A
keresztény ember is keresi a dolgok értelmét.
Hányszor halljuk: „Miértelme van
ennek vagy annak?” Megtenném, de nincs értelme.” Van-e
értelme keresztény
életünk – mondhatni- liturgikus
böjtölése3inek? Természetesen van.
Különben az
Ószövetség nem iktatta volna be a választott
nép életformájába, és Jézus
sem
vette volna át onnan, hogy tökéletesítse. Ha
nem volna értelme, az Egyház
kétezer éves gyakorlatából régen
eltűnt volna. A Titokzatos Test kidobta volna
magából, mint a szervezet átültetéskor
az idegen szívet.. De megtartotta.
Hanvazószerdán – ebben az évben
február17-én- kezdődött Egyházunk 40 napos
böjti időszaka, mellyel az Úr
húsvétjára, a mi megváltásunkra
készülünk.
Miért
is érdemes valamiről lemondani? Azért,
hogy többek legyünk általa. A keresztény
alázat azt jelenti: azért hajolok meg,
hogy magasabb legyek. A szobrász tudja, hogy sok
fölöslegeset le kell hántani
az anyagból, hogy a szobor teljes
szépségében kibontakozzék.
A
szobor pedig jó példa arra. Valami azzal lesz több,
hogy elvesznek belőle. Az
ókereszténykor atyái is nyilatkoztak a
böjtről. Szent Atanáz szerint
meggyógyítja a betegségeket, s megtisztítja
a szíveket a böjt. Az utóbbihoz nem
kell kommentár.
A
böjt belső fegyelemre nevel. Ami pedig a megjegyzés első felét illeti, napjainkban
különösen
időszerű. Hízik a világ a jóléti
társadalmak ember, amit számos
médiaformáció
elénk is tár képekkel illusztrálva.. Az
elhízás immár járványként
pusztít.
Német orvosok a böjt egészségtani előnyeit
méltatják. Azt is hozzáteszik, hogy
több kellene belőle. Az Egyház böjti fegyelme
igazán belső készséget alakít ki
arra, hogy az életünkkel járó nagyobb
lemondásokat kellő lelki vértezettséggel
vállalni tudjuk
A
keresztény böjt azonban engesztelés is.
Penitencia. A böjt nem azért van, hogy vágyainkat
kioltsuk, hanem azért, hogy
mellékes és sorvasztó vágyainkkal szemben
legfőbb vágyunkat győzelemre segítse:
azt, hogy igazabb és boldogabb emberekké váljunk.
Mauriac,
Nobel díjas katolikus regényíró
beszámol arról, hogy miközben a család
megtartotta a pénteki böjtöt, s
különösen a nagypénteki szigorú
böjtöt, a
nagyapa tüntetően fogyasztotta a húst.. Amikor
kérdőre vonták, gúnyos mosollyal
válaszolta: „Mi öröme telnék abban Istennek,
hogy én böjtölnék?” Hát abban nem
a Mindenhatónak van öröme, hanem nekünk és
hozzátartozóinknak, ha megfogadjuk
mindazt,ami a keresztény böjtöt értelmes
lemondássá teszi. Hiszen Szent Ágoston
szerint’ „a testet a lélek hatalma alá hajtja és
kioltja a tisztátalan
szenvedélyek tüzét.” Mert nem kisebb a tét,
mint testi és lelki egészségünk
ügye, üdvösségünk
szolgálatában.
Értelmes
böjt? Végre valami, amiben papok,
orvosok és nevelők egyetértenek. Meg kell tanulnunk
időnként és bizonyos
dolgokban okosan lemondani, saját érdekünkben
és mások érdekében. A család
közösségében ez elemi igény. Az
önfegyelem tehát erény. A testi és lelki
betegségek sok gyógyítójának
nevében fogalmazom meg az alábbi
szójátékot:
Tanulj meg lemondani, hogy ne kelljen rólad lemondani. Prohászka Ottokár szavait is
alkalmazni
lehet a keresztény böjtre: „ VESZTESÉG EGY NAGYOBB
NYERESÉGÉRT.”
(béel
2006)
Most a tavasz dalára hallgatok.
Körülölelnek könnyű illatok:
A föld szaga, az édes sarjadás.
Közel a húsvét, a feltámadás.
Tavasz bolyong most erdőn, réteken.
Dalol, az életről dalol nekem.
Útjára lenge barkaág hajol.
Az életről, az életről dalol
A légbe halk hullámok hangja ring:
Az élet álmaink és vágyaink…
Akarunk, égünk, vágyódunk, vagyunk.
Az élet sóhajunk és bánatunk.
A légbe halk hangok hulláma zúg.
Tavasz dalol… a dala oly hazug.
Ajkamon könnyű, halk mosollyal
én
Állok rügyet fakasztó reggelén
A földszagú, idegen dal felett,
És Jézus, Életem, köszöntelek.
”Nekem az élet?” Te világ, te föld,
Ne hidd, hogy színed, illatod betölt
A színed, fényed, vágyad, illatod.
Minden virágod ideadhatod,
S lelkem kiált, sikolt epedve: Még!
„Nekem az élet Krisztus!” Ő elég.
Színed, virágod, terved, vágyadat:
Tavaszi föld, a szívem megtagad.
Földszagú dal, zenghetsz réteken,
Én megtagadtalak! Más az énekem.
Lelkemre hullnak fények, sugarak.
Megyek a kéklő, tiszta ég alatt,
Utamra hajlik barka, mirtuszág,
És zengem az élet himnuszát,
Az Életét… az Úrnak Krisztusát.
(te)
Szent
Ágoston püspök valamikor a IV-V. század
fordulóján írta örök
érvényű
tapasztalatát: „Látom a jót, helyeslem is,
mégis a rosszat cselekszem.”
Azt
hiszem, ennél nagyobb bölcsességgel nem lehetne
megragadni az ember egyik
legjellemzőbb vonását, az akarat, a szabad akarat –
újra meg újra megmutatkozó,
megnyilvánuló- gyengeségét, az ember
vívódásainak a természetét.
Tudjuk,
hogy a dohányzás és a túlzott
alkoholfogyasztás árt az egészségnek,
mégis
dohányzunk, mégis felöntünk néha a
garatra.
Tudjuk,
hogy a közlekedési szabályok az
életünket – és nemcsak ami életünket,
másokét
is- védik, mégis száguldozunk az
országutakon, a városok utcáin.
Tudjuk
azt is, hogy a tisztaság fél egészség, sőt
több annál, embervoltunk egyik igen
fontos jellemzője, mégis kidobjuk az autóból az
égő cigarettacsikket, az
erdőszélre meg az utak mellé hányjuk a
hulladékot, a civilizációnak ezen bomló
termékeit.
Temetőkben,
fejfák előtt állva, sokszor elgondolkodunk azon, milyen
kár, hogy a sírban
porladónak nem mondtuk el akkor, amikor még élt,
amit el kellett volna
mondanunk, nem tettük meg érte azt, amit meg kellett volna
tennünk. A
lelkiismeretét olykor- olykor megvizsgáló ember,
ha tud, és ha akar őszintés
szembesülni gyengeségeivel, mulasztásaival,
restségével, ráébredhet arra, hogy
kevés a jó szándék, erő is kell a
cselekvéshez, mindenekelőtt lelki erő.
Az
emberséges élet a jó
meglátásával kezdődik, de a lelki energiák
hiánya gyakran
vezet a rossz cselekvéshez, pótolhatatlan
mulasztásokhoz. Szent Ágoston
felismerése –„látom a jót, helyeslem is,
mégis a rosszat cselekszem” –
emberségre ösztönözzön mindnyájunkat,
legalább egy csepp emberségre!
(Vígh
Gábor 2004.)
Böjtöltessük
szemünket! A szem a lélek ablaka. Sok halálos bűn
kezdődött a szemen keresztül,
melynek jó bázisa a tv alapú műsorok
sokasága.
Böjtöltessük
fülünket! Nem kell mindent megtudni. Zárjuk el a
fülünket minden megszólás és
pletyka elől.
Böjtöltessük
nyelvünket! A sok beszédben nem lehet elkerülni a
bűnt. Teremtsünk csendet
magunkban és magunk körül.
Böjtöltessük
a testet azzal, hogy nem adunk meg neki minden kényelmet! A
legnagyobb
böjtölése az álom elvonása.
Kezdődjék a kelés fürge, vidám nagylelkű
kiugrással.
Tagadjuk
meg kishitűségünket!
Tagadjuk
meg elpuhultságunkat!
Tagadjuk
meg magunkat az emberekkel való viszonyunkban! Elviselni a
nehezen
elviselhetőt.
(Polikárp)
Amikor
Jézus meghallotta, hogy Keresztelő Jánost fogságba
vetették, visszatért
Galileába. Elhagyta Názáretet és a
tengerparti Kafarnaumban telepedett le,
Zabulon és Neftali vidékén, hogy
beteljesedjék, amit Izajás próféta mondott:
Zabulon
földje és Neftali földje,
A
tenger útja, a Jordán vidéke
A
pogányok Galileája.
A
sötétben lakó nép nagy fényt
lát,
És
fény virrad a halál honában s
árnyékában ülőkre.
Ettől
kezdve Jézus tanítani kezdett. Ezt hirdette:
„Térjetek meg, mert elközelgett a
mennyek országa!”
A Galileai – tenger mentén
járva meglátott
két testvért. Simont, akit Péternek is neveznek
és Andrást, a testvérét. Éppen
háló vetettek a tengerbe, mert halászok voltak.
Így szólt hozzájuk: „Kövessetek
engem, és én az emberek halászává
teszlek titeket!” Erre ott hagyták hálóikat
és követték őt. Amint onnan továbbment,
meglátott másik két testvért is:
Zebedeus fiát, Jakabot és testvérét
Jánost. Apjukkal, Zebedeussal a hálóikat
javították a csónakban. Őket is elhívta.
Ők
is ott hagyták a csónakot és az apjukat, és
követték őt.
Jézus
pedig bejárta egész Galileát. Tanított a
zsinagógában, hirdette a mennyek
országa örömhírét, és
meggyógyított a nép körében minden
betegséget és minden
gyötrelmet olvashatjuk a mai élő üzenetet
Máté evangélista 4, 12-23 sorai alatt.
Vasárnap
délelőtt van. Istentiszteletet
tartanak
a templomban. Nagy ünnep lehet, mert lehetnek vagy
kétezren. A szertartás alig
kezdődött el, amikor váratlanul két idegen jelenik
meg a liturgikus térben.
Mindketten talpig feketébe vannak öltözve és
mindkettőjük kezében egy-egy
automata géppisztoly.
Az
egyikük így kiált:”Bárki, aki úgy
gondolja, hogy megéri Krisztusért az, hogy
kapjon egy- két golyót a bőre alá, maradjon
ülve!”
Az
ajtó közelében elhelyezkedő énekkar azonnal
kirohant a templomból. Az előjárók
közül is többen megfutamodtak a bejelentés
hallatán. A jelenlévők nagyobb része
is elment. Talán húszan maradtak benn a kétezer
emberből.
A
mozgolódás megszűntével körül
nézett a fegyveres csapat és a lelkészre tekintve
ezt mondta: „Jól van tiszteletes atyám, most
megszabadítottalak a
képmutatóktól. Kezdheted a
prédikációt. További szép napot.” A
két idegen
ezután megfordult és elhagyta a templomot.
Ugye,
milyen mély üzenete van ennek a kis
történetnek? Nézzünk magunkba és
gondolkodjunk el rajta. Vajon mi hová tartozunk? Mi is oly
könnyen eldobjuk az
Istent? Utána pedig kérdőre vonjuk Őt, hogy miért
ilyen ez a világ? Nevetséges,
hogy mennyire hiszünk az újságoknak, a tv
csatornáknak, a különböző
sztárocskáknak, a mammon álságos
megnyilvánulásainak, ám a Szentírás
szavaiban
kételkedünk. Templomba is elmegyünk néha, vagy
inkább elküldjük magunk helyett a
gyermekeinket, hogy kipipálhassák
jelenlétüket naplójuk leadásával,
netán mások
általi leadatásával. Szentségeket akarunk
számukra és mondjuk, hogy hiszünk.
Mondjuk, de nem cselekedjük. Ha valós volna
megnyilvánulásunk, gyermekeinkkel
együtt lennénk jelen a templomban. De nem. Csak őket
küldjük meg nem győződve
hollétükről.(Ugye ebben az esetben is a kivonulók
között vagyunk?) Nevetséges kijelentés
az, hogy hiszünk, ha közben a parancsok zömének
(szentmisék elhagyása,
rendezetlen párkapcsolat és a többi hasonló
törvényszegés….) megszegésével a
bűn útján járunk.
(netes
hírből)
Legyen a pap
egészen nagy,
De legyen kicsiny is, mint a gyermek.
Előkelő, mint királyi vér,
És egyszerű, mint kérges tenyér
Ember, ki harcát Istennel küzdte.
Forrása szentelt életerőknek
Nincs helye többé benne a bűnnek.
Vágyának ura,
Gyöngék szolgája,
Nem hajol meg a nagyok előtt,
De lehajol a legkisebbhez.
Vezér, és harcol, ha szól a fegyver.
Kér, mint a koldus, kitárt kezekkel,
Kincset oszt mégis Király nevében.
A harcban férfi, betegnél
nővér,
Lát, mint a bölcsek,
Álmodik, mint a gyermek,
Kicsire vigyáz, de magasra törtet.
Óh, de nagyon fájhat a lelke,
Ha gondol, tiszta: szava világos,
Máséra ő még sohasem vágyott.
Legjobb barátja a
békességnek,
Egy amit üldöz, a tétlenséget.
Mind, aki pap lesz, ilyen legyen!
Könyörülj rajtam, ó Istenem
(ismeretlen költő)
Jézusom,
lelkek isteni Pásztora, ki apostolaidat meghívtad
és a lelkek halászává tetted
őket: Vond magadhoz a buzgó és nemes ifjú lelkeket
is, hogy tanítványaiddá,
segítőiddé váljanak. Add, hogy
érezzék a világ üdvözítése
utáni szomjadat,
amiért folyton megújítod papjaid keze által
áldozatodat oltárainkon. Add, hogy
minél többen kövessék hívó
szavadat, folytassák művedet a földön,
építsék
Titokzatos Testedet, az Egyházat. Add, hogy az Egyházad a
föld sója és a világ
világossága legyen. Ámen.
(VI.
Pál pápa)
A
hazugság a legősibb bűnök egyike, mégpedig
olyan bűn, amelyet az állatok el sem tudnak követni- ez az
emberiség
privilégiuma. A hazugság a nyelvhez, a beszédhez
kapcsolódik: hazudni csak az
tud, aki igazat is mondhatna.
A
hazugság tudatos szembehelyezkedés a
valósággal, az igazsággal, tehát Istennel.
A sátán, akit a Hazugság Atyjának is
szoktak nevezni, működésének legfontosabb
területét találja meg az erre a bűnre
való kísértésben, hiszen lételeme az
ember megtévesztése, félrevezetése,
elcsábítása.
A
Példabeszédek Könyve szerint „Az igazat
adja tovább, aki megmondja, mi hogy volt, a hamis tanú
meg csak a hamisságot”.
A Biblia ezernyi helyen foglalkozik e bűnnel, melyet
álnokságnak, a lélek
halálának is neveznek a szent könyvek. Az
egyéni hazugságok lélektani okaival
általában tisztában vagyunk: hazudunk, ha
félünk a büntetéstől, vagy ha
hazugságunk által előnyre számítunk.
Hazudik a kisgyermek, ha fél a szidástól
vagy a büntetéstől, hazudik a felnőtt
főnökének, házastársának,
vetélytársának,
ellenfelének. A félelem és a magunk kedvezőbb
színben történő feltüntetésének
vágya egyaránt munkál bennünk, ha
szembehelyezkedünk a tényekkel.
Bonyolultabb a
helyzet a közösségek által
elkövetett, kollektív hazugságok esetében.
Évek óta megtapasztalhatjuk hozamát
a körülményeink alakulásában. S mindezt
szemünkbe mosolyogva teszik úgy, hogy
mindaz az érdekünkben történik. Meg is
magyarázzák ezt a médiák
különböző
megjelenési formáival. Pedig a társadalmi
hazugságok fenntartásában és
terjesztésében egyaránt a félelem
(látszik a számonkérésre adott
reakciókon) és
a z előnyszerzés (taligával kitolt adófizetői
forintok az ilyen célzattal
kötött szerződések alapján) munkál.
A
kolletív hazugságnak jó példája volt
a
Meszlényi püspök személyében új
boldogot adó Rákosi-Kádár korszak, amikor a
marxizmus-leninizmus állami ideológiává
lépett elő megszállt országunkban. A
hazugság verseny győztesei részesültek csak
jutalmakban. Aki nem szállt be oda,
annak jobb esetben a tűrés jutott
osztályrészül, s ha ellenállást
tanúsított,
vagy hangot adott az igazságnak Andrássy út,
Recsk, netán Kistarcsa lett
jutalma.
Ennek a hazugságversenynek kitüntetett helyezettjei és lebonyolítói voltak az írott és elektronikus média újságírói, a hazug hírek és kommentárok, az elhallgatások és csúsztatások bértollnokai. Jeremiás méltán szól az „írástudók hazug íróvesszejéről”, s ezért „megszégyenülnek a bölcsek; rémület vesz rajtuk erőt és tőrbe esnek, mert elvetették az Úr szavát. Mi hasznuk van így a bölcsességükből?”
A
Hazugság Atyja ma sem tétlenkedik, hisz a
médiák nagy részét a kezében tartja.
Figyeljünk szavaikra, de ne higgyünk neki.
Szívesen riogatnak katasztrófákkal,
különböző vírusokkal, hirdetnek dübörgő
gazdaságot, agyonhallgatva a szépet, a jót
és a valódi, a szereteten alapuló
értékeket. Mit
tehetünk? Ne vásároljunk és ne
nézzük az
írástudók hazug vesszejének
termékeit. Isten majd elvégzi a többit, hisz Isten
malmai lassan, de biztosan őrölnek.
Az
unalom nem bűn, bár némi kapcsolatban áll a
jóra való restséggel és a
mulasztással, de azt hiszem, mindenki unatkozott már
életében elég sokat.
Unatkozunk gyermekként a felnőttek között (és
megfordítva), unatkozunk az
iskolában, a férfiak nők között és
viszont, unatkozunk a munkahelyen, ha nincs
munka, vagy ha az unalmas, és borzasztóan unatkozunk, ha
valakire vagy valamire
várni kell. Erről nincsen statisztika, de alighanem
életünk jelentős részét
átunatkozzuk otthon is, a
tévékészülékek előtt, vagy az
újságokat lapozgatva.
Vagyis „múlatjuk az időt.” Az unalom az élet minden
területén jelen van. Agyunk
unja a monotóniát vagy az ismétlődést,
új ingerekre vágyik. Mert minden
unalmas, ami nem hozzánk szól, vagy amit nem
értünk. Ha valaki belecsöppen egy
horgásztársaságba, de őt magát nem
érdekli a horgászat, a kínok kínját
állja
ki, de minden szakmai beszélgetés ugyanilyen
szenvedéssel jár a nem hozzáértő
számára.
Izgatott a
kérdés, vajon mikor kezdett először
unatkozni az ember. Valószínű ez a z időpont közel
egybeesik a szabadidő
megjelenésével. Amikor az embereknek nem volt
szabadidejük, sőt nem ismerték a
kikapcsolódás fogalmát sem, bizonyára nem
unatkoztak. Örültek, ha munkájuk
eredményes volt, elalvás előtt imádkoztak,
aztán kezdték a munkát elölről.
Napjaink emberét számtalan unaloműző iparág
szolgálja ki, a televíziótól az Interneten
át. Mégis az a tapasztalat, hogy a mostani gyermekek
és felnőttek sokkal
erősebben és gyakrabban unatkoznak, mint a mi időnkben, pedig
akkor (60-70 éve)
sokkal kevesebb szórakozásra volt lehetőség
és a technika szintje is gyerek
cipőben járt még.
XIII.
Lajos francia királyról feljegyezte a krónika,
hogy egész életében unatkozott.
Nagyhatalmú minisztere volt Richelieu bíboros, aki
naggyá tette Franciaországot.
Talán ezért is szenvedett az unalomtól oly sokat
az uralkodó. Végtére mit is
tehetett a király, amikor minden lépését
előírta az udvari ceremónia és az
udvaroncok százai figyelték minden mozdulatát?
Elmehetett vadászni,
meghallgathatta az udvari zenészeket, megtekinthette az udvari
csepűrágók
előadásait, ásítozhatott az
államtanács ülésein, ahol a
költségvetést tárgyalták
az éppen hatalmon lévő tolvajok.
A magyar „un, unalom, unatkozik, megunalkodik, unalmaztat” szavak eredetére az etimológia sem tud választ adni. Zrínyi és Pázmány már használta. Zrínyinél már a világ-unta kifejezés is megtalálható, vagyis a latin taedium vitae, az élet untság, melyet a magam részéről már hajlamos vagyok bűnnek tekinteni, hiszen Isten ajándékát utasítja el az, aki az életet megunja. A keresztény embernek mindenképpen el kell tűnődnie, hogy helyes úton jár-e, ha gyakran tör rá a társadalmi átverésekből is eredhető unalom érzése. Vajon imádkozik és dolgozik-e eleget, ha csak egyetlen ásítással tudja csak nyugtával dicsérni a napot, és nem hálaadással, hogy jó munkát végzett az Úr szőlőskertjében. Érjük tehát tetten az unalmat, leplezzük le abban az ördögi lustaságot. Tegyünk minden percünket értékessé magunk és felebarátaink szolgálatában! Mert képzeljük el, mi lenne, ha minket szemlélve az Isten is unatkoznék!?
(szszp
átirat)
2010. január 29-31
a Szatmárnémeti
Ifjúsági Kolping csapatnak egy élményekben
gazdag hétvége marad, mert ezen a
hétvégén, Érsekvadkerten egy
Nemzetközi Ifjúsági Konferencián vettünk
részt.
Péntek hajnalban indultunk a Szentlélek
Plébániától, a nem olyan hosszú utat
egy autóval és egy kis busszal tettük meg, mivel
szerettünk volna már ott lenni
a még számunkra ismeretlenbe előkapva egy gitárt
és egy szájharmonikát,
énekléssel ütöttük el az időt.
Célállomásunkat elérve egy házat
pillantottunk
meg festői környezetbe, melynek látványár a
havas táj még jobban fokozta.
Kiszálltunk a buszból a csomagjainkkal és ketten
vártak minket a bejáratnál,
Beke Krisztián és Szabó Gellért, nagyon
barátságosan és kedvesen fogadtak,
megmutatták szobánkat, ami nagyon szépen rendbe
volt téve. Az étkezőben pont
akkor fejezte be a reggelit a többi résztvevő. Egy kisebb
csoportban
Vajdaságiak voltak, mellettük pedig Kaposvári
fiatalok ültek. Egy forró tea és
gyors ismerkedés után elindultunk Balassagyarmatra a
Palóc Múzeumba. Itt
történeti betekintést nyertünk a
palócföld múltjába, egy környéki
ember életén
keresztül, születésétől haláláig,
ugyanakkor a babonák, szokások, ünnepek, és a
föld művelésének és állat
tenyésztésének módjai, és ezekhez
tartozó kellékek is
feltárultak előttünk. Ebédelni a Svejk
vendéglőbe mentünk ahol egy hatalmas
adag ételt kaptunk. Miután jól laktunk,
visszautaztunk az Erdész házhoz, majd
egész délután kártyáztunk,
beszélgettünk. Szereztünk egy focilabdát,
melyet megkapva
fogtuk magunkat, átöltöztünk és
lementünk a foci pályára játszani. Nem nagyon
bírtuk, mert azért hideg volt. A játékot
befejezve nagyon jól esett mindenkinek
egy forró ital. Tibor atyával, aki velünk
érkezett bementünk Érsekvadkertre a
templomba misére. Egy gyönyörű falusi templomot
láthattunk. Atyánk prédikációja
nagyon tetszett mindenkinek, a közösségekről
beszélt melyekhez jó tartozni és
arról, hogy ne féljünk új embereket
megismerni. Próbálta ezt a
prédikációt a mi
kis Ifjúsági táborunknak szánni, de minden
kedves hívő magára ismerhetett ebben
a pár perces monológban. Szentmise után
megnéztük vendéglátóink Kolping
házát,
ahol egy kis beszámolót kaptunk az Ő
közösségi életükről,
programjaikról.
Megtekintettük a fiatalok kupáit, melyet
focibajnokságokon nyertek és megnéztük
azt a sok fényképet melyek bemutatták nekünk
közel 20 éves múltjukat. Visszaérve
az Erdész házhoz megvacsorázunk és
folytattuk az ismerkedést. Hoztunk ugye
magunkkal hangszereket mellyel nagyon jó hangulatot
varázsoltunk a fiatalok
körében. Nagyon jót daloltunk, mivel ők is ugyan
úgy tudják a magyar énekeket,
mint mi. Ebben is szerencsére egymásra találtunk.
Éjjel mikor mindenki kellően
kiénekelte magát, nyugovóra tért. Szombat
reggel a bőséges étkezés közben
sajnos kaptunk egy szomorú hírt, aki jött volna
előadó a Magyar Szent
Koronáról, nem tudott eljönni a nagy hó
miatt. De mivel itt az egész banda
fiatal, és nem hagytuk, hogy a kisördög kifogjon
rajtunk, különféle játékokat
játszottunk, melyekkel jobban megismertük egymást.
Ez a nap tele volt
vidámsággal, örömmel, jókedvvel,
élménybeszámolókkal, az új nevek
megjegyzésével és még sorolhatnám
nagyon sokáig azokat az élményeket, melyet ez
a nap is okozott nekünk. Sajnos ezen a napon már a
Kaposváriaknak haza kellett
menniük, mert Ők zenélnek és cd
felvételük volt. Egy kicsit szomorúak voltunk,
de hamar visszajött a jókedv mindenki
számára. Este folyamán bementünk
Érsekvadkertre az esti szentmisére, mely után
siettünk vissza a vacsorára. Az
esti programm dalolás, éneklés,
kártyázás, karaoke, egy kis tánc is
belefért,
igen és persze nem akartuk a havat sem szűzen hagyni,
segítettünk a lányoknak
megmosdani benne. Ezekkel a programokkal az este nagyon gyorsan eltelt.
Mikor
lefeküdtünk nem kellett sokat aludni és
kelhettünk is, persze hóval a
nyakunkba, mivel a lányok visszaadták az esti
mosdatást. A felfrissülés és reggeli
után magunkhoz vettük az útravalót és
bepakoltuk az autókba a csomagokat.
Krisztián és Gellért felkísért
minket Vácig, ahol „könnyes” búcsút
vettünk
egymástól. Útnak eresztettek minket Budapestre,
ahol le volt minden program
szervezve nekünk. A Parlamentet és a Szent Koronát
Kontúr Pál országgyűlési
képviselő és Hudson Judit
kíséretében tekintettük meg. Az
épület nagyon
tetszett, mondhatni minden zugát láthattuk, és nem
kis élmény volt a korona
megtekintése, mivel ezt a jelképet minden magyarnak
látni kell. Hosszú
történetet hallottunk a koronázási
ékszerekről. Eme program után a Vajdasági
fiataloktól is elköszöntünk és elindultunk
hazafelé. Hazafelé az úton előjöttek
az élmények, történetek, ismerős nevekkel
és poénokkal tálalva. Ezzel a
hétvégével nagy örömöt
vihettünk haza Magyarországról, mely
eltöltötte
szívünket, lelkünket. Egy hatalmas
élmény volt számunkra, hogy itt lehettünk
ezen a találkozón és ennyi új emberrel
ismerkedhettünk meg. A szervezők nagyon
gondoskodóak voltak, bármilyen
kérésünket, ahogy tudták
teljesítették és
törekedtek, hogy minél jobb programok és legyen
mindenkinek egy élményben
gazdag hétvégéje, köszönjük
fáradozásaikat!
Magdás
Gerhárt
Szatmárnémet
Életed
folyamán sok emberrel találkozol, de
barátaid csak azok, akik mély nyomot hagynak a
szívedben. Ezért saját magad
megismeréséhez használd a fejed, másokat
pedig a szíveddel ismerj meg! Ha
valaki egyszer elárul téged, az az ő hibája, s ha
mégegyszer elárul, az már a
te hibád!
A nagy emberek a gondolatokról
elmélkednek,
az átlag emberek a cselekedetekről diskurálnak, a
kisemberek pedig mindig a
másik emberről beszélnek!
Aki
elveszítette pénzét, az sokat vesztett.
Aki a barátját veszítette el, az többet
veszített, mint az előző társa. Aki
viszont a hitét veszítette el, az mindent elvesztett.
A
tegnap már történelem.
A
holnap még titok.
A
ma ajándék, melyből
Ajándékozva
lelsz igazi barátokra!
(netről)
Egyik olaszóra sodrán,
Ím a kérdés felmerült:
Hogy milyen nyelv ez a magyar,
Európába hogy került?
Elmeséltem, ahogy tudtam,
Mire képes a magyar.
Elmondtam, hogy sok, sok rag van,
S hogy némelyik mit takar,
És a szókincsben mi rejlik,
A rengeteg árnyalat,
Példaként vegyük csak itt:
Ember, állat hogy halad?
Elmondtam, hogy mikor járunk,
Mikor mondom, hogy megyek.
Részeg, hogy dülöngél nálunk,
S milyen, ha csak lépdelek.
Miért mondom, hogy botorkál
Gyalogol, vagy kódorog,
S a sétáló szerelmes pár,
Miért éppen andalog?
A vaddisznó, hogy ha rohan,
Nem üget, de csörtet - és
Bár alakra majdnem olyan
Miért más a törtetés?
Mondtam volna még azt is hát,
Aki fut, miért nem lohol?
Miért nem vág, ki mezőn átvág,
De tán vágtat valahol.
Aki tipeg, miért nem libeg,
S ez épp úgy nem lebegés, --
Minthogy nem csak sánta biceg,
S hebegés nem rebegés!
Mit tesz a ló, ha poroszkál,
Vagy pedig, ha vágtázik?
És a kuvasz, ha somfordál,
Avagy akár bóklászik.
Lábát szedi, aki
kitér,
A riadt őz elszökell.
Nem ront be az, aki betér . . .
Más nyelven, hogy mondjam el?
Jó lett volna szemléltetni,
Botladozó, mint halad,
Avagy milyen őgyelegni?
Egy szó - egy kép - egy zamat!
Aki "slattyog", miért nem
"lófrál"?
Száguldó hová szalad?
Ki vánszorog, miért nem kószál?
S aki kullog, hol marad?
Bandukoló miért nem baktat?
És ha motyog, mit kotyog,
Aki koslat, avagy kaptat,
Avagy császkál és totyog?
Nem csak árnyék, aki suhan,
S nem csak a jármű robog,
Nem csak az áradat rohan,
S nem csak a kocsi kocog.
Aki cselleng, nem csatangol,
Ki "beslisszol", elinal,
Nem "battyog" az, ki bitangol,
Ha mégis: a mese csal!
Hogy a kutya lopakodik,
Sompolyog, majd meglapul,
S ha ráförmedsz, elkotródik.
Hogy mondjam ezt olaszul?
Másik, erre settenkedik,
Sündörög, majd elterül.
Ráripakodsz, elódalog,
Hogy mondjam ezt németül?
Egy csavargó itt kóborol,
Lézeng, ődöng, csavarog,
Lődörög, majd elvándorol,
S többé már nem zavarog.
Ám egy másik itt tekereg,
-- Elárulja kósza nesz -
Itt kóvályog, itt ténfereg. . .
Franciául, hogy van ez?
S hogy a tömeg miért
özönlik,
Mikor tódul, vagy vonul,
Vagy hömpölyög, s mégsem ömlik,
Hogy mondjam ezt angolul?
Aki surran, miért nem oson,
Vagy miért nem lépeget?
Mindezt csak magyarul tudom,
S tán csak magyarul lehet. . .!
Sajnálattal
szembesült
szerkesztőségünk, hogy a 2010. januári
számunk „Ünnepek után” című
írásában a
jelenlévő aranylakodalmas házaspárok
névsora hiányosan jelent meg. Köszönjük
olvasóink jelzését, melynek alapján a
névsor így teljes:
Berta
József – Boda Erzsébet
Holman Sándor – Boda
Erzsébet
Magyar István – Czinege
Mária
Urbán István – Koza Erzsébet
Urbán József –Hustyava Ilona
Valkó József – Kristók Mária
Még
egyszer köszönjük, hogy
jelenlétükkel és egymás iránti
hűségükkel követendő példát mutattak.
(szerkesztőség)
A képújságunk mellett
ezúton is tájékoztatjuk
tisztelt olvasóinkat, hogy havonta egy alkalommal,
délután öt órától ingyenes
jogi tanácsadás van a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2010.március
22. hétfő 17-18 óra között
A
titok, a csoda benned van! A nagyböjt
szent idejében
még inkább,
mint máskor. Felszínes csapongások, üres
lötyögések helyett, magadba kell mélyedned, hogy felfedezd a lelkedben rejlő értékeket.
Merülj el a
csendben! Csodálatos érzés ott bent meghallani a verset, meglátni a festményt, a
képletet, a
megoldást, és szépen vázlatokat készítve, lassan
világra szülni
azt. A gondolat, mely nemcsak
neked fontos, ott bent, bensődben
kezd körvonalazódni. Még csak dereng, de
te érzed, hogy
belőled kikívánkozik.
S mint a bányász a föld mélyében, a
sötétben egyedül dolgozol, megfogod, megfogalmazod, a felszínre hozod, hogy megajándékozd vele a
világot. Csodálatos
érzés az igazi érték, a szellemi kincs
szülőjének
lenni, amely
tulajdonképpen nem egyéb,
mint a meghallgatott imáikra adott isteni válasz.
Persze a gonosz
szeretné elhitetni, hogy te értéktelen vagy,
meddő föld, üres puszta. Azt hazudja, hogy benned nincsenek
igazgyöngyök, kár
is elmerülnöd önmagadban, úgysem találsz
ott semmit. Azt mondja: szórakozz,
légy vidám, élj a mának, magadnak, neked
sem ad senki semmit ingyen! Ne hidd el
neki, hazudik: Te Isten gyermeke vagy, felbontatlan levél,
melyre a Teremtő az
ő gyermekei iránti végtelen szeretetét
írta, fogalmazta meg csodálatosan. Általad
akarja tovább teremteni a világot az Isten,
választ küldeni a sokakat gyötrő
kérdésekre. Ne veszítsd el magad, mert
válasz vagy valakiknek, sokaknak!
Kicsinységed ne aggasszon, piciny ceruzaheggyel írtak
remekműveket!
Ismerd meg magadat,
ne félj! Tiszta vágyaid vezetnek legszebb
álmod felé, mely újból és
újból visszatér, mint a téged teremtő Isten
szava.
Igaz, hogy sötét a tárna, az értékeket
nehéz felszínre hozni, mégis ebbe az
irányba
indulj el! A bányászat után tüzes
kohóban tisztítják az ércet. Ne
félj, megéri!
Bízzál alkotódban, a nagyböjti szent idő
számodra is új világot nyithat!
Alkoss!
Magadból adj csodát! Hegyeket mozgató őserő van
benned.
Merd megtenni azt, amiért világra születtél!
Add át ajándékaidat, s így a
világot tovább teremtő Istennek társa leszel!
Csapatunk
a farsangi
mulatságot február 13-án tartotta.
Volt jelmezes felvonulás,
sok-sok játék,
ének (népdal és karaoke), teaház.
Zsíros kenyeret
és
fánkot vacsoráztunk. A tombolának nagy sikere
volt, ezúton is köszönöm a nyereményekhez
való hozzájárulásokat.
A napot a farsangi buli zárta A gyerekeket 9 óra után
vittük haza.
Az
idei Farkasordító
éjszakai túra február 19-én került
megrendezésre. Az útvonal: Nagyoroszi -Drégelyvár -
Deszkás-puszta - Bernecebaráti volt
(kb. 20 km).
Csapatunkból hárman
vettünk részt a túrán mely az eső, a
hűvös szél és az olvadásból eredő rengeteg
pocsolya miatt már-már az
extrém kategóriát
súrolta. Az elszenvedett
kellemetlenségekért a célban forró levessel
kárpótoltak.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
1./
MÁRCIUS 6-RA AZ ÉRSEKVADKERTI ESPERESI KERÜLET
közös zarándoklatot szervez
Mártaverebély- Szentkútra.
Szenkútnál fél 10-től
gyóntatás, 10 -től rózsafűzér
imádkozás, 11-kor ünnepi szentmise du. 1/4 2 kor
tartott KERESZTÚTI ájtatosság után indulunk
haza.
2./
Nagyböjtben pénteki napokon este 6 órakor
keresztúti ájtatosság, utána szentmise. -
Vasárnap (Amennyiben az idő engedi)
du. 3 órakor a Kálváriánál
végezzük a keresztutat, ha nem, akkor a templomban.
3./
Betegek, idősek húsvét előtti
gyóntatása-áldoztatása, betegek
szentségével való megerősítése
márc. 4-én a 3.
körzet márc.5-én a 4. körzetben.
-- A
külön csak húsvétra bejelentett betegeket
márc.
8-án. keresem föl.
4./
Nagyböjti lelkigyakorlatunk márc. 18-19-20-án,
Feketevasárnap előtti 3 este. - Márc.21-én, a
lelkigyakorlat utáni vasárnap
részesítjük az időseket, betegeket itt a templomban
a BETEGEK SZENTSÉGÉBEN.
5./
Nagyböjt 5. vasárnapján a Szentföldi,
nehéz
sorban élő keresztények, és szenthelyek
támogatására lesz országos gyűjtés.
Vadkertről
és a Szentekről szóló egyházi
könyv kapható!
Keresztelt(ek):
-
Halottaink:
3. Bakó László (1938
4. Kovács Lajos (1933)
5. Kristók Jánosné, Pinke
Piroska (1929)
6. Molnár János (1945)
7. Kovács János (1925)
1. hétfő
-
2. kedd
-
Hálából
3. szerda
-
4. csütörtök
-
Nagy János és nagyszülei
5. péntek
-
Fábián József, felesége, szüleik,
testvéreik és Nagy Ignác
6. szombat
-
Kordics Jánosné, szül. Szabó Mária,
valamint a Kordics és Szabó család
halottaiért
-
Goda Sándor és felesége Tokodi Anna, szüleik,
testvéreik és vejeik
7. vasárnap
-
Kovács Lajos, felesége Bugyi Mária, Gyurkovics
Sándor és szülei
-
Percsina Pél, fia Pál és a Csernák
család halottaiért
8. hétfő
-
Záhorszki Gergely 2 felesége Varga Erzsébet,
Csillag Erzsébet, szüleik, apósa,
anyósa
9. kedd
-
10. szerda
-
11. csütörtök
-
12. péntek
-
13. szombat -
Budai
Károly, szülei, testvére, apósa és
sógora, élő és elhunyt családtagok
-
Szabó István, felesége Bozsonyík
Borbála, menye, násza, szüleik, testvéreik
és
élő hozzátartozók
-
Vitéz István, felesége Kosztrihán
Mária, Ferencsik és Pinke család élő
és
elhunyt hozzátartozóiért
14. vasárnap -
Híves
István, felesége Molnár Emerencia, lányuk
Borbála és szüleik
-
Varga János, felesége Pálinkás
Júlianna, szülők és testvérek
-
Pistyúr Gábor, szülei, testvére, élő
és elhunyt családtagok
15. hétfő
-
Hazánkért
16. kedd
-
Halaj és Kordics család élő és elhunyt
tagjaiért
17. szerda
-
18. csütörtök
-
Lakatos Attila
-
Vitéz Sándor és hozzátartozók
19. péntek
-
Fábián Ignácné Halaj Anna 1.
évforduló és szülei
-
Kristók Sándor, szülei, apósa, anyósa
és sógorai
-
Halaj Ignác, felesége Kosztrihán Mária,
fiuk, vejük és szüleik
20. szombat -
Holman
József, élő és elhunyt családtagok
-
Murányi István, felesége Komlósi Ilona (10.
évf.) szüleik és hozzátartozók
-
Szabó Ignác 1. évforduló
21. vasárnap -
Híves
János, felesége Pálinkás Erzsébet 1.
évforduló, fiuk és hozzátartozók
-
Szabó Mátyás, neje Fábián
Petronella, Czinege Sándor, felesége Kristók
Mária,
gyermekeik, unokáik
22. hétfő
-
23. kedd
-
24. szerda
-
25. csütörtök
-
Nagy Ignác, szülei, apósa, anyósa és
nagyszülők
26. péntek
-
Záhorszki Ignác, felesége Kosztrihán Ilona
1. évforduló, 2 gyermeke, Kosztrihán
és Záhorszki család elhunyt tagjaiért
-
Dósa József 20. évforduló,
hozzátartozók, a Fábián, Boda és
Trombitás család
halottaiért
27. szombat -
Murányi
István, felesége Dombai Erzsébet, fiuk,
vejük, Kristóf Sándor, szülei és
hozzátartozók
-
Tóth Józsefné, szül. Száz
Mária, férje, Száz István és a Boda
család elhunyt
tagjaiért
-
Pistyu András halálának 25.
évfordulója
28. vasárnap -
Zöllei
és Horváth család élő és elhunyt
tagjaiért
-
Kalmár István, fia és a család élő
és elhunyt hozzátartozóiért
-
Pásztor Károly, élő és elhunyt
hozzátartozói
29. hétfő
-
30. kedd
-
31. szerda
-