Ritka
kivétel (tavaly így volt), hogy Szent Kereszt
fölmagasztalásának ünnepe
vasárnapra esik. Ez azért is
különös, mert a vasárnap lelkét
húsvét
pünkösd leheli bele a liturgiába. A kereszt pedig
nagypéntekre emlékeztet.
Csakhogy Krisztus keresztjének van egy másik
formája is: a fénybeborult.
Megrendítő, ahogy a Torinói Lepel
hátoldalán világosan kivehetők a nyomok a
megostorozott válla alatt, különösen azon a
képen, amelyet egy riói
arcplasztikus könyvében látni, ahol a vér
vérszínű és ostorcsapások nyomai
fölerősödnek. Közöttük pedig
látható a véres horzsolás kettős foltja.
Hiszen az
Elítélt a keresztfa vízszintes felső
gerendáját hordozta. A fénybeborult test
negatív „fotója” pedig a húsvét
üzenetével együtt viszi át a fénybe
mindazt,
ami nagypénteken elsötétedett. A keresztfa nyomait
is.
A
„botrány fája” megváltásunk
nyomaként
fölmagasztaltatott. Vele együtt pedig az emberi
szenvedés fénybe borul, amely
felemeli a szenvedőt a megváltás
szolgálatában, amikor keresztjeinket
Krisztussal viseljük. Így lesz a kereszt az
üdvösség jele. Így borul fénybe a
maga rangfokozatán a tizenhárom aradi
vértanú, meg az 56-os kivégzettek
akasztófája is. És a bárd, amely a
hűséges Morus Tamás fejét leválasztotta a
nyakáról, egy pöffeszkedő zsarnok
akaratából.
A keresztre
feszítés minden eleme fénybe
borul és köztiszteletben álló
ereklyévé lesz: a szögek, a lándzsa és
a Szent
Kereszt minden egyes apró szilánkja. Hogy a számos
relikvia mennyire eredeti,
nem tudhatjuk. Ez a fokozott tisztelet a nem eredetiek esetében
sem változtat
azon, hogy az ilyen ereklye is az eredetit helyettesíti s ezzel
jelképesen
érzékelteti a fölmagasztalás
színeváltozását.
A
szentének szavai így mondják el a
szemléleti változást: „keresztfa titka
tündököl”. Ez voltaképpen azt jelenti,
hogy a keresztény liturgiának már csupán a
felmagasztalt keresztet szabadna
állandó jelként ábrázolni. A
keresztet, a húsvét fényében. Ismert a
kereszt,
mint jel, a legkülönbözőbb változatokban. Sok
templomban a szentély előtt
látható még a nagyméretű függesztett
kereszt, a Megfeszítettel. S bár a
művészet maga is gondoskodik a felmagasztalásról,
ez mégsem jelenti a
megoldást. A korpuszos kereszt nem uralkodhat el ennyire a
látómezőnkben. Nem
véletlen, hogy a II. Vatikáni Zsinat rendelkezése
szerint a szentélyben a
húsvét misztériumának kell
dominálnia. Az új templomokban, kápolnákban
mindenképp. Elég, ha ott van a falakon a keresztút.
A
megdicsőült kereszt az más. Az már a
húsvéttól kapja a fényét. Mint
ahogyan felragyog a napfényben az esztergomi
bazilika kupolájának tetején vagy
áradó villanyfényben a magyar Szent Korona
csúcsán.
Nagypéntek
számunkra már elválaszthatatlan
húsvétvasárnaptól. Krisztus Urunk
kivégzésének fénybe borult fája a
felmagasztalásának ünnepén még
külön is húsvét ragyogásába
öltözik. Erre
utalnak a nyakláncokon az arany- vagy ezüstkeresztek.
Olykor túldíszítik és
hivalkodóra nagyítják, olyanok, akiknek a szent
jel csupán a divatot szolgálja.
Meghatóan kedves, amikor a keresztény családban a
gyermek rajzolni tanul és a
templom tornyának hegyébe odarajzolja a keresztet.
Nekünk pedig mindennapi
vallomás a keresztvetésben. Ez ünnep hiteles
értelmét Szent Pál szavai adják
tudtunkra a Galatákhoz írt levelében, miszerint „ Nem
akarok mással
dicsekedni, mint Urunk Jézus Krisztus keresztjével…”
KÉ-BL
2008)
Vannak
szentek, akikre távolról nézek
csodálattal s az elérhetetlen cél
nosztalgiájával, másokban az akarat, a
tisztaság, a tudás, a szeretet ösztönző
példaképét tisztelem, de senki sem áll
olyan közel hozzám, mint Vianney Szent János, az
oltárra emelt ars-i plébános.
Ez a közelség egyszerre testi és lelki. Lelki
közelség, mert nagyszerű
egyénisége, szellemisége, maradandó
tettekben megnyilatkozó élete nemcsak
követendő példa előttem, hanem
átformáló erő is, melynek nyomát
elmúlt éveimben
mindenütt fellelhettem. De az ars-i szent ugyanakkor testi,
materiális
közelségben is áll hozzám. Egy francia
trappista kolostorban a misét minden
reggel egy hatalmas üvegláda
szomszédságában hallgattam, melyben a szent
különböző ereklyéi és használati
tárgyai pihennek. Materiális közelségbe
kerültem a szenttel már 1936-ban, amikor
Párizsból jövet megállva Ars-ban egy
napot töltöttem abban a kis faluban, mely a szentnek
köszönheti ismertségét. És
azóta százszor és százszor fogott meg
közelségének érzete a faluba vezető,
keshedt fákkal övezett országút mentén
haladva, a templomba vezető lépcsők
kopásában az ő ormótlan bakancsának is
része volt. Megérintettem a
gyóntatószéket is, ahol 30 éven át
naponta tíz-tizennégy órán keresztül
hallgatta a bűn egyhangú litániáit. Egy nap csak
percnyi idő egy ember
életében, gyorsan elmerül a napok, hónapok,
évek mindent elsodró folyamában, de
az ott töltött napra életem végéig
emlékezni fogok, mint valami különös,
semmihez sem hasonlítható élményre.
Életünk kisebb- nagyobb eseményei gyorsan
elfakulnak, elvesztik illatukat és zamatukat, de a lelkileg
hatoló élmény
mindig erősebb és tisztább lesz, lényünk
elválaszthatatlan részévé válik.
Ha valaki
közel áll lelkünkhöz, nem tudunk
hozzá méltó élet- és
jellemképet rajzolni róla. E sorok írója is
úgy érzi, hogy
olvasója mélyebben megismeri az ars-i szentet, ha
megfogja kezét, a
vasútállomáson kiszállva a vonatból,
vele együtt még egyszer átéli azt a
felejthetetlen napot, melyet a holt betűk tesznek elevenné
előttünk. Most nézzük
a rövid történetet.
Reggel hat.
Amíg az Ars-ba vivő vonat
indulásáig ideje elérkezik, az
átvirrasztott éjszaka után, a hűvös reggelen,
sétáljunk egyet a platánnal szegélyezett
főúton. S hogy az idő gyorsabban
teljék, elmesélem Vianney János
életének első szakaszát. Szándékosan
mondom,
hogy elmesélem, mert gyermek- és ifjúkora
-anélkül, hogy rendkívüli lett volna-
teljesen meseszerű. „Volt egyszer Franciaországban, Lyon
közelében egy kis
keresztény parasztfiú, aki öntudatra
ébredéstől kezdve a magányt szerette és a
jó Istent…”
Szentünk
apja mélyen vallásos ember volt. És
háza mindig nyitva állt a vándorok,
szegénylegények és búcsúsok előtt.
’770-
ben egy különös koldús kért
szállást és alamizsnát: Labre Benedek. A
fiatal
„csavargó”, aki nemrégen még a Sept-Fonds-i
trappista apátság tagja volt.
Gyönge egészségi állapota végett
hagyta el a kolostort, hogy Rómába
zarándokoljon. Útjának első szakaszában
kopogtatott be Pierre Vianney házába.
Megvendégelték, éjszakára megpihent, majd
reggel tovább indult. De a családfő,
aki minden koldusban Jézust látta és tisztelte,
távozása előtt arra kérte a
távozó vendéget, hogy áldja meg őt
és övéit. A csavargó eleget tett a
kérésnek.
Az egyik kis Vianney lett a szentünk atyja, míg a koldust
Labre Szent
Benedekként emelte oltárra egyházunk. Benedek
egyébként 35 évet élt.
Életének
egyik felét, több ezer kilométer gyalogolva az
utakon, míg másik felét a
templomok lépcsőjén töltötte. S ha már
korában élő jelképe volt annak a
gondolatnak, hogy a szegénység szelleme, az
alázatosság, a lemondás elvesztette
(akárcsak napjainkban is) értelmét, mit
szólnának az emberek, ha ma megjelenne
köztünk? Közveszélyes
csavargásért
letartóztatnák, fertőtlenítésre,
tisztasági fürdőbe vinnék talán,
őrültnek,
bélpoklosnak, netán kémnek néznék.
Pedig csak egyszerű szent volt, mintegy
árnyéka a Megváltónak, aki puszta
jelenlétével és viselkedésével
figyelmezteti
a világot a rá váró hitetlen és
felfordult pusztulásra. És megáldja Mathieu
Vianney-, s rajta keresztül azt is, aki 16 évvel
később megszületett,
Jean-Marie-Babtiste Vianney-t.
(K.É.
Just B. 2009)
Jézus
egyszer így korholta a farizeusokat: Jaj nektek,
képmutató írástudók és
farizeusok!
Olyanok
vagytok, mint a fehérre meszelt sírok, amelyek
kívülről szépnek látszanak,
belül azonban holtak csontjaival és mindenféle
undoksággal vannak tele. Így ti
is kívülről igaznak látszotok az emberek előtt, de
belül tele vagytok
képmutatással és gonoszsággal. Jaj nektek,
képmutató írástudók és
farizeusok!
Sírboltokat emeltek a prófétáknak,
feldíszítitek az igazak síremlékeit,
és
kijelentitek: „Ha atyáink napjaiban éltünk volna,
nem lettünk volna bűnrészesek
a próféták vérében.” Ezzel ti
magatok tanúsítjátok, hogy a
próféták
gyilkosainak fiai vagytok. Nos, fejezzétek hát be, amit
atyáitok elkezdtek!
Olvasható ez a tényfeltáró szakasz
Máté 23, 27-32 alatt, mely nemcsak az
elhangzás idejében, hanem az emberi lét teljes
idejében támpontokat ad a helyes
viselkedésre.
Az
önmagukat tökéletesnek és a
vallásosságban
mások számára példaképnek
képzelő farizeusok egyik fő bűne az volt, hogy nem
hallgattak Isten küldötteire, a
prófétákra. A próféták
ugyanis felemelték
szavukat a látszat-vallásosság ellen, s
leleplezték azok kétszínűségét, akik
Isten szándékának teljesítése
helyett az emberek tetszését keresték.
Kétségtelen, hogy sokszor nehéz elfogadni
mások észrevételeit, tanácsaikat,
amikor bűneinkre és hibáinkra figyelmeztetnek minket.
Pedig a jószándékú
iránymutatás segíthet minket abban, hogy ne
képzeljük magunkat mindenben
tökéletesnek és másoknál
kiválóbbnak. Ne sértődjünk meg, ha valaki
szóvá teszi hibáinkat,
hanem fontoljuk meg azt. Még ha ő ezt rossz
szándékkal vagy minket kigúnyolva
tenné, akkor is lelkünk javára válhat, ha
megfontoljuk a tanácsokat és
változtatunk helytelen magatartásunkon.
(HIS)
Sok
és szép dolog is történik világunkban
és Egyházunkban. Ám azok a mai
médiának
nem jelentenek hírértéket. Nem kapnak azok abban
főszerepet, s legfeljebb egy
-egy pillanatra villannak be ott a statisztika kedvéért.
Mindenről a mi kis
újságunk sem tud beszámolni. Ám ahhoz, hogy
a világegyházhoz kapcsolódhassunk,
fontos lehet, hogy annak egy -egy részét
magunkévá tegyük. Arra gondoltunk,
hogy erre a legalkalmasabb egy keresztút részletekben
történő leközlése
szeptemberi kezdettel és Húsvéti
kifutással. A sok lehetőség közül, a papok
évében a Brenner János emlékévben
napvilágot látott keresztútra esett a
választás, hogy annak egyénenként vagy
közösségben történő
elimádkozása erőt
adjon a gazdasági területen pásztor
nélkül maradt nyájnak. Ennek szellemében
bocsátjuk útjára azt a sorozatot úgy, hogy
az ének szövegét, valamint a stációk
előtt elhangzó beköszönések ismert mondatait
nem közöljük. A fotókkal pedig
jelezzük azt, hogy a képek adományozóit (
Czinege János és neje + Híves
Borbála) nem feledjük.
Bevezetés
Urunk Jézus Krisztus, isteni
Mesterünk és örök
Főpapunk! Szolgád, Brenner János atya 50 esztendeje
különleges módon tett
tanúságot rólad. Az elmúlt fél
évszázad az ő emlékét és
tanúságtételét nem
halványította el előttünk, hanem
áldozathozatala az idő távlatában még
ragyogóbbá vált.
Nagy szükségünk van a
mai
világban ilyen
példaképekre, akik a hozzád vezető úton
hiteles példájukkal segítenek minket.
Megtanulhatjuk tőle azt, amire te tanítottad őt, és
tanítasz minket is: a
kötelességteljesítésre, az
áldozathozatal lelkületére, a szeretet tettekben
megmutatkozó üzenetére.
Most, a papok évében
főként közelebb akarunk
kerülni hozzád. Segíts, hogy a keresztúti
ájtatosságban rád találjunk és
szívünk megújuljon benned. Ezt a keresztúti
imádságot papi és szerzetesi
hivatásokért ajánljuk fel. Imádkozunk
azokért a papokért is, akik már
meghallották a hívó szót, és igent
mondtak Isten és az emberek szolgálatára.
Add meg nekik a hűség és a kitartás
ajándékát!
És imádkozunk új
hivatásokért is. Hallgasd meg
néped kéréseit, adj szíved szerinti
jó pásztorokat népednek, akik neved
dicsőségéért mindent megtesznek,
szolgálatukkal áldásodat esdik le zarándok
népedre. Adj jó papokat nekünk Urunk, hogy
életünk legyen benned, és ez az élet
kegyelmed bőségben legyen! Ámen.
I. állomás - Pilátus
halálra ítéli Jézust
Pilátus a törvény rideg
képviselőjeként hivatali
kötelességnek tekinti Jézus ügyének
intézését. A
befolyásolhatóság, a következetlenség,
a népszerűség olcsó keresése jellemzi őt.
Hivalkodik hatalmával, mellyel
elítélhet vagy felmentést adhat. A lényeg,
az igazság nem tárul fel előtte,
pedig előtte áll az Igazság.
(rövid csend)
Jézus Krisztus, Főpapunk és Áldozatunk!
Irgalmazz nekünk!
Irgalmazz nekünk, Urunk, ha a
hivatások ügyét rideg
közönyösséggel kezeltük, ha nem
éreztük sajátunknak az Egyház e nagy
gondját!
Add, hogy a hivatás ajándékát
megbecsüljük, és tekintsük
kitüntetésnek, ha
közösségeinkből fiatalokat választasz
szolgálatodra!
Miatyánk...
Üdvözlégy...
Könyörülj
rajtunk, Urunk!
Könyörülj rajtunk!
II. állomás - Jézus
vállára veszi a keresztet
Jézus az üldözöttek,
a kitaszítottak halálnemét
kapja. A kereszt a botrányt, a megalázottságot, a
teljes önkiüresítést is
jelenti. Ez a kereszt a mi mulasztásainkra, hibáinkra,
bűneinkre is rámutat.
Jézus a kínhalál eszközét
önként elfogadja, zúgolódás
nélkül vállára veszi, és
értünk vállalt áldozatként igent mond
a szenvedésre, az Atya akaratára, a mi
megváltásunkra.
(rövid csend)
- Jézus Krisztus, Főpapunk
és Áldozatunk, aki új
utat nyitsz számunkra!
- Irgalmazz nekünk!
Irgalmazz nekünk, Urunk, ha
elmulasztottuk az imát
és a személyes áldozathozatalt a papi
hivatásokért. Tudjuk, hogy nem érdemeink
tesznek minket alkalmassá ajándékaidra, de
nagylelkűségedben elfogadod
szándékainkat és tetteinket műved
kibontakozásában.
Miatyánk...
Üdvözlégy...
Könyörülj rajtunk, Urunk!
Könyörülj rajtunk!
Kíváncsi
lennék, ha felmérés készülne a
magyar iskolákban, mit értenek a diákok a
„becsület” fogalmán, milyen eredmény
születnék. Egyáltalán tudják-e
még értelmezni ezt a szót, és ha igen,
mennyire
fontos ez számukra? Az Értelmező Szótár
szerint a becsület „ a társadalom
erkölcsi eszményének megfelelő magatartás
mint követelmény”, a becsület érzés
pedig „az erkölcsös, becsületes cselekvés,
magatartás iránti érzék, illetve
ennek megóvását parancsoló
érzület”. Mivel az állami iskolák
többségében nem
tanítanak erkölcstant, az is elképzelhető, hogy az „erkölcs” fogalmával is komoly
bajok lennének. Létezik
valláserkölcs, polgári erkölcs, sőt
(papíron) létezett szocialista erkölcs is,
azonban félő, hogy mára a becsület, a
tisztesség, az erkölcs fogalma legfeljebb
arra korlátozódik, hogy a Büntető
Törvénykönyv paragrafusait nem sérti (vagy
nem derült ki még e sérelem, lásd még:
ártatlanság vélelme). A globalizmus, a
tömegkommunikáció rémuralmának
egyetemessége folytán már nemzedékek sora
nőtt
fel, melynek számára a becsület idegenszerű,
divatjamúlt fogalom, melynek semmi
köze a versenyképességhez, a pénzügyi
társadalmi sikerhez. A politikusok és
médiasztárocskák szégyentelenek és
szemérmetlenek, s minél több erkölcsi
parancsot szegnek meg nyilvánosan annál
népszerűbbek. Hasonló
leértékelődésen
ment keresztül az igazság fogalma is, az egyetemes
értékvesztés és társadalmi
cinizmus mindent elkövet, hogy az igazságot
viszonylagossá tegye, így lesz a
törvényekből jogászi furfang, a jó
hírnévhez való jogból pedig
szépségtapasz az
amúgy is ingatag becsületen.
A
becsületérzés hiánya persze nem
tulajdonítható csak az iskolának, ha a
család, a szűkebb és tágabb
közösség nem
plántálja kellő időben a gyermekbe, a fiatalba, akkor a
szép szavak is
hiábavalóak maradnak. Az emberi társadalomban
mindig is volt egy jó adag
képmutatás, színlelt erkölcsösség
– hiszen művelt, jó modorú ember is lehet
bűnöző-, mégis a becsület, vagy legalább a
közösség megbecsülésének
fontossága
hatalmas összetartó erő egy jól működő,
hagyománytisztelő társadalomban.
Nem
szeretném az öregkori moralizálás
vétkét
elkövetni, vagyis nem állítom, hogy a mostani
nemzedékek rosszabbak, mint
voltunk –csupán azt gondolom, hogy egyre kevésbé
képesek különbséget tenni a jó
és rossz között, így aztán úgy
élnek, mint a kereszténység előtti
„pogányok”, a
„vademberek”, akik számára az emberáldozat vagy
akár az emberevés is
elfogadható, sőt üdvös cselekedet volt. Így
aztán a szabad akarat gyakorlásának
sincs valódi lehetősége, hiszen egy
törvénytelen állapotban -anómiában-
mindent
lehet és mindent szabad.
A
becsületérzés nélküli társadalom
eleve
kudarcra, teljes anarchiára van kárhoztatva, alighanem ez
a mai magyar
társadalom legfőbb problémája is, emiatt omlik
össze a politikai
intézményrendszer és gazdasági szerkezet
is. Kiüresednek a jelszavak, hamisan
csengenek a közösségre vonatkozó
ígéretek és fogadkozások, mert a
becstelenség
összeférhetetlen minden felelős funkcióval.
Mindaddig, míg a keresztény erkölcs
nem válik ismét meghatározó erővé az
egész társadalomban, képtelenek leszünk
szót érteni egymással, és Bábel
tornyát építjük – külföldi
kölcsönökből, lopott
anyagból.
(SzSzP)
Isten
minden hű gyermeke, aki a keresztet hordozza, segít minden
embertársának a
kereszt hordozásában, vagy leveszi
vállunkról az elviselhetetlennek látszó
terhet. A szeretet minden csekély cselekedete, amely valahol
megtörténik, még
akkor is, ha az csak magányos, rejtett imádság,
kérés vagy könnyezés –valahol
behatol a hívők közösségébe, mint
éltető, felüdítő vagy melengető erő.
(Péter
Lippert)
Nyugalomra
vágyik minden ember. Ám ez a
nyugalom sehogy sem akar megszületni, hisz ha a hazugság
uralma basáskodik
felettünk az igazság hangja csak a csend szaván tud
hozzánk szólni. Mi pedig
nem tudunk csendben lenni. A megpróbáltatások
hatására számtalanszor elhangzik
a kérdés. Miért hagyja az Isten ezt a sok rosszat?
Magyarázatként ajánlom az
egyik olvasónk által, a fenti címen
küldött rövid történetet. Olvassák el
figyelemmel.
Egy
nap, egy egyetemi tanár, a következő kérdést
tette fel hallgatóinak: Az Isten
teremtett minden létező dolgot? Egy bátor diák
azonnal felelt is a feltett
kérdésre: „Igen, természetesen”.
Tényleg
mindent? – kérdezte a professzor. Igen, mindent! Hangzott a
diák válasza. Akkor
a rosszat is Ő teremtette? Mert a rossz létezik – mondta a
professzor.
Erre
az érvre a diák nem tudott mit mondani, ezért
elhallgatott. A tanár elégedett
volt, hogy ismét bebizonyította azt, hogy a hit csak egy
mítosz.
Egyszer
csak egy másik diák is jelentkezett: „Megenged egy
kérdést, professzor úr?”
Természetesen, jött azonnal a válasz.
A
hideg létezik?- kérdi a diák. Természetesen
létezik válaszolta a professzor.
Hisz mindannyian megtapasztaltuk a fázás
érzését. Valójában ellent kell
mondanom önnek, professzor úr: a hideg nem létezik.
A fizika tudománya azt
mondja, hogy a hideg nem más, mint a meleg hiánya. Egy
tárgyat csak akkor
tudunk tanulmányozni, ha az hőt bocsát ki
magából, a hő által energiát
közvetít, amit mérni tudunk. Hő nélkül,
az említett tárgy képtelen bármit is
kisugározni. Az emberek azért alkották meg a hideg
fogalmát, hogy kifejezzék a
meleg hiányát.
Hát
a sötétség létezik-e?- Csendült fel a
diák második kérdése. Létezik,
hangzik a
tanári válasz. Uram, szerintem
sötétség sem létezik. A
sötétség a fény hiányát
jelenti, teszi közzé véleményét a
diák. A fényt és a fényességet
tanulmányozhatjuk, de a sötétséget nem.
Nicholson prizmája megmutatja a
különböző színek árnyalatait és a
fény visszaverődését a hullámhossz
függvényében. Tehát a
sötétség is egy általunk alkotott
kifejezés, amivel a
fény hiányát magyarázzuk.
A diák
a témafelvetésnél maradva még
megkérdezte:
„És a rossz, professzor úr, a rossz létezik?”
Egyébként az Isten nem teremtette
a rosszat. A rossz, Isten hiánya az emberek
szívében, a szeretet, az emberség
és a hit hiánya. A szeretet és a hit olyanok mint
a fény és a meleg. Léteznek.
Hiányuk hozza létre a rosszat.
Most a
tanár hallgatott.
A
második diákot úgy hívták: ALBERT
EINSTEIN
Gazdaságkor
első fekete-mágikus művelete az áldozat
irányának megfordítása. A bort nem
tenni Krisztus vérévé, hanem Krisztus
vérét kimérni a kocsmában jó
pénzért. Nem
áldozni életünket gyermekeinkért, hanem
gyermekeinket megöletni a nyugodt
nyaralásért. Nem áldozni a hazáért,
hanem a hazát fosztogatni, árulni,
privatizálni.
A
második az élet leválasztása a
Létről,
Istenről, minden dolgok lemetszése szellemi alapjukról. A
kultusz nélküli
kultúraipar, a kinyilatkoztatástól mentes
erkölcs, az erkölcstelenített jog és
a többi és a többi.
A harmadik a
valóság leváltása. Filmmel,
regénnyel, szórakoztatóiparral, mindenféle
köz- és magánhazugsággal. A
valóság
leváltása demiugroszi munka. Mintegy teremtés.
Elhitetni egy marék porról, hogy
történelem, igaznak beállítani mocskos
szélhámosokat, perverzitásokat mély
emberi kapcsolatnak mutatni. Az ilyesmi nagyon tetszik a
Hazugság Atyjának,
mert betetőzése az előző kettőnek. A valóság
leváltása kimondatlanul, de
lényegében Isten lecserélése, hiszen ő maga
a Valóság, kívüle minden egyéb
mulandó.
Hamvas
Béla azt írja a Babér-ligetkönyvben,
hogy a mai ember a regényben él. „ A
regényélet csupán, ami nem vált
sorssá.”
Az élet holmi történet, a szórakozás
egy neme, „kellemes hétvége.” A sorssá
válásban az élet végre a Léttel, a
Valósággal, Istennel érintkezik, ám ez
éppen
az, ami hiányzik a regénnyé lett életből, a
leváltott valóságból. Az Arkhaikban
pedig azt mondja, hogy „a regény
szélmalomvalóság, ahol a nagyinkvizitori
realitásból kivonult modern élet helyet
talált”. A nagyinkvizitori realitás ama
hármas kísértés, amellyel a
Sátán az Urat kecsegtette a pusztában: a
jólét,
azaz a kövek kenyérré változtatása, a
látványosság, vagyis leugrani baj
nélkül
a templom párkányáról. A harmadik a
világuralom. Mai nevén a globalizmus. Híve
tömérdek. A szemünk láttára
próbálja megvalósítani a Föld, az
összes élőlények
rovására a nemzetközi nagytőke. Ahelyett, hogy
szembenéznénk e roppant
kihívással, „a regénybe”, azaz homokba dugjuk
fejünket, elfogadjuk a nekünk
felkínált valóságpótlékot.
Az
Antikrisztus jelét viselő regények
ügyeskednek, bennünk mesterséges, kereknek
látszó világokkal, melynek van egy
un. földies része, tehát munka, szex, harc,
pénz és hasonlók. A tudomány, a
közoktatás, a „korszerű”, posztmodern művészet mind
azt sulykolja millió
csatornán át, hogy az élet célja ennyi, nem
a Lét elérése, hanem a siker. A
sikerhez vezető út pedig istentelen. Ez alaptétel, ha
így még nem is vágták a
szemünkbe.. Nem éri meg, mert hatalmas hasznot hoz a
globalizáció konyhájára az
okult álvallások, táltosokkal,
varázslókkal, démonokkal,
mitológiákkal. Legyen
elég három példa: Csillagok
háborúja, Gyűrűk ura, Arvisúra.
E regénypótlékok már sehol sem
érintkeznek a
valósággal. Ténytöredékek
csillámlanak bennük, pl: embernek látszó
szereplők
szerelemszerű valamijei és így tovább. A Nagy
Négyeshez : az Igazsághoz, a
Szépséghez, a Jósághoz, a Szeretethez
semmi közük. Akkor sem, ha emlegetik olykor e
szavakat. A pénzhez
kapcsolódnak igazán, mint a velük egytestvér
„kereskedelmi szekták”, melyek
tömegpszichotikus rendezvényeiken azt bizonygatják,
hogy Jézus a „betegségtől
és a szegénységtől is
megváltott”,
tehát aki igaz hívő- fizet a
prófétának, a táltosnak, forgalmazza
portékájukat-, az gazdag lesz, és
egészséges. Ha mégsem, akkor a hitével van
a
baj, nem a tannal.
Első
ismérvük a klubszerűség.: belépsz, bent
vagy, lépésed külső. A második az
Eucharisztiától való távolságuk,
más szóval a
Jézustól való távolságuk.
Jézus önmagának soha egy fillért nem
kért, s ha
kapott, továbbadta a gyermekeknek, betegeknek,
börtönben sínylődőknek,
szenvedőknek. Nem sikert ígért, hanem Nyolc
Boldogságot, az egymással és vele
való egységet: „Amint te, Atyám, bennem vagy
és én tebenned, úgy legyenek egyek
ők is mibennünk” /Jn 17,21).
Hitünkön
keresztül hívott a hozzá vezető
benső útra. Ez misztikus út, tapasztalati. A
misztikát a kereskedelmi szektákban
az okkult pótolja: a rejtélyeskedő, a
táltos-pásztor varázslata, aki
kabátjával
beléd hajtja a Szentlelket, ujjával kinyomja belőled a
rákot.
Hogyan hihet a
racionális ember a csacska
mágiában? Csak ő hihet, mert eltökélten
féleszű: értelméből a szívét
kirekesztette, így esze is odalett.
(Czakó
Gábor)
2009.
július 27-én reggel indultunk útnak a
Börzsönybe. Szállásunk a nyugodt, csendes
falu, Szokolya volt. A berendezkedés után máris a
Börzsöny-hegység egyik szép
völgyében fekvő zarándokhelynek
Márianosztrának vettük az irányt, ahol a nagy
hőségben jólesett megpihenni a kegytemplom hűsítő
falai között. Kedd reggel
vonattal indultunk el és meg sem álltunk a váci
strandig. Gyorsan elment a nap.
A medencében labdázással és vízi
csatákkal múlattuk az időt, és egy nagy
jégkrémezés után fáradtan indultunk
a vonatállomásra. Szerdán egy nagy
túrát
tettünk meg Királyrétre, ahonnan kisvasúttal
tértünk vissza szállásunkra, ott
Apát úr miséjén vettünk részt.
Ez után elfogyasztottuk a dinnyéket és a
süteményt, amit az Atya hozott nekünk.
Csütörtökön sokak örömére
ismét
strandolásra került sor. Az időjárás
kedvezett nekünk, nagyon meleg volt. Az
utolsó nap, pénteken Szentendrére
kirándultunk az új megyeri hídon át. Itt
töltöttük az egész napot. Jártunk a
híres Marcipán múzeumban, ahol még Michael
Jacksont
is megcsodálhattuk életnagyságban,ahogyan magyar
királyokat, valamint Kántort,
a legendás nyomozókutyát, és még sok
más mesehőst is. Meglátogattuk a Skanzent,
ott megcsodálhattuk Magyarország egyes tájainak
kultúráját,
építészetét, és
megfigyelhettük a gubacstinta és írótoll
készítés művészetét.
Délután
hazaindultunk, és még Vácon megálltunk egy
utolsó közös fagyizásra. Így
tértünk
haza újabb élményekkel gazdagodva a 2009-es
hittanos táborból.
Bozsonyik
Rita és Boda Bianka
A testi
betegségekre ott
vannak a gyógyszerek,
De a magányt és a
reménytelenséget egyedül a szeretet képes
meggyógyítani.
Sokan vannak a világban,
akik egy darabka kenyérre éheznek,
De még többen olyanok, akik
csak egy kis szeretetre.
(Teréz
anya)
A képújságunk mellett
ezúton is tájékoztatjuk
tisztelt olvasóinkat, hogy havonta egy alkalommal,
délután öt órától ingyenes
jogi tanácsadás van a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2009.szeptember
21. hétfő 17-18 óra között
A
kisebbek cserkésztábora a
Kenyeres-forrásnál volt 25 fő
részvételével. A tábori
napok történései a honfoglalás korához
kapcsolódtak.
Mindenki
jelmezbe bújt és a fontosabb események alatt
(zászló levonás, felvonás) ezt
viselte.
Köszönjük
szépen Margó néninek és Magdi
néninek az igazán finom otthoni ízeket, amit
magukkal hoztak a táborba.
A
kép egy kis ízelítő, a tábori
napokról a következő számban olvashatunk.
"Mindannyian
úton vagyunk..." ez volt a mottója a nagyok
vándorlós cserkésztáborának.
Augusáus11-én
a 6 órai busszal indultunk Budapestre, a Margit szigetre, hogy
megkezdhessük
utunkat hazafelé. A zarándok útvonal
Árpádházi Szent Margit sírhelyétől
indul.
Az
Árpád-hídi távolsági
buszállomástól elsétáltunk a Margit
szigetre, ahol
megreggeliztünk, majd reggeli után megkerestük Szent
Margit sírját. Közös ima
után vágtunk neki utunknak. A fiúk az összes
holmijukat a hátukon vitték, ami
minimum 8-10kg volt.
Aznapi
szálláshelyünk Csobánkán túl,
Margitligeten a Közép-európai
Cserkész-parkban
volt. Az útvonal a következő: Margitsziget
Hűvösvölgy - Pilisborosjenő -
Csobánka -. Margitliget. Ez a táv összesen mintegy
25 km volt. Mégis talán az
első része volt a legnehezebb, amíg Budapestről
kiértünk. Hűvösvölgyben
megebédeltünk, majd nekivágtunk az immár
erdős szakasznak.
A
ritkásabb részeken szederbokrok voltak, melyekről
jókat „legelésztünk”'. A
finom szeder az utunk során sokat segített
fáradó lábainkat, lohadó kedvünket
felfrissíteni. Egy-egy nagyobb bokornál 5-10 percet is
időztünk pihenés
gyanánt.
Kora
este érkeztünk Margitligetre, a
szálláshelyünkre, ahol már a rotyogó
vacsora illata
és két kísérőnk – Gulyás Eszti
és Árpi - várt reánk.
Akiknek
ezúton is köszönjük a sok-sok
segítséget, gondoskodást, mellyel utunkon
támogattak.
Jól
esett letenni a hátizsákjainkat azzal a tudattal, hogy
aznap már nem kell
felvenni. Berendezkedtünk a két hálóba,
lemostuk magunkról az út porát, és
felvontuk a zászlót. Vacsora után
tábortüzet gyújtottunk, énekeltünk,
játszottunk.
A magunk mögött hagyott kilométerek, a
fáradtság ellenére jó hangulatú,
összejövetel volt. Nagy várakozással,
kíváncsisággal vártuk az előttünk
lévő
napokat, a sok-sok kilométert amit meg kell még
tennünk.
A
tábortűz után csendben átvonultunk a
zászlóhoz. A zászlólevonást, esti
imát követően
nyugovóra tértünk.
Senkinek
nem volt szüksége esti mesére, vagy
altatódalra...
Folyt.
köv.
Roli
Lapzárta
idején több család Tóalmáson
tartózkodik, Béni atya jelenlétével. Ez az
időszak
a saját közösség
építésének, valamint a
térségben működő egyesületek kapcsolat
erősítő találkozóinak is a helyszíne.
Szeptember
közepén Érsekvadkert rendezi meg
az eddig Tóalmáson lebonyolított körzeti
focibajnokságot balassagyarmati
helyszínnel. Bővebb információt az
ifjúsági vezetéstól szerezhetünk
150
éves a testvér kolping családunk a
németországi Günzburgban. Október 8-11
között egy busznyian vendégeik leszünk.
Az esetleges szabad helyről vasárnaponként, a kolping
házi találkozások
alkalmával értesülhetünk.
Aki még
nem fizette be az éves tagdíját,
sürgősen tegyen eleget vállalásának
hétköznapokon takarészövetkezetben, vagy
vasárnaponként a kolpingházban.
Molnárnét keressétek a pénzzel!
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
Termény hálaadásunk
augusztus 30-án, vasárnap a de. fél 10-kor
kezdődő szentmisén, és az azt követő
körmeneten lesz.
Pusztaberkiben a szentmise: szombaton du. fél 5-kor lesz.
SZEPTEMBER 6-ÁN HŐSÖK
ÜNNEPE, a fél 10-es szentmisét követően
emlékezés a Hősök emlékművénél.
Szeptember
8-án,
Kisboldogasszony ünnepe, Mária
születésének napja. Reggel fél 8-kor,
és este 7
órakor lesznek a szentmisék.
A KÁLVÁRIA
BÚCSÚ:
SZEPTEMBER 13.-ÁN LESZ. Előtte szombaton fél 6-kor
keresztúti ájtatosság, majd
szentmise a Kálváriánál.
13-án, vasárnap a templomból fél
10-kor indul a körmenet
a Kálváriához, majd ott szentmise, és
körmenetileg jövünk vissza. Visszafelé az
Óvodánál rövid megemlékezés Ary
Erzsébet óvónőről, és az Óvoda
falán elhelyezett
emléktábla megáldása.
Pusztaberki szentmise du. fél 5
Szeptember utolsó
vasárnapja SZENTÍRÁS VASÁRNAP. -
Ugye nemcsak a Biblia évében, most is kézbe
vesszük és olvassuk Isten Igéjét?
Vadkertről
és a Szentekről szóló egyházi
könyv kapható!
Keresztelt(ek):
23. VALUSZ VIVIEN,
Valusz Gábor és Dinnyés Ildikó
24. KELEMEN OLIVÉR,
Kelemen Károly és Pincze Natália
25. LACZKÓ DÁNIEL,
Laczkó Krisztián és Irina Paliom fia
-
Halottaink:
1. kedd
-
2. szerda
-
Kurfis Ignác (2. évforduló) élő és
elhunyt hozzátartozókért
3. csütörtök
-
4. péntek
-
Laczó János, felesége Erdős Rozália,
lányuk és vejük
-
Berecz Károlyné Czinege Rozália és
hozzátartozók, valamint Radics Ferencné
szül. Mátyás Mária és
hozzátartozók
-
Verebes és Szabóki család elhunytjaiért
és élő családtagokért
5. szombat
-
Súth Antal, felesége Bicskei Anna, fiuk, szüleik
és unokavejük
-
Híves Ferenc, felesége Kristók Borbála,
gyermekeik, a Kordics család
halottaiért
-
Sipos Ferenc 2. évforduló, Sipos és Pataki
család elhunyt tagjaiért
6. vasárnap
-
Csillag István, felesége Kristók Mária
és szüleik, Pálinkás István,
felesége
Erdős Mária és szüleik
-
Jakubecz Mihály, felesége Mrekvicska Mária,
szüleik, gyermekeik
-
Vitéz Istvánné szül. Csillag Mária,
szülei, 2 fia, veje és Mrekvicska József
7. hétfő
-
8. kedd
-
Kristóf Ferenc, felesége és
hozzátartozók
-
Kukkel József, felesége és a család
halottaiért
-
Elhunyt édesapáért, élő és elhunyt
családtagokért
9. szerda
-
Urbán Ignác, Urbán és Kaba család
megholtjaiért
10. csütörtök
-
Szuhánszki József, szülei élő és
elhunyt hozzátartozókért
11. péntek
-
Bartók László, Bartók és
Kovácspál család halottaiért
-
Szabó Ignác
12. szombat -
Jakubecz János, felesége Szabó Erzsébet (2.
évforduló) szülők és
hozzátartozók
-
Boda és Berta család halottaiért
-
Fábián József, felesége és a
család halottaiért
-
Néder Géza apát úrért
13. vasárnap -
14. hétfő
-
15. kedd
-
16. szerda
-
17. csütörtök
-
Záhorszki Gergelyné szül. Csillag Erzsébet
18. péntek
-
Szabó Ignác, felesége Záhorszki Margit,
fiai, szüleik, testvéreik és
hozzátartozók
19. szombat -
Valkó János, nagyszülők, élő
hozzátartozók
-
Varga Imre, szülei, Szakács József, felesége
Pataki Mária, hősihalott fiuk József,
élő és elhunyt családtagokért
-
Péter István, Boda Gergely hősihalott, szüleik,
hozzátartozókért és Kovács
Gergely
20. vasárnap -
Gréczi István, felesége Boda Mária,
szüleik, fiuk István és hozzátartozók
-
Boda János 2 felesége, szüleik, nászuk
Csabák István és hozzátartozók
-
Dr. Mácsik Ferenc (10. évforduló)
21. hétfő
-
22. kedd
-
23. szerda
-
24. csütörtök
-
Hálából
25. péntek
-
Homolya Lászlóné szül. Szandai Ilona 18.
évforduló, a Szandai és a Homolya
család halottaiért
-
Koza István (5. évforduló) testvérei
és szülők
26. szombat -
Csillag Ignác, unokája és veje és
szülei
-
Kristóf ferenc, felesége és
hozzátartozók
-
Kukkel József, felesége és a család
halottaiért
27. vasárnap -
Jakubecz Gergely, szülei, unokája, násza és a
Czinege család halottaiért
-
Szabó János, szülei, anyósa, apósa
és Czinege Ferenc
28. hétfő
-
29. kedd
-
30. szerda
-