Örök
időkre megfogadjuk, olvasható a szentély
oltár melletti freskó felirata. Eleink Szent Ignác
jelenlétében megfogadják,
hogy az állatvész megszűnése végett,
Ignác napját hálaadó ünnepként
megülik.
Változnak a korok, vele változnak az
ünneplési lehetőségek is, de az a szent,
akinek névnapján összejövünk a templomban,
változatlan.
Szent
Ignác 1491-ben a baszkföldi Loyolában
gazdag családban született. Akkor jelentéktelen,
égig érő hegyekkel határolt
kis falut mára már az egész világ ismeri.
Több szintes, könyvtárral is rendelkező
házukat népes gyermek had (13-an vannak) tölti meg
élettel. Ignác korán nősül,
ám feleségét hamar el is veszíti. Katona
lévén 1521-ben részt vesz Pamploma
ostromában, ahol egy ágyúgolyó
szétroncsolja jobb lábát. Xavéri szent
Ferenc
unokatestvére vállalja, hogy a sebesültet
hazaszállítja. Két hétig tart a
keserves hazaút és hosszú ideig a
gyógyulás. Ez idő alatt a Bibliát forgatja,
Jézus életével ismerkedik és sokat
imádkozik. Gyógyulását Isten
különleges
kegyelmének tekinti. Lelkigyakorlat írását
eredményező remetesége után tanulni
indul Barcelonába, Salamancába. Onnét vezet az
útja a Szentföldre, de ott a
hatóságok nem nézik jó szemmel
ténykedését és kiutasítják.
Visszatérve a
történelmi helyről ismét iskolába megy. Most
Párizsban az egyetemen tanul.
Vélhetően itt találkozik a reformáció
eszméivel is, ami saját elképzeléseinek
kialakításában is megjelenik. Elegendő a nemzeti
nyelven történő igehirdetésre
utalni, de erre utal az is, hogy a Jezsuiták minden
országban az ottani
szokásoknak feleljenek meg.
Ignác munkálkodása valójában a megtéréssel kezdődik. Elhagyja otthonát, hogy megkeresse az igazi otthont: Isten országát. Ez a halál közelségét megérző, attól azonban átmenetileg megszabaduló ember döntése. Megadatik számára az a kegy, hogy III. Pál pápa 1537-ben fogadja őt és jóváhagyja az általa rögzített jezsuita rend alkotmányát, melyben a példa Jézus, kinek példáját követve érhető csak el Isten országa. Az sem lehet kétséges, hogy a reformációt eretnekségnek látta, ám arra is rádöbbent, hogy a vallás igazi értékei nincsenek feltárva az egyszerű halandók előtt. Nem értik, nem tudják miről van szó. A krisztusi tanítás lényege került így veszélybe akkor és van veszélyben napjainkban is, ami a tévelygés jegyeit sugározza megannyi esetben..
A feladat adva
van. Elevenítsük fel és tegyük
élővé eleink vallási hagyatékát,
tanuljunk a fogadalmi ünnepünk szentjétől,
hisz mi is tanítványságra szerződtünk a
Bérmálás szentségének
vételekor.
(Én)
Ha
bemegyünk a templomunkba, és szét nézünk
a szentélyben, szülők társaságában
bölcsőben lévő kisgyermek látható. Nem
más Ő, mint a gyermek Szűzanya és
édesanyja Szent Anna. Biztos a látvány
alapján sokunkban elevenedik fel egy
régi kép, ami földi édesanyánkat,
nagymamáinkat éleszti fel tudatunkban.
Feléled a kép és elhangzik a
köszöntés irányukban. Ám mennyi
szülő és nagyszülő
nem tapasztalhat meg ilyen együtt érző gondolkodást!
Ezért, most Szent Anna nap
közelségében gondolatban keljünk útra
és köszöntsük azokat, akik elhagyottak,
pedig egy dolgos, tiszta életet, fiatalságot, szerető
szívet, dolgos két kezet
ajándékoztak férjüknek, családjuknak.
Mára megöregedtek, arcuk szépsége
ráncok
mögé rejtőzött és senkinek sem kellenek
már.
Köszöntsük
a várakozókat is, akik magányukban
mindig a kaput, kilincset figyelik reménykedve, hogy egyszer
csak valaki
szeretteik közül rájuk nyitja az ajtót.
A szenvedőket
is megilleti egy köszöntő szó,
mert az megtöri a betegséggel kettesben töltött
magányt és erőt ad számukra
annak másokért történő
felajánlásához.
A
„robotosoknak” is jusson egy jó szó, akik
már akkor is talpon vannak, míg a családjuk
szendereg. Korai kelésük által
szolgálnak ők késő estig. Félve, óvatosan
simogatnak ők gyermek arcot, tartva
attól, hogy az érdes tenyér idegenül hat
szívük virágának.
Azokat is
köszöntjük, akik vágyódva nézik
más
anyák boldogságát, örömét, akik
még a pihenésük szűkre szabott idejét is
munkára fordítják, hogy családjuknak
meglegyen minden, ami másutt megvan.
Köszöntsük
az élet továbbvivőit, akik a
sarjadó élettel a szívük alatt, a
teremtés csodálatos részesei. De azokat az
édesanya jelölteket is, akik szomorú szívvel
szemlélik mások beteljesült
anyaságát.
Köszöntsünk
mindenkit, kivétel nélkül,
egyforma, nagy szívvel. Nézzünk tévelygő
szemünkkel kereső tekintetükbe.
Hagyjuk, hogy szeressenek bennünket. Csodáljuk és
becsüljük meg bennük az
anyaság misztériumát. Kérjük, akarjuk
és tegyünk is érte, hogy még sokáig
éljenek. Éltükben legyen időnk arra, hogy
töredéket törleszthessük abból, amit
fogantatásunk pillanatától kezdve kaptunk
tőlük: a szeretetből.
Ha égve marad- kapcsold le,
Ha kiömlött – töröld fel,
Ha a földön van – vedd fel,
Ha kifogyott- töltsd meg,
Ha piszkos – mosd el,
Ha tele van – vidd ki,
Ha szomorú – öleld át,
Ha fáradt – altasd el,
Ha hiányzik – írj neki,
Ha kérdez – válaszolj,
Ha mesél – hallgasd meg,
Ha távol van – hívd fel,
Ha ünnepel – lepd meg.
És soha ne feledd:
összetartoztok.
Nevessünk együtt!
–
Hallotta
szomszéd? A
Jenő bácsit megharapta egy kutya.
–
Szegény!
És mi baja
lett?
–
Neki
semmi, de a kutyát
azóta is kezeli az állatorvos
alkoholmérgezéssel.
A gyöngyösi
vasútállomáson
egy diák megkérdi a vasutast:
–
Tessék
mondani, mikor megy
legközelebb Miskolcra vonat?
–
A gyors 5
perc múlva,
míg a személy másfél óra
múlva. Ennek ellenére én a személyt
javaslom.
–
Miért?
–
Mert az
itt is megáll.
–
Mondja
Kovács kolléga,
maga mit szokott csinálni, ha nem tud elaludni?
–
Számolok
háromig,
azután már alszom is.
–
Tényleg?
Háromig?
–
Háromig,
de előfordul,
hogy fél négyig is.
–
Miért
rakja a rendőr
hűtőbe a szőnyeget?
–
Azért,
hogy kirázza a
hideg.
Orvosok műtét közben:
–
Meddig
operálunk még?
–
Szegény
betegből alig
marad valami…
–
Operálunk?
Nem
boncolunk?
( Életpélda a mának)
Bocsássa
meg nekem a Kedves Olvasó, hogy első számú nemzeti
ünnepünk kimagasló
személyiségét, Szent István királyt
egyszerűen édesapának titulálom. Be kell
vallanom, hogy nagyon hosszú szellemi utat kellett megtennem, s
lelki
érlelődésen kellett átmennem, míg az
ifjú és bátor fejedelem, az ország-
és
egyházszervező király, a nemzetét védelmező
hadúr, a bölcs törvényhozó és
kíméletlen uralkodó férfi képe
bennem édesapává alakult át. Ez
utóbbi nem hogy
elhomályosította volna az előzőeket, hanem szinte
kiemelte azokat, értelmet
adva nekik. Ugyanis bármelyik tisztségét is
szemlélem önmagában, nagyon értékes
teljesítményhez jutottam el. Kimondva és
kimondatlanul is az a kérdés
motoszkált bennem, vajon István király honnan
merítette az erőt, mi volt az a
spirituális háttér, amely szinte valamennyi
művén átsugárzott? Nyilvánvaló volt
számomra is a jól ismert két hatalmas
forrás, melynek éltető vize egyetlen
folyóvá ötvöződött István
lelkében. Az egyik forrás
örökségét génjeiben
hordozta: fejedelmi törzsének sokat tapasztalt, okos,
megfontolt, bátor, tettre
kész, a testvér törzseket összefogni
képes, jövőbe tekintő, a változásoktól
meg
nem riadó, harcra és védelemre kész,
diplomáciai érzékkel megáldott
képességek
letéteményese volt. A másik forrás a
kiművelt keresztény hite volt, amely
mögött Szent Adalbert és tudóstársainak
tanító tevékenysége és
példás élete
állt.
Mindezeket
sokszor végiggondoltam István
királlyal kapcsolatban, de úgy éreztem, nem adnak
elégséges magyarázatot, mert
ugyanezekből a forrásokból sokan mások is
táplálkoztak, belőlük mégsem lett
hasonló egyéniség. Ami elvezet az istváni
titok nyitjához, a tudatosan vállalt
spiritualitáshoz, amelyet ő szíve-lelke
mélyén felvállalt, amely szinte minden
tevékenységét átjárva
spirituális értelemben is édesapa, atya akart
lenni és
vált is azzá.
Milyen az
édesapai lelkület?- Mindenek előtt
szerelmes és szeretetre kész, vagyis olyan
személyes magatartás, amely kinyílik
a másik felé, hogy közösen
megajándékozzák a „harmadikat”, akinek
képében saját
magukat látják viszont. Ez az
ajándékozás határtalan, egy életen
át tart,
leküzdve minden bajt, nehézséget, szenvedést,
még a halált is. Ezért dolgozik
az édesapa, épít házat, védelmezi,
táplálja, oktatja családját. Sok mindent
eltűr,
megbocsát, elnéz, de meg nem alkuszik, mert akkor mindent
veszni engedne, amit
szeretete nem enged meg. Az édesapa igyekszik
békében élni szomszédjaival és
más családokkal, mert tudja, hogy rájuk
szüksége van családjának, mivel mi
valamennyien egymásra szorulunk.
Miután
István király édesapai szeretetét
fölfedezem, megnyugvással szemlélem minden
tevékenységét. István király
lelkülete, fénye átsugárzik a XXI.
Századra, napjainkra is. Globalizálódó
világunkban az igazi atyai lelkület
jövő képet mutató, éltető erő,
boldogító valóság, ami a
halálnál is
erősebb.
/ KÉ-2006-BL./
Megpihenni!
Kikapcsolódni! Sokunk számára elemi módon
emberi felhívás egy hajszolt, olykor
egyenesen agyonhajszolt világban, ahol nekünk, magyaroknak
esetenként már nem
is két, de három műszakot is kell vállalnunk, hogy
megéljünk, főleg, ha
családunk van. Különösen időszerű Jézus
szava, ha a nyári szünidőre s vele a
nyaralásra gondolunk. A test és lélek
gyógyító orvosa mondja nekünk:”
pihenjétek ki magatokat egy kissé”- velem( Mk 6.31).
Tele van az
életünk nyugtalansággal.
Elintézni valónk mindig van. Ennek oka a
telhetetlenségünkben rejlik. Mert ha
elértünk valamit, még többet akarunk, s ha azt
is elértük, akkor még annál is
többet. Nyugtalan a mi szívünk villan be a Szent
Ágostoni gondolat bevezető
sora, ám a folytatás már nem tudatosul, miszerint
a szív nyugalmát csak
Istenben találja meg.
A nyári
program sokakat megtéveszt a
keresztények közül is. A megpihenés
jeligéje téves, ha úgy értelmezzük,
hogy az
erkölcsi normákat félre dobva, az evészetben,
ivászatban, nemiségben merülünk
el, hanyagolva (foghíjas templomi padok a felnőttek
sorában, az iskolások
nagyszámú távolléte) ünnepeink
megszentelését.
A
pszichológia nyugtató szere a „lazítani!”
felhívása. Itt volna hát a lazaság ideje?
Hiszen végre mobil telefon módjára
kikapcsolhatjuk a lelkiismeretünket is, gondolják ezt oly
sokan. Nagy
tévedésben élnek ők, mert igazán pihenni
csak nyugodt lélekkel lehet.
Felszabadult öröm csak rendezett lelkiállapotban
kézzel fogható tény mint a
családdal, baráti körrel, nyaralócsoporttal
töltött nyaralás
idején. Elrontott gyomorral senki sem ül ünnepi
asztalhoz, mert a test tiltakozik ellene. Lélek esetében
az elrontott gyomor
oka a bűn. Bűntudattal vajon valós-e jelenlétünk egy
felszabadultan derűs
társaságban? Lazítani? Az
idegeinket igen,
a lelkiismeretünket nem. Ekkor lesz édes íze a
kikapcsolódásnak, a nyaralásnak.
Pihenjétek
ki magatokat egy kissé…velem,
mondja Jézus. Már kezdjük sejteni olykor, hogy mit
is jelent ez a napi
teendőink kapcsán. Nem csörög a telefon, nem
érkezik az e-mailek özöne, a mókus
kerék megállni kényszerül és
vallási meggyőződésünk megélése
mellett több időt
ajándékozódik egymásnak. Ekkor
elmondható, hogy nyaraltunk, pihentünk, Jézust
is magunkkal vittük.
Tudjuk, hogy
„tükör
által, homályosan látunk”, mégis
egész életünk és érzékszerveink
tapasztalatai, az iskolapadban tanultak azt
sugallják, ez a valódi világ, a
többi
csak mese vagy jámbor képzelgés. Aztán
persze azt is megtapasztaljuk, hogy az
oly nagyra becsült tudomány folyton meghazudtolja
önmagát, kiigazítja saját,
korábban megdönthetetlenként hirdetett
állításait, ezzel is erősítvén a
tudatlan emberek kétkedését, és a modern
világban elharapódzó relativizmust.
A hívő ember ezzel szemben nemcsak
hiszi, de tudja:
a valódi világ Isten világa, melybe véges
emberi lényként csak tükör által,
homályosan tekinthetünk bele anélkül, hogy a
nagy fényességtől megvakulnánk.
Ratzinger( ma XVI. Benedek) bíboros azt mondja, a
bűnbeesés után „zavar támadt
a teremtésben”, ez a zavar okozta a Gonosz
megerősödését és a valódi világ
fényének, irányjelzőinek a
gyengülését. Wass Albert egyik gyönyörű
művében, a Hagyatékban az öreg,
bölcs táltos így
tanít: ”Csak jó van. Minden, ami van,
Isten gondolata. Ami nem Isten gondolata, az nincs. Tik is Isten
gondolatai
vagytok. A fák is Isten gondolatai. A hegyek. A csillagok. A
harmat meg a
fűszál. De a gonoszság nem Isten gondolata. A
betegség nem Isten gondolata. A
beteg ember, a gonosz ember, a bűnt cselekvő ember nem egyéb,
mint egy
elrontott gondolat. Nem Isten gondolata romlott el, értsük
meg, mert Isten
gondolata nem romlandó. Bennünk emberekben romlott meg a
látás, amivel Isten
gondolatait nézzük. Ha sikerül megtisztítanunk
azt a belső pápaszemet, amin
keresztül Isten világát nézzük: eltűnik,
mert valójában ott se volt soha. Csak
az ember szeme látta, Isten szeme nem.”
Az a világ, melyben élünk és megpróbálunk tájékozódni, nem tűnik ilyen jónak, hiszen megromlott a látásunk. Nem érzékeljük a teremtés csodálatos harmóniáját, csak a béke, a nyugalom és öröm ritka pillanataiban, hiszen állandó küzdelemben élünk, sokszor magáért a létezésért. Látásunkat nem csak saját érzékszerveink hitványsága rontja, hanem a Sátán által táplált hamis tükrök, elsősorban a kereskedelmi médiumok, a különféle mocskos rádió-és tévécsatornák, a gyermek-család- és emberellenes „szórakoztató” műsorok teszik vakká az emberiség „ civilizált” részét, mármint azokat az embereket, akikhez eljutnak a globális kultúra „ áldásai.”
A valódi világ
megismerésére, felfedezésére egyedül,
önerőből sohasem történhet meg: kell hozzá
Isten kegyelme, az Egyház tanítása,
a közösség, elsősorban a család ereje és
elszántsága. De a valódi világ
titkainak teljességét földi életünkben
nem ismerhetjük meg, bármennyire
szeretnénk is, bármennyire kíváncsiak
vagyunk is. Más dimenzióban létezünk,
és
átjárás csak a lelkek számára
létezik a valóság dimenziói
között- a test és
érzékszervei alkalmatlanok erre.
A teremtésben támadt zavart
Isten segítségével csak
mi magunk, együtt háríthatjuk el , s akkor majd
megpillantjuk ezt a gyönyörű,
teljes, valódi világoz, „ színről színre” ,
nemcsak a fonákját. Részleteit e
gyönyörűségnek meglátjuk már
halálunk után, de teljessége csak a Második
Eljövetelkor tárul ki lelki szemeink előtt.
Szentmihályi Szabó
Péter
Elkísérsz utamon, mint
vándort az árnyéka,
mint elveszett gyermeket
rongyos kis játéka.
Ha fogytán van napom,
figyelmeztetsz újra:
nem lehetek, még nem
a magam imádója.
Mert e név kötelez, s
e névért tenni kell!
Az élet mottója, hogy
örökké lenni kell!
Lenni az Istennek, s
e méltó hazának.
Odaadni magamat a
dicső nagy halálnak.
Most is itt vagy érzem,
ha lehunyom két szemem.
De mégis megnyugtat,
hisz tudom, hogy létezem.
Elkísérsz utamon, melyen
minden nap teher.
Hála hát a sorsnak, mely
teáltalad nevel!
A vasárnapi evangéliumi
történet
szerint (72 újabb tanítvány- ebben a korban 72
nemzetet ismertek- kiválasztás és
kettesével történő szétküldés)
nyilvános működésének ideje alatt
Jézus missziós
útra küldte tanítványait.
Miután
kellő ideig tanította őket a Mester elérkezettnek
látta az időt, hogy az ő nevében
elinduljanak és hirdessék tanítását.
Az indulás előtt gyakorlati tanácsokat ad nekik,
amelyek bátorságra, eszköztelenségre, Istenbe
vetett bizalomra és lelkesedésre
ösztönöznek.
A
történet értelmezéséhez
segítséget nyújtanak azok az evangéliumi
beszámolók, amelyek
szerint feltámadása után Jézus
missziós parancsot ad az apostoloknak, a
tanítványoknak
és az egész Egyháznak. A két
misszióba küldés esetét jogosan kapcsoljuk
össze, hiszen
egyiknél sem az apostolok által végzett
konkrét tevékenység leírása a
fontos, hanem
Jézus parancsa és annak teljesítése. A mai
részben például Lukács nem is
részletezi
az apostoli munkát. Ehelyett a jézusi küldés
lényegi elemeire és a munka eredményére
irányítja figyelmünket.
Mivel
az evangélium hirdetése mai Egyháznak és
nekünk, a mai kor keresztényeinek szóló
missziós parancs, érdemes végiggondolnunk ennek
főbb pontjait annak érdekében, hogy
teljesíteni tudjuk küldetésünket. A négy
evangélistánál találunk
különböző és megegyező
elemeket, amelyek a missziós feladat
teljesítésének sokféleségére,
ugyanakkor egységére
utalnak. Máté evangéliumának
sajátossága ebből a szempontból az lehet, hogy a
misszió
szorosan kapcsolódik a jézusi
alapítású Egyházhoz, amely a Jézus
által rábízott
tanítást, igazságot hirdeti, és
kapcsolódik a szentségekhez, különösen is
a keresztséghez,
amelyeket az Úr szintén az Egyház
közösségére bízott (Mt. 28,19).
Márk elsősorban
az igehirdetésben látja a misszió
megvalósulását, s az a szándék
vezérli, hogy az
ige hallgatóját olyan hitvallásra
késztesse, amelyet a Jézust Messiásnak nevező
Péter apostol Mk 8,29) vagy a Jézust Isten Fiának
megvalló római katonatiszt tett
a kereszt tövében (Mk 15,30). Ugyanezt a
küldetést Lukács az isteni
irgalmasságról
és a feltámadásról szóló
tanúságtételnek tekinti, János pedig
Jézusnak az Atyától
való küldetése és az apostolok Jézus
általi küldése közötti párhuzamot
emeli ki:
"Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek
én is titeket" (Jn 20,21) -
mondja Jézus. A küldetésben emellett vannak alapvető
közös elemek is. Mindenekelőtt
a Jézus nevében való cselekedetet kell
megemlítenünk. A misszió minden formája
-legyen
az igehirdetés, a szentségek
kiszolgáltatása, tanúságtétel vagy
szeretetgyakorlás
-a küldőnek, Jézusnak a nevében
történik. Az Ő nevében hirdetjük az
evangéliumot
és az Ő nevében gyakoroljuk az irgalmas szeretet
cselekedeteit. Másodszor: Jézus
megfelelő segítséget ad nekünk a
küldetés teljesítéséhez
azáltal, hogy elküldi a
Szentlelket. A Lélek indít minket az igehirdetésre
és a tanúságtételre, Isten Lelke
irányítja és vezeti az Egyházat e
misszióban és a Lélek gondoskodik az
eredményességről.
Harmadszor: Az első missziós út a környék
városaiban és falvaiban élőket érintette.
A feltámadás utáni második missziós
parancs már minden emberhez szóló
küldetést
jelent, azért a mi feladatunk a világ minden
népéhez szól. S végül: Jézus
minden
tanítványának kötelessége a
misszió, a hit és az igazság
továbbadása. Én is küldött
vagyok, akit a Szentlélek indít és vezet!
(Horváth
István Sándor)
Folynak
a világversenyek. Jézusért. Az emberek
ideálokat keresnek maguknak. Eleinte
holt szellemeket találtak, múmiába
öltözött figuraszellemeket, esőisteneket és
a Nagybagolyt. Ezek nélkül nem tud meglenni az ember. A
barlangból kijövet már
megfordult a fejében ki is az Isten. A földből is kikaparta
volna, csak legyen.
Gyártott is magának az ókorban családforma
isteneket, háziisteneket éppúgy,
mint, Marsokat, Júnókat, Apollókat, csak legyenek.
Beszálltak ebbe a folyamatba
a kínaiak prófétáikkal, bölcseikkel
éppúgy, mint Buddháék.
Végül
is Jézus lett az egyetlen, aki a
személyes vallást megtestesíti. Nem csak tan Ő,
hanem történelmi személy is. Ez
a személyesség a közeli érinthetőség
isteni ereje. Az elmúlt kétezer évben
hányszor kitüntették,
diszkvalifikálták, éljenezték és
eltiltották Őt és az
egyházat, melyben köztünk él.
Ellenlábasai történelmi képmásokat
keresgéltek az
idők folyamán, hogy azokat emeljék oltárra.
Ám hol vannak a fáraók, a Nagy
Sándorok, a Julius Caesarok, Napóleonok, Leninek
és még sokan mások. Valahogy
mind kiestek ebből a „versenyből”.
Századunk,
a XXI. Század sem nyugszik. Most a
mammon megszállottai akarják hatalmát
kisajátítani. Százszámra dobnak be a
köztudatba Jézus közeli álhíreket
és azok félrevezető bizonyításait.
Ám az Idők
Ura akkor is mindenek feletti marad, ha a mesék
világába száműzi Őt századunk,
mélységbe taszítva ezzel önmagát. A
mélységből talán majd jobban látszik a
nagyság. Talán az lesz az imával közelebb
kerülés színhelye, ahol a most
kezdődött századunkat kutatók az alábbi
elrongyolódott e-mailt találhatják:
Jézus
szalmaszál, amibe kapaszkodunk
Jézus
szakadék, amibe lezuhanunk.
Jézus
kötél, amit elengedünk
Jézus
remény, amivel emelkedünk
Jézus
hangszer, amivel megszólalunk.
Jézus
zene, amit elhallgatunk.
Jézus
tenyér, amivel adakozunk.
Jézus
kenyér, amit elfogadunk.
Jézus
penge, ami megsebesít
Jézus
gyenge, aki megerősít.
Jézus
hatalom a végeken,
Jézusnak
odaadom életem.
(
Gy. T. )
A
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia Család
Bizottsága konferenciára és
zarándoklatra hívta a családokat
Sárospatakra. Gyermeki kíváncsisággal
készültem, hisz ha az ember új
tájegységre megy, várja, hogy a hely
várázsa
elkápráztassa. Még fokozottabb a
várakozás, ha a hely kiemelkedő műemlék
városunk, történelmünk és
vallástörténetünk megkerülhetetlen
része.
Sárospatakról már Anonímusz
Gesztájában 1200körül tesz
említést Ketel patak néven. (A területet
Ketel vitéz
foglalja el.) Jelentős erdő ispánság. I. András
királyunk feleségének Kijevi
Anasztáziának adományozza, hogy birtoka és
családja birtoka közel legyen
egymáshoz, így lesz Patak a királynék
városa. Domonkos majd ferences
szerzetesek települnek le. Luxemburgi Zsigmond király
korában, a sárkányos Lovagrend
főúri tagjai birtokolják. Patakot előbb Perényi
Miklós, volt Szörényi Bánk,
majd közel száz évig a Pálócziak,
Mohács után Perényi Péter, a Dobók,
Lórántffyak, és 1616-1711 között a
legjelentősebb főúri család, a Rákócziak
birtokolták. Sok főúri család, sok
kiváltságot s ezzel együtt nagy fejlődést
hozott a városra.
A plébánia Templom és a Vár
építészeti és történelmi
távlatokat nyit. Hisz a királyi birtokon lévő
Körtemplomtól (Rootuda) az I. András és
Anasztázia által alapított Kápolnán
át
a késő gótikus csarnoktemplommá bővített
plébánia templom lett a kegyurak
jóvoltából.
A vár az 1500-as évek közepén
épült
Perényi Péter erdélyi vajda, koronaőr
megrendelésére. Az építkezést
nagyban
megváltoztatta, a város szerkezetét
várfallal körül vett belső és külső
városrészre osztva a települést. Oly jelentős
történelmi események színhelye
volt a vár – melynek tulajdonosai a századok
folyamán a Pálócziak, a Dobók,
Lórántffyak és 1616-tól pedig a
Rákócziak voltak – mint a Wesselényi-féle
főúri
összeesküvés vagy az utolsó Kuruc
országgyűlés. A szabadságharc bukása
után az
elkobzott vár és birtokok idegen tulajdonosok
kezébe került. Így az osztrák
főnemesi családok melyek birtokolták, barokk, romantikus
és eklektikus
stílusban építették át. A
köznyelvben Rákóczi Várként ismert
„történelmi
képeskönyv” 1950-től Múzeum.
Kiállításai a magyarság és a
forradalmi szellem
dicső alakjainak állítanak emléket.
De térjünk vissza a családi
találkozóhoz, hisz oda indultunk és
érkeztünk meg. A meghívón az áll, hogy
Szent Erzsébet születésének 800-dik
évfordulójához kapcsolódik a
zarándoklat.
Kapcsolódunk is és már is, repülünk
vissza az 1200-as évek elejéhez. Itt
vagyunk a Királyné városában, ahol a kis
Erzsébet megszületik. Négy éves mikor
Türingiába viszik, leendő férjének Lajosnak
családjához. 24 éves korában már
halott. Ma úgy mondanánk élt 24 évet. De
micsoda évek voltak ezek. 6 évesen
gyászolja édesanyját, 9 éves mikor jegyese
Hermann meghal. Majd e korban
szokatlan szenvedélyes szerelem bontakozik ki leendő
férje Lajos és Erzsébet
között. 6 évi boldog házasság
következik. Férje lelki társa, támogatja
Erzsébet
jó cselekedeteit. Ha az udvaroncok megvádolják, a
jóért amit tesz, csak annyit
mond: „Engedjétek jót tenni.”
A
szentségi házassági miben éltek,
testi-lelki egység és megszentelődés
forrása
lett. 20 évesen lesz özvegy és 3 gyermek
édesanyja. Távol hazájától, a
körülötte élők megvetése közepette,
mosolyogva utasítja vissza, az akkori világ
leghatalmasabb uralkodójának házassági
ajánlatát és ölti magára Assisi Szent
Ferenc
szürke dalóc ruháját. Özvegyi
járandóságából Marburgban
kórházat épített,
jótékonyságnak és imádságnak
szenteli hátra lévő életét.
Lángoló Isten és ember
szeretete halálig elkíséri. A szentté
avatott magyar királylány koporsóját a
kikosarazott kérő II. Frigyes Német-Római
Császár mezítláb, vezeklő ruhában a
Marburgi érsek társaságában helyezi az
Úr oltárára 1235 Pünkösdjén. A
Császár a
fejéről levett koronát a következő szavakkal helyezi
a koporsóra:” Ha nem
tudtalak császárnévá koronázni itt a
földön, fogadd tiszteletem jeléül ezt a
koronát, aki Isten országában már
királynő vagy.”
Na, de vissza a mába. A Rákóczi Vár
udvarán keresztül a nyitó szentmisére
igyekszünk. Váratlanul Bíró Püspök
Úrral
találkozunk. Néhány perces
beszélgetés után az zarándoklaton
velünk lévő
gyermekeink (hisz a család gyerekekkel egész) már
a püspök úrral tartanak a
plébánia felé, hogy ministránsként
az Úr asztalánál szolgáljanak. Ott
létünk
alatt ezt minden szentmisén megtették. A szentmise
után Kuklay Antal Atya
bevezető előadását hallgatjuk meg Szent
Erzsébetről és Sárospatakról. A
lánglelkű, nagy tudású, elhivatott Atya
értékes információkat mondott el. A
csodálatos előadás után a Bodrog partra
vártak a szervezők gyertyafényes
rózsafüzér ájtatosságra.
Most
zárom csapongó sorsaimat, folytatás a
következő hónapban, de biztatásodra álljanak
itt a sárospataki plébános
gondolatai.
Magyarország
Virága,
Árpád-házi
szent Erzsébet,
az
Isten- és emberszeretet
példaképe,
oltalmazd
Egyházunkat,
nemzetünket
és
minden népet!
Légy
pártfogója
családjainknak!
Járj
közben értünk Istennél,
hogy
az irgalmas szeretetben
Téged
kövessünk!
Ölel
barátod : Laci
Sárospatak
2007.06.29.
Tisztelt
Vadkert Harangok Szerkesztősége!
Nagy
örömöt szerzett a júniusi számukban
„Erdély, most” címmel megjelent írás.
Összeszorult torokkal, könnybe lábadt szemmel olvastam
a sorokat. Most, ebben a
pillanatban úgy érzem, hogy van remény a
„feltámadásra”. „Nagyjaink” nem tudtak
olyan munkát végezni, amilyet szerettek volna, bár
a rombolásból jól vizsgáznak
nap mint nap. Ahol még van lélek, remény és
szeretet, ott semmi nincs elveszve.
Örülök annak, hogy néha- néha
köztetek lehetek, melynek nyoma az írásban is
fellelhető.
További
kitartást és erőt az ilyen jellegű
megnyilvánulásokhoz!
(Szilágyi
Erzsébet)
Hosszú
fáradozások árán,
kudarcokkal és meglepetésekkel egyaránt, de
sikerült összegyűjtenünk azt a nem
is kis összeget, amivel nekivághatunk a 21.
világdzsemborinak. Ezúton is
szeretnénk megköszönni mindenkinek, aki
támogatta kijutásunkat!
Izgatottan
várjuk, hogy 40 ezer cserkésszel együtt
ünnepelhessük a 100 éves cserkészetet.
Itt
a nyár. A családok kisebb csoportokat alkotva több
helyütt és különböző
időpontokban töltik nyári szabadságukat. Előtte
azonban László és Péter napi
ünnepség keretében köszöntöttük
a névnapjukat közel múltban ünneplőket
Külön
programokat nem szervezünk a szeptemberi északi-
körzeti focibajnokságig.
Egyben felhívjuk itthon tartózkodó kolping
testvéreink figyelmét arra, hogy
tevékeny részvételüket az
egyházközségi rendezvényekre
fókuszálják.
A
vasárnaponként a nagymise utáni
megbeszélésekben nincs szünet. Itt van
lehetőség az aktuális feladatkivitelező
információ cserének.
Augusztus 20. Szent István királyunk
ünnepe. Szentmise reggel
8-kor. Hirdetés alapján szerveződik a szent jobb
körmeneten történő részvétel.
Augusztus 26. Vasárnap.
Terménymegáldó körmenet. Úgy
ütemezzük
programjainkat, hogy jusson idő a terményekért
hálát adó körmenet
megszervezésére.
Szeptember 10. Hétfő. A délutáni
órákban Balassagyarmatra érkezik
Lisieux-i Szent Teréz ereklyéje. Találkozzunk a
missziók társvédőszentjével,
hogy életpéldája alapján
megérezzük az egyszerű ember szentté
válási
lehetőségét.
Köszönjük
mindazoknak, akik
a sűrű program ellenére is képviselték
egyházközségünket Taksonyban, a III.
egyházmegyei találkozón.
Keresztelt(ek):
-
Halottaink:
Hörömpő
Imréné Kovács Mária
Magdolna 1934
Pistyúr János 1940
Mrekvicska János 1945
Fésűs Gyuláné Homolya
Rozália
Szentségimádások
beosztásai
Vasárnapokon
16-17 óra
között
05. Teréz
anya imacsoport
12. Ferenc
imacsoport
19.
Pió
imacsoport
26. II. János Pál imacsoport
Imaórák
Minden hónap 13-án az esti
mise előtt 5-órától FATIMAI SZŰZANYA
TISZTELETÉRE.
Minden hónap első vasárnap
15-16 Rózsafüzér Királynője
tiszteletére és titokcsere .
1. szerda
-
2. csütörtök
-
3. péntek
-
Halaj Gyula, felesége Csernák Margit, elhunyt és
élő hozzátartozók
4. szombat
-
Bicskei Józseg 1. évforduló és Okos
József
-
Pistyúr István (14. évf.), násza,
szülei, testvére János és nagyszülők
-
Kosztrihán János, fel. Urbán Mária,
gyermekei, vejei, szülők, nagyszülők
5.
vasárnap -
Berecz Károlyné Czinege Rozália 1. évf.
szülei, hozzátartozók
-
Rith és Sztrecskó család elhunytjaiért
6. hétfő
-
7. kedd
-
8. szerda
-
9. csütörtök
-
10. péntek
-
Pinke Ferencné és férje, szüleik,
Kristók János és szülei
-
Urbán Ignác, felesége és szüleik
és ifj. Valkó János
11. szombat -
Murányi János, fel. Boda Katalin, fiuk János
és hozzátartozók
12.
vasárnap -
Urbán Sándor 1. évforduló
-
Kaba Andrásné halálának 20.
évfordulója, férje, veje, 2 násza,
nászasszonya és
elhunyt családtagokért
-
Bozsonyík István (1956) nagyszülők, Bozsonyík
Lőrinc, 2 neje, Koza Kálmán, 2
neje és családja, Szrenka Mátyás és
a család halottaiért
13. hétfő
-
14. kedd
-
15. szerda
reggel 8
-
Szűzanya tiszteletére
este 7
-
Szakács Jánosné szül. Kovács
Rozália, elhunyt és élő
családtagokért
16. csütörtök
-
17. péntek
-
Antal György, neje Macska Ilona, gyermekeik, szüleik
és Mária Szebalda nővérért
-
Bozsonyík Józsefné, szül. Mák Ilona,
férje, testvérei és a Bozsonyík
család
elhunytjaiért
-
Homolya Lászlóné, szül. Szandai Ilona,
szülei, apósa, anyósa, hozzátartozók,
valamint Szúnyogh László és leánya
Margit
18. szombat -
Kaba Antal. 2 felesége, szüleik, gyermekeik és vejeik
-
Hálából 60. házassági
évfordulóra
-
Csillag Sándor, lánya, szülei
19.
vasárnap -
Kordics Jánosné szül. Pálinkás Anna,
férje és szülők
-
Élő és megholt családtagokért
-
Vitéz Istvánné Csillag Mária
halálának 20. évfordulója, 2 fia és
Mrekvicska
József és a családok halottai
20. hétfő
-
21. kedd
-
22. szerda
-
Fábián Istvánné Laczó Ilona 1.
évforduló
23. csütörtök
-
Csabák János és a család halottai,
Kovács Lajosné és hozzátartozók
24. péntek
-
Madaczki János (1. évf.), sógora József,
anyósa, apósa
-
Oroszlán Lajos, fia, veje, szülei, apósa,
anyósa és a család hozzátartozói
25. szombat -
Vitéz Sándor, szülei, apósa, anyósa
és hozzátartozók
-
Halászi István, felesége, fia, szüleik
és hozzátartozók
-
Kovács Jánosné szül. Kökény
Mária, férje és a családok
halottaiért
26.
vasárnap - Szabó
Vincéné, férje, szüleik, Csillag Gyula,
szülők, Mrekvicska Ignác és szülei
-
Bugyi István, szülei, anyósa, apósa
-
Kácsor János, fel. Pálkovács Ilona,
Péter András, fel. Verebes Ágnes és
hozzátartozók
27. hétfő
-
28. kedd
-
29. szerda
-
30. csütörtök
-
Záhorszki Ignác, neje Nagy Erzsébet, szüleik
és testvéreik
31. péntek
-