(
Gondolatok Pünkösd ünnepén)
A
Szentlélek az Egyház Lelke és a beavató
szentségek ( víz = keresztség, vér =
Eucharisztia ) által növekszik a
történelem folyamán. Ezért imádkozzuk
a hitvallásunkban: „ Hiszek a
Szentlélekben”, s a benne való hit
következménye az is, hogy hittel vallom
annak egységét, szentségét, katolikus
és apostoli voltát.
Krisztus
Egyháza: egy. Az
Apostolok Cselekedeteiben olvashatjuk, hogy az
első keresztények „ Állhatatosan kitartottak az apostolok
tanításában és
közösségében, a
kenyértörésben és az
imádságban.” Vagyis az egység létezett az
apostoli tanításhoz való ragaszkodásban,
testvéri közösségben osztozva az
Eucharisztia kenyerén, valamint a kultuszban.
Üdvözítőnk
a feltámadása után Péter
vezetésével a többi tanítványra
bízta egyházunk
vezetését, terjesztését. Ez
folytatódik ma is a Péter utód és a vele
közösségben élő püspök által
kormányzott Egyházban.
Krisztus
Egyháza :szent. A szentség
nem önmagától ered, hanem Attól, akit az
Atyával és a Szentlélekkel együtt
egyedül, szentnek vallunk: a mi Urunk Jézus
Krisztustól. Nem létezik az utópiák
követői által beharangozott „ szentek Egyháza”,
ám létezik a „ Szent Egyház”
vagy más megközelítésben a „
bűnösök szent egyháza”. Ebből következik az is,
hogy bűneink nem tartoznak az Egyházhoz, de hozzá
tartozik a bűnbocsánat, ami
már maga is kegyelem.
Krisztus
Egyháza: katolikus. A
katolikus szó már 107 körül megjelenik
Antióchiai Szent Ignác egyházzal
kapcsolatos megnyilvánulásaiban, miszerint ahol a
püspök van ott legyen a
sokaság is és ahol Jézus Krisztus van, ott a
Katolikus Egyház is. Katolikus az
Egyház, mert benne Krisztus van jelen. Benne él Krisztus
testének teljessége
egységben az Egyház fejével, ami magával
hozza az üdvösség eszközeinek
egészét
és teljességét. A katolikus szó nem
fordítható egyetemesként. A Crédóba
való
bevételétől kezdve pontosan a látható
Egyházat akarta megjelölni, amely egy és
egyetlen, a hit, a szentségek, és a hierarchia
hitelességében, szembeállítva
minden közösséggel, amelyek nem felelnek meg e
kívánalmaknak.
Krisztus
Egyháza: apostoli. Ez azt
jelenti, hogy az apostolok által hirdetett hitet őrzi az idők
végéig az
apostoli utódlás és püspöki
szolgálaton keresztül. Az Egyház az
Eucharisztiából
él, s az Egyház ünnepli az Eucharisztiát.
Szent
Ágoston így prédikált pünkösd
ünnepén: „ Vajon ma –testvérek- miért nem
adatik
Szentlélek? Aki ezt gondolja, nem méltó arra, hogy
megkapja. Ma is adatik.
Akkor hát ma miért nem beszél senki nyelveken,
amiként azok beszéltek, amikor a
Szentlélek betöltötte Őket? Miért? Mert amit az
jelentett, beteljesedett. Ám
egyetlen hittel történő kérés sem
múlik el nyomtalanul. Ne szégyelljük hát ma
sem kérni, hogy jöjj el Szentlélek Úristen
és újítsd meg az Egyházat!
(
Pápai Lajos püspök atya
írásaalapján)
Néha zúgó
Szelekbe öltözik,
De néha könnyű, hófehér madár.
Alázatos, csendes,
Kicsiny legyen,
Aki pünkösdre vár.
Lehet, csak hangtalan
Rezdül meg a lég,
Szelíd szavak
Suhannak rajta át.
Boldog, ki a
Galambszárnyak alatt
Megalázza magát.
Az erőt érez,
Erőt, diadalt,
Míg aki zúgó
Sebes szélre vár,
Meg se sejti,
Hogy ott járt, elsuhant
A hófehér madár.
(TE)
FŐTISZTELEDŐ PÜSPÖK ATYA!
A
mandátumának végéhez közeledő
képviselőtestület és az általa
képviselt
testvéreim nevében szeretettel köszöntöm
abból az alkalomból, hogy egy év
kihagyás után ismét bérmálás
tanúi lehetünk az
értékválsággal küzdő,
intézményeket magával sodró
világunkban.
Újuljatok
meg lélekben, mondja az effezusi
levél. Ez a gondolat volt a
legutóbbi
egyházmegyei találkozó alapgondolata és ez
legyen az itt és most együtt ünneplő
testvéreink célkitűzése is attól a
pillanattól kezdődően, amikor a 46
felkészült fiatalunk kéri Püspök
atyánktól a Bérmálás
szentségét.
Mi akik
kérésük tanúi vagyunk, példával
előttük járva imádkozzunk értük, hogy az
itt kimondott szavuk alapján apostollá
válva tegyenek tanúságot cselekvő hitükről.
Mert rajtam, rajtunk, s rajtad
múlik egyházközségünk és
egyházunk megújulása.
Ezért
ha Te lassan baktatsz,
A
többiek megállnak!
Ha
te leülsz,
Ők
lefekszenek!
Ha
te elfáradsz,
Ők
álomba merülnek!
Ha
te kételkedsz,
Ők
kétségbeesnek!
De:
Ha
te felébredsz,
Ők
is kinyitják szemüket!
Ha
te előttük haladsz,
Ők
eléd fognak futni!
Ha
te kezedet nyújtod,
Ők
az életüket adják!
S
ha te imádkozol,
Ők
szentek lesznek!
Ezen
gondolatok szellemében kérem Püspök
Atyánkat, hogy a jövő nemzedékét
részesítse
a Bérmálás Szentségében.
E
feladat ellátásáért Isten áldja
és Isten hozta Érsekvadkertre.
A
hivatások
vasárnapján vendégeink voltak a nagymisén.
A ghánai Lőrinc és Sebestyén, akik
az Isteni Ige Társasága (Verbita rend) keretében
októberben kezdték rendi
tanulmányaikat hazánkban, Béla testvér, aki
már több éve a közösség tagja,
és a
szentmisét bemutató László atya(
csoportképen
ők láthatók) jelenlétével és
tanításával tett tanúságot a
hivatás
vállalásának szépségéről.
Gondolom minden jelenlévő kapott valami többletet
ezen a szentmisén. Egy fontos gondolatot idéznék
most azoknak, akik nem ezen a
szentmisén voltak. Az Isten végtelen, az ember pedig
véges vezette be tanítását
László atya. A véges ember az Isten egy
parányi részét képes megismerni, de
minden ember más-más részt. Ám ha sok
és más-más kultúrkörből érkező
ember
Istenképe összeépül, egyre közelebb
kerülünk annak megismeréséhez, aki a
teremtés munkatársaiként megálmodott
bennünket. Ezen gondolatok vezényelték
közénk a 2 ghánai fiatal embert és a
velük foglalkozó magyar szerzeteseket, s
gondolom hasonló elvek vitték egy éves
ghánai missziós szolgálatra Csabát is,
aki a most közzé tett levéllel köszönt
minden olvasónkat.
Már 2 hónapja, hogy megkezdtem szolgálatomat a
ghánai Nev Longoban ( később
csak NL). Még ez sem hosszú idő, de azért
történt egy s más. S Téged, kedves
olvasóm, valószínűleg érdekel, hogy
mílyen világba csöppentem bele
Első levelem írásakor úgy éreztem magamat,
mint egy turista, aki vendégként itt
volt pár hetet. Mostanra már egy kicsit másfajta
érzések járnak át. A
félreértések elkerülése végett,
még mindig vendég vagyok, csak már ismerős a
környék és a körülöttem élők
egy része. Most már tudom, hogy melyik kanyar után
melyik település jön, tudom, hogy hol van
kátyú az úton. Tudom, hogy pontosan
hol is vagyok Ghánában. Eddig csak egy atlasz
oldalaként láttam Ghánát,
mostanra azonban több település neve
ismerősként cseng. Ha megkérdezik, tudom,
merre vannak. És nem csupán a helyek, hanem az emberek
közül is mind több
ismerős. Egyre több név kapcsolódik össze egy
arccal. Az itteniek könnyebb
helyzetben vannak, mert nekik csak egy nevet kell megjegyezni. Nekem
azonban
rengeteg fura nevet kell memorizálnom. Még soha nem
halottam a nevemet
annyiféleképpen kiejteni, mint itt: Dzsabba, Saba,
Sába, Caba, Csábá stb.
Néhányan azonban megfelelő magyarsággal ejtik e
nevet. Elismerésem nekik!
Korábban panaszkodtam, hogy az aszfaltozott út nem sokkal
NL előtt elfogy.
Örömmel jelentem, hogy a kormányzat
jóvoltából az út
építése folytatódik.
Nemsokára be is fejezik. (Talán a jövő évi
választások jótékony hatását
élvezhetik az itteniek?!) Az új útnak
köszönhetően a száraz évszakban kisebb
lesz a por, mert az autók nem fogják annyira felkavarni
mint most. Amúgy lassan
átfordul az időjárás az esős évszakba.
Már egy-két ízelítőt kaptunk belőle. Itt
az eső általában nagyon hirtelen jön, és
eddig legtöbbször délután. Többnyire
rövid, de kiadós záporok voltak. Egyszer még
jég is volt benne. A borsónyi
jégdarabok csak úgy kopogtak a fém tetőn. Egy
másik alkalommal pedig villámok
és iszonyatos mennydörgés kísérte a
záport.
Amikor ezt a levelet írom, éppen Húsvét
van. Érdekes látni, itt miként
ünneplik. A nagyhéten kedden egy közeli nagyobb
város katedrálisában volt közös
mise a kerület papjainak. Sajátos hangulata volt. Itt a
férfiak és a nők
általában különböző padsorokban
ülnek. A katedrálisban ez még inkább
kiérződött, ahogy az atyák, a nővérek, a
férfiak, a nők, a kórus mind külön
padsorokat töltöttek meg. A kórusnak rengeteg tagja
volt. Mindenki
egyenruhában. Dobok és más hangszerek
kíséretében nagyon szépen énekeltek.
A
nagyhét többi napján NL-ban vettünk
részt a szertartásokon, amelyek főbb
részeikben teljesen azonosak az otthoniakkal, csak a
körülmények mások. Pl.
nagyszombaton nem volt áram, és az egész
templomban sötét volt. Csak néhány
gyertya és petróleumlámpa
világított. Itt-ott lehetett hallani és
látni, hogy
valaki alszik. Mókás volt és aranyos egyszerre. A
misék felépítése általában
ugyanaz, csak az ének és a tánc szerepe jelentős.
A perselyezéskor pl. nem
mennek körbe és szedik össze a pénzt, hanem
táncolva és énekelve mennek az
emberek egy középre kitett kosárhoz.
Egyik-másik idősebb mamóka úgy sikítozik,
mint lagziban szoktak tánc közben. A
prédikáció közben bárki
beleszólhat, néha
az atya tesz fel kérdéseket. Olyankor, mint az
iskolában, jelentkeznek, és
sorban válaszolnak idősek és fiatalok egyaránt.
A
mise
településtől függően hol templomban, hol
iskolateremben, hol egy nagy fa alatt
van. Ezeknek az óriási - általában
mangó - fáknak fontos szerepük van a
társadalmi élet szempontjából is, mert
minden komolyabb esemény ezek árnyékában
zajlik. Menedéket és hűvöst nyújtanak a
hőség elől, amiből mostanáig kijutott rendesen:
napközben legtöbbször 40 fok fölött volt. A
missziós ház udvarán van egy kisebb
fa. Ennek árnyékába szoktuk kitenni a
hőmérőt. Itt a legmagasabb hőmérséklet 47
fok volt. Bent a lakásban ugyanekkor 34-36 fok körül
mozgott. Ha megjön az eső,
állítólag leül majd a levegő.
Elméletileg túl vagyunk az év legmelegebb
időszakán.
(Az utóbbi időben az 'áramszünet' kis
túlzással a második leggyakrabban
használt szó az 'Amen' után. Sajnos, a
szárazság miatt bizonyos időközönként
egy-egy (mondjuk otthon egy megyényi vagy nagyobb)
területen teljesen
lekapcsolják az áramot. Ez kezdetben úgy volt,
hogy négy naponként este 6-tól
reggel 6-ig áramszünet. Mostanában egyre
rövidebb ez a periódus. Egy nap van
áram, a másik nap nincs. Ezen felül
néhányszor hosszabb ideig is
nélkülöznünk
kell az áramot. Ezeket a szüneteket a
kábeltolvajoknak vagy a bozóttüzeknek
köszönhetjük. Remélhetőleg az esők újra
megtöltik a Volta tavat, és kevesebb
lesz az áramszünet.
Ételek területén számos
újdonsággal találkoztam. Egyesek könnyen
emészthetők,
mások már nem annyira. Ezekről, majd otthon
mesélek. Eddig a mangó íze számomra
a szobi mangószörpnél megállt.
Hasonló, de azért az eredeti, az eredeti! Az íze
attól is függ, hogy az érettség milyen
fázisában van. Azt hiszem, az igazán
finom, érett formáját otthon nem fogyaszthatjuk,
mert kissé éretlenül kell
leszedni, hogy árulni tudják távolabbi
országokban, és amikor a kosárban érik,
az már nem olyan. Itt az évnek ebben a szakában az
összes kisgyerek szájából
mangó lóg. Hosszú botokkal ütik le a
szakavatott szemek által jónak ítélt
darabokat. Néha a türelmetlenségük egy-egy
félérett példányt is jónak
lát.)A
gyerekek itt nagyon mókásak. A
legkülönbözőbb ötletekkel
szórakoztatják magukat
ill. egymást, és töltik ki a napot. Az
egyikőjük használt papucsok darabjaiból,
konzervdobozokból és még néhány
más apróságból csinált
teherautót, amit
madzagon húz. A másik fiú a bicikli kerék
küllők nélküli külső palástját
tereli
egy gallyal. Megint másik egy hosszabb bot végére
kötött cérna tárolásához
használt hengert görget maga előtt. Akiknek nincsenek ilyen
eszközeik, azok
csak egyszerű csúszkálással koszolják
össze ruhájukat és arcukat. Némelyikük
olyan akár egy kis ördög, ahogy
mangóevés után az arcára ragad a por.
Szinte minden nap van valami program, ami feladatot ad. Egyszer
betegeket
viszünk kórházba, vagy orvoshoz. Máskor egy
rendezvény előkészítésében vagy
lebonyolításában segítünk. Megint
máskor csak bevásárlunk, vagy
elkísérjük az
atyát egy misére, vagy egy kerületi
megbeszélésre. Olykor tanítgatunk. Én egy
kis srácot próbálok matematikára
tanítani. Több-kevesebb sikerrel. A
fürdőszobák csempézése is befejeződött.
A következő hónapban vagy az után
érkezik majd egy konténer Ausztriából,
amiben asztalosgépek lesznek. Ezeket és
az itteni jelenleg használaton kívüli gépeket
beépítve szeretne kialakítani az
atya egy asztalosműhelyt valamelyik szomszéd faluban. Ehhez
fogunk majd
felhúzni egy épületet. Két hete egy templom
tetőszerkezetéhez hoztunk
faanyagok. Talán ez is megvalósul ebben az évben.
Húsvét után a verandák egy
részét fogjuk lebetonozni. Szép lassan
kezdjük felvenni az itteniek
életritmusát. Délelőtt a hőség
beköszöntése előtt, és délután 3
óra után lehet
csinálni bármit is kint, mert addig borzasztó a
hőség a napon. Nekünk fehér
embereknek gyakorlatilag elviselhetetlen. Néha látni,
hogy az út mellé árkot
ásó munkások ilyenkor sem pihennek. Azt hiszem,
ezt a levelet már nem tudtam
volna megírni, ha ez lenne itt a feladatom. A farmokon
dolgozók a fák
árnyékában vészelik át a nap
legmelegebb óráit.
1. Adj meg gyermekednek
mindent, amit csak akar! Így arra a meggyőződésre jut
majd, hogy az övé az
égész világ.
2. Ha gyermeked trágár,
illetlen kifejezéseket használ, csak neves rajta, hogy
így magát annál érdekesebbnek
tartsa.
3. Semmiféle vallásos nevelésben ne részesítsd. Majd ha 18 éves korában ő maga választhat, hogy miben higgyen.
4. Gyermekeidnek sohase
mondd hogy az nem jó! Vagy nem helyes! , azáltal ugyanis
bűntudata támadhat.
5. Minden rendetlenségét,
hazugságát hozd helyette rendbe, így gyermeked
bizonyossá lesz abban, hogy a
saját vétségéért mindig mások
a felelősek.
6. Hadd olvasson, amit
akar. Evőeszközét viszont gondosan sterilizáld,
fertőtlenítsd.
7. Házasságotok
viszálykodásait hadd halja ő is, így
később, ha elváltok, gyermeketek legalább
nem fog rajta csodálkozni.
8. Mindenre adj neki pénzt,
amit csak megkíván; mert ugye borzasztó, ha
egyszer rá döbben: a pénzért meg
kell dolgoznia.
9. Gondoskodj arról, hogy
gyermeked minden lehetséges ételt, italt, luxust,
szórakozást megkapjon –
különben a sok reklám láttán
depresszióba eshet.
10. Adj neki mindenbe
igazat. Mert a szomszédok, a tanító és
mindenki más csak bosszantani akarják,
kárát okozzák.
11. Ha így
gyermekedből végül haszontalan,
faluképromboló, csibész
lesz, mondd el mindenkinek: te nem tehetsz róla, hiszen te
mindent megtettél
érte.
12. Készülj fel időben a
rögös, tövises életre. A fentiek betartása
esetén feltétlenül részed lesz
benne.
(Egy brémai plakát
alapján)
A katolikusok
tudják, vallják és hiszik, hogy
Jézus jelen van az Oltáriszentségben, hisz a
kenyér és bor színében nap mint
nap beleszületik a világba. Azzal is tisztába
vagyunk, hogy ez a legfontosabb
és legszentebb kapcsolat a Megváltóval és
magával az Atyaistennel. Szentatyánk,
XVI. Benedek az alábbiakat írja erről:” Az Eucharisztia intézménye azt igazolja, hogy
Jézus halála,
minden erőszakossága és abszurditása
ellenére, benne a szeretett legmagasabb
rendű cselekvése volt és az emberiség
eltökélt megszabadítása a gonosztól.”
Erőszak
és abszurditás. Ezt éljük meg nap
mint nap, nemcsak hazánkban, hanem az egész
világon. Olyan abszurd és olyan
erőszakos a bennünket körülvevő világ, hogy azt a
Szentírás szavaival aligha
lehetne leírni. Szent János Jelenései
már-már szépítik az emberiség
jelenlegi
helyzetét és kiszolgáltatottságát az
Antikrisztus zsoldosainak,
médiaszolgáinak, nemzetrontó minisztereinek.
Szép gesztus a szentmise alatt békét kérő kézfogás, ám ez nem vonhatja el figyelmünket a szentmise lényegéről és arról sem hogy a mise végi elbocsátás küldetésünk kezdete. Hát persze, hogy mosolygó arccal fogunk kezet a környezetünkbe lévőkkel, de nem velük kell békét szereznünk és kötnünk, hanem akik a templomokon kívül rekedtek tudatlanságból vagy ellenségeskedésből.
Bármint
is legyen a hagyományok és újítások
között mi vagyunk a fontosak, az élő Egyház,
vagyis a papság és a hívek
összessége és felettünk és bennünk
Isten. Ha a katolikus közösségben megmarad a
hit, hogy az Eucharisztiában maga Jézus Krisztus van
jelen, akkor a
kereszténység és benne az emberiség is
fennmarad az idők végezetéig, Krisztus
második eljöveteléig. Ehhez elengedhetetlen a
keresztény gyökerekhez való
visszatérés mint az egyén, mint pedig
Európa részéről. Ehhez azonban a békejobb
nyújtásnál is észnél kell lenni. Nem
lehet mindenkinek békejobbot nyújtani, a
Sátánnal pedig kiegyeznünk nem szabad,
bármílyen előnyökkel is csábít is
bennünket.
(
mi)
2659
Érsekvadkert, Rákóczi
út 126.
Segíteni
tudjuk:
-
otthoni teendőinek elvégzésében,
-
házi, ház körüli munkáiban,
-
bevásárlásban, takarításban,
-
beteg, mozgásában korlátozott
hozzátartozója gondozásában,
-
orvoshoz, rendelésre, kontrollra való
szállításban,
(Kerekes
szék szállítására alkalmas
gépkocsival rendelkezünk.)
(Szolgáltatásaink
ári jövedelem függőek, az orvos úti
költséges papírt is ki tud állítani,
melyet
mi figyelembe tudunk venni.))
Hívjon, mi segítünk!
Telefon: 06/35/ 340-228 és 06/20/ 578-08-67
A
húsvéti idő lezárultával két
dogmatikus ünnephez érkeztünk: a
Szentháromság és
Krisztus Teste-Vére ünnepéhez. Az Úrnap
ünnepe abból a vágyból fakadt, hogy
megünnepeljük a valós jelenlétbe vetett
hitünket, és a köztünk lakó Ige
áldását
kérjük. Nagycsütörtök a
húsvéti misztérium összefoglaló
ünnepléséhez tartozik,
s ennek része, hogy az eucharisztiáról, elsősorban
a „létesülő”
eucharisztiáról, vagyis az áldozatról ebben
a húsvéti összefüggésben
megemlékezzünk. Az Úr napja elsősorban a
megmaradó eucharisztia, s annak
áldásaira figyel. Az úrnapi körmenetnek a
prédikációk többféle értelmet
tulajdonítanak s ezek jogosságát nem kell tagadni.
De azt hiszem, célszerű, ha
valami megértéséhez az eredeti
szándékhoz térünk vissza. A
középkori leírásokból
világos, hogy a körmenet első sorban áldó
szertartás volt. A négy oltárnál
azért állt meg, hogy a város vagy falu négy
körzete felé, s ezen
keresztül a földkerekség négy
világtája felé elvigye az
oltáriszentség áldását.
Voltaképpen azt a mozdulatot nagyítja
fel a körmenet, ahogy a szentségi áldáskor a
pap kezébe veszi a Legszentebbet,
s a mozdulatával a szentségi áldásba
befogadja nemcsak a jelenlévőket, de egész
közösségünket, végső soron az egész
földkerekséget. A körmenet négy éneke
igazság szerint az ünnep négy himnusza lenne. A
négy állomáson manapság az
oltáriszentségről szóló négy
evangéliumi szakaszt hallunk. A legújabb időkig
azonban négy stációban a négy
evangélium kezdetét olvasták fel, s ennek is
megvolt a maga nagyon mély, misztikus mondanivalója.
Míg a mai
evangélium-szövegek tanítást akarnak adni az
oltáriszentségről, a régi
evangéliumok mást hangsúlyoztak. A kezdet (ahogy
ezt Pius Parsch szépen
kifejtette), az egész helyett áll. S mint tudjuk, a
katolikus felfogás az
evangéliumban nemcsak tanítást lát, hanem
Krisztus megjelenését. Neki szól a
misében is a felállás, a tömjén, a
gyertya. A négy szakaszban megjelenik a négy
evangélium, helyesebben: az egyetlen evangélium
négyes arca. Maga Krisztus
jelenik meg településünk északi, keleti,
déli, nyugati végében, hogy megáldja
azokat, s vele megáldja egész
községünket. Megjelenik az evangélium
által is,
megjelenik a szentségi valóságban is. Ez a kettős
jelenlét valósul meg minden
szentmisében. De most kilép a templomból, hogy
érzékelhetővé tegye: minden
napunkban is velünk akar lenni, s meg akar áldani minden
ügyünkben. Mi pedig
hálával és imádattal fogadjuk az ő
áldását.
(Dobszay
László nyomán)
Mindenható
és irgalmas Isten, ég és föld Teremtője
és a mi szerető Mennyei Atyánk! Áldunk,
és dicsőítünk Téged! Kérünk
Téged, töltsd be fényeddel
egyházközségünket, amit
most neked ajánlunk, hogy itt minden gyermeked otthonra
találjon, megismerjen, és
egyre jobban szeressen Téged! Legyen meg a Te szent akaratod
mindannyiunk
életében és
egyházközségünkben is!
Úr
Jézus Krisztus, Testvérünk és Mesterünk!
Imádunk és magasztalunk Téged! Te
ismered örömeinket, fájdalmainkat, sikereinket,
kudarcainkat, terveinket és
vágyainkat. Álld meg mindazokat, akik keresik az
igazságot, és add, hogy Benned
minél többen rátaláljanak! Engedd, hogy
felismerjünk Téged, mint Megváltónkat
és Üdvözítőnket! Adj nekünk
vágyakozást és reményt egy Istenben
gyökerező élet
után! Segíts, hogy döntsünk Melletted,
és kövessünk Téged! Adj halló fület
és
készséges szívet, hogy meghalljuk szavad és
engedelmeskedjünk kéréseidnek! Önt erőt
és bátorságot mindazokba, akik országod
eljöveteléért fáradoznak!
Szentlélek,
Szeretet, Imádság és Egység Lelke!
Szükségünk van Rád, hívunk Téged,
jöjj el!
Áradj ki gazdagon Egyházadban itt és most!
Készíts fel minket, hogy
befogadhassuk ajándékaidat, melyekkel el akarsz halmozni
minket! Vezess
bennünket indításaiddal, hogy mindig a
közösség javára használjuk őket!
Szűz
Mária, Édesanyánk! Rád bízzuk
magunkat, családjainkat, közösségeinket,
egyházközségünket, a szegényeket
és a betegeket! Vezess bennünket egyre
közelebb szeretett Fiadhoz! Könyörgünk
papjainkért, szeretett gyermekeidért és
különös védelmet kérjük rájuk.
Szent
Erzsébet, Szent Imre és összes magyar szentjeink,
akik különös módon
megismertétek és megéltétek Isten
Igéjét, imádkozzatok értünk, hogy
Isten
országa egyre inkább élővé és
láthatóvá váljék bennünk
és általunk! Szent
Mihály arkangyal és összes szent angyalok,
védelmezzetek és segítsetek
bennünket, hogy hűségesen teljesíthessük Isten
akaratát! Ámen.
Szeretnünk
kell azokat is, akik nem
gyakorolják ezt velünk szemben, amit Ámosz
próféta így fogalmaz meg: „ Gyűlöljétek
a rosszat és szeressétek a jót!” Ez
alapvető igazság, mert a bűnt magát, az elkövető
személyétől függetlenül soha
sem helyeselhetjük, ám a bűnt elkövető embert
gyűlölni nem szabad. Erről egy a
napjainkban is aktuális történet így
beszél. Talán mi is felismerjük általa
gyengéinket és most a nagyböjt idején
teszünk azért, hogy ez a hibánk
kiküszöbölődjön a mindennapjaink
történéseiből.
Egy apa nagyon
sokat veszekedett tinédzser
fiával, mert hanyag volt a tanulásban ( munkában,
életvitelben, stb..). Egy
alkalommal az apa a fia osztályfőnöke ( főnöke,
felesége, stb) előtt is dühösen
szidta a fiát. Az osztályfőnök megjegyezte. A
fiú nem tehetségtelen, de
lustaságát nem orvosolja az apai
dühöngés. Megértő ösztönzéssel
többre menne.
Ha lusta is a fia, azért ő még a maga fia és nem
utálhatja őt. Ön be tudna
lendülni a munkába, ha örökösen
szidják? Az apa ekkor rájött, hogy a
lustaságot
elítélve, már a fiát is utálja, ami
nem helyes. Ide kívánkozik egy mese. A
mesebeli lány eltévedt a sötét erdőben.
Szorongó félelemmel kereste az utat.
Egyszer csak meglátott egy kis házat, melyből fény
szűrődött ki. Odament és
bekopogott. Bentről megkérdezte valaki: ki az? A lány
felelte: Én vagyok.
Ezután semmi válasz nem érkezett, hiába
zörgetett, kopogott. Egészen
besötétedett már. Azt gondolta: a házat nem
hagyhatom el, mert akkor teljesen
eltévedek. Ott bóbiskolt egész éjjel a
ház mellett és alig várta, hogy
megvirradjon. Azon gondolkodott, mit is fog mondani, ha reggel
mégis valaki
kiszólna a házból. Támadt egy jó
ötlete. Amikor megvirradt ismét bekopogott az
ajtón, melyre ismét hallatszott a tegnap esti ki vagy
kérdés. Ám most az alábbit
válaszolta: te vagy. Erre megnyílt az ajtó
és bemehetett, mert a másikhoz úgy
tudott közeledni, hogy a hangsúly a TE szóra, a
másikra helyeződött.
Tehát,
ha tudjuk, hogy nem csak én vagyok,
hanem a másik fejével és szívével is
megtanulunk gondolkodni, megnyílnak a
bezárt” ajtók”. Talán ez a kis mese is
eligazít abban, hogy ne helyeseljük mi
sem a bűnt, de nyissunk a bűnös ember felé a
számára is érthető módon. Csak is
ekkor veheti kezdetét való világunk
változása, ahol az Én, Te irányú
alakulása
az első lépés.
( Pio OH 04)
100
évvel ezelőtt 1907 –ben, Angliához közel, egy
szigeten 20 fiút magam mellé
gyűjtve, próbáltam egy kis közösséget
kovácsolni, valamiféle célt adni ezeknek
a gyerekeknek, nevelni és terelgetni őket a világ
zegzugos ösvényén. Akkor még
nem sejtettem, hogy ez a barna ing, amit azért
öltöttünk fel, hogy még jobban
kifejezzük összetartozásunkat, s főleg
egyenlőségünket, oly fontos lesz több
millió fiatal számára, s hogy akkor
útjára indul valami, amit cserkészetnek
hívunk. Öröm volt látni, ahogyan
felpaszírolódtatok a buszra április
végén,
hogy az ország cserkészeivel együtt
emlékezzetek erre az évfordulóra. Pedig
akkor még nem is sejtettétek, hogy hány buszra,
metróra, villamosra s vonatra
kell még fel s leszállni a hétvégén.
Budapest
rákoscsabai cserkészei örömmel vártak
titeket is, hogy a turai és a gyömrői
csapat tagjaival együtt élvezhessétek
vendégszeretetüket a hétvége estéin.
Mosolyogtam magamban, mikor a helyiek a szállás
felé (persze kerülő úton)
kísértek titeket, s két próbán
át kellett esnetek:
1.
két fa között kifeszített
pókháló résein kellett egy-egy
cserkésznek átjutnia,
s egymást segítve, emelve, tolva, húzva, vonva
végül mindenki átjutott a
szövevényen. Rangidős cserkészetek
számára már nem maradt rés, de
fáramászás
cselével legyőzte az akadályt.
2.
kannából vizet tölteni poharakon át egy
újabb kannába, először sziszifuszi
munkának tűnt, csak önteni, önteni, gyorsan-gyorsan.
Összefogtatok,
így a próba nem volt akadály! Büszke vagyok
rátok! Persze a vacsora hívogató
ténye kellően növelte játékkedveteket.
S
ez az esti közös összejövetelen sem csökkent,
minden játékot ismerni, ez szép
teljesítmény, de jól is játszani, ez a fő!
Néha már-már én is megijedtem mikor
Niki ijesztgetett, s szívesen zumpappáztam volna
Bencével, aki szinte minden
körben középre mehetett. S hogy a csúcsucsa
ilyenjó játék, arra már nem is
emlékeztem, jó hogy megmutattad Betti. Ott ültem
mellettetek akkor is, mikor a
házigazdák esti mese gyanánt
levetítették a Ludas Matyit, nem gyerekes dolog ez
még 100 évesen sem fiúk!
A
szombat igazán sűrűre sikeredett, az álmos utazás
után kissé felélénkültetek a
programfüzetek láttán, hát még mikor
közel 600 társatok gyűlt össze az
Erzsébet-téren. Óriási girbe-gurba
zöldnyakkendős cserkészkör, közepén a
zászló, s a Magyar Cserkészszövetség
elnöke: Buday Barnabás.
Rövid
megnyitó után elleptétek a várost. Sokszor
már nem is bírtalak követni
benneteket az épületek rengetegében. 5 őrs 5
irányban, volt itt minden,
kenuzás, biciklizés, nyomozás, meseerdő,
hadijáték. Legközelebb a Normafánál
találtalak meg újra titeket, mert felfigyeltem egy kis
fényességre, ami igazán
nem is volt olyan kicsi. 100 fáklya égett,
körös-körül cserkészek, s az esti
fényben egyszer csak felhangzott a cserkészinduló,
majd a cserkészfogadalom.
Remélem ezt sosem felejtitek el!
Hosszú
volt még az út a szállásig, s furcsa az
éjszakai metróvilág. Másnap közös
szentmise után irány haza, gondolom a nap további
részét mindenki alvással
töltötte, de hát ez így is van rendjén.
Jó, hogy ilyen sokan eljöttetek! S ha
majd ránéztek az ingetekre, a kapott jelvény
jutassa majd eszetekbe ezt a pár
napot.
Remélem
Zsófi, te is jól érezted magad, bár
először voltál igazán cserkészek
között,
várunk nyáron is!
Jó
munkát, Baden-Powell !
Örömmel
fogadtam beszámolókat a szombati őrsi programokról:
Mi,
Katicák első célpontul a cserkészmúzeumot
tűztük ki, ahol Józsi bácsi és Manna
néni előadásában meghallgattuk a cserkészet
rövid történetét, képekben,
emléktárgyakban gyönyörködhettünk. A
cserkésznyomda mindenki érdeklődését
elragadta : ) A játszótér összes
játékának kipróbálása
után továbbmentünk a
meseerdő felé. Nagy izgalommal vágtunk bele, és
nem is ért csalódás. A királyi
korona ékköveinek megszerzése után indultunk,
hogy egy hadijáték során
megmérettessük magunkat. A budai várban 3 csapat
mérte össze magát, de időnként
beszálltak a német turisták is, s
fényképezőgépük kattogtatásával
jelezték
érdeklődésüket.
Köszönjük a társadalmi munkáját azoknak a testvéreknek, akik az Agroméra Rt gépi támogatásával részt vettek az estyi féle ház elbontásában, a tereprendezési és a kerítés építési munkákban.
Köszönjük
a virágos kert kialakítóinak önzetlen
közreműködését, mellyel a már
működésbe
lépő vandálok rombolása ellenére is
segítették az első lépéseit megtevő
virágos
Vadkert mozgalom mozgalmat.
Május
26-án Kolping Országos Közgyűlés lesz,
melyről a következő számban olvashatunk
képviselőink tollából.
Június
9-én nyílt Családi nap lesz az erdei
háznál. 10 órától előadást
hallhatunk
Szent Erzsébet életéről. Délután
3-tól a tököli nemzetiségi kórus
műsorával ad
ízelítőt 3 nemzetiség dalaiból, de ismerve
Őket, nem ússzuk meg a közös
éneklést sem. Délután 5-kor szentmise,
melyet Lukács András plébános Úr
mutat
be.
Programok
között szerepel a gyerekeknek játszóház,
de nem hagyható ki az erdei kirándulás
sem. Büfé baráti árakkal,
térítés ellenében működik.
Ebédigényt Beke Lászlónál
lehet jelezni június 5-ig, melynek ára 600Ft/ adag.
Június 29 és Július 1
között
sárospataki jubileumi Szent Erzsébet program
részesei
leszünk. Ebben az időpontban
várnak
sok érsekvadkertit a Taksonyba, a III.
Egyházmegyei
találkozóra.
Július 7. Kolping főzőverseny
Dunaharasztiban.
-
Május 27-én Pünkösd, 28-án,
Pünkösdhétfőn délelőtt 9-kor lesz a szentmise
-
Június 3-án Szentháromság
vasárnapja, délelőtt 9-kor és este 6-kor lesz
szentmise. Délután 5 órakor a Turai Kaszap
István Emlékzenekar adja elő az
"Ablak a fényre" című könnyűzenei
oratóriumot, Kaszap lstván
életéről. Ezt követően lesz a szentmise.
-
Június 10-én Úrnapja. Reggel 7-kor és 9-kor
lelki és külső készülettel
ünnepeljük az Úr Jézus, aki köztünk
él az Oltáriszentségben.
Elsőáldozókat,
kicsiket virágszórásra kérjük.
-
Június 16-án délelőtt 10 órakor lesz
Vácon a papszentelés. Három új papot
és
diakónusokat szentel a püspök atya.
-
Plébános atya osztálytársai tartanak
találkozót templomunkban. Időpontot a
hirdetésben jelezzük.
- Júniusban a szentmisék hétfő, kedd, szerdán reggel 7-kor , csütörtök, péntek, szombaton este 7-kor lesznek. Szentségimádás vasárnap 4-5-ig.
-
Örömmel értesítjük a testvéreket,
hogy a bérmálkozásnál már a
fölújított orgona
kíséretében lehettünk tanúi a 46
bérmálkozó ígéretének.
-
Szent Erzsébet rózsája című
kisfilmjével, a váci Apor Vilmos Főiskolán
második
díjat vett át püspök atyánktól
Barák Katalin. Köszönjük az
Érsekvadkertnek is
szerzett elismerést.
-
Követőkre várva köszönjük mindazok
munkáját, akik rendezetté tették a templom
és kálvária kápolna környezetét.
Keresztelt(ek):
Fábián Mária
Zita (Fábián László - Csejk Erika
Teréz)
Csabák Ivett Mária
(Csabák József - Fehér Beatrix)
Balázs Gemma (Balázs Gábor - Kovács
Bernadett)
Halottaink:
Bulejka Istvánné
szül. Balik Erzsébet 1920
Magyar Mihályné szül. Bimbó Ilona 1934
Szentségimádások
beosztásai
Vasárnapokon 15-16 óra
között
Minden hónap 13-án az esti
mise előtt 5-órától FATIMAI SZŰZANYA
TISZTELETÉRE.
Minden hónap első vasárnap
15-16 Rózsafüzér Királynője
tiszteletére és titokcsere .
1. Péntek
-Kristóf
Józsefné, Antal
Mária, apósa
-Vitéz
János 10. évforduló
Szabó János és elhunyt hozzátartozók
2. Szombat
-Híves
András, szülei,
apósa, anyósa és hozzátartozók
-Kristók
és Gréczi család
halottaiért
-Murányi
János 1. évforduló
apósa, anyósa és családtagok
3. Vasárnap
-Vitéz
István, neje
Kosztrihán Mária, szüleik, a Ferencsik, Pinke
és Majer család halottaiért
-Kovács
Lipót, neje
Kocsmáros Erzsébet, veje és szüleik
-Fábián
István, neje Csillag
Mária, menye és szüleik
4. Hétfő -
5. Kedd
-Urbán
István, felesége Csernák Mária, szülei
és testvérei
-Szabó
András, felesége
Csernák Rozália, szüleik, testvéreik,
valamint Laczó András, felesége Laczó
Mária, lányuk, vejük és
hozzátartozók
6. Szerda -
7
.Csütörtök
-Paczolai
István, neje Kopisz Emerencia, szüleik,
hozzátartozóik,
Balogh Ignác, neje Dombai Borbála, szüleik, fiuk,
két vejük, dédunokájuk
-Hustyava,
Urbán és Jakubecz
család halottai
-Fábián
Józsefné, férje és
szülei
8. Péntek
-Kaba
János, Ieánya Ilona,
veje Balogh István, és a családok elhunyt
tagjaiért
-Hálából
9. Szombat
-Márton
Sándor, élő és
megholt családtagok
-Boda
Sándorné, férje és
szüleik, Holman György, neje Varga Ilona
-Csillik
és Záhorszki család
elhunyt tagjaiért
10. Vasárnap
-Szabó
András. neje Jakubecz Erzsébet, gyermekeik, valamint a
Hoszpodár család halottaiért
-Lencsés
László és
nagyszülei
-Boda
Sándorné született
Nagy Mária, édesapja, nagyszülei
11. Hétfő
-Záhorszki
János, beteg
felesége, szüleik, nagyszüleik
12. Kedd -
13. Szerda -
14.
Csütörtök
-Szrenka
József, neje Laczó
Margit, szüleik és fiuk, valamint Laczó
Mihály és szülei
-Pincze
András, neje Nagy
Anna, szüleik, fiuk Ferenc, Busai Kázmér és
szülei
15. Péntek
-Molnár
János, szülei és
hozzátartozók, apósa, anyósa és
hozzátartozók
-Halaj
Gyuláné született
Antal Margit és szülei
-Jézus
Szent Szíve tiszteletére,
Jézus Szíve Családja és engesztelő
tábora élő és elhunyt
hozzátartozóiért
16. Szombat
-Csabák
Csaba 15. évforduló
nagyszülei, Csabák és Gubik család halottai
-Keresztes
József, édesapja,
nagyszülei, Molnár Balázs, neje Halaj Margit
és családtagok
17. Vasárnap
-Kovács
László és szülei,
Kácsor Dezső, neje Kordics Veronika, szüleik,
testvéreik
-Urbán
János, felesége és a
család élő és elhunyt tagjai,
Mészáros István, szülők és
hozzátartozók, Kristóf
Lajos, felesége és a család halottaiért
-Kristók
Ignác, neje Pinke
Erzsébet, Mrekvicska József, neje Csillag Mária,
fiai, unokaveje és
hozzátartozók
18. Hétfő
-
19. Kedd -
20. Szerda -
21.
Csütörtök
-Szabó
János, szülei,
testvére, Kaba család elhunytjai
(alapítványi)
-Urbán
Ignác, felesége és
szüleik és a Molnár család
22.
Péntek -Fábián Ferenc,
szülei, testvérei, nagyszülők
-Varga Gergely,
felesége,
unokájuk János, gyermekei és
hozzátartozók
-Vitéz
Sándor, fia Sándor és
a család halottaiért
23. Szombat
-Molnár János,
Pásztor Ignác, Dr .Mészáros Ede, neje Margit
-Holman
József 1. évforduló
-Záhorszki
Ignác, két
gyermeke, Záhorszki I és Kosztrihán család
tagjaiért
24. Vasárnap
-Koza
János, szülei, apósa,
anyósa
I-Kristóf
József , Ieánya
Margitka, menye, szülei, testvérei és
hozzátartozók
-Verebes
Ignác, szülei,
testvérei, apósa, anyósa
-Csontos
János felesége,
fia, menyei, nagyszülők, Szabó Józsefné,
Balogh Józsefné és édesapja,
25. Hétfő
-
26. Kedd -
27. Szerda -
28.
Csütörtök
-Kristók
János, neje Híves Katalin, vejük és
nagyszülők
-Szabó
Péter, Erdélyi Béla,
felesége Dombai Margit, gyermekei és nagyszülők
-Vitéz
Sándor. neje Nagy
Mária, szüleik, gyermekeik és Ignác
testvérük
29. Péntek
-
30. Szombat
-Paulicsek
Péter és hozzátartozók
-Kovács
Jánosné , született
Halaj Mária 10. évforduló férje,
szüleik
-Szabó
Kálmánné Percsina
Mária 1. évforduló férje, fia