Kimondatlanul
is minden ember hisz valamilyen örökéletben. Ha nem
így lenne, nem lenne ember.
De nem volna emberiség sem. Mert nem lenne remény, nem
lenne jövő. Nem hordozna
lendületet, világformáló ötleteket
magában az ifjú, nem akarná
végérvényesen,
visszavonhatatlanul egymásnak ajándékozni
magát a szerelmespár. Nem lenne
elköteleződés, nem lenne értelme a hűségnek,
kitartásnak, becsületnek,
igazmondásnak. Főleg nem az akaratomról való
lemondásnak, hogy a másikat szolgáljam
bajában, betegségében. Nem lenne értelme a
bocsánatkérésnek és
megbocsátásnak.
Nem lenne értelme a vigasztalásnak, sem az öröm
megosztásának. De még az
imának, az áldozatnak sem. Az ember viszont akar
jó lenni, akar szeretni, akar
élni.
Mi,
keresztények Jézus Krisztus, a mi Urunk
föltámadásában azonban nemcsak ennek a
természetünkben kiirthatatlanul meglévő
ősbizalomnak az alapját látjuk. Jézus betölti
ezt is, de sokkal többet ad
ennél: az Istentől kezdettől nekünk szánt
életet. Betölti vágyainkat, de isteni
mértékűre ki is tágítja azokat. „Ha csak
ebben az életben reménykedünk
Krisztusban, minden embernél szánalmasabbak vagyunk.”
(1Kor 15,19)Hiszen Jézus
Krisztus halálával és
feltámadásával, azzal, hogy kiengesztelte Istent,
az
Atyát, mi is feltámadtunk, örökké
élünk. Isteni léptékű jövőt birtoklunk.
Istentől
ajándékba kapott csodálatos életünk
nem szűnik meg, örökké tart. Ezért nem
darabolható, nem is osztható fel. Mert ha így
lenne, két világról beszélnénk:
Isten világáról és az ember
világáról. Isten Jézus Krisztus
megtestesülésében,
halálában, föltámadásában,
megdicsőítésében egyértelmű és
végérvényes jelét
adta, hogy nem akarja ezt a távolságot, megszünteti
a bűn okozta
elszakítottságot.
Ezért
Jézus Krisztus feltámadásának nemcsak
örök életünkre nézve van
óriási jelentősége, hanem alapvető és semmi
mással
össze nem mérhető hatással van életünk
földi szakaszára is.
Mivel
ajándékozott meg bennünket Jézus
Krisztus feltámadása? Az Istentől, az
Atyától kapott megbocsátással. Nem
kötnek
tovább bűneink, elkövetett szégyenletes
cselekedeteink. De nem kötnek ezek
fájdalmas élményei, sőt emlékei sem.
Megszabadít múltunktól, megtisztítja
emlékezetünket, újjáteremti
szabadságunkat. Azért, hogy ne félelemből, ne
rettegve, ne kényszerből végezzük feladatainkat,
ápoljuk kapcsolatainkat, hanem
szabadon. De nem a világ szerinti szabadsággal, hanem az
„isten gyermekeinek
szabadságával.” Ezért akarunk és
merünk bátran kiengesztelődve élni
embertestvéreinkkel, és kínáljuk
újból és újból a
kiengesztelődést.
Jézus
Krisztus a feltámadás logikájával
ajándékoz meg bennünket, mely merőben új,
mely legyőzi a világ önmagát
megsemmisítő, de önmagát megmenteni nem tudó
logikáját. A világ – a
gonoszlélek- ismeri, miként működik a
birtoklás, a hatalom, a harsogás, az
erőszak. Ezt hasonló eszközökkel megtörni
és legyőzni nem lehet. Ezért lép be
világunkba Jézus, az engedelmes fiú Isten
szegénységével és nem birtoklással,
az ellenségszeretet, a megbocsátás és az
önfeláldozás új logikájával.
És Isten
a maga csöndjében élettel ajándékozza
meg a Fiút, és bennünket, fiakat.
Minden
lehetőségünk megvan arra, hogy
boldogan, az isteni örök élet
reménységében éljünk, a
feltámadás tudatával, és
hirdessük, hogy Isten Atyánk, aki szeret bennünket,
és önmagával ajándékoz meg
minket. Már most is, ebben az életben. Mindazokat, akik
befogadják Jézus Krisztus
feltámadásának a hitét.
A
húsvét ünnepe a döntés pillanata
és ünnepe.
Ha hittel vallom Jézus krisztus
feltámadását, akkor nem élhetek úgy,
mint
krisztus keresztjének ellensége. Ez a döntés
az öröm pillanata is: Az életet
választom!
(Udvardy
püspökúrtól)
Május
első vasárnapja a leggyönyörűbb hónap legszebb
napja, az anyaság ünnepe. A
nárciszok, a jácintok, az orgonák, a
tulipánok, a virágok törékeny
szépsége az
édesanyákat ünnepli.
Az
óvodások óvatosan, félrehajtott fejjel
szíveket vágnak keménypapírból, s
ecsetüket piros festékbe mártva,
ajándékot
festenek. Netán ablak is kerül a karton szívre, mely
mögött az ajándék készítő
pici fotója rejtőzködik. (FOTÓ
:
Édesanya gyermekeivel)
Az
elsősök girbegurba betűkkel róják
rajzaikra: Szeretettel Édesanyámnak, vagy Szeretlek
Anyukám. Izzadt tenyerükben
megmelegszenek a tulipánok szárai, mikor verset mondanak
annak, aki világra
hozta őket.
Kislányok
és kisfiúk százai mondják a
sorokat, éneklik a dalokat. Nem értik még, de
érzik mindazt, amit minden
megszülető helyett mond el a művészet.
Május
első vasárnapján még a máskor
vállát
rándító, vitatkozó kamasz is
elcsendesül. Ott téblábol a konyhába, hogy
jelezze: elmosogatna. Verset nem mond, apja hiába
próbálja rávenni, csak pár
szót dadog a csokor orgona mellé. Nem, nem tud verset
mondani, anyja mosolygós
szemébe nézve, mert torkába gombóc gyűlne,
a szavai akadoznának, és hiába
igyekezne nem pislogni, kigördülne szeméből a
könny.
Anyját
köszönti az ifjú, a felnőtt, a
középkorú.
Boldog, ha testi valóságában ölelheti
magához, s ha a mozdulat és a tekintet
néma beszédével mondhatja el: de jó, hogy
vagy nekem! De jó, hogy létezel!
S akinek
már nincs kit megölelni, az egy sír
mellett vagy megsárgult fényképet nézve
mond köszönetet az életért s a
gyermekkor paradicsomáért. Emlékezik arra, amit
megőriznek az érzékek:
simogatásra, ölelésre, csókokra,
becéző és féltő szavakra, korholásra,
tiltásra, megbocsátásra, büszke és
szomorú tekintetre, az otthon birodalmára,
amelyet az anyák teremtettek meg, s alázatukra, amellyel
életüket gyermekeik
élete alá rendelik. Emlékezik arra, amit megőriz
és megért az értelem az anyák
sorsából.
Nekem nincs
egyetlen emlékem sem rólad,
édesanyám. Nem idézhetek fel semmit, ami veled
kapcsolatos. Pedig úgy szeretnék
emlékeket rólad, édesanyám!
Szeretném visszavarázsolni az illatodat, a
mozdulatot, ahogyan magadhoz öleled apró,
törékeny, terád szoruló testemet, s
bőröm bőröd bársonyához ér.
Szeretném felidézni a tekintetedet, amellyel első
lépéseimet nézted, az örömödet,
amikor ügyetlen hangjaim közül először vált
ki
a szó: ma-ma.
Szeretnék
emlékezni az arcodra, anyukám!
Vajon milyen színű a szemed? Vajon milyen a hajad
érintése? A kezed formája? A
termeted? Alt hangon muzsikálnak a mondataid vagy
szopránban csengenek?
Szeretném
felidézni az étel ízét, amelyet
elém tettél a megterített asztalon. A
süteményeid vaníliaillatára vágyom, az
otthon illatára, melegére, puha
biztonságára.
Szeretnék
emlékezni rá, milyen voltál
fiatalon, s tudni milyen lettél megöregedve.
Szeretném elmondani: az én
szemeimnek te vagy a leggyönyörűbb akkor is, ha
megőszültél, ha ráncok szántják
arcodat, ha göcsörtös kezed, mint a sokat megélt
fáké. Szeretném elmondani: az
én szívemnek te vagy a legkedvesebb, akkor is, ha
mások egy idős, jelentéktelen
öregasszonyt látnak benned. Szeretnék, mint sokan a
megszülettek közül, ott
állni a betegágyadnál, édesanyám, s
fogni a kezed és némán imádkozni veled,
amikor itt hagyod ezt a világot.
Átmenteni téged a szeretetemmel a halálon.
De nem
tehetem, édesanyám. Elvetted tőlem,
elvetted magadtól mindezt. Mégcsak az arcodat sem
láttam, mégcsak az arcomat
sem láttad édesanyám. Némán,
sikoltva kérdezem hatmillió meg nem született kis
társammal együtt: miért?! Miért?!
(Csorba
Piroska)
Ember, ki járod
életgolgotád,
Örökre szeresd az édesanyád!
Ő adott neked földi életet,
Hogy élhess,
Nagyon sokat szenvedett.
Két gyenge karja érted fáradott,
Ne okozz neki soha bánatot.
Óvd minden gondtól
Drága jó szívét,
Kérd Teremtődet, védje életét.
Ha megbántottad, esd
bocsánatát,
Ne feledd, ember,
Nincsen több anyád!
Ha fáradt szemed este behunyod,
Első imád csak érte mondhatod.
Anyák, ti drága földi angyalok,
Legyen virágos életutatok!
Ne sújtson rátok a sors vaskeze,
Ezt kéri szívünk hálaéneke.
Mi lecsókoljuk bánatkönnyetek,
Isten áldása legyen veletek!
(Nedeczky György)
A
világválság idején rossz idők járnak
a
kapitalizmusra, mint pénzügyi-gazdasági rendszerre,
mert a kapitalizmusnak, a
tőke uralmának valójában soha sem volt
ideológiája, vagy ha igen, az a szabad
verseny és piac gazdaság volt, mely a liberális
közgazdászok szerint mindig és
mindent megold automatikusan. A kapitalizmus évszázadai
alatt rossz idők jártak
az Egyházra is, mert a pénzalapú
társadalmat meglehetősen nehéz volt
összeegyeztetni a krisztusi tanítással. Az Isten
és a Császár parabolája
szerint a keresztényeknek mindenféle társadalmi
rendszerben hirdetniük kell az
Evangéliumot, engedelmeskedvén a mindenkori állam
elöljáróinak, de ugyanakkor
megőrizve hitüket és eleget téve keresztény
lelkiismeretük követelményeinek. A
rabszolgatartó
ókort, a feudális középkort, a kapitalista
újkort, sőt a kommunista diktatúrát
is túlélő Egyház, mint nemzetek feletti erő most
először szembesül valódi
kihívóval, a globális kapitalizmus
rendszerével, mely mintha tényleg az
Armageddonra készülne, a végső
összecsapásra a Jó és a Rossz
között,, az Ítélet
előtt. Az ószövetségi Mammon, a
bálványimádás az egész
földön uralkodó „vallás”
lett, egész népek estek és esnek a
kamatrabszolgaság áldozatául. Napjainkban
éppen a magyar nép siralmas históriája
íródik szánalmas politikai tettekkel
fűszerezve. A kereszténység „békés
egymás mellett élése” a liberális
kapitalizmussal és annak szekularizált
világával sohasem volt problémáktól
mentes: különböző pápai enciklikák sora
próbált útmutatást adni olyan
társadalmi
kérdésekben, melyek különösen a baloldali
mozgalmak és az „élesedő osztályharc”
idején magát az Egyházat is megosztották,
hiszen a kommunisztikus eszmék
hirdetői még ma is gyakran hivatkoznak Jézusra, mint az
első „kommunistára”,
miként a középkori parasztmozgalmak előszeretettel
utaltak Ádámra és Évára,
amikor még nem is voltak jobbágyok és nemesek.
A
különböző felmérések és
híradások azt
jelzik, hogy a világméretű válság
hatására robbanásszerűen megnőtt a magukat
vallásosnak nevezők, illetve a különböző
vallásokhoz fordulók száma. Az eddig a
Mammonban hívők most az igazságos és
könyörületes Istenhez menekülnek vissza,
mert a liberális kapitalizmus kegyetlen piaci
rendszerében semmiféle megoldást
nem látnak, szolidaritásban nem reménykedhetnek.
(Egyébként a koldusok is a
templomok és nem a bankok előtt kéregetnek.)
A
tőzsdéket, a bankárokat és brókereket
közutálat veszi körül, akár az őket
kiszolgáló államokat és politikusokat. A
közvélemény elsöprő többsége
világszerte úgy érzi, a jelenlegi
válságnak
erkölcsi gyökerei vannak. Akik eddig
közömbösek voltak az őket körülvevő
világgal szemben, azok most, otthonukat, munkájukat
elveszítve vagy veszélyben
látva, eladósodva hirtelen rádöbbennek, itt
már csak az imádság segíthet. Ez a
vallási megújulás nem csak a keresztények
esetében tapasztalható, hanem
valamennyi világvallás híveinél
érzékelhető. A világvallások vezetői
egységesen
ítélik el a katasztrófához vezető
materializmust, ateizmust, relativizmust, a
fogyasztói szemléletet és
rablókapitalizmust eltűrő, sőt kiszolgáló
politikai
pártokat, melyek mind a kormányon lévő jobb-, mint
pedig a baloldalon a
nagytőke kegyeit keresik saját népük
ellenében.
A
gondolkodók általában megegyeznek abban,
hogy bármilyen hit többet ér a
közömbösségnél, az orvosok és
pszichológusok
pedig tényekkel is alátámasztják, hogy a
hívő emberek egészségesebbek, hamarabb
gyógyulnak és lelki életük is rendezettebb. A
háborúk és természeti
katasztrófák után megnő az emberek
békevágya, szeretetigénye, szívesebben
adakoznak, segítenek másokon. Lehetséges, hogy ez
a világválság valóban
hozzájárulhat az eddigi, amerikai típusú
globalizmus megfékezéséhez és a
természetes emberi közösségek (család,
nemzet) tekintélyének
helyreállításához.
Isten nevében.
(Sz.Sz.P.)
Nem volt
hadserege, mégis féltek tőle.
Szolgái sem voltak, mégis Úrnak
szólították. Egyetemet sem végzett, oly
sokan
mégis mesternek nevezték. Orvosi
végzettséggel sem rendelkezett, még is az
orvosok orvosának mondják.
Nem nyert meg
egyetlen háborút sem, mégis
meghódította a világot.
Semmiféle
bűncselekményt nem követett el,
mégis keresztre feszítették. Meghalt, egy
kölcsön adott sírba temették el.
Harmad napon feltámadt, és most is köztünk
él.
„Negyven
nap a pusztában, a lélek támasza.” Ezt jelenti a
nagyböjt, kezdte tanítását
templomunkban Kelemen Zoltán, kemencei plébános
atya. Tavaszodik már. A
természet megújul. Vajon én megújulok-e
lélekben e szent negyven nap alatt?
Kinyitom-e lelkem ablakát, hogy abban a bűn
sötétségét a krisztusi
világosság
váltsa fel? Vagy inkább leragadok a világi
sugallatok mellett? Változáshoz az
első lépés az, hogy beismerem bűnös voltomat, s
annak megjavítására rendelem
alá böjti cselekedeteimet.
A
böjtölés ideje alatt befogadóbbá
válik a
lélek, felébred a lelkiismeret.
Ráébredünk arra, hogy a bűn nem más, mint a
lélek betegsége. A bűn hatására
mesztelenné válik a lélek. A beteg lélek
pedig
könnyen támad Isten ellen, szőnyeg alá
söpörve minden bűntudatot. A lelki
betegség épp úgy gyógyításra
vágyik, mint a testi betegség. Van rá
gyógymód: a
bűntudatra és megbocsátásra épülő
szentgyónás. A gyógymód csak akkor fejti ki
hatását, ha minden elszenvedett sérelmen
túl lépünk. A túllépés
módja az
irgalmas megbocsátás gyakorlása, melynek a
Szentírás szerint nincs határa. Hogy
állok én ezzel? Csak szavakat mondok, vagy a szavak lelki
tartalommal is
bírnak? Nem könnyű a bocsánatkérés.
Talán megalázónak is tűnik kimondani:
bocsánat. Igen, nem könnyű cselekedet az őszinte
bocsánatkérés. Ám csak ezen
keresztül gyullad fény lelkeinkben, s válhatunk
kiengesztelődött emberré.
A
kiengesztelődött ember mindig Jézus
Krisztusból próbál élni az
Oltárszentség vétele által. Hiszen tudjuk a
szentáldozásban a nagycsütörtöki lakoma
ismétlődik meg és az apostolok módjára
mi is várt asztalvendégek vagyunk. Vajon mi
hányszor megyünk el ilyen
vendégségbe? Mennyi alakalommal nem fogadjuk a „krisztusi
lakoma” ételét? Pedig
nekünk keresztényeknek az Oltáriszentég
életadó közeget kell, hogy jelentsen.
Ha Hozzá szorosan kötődünk, míg az
ördögnek sincs rajtunk hatalma, legyen az
akár bankóba, akár politikába
öltözködve.
Arra kell
törekednünk, hogy minél többen
legyünk „lakomavendégi” állapotba, mert csak
általunk válik jobbá morális
válságban szenvedő, fogyasztás
központú világunk.
Jézus
ma is elénk jön. Egészen az oltárig.
Közreműködésünkkel be szeretne lépni
életünkbe. Engedjük hát be Őt
szíveinkbe,
hogy bennünk lakva és
közreműködésünkkel fejthesse ki
hatását mindennapi életünkben.
(2009.
március 30. a krónikás)
Az asszonyok
gyorsan elsiettek a sírtól.
Remegve, de nagy örömmel futottak, hogy megvigyék a
hírt a tanítványoknak. És
íme, egyszerre Jézus jött velük szemben,
és megszólította őket: „Üdv nektek!”
Ők pedig odasiettek hozzá, leborultak előtte, és
átkarolták a lábát. Ekkor
Jézus így szólt hozzájuk: „Ne
féljetek! Siessetek, vigyétek hírül
testvéreimnek, hogy menjenek Galileába, mert ott
viszontláthatnak engem.” Még
úton voltak, amikor néhány őr bement a
városba, és jelentette a főpapoknak a
történteket. Ezek a vénekkel együtt
tanácsot tartottak. Úgy határoztak, hogy
sok pénzt adnak a katonáknak, és meghagyják
nekik: „Mondjátok azt, hogy éjnek
idején, amíg mi aludtunk, odajöttek a
tanítványai, és ellopták a holttestet. Ha
tudomást szerez róla a helytartó, mi majd
megnyugtatjuk, és kimentünk
benneteket.” Azok elfogadták a pénzt, és
úgy tettek, ahogy meghagyták nekik.”
Ez a szóbeszéd mind a mai napig el van terjedve a
zsidók között, olvasható
mindez a Szentírásban.
Tehát
nem új keletű dolog a napjainkban is
élő feltámadás tagadása, a pénzzel
dotált igazság elferdítő törekvés.
Csak
nyitott szemmel kell nézni napjaink
történéseit. Már mindjárt a
Jézus
feltámadása napján (napjainkban szintén)
egyesek kísérletet tesznek arra, hogy
megakadályozzák az igazság
örömhírének terjedését. Hamis
dolgot találnak ki, s
a katonák (akkori médiumok) jó
pénzért hajlandók belemenni a hazugságba. S
miközben ők a hazugság útjára lépnek,
a feltámadt Jézus elindul, hogy sorra
találkozzon azokkal, akiket szeret, s akikben szeretné
erősíteni a hitet egy
személyes találkozással.
Vajon
én melyik útra lépek napjainkban? A
hazugság útjára, hogy én is hamis
tanú legyek, s tagadjam a feltámadást? Vagy
olyan útra, amelyen találkozhatok a feltámadt
Üdvözítővel, hogy én is a
feltámadás hirdetője legyek a morális
válságban szenvedő világunkban.
(István
atya írása alapján)
Minden reggel
vidáman indult munkába a
szorgalmas hangya. Nagyon szerette munkáját és itt
töltötte a nap legnagyobb
részét. A legnehezebb munkát is dudorászva,
jókedvvel végezte el. A
generáldiktátor egy kövér csíbor,
egyszer észrevette,
hogy nincs aki a hangyát ellenőrizze! Ez nem mehet így
tovább és szupervizori
munkakörbe felvette a sokszemű pókot, hisz a több szem
többet lát. A pók
egységes munkaidőt vezetett be, melyről néhány
tanulmányt is készített. Segédet
is vettek fel mellé, aki bonyolította a telefonokat
és archívumot készített
A hangya
továbbra is vidáman, dudorászva
dolgozott, hisz nagyon szerette a munkáját. A
generáldiktátor viszont a pók és
segédjének tevékenységével volt
nagyon elégedett. Meg is kérte őket,
ábrázolják
grafikusan is feltárt adataikat, analizálva a
számokat jövőképet is vessenek
papírra. Ám ehhez a munkához már a
légyre is szükség volt, mint a pók
főmunkatársára, aki azonnal drága laptopot is
kapott, hogy még színesebb
statisztika készülhessen.
A szorgalmas
hangya már csendesebben
dolgozott, s hamarosan reklamált is főnökeinél a
munka helyébe lépő túl sok
adminisztrációs tevékenység
végett. Ő
inkább a régi szeretett munkáját
szeretné folytatni szem előtt tartva minden
hatékonysági törekvést.
Döntött
is a generáldiktátor. Titkárnőt vett
fel oda, ahol a hangya dolgozik. Ezt a posztot a szöcske nyerte
meg. Vettek is
számára egy nagyon kényelmes bőrfotelt, hisz a
jó munkavégzés feltétele a még
jobb munkakörülmény. Természetesen újabb
laptop Internet és intranet
hozzáféréssel és a szolgálati kocsi
is dukál e feladathoz. Gyakornokként a béka
is itt kapott beosztást.
A hangya
már egyáltalán nem dúdolt semmit és
egyre idegesebben figyelte a fejleményeket! Észrevette,
hogy a bagoly
irányításával szakértői
bizottság alakult a generáldiktátor
jóvoltából. A
specialisták magas díjazás ellenében
hónapokon át elemezték a cég
tevékenységét, keresve annak gyenge pontjait.
Közben a
generáldiktátor észrevette, hogy a
csoport, ahol a hangya is dolgozik, már nem hozza azt a
nyereséget, mint
régebben. Szólt is a bagolynak, hogy elemezze ki a
problémákat. A bagoly három
„kemény” hónapig tevékenykedett, majd
jelentésében leírta, hogy túl sok a
személyzet. A hatékonyabb munkához
leépítésre van szükség.
A
generáldiktátor meg is fogadta a tanácsadó
testület iránymutatását. Megkezdte a
cége karcsúsítását azzal, hogy
elküldte a
HANGYÁT.
Ennyi a
rövid mese. Mintha ma velünk történne
meg mindez ott, ahol éppen hosszú ideje vidáman
végeztük dolgunkat. Üzenjük hát
meg a csíbornak és csapatának, hogy ez a
hangyairtás egy pont után már őket is
elsodorja kényelmes, „pomádékirályi”
környezetükből úgy, hogy bőrükön
érzik meg
a hangyasorsunkat.
Úgy
vélem, csakis egyszer
élhetjük meg az életet.
Ha tehát akad bennem jóság,
amit kimutathatok, vagy akad olyan jó cselekedet, amellyel
megkönnyebbíthetem
bármely embertársam életét, most kell
megtennem.
Nem késlekedhetem vagy
feledkezhetem meg erről, hiszen soha többé nem fogok erre
járni.
(William Penn)
Nemcsak a
részvények árai esnek, meg az
árfolyamok, hanem mintha a világ nagyhangú
elöljárói is elcsendesedtek volna. A
politikusok elbizonytalanodtak, a bankárok sokkal
visszafogottabban
nyilatkoznak. Talán ez nem is volna baj, az a szomorú,
hogy az emberiség nagy
tömege, a holnaptól, már nem a jót, nem a
szép álmainak beteljesedését
várják,
hanem reményvesztetten félnek az eljövendőtől, mely
nagyon sokak szerint csak
munkanélküliséget, háborút,
összeomlást, anarchiát, pusztulást fog hozni.
Félünk,
mert szinte kitapintható, ahogy
napról napra párolog, vékonyodik el az
embertársainkban, a közintézményeinkben
vetett bizalmunk, hitünk. Elillan az összetartozás
kellemes érzése, az, hogy
együtt jobb, könnyebb, szebb ez a világ.
Elmagányosodunk, bezárkózunk, félünk
egymástól és sok mindenben megtorpanunk.
Igen biztos,
hogy a világunk GDP-ben mért
rohanása megtorpant. Talán ismerős a kis nyuszi és
a teknős párbeszéde? Ha nem,
akkor most röviden megírom.
A nyuszi
szalad, a teknőc ballag utána. A
nyuszi nyüstöli a teknőcöt, hogy szedje már a
lábát, de a cammogó teknőc egyre
csak azt hajtogatja: te nyuszi, milyen jó, hogy ilyen lassan
haladunk! De miért
lenne jó – kérdi sokadik teknős felvetésre a
nyuszi – hogy lassan megyünk. Mert
nem jó felé megyünk, jön a teknős csendes
válasza.
Most
megtorpant a világunk, de nem is baj,
mert talán mi sem jó irányba mentünk az
utóbbi időben. Nem hiszem, hogy nekünk
még több autóra, csillogó- villogó
ruhára, lim lomra és elektromos kütyüre
lenne szükségünk. Jó lenne most egy csendes,
visszafogott séta. Úgy gondolom,
mindannyian arra vágyunk, amit a betlehemi barlang
jelképez, arra amit a Mária
karjaiban simuló kisgyermek mosolya jelent. Biztonságra,
szeretetre, egymást
átkaroló jóságra van
szükségünk! Mária figyelő, egy életre
kimondott alázatos
igenjére, Szent József megbízható
férfiúi hűségére támaszkodhatunk
bizalommal.
Nekünk ma a család melegére,
megértésre, elfogadásra, a ránk
ragyogó
tekintettel felnéző kisdedekre van szükségünk,
hisz csak az örömteli családi
életnek van világot megújítani tudó
ereje. Hiszem, hogy mindaz, mi igazán
értékes az életünkben, mi az ami az embert
emberré teszi, azt nem tudja elvenni
tőlünk a gazdasági válság, a
pénzügyi összeomlás, amely országainkat
érinti.
Családod, barátaid iránti őszinte szeretetedet,
azt, hogy gyermekeiddel vidáman
elmenjél kirándulni, vagy egy zimankós este
leüljél sakkozni, kártyázni, azt
nem tudja elvenni tőled senki. Azt, hogy barátaiddal egy jó sörre egymást
ugratva leülj, gondolom megteheted, még ha
nem is dübörög a gazdaság.
Visszafogott e
területen azért vagyok, mert a
szabad akaratú ember, félelmében, a pánik
hangulatában nem biztos, hogy ezt a
csendes, visszafogott, természethez és
családjához visszavezető utat fogja
választani. A harmincas évek elején
kipattanó gazdasági világválságra
sem ezt a
választ adták a népek vezetői. A
hatalomért, annak megtartásáért
óriási
kölcsönöket vettek fel, újból
felpörgették a termelést, a fogyasztást, a
hatalmas fegyvergyárak beindulásával pedig a II.
világháború felé sodródtunk.
Az anyagiak szorongatásából hihetetlen gyorsan
kinőttek a mindent elsodró, kegyetlen
jobb és baloldali diktatúrák.
Nem jó
felé mentünk, a termelés, a fogyasztás
mókuskereke már nagyon gyorsan pergett. Hiába volt
minden szerződés a
fenntartható világról, mi egyetlen gyárat
se, sőt egyetlen villanykörtét sem
kapcsoltunk volna ki, ha lenne vevő az előállított
termékekre.
Megtorpantunk,
hogyan tovább? Alázatos
imádkozó lélekkel kérem az Urat, hogy a
názáreti csendes élet mellett tudjunk
dönteni a húsvét távlatában. Krisztus
mutatja nekünk a kétezer éves utat, a
golgotán is átvezető szeretet útját.
Képesek vagyunk-e a mindannyiunkat
boldoggá tevő szeretet mellett dönteni, vagy való
világunk újból a gonosz lélek
játékszere lesz? Van megoldás, kiút,
és lelkünk mélyén őrizzük, látjuk
is ezt
az utat. Merjünk külön külön is, de
közösségben is a jó szándék
által vezetett
őszinte szeretet útja mellett dönteni, nem feledve azt,
hogy bármi is történik
körülöttünk, az nem jogosít fel
bennünket arra, hogy letérjünk erről az
útról,
melyen kívül minden más csak pusztulás
és szakadék.
(Csaba
testvértól)
„Minden
nemzetnek olyan kormánya van, aminőt érdemel.
Ha
valami oknál fogva ostoba, vagy komisz emberek ülnek egy
bölcs és becsületes nép nyakára, akkor a
nép azokat a silány fickókat minél
hamarabb a pokol fenekére küldi.
De,
ha egy hitvány kormány huzamosan megmarad a
helyén,
akkor bizonyos, hogy a nemzetben van a hiba.
Akkor
az a nemzet aljas vagy műveletlen.”
(Gróf Széchenyi István)
És felzúgnak a
hamuszín egek,
Hajnal felé a ravensbrücki fák.
És megérzik a fényt a gyökerek.
És szél támad. És fölzeng a
világ.
Mert megölhették
hitvány zsoldosok,
És megszűnhetett dobogni szíve
Harmadnapra legyőzte a halált.
Et resurrexit tertia die.
(Pilinszky János)
A képújságunk mellett
ezúton is tájékoztatjuk
tisztelt olvasóinkat, hogy havonta egy alkalommal,
délután öt órától ingyenes
jogi tanácsadás van a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2009.május
18.hétfő 17-18 óra között
Manapság
sokan mondogatják:
"ezek
a mai fiatalok! Mit nekik tanulás, mit nekik tisztesség,
kiveszett a becsület;
gyenge, alamuszi figurák, hova jut így a világ!
Csak
a televízió, a számítógép, a
videó, a diszkó, cigaretta és
kábítószer! Bezzeg a
mi időnkben..."
Azt
kell mondjam, ezeknek a sápítozóknak igazuk van
-de még sincs teljesen igazuk.
Szétnézek magam körül, és mit
látok:
sápadt,
nyápic alakok lődörögnek mindenfelé, akik
unják a sulit és a tanárokat, de nem
sok elképzelésük van, hogy mit is kéne
csinálni. Jobb híján moziznak,
bámulják
a tévét és gyötrik a
számítógépeket; vagy éppen
lógnak a haverokkal és
bulizgatnak; vagy ki sem bújnak anyuci szoknyája
mögül, vagy éppen őrületesen
belevetik magukat a tanulásba és ki sem látszanak
a könyvek közül.
De
nézd csak! Itt-ott feltűnik néhány
valamirevaló fickó, akinek van elképzelése
arról, hogyan töltse el leghasznosabban az idejét.
Ez
a néhány gyerek sportol, hobbikat talál
magának, esetleg szakkörbe jár, vagy
sokat segít otthon a családjának. Aztán
vannak egy páran, akik rájönnek, hogy
mindezt egyetlen helyen is meg lehet valósítani: a
cserkészetben.
Ezért
nincs igazuk a sápítozóknak. A cserkészek
olyan "mai fiatalok", akik
igenis többek és jobbak akarnak lenni az
átlagnál.
A
cserkészet egy olyan nagyszerű mozgalom, ahol minden olyan
gyerek megtalálhatja
a számítását, akiben van némi
elszántság.
Általános
iskolás gyerekek, középiskolás fiatalok
mozgalma ez, mégpedig a legrégibb és
legnagyobb ilyen mozgalom a világon.
Benne
van minden, amit csak el tudsz képzelni:
természetjárás és táborozás,
színjátszás és éneklés, sport
és játék, országjárás
és külföldi utak, szolgálat
és a másokon való segítés.
Képzett és tapasztalt fiatalok -és
néhány felnőtt
-irányítja a cserkészek életét, akik
jól tudják: az iskolapad és a tévé
képernyője mellett mi mindenre vágynak még a
gyerekek. A cserkész igazi hazája
a természet. Itt a hátadra veheted a kommandósok,
hegymászók, felfedezők
felszerelését, és módszeresen
megtanulhatod, hogy milyen is az igazi
természetjárás. Kint az erdőben és a hegyek
között ezerféle kaland vár Rád:
nyomot követhetsz,jeladást gyakorolhatsz, sátrat
verhetsz, és kunyhót
építhetsz, tüzet rakhatsz és megfőzheted a
kajádat. Gondold csak el: körülötted
az erdő, fölötted a csillagos ég, hátadat
melegíti a tábortűz parazsa, a sátrak
árnyéka kirajzolódik a holdfényes
tisztáson, miközben éjjeli őrséget adsz, hogy
társaid álma zavartalan legyen a ponyvák alatt...
Ez az, haver, ez kell nekünk!
A természetjárás és a
táborozás olyan bajtársi
közösséget farag a nyápic
bandából, hogy öröm nézni. A
válladat húzza a hátizsák, fárad a
láb és
izzadtság csípi a szemedet, de feléd nyúl
egy segítő kéz és felhúz a
hegytetőre. Aztán énekszóval, dalolva mentek
tovább... A cserkészetben
megismerheted a fákat, füveket, a mező virágait
és az állatokat. A többiek a
suliban csak a biológiai albumbál ismerik a
bükkfát, a tölgyet -de te tudod,
hogy melyiknek a lángja ad jó parazsat és hogy
milyen közelről egy vaddisznó-dagonya.
Rájössz, hogy a gyárkémények
füstje fölött csillagos az ég; hogy a
színes
magazinok és a villódzó képernyő
mögött, messze fenn az égen az alkony felhői
ragyognak.
A
cserkész szereti a hazáját. "Haha"
-mondhatnád -"jó duma, hát
persze, hogy mindenki szereti a hazáját, ettől még
nem kell hasra esni!' De a
felszín alatt minden gyerekben ott bujkál' a
kérdés: vajon miért pont ott élek,
ahol élek? A világ azért van, hogy valahol otthon
legyünk benne. Hát, mi éppen
a Kárpát-medencében vagyunk otthon. A
cserkészetben lehetőséged nyílik, hogy
alaposabban megismerd lakóhelyedet, a környéket,
végső soron az egész országot.
Rengeteg élményt nyújt az
országjárás, a népdaléneklés,
a hegyek, vizek,
városok bebarangolása és felfedezése.
Aztán ott van a testi-lelki egészség:
"Egészséges
életmód..." -manapság a csapból is ez
folyik. A cserkész azonban ezt
komolyan is gondolja. Rendszeres testmozgás, sport,
ügyességi versenyek és
sok-sok játék! Gyorsabban futsz, nagyobbat ugrasz,
és messzebbre dobsz. A
cserkészetben tanultakat még a suliban, a
tornaórán is tudod hasznosítani.
Hasonlóképpen
leszel a lelki egészséggel is: a cserkészek
kiegyensúlyozott, vidám fickók
akik, amikor kell, a kellő pillanatban nemet tudnak mondani. Ugye
érted, mire
gondolok?
A
végére hagytam, bár talán a legfontosabb: a
cserkész olyan gyerek, aki hisz
Istenben és bízik önmagában. Jobb, ha
idejekorán kősziklára építed az
életedet.
A sok hebehurgya csak sodródik az árral, egyik nap ezt
mondja, másik nap azt;
amit tegnap még megvetett, azt ma helyesli. A cserkész
valamirevaló ember akar
lenni, ezért az őszinteség és a becsület
fontos neki. És ehhez van egy jó
iránytűje: a vallásos hit. A nagy nemzetközi
táborokban tíz-tizenkét féle
különböző vaIlás fiataljai együtt
cserkészkednek -a legnagyobb egyetértésben.
Hogy lehet ez? Úgy, hogy a cserkész ragaszkodik a maga
hitéhez, de mindig
barátságos a más vaIlás
képviselőivel is.
A
Külföldi Magyar Cserkésszövetség
honlapjáról
-
Nemzetközi
focibajnokságot
(már hagyomány) szerveznek fiataljaink Balassagyarmat
sportlétesítményeiben.
Külföldi vendégekkel a meccsek
helyszínén és az eredei házban
találkozhatunk.
Rendezői segítséget, anyagi támogatást
jelezni lehet Beke Krisztiánnál és Szabó
Gellértnél. A rendezvény időpontja: 2009.
május 9.
-
Rózsafűzér
zarándoklat
Budapest körül május 16-i programra hívnak
és várnak minden érdeklődőt a
szervezők
-
Május
27-junius 1 között
képviseljük közösségünket a
csíksomlyói búcsún. Részletekről
vasárnaponként
tájékozódhatunk a benti házi
megbeszélések időpontjában.
-
Már
jó előre jelezzük, hogy
június 6-án az erdei háznál kerül
megrendezésre a már hagyományos körzeti
családi nap. Vendégeink lesznek Székely
János püspökatya és Sillye Jenőék. A
hely nagy. Sokan elférnek ott. Ezért mindenkit
szeretettel hívunk és várunk.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A plébánia tető
felújítása a tervek szerint Márc. 25-re
elkészült, és a műszaki átadás
megtörtént.
A
munka megkezdésére az egyházközségnek
erre a célra 11. millió forintja volt.
A
K. Hívek az építkezés idején
3.123.800 Ft-ot adtak adományként
az
AGROMÉRA ZRT 500.000 Ft-ot.
Ezekből tudtuk fedezni a
tetőszerkezet nagy részének cseréjét,
és a héjazat cserép fedését.
Az
eddigi munkálatok 15.820.000 Ft-ba kerültek.
- Isten áldja meg
mindazokat, akik Plébániánk
épületének
megszépítéséhez
hozzájárultak. – Köszönet a kivitelező
ZsigaÁcs kft-nek minden
itt dolgozónak lelkiismeretes szép
munkájáért. – A homlokzat és a
vízelevezetés
tervezése a Műemlékkel egyetértésben
folyamatban van. Reméljük, ezen a téren is
tenni tudunk a község egyik legszebb
épületének megőrzése,
megszépítése
érdekében. Mindez a K. Hívek
nagylelkűségén, és anyagi lehetőségein
múlik.
Hirdetéseink:
1./ Április
26-án a fél 10-es
szentmise a Lourdes-i barlangnál a BÚZASZENTELÉSSEL,
a jó termésért való
könyörgéssel kezdődik.
2./ Május 1-től a szerda
kivételével mindennap este 7
–kor lesz a szentmise, utána Májusi
ájtatosság A BARLANGNÁL. – Szerdán a
szentmise reggel, a májusi ájtatosság este 7-kor a
Kálváriánál.
3./
Májusban az
elsőpéntekes betegeket 1
héttel később keressük fel az ünnep
miatt.
4./ Május
17-én lesz a fél 10-es szentmisén az
elsőáldozás. Előtte szombaton du. 4
órától lesz gyóntatás nekik,
szüleiknek,
hozzátartozóknak.
Vadkertről
és a Szentekről szóló egyházi
könyv kapható!
Keresztelt(ek):
-
Molnár
Balázs – Fábián Ágnes (Ápr. 25)
Halottaink:
1. péntek
-
Paulicsek János, szülei és nagyszülők
2. szombat
-
Nagy János, felesége Laczó Emerencia, fiuk Dr.
Borsa Mihály, szülők, nagyszülők
-
Vitéz István, felesége Erdős Mária,
szülők, és nagyszülők, Fábián
János,
felesége Boda Margit és Nagy Ignác
-
Jakubecz János, felesége Szabó Erzsébet
és szüleik
3.
vasárnap -
Kristók József, neje Varga Piroska, Pinke
Kálmán, neje Szabóki Rozália, szülők
és testvérek
-
Záhorszki Jánosné, szül. Kovács
Borbála, szüleik és gyermekeik, Záhorszki
András, felesége, gyermekei
-
Keresztes József édesapja, Molnár Balázs,
felesége és a család elhunyt tagjai
4. hétfő
-
Meghalt édesanyáért és élő
családtagjaiért
5. kedd
-
6. szerda
-
Urbán Ignác, Urbán és Kaba család
elhunyt tagjai
7. csütörtök
-
Vitéz Sándor, szülei, testvére és
nagyszülők
8. péntek
-
Halaj Sándor, Boda és Valkó család
halottaiért
9. szombat
-
Szabó János, felesége Boda Ilona, és
elhunyt családtagok
-
Vitéz János, Vitéz, Kopisz és Csillag
család halottaiért
-
Erdős Ferenc, felesége Pálinkás Margit és a
családok halottaiért
10.
vasárnap - Jakubecz
Mihály, felesége Mrekvicska Mária, gyermekeik
és Németh és Varga családért
-
Konopás István és a család elhunyt
tagjaiért
-
Babik László, szülei, élő és elhunyt
családtagok
11. hétfő
-
12. kedd
-
13. szerda
-
14. csütörtök
-
Paczolai István és hozzátartozók
15. péntek
-
16. szombat -
Boda,
Gréczi, Kovács és Csabák család
halottaiért
-
Kovács Ferenc, szülei, bátyja: János,
Tóth József és hozzátartozók
17.
vasárnap - Vitéz
Ferenc, szülők, nagyszülők, dr. Borsa Mihály, Nagy
János és 2 felesége, élő
családtagok
-
Zsiga és Szabó család élő és elhunyt
tagjai
18. hétfő
-
19. kedd
-
20. szerda
-
21. csütörtök
-
22. péntek
-
Szabó Ignác
23. szombat -
Valkó Vince, felesége Halaj Erzsébet,
szüleik, hozzátartozók, unokájuk János
-
Molnár Sándor, szülei, sógora,
nagyszülők és hozzátartozók
-
Halaj Ignác, felesége Kosztrihán Mária,
fiuk Ignác, szüleik, vejük, Szabó
József
24.
vasárnap -
Szabó Ignác, felesége Vitéz Mária,
szüleik és Záhorszki Jánosné
-
Szabó Ferenc, felesége Czinege Piroska 1.
évforduló, szülők és 2 vejük
-
Kristók János, szülei, apósa Mrekvicska
József, felesége Csillag Mária,
gyermekeik és unokavejük
25. hétfő
-
Jakubecz János 1. évforduló, szülei,
testvérei és a Zöllei család elhunyt
tagjaiért
26. kedd
-
27. szerda
-
28. csütörtök
-
39. péntek
-
30. szombat -
Hálából 25. házassági
évforduló
-
Deszpót Mihály 2. évforduló és
élő családtagokért
-
Szabóné Erdős Ilona, szülők és nagyszülők
31-
vasárnap - Vitéz
Ferenc, dr. Borsa Mihály, a család élő és
elhunyt tagjaiért