(Virágvasárnapi
gondolatok)
Virágvasárnappal
elkezdődik a nagyhét. E napon Jézus Jeruzsálemi
bevonulására emlékezünk. Ezzel
az eseménnyel veszi kezdetét Jézus
szenvedése és keresztútja. Érdemes
elgondolkodnunk, hogy milyen volna, ha mi is részt
vennénk a cselekményben. A
közelgő ünnepekre mi is elzarándokolunk a
fővárosba, Jeruzsálembe. Mindenhonnan
érkeznek emberek, igen nagy tömeg az idén is, mint
minden esztendőben. Talán
nem tör ki lázadás a rómaiak ellen, s
zavargások sem lesznek (csak választások
2000 év távlatában). Talán nyugodtan
eltelnek ezek a napok, s az ünnep után
békével hazatérhetek. Elfárasztott az
út, a hőség szinte elviselhetetlen,
leülök, pihenek egy kicsit a kapu
árnyékában. De mi ez a hangos
kiáltozás?
Honnan jön ez a hullámzó tömeg? Jön a
názáreti Jézus – kiáltja valaki, s talpra
ugrok, mert még a végén eltaposnak. Igen, ő a
Próféta, a Messiás- kiáltja egy
másik ember. Egyre csak közeledik a hangos tömeg, s
már érthetően hallom, hogy
mit kiáltoznak: Hozsanna Dávid fiának!
Áldott, aki az Úr nevében jön! Ilyen
éljenzés, ilyen ujjongó öröm még
sohasem volt az ünnepeken. Mindenki Jézust
élteti. Igen, mindjárt itt vonul el előttem. Hallottam,
milyen csodákat tett,
mily nagyszerűen tanít, de sohasem láttam őt. De melyik
lehet Jézus a hatalmas
tömegben? Biztosan ő lesz, aki annak a szamárnak a
hátán ül. Sokan lombos
faágakat tesznek elé az útra, egyesek pedig
ruháikat is elé terítik az út
porába. Nem egészen ilyennek képzeltem el egy
királyi bevonulást, de biztosan ő
lesz az. A tömeg egy pillanatra sem áll meg, gyorsan
sodródik befelé a városba.
Milyen hangosan éltetik őt! S milyen barátságosak
hozzá! Milyen szelíden
mosolyog mindenkire! Egy pillanatra most találkozik
tekintetünk. Csak egyetlen
pillanatra, hiszen nem akar megállni a megkezdett úton. S
nem is tudná
megállítani senki. Továbbmegy, s vele a hatalmas
embertömeg. Lassan elhalkul a
távolodó nép kiáltozása, magamra
maradok az út mentén, végre pihenhetek egy
kicsit.
Talán
nem haszontalan ily módon felidéznünk az egykor
történteket, s a nagyhét
kezdetén érdemes elgondolkodnunk azon, hogy Jézus
értem is végigjárta a
szenvedés keresztútját. Nem dicsőséges
királyként vonult be a városba, hanem
békét hozó szolgaként, Isten
szolgájaként. Tudja, hogy a most megkezdett úton
nem fordulhat meg, mert akkor nem teljesítené az Atya
akaratát. Nem fordulhat
vissza, de egyszer visszafelé jön majd ugyanezen az
úton. Azon az úton, amelyen
most bemegy a városba, néhány nap múlva
kifelé fog jönni. Akkor is nagy tömeg
kíséri őt. Akkor is lesz kiáltozás, de nem
éljenzés. Akkor már senki sem terít
elé az útra ruhákat, miközben a kereszt
alatta porba roskad. És én akkor is ott
leszek az út szélén, s tekintetünk
ismét találkozik. De akkor már nem fog
előttem elhaladni a tömeg közepén. Akkor már
nem szemlélhetem kívülállóként
útját. Akkor már nekem is indulnom kell
nyomában. Hiszen meghív, hogy én is
hordozzam életem keresztjét. Az Úr meghív,
hogy részesedjek szenvedésében, mert
részesíteni akar engem a feltámadás
örömében is.
(his)
Jézus sokszor
és sokaknak mondja,
hogy „kövess engem.” Micsoda két szó! Ki
merné ma kimondani? Régebben a
királyok és a vezérek kiáltottak ilyesmit
csata előtt, és elöl jártak a
harcban, életük kockáztatásával
példát mutattak, leginkább
lovagiasságból,
vitézségből és bátorságból. A
mai uralkodók bunkerokból és erősen őrzött
kastélyokból irányítják a
világ elleni katonai-, pénzügyi-,
embertelenítő és
egyéb műveleteiket. A leghatalmasabb uraknak még a
nevét sem tudjuk. Újabban
politikusok és reklámemberek vastagon harsognak
hívó szavakat, de nem
önmagukról, hanem pártjukról,
cégükről, amelynek zászlaja alá toboroznak
zsoldosokat és palimadarakat. Jól is
néznénk ki, ha egy hiszékeny komolyan
venné felszólításukat és nyomukba
eredne. A „kövess engem” ugyanis se többet,
se kevesebbet nem jelent, minthogy a meghívott éljen
úgy, mint a Hívó, legyen
egy vele,és hozzá hasonló, vagyis
tökéletes. Nem a kampány alatt, hanem
örökké.
Világunk persze
ilyesmit is
eljátszat szilíciumkeblű, tápszerizmú,
műhangú mozicsillagaival és izmusipari
művészeivel, de az épeszű halászok ma sem
gondolják, hogy ezek a fönnforgók azt
élik, amit játszanak, írnak vagy festenek.
Máté
evangéliumában így szól a
Mester a gazdag ifjúhoz: „Ha tökéletes akarsz lenni,
menj, add el, amid van, és
árát oszd szét a szegények közt,
így kincsed lesz a mennyben. Aztán jöjj,
kövess engem.”
Jézus
idején és utána végig, az
egész keresztény korban erősen élt a benső
tökéletesség vágya, versenyben
persze a javakhoz való ragaszkodással, általuk
ahhoz az életformához, mely a
dolgokhoz köti birtokosukat. Világosan szólva. akik
a hírnév, a holmik és
érdekek gazdáinak tartják magukat, azok nem uraik
sorsuknak, hanem cuccaik
rabjai. A szó legszorosabb értelmében: lelkileg.
„Ahol a kincsed, ott a szíved
is”, mondja Máté evangélista. Jézus
tanácsa éppen ennek a köteléknek
elszakítására vonatkozik. Szabadulj meg
mindattól, ami elválaszt tőlem, az élő
Istentől! Ezért mondja Nikodémusnak is azt, hogy
szülessen ujjá. Meg kell halni
a mulandóságnak úgy, hogy az
Örökkévalónak áldozzuk sorsunkat.
Bízd rám magad.
Lásd, nekem sincs semmim, ami sikerhez, haszonhoz,
romláshoz kötne, mégis ebben
a világban élek, ahogy a mezei liliom és az
égi madár.
A
tökéletesség vágya olyasféle,
mint az üdvszomj, de nem azonos vele. Némely
vallások nem ismerik az
üdvösséget, a mennyet, mint például a
régi görögök hite vagy a buddhizmus, stb,
de a tökéletességre ott is törekedett minden
komoly ember. Hozzá képest minden
életcél alacsony, s távolodva tőle egyre
alantasabb.
Márk
evangéliumában az Úr még
izgalmasabbat mond: „Jézus rátekintett, megszerette őt
és így szólt hozzá:
Valami még hiányzik neked: menj el, add el, amid van,
és árát oszd szét a
szegények közt, így kincsed lesz a mennyben.
Aztán jöjj, és a keresztet magadra
véve kövess engem.”
Megszerette őt! Tudjuk,
hogy
mennyire szerette Jézus a világot és mindenkit, de
senki emberfiával
kapcsolatban ilyent nem jegyeztek föl róla az
evangélisták. Pedig ez a gazdag
ifjú akkor, ott meghátrált a
tökéletességhez vezető út
követelménye előtt: a
kereszthalál borzalmának lehetősége előtt. Mert a
kereszthordozás nemcsak holmi
„életnehézség”, hanem a szeretetnek az a
kockázata is, melyet a mi Urunk
vállalt értünk a Golgotán.
Hogy pontosan mi a
kereszt, nem
tudhatjuk, nem is érdekli azt, aki a Megváltó
nyomába ered, s föltétel nélkül
követi. Lehetséges, hogy később a gazdag ifjú
is megtette ezt, megérett Jézus
Krisztus szeretetére, s hagyta, hogy az elragadja.
(czakó)
A
bátorság és a szeretet a két legnagyobb
ajándék. Mindannyian elszenvedünk
vereségeket, ám ha ezt jókedvvel fogadjuk, okulunk
belőle, és legközelebb
másként próbálkozunk, meg fogjuk
találni a beteljesedést, mondta Rosanne Brown.
A
dicsőség nem kopik meg, sőt mindig fényesebb lesz,
valahányszor vereséget
szenvedünk, tartja az ősi kínai közmondás.
Azt hiszem,
húsvét szent ünnepe
kiváló alkalom arra, hogy elmélkedjünk egy
kicsit arról a reményről, amely a
feltámadásba vetett keresztény hitből fakad.
Először is
reménnyel tölti el a
húsvét a bűnös embert. Arra az emberre kell itt
gondolni, aki nem tagadja saját
bűneit, nem tartja az emberi személy elidegeníthetetlen
jogának azt, hogy
szembeszálljon Isten akaratával, akár a
Tízparancsolattal is. Olyan emberekről
van szó, akik nem egy hazug világban élnek, a
bűnök megideologizálásának
világában (hazudtunk éjjel nappal, nyíltan
hangzik el az öszödi beszédben),
hanem a realitások talaján állva elismerik, hogy
sokban vétettünk mindnyájan. A
saját bűnösségét megtapasztaló
keresztény ember viszont sohasem mondhatja azt
József Attilával: „tudod, hogy nincs bocsánat”,
mert a húsvéti misztérium egyik
alaptanítása éppen arról a
Krisztusról szól, aki vétkeinkért
halált szenvedett,
és megigazulásunkra feltámadott. A bűntől
való szabadulás reményét erősítik
Jézusnak az utolsó vacsorán mondott szavai,
amelyek szerint drága vérét a
bűneink bocsánatára ontja ki. Ezt erősíti meg a
kereszten is, ahol feloldozza
jobb latort és bocsánatért esedezik keresztre
feszítői javára, de erről beszél
feltámadása után is, amikor ezt mondja:
„Vegyétek a Szentlelket, akinek
megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer.”
Húsvét ünnepe tehát arra bíztat,
hogy sohasem alkudjunk meg vétkeinkkel, mindig remélni
kell bűneink bocsánatát,
és bíznunk kell a bűn felett aratott győzelem
lehetőségében.
A húsvét
remény forrása is a szenvedő
ember számára. A remény nem abban áll, hogy
Jézus leveszi vállainkról minden
keresztünket. Ő nem ad fájdalomcsillapító
morfium injekciót, és nem is nevel
fakírrá bennünket. Jézus erőt ad nekünk
a szenvedések elviseléséhez, és megadja
értelmét kereszthordozásainknak. A krisztussal
egyesült kereszthordozó
szenvedése által vezekel saját bűneiért
és engesztelhet másokért, akiket
szeret, akikért különösen felelősséggel
tartozik, akiknek üdvösségét
különösen
is szívügyének tekinti. A kereszt a szeretet
kifejezésének és növelésének
olyan
eszközévé válik, amely semmi mással
nem pótolható. A türelmes szenvedő egyre
inkább hasonlóvá válhat a
kereszthordozó és keresztre feszített Krisztushoz.
A
szenvedés által a sivatagos emberi lélek
virágoskertté változhat. Biztosan
remélheti, ha a szenvedésben egyesült Krisztussal,
egy lesz vele a dicsőséges
feltámadásban is.
Mindannyian
küzdelmes életet
élünk. Szólni kell hát a küszködő
ember húsvéti reményéről is, ami ép
oly
fontos, mint a bűnös és szenvedő ember reménye.
Amikor azt látjuk, hogy minden,
amit alkottunk, ki van téve a pusztulásnak, könnyen
megérint bennünket a
hiábavalóság érzésének a
kísértése. Ezt a kísértést az
ószövetségi bölcs így
fogalmazta meg: „Mi haszna az embernek minden
fáradozásából, amit magára
vállal
a nap alatt?” Érdemes-e szép templomokat
építeni, gyönyörű festményeket
festeni, szobrokat faragni, zeneműveket komponálni, a
földet művelni, ha
mindezek elmúlnak egyszer? Nos a feltámadás
ünnepe reményt gyújt lelkünkben
arra vonatkozóan is, hogy az ember látszólag
örökre elveszett alkotásai számára
is lesz feltámadás. Ha tetteik elkísérhetik
az üdvözülteket a mennyországba,
talán elkísérhetik műveik is. Ha a trónon
ülő mindent újjáalkot, miért ne
alkotná újjá kisgyermekének, az embernek
apró teremtményeit is. Nem azért, mert
azok versenyre kelhetnének Isten alkotásaival, hanem
azért, mert mi alkottuk
azokat, mi, akiket szeret az Isten.
Itt Magyarországon
és általában a
mai Európában, néha megkísért
bennünket az az érzés is, hogy az Egyház
jövőjéért végzett fáradozásunk
reménytelen. A nagypénteket felváltó
húsvét azt
sugallja, hogy mégis érdemes fáradoznunk.
Nekünk hinni kell a csodálatos
halfogásban akkor is, ha előző éjjel (netán a
mögöttünk hagyott 8-10 évben)
semmit sem fogtunk. Lebegjen szemünk előtt annak a Jézusnak
a példája, aki
közvetlenül megaláztatása előtt is az
eljövendő dicsőségről beszélt. aki előre
látta saját elhagyatottságát a kereszten,
mégis arról szólt, hogy mindenkit
magához vonz és a közvetlenül teljes kudarcnak
látszó kereszthalál előtt is azt
merte mondani, hogy beteljesedett.
Húsvét
ünnepe mindannyiunknak azt
üzeni: tegyünk meg minden tőlünk telhetőt, aztán
bízzuk magunkat, testvéreinket
és dolgainkat az Úr irgalmas és mindenható
szeretetére. Ezekkel a gondolatokkal
kívánunk minden olvasónknak kegyelmekben
gazdag, feltámadás hitét erősítő ünnepeket.
(M Gy 2006KÉ
alapján)
Amikor
Jeruzsálemhez közeledve az Olajfák-hegyére,
Betfagébe értek, Jézus elküldte
tanítványait ezekkel a szavakkal: „Menjetek előre a
szemközti faluba. Ott
mindjárt t6alálni fogtok egy szamarat megkötve,
és vele a csikóját. Oldjátok el
és vezessétek hozzám! Ha valaki szólna
valamit, mondjátok, hogy az Úrnak van rá
szüksége, és mindjárt elengedi őket.” Ez
azért történt, hogy beteljesedjék,
amit a próféta jövendölt: Mondjátok meg
Sion lányának: Íme, a királyod
érkezik
hozzád, Szelíden, szamárháton ülve,
egy teherhordó állat csikóján.
A
tanítványok elmentek s úgy tettek, ahogy
Jézus meghagyta nekik. Elhozták a
szamarat és csikóját, letakarták
ruháikkal, ő pedig felült rá. A tömegből
nagyon sokan az útra terítették ruháikat,
mások ágakat tördeltek a fákról
és az
útra szórták. Az előtte járó
és az utána vonuló tömeg így
kiáltozott:
Hozsanna
Dávid fiának!
Áldott,
aki az Úr nevében jön!
Hozsanna
a magasságban!
Amikor
beért Jeruzsálembe, megmozdult az egész
város, és kérdezgették: „Ki ez?” A
tömeg pedig ezt felelte: „ő A Próféta, Jézus,
a galileai Názáretből”,
olvashatjuk a virágvasárnapi
tudósítást Máté
evangéliumának 21, 1-11 sorai
alatt.
(Kolping lelkigyakorlat
gondolataiból)
Krisztus
hűsége a pap hűség, kezdte mondandóját
Kocsis István
atya, Istenhegy plébánosa, az északi- körzeti
lelki napon. A napfolyamán
elhangzott gondolatok átszőtték a papság
éve, a papsághoz való kapcsolódás
szálai. Ez az idő alkalmassá lett arra, hogy
átgondoljuk a papságra vonatkozó
elképzeléseinket úgy, hogy
segítségükre vagyunk az Úr szőlőjében
végzett
munkájuk során, mivel az általános
papság keretében nekünk is keresztényi
küldetésünk a munkálkodás. A pap az
oltár után még két székben
szolgál, a
szószéken és a
gyóntatószékben. Ugye, azt mindannyian tudjuk, a
szentmise, a
gyóntatás csak papi feladat lehet, ám hitünk
terjesztése a szó és azzal
összhangban lévő tettek által mindenkinek
lehetőséget ad a tevékenységre.
Beletartozik ebbe a hivatásokért végzett
állhatatos ima is, hisz meghívások ma
is érkeznek, ám a hallásunkkal gond van. A
meghívás olyan, mint a nap sütése.
Hiába látómezőnkbe a felhők sokasága, a
napot legyőzni nem, csak eltakarni tudja.
Borongós időben élünk és él
Európa nyugati része. Panaszkodunk, hogy nincsenek
hivatások, s nincsenek papok! De vajon merünk-e
imádkozni azért, hogy
családjainkból szülessenek hivatások, Vagy
csak másoktól várjuk ezt?
A
papi élet alapvető eleme az Istennel való
együttlét, nem vetve
el ez által a rábízottakkal való, a
családok látogatásáig is elérő
kapcsolattartást sem. Ezen a területen egyre nagyobb
szükség van a szolgálatot
erősítő együttműködésünkre.
Szakítsunk hát időt a papjainkkal
közösségben végzett
imára, munkálkodásra, ünneplésre
egyaránt. Ezzel a plébánia a szeretet
helyévé
is válik, ahol a papi és a papokat körülvevő
közösségek tanúságot tehetnek a
való világunknak Krisztus szükséges
voltáról.
Egyébként ugye látható az, hogy
minél távolabb vagyunk az Istentől,
annál embertelenebb a bennünket körül vevő
világ. Tevékenységünk középpontja
sosem az embereknek történő megfelelés
álljon. Nekünk Krisztusnak kell
megfelelni, ami nem könnyű feladat, hisz ahhoz igen is fel kell
venni
keresztjeinket. Látni kell azt, hogy ebben a helyzetben is
Istent képviseli a
papunk, még ha képviselete fájó is
számunkra. Természetesen ő is ember. Neki is
vannak hibái, gyengeségei és rossz pillanatai. Ez
sem szolgálhat támadási
alapot senki számára sem, hisz már oly sokszor
beigazolódott egy régi mondás:
„Megbánod azt a napot, amikor megbántod a papot!” Sokszor
hallani
magyarázkodásként, hogy nincs összhang
köztünk és a pap között. Ez sem lehet
támadási alap és nem mentesít az
egyházi tevékenységek alól.
Tenni és nem elmenni kell!!! A helyes
megoldást mindig a közösségek
helytálló, örömöt és bánatot
megosztani tudó
életpéldája adja meg. Az én, a mi
pozitív változásunk, ahol a szó és a
tett
egységet képez, jobbá tesz másokat is. Bele
kell mosolyogni világunkba Krisztus
örömhírét! Ehhez a rendszeres
imádságból fakadó kegyelem
szükséges, és akkor
szabadon, örömmel, szeretettel (szösz) tudjuk
szolgálni embertársainkat
A világ is
szabadságot kínál
számunkra a tömérdek pótcselekvésre
buzdítással. Mindent szabad nekem harsogják
a médiák, de hogy használ-e az nekem arról
nagy a csend. Ez az út az önkontrol
elvesztésének útja, ami a
tekintélyvesztést is magával hozza. Lásd,
verik a
pedagógusokat, nem mer intézkedni a rendőr.
Színlelt ez a szabadság, hisz az
általunk birtokolt dolgok rabjaivá leszünk
így. Igazi szabadság csak a kegyelem
által lehet osztályrészünk.
Természetesen ehhez, szabadon és hittel el kell
tudni fogadni, az élet által felkínált
korlátokat és kereszteket egyaránt. S ha
vállaljuk, megvalljuk hitünk, az magával hozza a
hűséget is életünkbe. Igaz a
hűségért dolgozni kell. Az áldozatokkal is
jár. S ha az áldozatokat őszinte
szívvel tudjuk vállalni, csökkeni fog a
hivatások, a családok és az identitás
válsága életünk minden területén,
s már is egy új világ és szebb jövő
kapujába
kerülünk.
Sok,
hasonló összefüggésről hallottunk és
beszélgettünk a nap
folyamán. A 10 órakor kezdődő lelki napon, melyen a
kisszámú helybeli testvér
mellett képviseltette magát a budaőrsi,
Bosnyák téri, Herminamezei,
csepeli,
istenhegyi, dunavarsányi, tóalmási,
romhányi és váci kolping család is, az
előadásokon túl, volt
szentségimádás, rózsafűzér,
gyónási lehetőség és
ismerkedéssel egybekötött kötetlen
beszélgetés is. A nap szellemiségére a
pontot az esti szentmise tette fel azzal, hogy az közös mise
volt az
Érsekvadkerti egyházközség szombat esti
miséjével, mintegy alátámasztva ezzel
is a nap mondanivalóját: A kis
közösségek Krisztus örömhírét
sugárzó, szoros
egységet képezzenek
egyházközségükkel!
Érsekvadkert,
2010. február 20.
emjé
Amikor e sorokat
írom, még március
15-e előestéjén vagyunk, és nem tudhatom,
miként ünnepel az ország. Az ünnepek
terén amúgy is sok a baj, nemcsak nálunk, hanem
világszerte is. Nehéz lenne
pontosan meghatározni az okokat, legfeljebb egy egész
könyvben tudnám elsorolni
valamennyit. Minden hagyomány és tekintély
megrendült, a család, a nemzet és az
Egyház tekintélye is, és ezzel együtt a sokak
által emlegetett emberi méltóság
és az emberi lény tisztelete is. A rosszul
értelmezett demokrácia kiüresedett
és globális anarchiává torzult, az erőszak
pedig az államok és egyének között
felülírta a különböző nemzetközi
alapokmányok és szerződések paragrafusait.
Amint egy aforizmában a minap keserűen lejegyeztem:
„A demokrácia egyetlen előnye, hogy hamarabb tudjuk meg,
milyen
gazemberek ülnek a kormányban, mint egy
diktatúrában.” Sovány vigasz ez,
ráadásul ez csak akkor van így, ha a gazemberek
nem némítják el az általuk
pénzelt sajtót.
Az egymás
iránti tisztelet nem
feltétlenül szívből jövő, azt a hatalmi
helyzet, az alá-és fölérendeltségi
állapot, a félelem és a
számítás is befolyásolhatja. A szülő
tisztelete sem az
erősebb jogából ered, nem a nadrágszíj vagy
az egyéb büntetés kiszabójának
kellene, hogy szóljon, hanem a követendő
példának. A kormányfő iránti
tiszteletet sem segíti, ha rendőr kordon vigyázza
lépteit. A valódi, lélekből
jövő tisztelet nehezen kivívható, sokszor csak
posztumusz megszerzett ajándék,
mert az emberek többsége gyarló és irigy,
csak (esetleg) csak a halottaktól nem
sajnálja a koszorút.
Csaknem negyven
éve, Pannonhalmán,
a Bencés Gimnáziumban, a Kádári kor
véres megtorlás éveiben, bennünk,
diákokban
a maradéktalan tisztelet élt. Tiszteltük az
Egyházat, tiszteltük
paptanárainkat, akik közül sokan börtönből
kiszabadulva tanítottak minket, és
tiszteltük szüleinket, aki elég bátrak voltak
ahhoz, hogy éppen Pannonhalmára
írattak minket azokban a vészterhes időkben. És
tiszteltük egymást, akik az
ország minden részéből érkeztünk az
ezeréves Szent Hegyre, mindenféle
társadalmi osztályból és sorsból.
És néhány röpke év elég volt
arra a
legfogékonyabb serdülőkorban, hogy egész
életre szóló útmutatót adjon
tiszteletből és tisztességből.
Nem tudom, mi lesz
márciusban, mit
hoz az április, mi lesz egész évben, de azt tudom,
hogy a magyar társadalom
összeomlik, ha itt nem lesz gyökeres változás.
Ha a demokrácia észrevétlenül és
megakadályozhatatlanul diktatúrába fordul,
ismét elnémul az őszinte szó, és
tilos lesz az Istent nagy i-vel írni. Annak a kritikus
pontján vagyunk, hogy ez
ismét megtörténjék. Hogy
megtörténhetik.
Egész
életemben kíváncsi voltam
arra, miként gondolkodnak azok, akik nem keresztények
és nem magyarok. Még azt
is mondhatnám, gondolkodóik közül sokat nemcsak
olvastam, de elfogadtam
részigazságaikat is. Tiszteltem őket. De most az a
kérdés (válasszatok!),
megilleti-e legalább ugyanez a tisztelet a nagy
keresztény magyarokat, mondjuk
Széchenyitől Prohászkáig? Vagy csak azoknak
jár tisztelet,akik párbeszédet
sürgetnek a Gonosszal, és a másság
nevében a kölcsönös megértést
sürgetik
angyalok és ördögök között? Mi,
keresztények, magyarok is békét akarunk.
Békét,
de nem feledést. És tiszteletet. Megköveteljük,
kiköveteljük.
(SzSzP 2007)
Egy kínai
kolostorban az egyik
reggel így szólt az apáthoz ifjú
tanítványa, Jen-csao szerzetes. Mester! Éppen
egy kerek évet töltöttem kolostorodban. Részt
vettem a foglalkozásokon,
szorgalmasan dolgoztam, számos alkalommal vonultam vissza
meditációra. Lelkem
nyugalmát mégsem lelem. Most tehát elmegyek!
Járj
szerencsével, Jen csao! –
válaszolta hűvösen az apát, s otthagyta a
szerzetest. A szerzetes megsértődött
és mestere után szólt: Várj mester! Meg sem
kérdezed hová megyek?
Mindegy neked
testvérem, hogy
merre mész, lelked békéjét úgysem
leled.
Azt mondtad egy
éve, hogy itt
nálad meglelem, mondja a távozási
szándékát bejelentő szerzetes. Egy éven
át
nem kíméltem magam, minden percemet ezért
áldoztam. Ennyi erőfeszítés nem lehet
hiábavaló! Rossz mester voltál, Lin-csi,
panaszolta az ifjú, majd végtelen
szomorúsággal hozzátette. Lelkem
békéje távolabb van tőlem, mint valaha.
Félek,
ezután már valóban sehol nem lelem.
Egyszer, még
ifjú szerzetesként,
lent délen, a hegyek között többször is
találkoztam egy öreg paraszttal, fogott
példázatba a mester, hogy megvigasztalja
tanítványát. Ez az öreg paraszt mindig
azon az úton járt meglátogatni gyermekeit, akik a
hegy túlsó oldalán laktak. És
akárhányszor találkoztam vele, mindig egy
marék földet vitt a zsebkendőjében.
Egyszer aztán megkérdeztem tőle, hová viszi a
földet. A családom egyik fele a
hegy túl oldalán él, a másik fele pedig
ideát. Nehéz átmásznunk a meredek
hegyen, amikor meglátogatjuk egymást. Ezért
odébb hordjuk innen a hegyet. Azt
mondom erre neki. Öreg, ez a hegy nagyon nagy. Nem tudjátok
elhordani. Hogy
képzelitek?
Minden út
alkalmával mindegyikünk
elvisz a hegyből egy marékkal. Az itteniek is, meg az ottaniak
is, majd később
az unokáink is így tesznek. A hegy egyre kisebb lesz, mi
pedig egyre közelebb
kerülünk egymáshoz, felelte az öreg.
Jen-csao- emelte a
tekintetét az
ifjúra mestere. Te is kerülhetsz közelebb lelked
békéjéhez, da csakis így. Ne
legyen a munkád erőfeszítés. Ne siess! Ne kapkodj!
S meglásd elhordjuk a
hegyet, észre sem veszed, zárta a
beszélgetést a kínai apát.
Megfeszített
és föltámadt Urunk! Taníts meg minket arra,
hogyan küzdjük meg a mindennapi
élet harcait, hogy általuk teljesebbé
váljon életünk. Te türelmesen és
alázatosa viseled az emberi élet terheit, mint
kereszthalálod és szenvedésed
kínjait.
Segíts,
hogy napi fájdalmainkat és konfliktusainkat, mint
növekedésre kapott
lehetőséget fogadjuk, s általuk egyre
hasonlóbbakká váljunk Hozzád. Add, hogy
türelmesen és bátran viseljük a
szenvedéseket, bízva abban, hogy Te akkor is
támogatsz. Amen.
Időközönként
az ember megáll és
átgondolja a vele vagy az őt körül vevő
környezetben történt. Átgondolja és
elemzi azt, hogy elemzései alapján eltervezze
jövőbeli feladatait. Így történt
ez a mi közösségünkben is.
Többször
hallottuk a templomi hirdetések
során, hogy ülésezett a képviselő
testületünk, ahol a mögöttünk hagyott időszak
és a jövőbeni feladatok egyaránt az ülés
témái voltak. Fontos, hogy a tavalyi
plébánia tető adományokra alapuló
felújítását adóság
nélkül megoldottuk úgy,
hogy tartalékalapunk nem csökkent. A nehéz
gazdasági helyzetre való tekintettel
nagy beruházást nem tervezünk. Az
állagmegőrző javítások, ilyen a templomkert
sövénymentesített kőfal javítás,
mellett a működésünk megtartása mellett
más
nem szerepel a közeljövő gazdálkodási feladatai
között, bár mindannyian látjuk
templomunk vakolatának romlását. Ám ez most
csak a „jövő zenéje”.
Fontos
információ az is, hogy
püspök atyánk jóváhagyta
testületünk előterjesztését iskolánk
épületének
ügyében. Így az iskola épülete
szerződésben rögzített feltételek mellett
óvoda
kialakítási céllal Önkormányzatunk
tulajdona lesz az Arany János utcai volt
rendőri lakás fejében, amit szeptember 1-ig
felújítanak számunkra a gázfűtés
bevezetésével.
Időnként
számba vesszük azt is,
hogy hányan is vagyunk. A február 28 –i
számolás eredménye ismét
csökkenést
mutat. Csak 831 testvérünk érezte úgy, hogy a
vasárnap szentmise nélkül nem
vasárnap. Két éve ez szám 890 volt a
stagnáló lakóhelyi létszámunk
mellett. A
jövő szempontjából figyelmeztető
jel
az, hogy kevésnek tűnt az iskolás korosztály
jelenléte.
Zárszóként
pár gondolat a március
6-i szentkúti zarándoklatról. Az
időjárás szeszélyességétől
félve nehezen
készültünk a kerületi
egyházközségeink
hagyományteremtésként először meghirdetett
zarándoklatára. Az égiek is
segítségünkre siettek, hisz nem esett sem hó,
sem
eső és a nap is mosolygott ránk, jelenlévőkre,
akik majdnem megtöltöttük a
kegytemplomot. A szentmise fő celebránsa, mint az a templomi
hirdetésből is
tudhattuk, plébánosunk, András atya volt.
Tanítása úgy hívta fel figyelmünket a
zarándoklat lelki ajándékaira, hogy közben
figyelmeztetett az előttünk álló
döntések helyes irányára, ahol nem
rúghatna labdába a mentelmi jog mögé
búvó
hazugságok sora .Az Isten nem korlátozza szabad
akaratunkat. Döntéseinkkel
magunkban hordjuk az ítéletet is. Tehát a
végtelen szeretet, az Isten, nem
büntet soha. Mi büntetjük magunkat helytelen
gondolatainkkal, szavainkkal,
tetteinkkel. A szentmisén a kántor úr
vezetésével énekkarunk is szerepelt, még
jobban a miénkké téve általa e
búcsúi kezdeményezést. A nagymisét
követően a
ferences testvérek melegedő helyként, a keresztút
kezdetéig, megnyitották
számunkra az egyik ebédlőjüket, ahol meleg tea
várt minden betérő zarándokot,
hogy testileg felmelegedve tudjuk végig járni a
felújított keresztút
állomásait, átélve azzal
Megváltónk értünk vállalt
szenvedését. Tartalmas nap
volt az ott eltöltött idő. Bízom benne, hogy e kezdet
után, a nagyböjti hideg
idő ellenére is több kerületi
egyházközség is jelenlétével
ráérez az együvé tartozás
jelen időbeni fontosságára.
(egy jelenlévőtől)
A képújságunk mellett
ezúton is tájékoztatjuk
tisztelt olvasóinkat, hogy havonta egy alkalommal,
délután öt órától ingyenes
jogi tanácsadás van a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2010.április
19. hétfő 17-18 óra között
Csapatunkból idén öten vágtak neki a cserkészkerületünk által szervezett őrsvezető képzésnek. Remélhetőleg mindannyijuknak sikerül elvégezni ezt a két éves kurzust, hogy élményeiket, tudásukat megosztva velünk jobbá tegyék a csapatunk működését, kicsit felpezsdítsék az itthoni cserkészéletet.
Az
előző lapzártakor tartotta éves egyben
tisztújító közgyűlését
egyesületünk,
ahol beszámoló hangzott el a tavalyi év
tevékenységeiről, a tárgy évi
feladatokról, beleértve a beosztás szerinti benti
ház felügyeletet, a ház körül
végzendő munkákat is. A részvétel
tervezhetősége érdekében elhatározás
született, hogy Tóalmás mellett Erdélyben
(július 30-augusztus 8, a Hargita
lábánál fekvő ivói tárborban lesz
lehetőség a családi üdülésre.
(Kedvezményes
részvétel feltétele a tagdíj
rendezettség).
A tisztújítás során
megerősítést nyert az előző vezetőség.
Aktivitásunkkal legyünk segítőik!
A
tavasz folyamán megújul az országos vezetés
is. póttagokkal együtt
megválasztásra kerültek küldötteink
és jelölteket is küldünk az országos
vezetésbe.
Vasárnaponként
a nagymisék után továbbra is lehetőség van
az aktuális feladatok megoldásra
törekvő megbeszélésekre.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
Reggelre
kell az órákat a NYÁRI IDŐRE
átállítani, egy
órával előbbre igazítani.
A Barkaszentelés fél 10-kor a Lurdi Barlangnál,
majd szentmise,
Passióval.
NAGYCSÜTÖRTÖK
- NAGYPÉNTEK - NAGYSZOMBAT este 7-kor kezdődnek a szertartások.
Nagypénteken este 10 órakor a
Kálváriánál a fiatalok
végeznek közös keresztutat. Főként a fiatalokat
várjuk.
Nagypénteken
szigorú böjt van,
vegyük egészen komolyan Jézus
halálának napján. Ő
életét áldozta értünk, legalább
a böjt áldozatát hozzuk meg mindnyájan
iránta
való szeretettel.húsvét vigiliáján
)szombat) este 7 órakor kezdjük a
szertartások
A Szentsírnál
nagyszombaton du. 2 órától fél
7-ig lesz szentségimádásra, szentsír
látogatásra alkalom.
HÚSVÉTVASÁRNAP
és Húsvéthétfőn a szentmisék:
fél 8 és
fél 10 ÓRA
Pusztaberkiben
mindkét nap fél 12-kor.
Ápr.
16-án,
pénteken éves szentségimádási
napunk lesz.
De. 10:
Ünnepi szentmise, szentségkitétel, rövid
szentségimádás.
Este
fél 7 órakor közös félórás
szentségimádást tartunk,
majd a napot 7 - kor szentmisével
zárjuk.
Előreláthatólag április 18-án du. 4 órakor jön Dr. Beer Miklós a bérmálás szentségét kiszolgáltatni Érsekvadkertre.
Ehhez
igazodva az elsőáldozás időpontja május 9-e
lesz.*
Ápr.
25-én,
a nagymise a Búzaszenteléssel kezdődik.
Közösen imádkozzunk mindannyiunk
mindennapi kenyeréért, jó termésért.
Vadkertről
és a Szentekről szóló egyházi
könyv kapható!
Keresztelt(ek):
1. Tóth Dóra (Tóth
László-Kulcsár Katalin)
2. Fábián Noel Tamás
(Fábián Tamás- Kulcsár Katalin)
3. Balga Dominik (Balga
Norbert-Halászi Bernadett)
4. Balga Panna, Anna
(Balga Norbert- Halászi Bernadett)
5. Szabó Máté (Szabó
Adrián- Szinovszki Helga)
6. Gubik Maja Mária (Gubik
Ákos- Kordics Melinda)
Halottaink:
8. Hustyava Sándorné,
Hamula Matild (1925)
9. Kovács János (1934)
10. Kruzslik Jánosné,
Medve Erzsébet (1950)
11. Híves István (1929)
12. Boda Jánosné, Kakas
Margit
1. csütörtök
-
2. péntek
-
3. szombat
-
4. vasárnap
-
5. hétfő
-
ifj. Bozsonyík István halálának 10.
évfordulója, édesapja, apósa,
nagyszülők és
Szabó Andrásné, 2 férje és
szüleik
6. kedd
-
7. szerda
-
8. csütörtök
-
9. péntek
-
Fábián Istvánné sz. Laczó Ilona
és szülei
10. szombat -
Antal Ferencné 2. évforduló, 3 gyermeke,
szülei, apósa, anyósa
-
Vitéz János, Vitéz, Kopisz és Csillag
család halottaiért
-
Szabó János, felesége Boda Ilona és elhunyt
családtagok
11. vasárnap -
Csillag
Gyula, szülei, Szabó Vince, felesége Kormosói
Ilona, szüleik, Mrekvicska Ignác
és szülei
-
Buzás István 1. évforduló és
unokája Ildikó
12. hétfő
-
13. kedd
-
14. szerda
-
15. csütörtök
-
Boda Gyula, felesége, fia, szüleik, testvérük
Ignác
16. péntek
-
17. szombat -
Jamrik
Antal, felesége, fia és a család elhunyt
tagjaiért
-
Szabóné Erdős Ilona, szülei és nagyszülei
-
Csordás Kálmán és a család
halottaiért, Boda János és szülei
18. vasárnap -
Holman
Imre, felesége, lánya, unokája, Hegyi és
Csillik család elhunyt tagjaiért
-
Vitál Ida tanítónő, Ari Erzsébet és
édesanyja, dr. Légrádi László
és családja,
Bauer Kálmánné és férje,
Mácsik László és Rith Veronika
-
Szrenka József 10. évforduló, szülei,
apósa Kristók János és
hozzátartozók
19. hétfő
-
20. kedd
-
Záhorszki Gábor, felesége Kaba Mária,
gyermekeik, szüleik és a Boda család
halottaiért
21. szerda
-
Erdős Ignác, felesége Híves Mária,
szüleik, lányaik, vejeik és
hozzátartozók
-
Varga János, felesége Paulicsek Erzsébet, Boda
István, felesége Szabó Margit és
szüleik
22. csütörtök
-
Szabó Ignác, felesége Záhorszki Margit,
szüleik, fiuk, a Záhorszki és Bozsonyik
család halottaiért
23. péntek
-
24. szombat -
Pataki
András, Pataki és Bimbó család elhunyt
tagjaiért
-
Szakács János, felesége Kovács
Rozália (15. évforduló), Halaj József,
felesége
Konopás Mária, élő és elhunyt
családtagok
-
Valent József, szülei, nagyszülők, apósa,
sógoraiért
25. vasárnap -
Lipcsei
Ferenc, Lipcsei és Kajtor család halottaiért
-
Koza János, Jakubecz és Koza család
halottaiért
26. hétfő
-
27. kedd
-
28. szerda
-
29. csütörtök
-
30. péntek
-