Az augusztus 5-i ünnep Róma
négy fő temploma közül a
Santa Maria Maggioore-bazilika keletkezésére utal. Ennek
a legendája a
következőképp maradt fenn.
Élt Rómában a 350-es
évek körül egy jámbor idős
házaspár. Nagy gazdagság mellett jámbor
lelki tulajdonságokkal is megáldotta
őket az Isten, gyermekük azonban nem született. Idős korukban
elhatározták,
hogy Szűz Máriát teszik meg
örökösükké. Imájukban, arra
kérték Szűz Máriát,
mutassa meg, miként fordíthatnák vagyonukat neki
tetsző módon, az ő
dicsőségére.
A 352. év augusztus 5-re
virradó éjszakán külön-külön
mindkettőjüknek megjelent Szűz Mária. Kijelentette, hogy a
neki felajánlott
örökséget szívesen fogadja, s abból
templomot kíván építeni azon a helyen, ahol
a következő napon hó fog esni. A látomást
közönséges álomnak tekintette a
házaspár. Már hogyan eshetne Rómában
hó augusztus 5-én, amikor a nap heve
olyankor mindent felperzsel? Mivel azonban mindketten ugyanazt
álmodták, mégis
elmentek Liberiusz pápához, a templom
építésének tervével. Nagy volt a
kölcsönös csodálkozás, amikor
kiderült: magának a pápának is
ugyanúgy megjelent
álmában a Szentszűz és ugyanazt az üzenetet
kapta ő is. Hát még mekkora volt a
csodálkozás, amikor aznap a legnagyobb döbbenetre,
az Esquilinus-dombot
csakugyan hó borított6a be. A pápa
körmenetben vonult a magaslatra, és saját
kezével jelölte ki az építendő templom
helyét.
Ez a templom lett Mária
Istenanyaságának címtemploma,
minden Szűz Mária-templom anyja. A többször
átépített, bővített templomnak még
két különlegessége van. Benne őrzik Krisztus
állítólagos jászolának több
darabját, valamint az egyik kápolnában
található az a Mária-kép, melyet, a
hagyomány szerint Szent Lukács evangélista festett
a Szűzanyáról.
Havas boldogasszony ünnepén
tehát Mária Istenanyaságára
tekintünk áhítattal, és minden
Mária–templom ősét tiszteljük.
(KÉ)
Vigyétek
el erre a megzavarodott világra a szabadság
tanúságtételét. Annak a
szabadságnak, melyre Krisztus szabadított fel
bennünket. A különleges
kölcsönhatás az istenszeretet és a
felebarát szeretete között megszépíti az
életet és a sivatagot – melyet olyan sokszor
megélünk életünk folyamán –
virágzó rétté varázsolja.
XVI.
Benedek pápa, 2006.június 3.
„Nincs rossz idő, csak
gyenge zarándok” – kezdte Böjte Csaba a
szentbeszédet a szentmisén, Csíksomlyón.
Én
személy
szerint nem éltem még
át igazi zarándoklatot. Ez volt az első olyan, amikor
gyalogszerrel, több napon
keresztül tartott számomra a búcsú. Eddig a
buszba beültünk, elmentünk a búcsú
színhelyére, ott a buszparkolótól
elsétáltunk a szentmise helyszínére,
és ebből
állt a zarándoklat. Ez azért kicsit más
volt.
Nagyon
készültem az idei
zarándoklatra, Csíksomlyóra. A tavalyi
évben már voltam, az említett buszos
variációval. Az volt az első csíksomlyói
zarándoklatom. Nagyon felemelő volt,
testileg-lelkileg nagyon feltöltődtem, már
régóta szerettem volna elmenni
Erdélybe és Csíksomlyóra a
búcsúba. Amikor a buszunk hazafelé tartott,
már akkor
éreztem, hogy nem ez lesz az utolsó, amikor
Erdélyben jártam, a Csíksomlyói
Szűzanya kegyhelyén.
Elhatároztam, ha
lehet, akkor
gyalogosan is ellátogatok a „NYEREGBE”. Az idei évben
megadatott számomra ez a
lehetőség. Gyakorlott zarándok testvéreim bevettek
a csapatba, és elindultunk
2010. május 20-án hajnalban Erdélybe
személyautóval. Nagyon jó hangulatban telt
az Erdélybe vezető út, és estére
megérkeztünk zarándokutunk induló
állomására
Zetelakára. Az ott élő magyar testvéreink nagy
szeretettel fogadtak bennünket.
Miután megkóstoltunk minden ottani nevezetességet,
szívünket megerősítettük
szíverősítővel, lepakoltunk, és jól
megvacsoráztunk, majd a helyi plébániára
vittük a holminkat, amit kisbusszal szállítottak
Csíktaplocára. Ide fogunk mi
érkezni másnap gyalogszerrel, egész napos
gyaloglás után. Még aznap este
találkoztunk az ottani fiatalsággal, egy nagyon
jól összeszokott bandával, akik
nagyon barátságosan fogadtak, úgy éreztem
magam, mintha régi ismerősök lennénk.
A zarándokút során nagyon sok
segítséget nyújtottak sokat köszönhetek
nekik. De
ne szaladjunk ennyire előre.
Másnap,
május 21-én 5 órakor
kezdődő szentmisével indult a zarándokút. A testem
kicsit megérezte az egy óra
eltolódást, nálunk még csak 4 óra
volt ekkor. Belül viszont már nagyon vártam az
út kezdetét, és nem törődtem az
álmossággal. Nagyon felemelő volt a megtelt
templomot látni, és tudni azt, hogy ők mind
vállalkoztak erre az útra, és én
köztük lehetek. A szentmise után elindultunk
tehát Csíktaplocára, ami
körülbelül 50 km-re van Zetelakáról. Ezt
az utat kellett teljesíteni egy nap
alatt. Estére oda kellett érnünk. A falu
többsége a kapuban állt és
búcsúztatta
a zarándokokat, minden ember arcán azt láttam,
hogy szeretet és büszkeség tölti
el őket a zarándokokat látva. Egy óra
sétálás után felértünk a
Lázra, ami egy
hegytető, innen lenézve Zetelakát láttuk, ahonnan
elindultunk. Reggeli imánkkal
kértük a Jóisten és a Szűzanya
segítségét, hogy utunk során
segítsenek
bennünket. Mint később kiderült, nagyon kellett a
segítségük. Legalábbis nekem.
Gyönyörű
és felemelő érzés volt a
csodaszép hegyeken, erdőkön, a legelésző
tehéncsordákon átmenni, a szívemet
öröm töltötte el, hogy itt lehetek. A
hegycsúcsról leérve egy igen széles
patakon keltünk át, amit a sok esőzés nagyon
megduzzasztott. Ami a nehézséget
jelentette, hogy nem volt rajta híd. Ekkor még ez
izgalmas kihívásnak tűnt és
sikerült is könnyedén megoldani az
átkelést. Amint már említettem nagyon
szép
tájakon mentünk keresztül, hegyről le, hegyre fel, a
távolból láttuk a Hargita
csúcsait is, nagy öröm töltötte el a
szívemet, hogy itt lehetek. A fennsíkon
szintén találkoztunk egy legelésző
tehéncsordával, ami meglepő nyugalommal
vette tudomásul, hogy kb. 250 zarándok
végigsétál benne. Bámészkodni
azonban
nem nagyon lehetett, mert ez a fennsík egy lápos
terület volt, amin át kellett
mennünk, és ha nem figyeltél, hogy hová
lépsz, bokáig süllyedtél a vízbe.
Rá
kellett jönnünk, hogy az eső nem csak azt az egy patakot
duzzasztotta meg, amin
már átjöttünk, hanem bizony a többit is,
sőt olyan helyeken is keletkeztek
patakok, ahol ezelőtt nem voltak. Azt mondani sem kell, hogy híd
nem volt, és
meg kellett próbálnunk száraz lábbal
átkelni, mert nem lett volna jó utunk
háromnegyedét vizes lábbal teljesíteni.
Nagy odafigyeléssel sikerült
teljesíteni aránylag szárazon ezt a távot
és elérkeztünk végre egy olyan
patakhoz, amin híd is volt. Itt megreggeliztünk és
folytattuk tovább utunkat.
Amikor utunk
feléhez értünk, egy
strandhoz, úgy éreztem, hogy minden rendben van, nagyon
örültem, hogy a távot
különösebb erőfeszítés nélkül
tudtam eddig teljesíteni. Viszont, hogy ne
örüljek annyira, az egyik kedves
zarándoktársam, aki már tapasztaltabb volt
nálam és amúgy szakállas, felhívta a
figyelmemet, hogy szerinte most jön a
legnehezebb rész. Sajnos igaza volt. Nagyon szép
környéken mentünk szintén, de
tényleg nehéz terep volt és az eső is eleredt, a
megáradt patakokról nem is
beszélve. Így tehát az eddig aránylag
szárazon tartott cipőm beázott, és jöttek
a vízhólyagok, ami az út végső
szakaszán kifejezetten jól esett, mivel
aszfalton mentünk. Bevallom férfiasan, hogy
elérkeztem a holtponthoz, ami
kisebb megszakításokkal az utunk végéig ki
is tartott. Na ekkor éreztem igazán,
hogy „Van egy Égi Anyám nékem, ki el nem hagy soha
engem, neve Mária, aki az én
életemnek vezércsillaga!” És a Vezércsillag
vezetésével, kicsit nagyon
elfáradva, bebicegtem a többiekkel együtt a
Csíktaplocán lévő közösségi
ház
udvarába, ahol a kisbuszból már kipakoltak,
és a száraz ruhákat magunkhoz
vehettük.
Az itteni
szálláshelyünkön is nagy
szeretettel fogadtak, jól esett leülni és megpihenni
a hosszú és fáradságos,
ugyanakkor felemelően szép és csodálatos út
után. Nem mondhatnám, hogy egyből
lefeküdtünk pihenni, de amikor megtettük, az nagyon
jól esett. Másnap reggel
kicsit megpihenve indultunk a „NYEREGBE”, a búcsú
színhelyére. Kifelé menet
rengeteg zarándokkal találkoztunk, fantasztikus
látvány volt, hogy minden
irányból mennek a zarándokok a szentmise
színhelyére, hogy tiszteletüket tegyék
a Csíksomlyói Szűzanyának. Én úgy
éreztem, hogy a testem nagyon fáradt, de a
lelkem folyamatosan töltődik fel az imádságok,
énekek és a látottak hatására.
Amikor elfoglaltuk a helyünket a szentmise előtt a
gyönyörű környezetben,
felemelő érzés volt látni a minden
irányból közeledő zarándokokat, a
szélben
lobogó magyar zászlókat.
A szentmise
kezdetére több mint
félmillió magyar anyanyelvű ember, zarándok
sereglett össze, hogy a Csíksomlyói
Szűz Máriának tiszteletet, hálát adjon
és segítségét kérje,
oltalmáért
esedezzen. A szentmise elején köszöntötte az
összegyűlteket a Szentatya követe,
a ferences rend világi generálisa, valamint a
nagyváradi püspök. A
szentbeszédet Böjte Csaba ferences rendi szerzetes mondta.
„Nincs rossz idő,
csak gyenge zarándok. Ahogy végig nézek, az itt
összegyűlteken örül a szívem,
hogy nem vagyunk táposak.” Az újrakezdés, az
Istenbe vetett hit, és bizalom
fontossága, a benne való bizalom volt a fő
mondanivalója. Ne csüggedjünk, hanem
mindig kérjük a Jóisten
segítségét, hogy talpra tudjunk állni,
ahogyan az Ő
Szent Fia háromszor is talpra állt a Golgotára
vezető úton. Legyen Jézus
Krisztus a fő példaképünk, aki feltétel
nélkül megbízott a Mennyei Atyában,
nekünk is életünk minden percében
bíznunk kell benne, és segítségét
kérnünk! Ő
mindig megsegít minket, mert végtelenül szeret
minket, hiszen Ő a Végtelen
Szeretet. Amikor hallgattam Csaba atya biztató szavait,
úgy éreztem, mintha
nekem mondaná, négyszemközt
beszélgetnénk, hiszen én is elgondolkodtam, hogy
vajon be tudom-e fejezni a zarándokutat, vállalni tudom-e
a visszautat. A
válasz ezekre a kérdésekre, a szentbeszéd
végére egyértelmű lett, IGEN!
Mindenképpen el kell indulnom az úton, hiszen velem van
az én Mennyei Atyám, és
az én Égi Édesanyám, akik soha cserben nem
hagynak.
Így hát
elindultam a visszaúton
is. Az út nagy részén imádkoztunk,
énekeltünk, és végigmentem,
végigmentünk,
megcsináltuk! Igaz, hogy az utolsó szakaszon, már
nagyon elfáradtam, de ott
éltek bennem Csaba atya szavai, hogy nem szabad soha feladni,
és bízni kell
Mennyei Atyánkban. Zetelekán úgy fogadtak
bennünket, mintha olimpiai bajnokok
lennénk, de mi a Csíksomlyói Szűzanya, a mi
Égi Édesanyánk küldöttei voltunk.
Étellel, itallal, virágokkal, áldással,
nagyon sok szeretettel fogadtak
bennünket.
Hálát adok
ezért a zarándokútért a
Jóistennek, a mi Égi Szűzanyánknak!
Köszönöm mindenkinek, aki segített abban,
hogy részt vehessek ezen a zarándokúton. Egy
évre való lelki feltöltődést
kaptam ezen a csodálatos helyen, a Csíksomlyói
Szűzanyánál!
„Nincs rossz idő, csak
gyenge
zarándok!” Aki bízik a Mennyei Atya végtelen
szeretetében, az nem lehet gyenge.
Mindenkinek ajánlom ezt a zarándokutat, aki szeretne
hitben és lélekben
megújulni!
Dicsértessék
a Jézus Krisztus!
Eger,
Érsekvadkert, 2010. május
31.
Egy zarándok
Forró nyári
délután ez a július 11. Nem
kívánkozik ki
az ember a hűvös helyekről. A hangverseny híre,
ugyanúgy mint a karácsony
közeli hideg napokban, legyőzi a környezeti hatásokat,
amit az is bizonyít,
hogy megtelt a templomunk. Pedig most csak két „csapat” adja a
hangverseny
műsorát, ami egyben az olaszországi
szereplésük főpróbája is. Az egyik a 2000.
évi megalakulásuk óta stabil és várt
karácsonyi hangversenyi szereplő, zömmel
amatőrökből szerveződött, helyi pedagógus
kórus, míg a másik a képzett
zenészekből álló, évtizedes hangversenyi
szereplésük által már érsekvadkertinek
számító Balassagyarmati
Rézfúvós Kvintett.
A 32 számból
álló műsort a fúvósok kezdték. A
megszólaltatott művek rögtön a királyi
udvarokba repítettek bennünket. Közben
figyeltem a kórusról is hatalmasnak látszó
tubát, a megtermett klarinétot és
baritont, és a két kicsinek nem nevezhető
trombitát, amelyek lágy dallamokkal
töltötték be az Isten házát, amikor
többek között megszólalt a Te Deum, a
Reneszánsz tánc és a Yesterday.
Pedagógusaink is kitettek
magukért. Az elénekelt
dalok színvonala rengeteg munkát
tükrözött, de nem volt „izzadság szagú”
(már-már profi). Ezzel a műsor
összeállítással ajándékoztak
meg most bennünket
és viszik elegy hét múlva Olaszországba is
Érsekvadkert nevével egyetemben.
Biztos, hogy ott is sikerük lesz ezzel az
összeállítással, mert a számok
tartalma az egyházi és profán mondandót
egyaránt magán viseli. Az utóbbi végett
bennem is megfogalmazódott (nótázni a templomban?)
az Apát Úr zárószavában
elhangzott gondolat: Miért nem a Közösségi
ház lett a helyszíne ennek a
programnak? Apát Úr sokszínű virágcsokornak
nevezte a hangversenyt ebben az
összeállításban. Minden virágot Isten
teremtett. Életünk részei ők épp úgy,
mint a templomi énekek és a nóták.
Hát most ezzel díszítették fel a szereplők
az Isten házát. És ha művészi szinten
előadott Ave Mária-k (Wolf, Ramiro Real),
a Stabat Mater (Kodály) és a Muzsika hangja c. filmzene
átdolgozás már Istendicsőítés,
még akkor is, ha az nem tudatos.
A hangverseny véget ért. A
„csapat” az írás
megjelenésekor már túl van az első
külföldön is nyomot hagyó szereplésen.
Mert
bennünk sem múlt el nyomtalanul a hosszúra
sikeredett hangverseny. Az általatok
megszólaltatott dallamok még halkan csengenek a
fülekben, de erősen élnek az
emberi szívekben. Maradandót alkottatok!
Megköszönve a szép,
közösségben töltött délutánt,
kívánom, hogy Isten áldása
kísérjen benneteket további utatokon.
(V. Harangok, 2010. július 12.)
Egerszalók a tisztaság
és egyszerűség felejthetetlen
képeivel, valami a paraszti klasszicizmus nemes ízeivel,
egy artisztikus világ
igézetével fogad bennünket.
Először a XIII. században
említik a települést,
amelyet a török csapatok többször feldúltak,
de végleg csak a
Rákóczi-szabadságharc 1706-os hadi
eseményei miatt néptelenedett el. A birtokos
egri káptalan 1731-1734 között a Rajna
vidékéről és Bajorországból
származó
jobbágyokkal telepítette újra.
A legendás hagyomány szerint
még a német betelepülés
előtt a Verpelétet Egerrel összekötő erdei út
mellett egy remete lakott, aki
gyakran egy tölgyfára függesztett
Mária-kép előtt ájtatoskodott. Halála
után a
képet elfelejtették. Egy alkalommal egy verpeléti
asszony vak leányával Egerbe
menvén megpihent a tölgyfa alatt. A kislány a
gallyak közé mutatva egyszer csak
megkérdezte: Mi az ott a gallyak között? Visszanyerte
látását. Ettől kezdve sok
csoda történt a kép előtt.
A képet előbb egy
fakápolnában, majd az 1738-ban
felépült kőtemplomban helyezték el, melyet az egri
káptalan építtetett. A sok
csodás gyógyulás hitelességének
megállapítására Barkóczy Ferenc egri
püspök
vizsgálatot rendelt el. Az összegyűlt ezüst fogadalmi
tárgyakból Esterházy
Károly püspök a kegykép számára
díszes ezüstkeretet készíttetett,
ezáltal
megmentve a kincseket a lefoglalástól, amely II.
József intézkedései miatt sok
kegyhelyet sújtott. A múlt század elején a
Habsburg-ház Egerben tartózkodó
tagjai is felkeresték a kegyképet.
Bár Fuchs Ferenc egri érsek
1810-ben a képet már
kegyelmi képnek nevezte, mégis csak 1953-ban
nyilvánították kegyhellyé a
templomot, amelyet a Kármelhegyi Boldogasszony
tiszteletére szenteltek.
A múlt század eleji
egyházi vizsgálatok a középkori
eredetű, de a barokkban ismét felújított
aszketikus gyakorlat, a flagellálás
(önostorozás) szokását jegyezték fel
Egerszalókról. A vezeklő körmenetet a
szeptemberi búcsú idején végezték.
A helybeli, gyorsan magyarrá
(és palóccá) vált
lakosok mellett Eger városa és a távolabbi
Jászság is sok zarándokot bocsátott
útnak Egerszalókra.
Fő búcsúja a templom
titulusünnepe, Kármelhegyi
Boldogasszony (július 16).
(Forrás: Barna
Gábor: Búcsújáró és
kegyhelyek Magyarországon Panoráma, Budapest, 1990.
Bálint Sándor: Boldogasszony
vendégségében Veritas Könyvkiadó,
Budapest,
1944)
Ezzel a rövid
írással
kezdetét veszi újságunkban egy újabb
sorozat, mely felhívja figyelmünket eleink
Mária tiszteletére. Mária tisztelete elvezet
bennünket Jézushoz. Minél többen
kerülünk közelükbe, annál közelebb
kerül Hazánk és vele Európa Istenhez. A
közelség pedig tettekre sarkall, ami a
válságból kivezet bennünket. Olvassuk
szeretettel az olvasóink által
összeállított sorozatot. (A szerkesztőség)
Gondolatébresztő Szent
István király ünnepén
A középkori uralkodók,
amikor kiadtak egy-egy
rendeletet, előbb felsorolták jelzőiket. Szent István
sógora például így
mutatkozott be oklevelein: „a legdicsőbb és legyőzhetetlen II.
Henrik német
császár”. Nyilván az volt a célja, hogy
így értékeljék őt. Sőt, nemcsak őt
személy szerint, hanem népét is. Ezek a jelzők
egyfajta identitást fogalmaztak
meg: önmagunkat is így tekintsük, s aki idegen
ránk gondol, az is úgy
vélekedjen rólunk, hogy a „legdicsőbbek és
legyőzhetetlenek” vagyunk.
Ezen szokás ismeretében igen
elgondolkodtató, hogy
Szent István (akinek európai léptékkel
mérve is jelentős birodalma volt, s
egész élete állandó hadviselésben
telt el a belső lázadások és a külső
betörések miatt, és egyetlen csatát sem
veszített el) nem a szokásos jelzőket,
az erő és rettenthetetlenség formuláit írta
okleveleire. Ő így mutatkozott be
rendeletein: „a magyarok jámbor és kegyes
királya”. Ezek szerint ő jámbor és
kegyes akart lenni, ilyennek akart látszódni. S azt
akarta, hogy népének
tagjai, a magyarok is a jámborságra és
kegyességre törekedjenek, mint olyan
értékekre, melyek meghatározzák arculatukat
a népek családjában.
Érdemes e két,
manapság igen ritkán használt és
ódonnak vélt jelző eredeti tartalmát
megvizsgálni. A „jámborságot” így fejti ki
A keresztény szellemiség lexikona: „Olyan erény,
amelyhez hozzátartozik az
eleven vallásgyakorlat, a napi imádság, a
lelkiismeret vizsgálat, a felebaráti
szeretet, az egyházias lelkület gyakorlása
éppúgy, mint a lelkivezető iránti
nyíltság. A jámbor ismeri Isten és a
felebarát iránti szeretet egységét,
összeköti az erényt és az
ügyességet, az Isten tiszteletéért
végzett fáradozást
az emberi méltóságért és
békéért folytatott harccal.” A kegyes szó
tartalmát
megismerhetjük a Magyar értelmező
szótárból is az alábbiként: kegyet
osztogató,
nagylelkű, szíves, kedves, kegyelmes, irgalmas.
Megállapíthatjuk, hogy
mindkét szó nemcsak hogy
vállalható a XXI. század elején, hanem
kifejezetten irányt mutató. Egyik a
vallásgyakorlatra teszi a hangsúlyt, a másik pedig
az embertárs iránti
nemeslelkűségre. Mindkettőben benne van az önmagunkhoz
való szigorúság és
következetesség, de a felebarát felé
megnyilatkozó megbocsátás és
könyörület
is. A jámbor és kegyes ember így egyszerre a
folytonos önnevelés, a lelki edzés
és erőgyűjtés bajnoka, s ugyanakkor az erejét a
többiek javára szolgálattá
kovácsoló, másokon segíteni tudó,
létével utat mutató, a közösség
számára
fontos értékeket birtokló létező.
Ilyen akart lenni Szent István.
Ilyennek akarta
láttatni és látni magyar népét:
jámbornak és kegyesnek. Tudta, hogy személyes
és mélyen elkötelezett vallásossága a
krisztusi hitre, a péteri sziklaalapra és
a Mária iránti különleges tiszteletre
építkezvén nemzetét is
nélkülözhetetlen
értékekkel ruházza fel. Ezért írja
fiához, Imre herceghez szóló Intelmeiben a
zárófejezet gondolatai közé, mintegy az
eddigi kulcsszavainkat kifejtve a
következőket: „Kell, hogy a királyt kegyesség s
irgalmasság díszítse, de a
többi erény is hassa át és
ékesítse. Ennek okából kérlek,
megparancsolom, hogy
légy irgalmas minden erőszakot szenvedőhöz. Légy
türelmes mindenekhez, nemcsak
a hatalmasokhoz, hanem azokhoz, akik nem férnek a hatalomhoz.
Légy erős, nehogy
a szerencse túlságosan felvessen, vagy a balsors
letaszítson. Légy alázatos és
mértékletes. Légy szelíd, hogy soha se
harcolj az igazság ellen Légy
mértékletes, becsületes és szemérmes.
Mindez alkotja a királyi koronát,
nélkülük sem itt nem tud senki uralkodni, sem az
örök uradalomba bejutni.
Ámen!”
E
néhány mondat azt jelzi,
hogy valami nagyon fontosra jött rá Szent István
király. Arra, hogy az igazi – földi
és vallásos értelemben lévő –
dicsőséget és legyőzhetetlenséget éppen a
jámborság és a kegyesség
értékvilágába belenövéssel
lehet kiküzdeni és
kiérdemelni. Ezen felismerés a mindenkori
magyarság Szent István-i öröksége.
Tessék hát élni vele minden szinten!
(Tarjányi Z. írása
alapján)
Ha
megkérdezik, hogy egy
színjáték mikor igazán hatásos
és maradandó, a válasz alighanem az lehetne,
hogy akkor, ha az egyediben az egyetemes emberit tudja hitelesen
ábrázolni. Ez
jellemző Shakespeare sokat játszott drámáira, csak
őt említve. Ez a jellemző
Jézus példabeszédének is, amely
talán a legismertebb, és olyan nagy a
visszhangja, hogy a különböző korok embere mellett az
irodalom sem vonhatja ki
magát hatása alól. Még a zenerajongó
fiatalok is dalukba foglalták. Hiszen
elsősorban róluk szól.
Hogy
megtörtént-e, és
valóban így történt? Nem
számít. Ez példabeszéd. Az a
lényeges benne, hogy az
egyedi eset mérhetetlenül sok hasonlót foglal
magába. Térben és időben és
érvényességében egyetemesen emberi,
miközben a történelemben sajátos
élethelyzetekhez kapcsolódva ismétlődik meg.
Már
annyiszor elmondtuk,
hogy az Atya az irgalmas Istent jelképezi, az idősebb fiú
pedig a hűséges, de
szokáson alapuló, rutinszerű vallásosság
megjelenítője, aki lenézi a bűnös
utakat megjáró öccsét, és csak
botránkozni tud rajta. Mintha még azt is
nehezményezné, hogy hazajött. Lehetne még
elemezni, az Ó- és Újszövetség
vonatkozásában is a példabeszédet, de
inkább egy mai megfelelőjét mutatom be,
ami valóban megtörtént.
Amerikai
fiatalember.
Lengyel katolikus családból származik. Szülei
és testvérei vallásosak. Ő
elszakadt az atyai háztól és keresztény
hitétől. New Yorkban bekerült a
pénzvilág forgatagába. Értékrendje
aztán ehhez mérten alakult át. Szüleit
tiszteli, de a katolikus vallást már lenézi.
Elmaradottnak tartja. Jó szakember
a pénzügyi vonalon, a maga szintjén. Szimpatikus is.
De a lelki kultúra
hiányzik belőle. Törekvéseinek a pénz a
legfőbb mozgatója: „Money, money,
money”, ahogy a sláger megfogalmazta. Sőt a jó
fizetésén kívül még külön
életcélja is van: a bónusz. Az a plusz
összeg, amit kb. háromhavi megbízható
munkája jutalmául kap. Választottjával
évekig él együtt
próbaházasságban.
Nincsenek látványos mellékútjai. Nem
hűtlenkedik. Nem jut el a „sertések
vályújáig”. Dolgozik reggeltől estig, hogy
minél több pénzt keressen. Erre
biztatja választottját is. A hétvégi
kirándulás jelenti a változatosságot. S
egy-egy nagy vacsora. Az évek pedig múlnak, egyre csak
múlnak. A
próbaházasságban vele élő tára
aztán megsokallja a dolgot: vagy házasság, vagy
végleges
szakítás. Végül beleegyezik a
házasságba. Cége váratlanul azonban a csőd
szélére kerül. Mert a szerencse a
pénzügyekben is forgandó. Egy nagy befektető
kivette az összes pénzét a cég
kasszájából. Ez pedig végzetes.
Elbocsátották őt
is. Nincs fizetés, nincs bónusz. S ha nincs
bónusz, akkor úgy érzi, vége a
világnak.
Választottja
révén a nehéz
helyzetben váratlanul új munkát kap, Londonban.
Rendeződni látszik élete. Már
minden készen áll az esküvőre, még a
jegyesoktatás is megvolt, mikor
bekövetkezett a baj. A „fiú”, már túl a
harmincötön, váratlanul olyan
depressziós állapotba került, hogy
pszichiáterhez irányították. Holott a
lelkiatya hiányzott. Kiderült, hogy elveszítette
élete értelmét. Mintha
kicserélték volna. Nem lehetett ráismerni. Komoly
forduló lelki válságának
egyik oka az volt, hogy jól keresett ugyan Londonban, de nem
kapott bónuszt,
vagyis időnkénti külön pénzjutalmat. De hiszen
jó állása van, és tálcán
kínálják föl neki a
házasságával mindazt, ami szükséges. A
lakást is. De ő
mindennek ellenére lelki beteg lett, pontosan úgy, ahogy
az a híres lélekgyógyász,
Viktor Erwin Frankl könyveiben van megírva. Frankl
Bécsben a katolikus
teológusokkal is jó kapcsolatban volt. Hiszen a mi
nevelésünkben, az élet
értelmének tisztázása kiemelt
fontosságot kap. A katekizmus első kérdése is ez:
„Mi végett vagyunk a világon?”. A menyasszonya arra
bíztatja, hogy menjen el
egy pszichiáterhez, és válasszon
lelkiatyát. Hiszen még Frankl is ezt tette
volna a kezelés végén: „Találj vissza a
hitedhez, amelytől elszakadtál!”.
Lassú
a lelki gyógyulás, de már megvan a remény
arra, hogy kimondhatatlanul is
elhatározza: „Fölkelek és visszamegyek
Atyámhoz”.
Adja Isten, hogy
sikerüljön!
Boda László
Gondolatok a papok éve után
A Szentatyánknak, a
pápának,
Add meg Urunk, hogy hozzád
hasonlóan Jó Pásztora
legyen nyájának.
A püspököknek, az apostolok
utódainak,
Add meg Urunk, hogy a te atyai
gondoskodásoddal
törődjenek papjainkkal.
A plébánosokat,
Tanítsd meg Urunk úgy
szolgálni, ahogyan te
szolgáltál, hogy az életüket adják.
A gyóntatoknak és
lelkivezetőknek,
Add meg Urunk, hogy a Szentlélek
engedelmes eszközei
legyenek.
A papoknak, akik Igédet hirdetik,
Add meg Urunk, hogy a Lelket és az
Életet
közvetítsék.
Azoknak, akik a fiatalokkal foglalkoznak,
Add meg Urunk, hogy csak neked
köteleződjenek el.
Azoknak, akik a szegényekért
dolgoznak,
Add meg Urunk, hogy bennük
Téged fedezzenek fel.
A misszionárius papoknak,
Add meg Urunk apostoli buzgalmad!
Akik betegekkel foglalkoznak,
Add meg Urunk, hogy a szenvedés
értékét mutassák meg
nekik!
A szegény papokat,
Segítsd meg Urunk!
A beteg papokat,
Gyógyítsd meg Urunk!
Az idős papoknak,
Adj örömet és
reményt Urunk!
A szomorú papokat,
Vigasztald meg Urunk!
A megkísértett papoknak,
Add a te erődet Urunk!
Az üldözött és
megrágalmazott papokat,
Védd meg Urunk!
Azoknak, akik papi hivatást
éreznek,
Add meg Urunk az
állhatatosságot.
Minden papnak,
Add meg Urunk a hűséget
irántad és Egyházad iránt.
Minden papnak,
Add meg Urunk az engedelmességet
és a pápa iránti
szeretetet.
Minden papnak,
Add meg Urunk, hogy
közösségben éljen püspökével.
Add meg Urunk Szentlelked
teljességét, hogy benned
alakuljon át!
Add meg Urunk, hogy minden pap egy legyen
Benned, és
az Atyában!
Add meg Urunk, hogy minden pap, betelve
Veled,
örömmel éljen a cölibátusban.
Ámen.
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2010.augusztus
16. hétfő 17-18 óra között
Idei
cserkésztáborunk július
7-től 11-ig tartott. A Drégely-vártól
nem messze, egy
tisztáson táboroztunk.
A tábor
néhány napjára félelmetes
külsejű (de jókedvű
és
békés) kalózokká váltunk,
akiket egy hajótörés nomád
életre
kényszerített.
A tábor
napjain a következő
programok voltak (hajónapló):
0.
nap - kedd (este): A helyszínre szállítottuk a tábori felszereléseket.
(Új tapasztalattal
gazdagodtunk, megtudtuk,
hogy milyen
éjszaka teljes sötétségben, szemerkélő
eső mellett sátrat
verni.)
1.
nap
- szerda: A hajótörés
napja. Hajónk
ugyan használhatatlanná vált, de ez
cseppet sem csüggesz-tett,
birtokba
vettük a "lakatlan szigetet", sátrat vertünk, berendezkedtünk. Sőt még
arra is volt erőnk hogy a
környéket
felderítsük és kitűzzük a Drégely
várra a "halálfejes
zászlót".
2.
nap -
csütörtök: A tágabb környezetünk felderítése. Egy nagy túrát tettünk a Kámor hegyre.
3.
nap - péntek : Menekülési kísérlet. Lakatlan szigetünket úszva
próbáltunk elhagyni,
sajnos nem sikerült.
(Ez volt a strand napja,
Diósjenőn). Este nem hagyatkoztunk a konyhás nénik
gondoskodására, magunknak sütöttünk, főztünk. Senki sem maradt éhes (nem úgy, mint
tavaly).
4.
nap - szombat: Lelki nap. Délelőtt belső kincseinket kutattuk, este szentmise volt.
5.
nap - vasárnap: Megmenekülésünk
napja. Lebontottuk
sátrainkat, összepakoltunk.
Sánta kutya, minden
kalózok fejedelme
hajót küldött értünk, a
néhány napos
hányattatásaink
után megmenekültünk...
Vázlatosan
ennyi a tábor története,
élménybeszámolók,
képek a
Vadkerti Harangok következő
számaiban lesznek
olvashatók, láthatók.
A labdarúgó
világbajnokság
küzdelmei mellett egy napra Balassagyarmatra összpontosult a
kolpingos
fociszeretők és játékosok figyelme, ugyanis
idén hetedik alkalommal szervezték
meg az érsekvadkertiek a Nemzetközi Kolping
Labdarúgó Tornát.
Nyolc csapat
küzdött meg egymással
a trófeákért, az első körben két 4-4
csapatos csoportban. A második körbe
továbbjutó csoportelső és második csapatok
egymás ellen játszottak a döntőbe
jutásért, ahol végül a Cseh
Köztársaságból érkezett Jihlava
és a hazai
színekben induló Érsekvadkert II. feszült
egymásnak. A győztes az erejét jobban
beosztó és ezzel fölénybe kerülő cseh
alakulat lett, akik első külföldi
csapatként hódították el a balassagyarmati
Nemzetközi Kolping Torna serlegét.
A végső sorrend az
alábbiakban
olvasható:
Ezúton
köszönjük támogatóinknak,
hogy hozzájárulásukkal ismét
megszervezhettük a Nemzetközi Kolping Tornát, s
reméljük, hogy az elkövetkezendő években is
hasonló színvonalú, és lelkületű
rendezvényeket szervezhetünk Adolf Kolping
szellemiségében.
Kolping
Ifjúság
Érsekvadkert
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
1./
Ebben az évben a Szűzanya legnagyobb ünnepe,
Nagyboldogasszony
Vasárnapra esik, rendes
vasárnapi
miserend lesz.
3./
A
szokásos, évi terményhálaadó
ünnepünk, augusztus
utolsó vasárnapján, Aug. 29-én lesz a
nagymise keretében.
EZ
TÖRTÉNT:
18./ Villant Lilla, Julianna (Villant Norbert – Szabó Dorottya
HÁZASSÁGOT
KÖTÖTT:
HALOTTAINK:
1. vasárnap
-
Pinke Kálmán, felesége Szabóki
Rozália, Urbán Ignác és feleségei,
élő és
elhunyt családtagokért
-
Pistyúr Gergely, szülei, apósa, anyósa
és hozzátartozókért
-
Tomis Józsefné 2. évforduló, szülei,
apósa, anyósa, Holman István, felesége
és
fiuk
2. hétfő
-
Élő és elhunyt családtagokért
3. kedd
-
4. szerda
-
5. csütörtök
-
6. péntek
-
Kristók Sándor 1. évforduló
7. szombat
-
Élő és elhunyt hozzátartozókért
-
Kovács István, felesége Pálinkás
Mária, Gál Géza és 2 unokája
-
Őszi István, szülei, testvére és apósa
8. vasárnap
-
Murányi János, felesége Boda Katalin, fiuk
János, élő és elhunyt családtagok
-
Kácsor Dezső, felesége Kordics Veronika, szüleik,
vejük és unokájuk
-
Kristóf Imre és hozzátartozók
9. hétfő
-
10. kedd
-
11. szerda
-
12. csütörtök
-
13. péntek
-
Szabó Károly, felesége Híves Margit, 2
gyermekük, vejük és a család élő
és
elhunyt tagjaiért
-
Szakács János, felesége Kovács
Rozália, Halaj József, felesége Kőnőpás
Mária és
a család élő és elhunyt tagjaiért
14. szombat -
Boros
Ernőné született Zsilkó Erzsébet
-
Szabó János, felesége Boda Ilona és elhunyt
családtagok, Vitéz János és elhunyt
hozzátartozók
-
Kovács Lajosné Boda Erzsébet 10.
évforduló, Kovács, Boda és Bódi
család élő és
elhunyt hozzátartozóiért
15. vasárnap -
Kaba
András, felesége Kovács Ilona, vejük,
édesapja, Kristóf József, felesége Varga
Piroska és hozzátartozók
-
Szabó Ferenc, felesége Czinege Piroska, Szabó
és Czinege család halottaiért
-
Urbán Sándor, szülei, veje és násza,
nagyszülők, Szabó Andrásné, 2 férje
és
szüleik
16. hétfő
-
17. kedd
-
18. szerda
-
Szabó János, szülei, testvére és a
Kaba család halottaiért (alapítványi)
-
Fábián Istvánné szül. Laczó
Ilona
-
Pénzes Ilona és nagyszülei
19. csütörtök
-
Bozsonyik József, felesége Mák Ilona, a
család élő és elhunyt tagjaiért
20. péntek
-
21. szombat -
Hálából
élő és elhunyt családtagokért
-
Bozsonyik István 5. évforduló, élő
és elhunyt családtagokért
-
Pálinkás János 2. évforduló, fia
János 2. évforduló, felesége Benyó
Erzsébet,
élő és elhunyt családtagok
22. vasárnap -
Szlúka
András, felesége Szabó Margit, vejük
és hozzátartozók
-
Dósa János, felesége Csillag Ilona, Vitéz
József, felesége Szabó Anna, Fábián
János és Nagy János, felesége Boda Margit
és hozzátartozók
-
Záhorszki József, édesapja József 2,
évforduló, Záhorszki és Hrapan
család
elhunyt tagjai
23. hétfő
-
24. kedd
-
25. szerda
-
26. csütörtök
-
Csabák János, szülei, apósa, anyósa
és sógorai
27. péntek
-
Záhorszki Ignác, felesége Nagy Erzsébet,
szüleik és testvéreik
-
Molnár család és Urbán család
elhunytjaiért
-
Bimbó Ferenc 1. évforduló, Bimbó, Pataki
és Kapás család halottaiért
28. szombat -
Szabó
Vince, felesége Kormosói Ilona, szüleik, Csillag
Gyula, szülei, Mrekvicska
Ignác, szülei
-
Laczó, Szabó és Surman család élő
és elhunyt hozzátartozóiért
-
Kökény és Kovács család
halottaiért és élő családtagokért
29. vasárnap -
Kordics
Jánosné szül. Kovács Piroska, férje,
fia és szülei
30. hétfő
-
31. kedd
-