Egy
napon a gyermek így szólt Istenhez: „Azt beszélik,
holnap leküldesz a földre.”
Egyszer volt, hol nem volt, megszületni készült egy
gyermek.
Hogyan
fogok ott élni, hiszen olyan kicsi és védtelen
vagyok?
Isten
azt válaszolta: A sok angyal közül
kiválasztottam egyet Neked. Várni fog téged
és vigyázni fog Rád.
Itt
a Mennyországban nem csinálok mást, csak
énekelek és mosolygok. Erre van
szükségem, hogy boldog lehessek!
Isten
szólt: Az angyalod minden nap fog énekelni Neked.
Érezni fogod az angyalod
szeretetét, és boldog leszel.
Hogyan
fogom megérteni az embereket, ha nem értem a
nyelvüket, tette fel a kérdést a
gyermek.
Az
könnyű, mondta az Isten. Az angyalod meg fogja tanítani
Neked a legszebb és
legédesebb szavakat, amiket valaha is hallani fogsz. Az angyalod
türelemmel és
gondossággal meg fog tanítani beszélni.
A
gyermek felnézett Istenre és így szólt:
És mit fogok tenni, ha Veled akarok
beszélni?
Isten
rámosolygott a gyermekre és azt mondta neki: az angyalod
össze fogja tenni a
kezeidet és megtanít imádkozni.
Úgy
hallottam, hogy a földön rossz emberek laknak, mondta a
gyermek. Ki fog akkor
engem megvédeni?
Az
Isten magához ölelte a gyermeket és a
következőt mondta neki: az angyalod óvni
fog Téged, akkor is, ha ez az élete
kockáztatásával jár is! Az angyalod mindig
beszélni fog Neked rólam is. Megmutatja azt is, hogyan
juthatsz vissza hozzám,
habár én mindig melletted leszek.
Ekkor
nagy békesség volt a Mennyben, de már hallani
lehetett a földi hangokat.
A
gyermek még sietve kérdezett: Istenem, ha most mennem
kell, kérlek áruld el
nekem az angyalom nevét! Az angyalod neve nem fontos,
válaszolta az Isten.
Egyszerűen
csak így fogod hívni. Anyu, anya, édesanyám!
Mennyi
örömöt hoz karácsony
Ujjongnak kicsinyek, nagyok
Minden kunyhóban, palotában
Karácsonyfa fénye ragyog.
És ha ma
elénekelsz újra
Egy karácsonyi éneket
Megrendül tőle szíved húrja
Fölkelti az emlékeket.
Már
annyiszor elénekelted
Hangod ma újra szárnyra kel
De igazán hiszi-e szíved
Amit az ajkad énekel?
Hiszed-e, hogy
az a
kisgyermek
Üdvösségre született?
Így vállalja fájdalmad,
terhed,
Halálod és ítéleted!
Hiszed-e, hogy
az átok fáján
Érted ontott drága vért
S megöletett a tiszta Bárány
Érted, elveszett bűnösért?
Mit ér
neked, hogy Krisztus
régen
Betlehemben megszületett
Ott jársz a bűn vak
éjjelében
Ha hozzád be nem térhetett.
Ha a
szíved nem lesz Jézus
jászla,
Hiába ének, gyertyafény.
Nem oszlik tőle lelked
gyásza
Üres maradsz koldus, szegény.
Ó,
bárcsak ma karácsonyfénye
Szívedbe világítana
És a nyitott ajtón betérne
Hozzád Jézus Krisztus maga!
Bár lenne
ma mindegyikünknek
Ilyen igaz karácsonya!
Napok, évek tova tűnnek,
De a boldogság soha!
Nézem,
nézem a barmok jászolyát. Benne
fekszik a parányi gyermek Pólyába takartan, a
hidegben sírva, anyjára hagyott
tehetetlenséggel. És ez a gyermek a végtelen Isten
Fia? A világot teremtő Isten
emberi testben? A görög Arius eretnek azt mondta, hogy ő nem
tud letérdelni
előtte, hogy imádjon egy tehetetlen gyermeket. Vajon a mi
lelkünkön nem fut-e
végig a kétely és a vonakodás?
Isten titkai,
bármelyiket is nézem, először
megbotránkoztatnak. Az Úristen nem a mi szűk
koponyánk szerint látja az életet,
hanem Ő a kicsinységben is meglátja a nagyságot,
például a legegyszerűbb
pásztoremberben is a becsületes tisztaságot
és a nagyokban is látja az utálatos
kicsinyességet, a korok „farizeusainak és
írástudóinak” nagyképű gőgét.
Épp ezért,
a felületes lelkek sarkon fordulnak Isten titkaitól,
mondván: Fura beszéd ez,
ki hallgatja ezt…?
Ha azonban
tovább nézzük Isten titkait,
csodálatot keltenek azok. Feltárulnak az élet nagy
mélységei, a hazug emberi
elképzelés mögött felderülnek Isten
bölcs meglátásai.
Aki most is,
karácsonyestén, a gyermek Jézust
nézi, először talán megbotránkozik, de
aztán lassan derengeni kezd: igen, Isten
annyira szeret, hogy egészen leereszkedik hozzánk,
egészen részese lesz
sorsunknak, egészen magára ölti
természetünket. Az apa, aki szereti gyermekét,
négykézláb mászik a földön, hogy
a kicsi lovagolhasson rajta. Az anya, amikor
gyermekének mesél, szinte gyermekké válik
maga is. Gyermekként gondolkodik és
beszél, mert szeret, amennyire csak lehet. Leereszkedik
és hasonul gyermekéhez
( Lóci óriás lesz vers is erről beszél).
Így szeret bennünket az Isten is.
Aztán
mire van szükség? Okoskodó tudósokra,
gőgős Heródesekre (politikusokra a tv szerint), pompában
úszó (képviseletünket
hirdető) gazdagorra…? Nem, nem, hanem kibékülésre.
Az emberiség ugyanis
megtagadta az engedelmességet Urával és
Istenével szemben, föllázadt Alkotója
ellen. Ezt a napjainkban is jól érezhető, mérgező
betegséget csak egy orvosság
gyógyítja: a legteljesebb engedelmesség,
egészen a halálig, mégpedig a
kereszthalálig. Kezdve a gyermekké
válástól, a szegény sorsban
szüléstől.
Akinek nincs gyomorsava, annak sósavval pótolják,
akinek pedig a csontjában
nincs elég mész, sok bab fogyasztását
javasolják mészpótlásként. Ahol az
elégedetlenség rontja az emberi természetet, ott
egy orvosság használ: Isten
Fia emberi testet öltött, kicsinnyé lett,
pólyába takarttá és
szegénnyé-
engedelmességből.
Ezért
lett az Isten gyermek…
(A
Szív újság 1948. decemberi száma
alapján)
Ha a
házamat fenyőágakkal, gyertyákkal,
égőkkel és csilingelő harangocskákkal
díszítem fel, de családom felé nincs
bennem szeretet, nem vagyok egyéb, mint díszletrendező.
Ha a
konyhában fáradozom, karácsonyi
süteményeket
sütök kiló számra, ízes ételeket
főzök, az étel elfogyasztásához díszes
asztalt
készítek elő, de családom felé nincs bennem
szeretet, nem vagyok egyéb, mint
egy szakácsnő.
Ha
szegénykonyhán segédkezem, az öregek
otthonában karácsonyi énekeket éneklek, s
minden vagyonomat segélyként
elajándékozom, de családom felé nincs
bennem szeretet, mindez semmit sem
használ nekem.
Ha
karácsonyfát csillogó angyalkákkal
és
horgolt hópelyhekkel díszítem fel, ezernyi
ünnepen veszek részt, a templomi
kórusban énekelek, de Jézus Krisztus a
szívem titka, akkor nem értettem meg
miről szól a karácsony.
A szeretet félbeszakítja a
sütést, hogy
megölelje gyermekét.
A szeretet hagyja a
lakásdíszítést és
megcsókolja a házastársat.
A szeretet barátságos
még az idő szűke ellenére
is.
A szeretet nem irigyel másokat
a házukért,
amiben jól kiválasztott karácsonyi porcelán
és odaillő asztalterítő van.
A szeretet nem kiált rá
a gyermekekre, hogy
menjenek már e az útból, hanem hálás
érte, hogy vannak és útban tudnak lenni.
A szeretet nemcsak azoknak ad, akiktől
kap is
valamit, hanem örömmel ajándékozza meg
épp azokat, akik nem tudják viszonozni.
A szeretet mindent elvisel, mindent
hisz,
mindent remél, mindent eltűr.
A
szeretet soha el nem múlik.
A
videojátékok tönkremennek, a gyöngysorok
elvesznek, a számítógépek elavulnak. A
szeretet ajándéka azonban örökre megmarad.
Ennek szellemében KEGYELMEKBEN
GAZDAG, BOLDOG KARÁCSONYT!
Népek
jönnek világosságodhoz, királyok a benned
tündöklő fényességhez szól az
izajási
idézet. Ehhez járul az arany, tömjén
és mirha említése az üzenetben. A hívő
népi képzelet ennek nyomán alkotta meg a
„három király” alakját, amely a
pásztorjátékok elmaradhatatlan eleme.
De
vajon mi az, ami mindebből igazolható a Biblia kutatói
számára? Erről a felnőtt
keresztényeknek is tudni kell, miközben a népi
elképzelése teljesen indokolt és
a betlehemes játék továbbra is
megörvendezteti a hívő közösséget, hiszen
azt
ábrázolja szemléletesen, hogy Isten minden
népet meghív a megtestesült Igében,
Jézus Krisztusban az üdvösségre,
bármilyen legyen a bőre színe.
Az
ószövetségi idézetek
beteljesülését az evangélisták is
törekednek kimutatni, de
a valós eseményekhez kapcsolva. Amit az
evangéliumok elmondanak, nem azt
jelenti, hogy kitaláltak egy történetet az
említet idézetekhez. El kell
fogadnunk tehát, amit az Egyház is elfogad, hogy az
Evangélium szövegeiben
különféle műfajok szerepelnek. Ez pedig népies
elbeszélés, olyan, aminek
valóságalapja van. Mi az ami ebből
történelmileg is igazolható?
Elsősorban
az a tény, hogy a hellenista uralkodók,
közöttük Heródes is, nagyon érdeklődtek
a jövő iránt. Fontosnak tartották, hogy
álmaikat hivatásos álomfejtők fejtsék meg.
( Lásd a felnőtt hittan József
történetét) Ilyenek Heródes korában
leginkább az
esszénusoktól jöttek. Az uralkodókat
érdekelte a különleges csillagképek
megfejtése is. Tehát bármikor
behívathatták udvarukba a csillagjósokat. Volt,
amikor azok jelentkeztek az uralkodónál. A
csillagjósok még Rómába is keletről
jöttek. Őket éppúgy, mint az Írás
magyarázóit bölcseknek nevezték. Azoknak nem
kellett a messzi távoli Perzsiából
érkezniük, hiszen Heródes a Jordántól
keletre eső arab területeket is elfoglalta.
Azt
is megfejtették a Biblia tudósai, hogy a
megkérdezett írástudók
lényegében
ugyanazt a választ adták Heródesnek, mint az
udvarába érkező napkeleti bölcsek:
egy kiemelkedő uralkodó születésének
jelét látták a feltűnő csillagképben. A
történelmi valóság kereteibe mindez
tökéletesen beleillik. Arról nem is
beszélve, hogy Heródes hatalomféltése az
élete utolsó három évében még
a
korábbihoz viszonyítva is betegesen
abnormálissá fokozódott. Ebben az esetben
már nem a saját hatalmát kellett féltenie,
hanem utódaiét, a heródesi
dinasztiáét. A gyermekgyilkosság
kérdésében történelmileg lehet
igazolni, hogy
a hatalmát féltő Heródes a makkabeus eredetű
felesét és annak fiú gyermekeit,
sőt felesége öccsét is megölette. Amikor pedig
elfoglalta Jeruzsálemet,
ellenségei családjának kiirtásakor a
gyermekeknek sem kegyelmezett. Josephus
Flavius, a kor történetírója mindezt
megörökítette.
A
jelenben is sokat kutatott kérdés, mi lehetett a
Jézus születését megelőző
időben a különleges csillagkép. Erre három
feltevés is van a csillagászok
vizsgálatai alapján. Biztosan megvolt a
rendkívüli égi jel, bár a kutatók
biztosan nem tudnak rámutatni arra, hogy melyik volt a
három közül az igazi. De
nem is ez a lényeges.
Számunkra
az ünnep üzenete a fontos: Istenminden embert
meghívott a megtestesült Igében,
Jézus Krisztusban az üdvösségre. Az
Egyház ennek alapján hittételként mondta ki
Isten egyetemes üdvözítő
szándékát. Ez mutatja, mennyire
különbözik azoktól a
szektáktól, melynek tanítása szerint csak
az ő tagjaik üdvözülhetnek. Ide
tartoztak az esszénusok is. Pál apostol efezusi
levelében olvashatjuk, hogy
nemcsak az Ószövetség választott népe,
hanem a pogányok is meghívást kaptak
Isten országába. Ez azt jelenti, hogy Jézus
Krisztus egyetemes Megváltó. Erre
utalnak a szentmisében az átváltoztatás
szavai is: Értetek és mindenkiért…
(
béel)
Az üvegablakból fény
cikáz
Lelked felé- mely rögtön
földerül:
Hő imát mormolsz, míg szemed
sugarát
Szép látvány köti le
rendületlenül.
A szentély csöndje
betölti
lényed,
Izzó vallomásod több is,
mint fohász.
Amint kiléptél, úgy érzed
rögtön
A felséges Úr országútján
jársz.
(Szeghalmi Elemér)
Az Úr,
nem azt fogja tőled
kérdezni, milyen ruhákba öltöztél.
Azt fogja tőled kérdezni,
hány embert segítettél hozzá, hogy
felöltözzön.
Azt hiszem, az
emberi létezés legnagyobb és
legizgalmasabb titka a jövő, az a jövendő, melyet
egyedül Isten tud és lát.
Mintha arccal hátrafelé járnánk
egyéni utunkat az életben, s mintha az
emberiség is hasonlóképpen araszolna, saját
múltjába mélyedve, jelenét
átlépve,
az ismeretlen, félelmetes jövő felé, melynek
útját csak a halál pillanatában
láthatjuk meg, ám akkor már késő
megfordulni vagy letérni róla.
A
keresztény hit, s általában a legtöbb
vallás nem foglalkozik a jövővel, azt alázatosan
és engedelmesen átengedi az
Idők Urának, aki egyszerre volt, van és lesz és
úgy tekint át az idők síkján,
ahogyan egy magas toronyból mi magunk szemléljük az
elénk táruló földi teret. A
vallások általában erősen tiltják is a
jövendőmondást, a jóslást. Minden ehhez
hasonlót az ördög praktikájának
tartanak, mert Ádám és Éva bűne, a
tudás
megszerzésének vágya leginkább és
legérthetőbb módon a jövőre irányul. Az
egyszerű lelkek szeretnék megtudni a nyertes
lottószámokat, a világ vége pontos
dátumát, esetleg azt a napot, amikor szerencse vagy
bánat éri őket. Csak
kevesen gondolják végig, micsoda rettentő csapás
lenne az egyénekre és
közösségekre nézve, ha bizonyosan
ismernénk a jövőt. Hiszen akkor megszűnne
szabad akaratunk, a helyes irány
kiválasztásának illúziója,
szabadsága. A
biztos tudás könyörtelenül
behatárolná az egyének és a nemzetek
lehetőségeit,
hiszen csak az ostoba kívánna szembeszegülni azzal,
ami pontosan és
kérlelhetetlenül bekövetkezik.
Sci-fi
íróként, politizáló
íróként mégis
sokszor belekontárkodtam abba, amit kissé nagyzolva
„jövőkutatásnak” hívnak. A
jövőkutatók nem tesznek mást, mint
megpróbálják meghosszabbítani a logikusan
egymásra következő események vonalát, az
irányokat, a trendeket, de az az
igazság, hogy ezek a vonalak csak utólag látszanak
világosan, s a történelemnek
is csak utólag vonhatók le tanulságai. Az
emberiség ugyan racionálisan próbál
élni és cselekedni, de ahogyan nő az egyének
száma, úgy válik egyre
kiszámíthatatlanabbá a tömeg mozgása,
a tömegeké, melyek ugyan értelmes
egyedekből állnak, de viselkedésük inkább
hasonlítható a természeti erők
rejtélyes mozgásához, vagy az
ösztönök működéséhez.
Egy
évtizeddel ezelőtt magam is próbáltam
„jósolni”. A Magyar Notradamus című
könyvecskémben afféle politikai „jóslatokat”
tettem, gondosan összekeverve az ismert tényeket a
valószínűséggel és saját
véleményemmel. Meglepően nagy sikere lett e
jóslatoknak. Érthető dolog ez,
hiszen az emberiség egyik legnagyobb hajtóereje
éppen a kíváncsiság és a
hiszékenység, a világi értelembe vett
csodavárás, az a fajta naiv, gyermeki
optimizmus, mely a mindenkori holnaptól várja a
boldogságot, a szerencsét, az
utópiát. Ezt az utópiát, ezt a naiv
álmodozást biztosítják a politikai
ígérgetések évszázadok óta a
csüggedt, nélkülöző tömegeknek, aki abban a
hitben
élnek, hogy egyszer majd jobb lesz, ha nem nekik, hát
utódaiknak.
Pedig
hát olyan egyszerű: Nemcsak a kegyelem
van Istennél, hanem a jövendő is. Erre kell alapozni a
jövőnket, hisz a
kalandorok jönnek, mennek. Egyedüli fix pont az Isten.
Mindent pontosan fogunk
tudni mi is, ha majd kell. Isten útján járva
örvendezzünk addig is, amíg nem
tárul ki előttünk a sors könyve.
(szszp)
„Alázat”…
Hányan és hányszor
félreértelmezzük, félremagyarázzuk a
szót, pontosabban: a
szóval jelzett erényt, személyi
értékét. Talán mi, keresztények is
felelősek
vagyunk azért, hogy sokak tudatában a
meghunyászkodással, valamiféle erőltetett
kisebbrendűségi érzéssel, önmagunk
leértékelésével azonosult a szó
és
jelentése. Való igaz, hogy viszolygással gondolunk
a Monarchiában használt,
alázatos szolgája, alázatosan jelentem katonai
kifejezésekre. Nem árt azonban
tudni azt, hogy a keresztény alázat egészen
mást jelent, hisz az nem más, mint
a teremtmény meghajlása a Teremtője előtt.
Embertársi vonatkozásban a
szerénység erényeként jelenik meg a fenti
fogalom.
A
globalizáció és a háttérben ma is
működő
materializmus azt sulykolja belénk, hogy emberi
önérzetünkhöz méltatlan az
alázat. Az önmegvalósítás és
siker területén igazi rangja inkább a
lázadásnak
van. Ennek pedig Lucifer a jelképe, függetlenül
attól, hogy az illető hisz vagy
nem hisz a bukott angyalokban. Csakhogy Lucifer nem a szolgaság,
hanem a
szolgálat ellen lázadt. Ez nem mindegy, hisz a
szolgálat és a szolgálat között
ég és föld a különbség. Teszem a
dolgom, fogalmazza tömören a ma embere.
Lucifer lázadásának igazi jelentése pedig
az, hogy Ő és követői nem hajlandók
tenni a dolgukat. Nem vállalják a szolgálat
alázatát.
Van
azért jó példa napjainkban is. Csak észre
kell venni. A minap tv-s focimeccset nézve, többször
is fölkaptam a fejem és jó
volt hallani, amikor több edző is és
egymástól függetlenül úgy
használta az
alázat szót, mint egy sportoló
számára alapvető értéket: a
hivatásvállalás
alázatának jelentésével. Tehát a
profi sportban a játék alázata erény, s
elmarasztalásban részesül, aki ezt nem
vállalja. Ez a tény nyilatkozatok
formájában a sajtóban is megjelent. A zene
után úgy tűnik a fociban is
rehabilitáljuk az alázatot.
Lukács
evangéliumában olvashatjuk, hogy a
kevély embert megalázzák, az alázatost
pedig dicsőségre emelik. Istennél
mindenképp, az embereknél is előbb vagy utóbb.
Miközben azonban újra
fölfedezzük Isten iránti kötelező
teremtményi alázatunk mellett emberi
hivatásunk alázatát is, amely nem
korlátozható a sportra vagy zenére, amely a
szülőt, az orvost vagy a pedagógust, de a munkást
és a földművelőt is
tevékenysége, küldetése
egészében érinti, kerülnünk kell annak
túlértékelését.
Sokan még keresztényként sem tudják vagy
nem veszik észre, hogy az igazságosság
emberi vonatkozásaiban alapvetőbb erény, mint az
alázat. Mert a köztünk és
bennünk kezdődő Isten országának a béke
és az öröm mellett az igazságosság az
egyik
fő jellemzője. A két erényt nem
szembeállítani, hanem társítani kell,
ahogyan
ez Jézus és a szentek életében meggyőzően
elénk tárul.
(
Béel 2007 cikke alapján)
Jubileumi
tizenötödik alkalommal került megrendezésre
november 17-én a csehországi
nemzetközikolping nemzetközi focibajnokság
Blansko-ban. Az érsekvadkerti
kolping család két csapattal képviseltette
magát a tizenegy fős mezőnyben. A
csoportmérkőzéseket mindkét vadkerti gárda
sikerrel vette, és immár sokadszor
egymással kerültek szembe a továbbjutás
szempontjából. Hatalmas küzdelem végén
a vadkerti II. számú csapat folyatathatta a
tornát, és a továbbiakban meg sem
állt a döntőig. Ott sajnos nem termett babér a
számukra, de hatalmas
örömmámorban ünnepelték a második
helyezést. Ami a boldogságukat megkoronázta,
hogy közülük került ki a torna
gólkirálya, Szabó Gergő, 7 lőtt góllal.
Gratulálunk mindkét csapatnak. Csapattagok:
Érsekvadkert I.: Pásztor János,
Boda Norbert, Boda Szabolcs, Vitéz Gábor, Molnár
Arnold, Molnár Balázs, Raduly
Dénes, Temela Zoltán, Kakulya György.
Érsekvadkert II.: Sípos Dávid, Mácsik
Levente, Sági Bence, Farkas Bálint, Mocsári
Sándor, Szabó Gellért, Szabó Gergő.
(szg)
2007. november 23-án a Kolping
Támogató Szolgálat
jótékonysági vásárral
egybekötött ünnepséget tartott a
fogyatékosok világnapja
alkalmából.
Dr. Szrenkáné Nagy
Erzsébet-a szolgálat helyi
vezetőjének köszöntője után
a meghívott vendégcsoportok
műsorát élvezhették az
itthoni vendégek.
-A szátoki
Százszorszép Általános Iskola két
fiú
tanulója személyre szabott verset és mesét
mondott. Még hogy mondták! Együtt
éltek a szerepükkel!
Vácról a Vakok és
Gyengén látók Intézetének
lakói
igazi palóc dalokkal örvendeztették meg a
hallgatóságot.(Többen közülük
palóc
származásúak!)
A diósjenői Göllesz Viktor
Rehabilitációs Intézet
tagjai komikus palócjelenetekkel adtak elő, majd egy nagyon
szépen zengő
férfihang töltötte meg a termet
szólóénekével.
A műsort a Százszorszép
Általános Iskola
vidámtáncosainak fergeteges tánca zárta.
Ez az est nem csak nekünk volt ,,nagy
örömnap”, hanem
a szereplőknek is. Minden műsorszámból sugárzott
az öröm, a szeretet.
Élvezettel, odaadással és azzal a tudattal
játszottak, hogy örömet szerezzenek
maguknak és másoknak. E mögött rengeteg munka,
türelem és hivatástudat
rejtőzik. Köszönet érte a felkészítő
tanároknak!
Köszönet azoknak is akik
munkájukkal hozzájárultak a
jótékonysági vásár szép
Munka darabjaihoz. A magam nevében
köszönetet mondok
minden résztvevőnek, hiszen nincs annál szebb
ajándék, mint örömtől csillogó
gyermekszemeket látni. Tisztelettel: Egy nyugdíjas
nagymama.
Amikor
szenteste körül álljuk a feldíszített
karácsonyfát, megfogjuk egymás kezét
és elénekeljük a „ Menyből az angyalt”,
önkéntelenül eszünkbe jut a tavalyi
karácsony. Mennyi minden történt azóta!
Családjainkban, közösségeinkben szívesen
készítünk leltárt. Bizonyos szempontok
alapján megpróbálunk rendet vágni a kusza
események között.
A templomban
is van év végi beszámoló.
Megtudhatjuk abból hányan születtek és
mennyien költöztek az örök hazába.
Hallhatunk a szentségekben részesülőkről és a
közösség anyagi változásairól
egyaránt.
Világegyházi
összefüggésben ilyen
statisztikák a pápalátogatásokról,
megnyilatkozásokról, a világban
vértanúságot
szenvedett misszionáriusokról is kaphatunk képet,
míg idehaza a Város misszió
és Terézke látogatása biztos nem marad ki a
sorból, de bizonyosan az
irgalmasság gyakorlati megvalósulása sem lesz a
sorban az utolsó. Ott, ahol
gyűlölet, az acsarkodás és a
bosszúvágy uralkodik, szükség is van Isten
irgalmas szeretetére. Karácsony, ennek a sebeket
gyógyító, ingyenes Isteni
Irgalmasságnak megjelenése közöttünk.
Üdvözítő Istenünk kinyilvánította
jóságát
és emberszeretetét, és nem tetteink igaz volta
végett, hanem irgalomból
megmentett minket.
Isten irgalma
ma sem keres bennünket máshol,
mint 2000 évvel ezelőtt, vagyis ott ahol vagyunk,
életünk eseményei és
útvesztői között. Nem várja, hogy a
szegények meggazdagodjanak, hanem Ő maga
lesz a kincsük. A gazdagoktól sem kíván
nagylelkűséget, hogy kitárja előttük a
betlehemi barlang ajtaját. A betegeket a kórházi
ágyaikon keresi fel, mert Ő a
mi gyógyulásunk. Az egészségesek pedig
sehol jobb helyen nem találkozhatnak
vele, mint mikor jót tesznek a legkisebbekkel.
Előzékenyen
és végtelen alázattal közeledik
hozzánk az Isteni Irgalmasság. Szótlanul és
veszélytelenül, bizalommal, mint a
gyermek. Érintése teremtő erő, eloszlatja a
sötétséget, felmelegíti a szívet.
Betlehemi Gyermek, felfoghatatlan, kimeríthetetlen isteni
irgalom, benned
szeretném megérteni az elmúló esztendő
és egész életem eseményeit.
(pété
nyomán)
A
fiatalokat
gyakran nevezzük a jövő reményének. És
mégis, napjainkban egyre több
reményvesztett fiatallal találkozunk, olyanokkal, akik az
életet nem
lehetőségnek tekintik, hanem nehézségekkel
és problémákkal teli küzdelemnek.
Fiatalokkal, akik nem akarják életüket mások
segítésére és szolgálatára
odaajándékozni, hanem önző módon csak a maguk
kényelmét és szórakozását
keresik. Fiatalokkal, akik nem egy szép, megoldandó
feladatként fogják fel
életüket, hanem céltalan vándorlásnak.
Fiatalokkal, akik mindenben ki akarna
tűnni társaik közül, mindenben elsők
szeretnének lenni, és teljes
megsemmisülésnek fogják fel, ha a második
helyre kerülnek. Fiatalokkal, akik a
legkisebb nehézséggel találkozva azonnal
életük teljes kudarcáról beszélnek. De
ugyanez jellemző sok felnőtt emberre is.
Ha mindig csak magamat teszem az első helyre, akkor Isten tapintatosan
hátrébb
húzódik. Ha mindig én állok a
középpontban, akkor Isten szerényen
félrehúzódik.
Minél inkább uralni akarom az életteremet,
annál kevesebb hely jut benne
Istennek.
Idők Ura Istene! Előtted
letérdelünk.
Midőn estéje lenne ez évnek
mi dicsérünk.
Legyen áldott szent neved,
hogy ezen lefolyt évet,
Itt könyörgő népednek
megérni Te engedted.
Végtelenek ama jók,
melyekkel megáldottál.
Számtalanok a bajok, amelyektől
megóvtál.
Óh vedd hálás szívünket,
áldozatul lelkünket,
Jó voltodért meg ne vesd,
szíves esdeklésünket.
Nézd Szent Atyánk előtted,
fiaid letérdelnek.
Bűneikért Tetőled bocsánatot
is kérnek.
Moss meg Jézus vérével,
vétkeinket töröld el.
Védjed örökségedet Atyai
szent kezeddel.
Ezután is mindegyre, áraszd
bő áldásodat.
Ifjúra és öregre hullasd
szent malasztodat.
Ím azt szentül fogadjuk,
hogy hitünket megtartjuk.
Néked élni és halni, egyedül
mi akarunk
Nem alszik még kis Jézuska,
lágy szalmában fekszik
ébren.
Három csillag áll fölötte
mosolyogva fönn az égen.
Szól egy csillag két
társának:
"Nem mennénk le
Jézuskához?
Melengessük hátha fázik!...
Keljünk útra
jászolához."
Így beszélnek,
jődögélnek
égi útról, földi útra.
Kis Jézuska jászolához
visz a három csillag útja.
És odalent már az ajtón
fűszállal kis bárány tér be
s így szól: E füvecskét
hoztam
én Jézuska örömére."
S jönnek lepkék édes mézzel
s jön a szellő virágporral,
jönnek a három királyok
s jönnek pásztorok nagy
bottal.
Jönnek messzi földről
népek,
hoznak nótát, hoznak
kincset.
Erdő, porszem súgja vélük:
"Megszületett ím a
kisded..."
Mosolyogna Jézus rájuk, de
alszik már, nincsen ébren.
Három pásztor őrzi álmát:
három csillag fönn az égen.
Egy őrsi
(téli)túra beszámoló
November
11-én reggel
kellemes,
enyhén sáros időben autóval érkeztünk
Kismarosra. Itt vonatra szálltunk, majd
elzakatoltunk Zebegénybe a túránk
rajtjához, ahol beneveztünk a 30 km -es
távra.
9
órakor rajtoltunk. Róttuk a kilométereket, mikor
fél egy körül meglepetésként
szállingózni kezdett a hó. Az elején nagyon
élveztük, az egyre sűrűsödő
hóesést, míg cipőink és a ruhánk is
el nem kezdett elázni. A huszadik
kilométernél már csurom vizesek voltunk, illetve
egyre
jobban éreztük lábainkban a mögöttünk
hagyott távot.
Két
csapatra szakadtunk egy bírósabb illetve egy
kevésbé bírós (de annál
kitartóbb)
szakaszra.
Az előőrs kb. 15 perccel előbb ért be négy órakor,
utána a többiek.
Kicsit
pihegtünk majd - folyamatos, intenzív hóesés
mellett -autóba szálltunk. Ahogy
odafelé, így visszafelé is Verőce -Katalinpuszta
felé mentünk... volna, ugyanis
a katalinpusztai elágazó előtt egy hatalmas, az
útra keresztben kidőlt fa állta
utunkat.. (A hó egyre csak esett, esett. )
Perdülj
kuruc! Vissza Vác felé! A váci
körforgót már csak "lépésben" tudtuk
megközelíteni a az egyre rosszabbá
váló útviszonyok miatt feltorlódott
kocsisor
miatt.
Amint
a 22-es útra kanyarodtunk, a haladási
sebességünk egyre csökkent, majd
elfogyott.
A
még nyári gumival felszerelt autót
kilométereken át (a túra
levezetéseként)
tolni kellett.
Kitartásunk
meghozta gyümölcsét, este fél tízre
elázva, átfagyva hazaértünk.
A
mérleg:
.-nagyon
szép túra volt, jól éreztük magunkat
-sikerült
a túrát teljesíteni
(kaptunk
oklevelet és jelvényt)
-négyen
kaptunk torokgyulladást, egy fő enyhe felfázást
-az
autó téli gumit kapott
-kaptunk
kedvet, hogy jövőre is elmenjünk.
Vipera
őrs
Járt
nálunk a Cserkészmikulás
Elképzelem,
amint Szent
Miklós püspök, Néri Szent Fülöppel
egész évben figyel minket, néha elnézően
összemosolyog azon hogyan csetlünk-botlunk mi itt "idelenn",
hogyan
próbálunk jók lenni. (Ami persze sokszor nem
sikerül.)
Jövőre is
ezt tanácsolom: "Legyetek
jók ha tudtok, a többi nem számít..."
Kuris R.
.Az
idei évet sem hagyta ki a kolping Mikulás és
krampuszai. Hó hiányában autóval
járták a falut örömöt okozva sok kis
gyermeknek. Külön alkalommal (hétfő este)
a támogató szolgálat mikulás
ünnepségén voltak a hátrányos helyzetű
gyerekek vidítói.
Ismét
véget ér egy év, amit újabb követ.
Szilveszteri ünnepségünk a Hálaadó
szentmise után kezdődik a benti kolping
házban, amire várjuk családjaink
jelentkezését. Az elmúlt évek
gyakorlatához
igazodóan, éjfélkor, a hála
jegyében rövid szentségimádás
lesz a templomunkban.
Ide mindenkit vár az, Aki ott lakik és szívesen
jön velünk, ha kérjük.
2008 a
Szentírás éve lesz. Ennek szellemében
a Vadkerti Harangok minden megjelenő száma rövid
értelmezéssel tartalmazni fog
egy Szentírási részt. Keressük elő
otthonainkban a könyvek könyvét és
lapozgassuk, hogy az ne porosodó tárgy, hanem egy ősz
folyamán lapunkban
olvasott végig csókolt biblia lehessen.
Mint azt a
hírekből és a templomi hirdetésből
hallhattuk a Szentatya volt káplánunkat
püspökké nevezte ki. A püspök
szentelésre az igényekhez igazodóan
utazást tervezünk. Ekkor alkalom
nyílhat a Szent András képünket is
magában foglaló kiállítás
megtekintésére is.
(Előzetes lehetőségként!!)
.
Ne feledjétek. Január utolsó szombatja Csepel,
Zoltai zenei napok, ahová várnak
bennünket.
A
Kolping Támogató Szolgálat továbbra is
várja azok jelentkezését, akik
segítségre szorulnak maguk, vagy a ház
körüli munkájuk ellátásában.
Gépkocsival
el tudjuk szállítani kórházba,
rendelésre, bevásárolni,
rokonlátogatásra,
temetői látogatásra és az élet adta
egyéb helyekre. Továbbra is foglalkozunk a
térség hátrányos helyzetű gyermekeivel,
hogy közösséget alkotva tartalmas
életet élhessenek.
Telefonszámaink.
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk
hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője
és dolgozói
A
püspök atya jóváhagyta a
Képviselőtestületünk temetővel kapcsolatos
határozatát, mely szerint a temető tulajdonát
az Önkormányzatnak adjuk át. További
információt később.
A Karitász gyűjtés 187.000 Ft. Volt. 40%-a
helyben, 60%-a egyházmegyei célokat szolgál. Isten
áldja meg mindazokat, akik a
legkisebb összeggel is segíteni akartak a náluk
szegényebbeken.
Köszönjük a Kalásznak, de a többi
közösségnek, híveknek
segítségét, amellyel az András
napi búcsúnkat, és egyben a papi
hivatásokért való közös
kerületi imádságot szebbé tették,
és a résztvevőket szerény agapéval
megvendégelték.
Köszönet különösen is Tóth
Kálmán, Bp-Szent Rita templom
plébánosának, aki 1993-1994-ben volt Vadkerti
káplán, és vállalta, hogy
Búcsúnkat jelenlétével,
közösségi, apostolkodó életre
buzdítással tette
gazdagabbá, tartalmasabbá.
Emlékeztetőül:
Karácsony I. napján:
éjfélkor,
8 – 10 óra
Karácsony
II. napján: 8 és 10 óra a
szentmisék időpontja
December 31-én este 6 órakor
Szilveszteri Hálaadó szentmise
Éjfélkor
rövid szentségimádás, az újév
kezdetén Isten áldását kérjük
családjainkra,
egyházközségünkre, és az egész
világra
Január 1. Újév napja,
parancsolt ünnep, az új esztendőt
Isten nevében, szentmisével kezdjük,
ne súlyos bűnnel,
mise mulasztással.
Újév első hetében az
elsőpéntekes betegeket fölkeressük.
Vízkereszt: Jan. 6-a, Minden
szentmise elején VÍZ megáldás,
szenteltvíz hintéssel
Janiár első napjaiban
szívesen fölkeresem azok otthonait, akik lakásukat
akarják megáldatni, főleg az új lakásokra
gondolok. Ne vendéglátásra
készüljenek, előre megbeszélt
időben szívesen meglátogatom most is és
máskor azokat, akik igénylik.
Nem
szokásom a falu-járás, de ahová
hívnak, és az időpontot egyeztetni tudjuk,
szívesen elmegyek.
Január
közepén (kb. jan. 23) lesz náluk az ÖKUMENIKUS
IMÁDSÁG. Pontosabb időt hirdetésben
jelezni fogjuk.
A
még mindig csak előreláthatólag január
5-én várható püspökszentelésre
Buszt
szervezünk, hiszen votl káplánunk Dr. Székely
János atya szentelésére sokan
szeretnének elmenni.
A
Budai Vár I. épületében a
hirdetőtáblán kiírt időben és módon
megtekinthető
Vaszary János képkiállítása, ahol
látható templomunk főoltárképe: Szent
András
alakja is.
Keresztelt(ek):
Halottaink:
Szentségimádások beosztásai
Imaórák
Minden hónap 13-án az esti
mise előtt 5-órától FATIMAI SZŰZANYA
TISZTELETÉRE.
Minden hónap első vasárnap
15-16 óra között Rózsafüzér
Királynője
tiszteletére és titokcsere .
1. kedd
-
2. szerda
-
3. csütörtök
-
Kovácspál János, fia János, veje
Bartók László és a családok
halottaiért
4. péntek
-
Mrekvicska János, szülei, apósa, anyósa,
és hozzátartozók
-
Raduly József, felesége Kovács Mária
5. szombat
-
Kakas és Boda család halottaiért
-
Murányi István 2. évforduló,
felesége Komlós Ilona, szüleik, élő és
elhunyt
hozzátartozók
-
Kurfis Ignác és élő és elhunyt
hozzátartozók
6.
vasárnap -
Majer István, szülei, anyósa, apósa,
és a Fábián családért
-
Varga Szilárd, felesége Erdős Margit, gyermekeik,
Jakubecz és Németh család
halottaiért
12. szombat -
Halaj Ferenc, 2 testvére, szülei, apósa,
anyósa
-
Hustyava, Urbán és Jakubecz család
halottaiért
-
Murányi István, felesége, gyermekük
István, szüleik, és hozzátartozók
13.
vasárnap -
dr. Boda János 10. évforduló, Szabó
János, felesége Boda Ilona, Vitéz János,
és
elhunyt családtagok
-
Szűcs Ferencné 1. évforduló és férje
-
Bozsonyik Józsefné szül. Mák Ilona 1.
évforduló
14. hétfő
-
Boda Gyula, felesége, fia és szüleik
15. kedd
-
16. szerda
-
17. csütörtök
-
Boda Kálmán, szülei, veje, Boda és
Valkó család halottaiért
18. péntek
-
Szabó Károly, felesége Hives Margit, 2
gyermekük, vejük és a család
elhunytjaiért
19. szombat -
Súth Antal, felesége Bicskei Anna, fiuk, szüleik
és unokavejük
-
Péter István, Boda Gergely hősi halott, szüleik,
hozzátartozók és Kovács
Gergely
-
Deszpót Mihály, szülei, testvére és
hozzátartozók, Csabák János, 2
felesége,
fia és veje
20.
vasárnap -
Kopcsák János Tamás és a család
elhunyt tagjaiért
-
Kovács Károly, felesége, 3 gyermekük, 3,
vejük és hozzátartozók
21. hétfő
-
22. kedd
-
23. szerda
-
24. csütörtök
-
25.
péntek -
Szabó János, szülei, testvérei, Kaba
család elhunyt tagjai (alapítványi)
26.
szombat -
Tomis István 2. évf. felesége Péter
Erzsébet és szülők, hozzátartozók
-
Kristóf Józsefné szül. Antal Mária
és apósa
-
Kordics Gyula, felesége Paulicsek Margit, leányuk
és vejük
27.
vasárnap -
Csernák és Zöllei család halottaiért
-
Csabák István, szülők, élő és elhunyt
hozzátartozók
-
Boda és Berta család halottaiért
28. hétfő
-
Dósa János 4. évforduló, édesapja,
apósa, anyósa, sógorai és nagyszülők
29. kedd
-
30. szerda
-
31. csütörtök
-