Mindenszentek
ünnepén azokra gondolunk, akik
Istennél vannak a mennyben, tehát szentek. Vagy
azért jutottak a szentek közé,
mert tökéletessé váltak haláluk
pillanatáig, vagy azért, mert a
tisztítótűzben
kiegyenlítették Istennel szembeni
adóságukat. Ezért nem értük, hanem
közbenjárásukért imádkozunk. Nem
tudhatjuk biztosan, de minden valószínűség
szerint hozzátartozóink közül is vannak ilyen
névtelen szentek. Azért, ha
imádkozunk értük a sírjuknál, akkor
most forduljunk hozzájuk ehhez
hasonlószavakkal: „Szüleink, testvéreink,
gyermekeink, ha a mennyországban
vagytok, járjatok közben a mennyei Atyánál,
hogy halálunk után boldogan
találkozhassunk odaát.”
Halottak
napján viszont azokra emlékezünk,
akik még a tisztítóhelyen szenvednek. Az isteni
igazságosság börtöne ez. Tűz ég
benne, amely megtisztít a földi élet minden
salakjától. Hisz emberek voltak,
egy életen át sok minden tapadhatott a
lelkükhöz. Ezeket Isten igazságossága
tűzzel égeti le róluk. Magukon már nem
segíthetnek, de az isteni irgalom úgy
intézkedett, hogy mi, itt maradt szeretteik
segíthetünk rajtuk: lerövidíthetjük
szenvedésüket, és hazasegíthetjük őket a
boldog mennyországba. Szívtelenség
volna minden rendelkezésre álló eszközzel –
rózsafüzér és más
imádságok, jó
cselekedetek és szentáldozás, szentmise és
búcsúnyerés- nem segítségükre
sietnünk. Ha ezeket a hathatós eszközöket nem
használjuk fel, hiábavalóság a
tömérdek virág és a megannyi gyertya. Nem
mások azok így, mint a barátok
szemébe és a világ előtti porhintés.
Szinte
lehetetlen, hogy ezen a napon ne
forduljon meg a fejünkben, hogy egyszer a mi otthonunk is lehet a
tisztítóhely.
Akkor mi is hiába fogjuk várni az itt maradott
szeretteink hathatós segítségét,
ha most gyermekeink nem látják és tanulják
meg tőlünk, hogy komolyan segíteni
akarunk halottainkon.
A
török időben sok magyar került fogságba.
Innen azok szabadultak, akiért váltságdíjat
küldtek az otthon maradottak.
Havonta egy alkalommal olvasták fel a hazulról
érkezett leveleket. Mindenki
remegve várta az érkező
váltságdíjat. A tiszt olvasta fel a leveleket.
Feleséged jól van, egészséges, de
kiváltásod értékéről szó
sincs benne. Másik
esetben azt írták, hogy férjhez ment a fogoly
lánya. Házat kell neki építeni,
ami nem kevés pénz. Ezért nem jutott
váltságdíjra. Velünk nem törődik senki,
sóhajthattak fel foglyaink. Ám egy szegény
öregembernek is érkezett levele. Ő
már nem is gondolt kiváltására, ám
felesége sorait hallva megkönnyebbült a
szíve. Drága Öregem! A könnyeim nem
száradtak fel elviteled óta, írja az
asszony. Nélküled mit ér az élet. Ne
haragudj, de eladtam kicsi házunkat, és
itt küldöm váltságdíjként
küldöm az
árát. Nem baj, ha nem is lesz házunk, de te velem
leszel öreg napjainkban, ami
mindennél fontosabb.
Gondolhatjuk,
hogy micsoda örömhír volt ez az
öregember számára!
November
elején ez a kis történet elevenedik
meg a tisztítóhely foglyainak életében is.
Halottak napján vagy annak közelében
postát kapnak tőlünk, közeli
hozzátartozóktól. Ó, mennyire
várják ezt a napot!
És milyen sokan csalódnak közülük, ha csak
a feldíszített sírról kapnak
üzenetet. Csak ennyi? Kérdezhetik fájdalommal.
Számunkra, akik az isteni
igazságosság börtönének vagyunk foglyai,
váltságdíjat nem küldtetek? Ezt
kérjük, ezt várjuk egész november tőletek,
amikor az Egyház imájával kiálltunk
felétek: BARÁTAINK, LEGALÁBB TI
KÖNYÖRÜLJETEK RAJTUNK!
/átirat
araditól/
A
halál a felvilágosodás óta a fehér
ember
társadalmában tabutéma, melyet lehetőleg
kerülni kell. A modern ember általában
úgy tesz, mintha örökké élne és
az anyagi világ bősége, és kényelme
felülbírálná
a teremtés rendjét. A pogányság és a
hitetlenség terjedésével a liberális
alapjogok legfontosbbika lett az
önmegvalósító boldogság keresés
joga. Ezek a
magukat modernek valló emberek nem tudnak mit kezdeni a
halállal, nem illik
bele a világképükbe, pedig a média minden
formája teli van halál hírekkel.
Mi
keresztények a jó halál kegyelméért
imádkozunk, s alatta elsősorban azt értjük, hogy
sorsunk földi fája ne a
kárhozat, hanem az üdvösség felé
dőljön. Közönségesen azonban a jó
halálnak a
gyors és fájdalommentes halált tartjuk. Nem sokat
szenvedett, csak úgy elaludt
szegény és semmit sem érzett hangzanak
megnyilvánulásaink. Amióta nem otthon,
családi körben búcsúzunk el az élettől
és szeretteinktől, elveszett a halál
természetessége és komor
méltósága is. Utolsó pillanatban idegen
kezekre adjuk,
szakértőkre bízzuk a haldoklót, sokszor még
annak akarata ellenére is, mert
félünk a szenvedés
megosztásától és felelősségtől,
hiszen hátha… Hátha mégis
segít rajta az orvostudomány. Ez a gyáva
képmutatás egész rendszerünkbe beette
magát, ezért van az, hogy orvosok, ápolók
hitegetik a beteget a gyógyulás
reményével. A remény valóban
gyógyít és sokszor tesz csodákat
akár csak az erős
hit.
Mi pedig, akik
előbb vagy utóbb szintén
meghalunk, nem szívesen gondolunk saját
halálunkra. Igyekszünk kerülni annak
még a kósza gondolatfoszlányát is, vak
önzésbe, ostoba önálltatásba
menekülve a
kínos tény elől. Korunk népbetegsége, a
rák, melynek puszta említése vagy
gyanúja is rettentő érzést kelt sokunkban. A
lassan és orvul pusztító kór, az
egyre növekvő daganatok rémképe és a
reménytelen terápia elhúzódó
gyötrelmei
belénk ivódnak, mintha más halálos
betegségek nem járnának éppen ilyen
borzalmas tünetekkel és következményekkel. A
különbség csupán annyi, hogy az
előbbi esetben jól behatárolható a végső
időpont, melyet a beteg is megérez.
Nos, én úgy vélem, Isten különleges kegyelme, ha valakinek olyan véget szán, mely elég időt hagy számára ahhoz, hogy földi dolgait elrendezze, s tiszta szívvel, hívő emberként felkészüljön a nagy útra, „honnan még nem tért meg utazó”, Krisztus kivételével. Hitetlen ember számára persze változatlanul a gyors és váratlan halál a jó halál, melyet mint az utolsó villanást örök sötétség követ.
Mi,
hívő emberek, ne gondolkodjunk ilyen
primitív módon! A rákbetegek Isten kedves,
kiválasztott emberei, akárcsak a
vértanúk, mert Isten a lehető legtöbbet
nyújtja nekik, amit csak Ő adhat: időt.
Időt a szenvedés által történő
megtisztulásra, időt a búcsúzásra,, időt a
felkészülésre. Tudom, nehéz vigasz ez,
nehéz kegyelem, de a hívő ember számára
mégis az kell, hogy legyen. Segítsenek ebben nekünk
Lisieux-i Kis Szent Teréz
haláról írt gondolatai:
Nem halok meg,
az örök életbe megyek át.
Boldogan halok meg, mert érzem, ez a jó Isten akarata.
Azoknak a lelkeknek,
akiket annyira szeretek, sokkal nagyobb hasznára lehetek
odaát.
Nem
félek a betegség szenvedéseitől, sem a
haláltusától, akármilyen nagyok is legyenek
azok. A jó Isten mindig mellettem
volt és gyermekkorom első éveitől kezdve kézen
fogva vezetett. Bízom benne. Meg
vagyok győződve, hogy halálomig is segíteni fog engem.
Örülök
a halálnak, mert az az isteni akarat
megnyilvánulása számomra. Ahhoz kell nekem
megadás, hogy éljek, meghalni- ez
csak örömmel tölt el engem.
(Szszp
nyomán)
(részletek)
Szívemben októberi
gyász van
az októberi fák alatt.
Ha nem segíti vinni senki,
összeroskad a gyász alatt…
A fák felett egy véghetetlen,
szikla-szívű kaszás arat.
Elmúlás keserű
pecsétje
véresen ég a lombokon.
Régi fájdalmak, régi gyászok
érintik meg a homlokom.
Régi október vérpecsétje
vöröslik át a gyászokon.
Az ítélet már meg van
írva:
Nem egy halál, de száz halál!
Minden tavaszt új ősz kövessen,
míg aratni valót talál.
Mohácsot Tianon kövessen!
Nem egy halál, de száz halál!
Hát nincs, ami erőt leheljen
belénk, borús magyar szívek?
Ó, mégis! Szomorú szívemben
egy drága talizmánt viszek.
Ez tartja csak a lelket bennem,
ez a diadalmas: Hiszek!
Hiszek! Meghaltunk már ezerszer
s még ezerszer meghalhatunk
de szenvedés tüzében edzve
annál inkább vagyunk! Vagyunk!
Hiszem: Ha ezerszer halunk meg,
ezerszer is feltámadunk!
Szívemben októberi
gyász van,
de ragyogó húsvéti hit,
és a hitben feltámadás van!
Élni erőt innen merít,
s merítsen a szív minden gyászban!
Én hiszek a feltámadásban.
Higgyetek a feltámadásban!
( T.E. 1929 )
Szentírás
vasárnap jutott el szerkesztőségünkbe A Szív
újság 1944. augusztus 26-i
számának egy részlete, ahol „ Zúg
már az orgona „ címmel a templomi jelenlétünk
esettanulmánya olvasható. Sokan azt gondolják,
hogy e régi írás biztosan idejét
múlta már, ám ha végig olvassuk,
netán egy -egy csoportban magunkat látjuk
megjelenni, már nem volt kidobott idő, hisz a felismerés
akarattal párosulva a
változtatás alapja.
Mindannyian valljuk, hogy a szentmise
keretében a legszentebb áldozat megy végbe az
oltáron. Itt van a mi falunkban,
a mi papunk kezében a megtestesült Isten! Mózes
dermedten megnémult az égő
csipkebokor előtt, mikor előtte megjelent az Úr. És
minálunk…? A mi
templomunkban…?
A gyermekek
éppen nem némulnak meg az
oltár közelében! Ott tárgyalják meg a
tegnapi focimeccset (legújabb
számítógépes játék
variációit), most döntik el csendes
ökölvívással, kinek is
van igaza.
Szegény
Jézus, hát ilyen gyermekeké lesz az
Isten országa…? Olyanoké, akiknek fontosabb a labda, a
számítógép, mint Te
magad. Ki felelős ezekért az elkallódott
gyermekekért…?
Legények,
férfiak. Másutt ügyesen
forgolódnak, táncolnak, tanácskoznak. Jó
gazdák, jó édesapák. Itt a templomban
szétvetett lábbal, merev tekintettel néznek a
levegőbe. Nem haragszanak Istenre,
de nem tudnak Vele beszélni.
Pedig mit is
mondanak arra a legényre, aki a
lakodalomban csak a száját tátja…?”
Málészájú.” Még a nóta is
így csúfolja.
Isten lakomája, a szentmise pedig teli
bámészkodó emberekkel.
Jó
öreg nénikék. Övék a fő hely. Mintha
övék lenne a templom. Míg az oltárnál
folyik a szertartás, a rózsafüzért
morzsolgatják, litániákat, kilencedeket
mormolják.
Isten
áldja meg őket minden Miatyánkért, de
rózsafüzért lehet máshol és
máskor is
imádkozni! A Kálvária szent
áldozatában részt venni csak itt lehet.
Miért nem
imádkozzák a szentmisét?
Leányok. Nem bántjuk őket, hisz
szép számmal vannak. Nem tudjuk azonban
megállni, hogy meg ne kérdezzük: Ha nem
néznék meg új ruhájukat a fiatalemberek
és a többi irigy, sóvárgó lány,
akkor is eljönnének- e misére?
Szőke
kis lurkó.
Imádkozik hol az
édesapja, hol pedig az édesanyja ólében.
Nehezen idomítja száját a szent
szavakhoz. Mekkora áhítat! Válla felett
belekacsintunk az imakönyvébe: mit is
imádkozik? Már látjuk: a hajadonok
imáját, meg imádság a jó
férjért…
Talán
a jó Isten is mosolyog a kicsikén…
Leventék ( ma szentségekre
készülők). Erős, izmos nyíltszemű
fiúk(lányok). Itt vannak hiánytalanul, amit a
kiosztott matrica is tanúsít. De
bámész tekintetük elárulja, hogy
szívesebben lennének bárhol másutt.
Mert
nem elég csak parancsra szentmisére menni. Ahogyan
munkakörhöz igazodóan
képzett embereket ültetnek egy-egy munkahelyre,
éppúgy kellően képzett ( pici
gyermek és a szülők kezdettől együtt a templomban)
fiatalokat irányítsunk a
templomba, nehogy a szentmise áldozat kárba vesszen!
Fenn
a kóruson a kántor énekel. Éppen
egy régi, érzelgős és idegen
gyártású
fércmunkát. Közben élvezi tulajdon
hangját. Az a meggyőződése, hogy mások is
élvezik, mintha színházban lennének.
Azért vigyáz is, hogy más ne tudjon vele
énekelni, hadd érvényesüljön
egyedül!
Ó,
ha feltámadnának magyar őseink, akik talán
épp ebben a templomban közösen,
együtt énekelték ősi, tiszta szent magyar
énekeinket…Hej, de akkor sok kántor
többet nem merne orgonához ülni…!
Értelmiség. Szabályos késéssel
megérkezik a szentmisére. Így
látható és feltűnő az érkezése.
Illendően és feszesen leüli a szentmisét.
Minthogy a vélt úri modor szerint imakönyvet
használni nem illik, azért
fegyelmezett unalommal néz a levegőbe. Olyan ez, mint mikor az
új gazdag
illendően nézi és csodálja a művészi
festményt, igaz nem ért hozzá és
halálosan
unja azt.
Így
bizony unalmas a szentmise fiatalnak és
idősnek, inkább szőlőjében kapál a legény.
Jó, hogy az ősi hagyomány, főleg a
falvakon, templomba hajtja a lelkeket. TŰRHETETLEN ÁLLAPOT! Itt
valamit, másra
nem várva és mutogatva, tenni kell! A lehetőség
mindenki számára adva van a
kisebb és nagyobb közösségekben.
Szálljunk hát ki a langyos vízből és
papír
keresztényi mivoltukat helyezzük a másokat
szolgáló, folyamatosan cselekvő
keresztényi állapotba.
„Nascentis
patriae Splendor Eximie! – Ó, születő haza
Tündöklő csillaga!” – így köszönti a
régi magyar himnusz Szent Imrét.
Szent
István mellett, aki megteremtette a hazát, ott áll
Imre is! A nagy ideál
mellett, aki megmutatja, mit tesz magyarnak lenni, ott áll Szent
Imre és még
valamit mond, valami szükségeset. Tanulmányoznunk
kell őt is, hogy lássuk,
merre visz az út, hogyan kell továbbépíteni
a szent istváni alapokon. Alig
valami az a történelmi adat, amit tudunk róla. Szent
Imre erőteljes, férfias
jelenség volt. Kétféle vér egyesül az
ereiben, mindkettő a hősiességnek, a
hivatásnak a hagyománya. Az apai vér
Árpád vére. Nem lehet kétséges, hogy
az
uralkodó, hadvezér, diplomata Szent István az ő
trónusának várományosát is
uralkodónak, hadvezérnek és diplomatának
nevelte. A másik hagyományt az
anyatejjel szívta magába: anyja Gizella, maga is
szentéletű Boldog. Imre
hétéves korától tizenöt éves
koráig Szent Gellért mellett nevelkedik, a szent
olasz, a tudós teológus és író, a
rengetegbe vonuló remete, a nagy püspök, a
későbbi mártír mellett. Tizenötödik
évétől aztán édesapja veszi maga
mellé.
Szent István Intelmeiben tisztán látjuk, hogy a
magyar király azt akart nevelni
belőle, amire legnagyobb szüksége volt: méltó
utódot, igazi keresztény királyt,
- ami ő maga akart lenni. Természetesen katonának is
nevelte. De nemcsak
harcosnak, hősnek és minden tudománnyal ékesnek,
hanem mindenekelőtt buzgó
kereszténynek, jámbornak nevelte. Huszonhárom
éves korában Szent István befejezettnek
látta nevelését. Ekkor nemes királyi
nemzetségből való leányzót szerzett neki
hitvesül.
Minden
jel arra mutatott, hogy a nagy apánál nem kisebb
fiú következik a trónon,
amikor egyszerre csak váratlanul, vadászaton, vadkan
oltja ki életét. 1031-ben,
24 éves korában meghalt, utód nélkül.
Csonkának látszik ez az élet, úgy
érezzük, itt valami nincs befejezve, itt valami titoknak
kell lappangania. És
ekkor, kevéssel a herceg halála után előáll
a fiatal özvegy és elmondja Szent
Imre szüzességi fogadalmának és
testvéri házasságuknak titkát. Tudjuk, hogy
Imre nem volt egyetlen fia apjának. Tudjuk, hogy volt több
testvére is, egyet,
Ottó bátyját név szerint is ismerünk.
Nem ő volt kezdettől a trónörökös, nem
lehetetlen az sem, hogy őt szülei eleinte papnak vagy szerzetesnek
szánták.
Csak azt nem értjük, hogyan tarthatott ki e mellett a
kemény elhatározás
mellett akkor is, amikor már egyetlen fia lett apjának,
egyetlen reménysége
nemzetének. Imre tudatos következetességgel
kitartott fogadalma mellett, s az úristen
a kor halállal ráadta a szentesítést Imre
elhatározására.
Imre
valami nagy jót akart elérni fogadalmával,
nagyobbat, mint az a vesztség, amely
áldozatából származott. Mi ez a legnagyobb?
Egészen biztos, hogy nem akarhatta
ezzel a magyarságnak azt mondani, hogy mindenkinek a
szüzességi fogadalom az
Istenhez vezető útja és így kell élni
mindenkinek. Maga az evangélium is csak
azoknak szánja ezt az utat, akik érteni tudják.
Mi
az értelme a szüzességnek? A keresztény
szüzesség a legmagasabb rendű hősiességet
mutatja meg.
1/ Mindenekelőtt a szent elégedetlenséget jelenti. Jelenti azt a nyugtalanságot, mely nem tudja beérni azzal, ami van, hanem különbet, többet, nagyobbat akar. Valami jót, valami szépet odaad valamiért, ami nem kötelesség, ami még jobb, ami még szebb. A kisebb jóról lemond a nagyobb jóért. Szent Imre azt mondja: többre születtünk, nagyobbat akarjunk! Ez az ő első nagy tanulsága: hősiesség, mint nagyot-akarás!
2/
A keresztény szüzesség másik értelme:
a szabadság. Az ember egyre képtelenebbé
válik mindenre, ami erőfeszítést
kíván, ami szép, ami nagy, ami nemesen emberi.
Imre tanítása: Lelkek vagytok, - harcoljátok ki
magatoknak az uralmat testetek
felett, - ki-ki a maga módja és mértéke
szerint. A lélek az úr a test felett: a
szüzességben. A lélek az úr a test felett: a
tiszta, termékeny, keresztény
házasságban. A lélek az úr a test felett: a
becsületes egész munkában. A lélek
az úr a test felett: amikor nem nyúlunk a
máséhoz, olyankor sem, ha nem venné
tudomásul senki. A lélek az úr a test felett: ha
az elv, az eszme, a kötelesség
kedvéért áldozatot hozunk, akkor is, ha
könnyű volna kibújni alóla. Ezt jelenti
a lélek szabadsága.
3/
A keresztény szüzesség harmadik értelme:
odaadás és szolgálat. A szolgálat
mindenki számára más és más. A
családanya számára: családja. A
férfi számára
egy gondolat, egy eszme, haza, egyház, társadalom,
felebarát. Mindenki tudja,
mi a hivatása, Isten állította bele
küldetésébe, munkájába,
mesterségébe,
családjába.
Harcosok
nem mind lehetünk, vértanúknak aligha kell
lennünk, holtig való fogadalmas szüzességre
csak kevesen vannak kiválasztva, de a keresztény
lélek hősiességére mindannyian
hivatva vagyunk: hogy egyre jobbra, többre törjünk, hogy
úrrá legyünk
önmagunkon, hogy önérdek, kényelem, sőt – ha
kell – egy ellenséges világ
ellenére is vállaljuk becsületes, tevékeny
szolgálatát annak, amit jónak,
nagynak, szentnek, keresztény és magyar eszmének,
értéknek megismertünk.
Kell-e
nekünk valami éppen ma égetőbben, mint ez a
lelkület? A hősi ideálról lemondó
világ a romlás felé hanyatlik, a pusztulás
felé. Jobbra is, balra is,
mindenfelé új világok csíráznak,
új kísérletek próbálkoznak.
Államok, népek,
eszmék roppant áldozatokat kívánnak
híveiktől, kemény, fegyelmezett életet
írnak elő, igénytelenséget, hősiességet
követelnek. Férfiak, nők, ifjak százezrei
és milliói talán nem is tudják, hogy
miért teszik, talán vak tömegerők
dolgoznak bennük, talán félre is vannak vezetve,
talán nem is alkotásra, hanem
rombolásra használják fel
rövidlátó hősiességüket, - de
mégis vállalják a nagy
áldozatot. Fel van téve a nagy kérdés
hazánk számára is: ebben az omladozó, de
újjászületni készülő világban
lesz-e hely számunkra, lesz-e bennünk is hősies
lélek, kultúra-teremtő áldozatok
vállalására?
Nekünk
eszmékért nem kell idegenekhez fordulnunk: tisztán
áll előttünk Szent István
útmutatása, de már nem elég őt
megérteni! Az ő követéséből megszületett
Magyarország, de újjászületni a Szent
Imre-ideálból fog.
„
Szállj dalom, szállj, gyenge kis madár.
Határokon
túl, a Hargitáig szállj!
Bátorítsd
a csüggedőt, vigasztald a szenvedőt!
Krisztus
soha el nem hagyja Őt!”
Ugye mennyire rohan az idő? Nemsokára
itt az
Advent. Advent, hangverseny az öröm vasárnapján
és karácsony. Már több, mint 10
éve így van ez nálunk. Bár nehéz
idők járnak felénk, de ez sem gátolhat meg
szereplőket, támogatókat és
megajándékozott hallgatókat abban, hogy folytatódjék e szép
hagyomány. Mert a
dalokat nem lehet palackba zárni. Azoknak hallatszani kell
egészen a Hargitáig
és még azon túl is. Természetesen ha
akarjuk!
Ugye
akarjuk?
A HANGVERSENY tervezett
időpontja:
2007. 12. 16. Vasárnap du. fél 5-től
Helyszíne
most is a templomunk.
Az
elhangzó művek vezérfonalát most is a
Rózsavölgyi Márk Zeneiskola tanárainak
és diákjainak előadása képezi, de mindig
nagyon várt a pedagógusi énekkarunk, az
iskolánk énekkara, Dalegylet, helyi és
környékbeli énekkarok szereplése.
Szereplésüket kérem Gyimesi
tanár úrral egyeztessék november 15-ig, hogy a
program
időben összeállítható
legyen.
A
hangversenyre belépőt most sem szedünk, de
a szereplők jelképes támogatásához minden
adományt ( sütemény, pénz,
szervezésbe besegítés, stb) örömmel
fogadunk. Felajánlásaikat a megjelenéstől a
hangverseny időpontjáig megtehetik Beke László,
Fábián András, Gyurcsek Gyuláné
és Molnár János szervezőknél.
Szerepvállalásra
buzdítva az újabb
adományozókat ismét megköszönjük
2006. évi támogatóinknak: Érsekvadkert
és
Vidéke Takarékszövetkezet, Önkormányzat,
Egyházközség, Érsekvadkert
Jövőjéért
Alapítvány, FIDESZ 4. vk. Vezetése,
Ny.Nógrád COOP, Édimodul Kft, Fater Bt,
Sági Péter, Mede Zoltán, Fehér Tibor, Halaj
Ferenc, Zsiga László Kolping
Család, Horváth Lajos, Beke butik, Nagy József,
Valcz László, Vadkerti
Harangok, Fábián család, Major
család és a névvel itt fel nem
tüntetett segítő, akik oly sok és együtt
ünneplő felebarátunknak szerzett
boldog perceket
Az Úr, nem azt fogja
kérdezni bőröd színét. Inkább a
jellemedről és tulajdonságaidról fog
kérdezni.
Isten
veled Szűz Anyánk, Mária, szomorúak
vigasztalója, keresztények reménysége,
angyalok és szentek legszebb királynéja.
Óh, mily szomorú a lelkünk, hogy ezt a
kedves helyet itt kell most itt kell hagynunk. Milyen édes volt
szent színed
előtt térdelni, ahol pártfogásodért
könyörögve, szent áldásban
részesültünk.
Köszönjük égi jó anyánk, Magyarok
Nagyasszonya, lelkünket elárasztó, nagy
szeretetedet. Köszönjük jóságodat, mely
mennyei harmatként csepegett fájó
szívünk sebeire. Boldogok vagyunk most mindannyian, hisz e
szent helyen Veled
közösséget alkotva imádkozhattunk
magunkért és másokért, papokért
és
családokért, élőkért és
holtakért, a nemzetünk
felemelkedéséért.
Isten veled
Szűzanyánk! Isten veled és fogadd
hálakönnyeinket, mellyel zarándok utunkat
megöntöztük és megöntözünk a
jövőben
is.
Jézus,
Mária, József! A ti védelmetek alatt
akarunk hazaérni családjainkba, hogy
részesíthessük otthon maradt szeretteinket
búcsúi áldásodban.
Nagyasszonyunk,
hazánk reménye, óvd meg ezt a szent helyet minden
veszedelemtől. Adj erőt a
képed előtt szolgálatot teljesítő atyáknak,
hogy soha ne szűnjön meg itt a
legszentebb áldozat, a szentmise, bemutatása.
Óh Mária, édesanyánk! Botlásainkért ne vess meg! Vegyél bennünket továbbra is pártfogásodba, hogy közbenjárásod által az örök élet részesei lehessünk. Amen.
„Magyarország,
Nagyasszonya!
A
mi sorsunk, bús- mostoha.
Sötét
az ég, a kín éget,
Ne
hagyd a Te magyar néped!
A
szentkút csillaga énekkönyvben olvasható
fenti sorok ma sem vesztettek aktualitásukból. A
médiáink butító törekvései, a
„ nagyjaink” hazugságainak ára sok embert taszít a
megalázó létszint küszöbére.
Ám a hit csodákra képes, amit a Magyarok
Nagyasszonya búcsún is
megtapasztalhattunk. Az emberek egy-egy alkalommal össze tudnak
jönni nemzeti
kegyhelyeinken, hogy együtt imádkozzanak
családjaikért, egyházunkért és
nemzetünk felemelkedéséért. Október
7-én sem volt ez másképp. Már a buszokon
elmondott rózsafüzérek, a felzengő énekek a
búcsúra hangolódás jegyében a fenti
célokat szolgálták.
Buszaink
( 3 busz), együtt haladva érkeztek
meg a kegyhelyre. Öröm volt látni, hogy a közel
ilyen létszámban autókkal
érkezők csatlakozását az ott
összeálló keresztaljához, hogy
zászlóink alatt is
közösséget alkotva , körmenetben érkezzen
a különböző kis közösségekből
szerveződő nagyobb közösség a Szűzanya
köszöntésére, ami a bennünket
fogadó
ferences agyát is meglepett.
Nem
kívánok jegyzőkönyvet közzé tenni a
szentkúti búcsúról, de a
búcsún való részvétel
megosztásaként néhány gondolatot
megosztanék kedves olvasóinkkal.
Már a
fogadó gondolat is nagyszerű volt. A
többszöri „bérmálkozását”
büszkén valló „jótevőnk”
állítása, miszerint Mária
levette kezét Magyarországról, másokat
megtévesztő kijelentés. Ahol a szombati
gyalogos zarándoklat és püspöki mise
ellenére is ( szerencsésebb lett velük is
együtt ünnepelni), ilyen sokan fordulnak Égi
Édesanyánkhoz, ott Mária is ott
van és közben jár Szent Fiánál a benne
bízókért. Ugye ez nem jelent kéz
levételt?
Nem tudtuk ki
lesz a nagymise főcelebránsa.
Többen ki is jelentették, hogy ők nem a pap személye
végett, hanem azért akit ő
képvisel jöttek el e szent helyre. Máris
meglepetés ért bennünket, hisz Majnek
Antal, kárpátalji ferences püspök atya
tanítása által gazdagodhattunk
lelkiekben. Már maga a jelenléte arra hívta fel a
figyelmet, hogy magyarok a
határainkon kívül is élnek. Nekik is
Nagyasszonyuk és égi Édesanyjuk Mária.
Bármilyen
nehéz is az ő sorsuk, felettük is ott van keze, nekünk
pedig nem
szabad megfeledkeznünk Trianon ellenére is testvéri
mivoltunkról.
A
püspök atya tanításából is
néhány gondolat.
Általában a szentmiséken jóval több az
asszony, mint a férfi. Sokat
gondolkodott ezen a tényen míg az alábbi
felfedezésre jutott. Ugye mindannyian
olvassuk a Szentírást? Akkor nagyon jól
látható az, hogy az isteni kérésre az
NEM és az IGEN választ is asszonyi szájból
hallhatjuk. Éva által kimondott nem
következménye az eredeti bűn, míg Mária
igenje megváltásunkat hozta. Nem
véletlen hát az asszonyi fölény. De mi,
férfiak is törekedjünk nagyobb
jelenlétre, hisz mindkét három betűs szó
bennünket is érint.
A
körmenet most is csodás érzés volt.
Már-
már visszaért az élen haladó kereszt,
amikor a menetet zárók elhagyták az őszi
díszben pompázó szabadtéri szentmise
színhelyét. És mindenki énekelve,
imádkozva végig ment az úton, amit az
összetartozás jeleként is felfoghatunk.
Külön megtiszteltetés is érte
közösségünket, hisz három
testvérünk ( BI, ZG, BS
) vihette a Kegykép másolatát és
gyertyával hadhatott az Oltáriszentséget vivő
püspök atya mellett.
A mise
után sem rohantak haza az emberek.
Sokak által megvárt litánia után
közös búcsúzás a
Szűzanyától ( búcsú ima a
cikken kívül olvasható),visszaút
körmenettel a parkolóba. A konvojban történő
hazaérkezést a szentségimádás
végett nyitva lévő plébánia templomunk
meglátogatása követte. Az ott elhangzott ima, a
jövőbeni megismétlés igényével,
zárszóként tett pontot zarándoklatunkra
(Mátraverebély-Szentkút,
2007-10-06.)
Augusztus
17. péntek
Kedves
nénéink, bátyáink!
Heves járás beszámolóját
halljátok arról, hogy mi is történt tegnap.
Strandoltunk,
megint vasparipára ülhettünk, Csenge is velünk
volt. Ácsi, ácsi rakjuk sorba az
eseményeket! A várva várt napra a Hont
járás ébresztőjére riadtunk. Arnold
bátyánk reggeli tornája után bendőnket
megtömve vasparipáinkra pattantunk, s
meg sem álltunk Kemence vizéig. Bár erőnk
jócskán megcsappant az előző napok
megpróbáltatásai során, mikor vizet
láttak szemeink felfrissülve csobbantunk a
hideg habok közé. A kürtőskalács
kellőképpen meghozta mindenki étvágyát, s
végre nemcsak a megszokott konzervbe zárt csodát
ízlelhettük. A terítéken
szalámi és lekvár is volt. Vizes
fürdőkádunkat elhagyván ismét
csőcsikóink nyergében
találtuk magunkat, hogy itthon mi lássuk
vendégül az állandó varecásokat. A
fiúk bográcsban pörköltnek indult
babgulyást, a lányok párizsi szeletet
sütöttek hasábburgonyával. A konyhás
nénik mindkettőt tesztelték. (Megjegyzem,
pozitív visszajelzéseket kaptunk.)
Az
esti tábortűznél Jucus nénénk mentett meg a
medve elől, s ötleteket kaptunk,
hogyan járhatunk túl az ördög eszén.
Levontuk zászlónkat, hagy pihenjen az is,
s mi is nyugovóra tértünk.
Augusztus
18. szombat
Reggöl
útnak indútunk, minden őrs, amerre Látott, mer'
hát küdetésünk vót, megtunnyi
ősünk történetjét. Úgy vót, hogy
kinn köll aludnunk a sötét rengetegbe magunkba,
de a kisbírók jól
összeszervezkedtek
a hátunk mögött, oszt estére
végülis mindenki egy helyre érkezett meg.
Megnyársaltunk
kóbászkánkat, osztan möghallgattuk, mit
derítettek ki az őrsök a mi nagy
elődünkrő' Baden-Powellről. Ti tudtátok, hogy mán
150 éves lenne, ha élne, de
hát manapság mán nem élnek ilyen
sokáig. Eztán a nagy külhonba járó
lejányaink,
akik nagy csirkész világtalálkozón
vótak, elmesélték mit láttak, hugy
vót az
odakinn. Majd a csillagos ég alatt leheveredtünk,
körbe a tűz köré, megvizsgáltuk
kinek az udvarába is áll ma éjjel a
Göncölszekér, meg a többiek, oszt
elaludtunk.
Folyt.
köv.
Kedden
esténkét felnőtt hittan van a
Cserkészházban. Gyertek minél többen, hisz ez
is alapja a jó keresztény és jó
magyar kolpingi jelmondatnak.
Az
egyesülethez való tartozás feltétele a
tagdíj rendezettség. Akinek elmaradása van
vasárnaponként ( vagy egyeztetés
útján más időpontban) rendezheti Zachar
Lászlónál.
-Végéhez
közeledik az elbontott estyi ház helyének
parkosítása és a csatlakozó
falfelület helyrehozatala. Van még munka. Keressétek
az alkalmat és
csatlakozzatok tevőlegesen is az épület
szépítő akcióhoz.
Mindenszentek
és Halottak napja lesz.
Szentmisék:
November
1. de 8-kor.
November
2. reggel 7-kor, papok,
kántorok,
harangozók, tanítók, képviselő
testületi tagokért. este fél 6-kor
rózsafüzér a
halottakért, 6-kor szentmise az összes megholtakért.
Síremlékek megáldását egyenként végezzük, bejelentés alapján október 28. és november 1. du. 2-től.
Mint már a vasárnapi szentmisén hallhattunk róla, a Szent Andrást ábrázoló, Vaszari János által festett, értékes oltárképünk februárig a Budai várban van kiállítva.
A váci szeminárim és a szécsényi ferences kolostor számára meghirdetett gyűjtés eredménye 272 000 Ft és 40 zsák burgonya, liszt, bab, olaj, dió, savanyúság, rizs, méz, hagyma, karalábé, cékla, tojás. Köszönjük a nagylelkű adományaikat.
November
12.
Szentségimádási nap. Ünnepi
szentmise de. 10-kor. Este 6-kor szentségbetétel.
November
30. templomunk búcsúja, ami egyben
körzeti szentségimádási nap. Az ünnep
du. 5-kor szentségimádással kezdődik,
amit ünnepi szentmise követ. Vendégünk
Tóth Kálmán egykori vadkerti káplán.
A
szokásos agapéra kérjük a
készületet.
Keresztelt(ek):
Fésűs
Korona Réka /Fésűs
Sándor – Kovács Melinda/
Boskó Noel Olivér /Boskó
Kornél – Hives Mirandola/
Kollár Máté /Kollár Péter –
Biró Mária Mónika/
Bozsonyik Balázs /Bozsonyik
Tamás – Kristók Krisztina Katalin/
-
Halottaink:
Zachar
János 1923
Kovács Józsefné Lipcsei
Valéria 1947
Őszi János 1917
Szentségimádások beosztásai
Imaórák
Minden hónap 13-án az esti
mise előtt 5-órától FATIMAI SZŰZANYA
TISZTELETÉRE.
Minden hónap első vasárnap
15-16 Rózsafüzér Királynője
tiszteletére és titokcsere .
1.
csütörtök -
2. péntek
-
3. szombat
-
Vitéz Ferenc (4. évf.) és Dr. Borsa Mihály,
szülők, élő és elhunyt
hozzátartozókért
-
Erdős István, fel. Boda Erzsébet, veje, unokája
és családtagok
-
Kovács Ignác 1. évf. és
hozzátartozókért
4.
vasárnap -
Czinege János, felesége, szüleik, fiuk:
István, menyük Borbála és elhunyt
hozzátartozókért (alapitványi)
-
Urbán Ignác, szülei és Kaba család
elhunyt tagjai (alapitványi)
-
Erdős János, neje Kopisz Mária és a család
halottai
5. hétfő
-
Szülőkért
6. kedd
-
Édesapáért
7. szerda
-
8. csütörtök
-
Kristók János, fel. Hives Katalin, szüleik és
vejük
-
Kristók János és szülei, Pinke Ferenc,
felesége Záhorszki Mária és szüleik
-
Erdős János, szülei, testvére Mária és
Halaj család halottaiért
9. péntek
-
Gréczi István, szülei, apósa, anyósa
és hozzátartozókért
-
Szrenka János, felesége Szabó Ilona, a Szrenka
és Szabó család halottaiért
-
Hornyák Kálmánné 1.
évforduló, férje és a család
halottaiért
10. szombat -
Holes Antal halálának 4. évfordulója,
élő és elhunyt családtagjaiért
-
Vitéz Sándorné Nagy Mária
halálának 10. évfordulója, férje,
gyermekei és
hozzátartozókért
-
Laczó János, apja és nagyszülei
11.
vasárnap -
Záhorszki János, neje Szabó Apollónia,
gyermekeik és vejeik, menyük és
hozzátartozók,
unokájuk: József
-
Csernák István, szülei és a Zöllei
család halottaiért
-
Pistyúr Károly, felesége, élő és
elhunyt családtagok
12. hétfő
-
13. kedd
-
14. szerda
-
Szabó István, felesége, gyermekeik és
Fábián Ignác, felesége és
szüleik
15. csütörtök
-
Varga János, násza Jakubecz Gergely és
hozzátartozók
-
Pinke Kálmán fel. Szabóki Rozália,
szülők, testvérek, nászuk Urbán Ignác
és
felesége
-
Dósa Jánosné szül. Csillag Ilona 1.
évforduló, férje, szüleik, élő
és elhunyt
családtagok
16. péntek
-
Hálából élő családért
-
Urbán Ignácné, férje és a
család elhunytjai
-
Pelle Andrásné Szúnyog Ilona, férje
és hozzátartozók, Murányi Lajosné
és Szabó
Mária és szüleikért
17. szombat -
Balogh Istvánné, szül. Kaba Ilona, férje,
és a családok elhunyt tagjaiért
-
Valcz Ferenc, fel. Boda Margit, szüleik, 2 menyük, Sors
Károlyné és férje
-
Murányi István, fel. Komlós Ilona, szüleik,
hozzátartozók
18.
vasárnap -
Csékei Lajos, fel. Képiró Mária, Homolya
Ignác, fel. Mák Anna és hozzátartozók
-
Pénzes Ilona, Péter András, neje Verebes
Ágnes, nagyszülők és hozzátartozók
-
Valkó Ignác, 2 fia, Valkó és Péter
család halottaiért
19. hétfő
-
Hálából, valamint élő és elhunyt
családtagokért
-
Fábián István, fel. Csillag Mária, menye
és szüleik
20. kedd
-
Záhorszki Gergely, 2 felesége, Csillag és Varga
Erzsébet
21. szerda
-
22. csütörtök
-
Boros Ernőné született Zsilkó Erzsébet
23. péntek
-
Sági József (4. évf.) fia: Attila, Czinege
és Sági nagyszülőkért
-
Macska Károly, felesége, násza,
nászasszonya és hozzátartozókért
-
Záhorszki János, szülei, anyósa,
apósa, testvérei
24. szombat -
Hálából 50. házassági
évfordulóra
-
Pataki András, a Pataki és Bimbó család
halottaiért, valamint Magyar
Mihálynéért
-
Nagy Lajos, fel. Molnár Ilona, fiuk, és menyük
és a család halottaiért, Konopás
József, fel. Paulicsek Margit és családtagok
25.
vasárnap -
Szabó Andrásné, 2 férje, vejük,
szüleik, testvéreik
-
Molnár István, neje Laczó Erzsébet,
szüleik és hozzátartozók
-
Vaszil Miklós és felesége, Novák
András és felesége, valamint Novák
László és
felesége hálából 40.
házassági évfordulóra
26. hétfő
-
27. kedd
-
28. szerda
-
29. csütörtök
-
Kiss András, élő és elhunyt
hozzátartozókért
30.
péntek -