Virágvasárnap
ünnepi Evangéliuma Jézus
jeruzsálemi bevonulását beszéli el, amely
szenvedéstörténetének, de szenvedésen
át megdicsőülésének is nyitánya.
Jeruzsálem tehát Lukács
evangéliumában
egyszerre Jézus halálának,
feltámadásának, mennybemenetelének
és a Szentlélek
eljövetelének helye. Jézus tehát ezekben a
pillanatokban küldetésének céljához
érkezett. A bevonulás körülményeiben az
Ószövetség messiási
jövendölései
teljesednek be, melyeket Jézus is ismer, s mindent ezek szerint
is tesz. Jézus
nem kiszolgáltatottja, hanem ura az eseményeknek. Ezzel
bizonyítja, hogy a
szenvedés Isten terve volt, melyet ismer és
önként elfogad.
A
szenvedés húsvétjára Jeruzsálembe
zarándokló Jézus a Szent Városhoz
érkezett: „Amikor Betfage és Betánia
közelében ahhoz a helyhez ért, amelyet az
Olajfák hegyének hívnak, elküldte két
tanítványát ezzel a megbízatással >
Menjetek el a szemközti faluba. Ahogy odaértek,
találtok ott egy megkötött
szamárcsikót, amelyen még nem ült ember.
Oldjátok el és vezessétek ide. Ha
valaki megkérdezi tőletek. Miért oldjátok el?
Így feleljetek: Szüksége van rá
az Úrnak.< A két tanítvány elment, s
úgy talált mindent, ahogy mondta nekik.
A
tanítványok utasítása szerint jártak
el,
elhozták a szamárcsikót,
ráterítették ruhájukat és
felültették rá Jézust. Az
Olajfák hegyének lejtőjéhez érvén,
Jézus tanítványainak serege ruháit az
útra
terítve előtte, örömében áldani kezdte
az Istent. Istent dicsőítő énekük
Messiás királyként köszönti
Jézust: „Áldott az Úr nevében
érkező király!
Békesség a mennyben és dicsőség a
magasságban!” A jelenet már
önmagában királyi
bevonulásra
emlékeztet. Két küldött vezeti a királyt
hordozó állatot, a ruhák földre
terítése is a király fogadtatása. De ami
itt történik, sokkal több ennél, mert
most a Messiás király jelenik meg. A
szamárháton való bevonulás Zakariás
jövendölésére utal, anélkül, hogy
Lukács idézné a prófétát,
mely Máténál így
olvasható: „Ujjongj, Sion leánya!
Zengj éneket Jeruzsálem leánya! Nézd,
közeleg királyod. Igaz és győzedelmes,
alázatos, szamáron jő, szamár hátán,
szamár csikaján.” Jézus ismeri a
jövendölést és tudatosan törekszik
beteljesítésére. Ezzel akarja jelezni
messiási küldetésének
természetét. Ő nem a néptömegek által
várt harcias
Messiás király, aki hatalommal és
dicsőséggel alapozza meg országát a
földön, ő
a béke Messiása. Küldetését az
Úr szenvedő Szolgájáról szóló
jövendölés szerint
teljesíti: „Nem vitatkozik, nem kiabál,
szavát sem hallják a tereken”.
Ennek a csendes szolgálatnak az egyszerű emberek
teherhordó állatán bevonuló
Jézus, szemben a lovasok katonai diadalmenetével.
Jézus
bevonulása kinyilatkoztató esemény.
Benne Jézus sorsa az Ószövetség
fényében nyer értelmezést. Ő a
megjövendölt
szabadító Messiás király, aki
alázatosan szamárháton érkezik.
Ünnepélyes
fogadtatása azonban egyúttal már a
húsvét hajnalának dicsőségét jelzi.
A
szenvedés kezdete magában hordozza a dicsőséges
beteljesedést. Ezekkel a
gondolatokkal kíván kegyelmekben gazdag
Húsvétot minden olvasójának a Vadkert
Harangok szerkesztősége.
(rh
alapján)
Sokakat
magával ragadott már a „szabadság,
egyenlőség, testvériség” nagyszerű eszméje,
de a szavakon túl tettekre – úgy
gondolom – inkább a jelszó első két tagja
sarkallta a nemzedékeket. Megvallom,
még soha nem hallottam, hogy valaki a testvériség
érvényesítése érdekében az
utcára vonult volna. Egyenlő jogokért, a
szabadságért igen, de a
testvériségért…
Pedig
2000 évvel ezelőtt Jeruzsálem utcáin ezt tette
Jézus, a világ Üdvözítője.
Miközben
nap - nap után keressük a választ
szívünkből felszakadó tehetetlen
kérdésre: honnan a világban az a rengeteg
tragédia, bűn és halál? Jézus
némán vállára veszi a keresztet, és
tántorogva
megindul a Golgota felé. Ö sem ad választ a
világban jelenlévő gonoszságra, de
ártatlanul, velünk együtt végigjárja az
emberi szenvedés és nyomor végső
útját.
Ez az igazi testvériség!
Jézus
drámájában mindaz benne van, amit a
hétköznapi híradások valamennyiünk
számára tartogatnak: Júdás
pénzért elárulja
a legjobb barátját, Péter háromszor tagadja
meg őt, vallási és közéleti vezetők
hatalmukhoz ragaszkodva vak gyűlölettel, igazságtalanul
és jogtalanul
félreállítják, a nép, az istenadta
nép, amely nemrég még rajongott érte, most
a
halálát akarja, hóhérai kéjes
örömmel kínozzák és akadnak olyanok is,
akik a
kereszten is gúnyolják.
Az
ártatlanok pokoljárása ma is folytatódik,
mérföldkövei sem sokat változtak. Ne gondoljunk
feltétlenül a háborúk és a
terrorizmus áldozataira. Elegendő szétnéznünk
a közvetlen környezetünkben, vagy
önmagunkba tekintenünk, hogy lássuk, Jézus a mi
keresztutunkkal azonosult.
Felbomlott családok, tönkre ment kapcsolatok,
ártatlanul szenvedő gyermekek élő
tanúi az elárult szeretetnek. Kioltott magzati
életek, gyorsan az elfekvőbe
vitt idős, beteg hozzátartozók tanúskodnak
arról, hogy a pénz, a karrier milyen
gyorsan képes elfeledtetni az élet és az emberi
kapcsolatok értékét. Milyen
könnyen hivatkozunk a gazdasági kényszerre, hogy
megokoljuk a munkanélküliek, a
hajléktalanok egyre növekvő számát.
Valljuk meg,
az irigység, az önzés, a csalás,
a legkisebb árulások, hazugságok sötét
erőivel sokszor mi magunk is
együttműködünk.
Jézus
azonban nem azért vállalta magára a
szenvedés útját és a halált, hogy
bűnös tehetetlenségünkre rádöbbentsen,
hanem
azért, hogy annak csapdájából
kiszabadítson.
A
virágvasárnap kezdődő út nem ért
véget a
nagypéntekkel, mint ahogyan személyes életutunk
vagy az emberiség történelme
sem a bűn és a halál szakadékába torkollik.
Ellenkezőleg, a fájó
kilátástalanság sötét
börtönének falán fény árad
mindnyájunk életébe, belép egy
valódi Testvér, kézen fog, és az
életre vezet. Ezekkel a gondolatokkal kívánunk
egy életet igenlő Húsvétot minden
olvasónknak!
(Papp
T nyomán)
A szél suhogva borzong
Az olajfa-lombokon.
A kanyargós úton, által az erdőn
Tömött sorú fáklyások jönnek.
Véremet italul adtam,
könnyel mostam meg lábaitokat.
Mégis egyedül maradtam.
A sötét lombokon.
Júdás után, által az erdőn
Sátánarcú fáklyások jönnek.
Égig nyúló kemény kereszten
Holnap megölnek engem!
És ti alusztok, mélyen alusztok!
(Dsida Jenő)
Haszontalan
szolga sem vagyok, mert megannyi
jót megtenni elmulasztottam, kezdte meg nagyböjtre
előkészítő mondanivalóját
Borsos József pálos szerzetes testvér a Kolping
Északi körzeti
Lelkigyakorlatán, a cserháti erdők egy
tisztásán álló házban. A
folytatás sem
volt egyszerűbb. Mit számítanak a
különböző címek és rangok? Legyenek azok
akár
egyháziak, akár államilag elismertek. Ezek mind
időfüggő címek. Egy erősebb
szellő is lesöpri azokat a történelem
színpadáról. Egy
cím számít csak az életünkben. Időt
álló cím. Isten gyermekei
vagyunk még akkor is, ha szőnyeg alá
söpörjük gondolatát. Istengyermeki voltunk
nem médiafüggő. Nem befolyásolja az, hogyan
ítéli meg azt korunk, és hogyan
vélekedtek arról a letűnt korszakok. Atyának
szólíthatjuk Őt. Az Atya pedig
szereti gyermekeit. Ezért nyugodtan letehetjük
vétkeinket a lába elé. Nem fog
elítélni, inkább felemel. Igaz ez a
felemelés sokszor számításainkhoz
képest
kitérőket tartalmaz. Ekkor sem szabad feladnunk, mert a
legszörnyűbb önvád az
lesz a pokolban, hogy szólt a harang, de nem indultam a
hangjára, elhangzott a
figyelmezetés a pap és felebarátaim
szájából, de nem hallottam meg, hisz a
világ zaja szinpatikusabb volt számomra. Tudok- e
figyelni egy belső hangra?
Akarok-e változni általuk?
A
lelkigyakorlat olyan, mint a bibliában
szereplő idős asszony garas keresése. A lakás minden
zugát átpakolja, szinte
kitakarít, hogy megtalálja az elgurult krajcárt. A
lelkigyakorlat számunkra is
egy nagytakarításnak, lelki
nagytakarításnak kell lennie a Sátán
által
megszállt világunkban.
A
változáshoz lélekben kell ujjá
születnünk,
mert minden világi véges, ám az Isten
végtelen és végtelenül szeret bennünket.
Ezért úgy kell felhasználnunk a világ
javait, hogy általa a szeretet növekedjék
bennünk. Próbáljunk Jézus szemével
látni, mert az a látásmód az irgalmas
szeretet letéteménye. Azért úgy kell
imádkoznunk, hogy az ne szövegmondás
legyen. Imáinkban helyet kapjon az Isten szava is.
Hallóvá kell válnunk, hogy
észre vegyük Őt. Csak is akkor mondhatjuk ki azt,
szólj hozzám Uram, hallja a
te szolgád. Ekkor válik imánk az Isten
jelenlétének megéléséhez.
Természetesen
tisztába kell lenni azzal, hogy esendők vagyunk. Tudjuk azt,
hogy Jézus nem
elítélni jött közénk, hanem felemelni.
Erre adta számunkra a szentgyónás
szentségét.
Természetesen
nem könnyű a jézusi út. A
keresztút sohasem volt könnyű. Legyen az személyre
szabott, vagy közösségi.
Minden szenvedés könnyeket csal a szemekbe. Ám a
könny egy prizma, mely a
szivárvány színeire bonja a nap fehér
sugarait. Isten szól hozzánk általuk. S
ha Isten szól hozzánk, az csak jó lehet. Be kell
látnunk, hogy minden
szenvedésnek van jó oldala is. Ehhez kell bátran
Istenre hagyatkozni, hogy
komolyan mondhassuk ki a sokszor elimádkozott sorokat. „Legyen
meg a Te
akaratod”. E mondat megélt kimondása hozza meg a
válságból
(értékválságból)
kivezető utat. Ehhez kell a halló és érző
szív. Soha sem a földi javak kérésére
kell összpontosítanunk, hisz az megkaptuk azzal s bibliai
üzenettel, hogy hajtsátok
uralmatok alá a Földet. Anyagi javak helyett a szív
hallását kell kérnünk, hogy
meghalljuk az isteni szót. Ha meghallom azt, belátom
hibáimat és az édenkerti
Éva módjára nem hárítom
másra, ami oly gyakran előfordul a minden napok során.
Hisz bevett gyakorlat az, hogy mindig más okozza a hibát.
Én hibátlan vagyok.
Az Úr
ma is szól hozzánk. Lehet, hogy
gyermekeken keresztül, beteg vagy egészséges ismerős
és ismeretlen
közreműködésével. Fel tudom-e fogni,
készségem van- e a felfogott szó tovább
adására. Tudok-e én szólni az Istenhez. Ő
mindig meghallgat minket. Legfeljebb
nem a mi észjárásunk szerint érkezik a
válasz. Isten mindig az öröklétben, nem
pedig a percemberi voltban gondolkodik.
Földi
életünk számtalan krízist is produkál.
Ekkor kell még többet és mélyebben
imádkozni azért, hogy ne engedje meg az Úr,
hogy gyengék legyünk a kísértések
támadásakor. Az egyházunk sorsa is hasonló.
Az sem mentes a támadásoktól. Az egyház
életében is bekövetkezik a nagypéntek.
A szabadkőművesség halotti tort ül. (Már
készülnek rá teljes gőzzel). Azt
hiszik győztek. Ám csalódni fognak, mert a
nagypénteket Húsvét követte, és
követni fogja még világ a világ.
Jézusunk feltámadását az
erőfeszítéseik
ellenére sem tudták eltitkolni. Az esemény szőnyeg
alá söprési folyamata ma is
tart. Az ördög mindig ott nyüzsög, ahol szeretetet
észlel. Ahol már az ördögi
önmegvalósítást átvették az
emberek, ott a Sátán már hátra dőlve pihen.
Tevékenységét a pillanatnyi jólétet
követő földi élet és az azt követő
örök
éket elvesztése követi az édesnek tűnő
kísértések által.
Hogy ez
nálunk ne így legyen, szolgáljon
tanulságul az alábbi tanmese. A kincstárnok
megkérdi a királyt, hogyan lehet
legyőzni a legnagyobb kísértéseket. A
királyunk bölcs volt. Pohárnokával
behozatott egy kelyhet és egy korsó olajat, két
hóhér kíséretében.
A kelyhet csordulásig töltve olajjal és
kincstárnoka kezébe adta. Kedves Barátom!
Fogd ezt a teli kelyhet. Vidd le a piactérig és
hozd vissza úgy, hogy
abból egy csöpp sem hiányzik. A két
hóhér is elkísér utadon. Ők azt a
megbízatást kapták, hogy az első olaj csepp
földet érésekor fejedet vegyék.
Tisztelettudó ember volt a kincstárnok. Kezébe vette a kelyhet és elindul korlátokon virágokkal díszített lépcsőkön a palota kijárta felé. Minden idegszálával a kehely tartalmára koncentrált. A város utcán haladva csodálkozó és gúnyolódó emberekkel találkozott. Az ablakokból integetők sokasága mellett tért vissza ma palotába úgy, hogy a kehely tartalma hiánytalan maradt. A király már várta őt. Az előtte álló asztalra helyezte a város át vitt és teli maradt kelyhet, és azt mondta: Fölséges Királyom! Íme teljesítettem küldetésem. A király sem maradt szótlan. Alábbi kérdéseket tette alattvalójának. Milyen virágokkal volt díszítve a korlát? Mit szóltak az emberek? Gúnyolódtak veled? Talán meg is dicsértek? Netán integettek is az ablakokból? Nem tudom Uram, Királyom. Én nem láttam és nem hallottam semmit, mert csak az olajra figyeltem, hisz az a földi életem folytatását jelentette.
A szolga mit
megtett a földi létért. Mi mit
teszünk érte? Vagy csak ezért teszünk,
és nem számít az ennél fontosabb
élet,
az örökélet? Tudjuk-e mentesíteni magunkat a
világ zajától a kincstárnok
példája alapján? Mennyire
fontos nekem
az örök élet? Mert mi is
úton vagyunk.
Nekünk is bekiabálnak. Mégsem
téveszthetjük szem elől azt, hogy Isten gyermekei
vagyunk, még akkor sem, ha vajúdó világunk
mást sugall.
Évad,
2009. 03. 01. emjé
Utóirat:
A rendező érsekvadkerti közösség nevében
köszönjük a csepeli, dányi, istenhegyi
romhányi kolpingosoknak és a vadkerti Kalász
csoportnak, hogy vették a
fáradságot és kiszakadva a mindennapok
mókuskerekéből helyi képviselőként a
jelenlétükkel tanúskodtak az élő
egyház mellett. Bízom benne, hogy a 2010
nagyböjtjének első hétvégéjén
az itt fel nem sorolt körzeti kolping családok is
eleget tesznek a most leírt MEGHÍVÁSNAK. A
közösség ereje az együtt
létekből táplálkozik. A
közösségben lét fel ér az
Ördög orra alá tört borssal.
Törjünk hát minél több helyen és
több borsot a Sátán orra alá, mert csak
így
haladhatunk egy új és jobb világ felé
A legnagyobb
keresztény ünnep, a Húsvét
idején a jámbor keresztény úgy
gondolná, legalább ilyenkor békén
hagyják, és
nem rontják el örömét, hogy Krisztus meghalt a
bűneinkért és feltámadt. Aztán
érkeznek a hírek, hogy valósággal
végigrabolták a templomokat, nemcsak
kegytárgyakat, szobrokat, képeket loptak el, nemcsak
felborogatták a padokat,
székeket, hanem még a harangot is elvitték. Mivel
itt a vandalizmus és a
„MEGÉLHETÉSI BŰNÖZÉS” egy
többségi vallást
érint, a bűntettek nem kapnak nemzetközi visszhangot, a
megbotránkozás, a
felháborodás helyi jellegű. A templom kapujára
szegezett fordított kereszt is
csak amolyan rossz tréfának minősül.
Aztán
az ember olvasgatja a különböző lapok
húsvéti számait, kulumnás cikkekben
elmélkednek arról, milyen szégyenletes
módon összefonódott az Egyház a
Kádár- korral, utána pedig a jobboldallal,
mennyire haszonleső az egész klérus, ahelyett, hogy
követné a krisztusi példát.
Majd este a tévécsatornák közt
válogatva meglepően sok műsor foglalkozik az
ünnep kapcsán azzal, hogy valójában és
persze tudományosan miként magyarázható
Jézus kereszthalála és feltámadása,
milyen gyógynövényekkel
kábították el a
Megváltót, és mi okozta az apostolok csoportos
hallucinációját. Aztán
nézhetünk
filmet Júdásról vagy Barabásról,
esetleg megtekinthetünk egy filmet Jézus
életéről, amelyet valamely Amerikából
indult szekta készített, másnap pedig
tucatnyi filmet a nyulakról és a
tojásfestésről.
Mivel
én idős és türelmes ember vagyok, az
ünneprontás szándéka bosszant és
elszomorít, de megértem az ateisták,
baloldaliak, liberálisok ellenérzéseit, akik – ha
már betiltani nem képesek-
legalább megpróbálják elhinteni a
kételyt, a gyanakvást, vagy elterelni a
figyelmet a keresztény ünnep valódi
jelentéséről. Nem új keletű ez a
törekvés,
legfeljebb ma több médiumon keresztül és emiatt
hatékonyabban mutatkozik meg.
Nehezen tudom ugyanakkor felfogni, mi olyan utálatos és
gyűlöletes abban, hogy
2000 éve egyre több ember hiszi és vallja, hogy
Krisztus feltámadt és benne
minden hívő ember is fel fog támadni lélekben
és testben, hiszen a
„felvilágosult” emberek legfeljebb legyintenének erre a
hitre, mely számukra
babonaság és tudományos képtelenség.
Hogy valami más is meghúzódik az
ünneprontás mögött, arra máig tartó
keresztényüldözések története ad
némi
magyarázatot: talán az irigység a hit
adománya miatt, és félelem az elkövetkező
ítélettől. Hiszen mi van, ha mégis igaz, mi
történik azokkal, akik úgy
döntöttek, hogy csak földi életük van, amit
minél jobban, gazdagabban,
hatalomban és dicsőségben kell leélniük?
Az igazi
hívő ember Jézus példájára
türelmes,
tiszteli mások hitét, elfogadja mások
gyöngeségét és
gyávaságát, mert maga is
gyarló ember, aki mindennap bocsánatért
imádkozik. Bár kézenfekvő lenne a
gyanakvás, mégsem képzeli, hogy minden
ünneprontó gesztus mögött egyenesen a
Sátán,
a Hazugság Atyja vigyorog, de ép ésszel és
erkölccsel nehezen érthető, milyen
örömet szerez az ünneprontás, és milyen
elégtételt okoz a feltámadás helyett
meghirdetett örök halál. Alighanem ezen
csodálkoztak már az őskeresztények is a
Pogány Rómában, mielőtt az oroszlánok
elé vetették őket. A történetből ugyanis
csak az oroszlánok szempontja logikus.
(szszp)
A
húsvét lényege Krisztus
köszöntése:
„Békesség veletek!” Ezt mondja az asszonyoknak, az
apostoloknak, de békétlen
világunkban folyamatosan ezt mondja nekünk is. A
húsvét a béke ünnepe.
Háborúk
sorozata, mérhetetlen pusztítás,
békeszerződések sokasága, gazdaságot
megrázó válságok történtek
napjainkig az
évszázadok során. Szövetségeket
alapítottunk a béke védelmére. És mi
a
tapasztalatunk? Egyszerre több helyen ég a föld,
és nem lehet eloltani a tüzet.
Senki sem akarja a háborút, és mégis mindig
elkezdődik.
Roppant
befektetéssel, munkával szervezzük
életünket, építjük városainkat, s
amikor minden elkészül, megindítjuk a
háborút. Egyik kezünk épít, a
másik pedig rombol. A világ békéje
úgy látszik csak
fegyverszünet a két háború között.
Nincs is békéje a bűnösnek, mondja a
Szentírás. Milyen béke is az, ami a
félelmen alapul? Azért nem bántalak, mert
félek tőled.
Krisztus
békéje nem a gazdagok nyugtalan
fegyverszünete. Krisztus békéje azon alapul, hogy ne
félj tőlem, mert én nem
bántalak, megváltalak. Ez a lelkek békéje,
ami a bűn eltörlésével lehetséges.
Ezért küldi Krisztus apostolait bűnöket
bocsátani. Nem elég csak megbánni a
bűnt, jóvá is kell azt tenni, hogy bizonyosságot
szerezzünk arról, hogy Isten
megbocsátott.
Krisztus sebei
vérzők, csúnyák,
visszataszítóak, a szenvedést mutatják.
Mégis ebből az öt sebből merítünk erőt.
Általuk tudunk vidámmá, örvendezővé
lenni. Ne gondoljuk, hogy a civilizáció, a
kultúra haladásával csökkennek a
szenvedések. Szomorú és szenvedő lelkek mindig
lesznek. De Megváltónk vigasztalásunkra
megtartotta sebeit.
Fehérvasárnap
láthatjuk, Tamás fekete lélek.
Fekete, mert hitetlen. Fekete, mert csúnyán
szenvedélyes, mert szomorú és
szenvedő. Tamás jellemzője a világias, Istentől elfordult
lelkület. Kevély és
hitetlen, mert rendetlenül szenvedélyes, és mert
hitetlen és szenvedélyes,
azért szomorú és szenvedő.
Csak
Jézus tudott és tud ma is segíteni az ilyen
embereken, rajtunk. Nyugtalan a mi
szívünk, szomorúak, csúnyán
szenvedélyesek vagyunk, kételkedünk, de ha
rádöbbenünk tévedésünkre,
Tamással együtt mondjuk: „Én Uram”.
Ezzel
visszakaptuk a békét. De ezt
terjesztenünk kell! Ez az igazán apostoli feladat:
Békét szerezni békétlen
világunkban!
(Szabó
István cikke alapján)
Ha szeretünk, megkockáztatjuk,
Hogy nem fognak viszont szeretni.
Ha remélünk, megkockáztatjuk a
csalódást.
Mégis vállalnunk kell a kockázatot, mert az
életben
Az a legnagyobb kockázat, ha nem kockáztatunk.
Aki nem kockáztat, az nem tesz semmit
És nem lát semmit.
Annak nincs semmije és ő maga is semmi,
Mert nem tanul, nem érez, nem változik,
Nem fejlődik, nem szeret és nem él.
(ismeretlen szerzőtől)
Mint azt sokan
tudják 2007. 08. 05.-én ujjá
alakult a Polgárőr Egyesület. Az Egyesület
működését jelenleg a
szolgálatot teljesítők tagdíja, az
Önkormányzat és néhány
vállalkozás anyagi
támogatása teszi lehetővé. Kérjük,
amennyiben anyagi helyzete lehetővé teszi,
támogassa működésünket az Érsekvadkert
és Vidéke Takarékszövetkezetnél
vezetett
64000015-10106327 számú számlára
történő befizetéssel.
A
támogatás mellett örömmel venné az
egyesület, hogy a kritikák megfogalmazásán
túl új arcok is vállalnák
az éjszakai járőrözést, mert dupla
létszámmal nagyobb lefedettség
biztosítható.
Szabadidőnk egy töredékének mások
szolgálatába állítása
keresztényi kötelesség,
amit a közelgő Húsvét mondandója is
alátámaszt.
Szolgálatevésre
jelentkezni lehet Doman Lászlónál
és Jamrik Józsefnél.
Anyagi
segítségüket és szolgálatot
vállaló támogatásukat tisztelettel
köszöni az
Egyesület
Jézus
egy alkalommal magához hívta a népet és
így tanította őket: „Hallgassatok rám
mindnyájan és jól értsétek meg! Nem
az szennyezi be az embert, ami kívülről jut
az emberbe, hanem ami az emberből származik, az szennyezi be
őt.” Amikor Jézus
a népsokaság elől bement a házba,
tanítványai megkérdezték tőle, mi a
beszéd
értelme. Ezt felelte: ”Hát mér ti sem
értitek? Nem tudjátok, hogy amit megeszik
az ember, az nem szennyezheti be, mert nem a szívébe jut,
hanem a gyomrába, és
félreeső helyre kerül?” Ezzel tisztának mondott
minden ételt.
Aztán
így folytatta: „Ami az emberből ered,
az teszi tisztátalanná az embert. Mert belülről, az
ember szívéből származik
minden gonosz gondolat, paráznaság, lopás,
gyilkosság, házasságtörés,
kapzsiság, rosszindulat, csalás, kicsapongás,
irigység, káromlás, kevélység,
léhaság. Ez a sok rossz mind belülről
származik, és ez teszi tisztátalanná az
embert”, olvashatjuk a Mk 7,14-23 alatt.
Mint ismeretes
a zsidó törvények jelentős
részét alkották az un. tisztasági
szabályok. Ezen előírások a külső, a testi
tisztaságot célozták meg, amelyek kötelezőek
voltak a szertartások
bemutatásához. Ugyanakkor tulajdonképpen nem
foglalkoztak a lelki tisztasággal,
a szív tisztaságával, amely ugyanúgy
elengedhetetlen ahhoz, hogy valaki Isten
elé álljon áldozatával vagy
imádságával. Jézus szavai szerint a
szívünket kell
megőrizni mindenféle rossz szándéktól, mert
ezek akadályozzák meg azt, hogy
istentiszteletünk kedves legyen. Ezért is nevezi boldognak
a hegyi beszédben
Jézus a tiszta szívűeket, hisz ők meglátják
az Istent. Aki előtt viszont ott
van az Isten képe, az napjainkban
is
szeret és nem gyilkol, hangos szóval
visszautasítja a társadalmilag
meghirdetett, napjaink történései által is
cáfolt, megélhetési bűnözés
létjogosultságát.
(H.I.S.
írása alapján)
Nincs
még egy olyan beszédes szervünk, mint a
szív. Nyelvünk hihetetlen gazdagsága
szemléletesen árulkodik erről. Képtelenség
volna felsorolni a szívhez kötődő szókapcsolatokat.
Miközben létfontosságú
szervünk nem tesz mást, mint folyamatosan és
ritmikusan pumpálja testünkbe a
vért, nincs olyan emberi érzés, amelyet ne
hoznánk kapcsolatba vele.
Félelmünkben
ugye összeszorul, ha izgulunk, a
torkunkban dobog, rémültünkben szinte megáll, a
váratlan hír szíven üt, a
fájdalom szívbemarkoló, a kellemes
élmény szívderítő, de ismerünk
szívfacsaró
történeteket is. Aztán vannak, akik
összetörik a szívünket, míg mások
benne
laknak, vagy haláluk után tovább élnek
abban. Akiket megszeretünk, azokat a
szívünkbe zárjuk. Bizonyos dolgokat szívesen
teszünk, másokat pedig szívvel-
lélekkel.
Néha
annyira sajnálunk valakit, hogy
megszakad érte a szívünk. Akadnak, akiket
szívtelennek, vagy kőszívűnek
tartunk, az őszinte embert nyíltszívűnek, az
engedékenyt pedig lágyszívűnek
mondjuk. Az életünk során biztosan
találkoztunk lángra lobbant, odaadott,
meghasadó, nyitott és zárt szív
szókapcsolattal és még sok mással is.
A
felsorolás korántsem teljes, de ahhoz
mindenképpen elegendő, hogy megállapítsuk,
szívünk nem csupán egy szerv, hanem
annál sokkal több, hisz érzéseik is
hatással vannak működésére. De mitől
és
mikor is érezzük úgy, hogy a szívünk
megszakad, vagy összeszorul? Leginkább
akkor, ha kis motor nem kapja meg azt, ami hajtja. A
szívünket ugyanis a
szeretet táplálja és látja el a
szükséges töltéssel. Akinek
szívében nem lakik
szeretet, ott akadozni kezd a működés. Erről a
szívbetegségek elnevezései
szólnak ékesen. Szívelégtelenség,
szívritmus-zavar, érszűkület,
vérnyomás
problémák szívzörejek, a gyakran
halálos kimenetelű infarktus.
Szeretet
nélkül nem lehet élni. Ma már az
orvostudománynak köszönhetően többen túl
élik a szív összeomlását, sokan
többször is, de közülük csak kevesen
értik meg a lélek segélykiáltó
üzenetét.
Pedig minden fölépülés egy újabb
esély a helyes életvitelre.
A
Szentírás azt mondja: „Szeresd
felebarátodat, mint tenmagadat!” Ez a parancsolat azt sugallja:
mi sem
természetesebb annál, hogy önmagunkat szeretjük
Ám korunkban az élet minden
területét átható ádáz verseny,
a megfelelés kényszere, a
megélhetésért
folytatott, vérre menő küzdelem menthetetlenül
megtámadja és felőrli azokat,
akik e csatában alul maradnak. Nem véletlen, hogy az
úgynevezett jóléti
társadalmak egyik legjövedelmezőbb foglalkozása a
pszichológusé, aki
leggyakrabban azt hallja pácienseitől, hogy „gyűlölöm
magamat”, vagy „én nem
vagyok jó semmire”. Márpedig hogyan szeret másokat
az, aki önmagát is képtelen
elfogadni, és úgy szeretni, ahogy van. Ha sikeres vagyok,
akkor szeretem magam,
ha kudarcot vallok, utálom? Önmagunk számára
is feltételekhez kötjük, hogy
miért jár szeretet? Másokat akkor szeretünk,
ha rászorul, vagy megérdemli?
Ennek gyászos következménye, amit a
statisztikák számai mutatnak. A
szívbetegség az egyik vezető halálok szerte a
világon. Már nincs fülünk
meghallani a szív kétségbeesett
kiáltását?
Ünnepeink
kapcsán sokakban felmerül a vágy,
hogy az ajándékozás kényszere
nélkül, a tárgyak árában mért
szeretet helyett,
milyen jó volna a szívünk melegét adni.
Ám ezt hangosan ritkán mondjuk ki, és
mindjárt el is vetjük, nehogy sértődés legyen
belőle. Pedig talán még nem késő,
hogy felismerjük: pénz, hatalom, megszerzett vagy
még vágyott javak nélkül
lehet élni, de szeretet nélkül még a
legdrágább kincsünket, a szívünket is
tönkre tesszük. Mert, ha nincs, ami hajtsa, a szerkezet
egyszer csak megáll…
(Papp
Lajos: A szív szava alapján)
A képújságunk mellett
ezúton is tájékoztatjuk
tisztelt olvasóinkat, hogy havonta egy alkalommal,
délután öt órától ingyenes
jogi tanácsadás van a Polgármesteri Hivatalban.
Közreműködő ügyvéd: dr. Molnár Arnold
Bejelentkezni a 06-20-823-1091
telefonszámon lehet
A következő időpont: 2009.április
20.hétfő 17-18 óra között
Jézus
megtisztította a templomot és ez felhívás
számunkra, hogy mi pedig tisztítsuk
meg szívünket-lelkünket vessünk ki belőle
mindent, ami nem oda való vagyis
bűneinket. Mostanában nagyon sok negatív dolog sebzett
meg és okozott
problémát; sajnos ezzel együtt nyomasztóan
megtapasztaltam a magam és mások
bűneit is. Közben eszembe jutott Jézus
felhívása: "Legyetek szentek!"
; de úgy látom, hogy mi inkább a
sátán felhívását követjük:
"Legyetek
gonoszok!". Vajon miért? Sokszor tudjuk
értelmünkkel, hogy mi az a jó,
amit tennünk kellene, szívünkkel azonban mégis
a rosszat
tesszük...Gondolkodjunk ma testvéreim, de ne csak az
értelmünkkel, hanem a
szívünkkel is a bűnről és a bűnbocsánat
szentségéről. Az első és legfontosabb,
hogy be kell vallanunk magunknak és az Istennek, hogy
bűnösök vagyunk és
rászorulunk az Ő irgalmára. Az Isten szent, sőt
Izajás próféta háromszor
szentnek mondja, mi pedig csak gyarló és bűnös
emberek vagyunk akik még a
legapróbb bűneinkkel is megbántjuk Öt a
végtelen szeretetet. Beismerni bűneinket,
de őszintén -mindent; ez tehát a legfontosabb, mert e
nélkül nincs bocsánat. -"Ha
azt állítjuk, hogy nincs bűnünk önmagunkat
csaljuk meg és az igazság nincs
bennünk" -tehát hazudunk és ez már egy bűn
-Évente gyónjál és legalább a
húsvéti időben áldozzál!
-hozzátehetjük az igényes keresztény
legalább havonta
gyónik és minden misén áldozik. Gondoljunk
a szentekre akik közül sokan minden
8.napon gyóntak...pedig nekik igazán nem lehetett sok
és nagy bűnük ...de jó
lenne ha mi is ilyen közel lennénk az Úrhoz. Ehhez
azonban sok és jó
lelkipásztorra is szükség van, s nektek
testvéreim különösen is fontos
feladatotok e szent ügyért imádkozni. Ha valaki azt
állítja, hogy nincs bűne,
akkor érte nem halt meg Jézus a kereszten és nem
hívta meg őt az örök
boldogságra, az örök életre.
-Vagy
a Szentírás számos kijelentése
közül pl. "nem az egészségesnek kell az
orvos, hanem a betegnek és nem az igazakat jöttem
hívni hanem a
bűnösöket." A Biblia sok helyen utal arra, hogy Isten milyen
szeretettel
van irántunk: "ha viszont megvalljuk bűneinket Ő hűséges
és igazságos,
megbocsátja bűneinket és megtisztít minden
gonoszságtól, ha vétkeitek olyan
vörösek is, mint a skarlát én
eltörlöm őket, s fehérebb lesz, mint a hó
"adjatok hálát az Úrnak, mert jó, mert
irgalma örökkévaló". Bevallani
bűneinket testvéreim csak úgy tudjuk ha előbb
felismertük azokat. Nemrég
olvastam egy könyvet, ami ;többek között azzal is
foglalkozott, miért nem
gyümölcsöző számunkra a
szentgyónás. Azt írja: nagyon sok ember
tisztában van a
gyónás fontosságával, ezért el is
megy gyónni, de sokszor ez nem igazán szívből
jövő, azért, mert csak a bűneitől akar szabadulni.
És ezután alig telik el
párhét rosszabb esetben pár nap és
máris újból visszaesik ugyanabba a bűnbe.
Mindez pedig azért van, mert nem vizsgálta meg
eléggé a probléma gyökerét.
Minden bűnnél lelkünk mélyére kell
néznünk és keresnünk kell, hogy MIÉRT.
Két
szentnek a története éppen valamerre
sétáltak, amikor egy folyóhoz értek. Az
egyik
testvér azt mondja a másiknak: -Nézd
testvérem milyen szép tiszta, ennek a folyónak
a vize, még inni is tudunk belőle. A másik testvér
csak áll, csendben nézi a
folyót és keservesen sír. -Hát téged
meg mi lelt, kérdezi tőle. Tudod testvér,
azért sírok, mert az én lelkem nem ilyen
gyönyörű tiszta, mint ez a víz –válaszolta
a szent. Harmadik gondolatunk tehát a bánat. E
nélkül nincs is feloldozás. Az őszinte
bűnbánat nem más, mint szívből jövő
bánkódás (ahogy a példabeli szent tette) a
bűneink felett mégpedig azért, mert
megértettük (s nemcsak az eszünkkel), hogy ezzel
tönkretettük önmagunkat elvágtuk a felénk
áradó kegyelem csatornáit és
ellenálltunk az Isten végtelen szeretetének,
felismerjük -beismerjük -megbánjuk
bűneinket és így bennünk is felragyogjon az
Úr dicsősége. Keresztségünk óta a
Szentlélek templomai vagyunk, de a templom csak akkor
szép, ha ragyogó tiszta
(Jézus is ezért tette tisztává).
-
Április
első hétvégéjén
tervezzük a benti ház húsvéti
nagytakarítását és a kert tavasszal
esedékes
munkálatait. Pontos időpont a március
utolsóvasárnapi megbeszélésen lesz
rögzítve.
-
Eseményeinkről,
aktuális
programjainkról email tájékoztatás
kérhető Kristók Jánostól. Feltétel:
elérhetőség megadása személyesen vagy a
janos.kristok@t-online.hu címen.
-
Már most
közöljük, hogy május
1-én Zarándolatot szervezünk
Márianosztrára. Kellő számú
jelentkezés esetén autóbuszt indítunk.
Szándéknyilatkozás vasárnaponként a
kolping házban és Beke Lászlónál
lehetséges.
-
Május 2.
Majális az erdei
háznál, ami az aktuális munkák
végzését is tartalmazza.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
Akik csak húsvétkor, karácsonykor
szoktak: márc. 30.
Délelőtt
1 Körzet ápr. 2 csütörtök,
2-3-4. körzet ápr. 3
pénteken.
A
Barkaszentelés fél 10-kor a Lurdi Barlangnál, majd
szentmise, Passióval.
NAGYCSÜTÖRTÖK
- NAGYPÉNTEK - NAGYSZOMBAT este
7-kor kezdődnek a szertartások.
Nagypénteken este
10
órakor a Kálváriánál a fiatalok
végeznek közös keresztutat. Főként a fiatalokat
várjuk.
**Nagypénteken
szigorú böjt van, vegyük egészen
komolyan Jézus halálának napján. Ő
életét
áldozta értünk, legalább a böjt
áldozatát hozzuk meg mindnyájan iránta
való
szeretettel.
A
Szentsírnál nagyszombaton
du. 2 órától
fél 7-ig lesz szentségimádásra, szentsír látogatásra
alkalom.
HÚSVÉTVASÁRNAP
és Húsvéthétfőn a szentmisék:
fél 8 és
fél 10 órakor
Ápr.
16-án
éves szentségimádási napunk lesz.
De. fél 10: Ünnepi szentmise,
szentségkitétel, rövid
szentségimádás.
Este fél 7 órakor
közös félórás
szentségimádást tartunk, majd a napot 7 - kor
szentmisével
zárjuk.
Ápr. 25-én, szombaton
este
fél 6-kor a váci kántorképző tanárai
és diákjai templomunkban tartják
tanévzáró
hálaadó szentmiséjüket. A szentmisét
követően rövid hangverseny is lesz.
Ápr. 26-án, Szent
Márk
napját követő vasárnap a nagymise a
Búzaszenteléssel kezdődik. Közösen
imádkozzunk mindannyiunk mindennapi kenyeréért,
jó termésért.
Az
elsőáldozás
azoknak, akik rendszeres hitoktatással,
vasárnapi szentmisével, és kellő tudással
készültek május
17-én lesz.
Vadkertről
és a Szentekről szóló egyházi
könyv kapható!
Keresztelt(ek):
Molnár Anikó
(Molnár András
- Hegedűs Margit)
Kosztrihán Áron (Kosztrihán
László - Jerázkova Andrea
Kovács Zsombor József
(Kovács Tamás Norbert - Csere Mónika)
Molnár Dominik (Molnár Árpád
- Híves Marianna)
Nagy Andrea (Nagy József –
Stiasznyi Karolin)
Halaj Sára (Halaj Sándor -
Varga Szilvia)
-
Halottaink:
Boda Sándorné, Pobori
Mária
(1932)
Pádár Istvánné, Rácz Ilona
(1934)
Fábián Ferencné, Márton
Erzsébet (1926)
Gréczi Istvánné, Boda Mária
(1925)
Őszi István (1945)
Kovács Lajos (1922)
Szabó Ignác (1934)
Fábián Ignácné, Halaj Anna
(1939)
Lakatos Attila (1986)
1. szerda
-
2. csütörtök
-
ifj. Kovács Lajos (5. évforduló) Valent
József, Oroszlán Lajos, fia, nagyszülők
Záhorszki Rudolf 2 fia
-
Fábián János, 2 felesége, gyermekei
és nagyszülők
3. péntek
-
Kristók József, felesége varga Piroska,
násza Kaba András, felesége, veje és
elhunyt hozzátartozók
4. szombat
-
Péter József, szülei és nagyszülők
-
Fábián Ignác, felesége, vejük
Dósa József és hozzátartozók
valamint a Trombitás
és a Boda család halottaiért
5.
vasárnap -
6. hétfő
-
Fábián Istvánné szül. Laczó
Ilona és szülei
-
Erdős Ignác, felesége Híves Mária,
szüleik, lányuk, vejük, Jakubecz és
Záhorszki család halottaiért
7. kedd
-
8. szerda
-
9. csütörtök
-
10. péntek -
11. szombat -
12.
vasárnap -
13.
hétfő
-
14. kedd
-
15. szerda
-
16. csütörtök
-
Kovács József, felesége Kovács
Rozália
-
Tuskó Tibor és elhunyt paptestvérei
-
Boda Gyula, szülei, nagyszülők és Nagy Ignác
17. péntek
-
Antal Ferencné, szül, Pálinkás Borbála
1. évforduló, 2 gyermeke
-
ifj. Csordás Kálmán, fia, menye, szülei, Boda
János és szülei, valamint Rauscné
Gubis Henrietta
18. szombat -
Csillag Gyula, szülei, Szabó Vince, felesége,
szüleik, Mrekvicska Ignác és
szülei
-
Jamrik Antal, felesége, fia, és a család
halottaiért
-
Murányi Istvánné, férje, fiuk, menyük,
Kristóf Sándor és szülei
19.
vasárnap -
Lipcsei Ferenc, Lipcsei és Kajtor család
halottaiért
-
Halaj Károly 1. évforduló, szülei,
nagyszülei
-
Orem József 1. évforduló
20. hétfő
-
Hálából
-
Varga János, felesége Paulicsek Erzsébet, Boda
István, felesége Szabó Margit és
szüleik
21. kedd
-
22. szerda
-
23. csütörtök
-
Kristók Ignác, felesége Molnár Katalin,
gyermekei és nagyszülők
-
Fábián János, felesége Híves Margit
és gyermekeik, Halaj József, felesége
Bozsonyik Anna és beteg lányuk
24. péntek
-
Kozma György atyáért és Vadkerten
szolgált elhunyt paptársaiért
-
Szakács János, felesége Kovács
Rozália, Halaj József, felesége konopás
Mária és
a család hozzátartozóiért
-
Molnár István (10. évforduló),
Molnár és Szabó család halottaiért
25. szombat -
Pataki András (5. évforduló), násza, Pataki
és Bimbó család halottaiért
-
Pálinkás László (30.
évforduló), felesége, 2 leányuk
-
Orem András, felesége Nagy Erzsébet 1.
évforduló, fia András, szülei,
testvérei, Kovács Sándor, felesége
-
A kántorképző hallgatóiért
26.
vasárnap -
Koza János, szülei, testvére, apósa,
anyósa
-
Hogál József, szülei és
hozzátartozókért
-
Szrenka József, szülei, apósa Kristók
János és hozzátartozókért
27. hétfő
-
Urbán Ignác, 2 felesége és szüleik
28. kedd
-
Élő családtagokért
29. szerda
-
30. csütörtök
-