, felesége Kristók Emerencia,
szülők és testvérek, élő és elhunyt
hozzátartozók
9. szombat
-
Péter István, Boda Gergely hősi halott, szüleik,
hozzátartozók és Kovács
Gergely
-
Kovács Ignác, testvére, szülei, apósa
Bozsonyik Sándor, felesége és elhunyt
családtagok
-
Majer László, fia, Majer és Danázs
család elhunyt hozzátartozóiért
10. vasárnap -
Bojtos
János 1. évforduló, apósa, anyósa
és sógora
-
Jakubecz Gergely, szülei, unokája, Czinege és Varga
család élő és elhunyt
tagjaiért
11. hétfő
-
12. kedd
-
Jakubecz Lajos, felesége Kaba Piroska,
hozzátartozók és Csillag István,
felesége Erdős Margit és hozzátartozók
13. szerda
-
14. csütörtök
-
Boda Gyula, felesége, fiuk, szüleik és Zachar
László
15. péntek
-
Sági József, fia Attila (10. évforduló),
Czinege Istvánné (10. évforduló),
Sági
és Czinege család halottaiért
-
Záhorszki István, felesége Holman Ilona, a
család élő és elhunyt tagjaiért
16. szombat -
Tóth
Józsefné szül. Száz Mária és
férje, Száz István és elhunyt
családtagok, Boda
János és szülei
-
Súth János, szülei, veje és a Varga
család elhunyt tagjaiért
-
Erdős János 1. évforduló és a család
élő és elhunyt tagjaiért
17. vasárnap -
Molnár
János 5. évforduló, édesapja, apósa,
anyósa, Kristók József, felesége Varga
Piroska és hozzátartozók
-
Jakubecz János, Jakubecz és Varga család
élő és elhunyt családtagokért
18. hétfő
-
Virág László (10. évforduló)
19. kedd
-
Fábián István, felesége Csillag
Mária és menyük
20. szerda
-
21. csütörtök
-
Molnár István, felesége Murányi Margit 1.
évforduló, férje és
hozzátartozók
-
Csillag jános hősi halott, felesége, szüleik
és lányuk Erzsébet
22. péntek
-
Boda János, 2 felesége, szüleik és
nászuk Csabák István
-
Paulicsek János, szülei, a család élő
és elhunyt tagjaiért
-
Paulicsek Péter és nagyszülők
23. szombat -
Magyar
hazánkért
24. vasárnap -
Szabó
János (10. évforduló), szülei és
anyósa
-
Záhorszki Istvánné, Vincze Mária (34.
évforduló), édesapja és
hozzátartozók
-
Szabó Ignác, felesége Záhorszki Margit,
gyermekeik, szüleik, testvéreik és
hozzátartozók
25. hétfő
-
26. kedd
-
27. szerda
-
28. csütörtök
-
39. péntek
-
Szabó Ignác (25. évforduló), szülei,
menye Szabó Józsefné
30. szombat -
Murányi
István, felesége Dombai Erzsébet, fiuk,
menyük, Kristóf Sándor, szülei és
hozzátartozók
-
Dósa János, fia és a család
halottaiért
-
Erdős István, felesége Boda Erzsébet, veje,
unokája és hozzátartozók
31- vasárnap -
Zöllei
és Horváth család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Kalmár István, fia és a család élő
és elhunyt tagjaiért
-
Hálából 70. házassági
évfordulón Chikán József és
Erdélyi Margit