„Élő
világ állapota ezen éjjel betelt, Szűz
Mária születék, szent székébe
ültették”
olvashatjuk Bálint Sándor lejegyzett, Kisboldogasszny
ünnepével kapcsolat
imában..
Az
„idők teljességéről” Szent Pál írt a
Galatákhoz címzett levelében: „Amikor
elérkezett az idők teljessége, Isten elküldte
Fiát, aki asszonytól született. Ő
alávetette magát a törvénynek, hogy
kiváltson minket a törvény
szolgaságából s
az Isten fiaivá lehessünk.”(4,4-5.) Gondolatunk,
fantáziánk elfárad, ha Isten
„örök” tervére gondolunk, időtlen szeretetére,
amely mégis minden időben
észrevehetően nyilvánul meg.
Elcsodálkozunk
egy-egy szép építmény tervezőjén,
aki csodálatos házat, templomot, palotát
álmodik meg, amikor abból még semmi nincs. Ő
már látja a magasodó falakat,
látja a díszítést, az épület
rendeltetését és minden
szépségét.
Isten
templomot álmodott meg Fiának, szépet,
szeplőtelent, s saját
elhatározásából
arra választotta ki Máriát, hogy a
Megváltó édesanyja legyen. Meghívta,
megigazulttá és saját dicsőségének
részesévé tette.
Kalkuttai
Teréz anya azt ajánlotta, hogy hallgassunk
Máriára: „Jézus is kész volt arra,
hogy hallgasson édesanyjára, Szűz Máriára.
Nekünk meg kell tanulnunk ezt. Mária
folytonosan belép életünkbe, s belép a
világ életébe. Örömet hoz,
békességet,
kiengesztelődést. Istenhez vezet minket. Isten kezében
alázatos eszköz vagyok
csupán.”
De
öröktől megálmodott eszköz! Alázatos
eszköz vagyok-e Isten kezében?
(Gyűrű
Géza, Szív 1990/8)
Jártam
a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket.
Megcsodáltam a természet szépségét,
a fenséges tájakat. Mindenek előtt pedig
imádkoztam. Valahányszor a hegyeket
járom, és megcsodálom a hegyvidéki
tájakat, mindannyiszor hálát adok Istennek e
teremtett világ szépségéért.
Hálát adok neki az Ő
szépségéért, hiszen azt a
szépséget tükrözi vissza az egész
teremtett világ, megérintve minden fogékony
lelket az Isten dicséretére. Imára
indító ez az érzés.
Hálát
adok Istennek minden percért, amit a hegyek
csöndjében pihenéssel töltöttem el,
megérezve abban a Teremtő bölcsességét
és jóságát. A vizet, a levegőt, a
földet, az erdőket, az állatokat és
növényeket Isten teremtette. Ezért is
tisztelet illeti meg az ember részéről a felsorolt
teremtményeket.
A
hegyek az élet iskoláját is jelentik, hisz
megtanuljuk elviselni a cél felé
vezető út nehézségeit. Kölcsönösen
módunkban áll egymást segíteni a cél
felé
vezető út nehéz perceiben és az
óriási hegyek lábánál
rádöbbenhetünk arra is,
hogy mily kicsik és esendők vagyunk.
A
meredek emelkedők meghódítása formálja is
az emberi jellemet, a természettel
való kapcsolat pedig derűt ébreszt a lelkekben. A
megtapasztalt szépség
lelkesít és magával ragad. Felemeli az emberi
tekintetet, hogy emelt fővel járja
az élet útját is. Az az ember, aki hisz a
teremtmények alapvető jóságában,
képes megfejteni a természet titkait is, hisz nem tesz
mást ezzel, mint
elfogadja a teremtéstörténetben többször
visszatérő gondolatot, miszerint a
teremtő látta, „hogy ez jó:”
(neten
érkezet az emailomra)
Két európai
püspöki szervezet is tanácskozott a
Biblia évében Budapesten Erdő Péter bíboros
meghívására. Megállapították
(a
Magyar Kurír részletesen le is hozta a
megállapítást), hogy a
kulturális-antropológiai krízis a legnagyobb
kihívás az Egyház számára az
európai kontinensen. Ehhez kapcsolódik az élet
értelme és az erkölcsi
felelősség iránti érzék
gyengülése az élet, a család, az
igazságosság és a
környezetvédelem területén. Erre a helyzetre
nem elegendő egy általános, Isten
nélküli lelki dimenzió visszaadása, hanem
magát Istent kell sürgősen visszaadni
Európának. Kicsit eltűnődtem a hír
olvasásán, mi is az a
kulturális-antropológiai krízis? Szaknyelvi
összefoglalása az összeurópai
emberi válságnak, amely átjárja a
gazdaságot, a kultúrát, a sajtót, a
népesedést, a politikát, a társadalmat,
vagyis mindent. Azon is elgondolkodtam,
miként is lehet Istent visszaadni Európának.
Alighanem sehogyan, mert mindössze
ügyetlen fogalmazásról van szó. Hiszen Istent
nem lehet sem elvenni, sem
visszaadni, hanem inkább a keresztény
tanítást és főleg a keresztény élet
gyakorlata kell ennek az egyre öregebb, tanácstalanabb,
lelki vezetés nélkül
maradt, kiábrándult és eltömegesedett
Európának, melyet az új
népvándorlás
ostromol (hatásai jól láthatók a Foci VB
több csapatán, ha csak a franciákat,
angolokat, németeket vesszük szemügyre) a maga
új hitével, jelképeivel,
hagyományival és bálványaival. Olvasom egy
angol lapban, hogy egy húszezer
lelket számláló brit városkában 65
nyelven beszélnek a lakosok, a befogadó ország
nyelvét csak törve vagy egyáltalán nem
beszélve. Európa – akárcsak a régi
Róma
– nagy, ijesztő változás előtt áll,
méghozzá az az Európa, mely balliberális
nyomásra eltekint alkotmányában Európa
keresztény gyökereinek említésétől,
sőt
Istenre sem tett abban egyetlen utalást, mint afféle
magánügyre, feudális
csökevényre, a klerikális reakció
találmányára, ahogyan azt a marxizmus
tanította.
Istent nem kell és nem is lehet
„visszaadni”
Európának, mert Isten itt van velünk, inkább
vissza kell hívni (ahogyan a
jelenlegi parlamentünk el is kezdte), méghozzá
együtt könyörögve
bocsánatáért,
hogy a világi állammal való küzdelemben,
alkuban, ha tetszik együttműködésben
lassan, fokozatosan magánüggyé tettük a
legfontosabb közügyet, Istent és az
isteni tanítást. Európa nagy része,
döbbenetes módon, ma már valójában
missziós
terület, nem kell papjainkat messze földre küldeni, mert
itt van a legnagyobb
baj, itt, Európában, ahonnan szétterjedt a
világban a kozmopolitizmus,
internacionalizmus, globalizmus rokoneszméje, a silány
tömegember kultusza az
Istenember követése helyett.
A Biblia éve, a most véget
érő papok éve, mint egy
felhívásként jelenik meg életünkben. A
kinyilatkoztatott igazság és bölcsesség
továbbadása sürgető feladat, de még
ennél is fontosabb, hogy az élő és minden
tagjában jelenlévő Egyház képes legyen
visszahívni Istent nemcsak a
templomokba, hanem a családokba, iskolákba,
munkahelyekre, az emberi létezés
minden színterére. Ebben a hatalmas feladatban nem
mutogathatunk a klérusra,
nem mondhatjuk azt, hogy ők az Egyház. Nem, velük
együtt mi, hívő emberek
vagyunk az Egyház. Mindannyiunknak misszionáriusoknak
kell lennünk, hogy
visszatérítsük a „vén Európát”
és visszahívjuk Istent, mint az igazság, az
élet, a szeretet forrását, hiszen Ő meg van
nélkülünk, de a mi életünk
(katasztrófák sora itthon és a
nagyvilágban) és halálunk merő
értelmetlenség és
bűnös tékozlás nélküle.
(szszp
cikke alapján)
„A mennyek
országa hasonlít a kereskedőhöz, aki
igazgyöngyöt keresett. Amikor egy nagyon
értékeset talált, fogta magát, eladta
mindenét, amije csak volt, és megvette.” (Mt 13, 45-46)1
Ezzel
a rövid példabeszéddel Jézus igencsak
megmozgatta hallgatósága
fantáziáját.
Mindenki tisztában volt az igazgyöngy
értékével, mely az arannyal a
legértékesebb kincsnek számított akkoriban.
Ráadásul
az Írás úgy beszél a
bölcsességről, azaz Isten ismeretéről, mint olyan
értékről, amivel még a
„fölbecsülhetetlen drágakövet sem lehet egy sorba
állítani” 2.
A
példabeszéd egy kivételes, meglepő és
váratlan eseményt mond el a kereskedőről,
aki – talán egy bazárban – megpillantott egy
drágakövet. Óriási értéke
pusztán
az ő szakértő szemével volt felmérhető.
Számolgatni kezdett és látta, mekkora
haszonhoz juthat. Úgy döntött, eladja mindenét
és megveszi. Ki ne tett volna
ugyanígy a helyében?
A
példabeszéd legmélyebb mondanivalója, hogy
egyedülálló lehetőségünket, a
találkozást Jézussal, vagyis a köztünk
levő Isten országával – ez az
igazgyöngy! – ne szalasszuk el: minden energiánk, és
amink csak van, mind erre
irányuljon!
„A mennyek országa hasonlít a
kereskedőhöz, aki
igazgyöngyöt keresett. Amikor egy nagyon
értékeset talált, fogta magát, eladta
mindenét, amije csak volt, és megvette.”
A
tanítványok nem először érzik, hogy
radikális döntést kell hozniuk, ha követni
akarják Jézust, mindenről le kell mondaniuk: a
legértékesebb javaikról, mint a
családi kötelékek, az anyagi biztonság, a
megalapozott jövő.
Jézus
kérése mégsem képtelenség és
nem indokolatlan.
A
„minden” helyett, amit elveszítünk, egy olyan „mindent”
találunk, amely
értékében semmihez sem hasonlítható.
Amikor Jézus kér valamit, mindannyiszor
megígéri, hogy túlcsorduló
mértékben fizeti vissza, és sokat, még
többet fog
adni.
Ezzel
a példabeszéddel biztosít bennünket, hogy
olyan kincs lesz a kezünkben, amely
örökre gazdagítani fog.
S
ha néha elhibázott lépésnek tűnik is
otthagyni a biztosat a bizonytalanért, már
meglevő javainkat a csupán megígértek
fejében, gondoljunk az említett
kereskedőre: ő tudja, mennyire értékes az a
drágakő, és bizakodva várja a
napot, amikor majd hasznot húz belőle.
Ugyanígy,
aki követni akarja Jézust, az tudja, és a hit
szemével látja, milyen végtelen
nyereség lesz osztozni vele Isten Országának
örökségében, mert mindent
elhagyott érte legalább lelki értelemben.
Isten
minden ember életében ad egy ilyen alkalmat, hogy
megragadhassuk a lehetőséget.
„A
mennyek országa hasonlít a kereskedőhöz, aki
igazgyöngyöt keresett. Amikor egy
nagyon értékeset talált, fogta magát,
eladta mindenét, amije csak volt, és
megvette.”
Ez
az ige meghívás konkrétan, hogy tegyük
félre bálványainkat, amelyek
elfoglalhatják szívünkben Isten helyét: a
karriert, a házasságot, a
tanulmányokat, a szép lakást, a munkát, a
sportot, a szórakozást…
Meghívás
arra, hogy Istent tegyük az első helyre; hogy Ő legyen minden
gondolatunk és
érzésünk csúcsa. Az életben ugyanis
mindennek feléje kell haladnia, és tőle
kell kiindulnia.
Ha
erre törekszünk, ha az Ő országát
keressük, akkor ráadásként minden más
megadatik nekünk – ígéri az evangélium3.
Ha Isten országáért
elhagyunk mindent, megkapjuk a százszorost: száz
házat, száz testvért, száz
apát és anyát4, mert az
evangéliumnak van egy kifejezetten emberi
vonatkozása is: Jézus Isten-ember, ezért a lelki
táplálék mellett biztosítja
számunkra a kenyeret, az otthont, a ruhát és a
családot is.
Talán
meg kellene tanulnunk a „kicsinyektől” nagyobb bizalommal nézni
a gondviselő
Atyára: Ő nem hagyja, hogy bármiben is hiányt
szenvedjenek azok, akik
szeretetből odaadják azt a keveset, amijük van.
Kongóban néhány fiatal
művészi képeslapokat kezdett
készíteni banánhéjból, és
pár hónapra rá Németországban
adták el. Kezdetben az
összes bevételt megtartották (volt, aki ebből
biztosította családja
megélhetését), később viszont
elhatározták, hogy jövedelmük 50%-át
közösbe
teszik. Ebből harmincöt munkanélküli fiatalnak tudtak
segíteni.
Isten nagylelkűsége azonban
felülmúlhatatlan: ketten
közülük egy üzletben dolgoztak, és olyan
feltűnő volt a tanúságtételük, hogy
több kereskedő onnan kért segítséget, amikor
alkalmazottra volt szüksége. Így
tizenegy fiatal jutott állandó munkához.
Chiara Lubich
1 Életige, 1999.
július. Megjelent: Új Város 1999.
7-8. szám
2 Bölcs 7,9
3 vö. Lk 12,31
4 vö. Mt 19,29
Uram, én számítok
rád,
Bár néha úgy érzem,
Nem vagy itt mellettem.
Gyakran olyan vagyok,
Mint az árvaházban hagyott gyermek,
Akinek azt mondják:
Neked nincs se anyád, se apád.
S ő mégis vágyik szülei után.
Úgy bízom benned,
Mintha látnálak,
Pedig nem láttalak,
S úgy élem át közelségedet,
Mintha értem lennél itt.
Uram, értem ne tégy
Semmi csodát,
De adj látó szemet,
Hogy életem minden napján
Fölfedezzem elrejtett mélységeidet,
És adj készséget arra,
Hogy életem minden napján
Fölfedezzem elrejtett mélységeidet,
És adj készséget arra,
Hogy életem mindennapi eseményeiben
Megértsem hozzám szóló
Üzeneted.
(Alföldi A. Béla ford.)
A 2010-es év sem maradt
várjátékok nélkül. Ezúttal a
kulináris élvezetek adták meg a keretét a
napnak. Nagy örömünkre vidékről is
érkeztek fiatalok (Csolnokról és Szűgyből)
és új arcokkal is bővült a
résztvevők köre, de talán a nagy meleg lehetett az
oka annak, hogy többen mégis
otthon maradtak.
Kezdésként ovis
emlékeinket elevenítettük fel,
nevezetesen: hogyan kell a só-liszt gyurmával
bánni. Ugyanis só, liszt és víz
megfelelő elegyítésével készítettek
várat a csapatok.
Aztán valóban az
ízlelőbimbók vehették át a szerepet,
de ügyességre és gyorsaságra is
szükség volt innentől. A szervezők
különféle
ételekkel próbáltak minket, résztvevőket
beetetni, mindezt időre. Azt hiszem, egyes
finomságokat nem is bántunk, például a
hideg dinnye a csaknem 40 fokos melegben
különösen gyorsan elfogyott - s hogy a héj se
vesszen kárba, a csapatok álarcot
készítettek belőle - bár lehet, hogy ez
inkább a két csapat versenyzésének
tudható be. J
A gyakorlati feladatok közepette az
agytekervényeinket is használatba kellett venni, amikor
villámkérdések
sokaságát zúdították a
résztvevőkre. A villámkérdések
témáját tekintve,
természetesen mind a főzőtudományok körül
csoportosultak – szakácsok előnyben.
Kiderült az is, hogy a gyakorlatban
ki, mennyire van
otthon a konyhában. Az egyik csapat slambucot, a másik
lecsót készített
bográcsban. A tét nagy volt, hiszen ha a főztünk nem
sikerül, a vacsora veszett
volna kárba, s éhesen megyünk haza!
Köszönet mindazoknak, akik a
nagy meleg ellenére a
kényelmes, hűvös szoba helyett azt
választották, hogy közösségben egy
kellemes
délutánt eltöltsenek, illetve azoknak, akik
munkájukkal vagy anyagi
hozzájárulásukkal ezt a délutánt
megteremtették számunkra!
S ne feledjük, egy ilyen
rendezvény akkor érheti el
célját igazán, akkor építheti a
közösséget, ha részt veszünk rajta
minél
többen!
Egy
fiatal hölgy várakozott egy nagy repülőtéren a
gépe indulására. Mivel úgy
alakult, hogy hosszú ideig kellett várnia,
olvasási céllal vásárolt egy könyvet
és egy csomag süteményt, amit majd olvasás
közben elfogyaszt. A VIP váróban foglalt
helyet és olvasni kezdett. A hölgy fotelja mellet, ahol egy
csomag sütemény is
hevert, egy férfi ült és szintén olvasott.
Kis idő múlva a hölgy vett egy
süteményt a fotel melletti zacskóból, mire a
férfi is vett egyet. A nőt zavarta
az eset, de nem szólt semmit, csak ezt gondolta: „Micsoda
fráter! Hogy
merészeli ezt? Legszívesebben lekeverne neki egy pofont!”
Valahányszor
a nő vett egyet a süteményből, a férfi is azonnal
vett abból Ez most már nagyon
zavarta a hölgyet, de nem akart jelenetet csinálni
és továbbra sem tett semmit.
Ám elérkezett az a pillanat, amikor már csak egy
sütemény árválkodott a
zacskóban. Kíváncsian várta
hölgyünk a fejleményeket, vajon mit fog
csinálni
alkalmi férfi szomszédja. Egyszer csak a férfi
felvette a süteményt, kettétörte
és a felét átnyújtotta
hölgyünknek.
Óh!
Ez már mindennek a teteje! A szóban forgó
hölgy már a „plafonon” volt. Hirtelen
haragjában gyorsan felállt és összekapva
holmiját a repülőtér beszálló
helyiségébe sietett. Amikor már a gépe
felszállt. A hölgy belenyúlt a
táskájába, hogy kivegye abból a
szemüvegét. Meglepetésére a bontatlan csomag
sütemény akadt a kezébe.. Nagyon elszégyellte
magát! Rájött, hogy tévedett a
váróban. Ő elő sem vette a süteményét,
az idegen férfi pedig minden keserűség
és harag nélkül osztotta meg vele a
sajátját. Mivel útjaik elváltak, nincs
lehetőség a bocsánatkérésre, ám
tanúságul szolgálhat számunkra az
alábbi
gondolatsorral: Négy dolog van, ami nem
tér vissza életünk folyamán: A kő…
miután elhajítottad. A szó…. miután
kimondtad azt. Alkalom a jótettekre… miután
elszalasztottad. Az idő… ami
tétlenséggel múlt el feletted.
(Dózsa
István küldte Szentendréről)
A
Börzsöny északi részén, Hont
határában lévő Csitári
kútyika régi szent helye a környékbelieknek,
ami talán már a XVIII. században
megvolt. Ez utóbbit látszik bizonyítani egy 1736
és 1739 között készült
földrajzi leírás. Ez egy, a falu hegyeiben
lévő “gyönyörű forrás"-ról
tudósít, ami “a Remete lakásánál”
csurog ki.
A Borovszky-monográfiában is
olvashatunk arról, hogy a
honti határban, "az őskori állatmaradványokkal
rakott csitári völgyben van
egy kút, melyet a néphit sokáig
varázserejűnek vélt és hajdan tömegesen
zarándokoltak oda a gyógyulást keresők" (Borovszky Samu: Magyarország
Vármegyéi és Városai
című monográfia-sorozat a 19. századból).
A kegyhelyen tulajdonképpen
három szent forrás fakadt
egykor. Ezek vizét egy helyre gyűjtötték, s az
ivómedence csapján lehet inni
belőle. A forrás mellett, amely Kutyika néven vált
ismertté, állítólag már a
török időkben egy fakereszt állt. Ehhez járt az
itteni uradalom szegény juhásza
vak fiával fohászkodni. Ilyenkor a gyermek szemét
mindig megmosta a Kutyika
vizével, mígnem a fiú egyszer csak látni
kezdett. Ezután épült hálából
az első
kápolna, melyben elhelyezték a Magyarok
Nagyasszonya-szobrot is. Ezt a
pásztorfiú faragta ki, aztán a honti asszonyok
szép viseletébe öltöztették
Máriát. A kegyszobor ma is megvan.
A múlt század
közepén Hont megye történésze, Hőke
Lajos is készített feljegyzést a
forrásról, mely szerint 1852 nyarán a
kúthoz
zarándokolt egy váci asszony, aki nemsokára
lélekszakadva rohant a közeli malom
molnárához, s "fennen kiabálta, hogy neki
imádkoztában a kútban a
Boldogságos Szűz megjelent". Az asszony ezután hazament
Vácra, ahonnan
hozott magával "ötszáz hitbuzgó asszonyt, kik
lobogókkal, énekkel jöttek
üdvözölni a kútban megjelent Szűz
Máriát".
Ugyancsak Hőke Lajos írta, hogy „a
betegek szenvedő
lábaikat a kútból kifolyó kis
csatornában áztatják, közben
Máriához imádkozván
és énekelvén".
A drégelypalánki
plébánia Historia Domus-ában
található egy 1859-es feljegyzés, melyben a
község akkori plébánosa közölte a
hírt, miszerint "Tsitárban a malom közelében
lévő forrásnál a Boldogságos
Szűz Mária többször is megjelent és
csodálatos gyógyulások történtek"
A kegyszobor, melyet a
szembetegségéből meggyógyult
pásztorfiú faragott, 1920-ban eltűnt. Egy egyszerű
asszony álomlátomása folytán
azonban Nagyorosziban, egy tyúkpadlásról
előkerült. Megtisztították, s újra
elhelyezték a kápolna oltára felett. 1948-ban az
omladozó kápolnát lebontották,
de egy Honti gazda adományából újra
felépült a fogadalmi kereszt közelében. A
mai Engesztelő Kegykápolnát 1949-ben szentelték
fel, s a miséző oltár felett
újra elhelyezték a kegyszobrot. A régi
kápolnácska helyére egy szép lourdes-i
barlang került. 1975-ben elkészítették
Máriahegyi N. János szobrászművésszel a
Bibliás Szűzanya szobrát. Ezt tették a régi
helyére, ám a nép ragaszkodott az
eredetihez, amely az esztergomi restaurálás után
újra visszakerült helyére.
Sokáig tartott, míg a
búcsújáró helyet elismerték. A
nép minden tiltás és
megfélemlítés ellenére ragaszkodott a
Kutyikához.
Rendszeresen elzarándokoltak ide a hívő és
fohászkodó emberek az Ipoly mindkét
oldaláról, s ahogyan Fazekas István dorogi kanonok
írta: "A Kutyikánál
népünk Mária tiszteletének egy élő
eleven ágacskáját figyelhettem meg. A
csodákat nem a víz teszi, hanem a hit. A lourdes-i
víz egyszerű ivóvíz, a hit a
fontos." 1977-ben VI. Pál pápa apostoli
áldását küldte a kegyhelynek,
Németh J. Krizosztom atyának, s mindazoknak, akik e
helyen a papi hivatásokért
is imádkoztak.
A Csitári főbúcsú
ideje Áldozócsütörtök.
Márciustól
ezen kívül havonta egyszer tartanak itt istentiszteletet.
Elsősorban hitünk
felfrissítéséért és
megszilárdításáért meg a tiszta
szívből jövő fohászokért
érdemes ide elzarándokolni.
(Forrás:
Csáky Károly: Isten házai és
szolgái. Az Ipoly mente egyházi
műemlékei és jeles személyiségei.
Dunaszerdahely, 1993.)
„Ne vezessétek
félre magatokat! Istent nem
lehet kijátszani.”
(Gal 6,7)
Aki
haragot tart, és azt hiszi, hogy emellett szentségi
életet élhet; aki templomba
jár és az urnáknál az
Egyház
ellenségeire szavaz; aki házasságon
kívüli nemi életet él, és
időnként
meggyónja anélkül, hogy változtatni akarna
rajta; aki úgy gondolja, hogy
keresztény hite jól megfér egy kis
antiszemitizmussal; aki reinkarnációs tanokat hirdet,
és közben Jézus
követőjének vallja magát; aki azt hangoztatja, hogy
a homoszexuális gyakorlat
összefér az Evangéliummal; aki körmönfont
hangzású teológiai szofizmákkal az
Egyház hitének világos tagadását
próbálja igazolni; aki egyszerűen félreteszi
azokat az erkölcsi törvényeket, amelyeket
nehéznek talál – Istent próbálja
kijátszani,
mintha lehetne. De nem lehet! Hazugsága fejére nő,
és egyszer látványosan
összeomlik az önáltatás épülete,
Ha
vétkeztél, mondd azt, hogy vétkeztél. Ne
csinálj elméletet arról, hogy miért
nem bűn a bűn. A vámos, aki megvallja bűnét, megigazulva
megy haza. A bűnbánó
gonosztevő előtt megnyílik a paradicsom. A keresztre
feszített Jézus meggyógyítja
romlottságunkat. „Az
igazság szabaddá tesz titeket” (Jn 8,32).
Kovács
Gábor
A jelenlét titok, amelyet teljesebb
üzenetében, különleges visszhangjával a
múlt század első felének francia
perszonalistái fedeztek föl az emberi kapcsolatok
viszonylatában. Teológiailag
az ősegyháztól napjainkig használták
már a szót, legfőképpen az Eucharisztiával
kapcsolatban. Tudjuk, hogy az egyház tanítása
szerint Jézus Krisztus
láthatatlanul is jelen van a kenyér és bor
színe alatt. Nem csak a szentmisén,
az átváltoztatás után, és nem csak
akkor, amikor megáldozunk. Hitünk külön
próbatétele, hogy az oltárszekrénybe
zárt vagy a kitett Eucharisztia is
hordozza a jelenlét misztériumát.
Mit tudhatunk meg minderről,
legalább
töredékesen?
Első
felismerésünk az, hogy a jelenlét
személyes voltunkhoz kapcsolódik. Ezt ismerték fel
a francia perszonalisták
felfokozott érdeklődésükkel. Az egyik jellemző
emberi tapasztalat, amikor
valaki elveszíti azt, akit nagyon szeret. Egy apát,
édesanyát, a férjet vagy
feleséget, a gyermeket, a testvért, vagy egy jó
barátot. Regények örökítik meg,
hogy az életben maradt egy ideig egészen
különös módon érzi maga
közelében az
elhunyt jelenlétét. Olykor még a szavait is
hallani véli. Álmaiban pedig újra
találkozik vele.
Második
felmérésként le kell vonnunk a
következtetést: világunkban személyes
létformája következtében csak az ember
képes a jelenlétre. Ez pedig alkalmat ad, a más
élőlényekkel való szembesítésre
és létformánk kiváltságának
evidenciájára. Amíg ugyanis az ember „jelen tud
lenni” a térben, az állatok, a növények
és az elemek csupán a térhez kötött
„ottlétre” képesek.
Harmadikként
elérhet bennünket a fölfedezés öröme,
amikor rátalálunk a titok nyitjára: a
személy ott van jelen, és úgy van jelen, ahol
és ahogyan a hatásait kifejti. Ez
érthetővé teszi az isteni jelenlét
sokféleségét. Amikor Teilhard de Chardin
Isten növekedéséről beszél a világban,
az nem panteizmus. Az Abszolút Valót nem
lehet fokozni. Isten azonban növekedhet a
jelenlétében. Gondoljunk a világot
fenntartó jelenlétre: „őbenne élünk, mozgunk
és vagyunk”, meg a kegyelemben
való jelenlétre. S az utóbbinak is lehetnek
fokozatai.
Mindez
talán közelebb visz az Eucharisztia titkához, s vele
Jézus jelenlétéhez. Az
Eucharisztia misztériuma az, hogy a kenyér és a
bor az ő valóságos jelenlétének
hordozója. A jelenlét anyag fölötti. Testi
mivoltunkban csupán „ott vagyunk” a
térben. Ha valaki nem képes többre, még
életében magán viseli a klasszikussá
vált sírfeliratot: „Csak a teste”. A lelki és a
szellemi kisugárzás révén
hordozzuk a jelenlét titkát.
Az
Eucharisztia titka, hogy Jézus láthatatlanul is jelen
van, a szentmisében, az
átváltoztatás után: „Ez az én
testem” és „Ez az én vérem kelyhe”. Jézus
maga is
ott van jelen, és úgy van jelen, ahol és ahogyan a
hatásait kifejti. Lelki
hatások ezek, amelyekről azok tudnak hitelesen
tanúskodni, akik gyakrabban
imádkoznak meditálva az örökmécses
parányi fényénél. Mert ő rejtetten is jelen
van a templomban, ahol őrizzük, és ahol
szentségimádásra kihelyezzük.
A
jelenlét misztériuma az, hogy akár kétezer
évvel ezelőtt írt mondat is képes gyökeresen
megváltoztatni egy ember
életformáját.
Ott
lét vagy jelenlét? Vannak, akiknek csak a testek
számítanak. Mindenütt és
mindenben csak a testek. Az ateista kikapcsolta Isten
jelenlétét. Materialista
az, aki elveszítette érzékét a
jelenlét iránt.
Az
Eucharisztia látogatása – találkozás.
Pár perces ünnep, amelynek ajándéka, hogy
a Jelenlét beköltözik a hétköznapjainkba.
Boda
László
Kezdődik
az iskola, benne a hitoktatás is. A pap, a hitoktatók
mindig tele vannak
félelemmel e fontos ügy kapcsán.
Tulajdonképpen nem is lenne ezzel gond, ha mi,
hívek komolyan vennénk az ígéreteinket.
Emlékezzünk csak vissza az esküvői
szertartásra: Ígéred-e, hogy gyermekeidet
Krisztusnak és az Ő Egyházának
tanításai szerint neveled? Ígérem,
hangzanak a válaszok akkor és ott. Igaz, ma
egyre kevesebb az esküvő, így kevesebbszer
hallhatóak ezek az ígéretek. Ám, ha
nem is rendezett a párok viszonya, keresztelni elhozzák
gyermekeiket. S ha az
első eseménynél nem hangozhatott még el
vállalásunk szava, megtesszük azt az
alábbi szertartási szakaszban: Nektek, akik gyermeketek
számára kéritek a
keresztséget, kötelességetek lesz őt úgy
nevelni, hogy hitünk szerint éljen.
Vállaljátok ezt a kötelezettséget?
Vállaljuk. Elsőáldozáskor is megfogadták a
gyermekek és a szülők, hogy Jézus
szeretetében élnek. Bérmáláskor
pedig
megígérték a püspöknek, hogy jó
katolikusok lesznek.
Ha
egyetlen gyermek is elmarad a hittanról, a vasárnapi
szentmisékről (sajnos
nagyon üresek helyeik a templomban még iskolai szezonban
is, hát még nyáron!!)
a papnak nincs nyugalma. Rágja a féltés. Ez
sokszor egészségrontó izgalmat,
szomorúságot okoz nekik. Vajon mi hogy vagyunk ezzel?
Segítőtársak vagyunk-e
léleképítésben, vagy nem
törődömségünkkel a tehetetlenség
érzését erősítjük?
Egy
nőgyógyász, nyilatkozva a tizenévesek
életéről, rettenetes dolgokat mondott.
Végső következtetése: „Úgy tapasztalom, hogy
a ma 16-18 éves leányok szeretik a
gyerekeket, és idővel szülők szeretnének lenni.
Ám nem közömbös, hogy a közben
elmúló pár évben mi történik a
leendő édesanyával, testileg, lelkileg. Legfőbb
reményem, hogy a most felnövekvő nemzedék tanul majd
saját rossz élményeiből,
(Nyugodtan alvó szülők! Érdemes betekinteni a
hétvégi éjszakai életbe, mert
megdöbbenthet és elindíthat a
mocsárból kifelé vezető úton falunkban is)
és
gyermekeit másképp fogja nevelni.”
Minden
tiszteletem a nőgyógyászé, de nekünk is van
orvosságunk és erőnk, hogy ne
kelljen egy nemzedéknek elmerülni a bűnben: és ez a
hit, amit a komolyan vett
hittan ad meg. Itt gyermekeink életéről,
haláláról van szó.
(KK
2007)
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2010.szeptember
20. hétfő 17-18 óra között
Úgy
tervezzük, hogy ősszel az iskolában toborzást
tartunk, ennek apropóján egy kis
ismertető a cserkészetről.
Cserkész
akarsz lenni, de a cserkészetről nem sok mindent tudsz. Ideje,
hogy
megismerkedj közelebbről, alaposabban a
cserkészmozgalommal, azzal, ami
megalapítója, lord Robert Baden-Powell
figyelmeztetése ellenére vált ezzé,
bár
Bi-Pi világosan megmondta: „Én egy egyszerű ötletet
javasoltam. Ha nem lesztek
elég óvatosak, mozgalommá válik az
elgondolás, s ha továbbra sem vigyáztok,
még
szervezet is válhat belőle. És ha lesz egy szervezet,
akkor mindennek vége.”
A
cserkészet mozgalom, szervezet, sőt, világszervezet,
mindennek azonban nem lett
vége, ellenkezőleg, ma a világ mintegy
százötven országában mintegy 18 millió
tagja van a Cserkész Világszervezetnek, a
Cserkészlány Világszövetség pedig
több mint száz ország mintegy 11 millió
tagját egyesíti, miközben az 1997-ben
épp 90 éves cserkészmozgalomnak ennyi idő alatt
összesen körülbelül 250 millió
tagja volt. Felnőttes, hivatalos meghatározás, a
Cserkész Világszervezet
alapszabályzata szerint a cserkészmozgalom
„önkéntes, nem politikai, iskolán
kívüli nevelő mozgalom fiatalok számára,
mindenki előtt nyitott származásra,
fajra és meggyőződésre való tekintet
nélkül, összhangban az alapító
által
megfogalmazott
céllal, elvekkel és módszerrel.”
Értelmezzük fontosabb gondolatonként ezt a
meghatározást. A cserkészet önkéntes,
a jelentkező, fogadalmat tevő cserkészt
nem másvalaki kényszeríti bekapcsolódni a
közös munkába és szórakozásba. A
cserkészet a napi politikán kívül és
azon felül álló szervezet, nem vesz részt
a politikai hatalomért folytatott harcban, nem rendeli
magát alá egy vagy több
pártnak és különösen nem teszi ki ilyen
alávetettségnek a fiatalokat. Az más
kérdés, hogy a cserkésznek is van, lehet
világnézete, felnőttként csatlakozhat
valamilyen politikai meggyőződéshez, s 18.
életévét betöltve, felelős, teljes
jogú felnőtt emberként vallhatja, vállalhatja is
politikai nézeteit. Ám ezt
akkor sem cserkészként, hanem
magánemberként, nem cserkészegyenruhában,
nem a szervezet
védőszárnyai alatt teszi!
A
cserkészet iskolán kívüli nevelőmunkát
folytató szervezet és mozgalom. A
nevelés legtágabb értelmezésében
valamely társadalom legfontosabb szellemi
értékeinek átszármaztatása a
felnövekvő nemzedék tagjaira.
Mint ilyen különbőzik az oktatástól, vagy a képzéstől több, mint valamely konkrét ismeret, tudás, képességelem elsajátíttatása, bizonyos magatartási formákat alakít ki.
„Ebben
rejlik a cserkészet legfontosabb célja - mondja Bi-Pi -
nevelni, nem oktatni,
jól jegyezd meg, nevelni, vagyis rávezetni a fiút
arra, hogy magától, saját
vágyától hajtva tanulja meg azokat a dolgokat,
amelyek a jellemét formálják.” A
hétköznapi szóhasználatban a nevelés
szót általában az iskolához
kapcsolják,
nem helytelen ez a megközelítés, az iskola az
úgynevezett formális, tehát
intézményes nevelés színhelye, de ez csak
egyik formája a nevelésnek, hiszen az
utca, a környezet szintén nevel, ez az úgynevezett
informális nem intézményes
nevelés. A cserkészet egy harmadik típusú
nevelési rendszer egyik eleme, az
iskolán kívüli, de szervezett, azaz nem
formális, mégis intézményes nevelési
eszköz,
amely a fiatalság bizonyos, ezt vállaló
csoportjához szól, meghatározott cél
elérése érdekében, bizonyos
módszerek felhasználásával. A
cserkészet alapjában
véve és mindenek előtt az önnevelés
igényének a kialakítója.
A
cserkészet - Bi-Pi figyelmeztetése ellenére
mozgalom. Ez feltételezi egy elérendő
cél, egy, az ezt a célt elérni
kívánó személyeket
tömörítő szervezet meglétét, azt,
hogy az azonos célt követő szervezetek országos,
Vagy akár nemzetközi
szervezetekbe tömörüljenek. Ezeknek a közös
célra irányuló szervezett
tevékenykedése
a mozgalom. A cserkészet mindenek előtt a fiatalok mozgalma,
amelyben a felnőttek
segíteni igyekeznek a fiataloknak a mozgalom céljainak
elérésében.
Családi
erdélyi körutazáson vette részt az
egyesület sok tagja. Madarasi Hargita csúcsai, Gyimesek,
Brassó és Békás szoros
egyaránt szerepelt az Ivó-i táborban lakók
programjában, melyről beszámolót a
következő számban olvashatunk.
Húsz
éves a
Magyar Kolping szövetség. A Jubileum központi
ünnepségére 2010. szeptember
25-én kerül sor, Európa
kulturális fővárosában,
Pécsett. Három napos részvételt
tervezünk péntek hajnali indulással. A
hivatalos programon túl (Ünnepi szentmise, jubeleumi
megemlékezés a
Bazilikában, városnézés vezetéssel),
Harkány. Villány és Máriagyűd
megtekintésére is sor kerül. Jelentkezni
Szabó Jánosnál lehet.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
Termény hálaadásunk
augusztus 29-én, vasárnap a de. fél 10-kor
kezdődő szentmisén, és az azt követő
körmeneten lesz.
Pusztaberkiben a szentmise: szombaton du. 5-kor lesz.
SZEPTEMBER 5-ÉN HŐSÖK
ÜNNEPE, a fél 10-es szentmisét követően
emlékezés a Hősök emlékművénél.
Ez a szentmise egyben
a hittanos év tanévnyitója is. Várjuk az
iskolásokat.
Szeptember 8-án, szerdán
Kisboldogasszony ünnepe, Mária
születésének napja. Reggel 7-kor, és este 7
órakor lesznek a szentmisék.
A KÁLVÁRIA
BÚCSÚ:
SZEPTEMBER 12.-ÉN LESZ. Előtte szombaton fél 6-kor
keresztúti ájtatosság, majd
szentmise a Kálváriánál.
12-én, vasárnap a templomból fél
10-kor indul a körmenet
a Kálváriához, majd ott szentmise, és
körmenetileg jövünk vissza.
Pusztaberki szentmise du. 5 órakor
Szeptember utolsó
vasárnapja SZENTÍRÁS VASÁRNAP. -
Ugye nemcsak a Biblia évében, most is kézbe
vesszük és olvassuk Isten Igéjét?
KERESZTELÉSEK:
19.
Csabák István (Csabák
István-Szalma Judit)
20. Temela Máté (Temela Zoltán-Bolla Veronika)
21. Boda Réka (Boda Zsolt-
Oravecz Mónika)
22. Kristóf Máté (Kristóf
Viktor- Vozik Henrietta)
23. Oláh Albert Kevin
(Oláh Albert József- Szőrös Julianna Izabella)
HÁZASSÁGOT KÖTÖTT:
7.
Záhorszki Máté –
Gyurcsek Mária
8. Kanyó Gábor – Gubik
Anett
HALOTTIANK:
30.
Valcz Ferenc (1943)
31. Vitéz Sándor (1942)
32. Medvegy István
(Pusztaberki, 1930)
33. Vida Jánosné,Tóth
Ilona (Pusztaberki, 1934)
34. Hogál János (1958)
35. Brindza Mihályné,
(Puszaberki. 1925)
36. Kovácspál Jánosné,
Tomis Erzsébet (1924)
37. Jakubecz Györgyné,
Csernák Ilona (1929)
1. szerda
-
2. csütörtök
-
Laczó János, felesége Erdős Rozália
lányuk és vejük
3. péntek
-
Antal Ferencné, szül. Pálinkás
Borbála, gyermekei, szülei, apósa, anyósa
4. szombat
-
Súth Antal, felesége Bicskei Anna, fiuk, szüleik
és unokavejük
-
Sípos Ferenc, Sípos és Pataki család
élő és elhunyt tagjaiért
-
Boda és Berta család halottaiért és
élő családtagokért
5. vasárnap
-
Vitéz Istvánné szül. Csillag Mária, 2
fia, veje, valamint Mrekvicska József és
hozzátartozók
6. hétfő
-
7. kedd
-
Záhorszki József, szülei, testvérei, veje,
apósa, anyósa, Boda család
halottaiért
8. szerda
-
Fábián József, felesége, szülők
és testvéreik
9. csütörtök
-
Urbán Ignác, Urbán és Kaba család
elhunyt tagjaiért (alapítványi)
10. péntek
-
Boda és Verebes család élő és elhunyt
tagjaiért, ifj. Gréczi István, szülei,
nagyszülei, Vitéz Veronika és
hozzátartozók
-
Szabó Ignác, felesége Záhorszki Margit,
gyermekeik, szüleik, testvéreik és
hozzátartozók
11. szombat -
Jakubecz
János, felesége Szabó Erzsébet (3.
évf.), szülők és hozzátartozók
-
Molnár József, felesége Boda Anna, vejük
és élő és elhunyt hozzátartozók
-
Bartók László és hozzátartozók
12. vasárnap -
13. hétfő
-
Virág Gyula
14. kedd
-
15. szerda
-
16. csütörtök
-
17. péntek
-
Záhorszki Gergelyné, Csillag Erzsébet
18. szombat -
ifj.
Valkó János és élő
hozzátartozók
-
Kurfis Istvánné 1. évforduló, szülei,
apósa, anyósa, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Molnár Gyula, felesége, fiuk, vejük és
élő és elhunyt hozzátartozók
19. vasárnap -
Pálinkás
István, Csillag István, felesége Kristóf
Mária, Pálinkás István, felesége
Erdős
Mária
-
Jakubecz Mihály, felesége Mrekvicska Mária,
szüleik, gyermekeik és vejeik
-
dr. Mácsik Ferenc és szülei
20. hétfő
-
21. kedd
-
22. szerda
-
23. csütörtök
-
24. péntek
-
25. szombat -
Konopás
István 1. évforduló
-
Varga Imre, szülők, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Szrenka János, felesége Szabó Ilona, élő
és elhunyt családtagokért
26. vasárnap -
Hálából
50. éves ház. évforduló, család
élő tagjaiért
-
-
27. hétfő
-
28. kedd
-
29. szerda
-
30. csütörtök
-